خبرگر: اعتراضات واخبار کارگری 5 اسفند 1395

اخباروگزارشات کارگری5اسفند1395
- اعتراضات دراستان خوزستان همزمان با سفرحسن روحانی:

*اعتصاب نامحدودهزاران کارگر ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ!
*تجمع کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ و فعالان محیط زیست اطراف میدان فرودگاه اهواز!
تجمع اعتراضی اهالی شهرستان کارون درمسیر بازدید حسن روحانی از یک کانون ریزه گرد!
*تجمع اهوازی‌ها مقابل استانداری همزمان باحضور روحانی در خوزستان
- کارگران شرکت واحد با امضای طوماری اعلام کردند در برابر تعیین دستمزد ناعادلانه سکوت نخواهند کرد
- تجمعات معلمان حق‌التدريسي همدان دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق وحق بیمه!
- اعتراض رسانه ای کارگران پیمانکاری کارخانه ماشین‌سازی اراک نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق!
- کارگران پیمانکاری میادین میوه و تره بار تهران خواهان قراردادمستقیم وهمسان سازی حقوق شدند!
- عدم پرداخت حقوق کارگران معدن زغال سنگ تخت ازمهرماه تاکنون!

- عدم پرداخت مطالبات کارگران کارخانه لبنیات شبنم سراب پس از10ماه اخراج ازکار!

- تجمع اعتراضی اهالی روستای "گماره‌لنگ" مقابل فرمنداری مریوان!

- جان باختن یک کارگرجوان در تهران براثرسقوط دریک ساختمان نیمه کاره!

- جان باختن کارگراداره برق مازندران براثرسقوط از ارتفاع حین شست‌وشوی مقره‌های دکل های برق در اهواز!


اعتراضات دراستان خوزستان همزمان با سفرحسن روحانی:

اخباروگزارشات کارگری-5اسفند:

*اعتصاب نامحدودهزاران کارگر ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ!

کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ امروزپنج شنبه5اسفند همزمان با سفر روحانی به استان خوزستان،به اعتصابشان ادامه دادند و اطراف میدان فرودگاه اهواز تجمع کردند.

کارگران معترض پایان اعتصابشان را منوط به پرداخت مطالباتشان کردند.

این کارگران از روز24بهمن ماه دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی، عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه ودیگرمطالباتشان دست از کار کشیده ومقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند وپس از آن با ادامه اعتصاب همه روزه مقابل کارخانه تجمع می کنند. طی همین روزها این کارگران معترض اجازه تردد خودروهای سنگین به کارخانه را ندادند.

ایلنا امروز درهمین رابطه نوشت،حدود 4 هزار نفر از کارگران شاغل در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از 13 روز پیش در اعتراض به عدم دریافت حقوق، فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که از 13 روز قبل در اعتراض به تعویق 5ماه حقوق و سایر مشکلات صنفی خود دست از کار کشیده‌اند، پایان اعتراض خود را به دریافت معوقات مزدیشان منوط کرده‌اند.

از قرار معلوم حدود 4هزار کارگر رسمی و قراردادی شاغل در این واحد تولیدی بین 4 تا 5ماه مطالبات معوقه مزدی، طلبکارند. در عین حال پرداخت مطالبات سنواتی هر یک از کارگران که بالغ بر 5 تا 6 میلیون تومان می‌شود چندین سال است به تاخیر افتاده است.

دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی است که مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.

به نقل از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز گفته می‌شود تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه و مسئولان استانی پاسخ مشخصی به خواسته‌های آنان داده نشده؛ درنتیجه اعتراض کارگران استمرار پیدا کرده است.

طبق اظهارات این کارگران معترض، گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکتهای احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا در اهواز است که پس از ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده هم‌اکنون مدیریت این کارخانه با نظارت قوه قضائیه انجام می‌شود.

