اعتراضات واخبار کارگری 26 دی 1395

خباروگزارشات کارگری26دی1395
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
- اعتصاب کارگران کارخانه مقره سازی ساوه به روز دوم کشید!
- اعتصاب کارگران کارخانه هپکو وارد هفته اول را پشت سر گذاشت!
- چهل وچهارمین روزتجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد!
- جعفر عظیم زاده- سخنی با اساتید و دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
- تجمع کارگران کارخانه فیبر ایران حسن رود
- تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی فولاد چهارمحال وبختياري!
- شب نامه کارگران شهرداری همدان در اعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق!
- سیاست جدید کارفرماهای صنایع ماهشهر برای جلوگیری اعتراض کارگران:
اخراج کارگران در بازه زمانی چند ماهه بجای دسته جمعی

- بیکاری 200کارگر شهرک صنعتی هلال درسال جاری!
- عدم پرداخت3ماه حقوق وحق بیمه کارگران شهرداری فراشبند!
-5ماه حقوق کارگران پیمانی شهرداری کرمان کماکان پرداخت نشده است!
-- مشکل رانندگان حمل و نقل درون شهری بابت طرح ترافیک/ شهرداری تهران به دنبال رانت‌جویی و ایجاد انجمن های فرمالیته نباشد

- نکاتی در بارۀ وظایف جنبش مستقل کارگری

- چهار ماه است که برادرم زندگی نباتی دارد/ ثامن‌الحجج پاسخگوی ما نیست

- هرسه کارگرحادثه ریزش دیواره های یک چاه در ورامین جان باختند!

- مرگ یک کارگر لایروب در آران بید گل کاشان

اعتصاب کارگران کارخانه مقره سازی ساوه به روز دوم کشید!

اعتصاب کارگران کارخانه مقره‌سازی واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه که از صبح دیروز در اعتراض به تعویق هشت ماه پرداخت حقوق خود، دست از کار کشیده بودند، به روز دوم کشید.

یکی از کارگران اعتصابی گفت: این اعتصاب تا زمانی که کارگران مطالبات معوقه خود را دریافت نکنند ادامه خواهد داشت.





به گزارش26دی ایسنا، اعتصاب‌کنندگان که شمار آنها امروز نیز به بیش از 120 نفر می‌رسید عدم پرداخت حقوق و مزایا در هفت ماه گذشته و عیدی و پاداش سال قبل که در مجموع معادل هشت ماه تعویق در پرداخت حقوق و مزایا بود را دلیل این اعتصاب عنوان کردند.

یک کارگر با اعلام این مطلب اظهار کرد: صبح امروز وقتی کارگران شرکت برای دومین روز دست به اعتصاب زده و در حسینیه شرکت تجمع کردند، نماینده مدیرعامل در بین آنها حضور یافت و ضمن دعوت به آرامش و تقاضا از کارگران برای برگشت به کار از پیگیری شدید برای پرداخت مطالبات و حقوق کارگران خبر داد و گفت: در این مدت به دلیل کمبود نقدینگی این واحد تولیدی با مشکلات متعددی روبرو شده بود و تنها توانسته بخشی از بدهی‌های معوقه خود را پرداخت کند از این رو در پرداخت به موقع حقوق کارگران با مشکل مواجه شده است.

این کارگر در ادامه گفت: با وجود تعهد و قولی که از سوی نماینده مدیرعامل در خصوص پرداخت معوقات کارگران در اولین فرصت ممکن داده شد، اما کارگران از اظهارات و قول نماینده مدیرعامل قانع نشده و اعلام کردند که تا زمانی که حقوق معوقه خود را دریافت نکنند به محل کار باز نخواهند گشت.

وی با اشاره به اینکه این اعتصاب از صبح امروز آغاز شده و تا پایان ساعت کاری ادامه خواهد داشت، افزود: جمعی از کارگران نیز با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پیگیری مطالبات خود از طریق مراجع قانونی با تنظیم شکوائیه شدند و مابقی کارگران نیز ظرف امروز و فردا اقدام قانونی خواهند کرد.

وی بیان کرد: این اعتصاب تا زمانی که کارگران مطالبات معوقه خود را دریافت نکنند ادامه خواهد داشت.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران کارخانه مقره‌ سازی ساوه دراعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق!

ازصبح امروز25 دی،کارگران کارخانه مقره‌سازی واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه در اعتراض به عدم پرداخت هشت ماه پرداخت حقوق خود، دست از کار کشیدند.

یکی از کارگران این کارخانه تعداد اعتصاب کنندگان را 120 نفر بیان کرد و گفت: تمامی نیروهای شیفت روز این شرکت از صبح امروز دست از کار کشیده و در محوطه داخلی شرکت دست به تجمع زدند.

وی بیان کرد: این اعتصاب که تا پایان ساعت کاری امروز ادامه داشت طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و تا تعیین تکلیف نهایی در خصوص زمان پرداخت حقوق و مزایای کارگران ادامه می‌یابد.

