اعتراضات و اخبار کارگری 7 فروردین 1396

اخباروگزارشات کارگری7فروردین1396
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
. کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:سعید یوزی نماینده کارگران دستگیر شد.
- اخراج200نفر از کارکنان صنعت نفت!
- افزایش 5/14درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در سال جدید
- سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری «محرز» است
- جان باختن3کارگرجوان یک شرکت تولیدی ساوه براثر گازگرفتگی!
کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:سعید یوزی نماینده کارگران دستگیر شد.

سعید یوزی از رهبران کارگران در مورخه 26 اسفند، در کامیاران توسط ماموران اطلاعات و امنیت دستگیر شد .او در اختیار نهادها ، سازمان های اطلاعات و امنیتی قرار دارد .دولت و قوه قضاییه مسئول جان ایشان هستند .
سعید یوزی نه دزد و نه اختلاس کننده است . بلکه او کارگری است که تنها با دسترنج خود همراه خانواده زندگی فقیرانه ای دارد .او بر این اعتقاد است که کارگران باید با دستمزد خود بتوانند زندگی شایسته انسانی داشته باشند .تامین رفاه اجتماعی کارگران ، دغدغه و محور فعالیت های صنفی کارگری او به شمار میرود .همچنین برای تامین مطالبات کارگران ازجمله دستمزدهای معوقه ، امنیت شغلی ، قراردادهای سفید امضا ، اخراج های دسته جمعی ،اشتغال بیکاران ، حقوق مکفی برای بیکاران ، افزایش دستمزد و کمک به ایجاد تشکل های کارگری فعالیت داشته است .ما کارگران معتقد هستیم که جای سعید یوزی در زندان نیست ، و باید بدون قید و شرط آزاد شود .
کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران
-----------------------------
(آدم ربایی متداول ترین روش بازداشت فعالین کارگری)
به دنبال بازداشت محمد رضا آهنگر از فعالین کارگری وعضو انجمن کارگران ساختمان شهرستان کامیاران در روز 23 اسفند ماه بدونه هیچگونه اطلاع به خانواده ایشان، برای دومین بار در این ایام خبر از بازداشت دیگری با همین روش غیر قانونی که هیچ ارزشی برای حقوق شهروندی وانسانی شهروندان جامعه قایل نیستند، توسط اداره اطلاعات این شهرستان بگوش میرسد. عضو دیگر انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان کامیاران به نام(( سعید یوزی )) از طرف اداره اطلاعات به مکان نامعلومی انتقال داده شده و حتی از دادن هیچ گونه اطلاعاتی از اتهام وحتی بازداشت این افراد به خانواده های انان خود داری می کنند. حال باید دید که این روشهای بازداشت که بیشتر به روشهای آدم ربایی مافیایی برای سرنگون کردن واز بین بردن انسانها استفاده میشود تاکی ادامه پیدا خواهد کرد.............. لطفا در انتشار هر چه سریع تر این خبر اقدام کنید.....

اخراج200نفر از کارکنان صنعت نفت!

در روزهای پایانی سال گذشته، شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی،یکی ازشرکت های زیرمجموعه گروه مهندسی و سـاختمان صنایع نفت (OIEC) ،دست به اخراج حدود 200نفر از کارکنانش زد.

به گزارش7فروردین تسنیم،یکی از این کارکنان اخراجی در این خصوص گفت: اینکار بدون هرگونه اعلام قبلی بوده و بسیاری از افرادی که یکباره اخراج شده اند، سالها سابقه فعالیت در این شرکت را دارند.

به گفته وی،این اتفاقات یک شبه در شرکت حاصل نشد. شرکت EIED که از زیر مجموعه های موفق شرکت OIEC وابسته به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت OPIC بود، دیر زمانی است که با رویکرد مکانیکی نسبت به کارکنانش مدیریت می شود. مخصوصا در بخشهای مهندسی که بیشترین سهم سازمان را نیز دارند این قضیه بیشتر محسوس است و امور تعالی سازمانی که طبق برداشت خودشان موفق عملکرده اند در پی پنج سال تاسیس واحدی تحت عنوان امور تعالی سازمانی، متاسفانه حرکت مثبتی جهت انسجام بیشتر انجام نداده اند. شرکت به واسطه مطالبات زیاد و اشتباهات در خرید و ساخت ساختمانی متمرکز دچار مشکل نقدینگی شد. البته مشکل نقدینگی آنچنان که بیان می شود و به کارکنان منتقل میشود نیست اما به هر حال وجود دارد که همین مشکل نقدینگی می تواند از دلایل اصلی این تعدیل گسترده باشد.