کارگران در بخش پایانی سخنان خود گفتند: به نظر می‌رسد آنچه باعث تاخیر در تامین منابع مالی کارخانه شده است طولانی شدن روند پرداخت و دریافت اعتبارات مالی کارخانه از قوه قضائیه است و درحال حاضر علاوه بر پنج ماه دستمزد، عیدی نیز دریافت نکرده‌ایم.

*تجمع کارگران ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ و فعالان محیط زیست اطراف میدان فرودگاه اهواز!

پیش از ظهر امروز5اسفند، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و فعالان محیط زیست همزمان با سفر حسن روحانی به استان خوزستان اطراف میدان فرودگاه دست به تجمع زدند.

*تجمع اعتراضی اهالی شهرستان کارون درمسیر بازدید حسن روحانی از یک کانون ریزه گرد!

بعدازظهرامروزپنج شنبه5اسفند اهالی شهرستان کارون در مسیر خودروی حسن روحانی برای بازدید از یک کانون ریزه گرد تجمع کردند.

نماینده تجمع کنندگان گفت: این منطقه به ویژه روستاها مشکلات متعددی دارند. این منطقه یک منطقه نفتی است اما مشکل بیکاری بسیار بالا دارد و نفت هیچ خدماتی به ما نداده است.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود آب، کشاورزی منطقه مختل شده، خواستار اختصاص آب به این منطقه شد تا بخشی از مشکلات بیکاری حل شود.

*تجمع اهوازی‌ها مقابل استانداری همزمان باحضور روحانی در خوزستان

اهوازی‌ها امروز5اسفند همزمان باحضور رئیس‌جمهور در خوزستان، مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار توقف انتقال آب، سدسازی، خشکاندن تالاب‌ها و رسیدگی به قطع آب و برق ناشی ازریزگردها شدند.




کارگران شرکت واحد با امضای طوماری اعلام کردند در برابر تعیین دستمزد ناعادلانه سکوت نخواهند کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اوبوسرانی تهران از روز شنبه سی ام بهمن با جمع آوری امضاء از رانندگان و کارگران شرکت واحد اعتراض خود را نسبت به دستمزد فعلی که چند برابر زیر خط فقر است اعلام کردند.

کارگران با امضای طومار خواهان تعیین دستمزد سال نود و شش مطابق تبصره ۲ ماده ۴۱ قانونکار هستند. جمع آوری امضاء از کارگران شرکت واحد در سطح خطوط، توقفگاه ها و تعمیرگاه های این شرکت تا روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

سندیکای کارگران شرکت واحد اوبوسرانی تهران وحومه

تجمعات معلمان حق‌التدريسي همدان دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق وحق بیمه!

اخباروگزارشات کارگری:بعد از ظهر امروز5اسفند، جمعی از معلمان حق‌التدریسی آموزش و پرورش همدان دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق مقابل استانداري تجمع کردند.

این معلمان روزگذشته4اسفند درهمین رابطه مقابل دفتر نماینده مجلس از همدان و فامنین تجمع کردند.

براساس گزارشات منتشره،یکی از معترضان با بیان اینکه 6 ماه است حقوق‌ معلمان حق‌التدریسی را پرداخت نکرده‌اند و این امر باعث مشکلات بسیاری شده است؛ گفت: آموزش و پرورش دلیل عدم پرداخت حقوق‌ها را نبود اعتبار می‌داند و می‌گوید که باید وزارت آموزش و پرورش آن را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه بعد از پیگیری از سوی مدیرکل آموزش و پرورش او نیز عنوان کرده که این مشکل سراسری است و تنها مربوط به همدان نیست، افزود: این در حالی است که در برخی از استان‌ها نظیر زنجان، تهران و... معلمان حقوق‌شان را دریافت کرده‌اند.

این معلم حق‌التدریسی ادامه داد: چندین بار نزد مدیرکل آموزش و پرورش رفته‌ایم، اما نداشتن بودجه را دلیل نپرداختن حقوق‌ها می‌داند و می‌گوید دیگر استان‌ها از اعتبارات جاهای دیگر در این زمینه هزینه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه معلمان برخی از استان‌ها طبق ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش حقوق سه ماهه پائیز را دریافت کرده‌اند، افزود:‌ قرار شده طی یکی دو روز اخیر حقوق سه ماهه زمستان آنها نیز پرداخت شود.

