اعتراضات واخبار کارگری چهاردهم فروردین 1396

اخباروگزارشات کارگری14فروردین1396
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
- تجمع کارگران کارخانه چوفا دراعتراض به بیکاری وعدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری اردکان!
- تجمعات اعتراضی دوروزه کارگران فصلی مجتمع نیشکر میان‌آب نسبت به وضعیت استخدامی!
- گزارش اعتصاب غذای حمید رحمتی در حمایت از اسماعیل عبدی
- کارگران دو کارخانه تولی پرس وبسته بندی البرزبه مرخصی اجباری فرستاده شدند!
عدم پرداخت5ماه حق بیمه کارگران این دوکارخانه!
- اخراج 15کارگر کارخانه تانیا شفق پرند!
-"بیگاری" تامین اجتماعی از مقرری بگیران بیمه بیکاری!
- جان باختن کارگر شهرداری پلدختر درحین کار!

تجمع کارگران کارخانه چوفا دراعتراض به بیکاری وعدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری اردکان!

اخباروگزارشات کارگری:امروزدوشنبه14فروردین ماه،جمعی از کارگران چوب وفلز اردکان(چوفا) دراعتراض به بیکارشدن بدنبال تعطیلی کارخانه وعدم پرداخت3ماه حقوق وعیدی دست به تجمع مقابل فرمانداری اردکان زدند.

به گزارش منابع خبری،بیش از چهل نفر از کارگران شرکت تولیدی چوفای اردکان (کارخانه چوب وفلز ) در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات خود و تعطیلی موقت شرکت، به فرمانداری شهرستان اردکان مراجعه کردند .

کارگران معترض این شرکت تولیدی با اعتراض مقابل فرمانداری خواستار پاسخ مسئولان در مقابل تعطیلی کارخانه وعدم پرداخت حقوق ومزایای خود شدند .

یکی ازاین کارگران معترض گفت: حدود سه ماه است که کارفرما به ما حقوق نداده واز عیدی امسال نیز خبری نبود .

تعدادی از کارگران این کارخانه نیز گفتند صاحب کارخانه از بانک درخواست وام کرده که این وام هنوز پرداخت نشده است .

کارخانه چوب و فلز اردکان(چوفا ) واقع دراردکان ،خیابان طالقانی درزمینه صنایع چوبی وفلزی شامل صندلی و مبل فعالیت می کند.

تجمعات اعتراضی دوروزه کارگران فصلی مجتمع نیشکر میان‌آب نسبت به وضعیت استخدامی!

روزهای پنجم وششم فروردین ماه، جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب دراعتراض نسبت به وضعیت استخدامی خود مقابل ساختمان مجتمع کشت و صنعت میان‌آب تجمع کردند.

تعدادی از کارگران این واحد کشاورزی به ایلنا گفتند: در مجموع نزدیک به ۲۰۰ نفر هستیم که به صورت روزمزد و فصلی که از سالهای گذشته تا کنون در مزارع نیشکر مجتمع کشت‌و صنعت میان آب مشغول کار هستیم.

این کارگران در توضیح مشکلات خود که در روزهای گذشته منجر به برپایی یک اجتماع اعتراضی شده است، گفتند: طبق روال مرسوم در این مجموعه هر سال کارفرما مجموع کارگران روز مزد را به دو گروه تقسیم کرده و با کارگران حاضر در هر گروه در دو نوبت سه ماهه قرارداد کار منعقد می‌کند.

براساس گفته این کارگران، مطابق این روال هر سال نزدیک به ۱۰۰ نفر از آنها در قالب یک قرارداد سه ماهه به صورت گردشی در استخدام مجتمع کشت و صنعت میان‌آب درمی‌آیند که در نهایت همه آنها با پایان مدت قرارداد کار جایگزین باقیمانده کارگران دیگر می‌شوند.