یکی دیگر از کارکنان اخراجی این شرکت نفتی گفت: تصمیم گرفته شد این شرکت به جای سه ساختمان مجزا، در یک ساختمان متمرکز با زیربنایی حدود ده هزار مترمربع در حدود ده یا دوازده طبقه فعالیت نماید. در همین خصوص هزینه های زیادی صورت گرفت و وامهای مختلفی از بانکها و سایر منابع وصول شد که باز پرداخت این وامها خود مصیبت دیگری است که حاصل این موارد اخراج حدود 200 نفرازکارکنان شرکت بود که بعضا بسیار نیز کارآمد بودند.

یکی دیگر از کارکنان اخراج شده این شرکت، اخراج ها را در آستانه نوروز 96 حاصل فعالیت گروه چابک سازی این شرکت دانست و گفت: از حدود دو ماه پیش گروهی در شرکت تشکیل شد تحت عنوان گروه چابک سازی که وظیفه آنها کاهش نیروهای شرکت بود. این گروه چهار یا پنج نفری بدون در نظر گرفتن نظرات مدیران مستقیم افراد، اقدام به حذف پرسنل کردند. در 20 سال گذشته چنین رفتاری را از شرکت ندیده بودیم. حالا اینکه با این روحیه پرسنل باقیمانده چگونه میخواهند به تعهدات کارفرماها و پروژه ها پاسخگو باشند خود داستان دیگری است که در آینده مشخص خواهد شد. فقط حاصل این رفتار نابود کردن شادی حدود 200 کارمند در شب عید و نگرانی شدید خانواده های آنها برای ادامه زندگی و یافتن کار جدید شد.

تصویر نامه اتمام زمان قرارداد یکی از کارکنان اخراجی:


افزایش 5/14درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در سال جدید

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از افزایش 5/14درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تحت پوشش این سازمان در سال‌جاری خبر داد.

برپایه گزارشات منتشره بتاریخ7فروردین، محمد حسن زدا گفت: پس از اینکه شورای عالی کار در آخرین جلسه میزان حداقل دستمزد کارگران را تعیین کرد سازمان تأمین اجتماعی هم طبق قانون با تبعیت از این مصوبه شورای عالی کار،حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را در سال جدید ۹۳۰هزار تومان تعیین کرد.

وی افزود افزایش 5/14درصدی حقوق فقط شامل بازنشستگان حداقل بگیر است که تعداد آنان بیش از یک میلیون و چهارصد هزارنفر است.

زدا در ادامه در پاسخ به این سؤال که حقوق سایر بازنشستگان و مستمری بگیران چند درصد افزایش خواهد یافت گفت: مصوبات شورای عالی کار در خصوص مستمری بگیران حداقل بگیر است و در خصوص سایر سطوح مزدی ساز و کار دیگری اتخاذ خواهد شد که بزودی در قالب طرحی به هیأت دولت ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برای این گروه از بازنشستگان که حقوق‌شان بالاتر از حداقل حقوق است به طور قطع میزان افزایش حقوق‌شان بالاتر از نرخ تورم خواهد بود.

زدا با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگان و مستمری بگیران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند درباره مبنای افزایش حقوق این افراد گفت براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی مستمری پرداختی نباید از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد بنابراین حداقل حقوق این افراد امسال 5/14درصد افزایش می‌یابد به عبارتی حقوق این دسته از بازنشستگان امسال از ۸۱۲هزار تومان به ۹۳۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت .

زدا در پاسخ به این سؤال که افزایش حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود اظهار داشت با توجه به اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید در هیأت وزیران به تصویب برسد به‌احتمال فراوان افزایش حقوق آنان به اردیبهشت ماه موکول می‌شود. وی با اشاره به اینکه تعداد مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی حدود سه میلیون نفر است اظهار داشت. این سازمان ماهانه بیش از ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان می‌پردازد.

سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری «محرز» است

یک کارشناس ارشد حقوق عنوان کرد؛سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری «محرز» است.حرفه پرستاری از جمله مشاغلی است که با توجه به شرایط سخت کاری و استرس های دائم و فشارهای ناشی از کمبود نیرو، در زمانی کوتاه تر نسبت به سایر مشاغل باعث فرسایش نیروهای خود می شود. از این رو این حرفه در زمره مشاغل سخت و زیان آور به شمار می آید.

به گزارش امروز رسانه های خبری،این کارشناس ارشد حقوق، اظهارداشت: در تعیین مشاغل سخت و زیان آور ۴ عامل مورد نظر قرار می گیرند: عوامل فیزیکی، شیمیایی، میکانیکی و بیولوژیکی در محیط کارهای غیر استاندارد. این کارشناس پرستاری بخش ICUبیمارستان معیری تهران ادامه داد: حرفه پرستاری از نظر این ۴ عامل با استانداردهای مشاغل سخت و زیان آور مطابقت دارد. چراکه پرستاران به خاطر شرایط خاص کاری نظیر ایستادن های مکرر و شیفت های پی در پی دچار مشکلات ارگونومیک و زیان های فیزیکی می شوند.از طرف دیگر به جهت مواجهه با عوامل محیطی بیمارستان ها و مراکز درمانی، انواع مواد ضد عفونی کننده، اسپری ها و... دچار مشکلات پوستی، ریوی و انواع مختلفی از بیماری ها می شوند(عامل شیمیایی). وی افزود: موضوع مهم دیگری که در حرفه پرستاری مطرح است و اساساً یکی از اجزاء غیر قابل تفکیک از این حرفه محسوب می شود، بحث شب کاری است. در سراسر دنیا، در تمامی نظام های شغلی و بر اساس تمامی استاندارد های موجود برای مشاغل شب کاری امری مضر محسوب می شود که در طول زمان آثار فرسایشی غیر قابل جبرانی بر افراد به جای میگذارد. چراکه شب کاری سیستم هورمونی و مرکز خواب انسان را مختل می کند. برخی از هورمون ها تنها در ساعات خاصی از شبانه روز ترشح می شوند و این اختلال در خواب مشکلات جدی ای را برای فرد ایجاد می کند. این کارشناس ارشد حقوق ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های خاص حرفه پرستاری مواجهه با بیماری های خاص، صعب العلاج و البته واگیر دار است. پرستاران برای ارائه خدمات مراقبتی و درمانی به بیماران در تماس مستقیم با آنها قرار می گیرند بنابراین همیشه در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری هستند.

وی در رابطه با مشکلات حرفه ای پرستاران گفت: پرستاران به دلیل شرایط سخت کاری، بر خلاف سایر مشاغل خواستار اضافه کاری نیستند و شاهدیم که بسیاری از پرستاران تمایل به بازنشستگی در پایان ۲۰ سال خدمت دارند. علت این امر کمبود شدید نیرو و فشار و استرس ناشی از این امر برای پرستاران است. از سوی دیگر این حرفه در ارتباط مستقیم با امر سلامت مردم قرار دارد و به طور کل باید گفت کم و کاستی یا خطاهای نیروهای شاغل در نظام سلامت می تواند تبعات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین بایستی مسولان امر با لحاظ کردن تمامی این عوامل و به دور از هرگونه غرض ورزی همکاری های لازم را با پرستاران عزیز کشورمان در خصوص مفاد قانون مشاغل سخت و زیان آور داشته باشند.

جان باختن3کارگرجوان یک شرکت تولیدی ساوه براثر گازگرفتگی!

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه از جان باختن3کارگرجوان یک شرکت تولیدی ساوه براثر گازگرفتگی خبر داد.

برپایه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ7فروردین،سرهنگ پرویز اسدی گفت:حدود ساعت 5 و 30 دقیقه صبح امروز7فروردین ماه در پی تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 بلافاصله تیمی از عوامل انتظامی به همراه دیگر نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

اسدی ادامه داد: دراین حادثه نیز مشاهده شد که یک زن 24 ساله و دو مرد 24 ساله و 25 ساله در یکی از شرکت‌های تولیدی روستای یل آباد شهرستان ساوه در پی استفاده از وسیله گرمایشی نامناسب بر اثر گاز گرفتگی گریبان گیر مرگ شده‌اند.

هفتم فروردین ماه1396

نظرات