این معترض با بیان اینکه امروز نزد استاندار آمده‌ایم تااعتراض خود را اعلام کنیم اظهار کرد: نمی‌دانم تا کی نباید حقوق‌ها پرداخت شود؟ اگر دیگر استان‌ها از اعتبارات استانی هزینه کرده‌اند پس برای ما نیز فکری شود.

معلم دیگری نیز با بیان اینکه نداشتن ابلاغیه از دیگر مشکلات ماست، گفت: معلمان رسمی با داشتن ابلاغیه سر کلاس رفته‌اند در صورتی که به معلمان حق‌التدریسی ابلاغیه داده نمی‌شود چرا که ممکن است عواقبی برای مسؤولان داشته باشد.

وی با بیان اینکه از کارکنان خود اداره کل به ما خرده گرفته شده که چرا شما بدون ابلاغیه سر کلاس حاضر می‌شوید؟ افزود: ابلاغیه به این منظور است که معلمان به هنگام ورود به مدرسه آن را به مدیر مدرسه می‌دهند که به عنوان تأییدیه در طول خدمت به شمار می‌آید.

این معلم با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات نیز نپرداختن حق بیمه است که همزمان با حقوق‌ها پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: بیمه کامل 30 روزه برای ما واریز می‌شود اما متاسفانه این موضوع نیز به مشکل برخورده است؛ چون اسماً بیمه هستیم و هیچ گونه دفترچه‌ای به ما نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده با وجود بیماری ساده نتوانیم به مراکز درمانی مراجعه کنیم چرا که دفترچه بیمه ما فاقد اعتبار است حال اگر مشکل جدی ایجاد شود و به پزشک مراجعه نکنیم چه کسی پاسخگوست؟

وی با بیان اینکه ما دوره‌های ضمن خدمت نیز می گذرانیم اما از دادن گواهی نیز در این رابطه دریغ می‌کنند، گفت: با ابلاغ آموزش و پرورش نسبت به اجرای طرح‌ها درس‌پژوهی یا طرح جابر و ... تشویقی به ما تعلق نگرفته در صورتی که سال‌های قبل تشویقی تعلق می گرفت.



این معلم با بیان اینگه گفته می‌شود امسال عیدی نیز به ما تعلق نمی‌گیرد در صورتی که 9 ماه کار کرده‌ایم و بالای 6 ماه کار باید عیدی تعلق گیرد، افزود:‌ صحبت‌ها مبنی بر این است که شاید حقوق 6 ماهه ما تبدیل به دو ماه حقوق شود.

وی با بیان اینکه مجلس در رابطه با تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریسی ورود کرده که امیدوارم این موضوع محقق شود، گفت:‌ امروز به ما وقت داده شد که طی روزهای آینده با استاندار دیداری داشته باشیم.

این معلم اظهار کرد: با اداره کار نیز صحبت کرده‌ایم و آنها می‌گویند حقوق‌ شما باید بالای 900 هزار تومان باشد اما بیش از 100 هزار تومان کمتر به ما حقوق می‌دهند.

معترضان عنوان کردند که دیروز هم در دفتر امیر خجسته نماینده مجلس از همدان و فامنین در مجلس حاضر شدند تا اعتراض خود را به این وضعیت اعلام کنند اما گویا او در تهران بوده است.

اعتراض رسانه ای کارگران پیمانکاری کارخانه ماشین‌سازی اراک نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق!

کارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک از عدم پرداخت4ماه حقوقشان،مشکلات معیشتی وخانوادگیشان درهمین رابطه،بی تفاوتی کارفرما،انفعال اداره کار ومسئولان طراز اول استان خبردادند.

به گزارش5اسفندایلنا،شماری از کارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک ضمن اشاره به معوقات خود اعلام کردند: در پی پیش آمدن مشکلات معیشتی و خانوادگی شماری از کارگران، آنان با مراجعه به کارفرما درخواست تسویه‌حساب کردند که با پاسخ «فعلاً پول نیست و می‌توانید بروید» مواجه شدند.

