اعتراضات واخبار کارگری 8 اسفند 1395

اخباروگزارشات کارگری8اسفند1395
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
- فراخوان تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه خانواده هایشان مقابل شهرداری تهران!
- اعتصاب کارگران معدن دو نگین طبس برای دومین روزمتوالی!
- تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان نسبت به تبدیل وضعیت شغلی مقابل فرمانداری!

- اعتصاب کارگران شرکت نصب نیرو فاز 14 پارس جنوبی دراعتراض به عدم رداخت حقوق وحق بیمه!
- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه ذوب‌آهن دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق اینبار مقابل اداره کار اردبیل!
- تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان!
- تجمع کارگران نی بر هفت تپه در محوطه کمپ نی‌بُرها در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه دوران بیکاری!
- اعتراضات کارگران شاغل واخراجی سد ایوشان لرستان!
- حمایت اسماعیل عبدی از کمپین بودجه عادلانه
-«توزیع عادلانه ثروت» حق مسلم کارگران/ نظام مالیاتی یقه کارگران را محکم‌تر نچسبد
- کشته وزخمی شدن3کارگر شرکت گازقزوین براثرانفجار!

- مرگ یک کارگر جوان درپی سقوط داخل چاهک آسانسور!

- مرگ یک کارگر جوان حین کار در دهلران براثر برق گرفتگی!

فراخوان تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه خانواده هایشان مقابل شهرداری تهران!

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به همراه خانواده هایشان سه شنبه دهم اسفند ساعت ده صبح برای بهره مندی از تسهیلات مسکن با اتحاد بیش از پیش به شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت مراجعه خواهند کرد.

علی رغم اینکه کارگران شرکت واحد مراجعات مکرری برای بهره مندی از تسهیلات مسکن به شهرداری و شورای شهر داشته اند. مدیر عامل شرکت واحد، شهردار تهران و نمایندگان شورای شهر اقدام موثری برای بهره مندی نزدیک به شش هزار کارگر شرکت واحد از تسهیلات مسکن انجام نداده اند.



بنابراین کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به همراه خانواده هایشان ساعت ده صبح روز دهم اسفند با اتحاد بیش از پیش به شهرداری تهران واقع در ضلع جنوبی پارک شهر خیابان بهشت مراجعه خواهند کرد.

مدیران شهرداری از املاک نجومی بهرمند شدند اما به رانندگان و کارگران شرکت واحد تسهیلات مسکن هنوز پرداخت نشده است.

همکاران گرامی، همانطور که مطلع هستید شهردار تهران به واگذاری 120 ملک که میلیاردها تومان برای شهرداری هزینه داشته اقرار کرده است. واگذاری املاک نجومی هیچ نفع عمومی نداشته و فقط دادن رانت برای خوش خدمتی تعدادی از مدیران بوده و حتی آنرا سهم خود از انقلاب می نامند.

درصورتی که درشرکت واحد 6هزار تن از رانندگان و کارگران هنوز از تسهیلات مسکن برای خانه ای حداقلی بهره مند نشده اند.

همکاران شریف و زحمتکش با اتحاد و یکپارچه روز سه شنبه دهم اسفند ساعت ده صبح همگی برای اعتراض به بی عدالتی و بهره مندی از تسهیلات مسکن به شهرداری تهران مراجعه می کنیم.


اعتصاب کارگران معدن دو نگین طبس برای دومین روزمتوالی!

اخباروگزارشات کارگری:از روزگذشته(7اسفند)،کارگران معدن شماره دو نگین طبس در اعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوقشان، دست از کار کشیدند.

به گزارش منابع خبری محلی، کارگران معدن دو شرکت نگین از دیروز اعتصاب کردند و به محل کار خود نرفتند.حقوق سه ماه این کارگران پرداخت نشده است.

با وجود تلاش های مسئولین برای برگرداندن کارگران بسر کار بی نتیجه ماند وامروز8اسفند هم کارگران در محل کار خود حاضر نشدند.

تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان نسبت به تبدیل وضعیت شغلی مقابل فرمانداری!

روز گذشته (شنبه 7 اسفند ماه)، کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان در اعتراض به تبدیل وضعیت شغلی خود مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

به گزارش7اسفند فارس، اعتراض کارگران به تغییر وضعیت شغلی از پیمانکاری به حجمی است که در شرایط حجمی، کار بر مبنای حجم و اندازه به کارگران واگذار می‌شود و مشمول زمان و ساعت کار نیست، ضمن اینکه زمینه اخراج کارگران در این وضعیت سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

اعتصاب کارگران شرکت نصب نیرو فاز 14 پارس جنوبی دراعتراض به عدم رداخت حقوق وحق بیمه!

اخباروگزارشات کارگری:کارگران شرکت نصب نیرو فاز 14 پارس جنوبی در شهرستان کنگان به علت عقب افتادگی حقوق و بیمه اعتصاب کردند.


شرکت نصب نیرو وابسته به گروه مپنا، یکی از بزرگترین پیمانکاران صنعتی در حوزه انرژی است.شناخته می‌شود.

نصب نیرو اساس فعالیت‌های خود را در مدیریت، تامین کالا و اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های نیروگاهی، صنعتی، پالایشگاهی و خطوط انتقال نیرو قرار داده است.

شرکت مپنا(مختصر شده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران)، یك بنگاه اقتصادی ایرانی است كه به همراه 38 شركت زیرمجموعه خود، تحت عنوان گروه مپنا در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی و همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و ریلى بصورت پیمانكار اجرایی كلید در دست (EPC ) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP ) فعالیت می‌كند.

شرکت مپناازآغاز تأسیس در سال 1371، اجرای نزدیک به 100 پروژه به ارزش بیش از30 میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است.

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه ذوب‌آهن دراعتراض به عدم پرداخت ماه حقوق اینبار مقابل اداره کار اردبیل!

اخباروگزارشات کارگری:امروز8اسفندماه،کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل در ادامه تجمعات اعتراضیشان نسبت به عدم پرداخت14ماه حقوقشان مقابل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تجمع کردند.

بنابه گزارشات منتشره،یکی از کارگران معترض حاضردر تجمع اعترا‌ض‌ی امروز مقابل اداره کل تعاون و کار استان اردبیل گفت: کارگران این کارخانه 14 ماه است که حتی یک ریال حقوق دریافت نکرده‌اند و در آستانه فرا رسیدن سال جدید این کارگران با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه هستند.



تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان!

اخباروگزارشات کارگری:امروز8اسفند،جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره، یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: ما از ساعت 10 صبح یکشنبه در این محل حاضر شده و خواستار رسیدگی مسوولان به وضعیتمان هستیم.

وی افزود: ما ﺣﺪﻭﺩ 60 نفر ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻭﺍﺣﺪ عملیات شبکه و قسمت فاضلاب ﺷﺮﮐﺖ پیمانکاری وابسته به شرکت آب و فاضلاب اهواز هستیم که عیدی و سنوات 6 ماه دوم سال 94 و حقوق اسفند ماه سال 94 و همچنین حقوق آذر تا بهمن 95 را هنوز ﻃﻠﺐ ﺩﺍﺭیم .

ﻭﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﺎﻣﺶ ﻓﺎﺵ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﮐﺮﺩ: شرکت آب و فاضلاب اهواز طرح طبقه بندی مشاغل را برای نیروهای خود اجرا کرده ولی تاکنون حاضر به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای نیروهای پیمانکاری که مطابق با قانون کار باید اجرا شود، نشده است .

وی عنوان کرد : رئیس اداره خدمات آب و فاضلاب اهواز که در تجمع امروز کارگران حضور یافته بود قول پرداخت یک ماه حقوق را در یک روز آینده داده است .

تجمع کارگران نی بر هفت تپه در محوطه کمپ نی‌بُرها در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه دوران بیکاری!

