خبر گر: امروز 15 درصد قیمت حمل ونقل در تهران افزایش یافت ، اما مردم هیچ اعتراضی نکردند.



افزایش ۱۵ درصدی کرایه اتوبوس و مینی‌بوس در تهران!
🔹براساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌‌بوسرانی در سال آینده ۱۵ درصد افزایش یافت.
🔹در مسیر اتوبوس‌های بی‌آرتی بین ۵ تا ۱۰کیلومتر نرخ از ۲۱۵ تومان به ۳۰۰ تومان که در مسیر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر از ۳۶۴ تومان به ۴۰۰ تومان و در مسیر ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر ۵۰۰ تومان و بیش از ۲۰ کیلومتر هم ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
مردم در سال 1348 بسیار متفاوت با مردم امروز بودند. دیگر اینکه قیمت ها جلوی چشمتان بالا می رود و جیبتان خالی تر می شود که نیاز به اگاهی ندارد. این حس کردنی است. سپس نشان دادن عکس العمل. مردمی که در مقابل این گرفتاری ها یا سکت هستند یا خودشان را اتش می زنند به رفتارنسل های قبلی خود نگاه کنند. انها درمقابل فشار حکومت ها وگرانی ها اتوبوس ها را اتش می زندن نه خودشان را!

در چهارم اسفند 1348 بعد از انکه شرکت واحد اعلام به گران کردن بلیط های اتوبوس ها کرد:

اعتراضات تهران (اسفند ۱۳۴۸) مجموعه اعتراضات و شورش‌هایی بود که از ۴ اسفند ۱۳۴۸ تا ۵ اسفند ۱۳۴۸ در تهران روی داد. این ناآرامی‌ها به دلیل افزایش قیمت بلیط اتوبوس در تهران و یکی از درگیری‌ها و اعتراضات دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ در ایران بود.

در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۴۸ شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در خط مسیر اتوبوس‌ها تغییراتی انجام داد و در نتیجه این تغییرات عملاً" نرخ اتوبوس‌ها افزایش پیدا کرد. در بعضی از خطوط این افزایش تا ۳ برابر هم رسید.
درگیری‌ها

پس از این افزایش قیمت از بامداد ۴ اسفند ۱۳۴۸ دانشجویان تهران در مقابل دانشگاه، اتوبوس‌های شرکت واحد را سنگباران کردند و مانع آمد و شد آنها در خیابان‌ها شدند. زد و خورد میان پلیس و دانشجویان در مقابل دانشگاه آغاز شد. به وسیله دانشجویان ,ومردم 60 اتوبوس به آتش کشیده شد. پلیس با درگیر شدن با دانشجویان عده‌ای را کشته و برخی دیگر را زخمی کرد. تعداد زیادی از دانشجویان در این شورش بازداشت شدند. پیرو این اعتراضات مردم نیز در بازار و مراکز شهر به اتوبوس‌ها حمله کردند و خواهان لغو افزایش قیمت شدند. محمدرضا پهلوی، عباس هویدا را مامور رسیدگی به مشکل ایجاد شده کرد. پس از تشکیل جلسه ویژه هیئت دولت قیمت‌ها به حالت قبل بازگشت.

این اعتراضات، نخست غیر سیاسی بود و دانشجویان زیادی در آن شرکت کرده بودند، ولی کم کم حال و هوای سیاسی پیدا کرد و دانشجویان دانشگاه‌های تهران با برپایی تظاهرات خواستار آزادی بازداشت شدگان گردیدند.
شعار[ویرایش]

شعار دانشجویان در این درگیری‌ها خطاب به شاه این بود:
دزدی ز کیسه ما دگر بس است خائن[۱]

پس از اعتراضات[ویرایش]

در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۴۸ مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران گفت برای جبران کسر بودجه، شرکت راهی جز افزایش قیمت نداشت. پس از آن دولت هم تعهد نمود کسر بودجه شرکت را بپردازد.
آزادی دانشجویان[ویرایش]

در ۹ اسفند ۱۳۴۸ کلیه دانشجویانی که در تظاهرات دستگیر شده بودند با ضمانت دانشگاه‌ها آزاد شدند.
منابع[ویرایش]
دکتر باقر عاقلی. روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی جلد دوم. چاپ هشتم. تهران: نامک، ۱۳۸۷. 237. ISBN 964-6895-53-0.