به گفته این کارگران با نزدیک شدن پایان سال و تامین مخارج معیشتی و زندگی در این ایام، حتی در مراجعه به مراجع قضائی همچون اداره کار و بیان مشکلات کارگران با این پیمانکاری و کارفرما، مراجع ذیربط نیز اقدامی در جهت رفع مشکل کارگران برنیامدند.

پیشتر روابط عمومی شرکت ماشین‌سازی اراک طی نامه‌ای اعلام کرده بود، «مدیریت شرکت نیز به عنوان کارفرمای طرف قرارداد با پیمانکار مزبور پیگیر انجام تعهدات قراردادی او با کارکنانش خواهد بود» موضوعی که کارگران آن را لمس نمی‌کنند.

کارگران پیمانکاری میادین میوه و تره بار تهران خواهان قراردادمستقیم وهمسان سازی حقوق شدند!

کارگران پیمانکاری میادین میوه و تره بار تهران ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری تهران نسبت به کارگران پیمانکاری ،مطالباتشان را یکسان‌سازی دریافتی نیروهای رسمی و پیمانکاری، انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری و تامین مکان و فضای مناسب نگهبانی در بازارها و میادین، تامین وسایل سرمایشی و گرمایشی واحدهای نگهبانی و به سامان کردن شرایط شغلی نگهبانان عنوان کردند.

به گزارش5اسفندایلنا،این نگهبانان می‌گویند وعده انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت هادیان شهر که یک شرکت وابسته به شهرداری است، با وجود گذشت چندین ماه از ابلاغ، هنوز محقق نشده است.

این کارگران پیمانکاری از جلسه عصر روز گذشته با مسئولان مربوطه شهرداری خبر دادند و افزودند: در این جلسه مهمترین مطالبات نگهبانان پیمانکاری میادین میوه و تره‌بار مطرح شد.

نمایندگان نگهبانان، مهمترین این مطالبات را یکسان‌سازی دریافتی نیروهای رسمی و پیمانکاری، انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری و تامین مکان و فضای مناسب نگهبانی در بازارها و میادین، تامین وسایل سرمایشی و گرمایشی واحدهای نگهبانی و به سامان کردن شرایط شغلی نگهبانان عنوان کردند.

این نگهبانان می‌گویند مجددا وعده‌هایی جهت حل مشکلات ما داده شد و امیدواریم تا پایان سال جاری، مسئولان به وعده‌ها عمل کنند.

عدم پرداخت حقوق کارگران معدن زغال سنگ تخت ازمهرماه تاکنون!

اخباروگزارشات کارگری:حقوق کارگران معدن زغال سنگ تخت ازمهر ماه تا به امروز پرداخت نشده است.

بنابه گزارش منابع خبری محلی،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مینودشت با تایید این خبر گفت: جلساتی به منظور حل مشکل این کارگران داشته ایم که طبق وعده «ناطقی» معاون شرکت معادن البرز شرقی شاهرود قرار است حقوق 3 ماه این کارگران در هفته آینده پرداخت شود.

شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی از سه واحد مجزای استخراج بنام معدن «طرزه»، معدن «تخت» مینودشت و معدن «رامیان» تشکیل شده است. استخراجات این معادن فقط برای ذوب آهن کاربرد دارد و به مصرف ذوب آهن اصفهان می رسد.

قابل یادآوری است که آذر ماه سال 93 کارگران معدن زغال سنگ تخت در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوقشان دست از کار کشیدند.

همچنین اسفند ماه سال 94 در آستانه انتخابات مجلس شورا و خبرگان،کارگران این معدن بمدت دوروز مقابل دفتر نمایندگی این شرکت تجمع اعتراضی برپا داشتند که با وساطت فرماندار مینودشت و پرداخت یک ماه از حقوقشان به تجمع شان پایان دادند.

