اعتراضات واخبار کارگری اول اردیبهشت 1396

- جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پلمپ شد!
- تجمع دستفروشان سنندج در اعتراض به تغییر وکاهش ساعت کسب وکار مقابل شهرداری!
- عدم پرداخت 3ماه حق بیمه کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک!
- مرگ دلخراش کارگری جوان درمحل گودبرداری!
جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پلمپ شد!
جمعیت دفاع پلمپ شد!
آری پلمپ شد. تعجب نکنید. الان ۱٢ ساعتی از دیدن صحنه ی پلمپ جمعیت میگذرد و تازه از شوک در آمدم و توانستم بنویسم.

دو سال پیش بود که عضو کانون یاریگران شدم. غرفه آشنایی در همکف ساختمان ابن سینای دانشگاه صنعتی شریف. قرار بود به عنوان داوطلب به کودکان کار، تک سرپرست و...تدریس کنیم.

بعد از یک ماه خودم را داخل کلاس دوم ابتدایی می دیدم. ۶۱ دانش آموز داشتم. ایرانی، افغانستانی، دختر و پسر. برخی بچه های افغانستانی بواسطه نداشتن مدرک هویت و برخی بچه های ایرانی هم که بواسطه نداشتن شناسنامه اصلا نمی توانستند مدرسه بروند. کم کم فهمیدم مشکل از یک مدرک هویت خیلی فراتر هست. فقر و بی پولی خانواده کودکان و ارزان بودن دستمزد کودکان، باعث شده بود که کار کنند و تنها حدود دو سه ساعتی رو اون هم با تلاش مددکارهای جمعیت بیاند و بازی کنند و درس بخوانند.

امسال هر هفته پنج شنبه ها کلاس دارم. پنج نوجوان دبیرستانی که تقریبا میشد گفت همشون سرپرست خانواده هستند.

و امروز اما پشت در ماندیم. نمی دانم کدام انسان شریفی به خود اجازه داده در آستانه امتحانات و پایان سال تحصیلی، مرکزی آموزشی را پلمپ کند؟ پاسخ زندگی کودکان و خانواده هایشان را چگونه می دهد؟ و یا حتی نمی دانم چگونه با خود تا پایان زندگی اش ادامه می دهد؟

من اما از بچه های کلاسم، مقاومت را یاد گرفته ام. از دانش آموزانی که در قهقرا فقر و مشکلاتش باز به جمعیت می آمدند و تلاش می کردند تا هر چند نصفه و نیمه، یاد بگیرند؛ بسیار آموخته ام. درب ها را بستند اما ما ادامه خواهیم داد؛ پشت درب های جمعیت خواهیم خواند.

و البته از تمامی مسیرهای قانونی و مدنی تلاش برای فک پلمپ را پی خواهیم گرفت.

تجمع دستفروشان سنندج در اعتراض به تغییر وکاهش ساعت کسب وکار مقابل شهرداری!

روز گذشته(31فروردین)،حدود 300نفراز دستفروشان سنندج دراعتراض به تغییر وکاهش ساعت کسب وکارشان مقابل شهرداری مرکزی این تجمع کردند وخواهان تجدید نظردرتصمیم شهرداری شدند.

برپایه گزارش منابع خبری محلی،اخیرا شهرداری سنندج ساعت پهن کردن بساط ها را تغییرکاهش دادده است. دستفروشان معترض می گویند،بدلیل نبود رفت وآمد دراین ساعت ها، اجناسشان به فروش نمی رود واین تصمیم شهرداری موجب کاهش همان درآمد ناچیز وبخورونمیرشان شده است.

درهمین رابطه یکی از کارکنان شهرداری سنندج به خبرنگاری گفت:دستفروشان به دلیل ساعت کاری که برای آنها مشخص شده است تجمع کرده و خواستار تغییر و اضافه کردن آن شدند.

وی افزود: دستفروشها از ساعت 12 ظهر تا ساعت 30/13 و از ساعت 20 به بعد می توانند با رعایت حق تقدم عابرین بساط خود را پهن کنند اما آنها خواستار تجدید نظر در این تصمیم شهرداری سنندج هستند.

عدم پرداخت 3ماه حق بیمه کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک!

به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت، کارگران پیمانکاری شرکت ماشین سازی اراک 3 ماه حق بیمه پرداخت نشده طلبکارند.

یکی از کارگران در همین باره به ایلنا گفت: شماری از کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک که جهت استفاده از تسهیلات بیمه ای به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند از پرداخت نشدن حق بیمه خود مطلع شدند.

بنا به اظهار این کارگر، آنان این مسئله را با کارفرمای خود مطرح ساختند و در پاسخ به این عمل اظهار کردند که به دلیل پرداخت نشدن صورتحساب توسط کارفرمای اصلی و نداشتن نقدینگی پرداخت حق بیمه به تعویق افتاده است.

مرگ دلخراش کارگری جوان درمحل گودبرداری!

عصرروزگذشته(31فروردین)،سقوط ستون بتونی 10 متری در محل گودبرداری در خیابان شریعتی ، خیابان یخچال تهران ، جان کارگر جوانی را گرفت.

به گزارش1اردیبهشت پایگاه خبری 125، علیرضا جهان بخش افسر آماده منطقه دو عملیات آتش نشانی گفت: تعدادی از کارگران درمحل گودبرداری به عمق 3 متر مشغول کار و همچنین جابجایی ستونی به ارتفاع 10 متر بودند که ناگهان این ستون بتونی بر روی یک کارگر افتاد.

وی افزود: متاسفانه در جریان این حادثه، این کارگر25 ساله که تبعه افغانستان بود براثر شدت صدمات وارده جان خود را از دست داد.

محمودی تصریح کرد:آتش نشانان با حضور در محل گودبرداری ، این کارگر را با برانکارد مخصوص به بیرون از گودبرداری منتقل کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند.

افسرآماده منطقه دو آتش نشانی علت وقوع این حادثه را توسط کارشناسان آتش نشانی درحال بررسی ذکر کرد و گفت: امدادگران اورژانس پس از انجام معاینات اولیه، مرگ این شخص را براثرآسیب ناشی از ماندن در زیر ستون سنگین تائید کردند.

اول اردیبهشت ماه1396

نظرات