اعتراضات و اخبار کارگری هفده فروردین 1396

اخباروگزارشات کارگری17فروردین1396
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
- تجمع کارگران اخراجی پالایشگاه گاز بیدبلند 2برای بازگشت بکارمقابل فرمانداری شهرستان بهمئی!
- اعتصاب 3روزه رانندگان سرویس مدارس شهر آسارای استان البرز!
- تجمع اعتراضی میوه‌فروشان مریوانی نسبت به تصمیمات فرماندار و شهردار مریوان!
تجمع کارگران اخراجی پالایشگاه گاز بیدبلند 2برای بازگشت بکارمقابل فرمانداری شهرستان بهمئی!
اخباروگزارشات کارگری:امروزپنج شنبه17فروردین، جمعی ازکارگران پالایشگاه گاز بیدبلند 2دراعتراض به اخراجشان از کارتوسط فرماندار بهبهان وبرای بازگشت بکار مقابل فرمانداری شهرستان بهمئی تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی،فرماندار بهبهان صبح امروز در حرکتی شتاب زده و تنش زا نزدیک به 200کارگر بهمئی را در فاز دوم پالایشگاه بیدبلند شناسایی و اخراج کرد.
براساس این گزارش،فرمانداربهبهان صبح امروز با حضور در جمع کارگران فاز دوم پالایشگاه بیدبلند، از کارگران بهمئی خواست که از بقیه جدا شوند و در گوشه ای بایستند و بعد از شناسایی ، بلافاصله همه آنها را از پالایشگاه اخراج کرد.

به گفته یکی از کارگرهای اخراجی ، علی مظفری در پاسخ به دلیل این حرکت، گفت: خاک خاک بهبهان است، برق برق بهبهان است و دلیلی ندارد یک بهمئی اینجا کار کند.

کارگران اخراجی بعد از این اقدام ناشیانه فرماندار بهبهان مقابل فرمانداری بهمئی تجمع کردند و خواهان بازگشت بکارشدند.

بنابه آخرین گزارشات منتشره،قرار بر این شد روز شنبه فرمانداران بهمئی وبهبهان در حضور رئیس اداره کار شهرستان بهبهان جلسه ای برگزار کنند و زمینه برگشت این کارگران به کار مهیا شود تا در زمینه جذب نیرو در پالایشگاه بید بلند ۲ مسئولان بالادست ومدیران شرکت هلدینگ خلیج فارس تصمیم گیری شود.

قابل یادآوری است که پالایشگاه گاز بیدبلند 2 در 14 کیلومتری شمال غرب شهرستان بهبهان قرار دارد و شهرستان بهمئی در قسمت غرب و جنوب غرب استان کهگیلویه و بویراحمد و حدود 40کیلومتری شهرستان بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.

اعتصاب 3روزه رانندگان سرویس مدارس شهر آسارای استان البرز!

رانندگان تاکسی و سرویس مدارس منطقه آسارا استان البرز دست به اعتصاب زده اند. آنها می گویند که مدارس و پیمانکاران از سال گذشته تاکنون حسابشان را تسویه نکرده اند. تسویه این رانندگان سبب شده 3 روز دانش آموزان آسارایی به مدرسه نروند و همچنان در تعطیلی نوروزی باقی بمانند.

برپایه گزارشات رسانه های خبری،سرویس مدارس یکی از مشکلات همیشگی مدارس و والدین بوده است. بسیاری از مدارس با عقد قراردادی تعدادی خودرو در اختیار می گیرند که معمولا از نظر ایمنی درجه پایینی دارند از طرفی تعداد زیادی دانش آموز را در یک خودرو جا می دهند. حال عدم تسویه حساب کار را برای رانندگان هم سخت تر کرده است.

از روال به همین صورت ادامه یابد چاره ای نیست جز آن که متصدیان امر وارد قضیه شوند. سرویس مدارس در بسیاری از کشورها امکاناتی است که مدارس از دولت یارانه می گیرند و خودشان با بودجه دریافتی تامین می کنند. این مسئله هم سطح ایمنی را بالاتر می برد و هم مشکلات این چنینی به وجود نمی آید به عبارتی خودرو برای مدرسه است و رانندگان بر ماشین های غیر خودشان کار می کنند.

اما هیچگاه آموزش و پرورش برنامه ریزی دقیقی برای سرویس مدارس انجام نداد به عبارتی بانی امروز سرویس های مدارس همه کس هستند جز آموزش و پرورش.

شهرداری البرز، سازمان تاکسیرانی استان و سایر دستگاههای شهری باید برای حل مشکل رانندگان تاکسی های اعتصاب کننده برنامه ای قابل حل ارائه دهند زیرا این مسئله در سال تحصیلی گذشته هم تکرار شده بود.

سال‌گذشته نیز دانش‌آموزان این بخش به دلیل عدم پرداخت هزینه سرویس های مدارس از سوی پیمانکاران، چند روزی به مدرسه نرفتند.

حال سوال این است که چرا باید تاوان ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و پیمانکاران سرویس های مدارس را دانش‌آموزان پرداخت‌کنند؟هر روز که دانش آموزان به مدرسه نروند به ضرر آنها خواهد بود و از برنامه درسی خود عقب می‌مانند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج سال گذشته قول داده بود این مشکل برطرف شود ولی گویا این وضع به روال قبلی خود باقی مانده است.