عدم پرداخت مطالبات کارگران کارخانه لبنیات شبنم سراب پس از10ماه اخراج ازکار!

یکی از کارگران کارخانه لبنیاتی شبنم سراب گفت: الان داره عید میرسه ما پولمونو دریافت نکردیم تو جمع ما کسانی هستند که اجاره نشین اند و بچه خردسال دارند یا در خانواده مریض دارن, بخدا خسته شدیم صورتمونو با سیلی سرخ میکنیم..

براساس گزارش منابع خبری محلی،این روزها با نزدیک شدن به ایام عید و فشارهای اقتصادی وارد شده به سرپرستان خانوار کارگران واحدهای تولیدی و خانواده هایشان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند, مشکلاتی که بسیاری از مدیران پر مدعا حتی توان تحمل یک ماه این سختی ها را ندارند.

مشکلات کارگران از کارخانه سراب بافت که ۱۷ ماه هست حقوق نگرفته اند گرفته تا کارگران لبنیات شبنم سراب که ۱۰ ماه هست حقوقی نگرفته اند وضعیت و جو نامناسب حاکم بر واحدهای تولیدی ر ا نشان می دهد.

شهرک صنعتی سراب هم که بیشتر به یک آرامستان می ماند محلی شده برای حضور و جولان سگهای ولگرد و حدود ۴۰- ۵۰ کارگری که گه گداری به آنجا رفت و آمد دارند, هرچند حقوق آنان نیز به موقع پرداخت نمی شود.

در این میان شهر سراب به عنوان قطب تولید لبنیات که باید چرخ کارخانه هایش لحظه ای متوقف نمیشد یا در توقف کامل بوده و یا به کندی می چرخد.

یکی از کارگران این کارخانه لبنیات شبنم بافت گفت: کارگران بیکارشده شبنم سراب بعد از ده ماه اخراجشان هنوز مطالباتشان مانده وبین کارگران کسانی هم بودند که بیمه بیکاری چند ماه تعلق گرفته و تمام شده ویا اینکه به خاطر اینکه درآژانس ماهی دویست سیصد تومن درآمد داشتند تا کنار پول بیمه بیکاری مخارج زندگی را بگذرانند آن هم از طرف تامین اجتماعی قطع شده .

..مگر این شغل کاذب را میتوان شغل به حساب کرد که بگویند شاغلی و مستمری راقطع کنند, این آخر سال آن مانده طلب کارگران خیلی به کارشان می آید اما کو گوش شنوا یا کسی که بفهمد .

الان داره عید میرسه ما پولمونو دریافت نکردیم تو جمع ما کسانی هستند که اجاره نشین اند و بچه خردسال دارند یا در خانواده مریض دارن, بخدا خسته شدیم صورتمونو با سیلی سرخ میکنیم.

خودتون که بهتر میدونید آب وهوا ی ما فصلیه کار هم پیدا نمیشه بخدا خسته شدیم, توروخدا به گوش مسئولین برسانید.

تجمع اعتراضی اهالی روستای "گماره‌لنگ" مقابل فرمنداری مریوان!

امروز5اسفند،اهالی روستای "گماره‌لنگ" از توابع بخش سرشیو مریوان در اعتراض به تصمیمات شهرداری برای محل دپو زباله شهرستان نزدیک این روستا در مقابل فرمانداری مریوان تجمع کردند.

برپایه گزارشات منتشره،اهالی روستای "گماره‌لنگ" در اعتراض به تصمیمات شهرداری برای محل دپو زباله شهرستان نزدیک این روستا خواستار بازنگری مسئولان شدند و از فرماندار و شهردار مریوان خواستند هرچه زودتر مشکلات اهالی این روستا را حل کنند.

یکی از اهالی روستای "گماره‌لنگ" بخش سرشیو مریوان اظهار داشت: باتوجه به اعتراضات مردم روستاهای نزدیک به محل دپوی زباله‌های شهرستان مریوان انتظار داشتیم که مسئولان با تصمیمات و تدابیری جدی، علمی و عملی برای رفع این معضل اقدام می‌کردند که متأسفانه بر خلاف آن است.

