جنايكار جنگي كانديداي معاونت سازمان ملل؟

شائعات حاکی است اسرائيل تلاش می‌کند تزیپی لیونی، یکی از سیاستمداران برجستۀ خود را به سمت معاونت دبیر کلی سازمان ملل برساند.
به گزارش روزنامۀ اسرائیلی جروزالم پُست، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد كه به هواداري از اسرائيل معروف است، به‌تازگی با تزیپی لیونی، وزیر خارجۀ سابق اين كشور دربارۀ نامزدی وی برای تصدی معاونت دبیر کل سازمان ملل گفتگو کرده است.
به گفتۀ منابع نزدیک به لیونی، وی انجام این دیدار را تائید کرده اما اینکه دربارۀ تصدی این سمتِ مهمِ سازمان ملل گفتگویی با گوترش داشته را رد کرده است.
لیونی که سابقاً علاوه بر وزارت خارجه، چند سمت وزارتی دیگر در اسرائيل داشته، حدود دو هفته پیش در دفتر گوترش در نیویورک با وی دیدار کرده است.



با وجود تکذیب لیونی، منابع دیپلماتیک می‌گویند وی در این دیدار دربارۀ تصدی به‌عنوان معاون دبیر کل سازمان ملل گفتگو کرده است. منابع نزدیکان به لیونی و همچنین سخنگوی گوترش هرگونه ارتباط بین احتمال انتصاب لیونی در سازمان ملل و ممانعت از انتصاب سلام فیاض، نخست‌وزیر پیشین فلسطین به ریاست تیم سازمان ملل در لیبی را رد کرده‌اند.
دولت جدید امریکا، روز جمعه در اقدامی که نشان‌دهندۀ حمایت واشنگتن از اسرائيل در سازمان ملل است مانع انتصاب فیاض به ریاست تیم سازمان ملل در لیبی شد.
نیکی هیلی، نمایندۀ امریکا در سازمان ملل، جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، از پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل، برای انتصاب سلام فیاض به ریاست تیم ویژه این نهاد بین‌المللی در لیبی «ناامید» شده است.

هیلی با بیان اینکه سازمان ملل مدت‌های مدیدی است که «به‌طور ناعادلانه» از فلسطین در برابر اسرائیل جانبداری کرده است، افزود امریکا نمی‌تواند از انتصاب فیاض حمایت کند، زیرا فلسطین از عضویت کامل در سازمان ملل برخوردار نیست.
سازمان آزادی‌بخش فلسطین در بیانیه‌ای این اقدام دولت امریکا را محکوم کرده و آن را مصداق «تبعیض آشکار» و محرومیت فردی «شایسته» دانسته است.
گفتنی است لیونی به ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان در خلال تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه متهم شده و حتی احتمال بازداشت وی نیز وجود دارد.
یکی از مقامات وزارت دادگستری بلژیک چندی پیش‌ گفته بود لیونی در بدو ورود به بروکسل بازداشت و مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

شاید به همین دلیل بود که لیونی اوایل بهمن امسال سفر به بلژیک برای شرکت در کنفرانسی که از سوی گروهی موسوم به انجمن یهودیان اروپایی ترتیب داده‌شده بود لغو کرد.
لیونی در دسامبر 2009 نیز سفر به لندن را به دلایلی مشابه لغو کرده بود.