متاسفانه آموزش و پرورش مدیریتش را بسیار کم رنگ کرده است و همین مسئله سبب شده بانی حل مشکلات بین سازمان های گوناگون دست به دست شود.

ای کاش طی یک برنامه ریزی دقیق تعدادی خودروی مجهز به منظور سرویس مدارس وارد کشور می شد و در اختیار مدارس قرار می گرفت و کم کم آموزش و پرورش به سمت نوگرایی حرکت می کرد.

سال تحصیلی فعلی تا دو ماه دیگر به پایان می رسد و همه قصه ها فراموش می گردد. اما با بازگشایی مدارس مشکلات سرویس ها هزینه های بسیار و عدم رضایت دو طرف در راس اخبار قرار می گیرد و مجددا اعتصاب ها شروع می شود.

تجمع اعتراضی میوه‌فروشان مریوانی نسبت به تصمیمات فرماندار و شهردار مریوان!

میوه‌فروشان شهر مریوان در اعتراض به تصمیم جمع‌آوری ماشین‌های میوه‌فروشی در سطح این شهرستان مقابل شهرداری مریوان تجمع کردند و اعتراضاتشان را نسبت به تصمیم جدید فرماندار و شهردار مریوان بنمایش گذاشتند.

یکی از میوه‌فروشان مریوانی که نخواست نامش فاش شود به تسنیم گفت: فرماندار و شهردار مریوان با تصمیم جدیدی که گرفته‌اند همه میوه‌فروشان سطح شهر مریوان را جمع کردند و یک کیلو گوجه فرنگی در این شهر به 5 هزار تومان رسیده و مردم توان خرید آن را ندارند.

وی گفت: مردم این شهر واقعاً مشکل دارند و حقیقتاً همه ما میوه‌فروشان همراه با افراد خانواده‌هایمان نسبت به تصمیم فرماندار مریوان اعتراض داریم.

یکی دیگر از میوه‌فروشان که مقابل فرمانداری مریوان تجمع کرده بود اظهار داشت: در نامه‌ای که به میوه‌فروشان داده شده قید شده که میوه‌های غیربهداشتی را فروختیم این در حالی است که میوه‌فروشان بازار مریوان به ما مراجعه می‌کنند و میوه‌ها را با قیمت پایین از ما می‌خرند و در داخل مغازه‌های خود با قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

وی گفت: بنده حاضرم هرکدام از مغازه‌دارانی که شما انتخاب کنید به مغازه‌اش برویم و صحت اینکه میوه‌های خودشان را از ما خریده‌اند ثابت کنم و سؤال اینجاست که چطور میوه‌های این مغازه‌داران که میوه خود را از ماشین‌های ما می‌خرند غیربهداشتی نیست.

یکی دیگر از میوه‌فروشان که 7 سال است در شهر مریوان میوه‌فروشی می‌کند اظهار داشت: بنده به جز این کارم هیچ شغل دیگری ندارم و از ناحیه دست‌هایم نیز مجروح هستم و با این شغل میو‌ه‌فروشی می‌خواهم برای خود اشتغال‌زایی کنم اما «فرماندار و شهردار مریوان» اجازه نمی‌دهند و گفتند هر کاری که می‌توانید انجام دهید.

وی گفت: خواسته میوه‌فروشان این است که مکانی را در داخل شهر مریوان برای ما اختصاص دهند و مشکل این مردم را حل کنند.

وی افزود: مکانی به ما اختصاص داده‌اند که در طول روز نیز هیچ زن و بچه‌ای جرأت نمی‌کند به آنجا بیاید چون از داخل شهر دور است.

دیگر میوه‌فروش مریوانی اظهار داشت: شهر مریوان هیچ کارخانه‌ای ندارد و اکثر کاسبان به میوه‌فروشی روی آورده‌اند و این ساماندهی که در نظر گرفتند جوابگو نیست.

وی گفت: خواسته ما میوه‌فروشان این است که مکانی را برای این شغل در نظر بگیرند که مردم از آن عبور داشته باشند چون مردم هیچ‌وقت برای خرید یک‌هزار تومان میوه، از جیب خود 4هزار تومان کرایه نمی‌دهند تا به این مکان برسند.

وی افزود: شخص بنده دارای مدرک فوق‌دیپلم و نزدیک به 12 سال است که به میوه‌فروشی مشغول هستم و به دلیل اینکه هیچ کاری در مریوان نیست به این شغل روی آوردم و یا مجبورم این کار را ادامه بدهم یا به کولبری و کارتن جمع کردن سطح خیابان بپردازم.

وی اظهار کرد: همیشه میوه ما نسبت به مغازه‌داران ارزان‌تر است چون میوه‌ها را داخل باغ خود تولید کننده می‌خریم.

یکی دیگر از میوه‌فروشان مریوانی اظهار داشت: در شهر مریوان هیچ کارخانه‌ای وجود ندارد و خودمان با این شغل اشتغال‌زایی راه‌اندازی کردیم و به میوه‌فروشی قناعت کردیم.

وی افزود: در شهر مریوان هیچ کارخانه و شرکتی وجود ندارد و اگر کارخانه‌ای در اینجا بود و این مردم بیکار را جذب می‌‌کرد تجمعی پیش نمی‌آمد.

هفدهم فروردین ماه1396

نظرات