وی گفت: محل دپوی زباله‌های شهری موضوع مهم و جدی است که باید از سوی مسئولان به صورت جدی پیگیری شود و نسبت به حل این معضل اقدام اساسی کنند نه اینکه در هرزمانی که اهالی یک روستا نسبت به تغییر مکان محل دپوی زباله شهرستان اعتراض کردند آن را نزدیک روستای دیگر ببرند و فقط مکان را تغییر دهند.

اهل روستای "گماره‌لنگ" بخش سرشیو مریوان تصریح کرد: مردم روستای "گماره‌لنگ" و روستاهای اطراف محل دپوی زباله، بارها سوی شهرداری و شورای اسلامی مریوان پیگیری‌های لازم را نسبت به چاره‌اندیشی اساسی و رفع این مشکل انجام داده‌اند که متاسفانه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

وی گفت: اعتراض اهالی مردم این روستا در راستای حفظ سلامت روستانشینان است و انتظار داریم که مسئولان شهرستان مریوان مشکلات ما را حل کنند.

محمد شفیعی فرماندار شهرستان مریوان، با حضور در جمع اهالی روستای "گماره‌لنگ" قول حل مشکل این روستا را داد و اظهار داشت: برای رفع این معضلات جلسه‌ای را با حضور اهالی روستای "گماره‌لنگ" و شهرداری مریوان برگزار و چاره‌اندیشی می‌کنیم.

جان باختن یک کارگرجوان در تهران براثرسقوط دریک ساختمان نیمه کاره!

یک کارگرروستاهای شهرستان آذربایجان غربی کە برای کار بە تهران رفته بود روز چهار شنبە 4اسفند ماە دچار حادثە کار گردیدوجانش را ازدست داد.

بنابه گزارش منابع خبری محلی، این حادثە روز چهار شنبە 4 اسفند ماە در تهران بوقوع پیوست واین کارگر جوان در حین کارکردن، بە سبب سقوط در یک ساختمان نیمەکارە جان باخت.

این منابع هویت این کارگر را"پ.ع" ٢٣ سال و از اهالی روستای"بلهە" شهرستان ارومیە اعلام کردند.


جان باختن کارگراداره برق مازندران براثرسقوط از ارتفاع حین شست‌وشوی مقره‌های دکل های برق در اهواز!

اخباروگزارشات کارگری:روزگذشته4اسفند، یکی از کارگران اداره برق استان مازندران حین شست‌وشوی مقره‌های دکل های برق در اهوازسقوط کرد وجانش را ازدست داد.

این کارگر شرکت بهره برداری و تعمیرات برق استان مازندران برای شست‌و‌شوی تاسیسات برق اهواز به خوزستان رفته بود.

وی هنگام انجام عملیات شست‌وشوی مقره‌های برق در کلانشهر اهواز از ارتفاع سقوط کرد وبه بیمارستان آریا منتقل شد وتلاش پزشکان برای نجات وی مثمر ثمر واقع نشد.

برای آشنایی ناامنی شغلی کارگران شستشوی مقره های دکل های برق نظرتان را به گزارش زیر مندرج دراخباروگزارشات کارگری 2اسفندماه1395 جلب می کنیم:

گزارشی درباره کارگران شستشوی مقره دکل های برق!

حوالی ساعت 2 ظهر است. خاک تمام فضا را پوشانده است و چشم به سختی می‌تواند تا فاصله 50 متری را تشخیص دهد. سخت می‌شود نفس کشید. خورشید توان درخشیدن ندارد و زورش به خاکی که جلویش را گرفته است، نمی‌رسد. انگار نه انگار که اینجا اهواز است و خورشید باید در این ساعت به تن زمین وحشیانه بتازد.

در ناکجا آبادی در اطراف اهواز هستم که تا چشم کار می‌کند دکل‌های بسیار بلند برق وجود دارد و آسمان خاک گرفته منطقه با سیم‌هایی که به این دکل‌ها وصل شده‌اند، کلاف شده است. انگار کسی صفحه قهوه‌ای آسمان منطقه را با مداد مشکی خط خطی کرده است.