در مجموع این کارگران می‌گویند که قرارداد کاری هرکدام از آنها در طول یک سال کاری به صورت منقطع در دو نوبت سه ماهه تمدید می‌شود ودر عمل هرکدام از آنها حدود نیمی از سال به عنوان کارگر فصلی و روز مزد بخش کشاورزی این مجتمع مشغول کارند.

کارگران مذکور که خواهان تثبیت موقعیت شغلی خود هستند، می‌گویند که در راستای پیگیری این خواسته خود برای روزهای ۵ و ۶ فرودین ماه سال جاری یک اجتماع را در محوطه مقابل ساختمان مجتمع کشت و صنعت میان‌آب برگزار کرده‌اند.

آنها بابیان اینکه در هر نوبت از این اجتماعات اعتراضی ، دست‌کم ۵۰ کارگر حضور داشته‌اند، ادامه می‌دهند: البته پیش از این نیز در طول سال گذشته با برپایی اجتماعات اعتراضی مشابه پیگیر این خواست شده بودیم چرا که به دلیل نبود ثبات شغلی در بهترین حالت هر سال فقط برای مدت ۶ ماه دارای کار مشخص هستیم و ناچاریم تا در سایر ایام سال از طریق انجام کارهای ساختمانی یا مهاجرت به شهرستان‌های مجاور، هزینه های زندگی خود را تامین کنیم.

به گفته این کارگران در چنین وضعیت نامناسب اقتصادی، انجام کارهای روز مزد و فصلی مانند مشاغل ساختمانی و کار در بخش زراعی مجتمع نیشکر میان‌آب نمی تواند منبع مناسبی برای تامین معاش و برقراری چتر بیمه‌های اجتماعی خانواده‌های آنها محسوب شود.

گزارش اعتصاب غذای حمید رحمتی در حمایت از اسماعیل عبدی

حمید رحمتی از اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی کشور و هیات مدیره ی کانون شهرضای اصفهان در اعتراض به حکم غیر منصفانه ی اسماعیل عبدی از صبح امروز جلوی اداره‌ی آموزش و پرورش شهرضا با در دست گرفتن بنری اعتصاب غذا کرده است.


حمید رحمتی از خوشنامان و فعالین صادق صنف معلمان در اواسط دهه‌ی ۸۰ به جهت فعالیت های صنفی به شمال کشور تبعید شد و در همان ایام و هنگام مراجعه به تبعیدگاه خود در سانحه ی تصادف به شدت مصدوم شد و مدت ها در وضعیت بغرنج جسمانی با مرگ دست و پنجه نرم کرد.

ایشان از فعالین عملگرایی است که همواره در جنبش اعتراضی صنف معلمان حضور موثری داشته است.

رحمتی در سال گدشته نیز طی چند مرحله در اعتراض به احکام قضایی صادر شده علیه جنابان بهشتی و عبدی اقدام به اعتصاب غذا کرد و همزمان با اعتصاب غذای سوم بهشتی سخنگوی کانون صنفی به اعتصاب غذای نامحدود دست زد و تا زمان آزادی بهشتی اعتصاب خود را ادامه داد.

ایشان از قبل اعلام کرده بود که از روز چهاردهم فروردین ماه در مرحله ی اول به مدت ۲۴ ساعت در جلوی اداره اعتصاب غذا خواهند کرد.

و در ادامه بنابه بازخورد اعتراض تصمیمات بعدی را اخذ خواهند کرد.

در تماسی تلفنی با جناب رحمتی ایشان وضعیت خود را مطلوب اعلام کرده و بر ادامه ی اعتصاب مصّر بوده اند.

ایشان عنوان کرد صبح امروز به محض رسیدن به محل قبل از باز کردن بنر توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و دوساعتی از ایشان بازجویی شده ‌است،

نیروی انتظامی با نظر دادستانی از آقای رحمتی میخواهد که تعهدنامه‌ای مبنی بر بازگشت به منزل و صرفنظر از اعتصاب را امضا کند که ایشان امتناع می کند با گذشت دوساعت از بازداشت با توصیه به صرفنظر از اعتصاب آزاد شده‌اند، لیکن بلافاصله بعد از آزادی به اداره آموزش و پرورش شهرضا بازگشته و اعتصاب را از سر می گیرد.

