نقش خامنه اي در اقتصاد مقاومتي ، بنياد هاي إشرافي

نقش خود خامنه ای در سالی که خود آن را اقتصاد مقاومتی نامیده چه میتواند باشد ؟ یکی از مواردی که مستقیما به خود خامنهای مربوط میشود آستان قدس رضوی است .
آستان قدس رضوی ازجمله بنگاههای معظم اقتصادی است که زیر نظر آیتالله خامنهای در حال فعالیت، و از پرداخت مالیات معاف است.
افزون بر ۵۰ شركت و موسسه و بنگاه اقتصادی در زیرمجموعه آستان قدس فعالاند؛ دایرهی فعالیت این «غول» اقتصادی از نساجی تا صنایع غذایی، از معدن تا كمباینسازی، از خودروسازی تا فرآوردههای لبنی، از کارخانه قند تا شركت نفت و گاز، و از موسسههای اعتباری و كارگزاری تا دامپروری و ساختوساز مسکن را دربر میگیرد.

این مجموعه های عریض و طویل در کنار درآمد موقوفات و نیز درآمدهای ناشی از زائران ایرانی و خارجی که عاید آستان قدس رضوی و زیرمجموعههای سیاحتی و توریستی آن میشود، ارقامی نجومی میآفریند که از حسابرسی و نظارت عمومی و پرداخت مالیات رهاست.

معافیت مالیاتی شرکتها و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه آستان قدس موجب شده که آنها بدون افزایش بهرهوری، تولیدات خود را با قیمتی پایینتر روانه بازار رقابت کنند؛ و این مستقل از استفادهی اغلب آنها از زمینهای وقفی یا با اجارهبهای پایین و نیز برخورداری از تسهیلات بانكی متفاوت است.

بهعنوان یک نمونه از پتانسیل آستان قدس میتوان به شرکت کارگزاری رضوی اشاره کرد. این شرکت که در حوزه های پتروشیمی، قیر و فرآوردههای نفتی، صنعت و معدن، و نیز کشاورزی فعال است، تنها در سال ۱۳۹۳ حدود ۹ هزار میلیارد ریال اوراق بهادار و مشارکت خرید و فروش کرده است.

شاهد دیگر سرمایهگزاری افزون بر ۵۰۰۰ میلیارد ریالی آستان قدس رضوی در منطقه منطقه ویژه اقتصادی سرخس است؛ منطقهای که تنها در ۹ ماه نخست سال گذشته افزون بر ۵۰ هزار تن کالا صادر کرده است.

گواه مهم دیگر، سازمان اقتصادی رضوی است که مدیریت حدود ۹۰ شرکت را برعهده دارد و حدود ۱۲ هزار کارمند و کارگر دارد. در نیمی از این شرکتها آستان قدس افزون بر ۵۰ درصد سهم دارد. که در ۴۴ مورد بیشتر از ۵۰ درصد سهام را در اختیار دارد.بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام، سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، و سازمان تبلیغات اسلامی، تنها شماری از این زیرمجموعههای توانمند و موثر در اقتصاد ایران محسوب میشوند. در سطحی دیگر، باید از بنیاد تعاون نیروی انتظامی و قرارگاه خاتمالانبیا سپاه پاسداران، و شرکتهای شبهخصوصی و موسسات مالی آنها یاد کرد.

نظرات