صدای ویز ویز برق می‌آید و هوای منطقه به دلیل وجود برق در سیم‌های دکل‌های فشار قوی در حال یونیزه شدن است. کنار یکی از دکل‌های برق، چند ماشین سواری و دو کامیون وجود دارد که پلاک شماره 84 یکی از آن کامیون‌ها که با آرم برق منطقه‌ای بندرعباس در آنجا حضور دارد، بسیار جالب است. کامیون دیگری نیز در آنجا پارک شده که در کفی آن یک منبع آب هست و شیلنگی که از آن منبع آب بیرون آمده است.

به سراغ راننده کامیونی که از بندر عباس آمده می‌روم تا از او دلیل حضورش را در این منطقه بپرسم. احمد می‌گوید: من و شاگردم از بندر عباس آمدیم و از ساعت 12 شب رسیدیم اهواز. ما کارمند برق منطقه بندرعباس هستیم. از 7 صبح مشغول به کار هستیم تا هر وقت که به ما بگویند، کار می‌کنیم. آمدیم تا کمک بچه‌های اهواز کنیم. زیرا در اهواز مقره‌ها را می‌شورند و ماهم آمدیم کمک.

احمد ادامه می‌دهد: در منطقه ما همه این مقره‌ها پلاستیکی هست و دیگر نیاز به شستشو ندارد. آنجا هم خاک داشتیم اما مقره‌های سمت ما را عوض کردند. اینجا هم باید مقره‌ها را عوض کنند چون برای شستن باید بر ارتفاع بروند و کار خیلی سخت است. توی اهواز هم باید مقره‌ها را عوض کنند.

باد سردی می‌وزد. شدت خاک در منطقه زیاد شده است. نفس کشیدن آسان نیست. ماسکی به روی دهانم گذاشته‌ام تا شاید خاک کمتری وارد ریه‌هایم شود اما پلک‌هایم از شدت خاک به هم چسبیده‌اند و تار می‌بینم. زیر دکلی می‌روم که بالای آن دو کارگر در ارتفاع بسیار زیاد مشغول شستن مقره‌ها هستند. واقعا ترسناک است. خط برق دکلی که زیر آن ایستاده‌ام را قطع کرده‌اند تا کارگران مقره‌ها بشورند.

دیدن کار کردن کارگران در آن ارتفاع سی چهل متری برای کسانی که در این پایین ایستاده‌اند بسیار سخت است. دو کارگر در بالای دکل یک به یک و به نوبت با شیلنگ آب فشار قوی که در دست دارند، مقره‌ها را می‌شویند. کار آن‌ها بعد از شستن هر شش مقره دکل تمام شده و می‌خواهند یکی یکی پایین بیایند. هیچ محافظی ندارند و خودشان هستند و خودشان. بدون هیچ طناب و محافظی آرام آرام از آن ارتفاع بسیار زیاد پایین می‌آیند.

نامش علیناز است و 30 سال سن دارد. می‌گوید: 10 سال است که مقره می‌شویم و در ارتفاع‌های زیاد کار می‌کنم. از شوشتر به اهواز آمدم تا مقره‌های اینجا را بشوییم. از صبح ساعت 7 دارم کار می‌کنم و الان که حدودا ساعت سه هست، 8 تا مقره شستیم. شستن مقره‌ها کار خیلی سختی است. ما هیچ محافظی آن بالا نداریم جز یک کمربند که معلوم نیست نجاتمان می‌دهد یا نه. تازه وقتی مقره‌ها را می‌شوییم دکل خیس می‌شود و برای پایین آمدن زیر پاهایمان لیز می‌شود و خیلی خطرناک است.

به سراغ یکی دیگر از نیروها رفته و از او درباره کارش می‌پرسم که می‌گوید: سه چهار ماهه که وارد این کار شدم. الان از شوشتر به اهواز آمدم. شغل ما مقره‌شویی و راحت است اما اینجا چون خاک است اذیت می‌شویم. اهواز خیلی دکل دارد و ما اگر هر روز هم کار کنیم بازهم خیلی طول می‌کشد که بخواهیم همه خطوط را بشوییم.