معلمین و فعالین صنفی شهرضا و دیگر شهرهای اصفهان با مراجعه به محل اعتصاب رحمتی تقاضای همراهی با ایشان را مطرح کرده‌اند که ایشان نپذیرفته‌اند همچنین شنیده شده، صدها معلم از سراسر کشور در تماس تلفنی یا مسج با رحمتی پشتیبانی خود را اعلام کرده اند و از ایشان دعوت شده که با توجه به وضعیت جسمی از ادامه ی اعتصاب صرفنظر کنند که با مخالفت ایشان مواجه شده‌است.

با گذشت ۱۲ ساعت از شروع اعتصاب رحمتی هم اکنون جلوی اداره آموزش و پرورش شهرضا اعتصاب خود را ادامه می دهد و طبق قرار قبلی برای بار اول اعتصاب ۲۴ طول خواهد کشید.

همزمان دوستان و همکاران در تلاش هستند نظر به وضعیت جسمانی ایشان را متقاعد کنند که اعتصاب غذای پایان دهند.

منبع:


کارگران دو کارخانه تولی پرس وبسته بندی البرزبه مرخصی اجباری فرستاده شدند!

عدم پرداخت5ماه حق بیمه کارگران این دوکارخانه!

منابع کارگری استان قزوین می‌گویند: 580 کارگری که در دو کارخانه «تولی پرس» و«بسته بندی البرز» مشغول کارند سال 96 را با 10 روز مرخصی اجباری آغاز کرده‌اند.

بیمه کارگران این دوکارخانه در سال گذشته حدود ۵ ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

منابع کارگری در قزوین به ایلنا گفتند،۵۸۰ کارگر دو کارخانه «تولی‌پرس» و«بسته بندی البرز» که تحت مسئولیت کارفرمای واحد در محوطه‌ای واقع در شهر صنعتی البرز قزوین مشغول به کارند، از روز پنجم تا ۱۹ فروردین ماه به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

به گفته یکی از این کارگران او و همکارانش از یک روز مانده به شروع سال جاری مطلع شدند که اولین روز کاری آنها در سال ۹۶ از روز چهاردهم فروردین آغاز خواهد شد اما امروز که طبق اطلاع قبلی کارفرما به محل کارشان مراجعه می‌کنند متوجه می شوند که تعطیلی آنها تا روز ۱۹ فروردین تمدید شده است.

وی بابیان اینکه هنوز علت این مرخصی اجباری ۱۰ روزه مشخص نیست؛ افزود: اما ظاهرا کارفرمای مشترک قصد دارد تا این مدت را از مزایای شغلی آنها کسر کند.

براساس این اظهارات، برای کارگران دو کارخانه تولی‌پرس و بسته بندی البرز بدون احتساب ایام تعطیل، سال ۹۶ با ۱۰ روز تعطیلی اضافی آغاز شده است.

این کارگر که تاکید دارد او و همکارانش در جریان این تصمیم مدیریت نبوده‌اند، گفت:هنوز مشخص نیست مرخصی اجباری در حد ۱۰ روز باقی بماند و ممکن است با توجه به شرایطی که بر این کارخانه حاکم است این وضعیت ادامه دار شود.

وی در ادامه درخصوص وضعیت دستمزد وبیمه کارگران گفت: در زمینه دریافت دستمزد مشکلی نداریم اما بیمه کارگران این دوکارخانه در سال گذشته حدود ۵ ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

اخراج 15کارگر کارخانه تانیا شفق پرند!

از صبح امروز (۱۴ فروردین ماه) ۱۵ نفر از کارگران قرار دادی کارخانه تانیا شفق پرند اخراج شدند.