به گزارش25دی ایسنا،جمعی از کارگران این واحد تولیدی با اعلام این خبر، عدم پرداخت حقوق و مزایا در هفت ماه گذشته و عیدی و پاداش سال قبل که در مجموع هشت ماه تعویق در پرداخت حقوق و مزایا بود را دلیل این اعتصاب عنوان کردند.

یکی از کارگران این کارخانه تعداد اعتصاب کنندگان را 120 نفر بیان کرد و گفت: تمامی نیروهای شیفت روز این شرکت از صبح امروز دست از کار کشیده و در محوطه داخلی شرکت دست به اعتصاب زدند.

وی بیان کرد: این اعتصاب که تا پایان ساعت کاری امروز ادامه داشت طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و تا تعیین تکلیف نهایی در خصوص زمان پرداخت حقوق و مزایای کارگران ادامه می‌یابد.

وی گفت: با اعتصاب کارگران مدیر کارخانه به همراه تنی چند از کارمندان اقدام به ترک شرکت کرده و هیچ پاسخی به خواسته های کارگران ندادند. از این رو در اعتصاب فردا اگر پاسخی از مدیران شرکت دریافت نکنیم قطعا در مقابل اداره کار و فرمانداری شهرستان تجمع خواهیم کرد تا مانع از تضییع حقوق خود شویم.

وی بیان کرد: وضعیت حقوق و مزایای کارگران در این واحد تولیدی بسیار تاسف بار است و بسیاری از کارگرانی که به دلیل سختی کار می بایست با سابقه 20 ساله بازنشسته می‌شدند، به دلیل مشکلات مالی شرکت با سوابق 17 و 18 سال اقدام به ترک شرکت کرده‌اند.

در همین رابطه معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ساوه،اصلی‌ترین مشکل این واحد تولیدی و صنعتی را کمبود نقدینگی بیان کرد و گفت: نبود سرمایه در گردش لازم و کاهش نقدینگی شرکت موجب بروز برخی مشکلات مالی برای این واحد تولیدی شده است.

حسین معمارنیا افزود: این واحد تولیدی نیاز به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش لازم برای خریداری مواد مکمل مقره به عنوان کالای تولیدی خود دارد تا بتواند این کالا را در بازار مصرف به فروش برساند.

وی بیان کرد: در عین حال فرمانداری ساوه مکاتبات و پیگیری‌های لازم را با مرجع ذیربط برای اعطای تسهیلات با نرخ کم به منظور تامین نقدینگی شرکت انجام داده است و تا حصول قطعی نتیجه پیگیر خواهد بود.

وی بیان کرد: به دلیل بروز مشکلات مالی این شرکت پرداخت هزینه های خدماتی آن نیز با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری‌های لازم در خصوص پرداخت هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی، مالیات، برق، گاز و ... قسط بندی و نیز بخشودگی جرائم صورت گرفته است تا این واحد تولیدی با چالش جدی مواجه نشود.

معمارنیا تعویق پرداخت حقوق کارگران این شرکت را به دلیل نبود نقدینگی لازم بیان کرد و اعتراض در این خصوص را حق قانونی کارگران دانست و گفت: تمام سعی و تلاش خود را بکار خواهیم بست تا بزودی مشکلات این واحد تولیدی برطرف و مطالبات کارگران برآورده شود.

یادآوری:

کارخانه مقره سازي ایران در جنوب غربی تهران و در 8 کیلومتري شهرستان ساوه در شهرك صنعتی کاوه قرار دارد.

این کارخانه در تولید انواع مقره هاي فشار قوي و ضعیف در نوع خود اولین می باشد.



اعتصاب کارگران کارخانه هپکو وارد هفته اول را پشت سر گذاشت!

درحالیکه یک هفته از اعتصاب هزار کارگر کارخانه هپکو گذشته است قرار است در جلسه امروز26دی ماه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت به مشکلاتشان رسیدگی شود.

به گزارش26دی ایلنا،یکی از کارگران کارخانه هپکو با اعلام این خبر گفت: معترضان همانند روزهای گذشته در ساعات کاری بصورت آرام در محوطه کارخانه جمع شده‌، فعالیتی کارخانه همچنان متوقف شده است اما مطالباتمان برزمین مانده است.

وی بابیان اینکه همه ما خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه، و منفک کردن کارخانه از بخش خصوصی هستیم، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه و مسئولان اداری استان پاسخ مشخصی به این خواسته‌های کارگران داده نشده است.

او با بیان اینکه مدیریت کنونی کارخانه هپکو با پرداخت نامنظم دستمزد و حق بیمه حدود 1000کارگر این واحد صنعتی باعث تشدید وضعیت اقتصادی خانواده‌های این کارگران شده‌اند، افزود: در شرایطی که به نان شب خود بیش از هر زمان دیگری محتاجیم از مسئولان توقع داریم که نسبت به پی گیری مطالبات کارگران هپکو سریعتر اقدام کنند.

به گفته این کارگر، مجموع مطالبات کارگران هپکو حدود 5 ماه مزد معوقه است علارغم آنکه کارگران دیگر تمایلی با ادامه همکاری با بخش خصوصی کارخانه را ندارند.

