بزرگداشت فریبرز رئیس دانا در کانون نویسندگان

گزارش، از کران تا به کران لشکر ظلم است ولی   از ازل تا به ابد فرصت درویشان است!
------------------------
گزارش کوتاه از مراسم بزرگداشت عضو کانون نویسندگان ایران
بزرگداشت مخالفان فعال سانسور حمایت از آزادی بیان است
عصر دیروز جمعه سیزدهم اسفند کمیسیون فرهنگی کانون مراسم بزرگداشت فریبرز رییس‌دانا را در حضور جمعی از اعضا و دوستداران برگزار کرد. فریبرز رییس دانا نزدیک به بیست سال است که عضو کانون بوده و در چند دوره به عضویت هیئت دبیران درآمد. کمیسیون فرهنگی به پاس تلاش چندین ساله‌ی او در دفاع از آزادی بیان و مخالفت با سانسور مجلس بزرگداشتی در منزل یکی از اعضا برگزار کرد. دلیل برگزاری این جلسه در منزل شخصی همان‌طور که در گزارش‌های مشابه پیش از این نوشته شد، چیزی جز ممانعت ماموران امنیتی نیست؛ تازه همین اندازه را نیز ناچار باید در سکوت خبری برگزار کرد.

مراسم ساعت چهار عصر با پخش فیلم بخش‌هایی از سخنان رییس‌دانا که چندی پیش در حضور عیادت‌کنندگانش در منزل بیان داشته بود، آغاز شد.سپس مجری برنامه آیدا عمیدی اولین سخنران، اکبر معصوم‌بیگی، را فراخواند. معصوم بیگی عضو هیئت دبیران نزدیک به بیست سال در کانون با رییس‌دانا همکاری داشته است و از همین زاویه به بررسی فعالیت و نگرش یار کانونی‌اش پرداخت. سخنران دیگر کاظم فرج‌الهی عضو انجمن روزنامه‌نگاران آزاد تهران و از دوستان و همکاران فریبرز در فعالیت‌های کارگری در سخنان خود به این وجه از شخصیت وی اشاره کرد. در نوبت بعد ناصر زرافشان عضو کانون از دانش و استواری اعتقادی دوست و همراه دیرین خود سخن گفت. چهارمین و آخرین سخنران برنامه به عنوان نمونه‌ای از نسل جوان که در چند سال اخیر به کانون پیوسته‌اند، بکتاش آبتین یکی دیگر از اعضای هیئت دبیران بود که برداشت و نظر خود را در باره‌ی شخصیت اجتماعی و فردی رییس‌دانا بیان داشت.(مشروح سخرانی‌ها در فرصت مناسب منتشر خواهد شد). 
مراسم با شعرخوانی ده شاعر عضو و غیر عضو کانون ادامه یافت. آنها به ترتیبِ وارونه‌ی الفبایی به تریبون فراخوانده شدند: حافظ موسوی، فرزانه قوامی، علیرضا فراهانی، علیرضا عباسی، سیدعلی صالحی، شمس لنگرودی، رحیم رسولی، مریم حسین‌زاده، عاطفه چهارمحالی، علیرضا جباری و علی اسدالهی سروده‌های خود را خواندند.
حافظ موسوی، سیدعلی صالحی و شمس لنگرودی پیش از خواندن شعر در سخنانی کوتاه از دوستی با رییس‌دانا به نیکی یاد کردند.


تنی چند از دوستان فریبرز رییس‌دانا که در بیرون از ایران بسر می‌برند خطاب به ایشان و کانون نویسندگان پیام‌های جداگانه‌ای ارسال کردند. دو پیام صوتی از نعمت میرزازاده(م. آزرم) و محمود کرد پخش شد و سه پیام کتبی از عباس سماکار، جواهری لنگرودی و چندتن از دوستان را علیرضا آدینه خواند (پیام‌ها منتشر خواهد شد). پس از پایان پیام‌ها، مجری علیرضا عباسی جوان‌ترین عضو هیئت دبیران را به جایگاه خواند تا هدیه‌ی کانون نویسندگان ایران را به فریبرز رییس‌دانا تقدیم کند. پس از تقدیم هدیه، رییس‌دانا در سخنانی کوتاه اما پرشور این بزرگداشت و مجلس را پرشکوه‌ترین و به یادماندنی‌ترین لحظات زند‌گی‌اش خواند و بر پایبندی‌اش به کانون به عنوان پیگیرترین نهاد نویسندگان مدافع آزادی بیان تاکید کرد. 
آخرین بخش برنامه به موسیقی اختصاص داشت که گروه ناصر وحدتی چند آهنگ اجرا کرد.