منابع کارگری در شهرک صنعتی پرند با اعلام این خبربه ایلنا گفتند، کارفرما هر سال در فاصله روز های فروردین ماه تعداد قابل توجه ای از نیروی کار کارخانه را به بهانه «عدم نیاز» اخراج می کند. از قرار معلوم ۱۵ کارگری که صبح امروز دوشنبه (۱۴ فروردین ماه) از کار بیکار شده اند هر کدام از سه ماه تا ۴ سال سابقه کار دارند.

به گفته آنان کارفرمای این واحد تولیدی مدعی است در این فصل از سال به دلیل کاهش حداقلی تولیدات کارخانه توان پرداخت به موقع دستمزد کارگران شاغل در کارخانه را ندارد، به همین دلیل با اخراج کارگران قصد کاهش هزینه‌های جاری کارخانه را دارد.

این منابع کارگری از تلاش کارگران اخراجی برای بازگشت به کار خبر داده‌اند. آنان می‌گویند: بعد از ماه های تلاش در این کارخانه فرصت شغلی جدیدی برایمان وجود ندارد.

به گفته آنها،این اخراج ‌ها در حالی برای کارگران تانیا شفق اتفاق افتاده است که هر یک از این کارگران متاهل ودارای زن وفرزند هستند که با وضعیت بوجود آمده مشکلات زیادی در امرار معاش آنان بوجود خواهد آمد.

گفتنی است کارخانه تانیا شفق پرند در زمینه تولید ظروف فولادی و آهنی در شهرستان رباط کریم در شهر صنعتی پرند فعالیت دارد.

"بیگاری" تامین اجتماعی از مقرری بگیران بیمه بیکاری!

هرچند که به دلیل سخت گیری های سازمان تامین اجتماعی بسیاری از افراد بیکار از دریافت مقرری بیمه بیکاری صرفنظر می کنند اما آن عده ای که می خواهند از این سهم قانونی خود بهره مند شوند با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که یک نمونه از آن این است چنانچه فردی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می کند در زمان حضور بازرسین شعبه در منزل حضور نداشته باشد، مقرری وی به دلیل عدم حضور در منزل و با این استنباط نابجا که فرد یاد شده حتما مشغول به کار شده است، از سوی سازمان تامین اجتماعی قطع می شود؛ یعنی اگر مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنید باید در تمام ساعات اداری در منزل باشید و تنها پس از ساعت 16 از منزل خارج شوید!

مورد دیگر اینکه شعبه 28 بیمه تامین اجتماعی تهران بزرگ در اقدامی خلاف قانون در تماس با مقرری بگیران بیمه بیکاری این شعبه به آنها دستور داده است که به دلیل آنکه بیکار هستند و از این شعبه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند، باید جهت ساماندهی پرونده های شعبه 28 برای اجرای طرح الکترونیک در این شعبه حضور یافته و همچون کارکنان این سازمان امور محوله را انجام دهند اما خبری از حقوق و مزایا نیست چرا که بیمه بیکاری دریافت می کنند!

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ14فروردین،سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی بیمه گر که موظف است کارگران مزد، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را تحت پوشش اجباری بیمه قرار دهد.

براساس ماده ۲۸ قانون سازمان تأمین اجتماعی، منابع درآمد سازمان از طریق حق بیمه، درآمد حاصل از وجوه و ذخایر و اموال سازمان، وجوه حاصل از خسارات و جریمه‌های نقدی مقرر در این قانون و کمک‌ها و هدایا تامین می شود.

از سوی دیگر این سازمان موظف است خدماتی همچون مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن به افراد تحت پوشش ارائه دهد که رقم پائین آن نیازمند گزارشی مجزا است!

یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی، مقرری بیمه بیکاری است که براساس ماده یک قانون بیمه بیکاری مصوب مجلس شورای اسلامی کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند، مشمول مقررات این قانون می‌باشند.

همچنین براساس ماده 3 این قانون، بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.