صبح امروز8اسفند، گروهی ازکارگران نی‌بُر‌ها مجتمع کشت‌و صنعت هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه دوران بیکاری از سوی کارفرما در محوطه کمپ نی برها تجمع کردند.

به گزارش8اسفند ایلنا، یکی از کارگران حاضر در این اجتماع اعتراضی گفت: دلیل اعتراض امروز پرداخت نشدن حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی‌بُر است که در فاصله سالهای 68 تا 92 مشغول کار بوده‌اند.

او با بیان اینکه در این خصوص کارگران یک بار در سال 93 اعتراض کرده بودند، گفت: پس از این ماجرا دولت طی مصوبه‌ای مبلغ 25 میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه این کارگران اختصاص داد.

این اظهارات تا این لحظه مبلغ 15 میلیارد تومان از اعتبارات تعیین شده توسط دولت پرداخت شده است که نتیجه آن صدور احکام بازنشستگی برای شماری زیادی از کارگران نی بر بوده است.

این کارگر هفت تپه با بیان اینکه در صورت پرداخت مابقی حق بیمه فصول بیکاری کارگران که حدود 10 میلیارد تومان می شود حدود 180کارگر از مجموع 350کارگر نی بر کنونی بازنشسته می‌شوند، افزود: با این حال پس از گذشت چند سال از تصویب این مصوبه هنوز پرداخت مابقی حق بیمه فصول بیکاری کارگران مشخص نیست.



به گفته وی وجود فاصله بیمه‌ای در سوابق این کارگران به آن دلیل است که به دلیل امکان برداشت محصول نی‌شکر تنها در نیمی از سال، کارگران نی‌بر به صورت فصلی مشغول به کارند و به همین دلیل حق بیمه آنان نیز تنها نیمی از سال پرداخت می‌شود.

اعتراضات کارگران شاغل واخراجی سد ایوشان لرستان!

اخباروگزارشات کارگری:یکی از کارگران شبکه آبیاری و زهکشی سد ایوشان گفت: از ششم دی ماه با 15 تا 20 کارگر تسویه کردند و گفتند از نیمه دوم اسفند شما را به کار برمی‌گردانیم و این در حالیست که ما هفت تا هشت ماه حقوق نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: کارگری که چندین سال در این پروژه کار کرده حالا باید دو ماه بدون حقوق باشد و این حق ماها نیست که با هر شرایطی دست از کار برنداشته‌ایم.

او یادآور شد: عده‌ای که همچنان مشغول به کار هستند وقتی برای حقوق اعتراض می‌کنند، با این جواب روبرو می‌شوند که اگر ناراضی هستید، بروید و تسویه کنید.

یک کارگر دیگر نیز گفت: از تیر ماه تاکنون حقوق نگرفته‌ایم و از سالی که این شرکت به لرستان آمده، عیدی، حق اولاد، اضافه کار، سنوات، پاداش و.... نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: پرونده‌های زیادی این شرکت در اداره کار شهرستان خرم‌آباد دارد که کارگران شکایت کرده‌اند.

او یادآور شد: در شش ماه دوم سال ساعات کاری معمولاً از 7.5 صبح تا 17 است و جمعه‌ها نیز تعطیل نیستیم و فقط در بارندگی‌ها کار نمی‌کنیم. در فصول بهار و تابستان نیز معمولاً 12 ساعت در روز کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای امرار معاش مجبوریم در این شرکت با حقوق 700 هزار تومانی کار کنیم، تأکید کرد: از اداره کار برای اینکه زیاد به بحث این شرکت ورود نمی‌کند، گلایه داریم.

این کارگر گفت: از منبع موثق شنیده‌ایم که پیمانکار طلب ندارد و مطالبات را دریافت کرده است.

تلاش کردیم با مدیرعامل شرکت نقش آب گستر در این رابطه صحبت کنیم اما بی‌نتیجه ماند.

پروژه سد ایوشان سال 83 کلنگ‌زنی شد و 10 سال بعد مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما شبکه این سد هنوز تکمیل نشده است.

