امریکا شانه خود را از زیر قراردادهای اقتصادی بیرون می کشد

یونگه ولت گزینش و ترجمه رضا نافعی

دولت ها در کاخ هایشان و مدیریت سازمان های لابی کار در تالارهایشان هیجان زده و نگرانند زیرا: ترامپ، رئیس جمهور تازه امریکا امضای امریکا را از پای قرار داد تجارت آزاد اقیانوس آرام برداشته است. او قبلا اعلام کرده بود قصد دارد در باره قرار داد » نفتا» که در سال 1994 باشرکت مکزیک ، کانادا و امریکای شمالی بر پا شد نیز از نو مذاکره کند.


ترامپ با صدور «فرمان اجرائی» تناسب قدرتی را که تا کنون بر جهان سرمایه داری حاکم بود برهم می زند. دولت شیلی که قصد داشت قرارداد را بپذیرد پس از تصمیم ترامپ از انعقاد قرار داد منصرف شد. «هرالدو مونوز» وزیر بازرگانی خارجی شیلی اعلام کرد که دولت قرارداد را برای تصویب به پارلمان ارائه نخواهد کرد. «کارلوس فیگوئرا» عضو کمپین مخالفت با پیوستن شیلی به قرار داد TPP از این انصراف ابراز رضایت کرد. او در گفتگو با تلویزیون » تله سور» گفت رفتار دولت شیلی که می خواست بدون مشورت با مردم وارد مذاکره در باره قرارداد بشود ناسنجیده و غیر مسؤلانه بود».

ولی «مالکوم تورنبال» نخست وزیر استرالیا هنوز نمی خواهد امید را از دست بدهد. او در «کانبرا» گفت امیدوار است که روش دستگاه دولتی امریکا تغییر کند. به هر حال «رکس تیلرسون» که قرار است وزیر خارجه امریکا بشود از قرار داد TPP حمایت می کند. در عین حال «استون کیوبو» وزیربازرگانی استرالیا در تلویزیون ABC استرالیا اظهار داشت که استرالیا همراه با کانادا، مکزیک و دیگر کشورها در کنفرانس بازرگانی جهانی در «داوس» تلاش کردند تا TPP را بدون امریکا حفظ کنند. » کیبیو» شرکت چین را در قرار داد پیش کشید و گفت:» جمهوری خلق چین امکان حضور دارد». ولی شرکت دادن چین در قرارداد نقض استراتژی است، زیرا تا کنون TPP تلاشی بود برای ایجاد بلوکی در برابر پکن. چین تا کنون کنفدراسیون جنوب شرقی آسیا «آسه آن»، «مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای» (RCEP) را مد نظرداشت.

- RCEP یا مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای، معاهده تجارت آزادی است که ۱۶ کشور جهان را با جمعیت ۳.۴ میلیارد نفر و حجم مبادله ای به ارزش ۱۰.۶ میلیارد دلار آمریکا (تقریبا معادل ۳۰ درصد از حجم مبادلات جهانی) را پوشش می دهد و علاوه بر کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین، استرالیا، نیوزلند و هند، همچنین شامل ۱۰ کشور عضو «آ سه آن» – انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا- نیز میشود، البته بدون ایالات متحده امریکا. این طرح به ابتکار چین در تقابل با پیمان ترانس پاسیفیک شکل گرفته است.-
اظهارات روز سه شنبه «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت بازرگانی خارجی چین، در باره مشارکت در TPP، محتاطانه بود. او گفت مذاکرات در باره RCEP ادامه می یابد، این مذاکرات بزودی پایان خواهد یافت.
واشنگتن پست دست به پرخاش زد و نوشت ترامپ TPP را » کشت» و با این کار » نخستین موفقیت بزرگ را نصیب چین کرد». روز سه شنبه روزنامه سوئیسی Neue Zürcher Zeitung نیز بر همین طبل کوبید و نوشت » پکن در پس پرده از شادی در پوست نمی گنجد».

از سوی دیگر سخنگوی جنبش ضد قراردادهای اقتصادی در امریکا شکست وارده به خواستاران انعقاد این قرار دادها از جمله قرارداد TTIP را که قرار بود با اتحادیه اروپا منعقد گردد به حساب خود گذاشت . کمپین »Flush the TPP« ( TPP را مفتضح کنیم) شکست قرار داد ها را چنین تفسیر کرد:» تصمیم ترامپ حاصل سالها تلاش مخالفان قرارداد TPPبود که آن را به یک » زهر سیاسی » تبدیل کرد.
این مخالفان قراردادها اینک با تظاهر به خوش بینی می گویند » ما اینک امکان داریم تا دور تجاری تازه ای را رقم بزنیم».
» کلاوس ارنست» نماینده حزب چپ در پارلمان آلمان این پیشنهاد را رد کرد که قرارداد تجارت آزاد CETA بین کانادا و اتحادیه اروپا ابزاری برای مقابله با پروتکسیونیسم ترامپ تلقی گردد. طبق این قرارداد باید یک قوه قضائیه موازی برای کنسرن ها بوجود بیاید که بتواند تصمیمات دموکراتیکی که بوسیله پارلمان ها اتخاذ شده به کنار بگذارد و دیگر مناطق تجاری را محروم سازد».