هرچند که به دلیل سخت گیری های سازمان تامین اجتماعی بسیاری از افراد بیکار از دریافت مقرری بیمه بیکاری صرفنظر می کنند اما آن عده ای که می خواهند از این سهم قانونی خود بهره مند شوند با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که یک نمونه از آن این است چنانچه فردی که مقرری بیمه بیکاری دریافت می کند در زمان حضور بازرسین شعبه در منزل حضور نداشته باشد، مقرری وی به دلیل عدم حضور در منزل و با این استنباط نابجا که فرد یاد شده حتما مشغول به کار شده است، از سوی سازمان تامین اجتماعی قطع می شود؛ یعنی اگر مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنید باید در تمام ساعات اداری در منزل باشید و تنها پس از ساعت 16 از منزل خارج شوید!

مورد دیگر اینکه شعبه 28 بیمه تامین اجتماعی تهران بزرگ در اقدامی خلاف قانون در تماس با مقرری بگیران بیمه بیکاری این شعبه به آنها دستور داده است که به دلیل آنکه بیکار هستند و از این شعبه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند، باید جهت ساماندهی پرونده های شعبه 28 برای اجرای طرح الکترونیک در این شعبه حضور یافته و همچون کارکنان این سازمان امور محوله را انجام دهند اما خبری از حقوق و مزایا نیست چرا که بیمه بیکاری دریافت می کنند!

ضمن احترام به مقرری بگیران بیمه بیکاری، اما بکارگیری این افراد براساس کدام مستندات قانونی است؟ و سئوال دیگر اینکه آیا بکارگیری این افراد از نظر گزینش و حراست سازمان و عدم تائید صلاحیت اداری آنها، منع قانونی ندارد؟

هرچند که سازمان تامین اجتماعی معتقد است که اطلاعات بیمه گذاران امانتی بزرگ نزد این سازمان است اما بکارگیری نیرو بدون نظر گزینش و حراست سازمان به حتم می تواند سبب برخی مشکلات و افشای اطلاعات پرونده ها باشد!

این در حالی است که پس از حادثه پلاسکو بسیاری از مدیران سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند که به آسیب دیدگان این حادثه مقرری بیمه بیکاری پرداخت خواهد کرد و با حضور در بسیاری از برنامه های رادیویی، تلویزیونی و همایش ها بر این موضوع تاکید می کردند اما به راستی واقعیت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به سایر بیمه شدگان در این شعب با روح قانونی و انسانی سازگار است؟

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که براساس آنچه قانون گذار به سازمان تامین اجتماعی محول نموده است، پرداخت مقرری بیمه بیکاری از یک سو وظیفه سازمان و از سوی دیگر حق بیمه شده است اما اینکه به نوعی با تهدید و اجبار این افراد را به کار اجباری وادار کرد با هیچ اصول اخلاقی، انسانی و قانونی سازگار نیست و از طرفی هم مقرری بگیران بیمه بیکاری به دلیل دریافت این مقرری مجبور به تن دادن به خواسته های غیرقانونی مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی هستند و تن به کار اجباری بدون دستمزد می دهند.

به هر حال به نظر می رسد که نوع نگاه سازمان تامین اجتماعی و شعبات زیرمجموعه به بیمه بیکاری و مقرری بگیران این نوع بیمه خلاف قانون است و نیازمند اصلاح ساختاری است به طوری که حقوق شهروندی، حقوق قانونی، شان و شخصیت افراد حفظ شود.

جان باختن کارگر شهرداری پلدختر درحین کار!

شب گذشته(13فروردین)یکی از کارگران بخش خدمات شهرداری پلدختر درحین کاربر اثر برخورد با ماشین حمل زباله جان باخت.

به گزارش امروزخبرگزاری ها، این کارگر30ساله، بهزاد خادمی 30 ساله فرزند عزیزالله ساعت 21:10 یکشنبه 13 فروردین در چهار راه رهبری شهر پلدختر هنگام جمع آوری زباله زیر چرخ کامیون حمل زباله شهرداری جان باخت.

قرارداد کارگرجان باخته و راننده کامیون حمل زباله با شرکت خدماتی مهرگستران که در بخش تنظیف شهرداری پلدختر فعالیت دارد،می باشد.

نظرات