شدت خاک در منطقه زیاد شده است. حدودا ساعت 17 بعد از ظهر است. سوار ماشین می‌شوم تا به منطقه دیگری در اهواز برویم که در آنجا نیز تیم‌های عملیاتی مشغول شستن مقره‌ها هستند. به میدان چهار اسب می‌رسم. در آنجا یک تریلی بزرگ در کنار میدان ایستاده و ترافیک سنگینی هم ایجاد کرده است. یک منبع آب بزرگ در کفی تریلی است و یک موتور در کنار منبع آب قرار دارد که به نظر می‌رسد برای آن است تا آب را با فشار زیادی به درون شیلنگ پمپ وارد کند.

مردی با لباسی مخصوص که کاملا خاکی شده است زیر یک دکل بسیار بلند، وسط میدان چهار اسب نشسته و مشغول صبحت کردن با یکی دیگر از کارگران است. او می‌گوید: علی اصغر هستم، بچه بهشهر مازندران و از برق منطقه زاهدان اینجا آمدیم. 20 ساله کارم مقره‌شویی است. اوضاع اهواز خوب است و کار شستن مقره‌ها در اهواز خوب پیش می‌رود اما کار خیلی زیاد است زیرا اهواز خط‌وط زیادی دارد. ما باید حوصله به خرج بدهیم تا همه خط‌ها را بشوییم.

وی ادامه می‌دهد: از سه روز پیش به عشق مردم خوزستان به اهواز آمدم. کار ما ساعت ندارد و تا هر وقت که بشود کار می‌کنیم. امروز از صبح شروع به کار کردم و یکسر در حال کار هستیم.

علی اصغر، به بالای دکل می‌رود و مشغول شستن مقره‌ها می‌شود. کار بسیار دشوار است و هوا هم رفته رفته رو به تاریکی می‌رود. سراغ مسئول تیم شستشویی که از زاهدان به اهواز آمده‌اند می‌روم. حمیدرضا، کارشناس بهینه‌سازی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است. او می‌گوید: ما یک تیم عملیاتی کامل هستیم که به همراه دستگاه مقره‌شوی از سیستان و بلوچستان به اهواز آمده‌ایم. مقره‌هایی که بر اثر و گرد و خاک و رطوبت آلوده شده‌اند را با همکاری همکاران خوزستانی شستشو می‌دهیم. امیدواریم با شستشویی که انجام می‌گیرد، شرایط برق اهواز بهتر شود اما باید حتما مقره‌های اهواز تعویض شوند.

حمیدرضا ادامه می‌دهد: مقره‌های چینی و سرامیکی که در اهواز وجود دارد بر اثر گرد و خاک و رطوبت، خاصیت عایقی خود را از دست داده‌اند و حتما باید با مقره‌های سیلیکونی تعویض شوند. پست‌های برق اهواز هم باید با مواد سیلیکونی پوشش داده شوند تا مشکلات کمتر شود.

هوا تاریک شده است و ساعت حدودا 19 بعد از ظهر است که کار تیم عملیاتی به پایان رسیده است. از همه تیم عملیاتی که از سیستان و بلوچستان به اهواز آمده‌اند خداحافظی می‌کنیم. با توجه به چیزهایی که دیده شد، شستن مقره‌ها در اهواز آن هم با توجه به وسعت بسیار زیاد خطوط انتقال و توزیع در این شهر، کاری زمان‌بر است و به نظر می‌رسد با این روند، شستن خطوط به زمان بیشتری نسبت به چیزی که مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند، نیاز دارد. همچنین شست و شوی مقره‌ها شاید بتواند به عنوان درمان موضعی یا مُسکنی برای حل مشکل برق اهواز عمل کند اما باید برای آنکه دیگر شاهد قطعی‌های پیاپی برق در اهواز نباشیم، راه‌حل همیشگی و پایداری در نظر گرفته شود.