ایوشان از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته‌ی رسی است. مساحت حوضه این سد ۱۲۰ کیلومتر مربع، ارتفاع ۷۲ متر، حجم دریاچه سد ۵۲ میلیون متر مکعب، عرض و طول تاج به ترتیب هشت و ۶۷۶ متر و حجم خاکریزی بدنه سد حدود سه میلیون متر مکعب است.

کنترل سیلاب‌های بهاره، توسعه گردشگری و پرورش ماهی، تبدیل 4800 هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی و ایجاد 2500 فرصت شغلی ازجمله اهداف مهم این سد است.

پیمانکار سد ایوشان شرکت "نقش آب گستر" است که اخیراً با کارگران به مشکل خورده است و نیروهای انسانی شاغل در این شرکت به شرایط کنونی معترض هستند و مدام به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به شرکت آب منطقه‌ای استان مراجعه می‌کنند.

حمایت اسماعیل عبدی از کمپین بودجه عادلانه

اسماعیل عبدی عضو ارشد هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران، در یک تماس تلفنی از زندان اوین از کمپین بودجه عادلانه اعلام حمایت نمودند. آقای عبدی با ابراز خوشحالی از حمایت 110 هزار معلم از این حرکت صنفی و آموزشی گفتند که اخبار کمپین را پیگیری و دنبال می کردند و حتی مطالبات کمپین در فضای زندان نیز منعکس شده است.

وی ابراز امیدواری کردند که تشکل های صنفی بیش از گذشته به سمت حرکت های صنفی مانند کمپین بودجه عادلانه حرکت کنند و از بسترهای مناسب برای پیشبرد و پیگیری مطالبات صنفی استفاده کنند. وی تاکید نمودند به همان میزان که این نوع حرکت ها موجب پویایی کنش صنفی می گردد باید از حرکت به سمت جناح های سیاسی پرهیز نمود و اجازه نداد استقلال تشکل های صنفی با نزدیک شدن به جریانات سیاسی مخدوش گردد.

اسماعیل عبدی، دبیرکل پیشین کانون تهران و عضو هیات مدیره فعلی ، هم اکنون بخاطر پیگیری مطالبات صنفی ، در بند 7 زندان اوین است.

برگرفته ازسایت اتحادیه آزادکارگران ایران

«توزیع عادلانه ثروت» حق مسلم کارگران/ نظام مالیاتی یقه کارگران را محکم‌تر نچسبد

یک کارشناس حقوق کار و تامین اجتماعی معتقد است: مصوبه دیروز مجلس در ارتباط با تعیین سقف مالیاتی کارگران و کارمندان، تبعیض‌آمیز است و بی‌عدالتی را در جامعه گسترش می‌دهد.

به گزارش8اسفندایلنا،فرشاد اسماعیلی (پژوهشگر حقوق کار و تامین اجتماعی) در ارتباط با مصوبه روز گذشته مجلس در ارتباط با تعیین سقف مالیاتی کارگران و کارمندان گفت: «مالیات بر درآمد» به عنوان یکی از ابزارهای مالی دولت ها بر «توزیع درآمد» تاثیر مستقیم می گذارد. اما آمار و ارقام و تجزیه و تحلیل ها نشان می‌دهد که تا به این تاریخ سیاست های مالیاتی کشور در حوزه مالیات بر در آمد، در جهت توزیع عادلانه‌تر و منصفانه درآمد، حرکت نکرده است.

وی افزود: این تبعیض های مالیاتی بین کارگران و کارمندان، قطعا بر درآمد واقعى شاغلین،حداقل دستمزد حقیقى و نتیجتا بر توزیع درآمد واقعی اثر منفى دارند و بنابر این افزایش سطح معافیتهاى مالیات بر حقوق کارگران ، لحاظ کردن تعداد افراد خانوار کارگران در سطح معافیتهاى مالیات بر حقوق، استفاده از نرخهاى تصاعدى بر درآمدهاى بالاتر، جلوگیرى از فرار مالیاتى مشاغل آزاد در بهبود توزیع درآمدتاثیر مثبت مستقیم می گذارد. اینها الفبای سیاست های مالیاتی در حوزه مالیات بر درآمد است.

اسماعیلی با بیان این مطلب که این مساله که سقف معافیت مالیاتی برای کارگران یک میلیون و نیم باشد و برای کارمندان دو میلیون نشان می دهد که ما تناقضات درونی و سیستمی در باره چگونگی توزیع درآمد داریم؛ افزود: سیاستگذاران ما یا نمی خواهند توزیع درامد را عادلانه کنند یا بلد نیستند چگونه این کار را بکنند.

این کارشناس حقوق کار ادامه داد: کارمندی که حداقل دستمزدش از کارگران بیشتر است و معمولا و عرفا نیز از کارگران دستمزد بیشتری دریافت می کنند و از بسیاری از مزایا و پاداش های نقدی و غیر نقدی کارمندی برخوردار است که کارگران از آن محروم هستند چه دلیلی دارد که ازین مزیت تبیعض آمیز برخوردار شوند و در مقابل کارگرانی که عملا دستمزد واقعیشان را دریافت نمی کنند و عقب ماندگی های دستمزدیشان در این سالها هیچوقت جبران نشده است و مدام قوانین مصوب منافعشان را تضییع می کند، چرا باید در توزیع عادلانه درآمد در کشور بیشتر از کارمندان مشارکت کنند و سهیم باشند؟! چرا همیشه ار کارگران باید مایه بگذاریم؟

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: ما از حقوق کارمندان و کارگران مالیات می گیریم که توزیع درامد را عادلانه تر کنیم، اگر قرار باشد نظام مالیاتی یقه کارگران را محکم تر بچسبد و یقه کارمندان را شل تر بگیرد ، عملا نقض غرض کرده‌است.

کشته وزخمی شدن3کارگر شرکت گازقزوین براثرانفجار!

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: انفجار در ایستگاه تقلیل فشار گاز در قزوین یک کشته و 2 مصدوم بر جای گذاشت.

به گزاش8اسفندایسنا،رضا گروسی مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: براثر این حادثه که ساعاتی پیش رخ داد دو تن از کارکنان پیمانکاری شرکت گاز دچارمصدومیت شدند و یک نفر کشته شد.

وی افزود: این انفجار به علت نشت گاز در حوضچه تقلیل فشار گاز شماره سه قزوین رخ داد.

گروسی خاطر نشان کرد: دو مصدوم این حادثه توسط اورژانس به بیمارستان رجایی منتقل شدند و این در حالی بود که یکی از مصدومان این حادثه دچار سوختگی جدی شده بود.

مرگ یک کارگر جوان درپی سقوط داخل چاهک آسانسور!

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: یک کارگر 25 ساله براثر سقوط در چاهک آسانسور یک ساختمان در حال ساخت در بلوار آیت الله کاشانی جان خود را از دست داد.

به گزارش8اسفندایرنا،سید جلال ملکی روز یکشنبه افزود: حوالی ساعت 10 صبح امروز حادثه سقوط در چاهک آسانسور به سامانه 125 اعلام و ماموران ایستگاه 102 آتش نشانی تهران به محل حادثه واقع در بلوار آیت الله کاشانی اعزام شدند.

وی اظهار کرد: در این حادثه، کارگر 25 ساله افغانستانی هنگام کار از طبقه هشتم یک ساختمان درحال ساخت به داخل چاهک آسانسور در طبقه منفی 3 سقوط کرده و جان خود را از دست می دهد.

مرگ یک کارگر جوان حین کار در دهلران براثر برق گرفتگی!

روزگذشته(7اسفند)،برق گرفتگی باعث مرگ یک کارگرجوان حین کار دردهلران از توابع استان ایلام شد.

طبق گفته مسئولان نیروی انتظامی استان ایلام، روزگذشته این حادثه زمانی اتفاق افتاد که این کارگر جوان مشغول بتن ریزی بود که برخورد جرثقیل با برق فشار قوی باعث برق گرفتگی او شد.