طبق اظهارات این کارگرمعترض در حالی سهامدار بخش خصوصی کارخانه این واحد را در سال 86 به ارزش مالی 70 میلیارد تومان خریداری کرده است که قرار بود وی در ابتدا بعد از پرداخت 20 درصد از مبلغ توافق شده مابقی را طی چهارو نیم سال آینده بصورت اقساطی پرداخت کند.این در حالیست که از پایان تعهد وی بیش از 5 سال گذشته و او قصد پرداخت بدهی های مالی خود به کارخانه وکارگران را ندارد.

او بابیان اینکه از شنبه هفته گذشته که اعتراضات کارگران هپکو شروع شده است، تا به امروز نتیجه ای که نشان از رفع مشکلات ما بدهد نگرفته ایم در پایان در خصوص اقداماتی که انجام شده است، گفت: با وجود پی گیری های که از سوی کارگران وبرخی مسئولان استانی برای بازگرداندن شرکت هپکو به بخش دولتی انجام شده و هنوز نتیجه ای حاصل نشده‌است.

از قرار معلوم تا این لحظه وزرای صنعت و اقتصاد برای رسیدگی به وضعیت این کارخانه مکاتباتی انجام داده‌اند و ظاهرا در همین رابطه قرار است برای امروز، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت که در تهران برگزار شود، در جلسه امروز خود به مشکلات آنها رسیدگی کند.

درهمین رابطه:

اعتصاب وتجمعات اعتراضی هزارکارگر کارخانه هپکوادامه دارد!

امروزشنبه25دی،بیش از1000کارگر کارخانه هپکو اراک به اعتصابشان دراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی ادامه دادند ودرکارخانه تجمع کردند.

این کارگران ازاز تاریخ هیجدهم دی دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان،وضعیت نامعلوم شرکت ونداشتن امنیت شغلی دراعتصاب بسرمی برند وطی این مدت دست به راهپیمایی در خیابان ها وتجمع درمیدان اصلی شهراراک ونیز تجمعات همه روزه درمحوطه کارخانه زده اند.

لینک اخبار مرتبط:

http://etehadbinalmelali.com/ak/22-10-95/

چهل وچهارمین روزتجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد!

روز یک شنبه 26د ماه،یکی از کارگران کشت و صنعت مهاباد در چهل وچهارمین روزتجمعشان مقابل مجتمع گفت: در خصوص دریافت حقوق وعده هایی داده شد که تا کنون عملی نشده اند و ما به صورت روزانه به تجمع در محیط کاری خود ادامه خواهیم داد.

به گزارش منابع خبری محلی، این کارگر کشت و صنعت ادامه داد: کارفرماکشت و صنعت مهاباد در اداره ی کار و تعاون اجتماعی متعهد به پرداخت حقوق معوقه کارگران این شرکت شده اما با گذشت یک ماه از این تعهد، هنوز مبلغی دریافت نکرده ایم و بیمه ی کارگران و 16 ماه حقوق معوقه هنوز پرداخت نشده است.

این کارگرمعترض در رابطه سخنان اخیر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد* گفت: برنده ی مزایده کشت و صنعت از پرداخت پول اداره ی دارایی و انجام هرگونه همکاری جهت حل مسئله سرباز می زند به همین دلیل روند انتقال هنوز انجام نگرفته و ورود سرمایه گذار میاندوآبی به مجموعه تا کنون عملی و قطعی نشده است.

وی افزود: در جریان شکایت از مالکیت مجموعه ی کشت و صنعت، دادگاه تا کنون پاسخی قطعی به ما نداده است و کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

* ادامه تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت وصنعت مهاباد!

تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت وصنعت مهاباد کماکان ادامه دارد.

به گزارش منابع خبری محلی،معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد درهمین رابطه گفت: لازم بود اداره ی کار و تعاون اجتماعی در رابطه با حقوق کارگران فعال تر عمل می‌کرد تا امروزه با چنین مشکلاتی رو به رو نشویم.

وی گفت: سرمایه‌گذار جدیدی از شهر میاندوآب به مجموعه کشت و صنعت مهاباد اضافه می شود که تعهد داده است تمامی حقوق کارگران این مجموعه را پرداخت کند.

جعفر کتانی روز پنج شنبه (23دیماه) ضمن اعلام این خبر افزود: مجموعه کشت و صنعت مهاباد تماما متعلق به بخش خصوصی است و در جریان مزایده آن مقرر شد که حقوق پرسنل کامل پرداخت شود.

وی افزود: ولی با توجه به مسائلی که تاکنون شکل گرفته است مالکیت کشت و صنعت بخشی از مجموعه را به یکی از مرغداران منطقه واگذار کرده است و ایشان نیز حقوق کارکنان را در بخش مربوط به خود پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل مرغداران برطرف شده و سایر حقوق معوقه کارگران به سهامدار اصلی و برنده مزایده مربوط می شود.

کتانی اظهار داشت: امیدواریم در صورت اضافه شدن سرمایه گذار جدید به مجموعه مشکلات برطرف گردد.

وی گفت: چون مالکیت مجموعه خصوصی است به پیشنهاد دادستان از پرسنل خواسته شده تا از طریق حقوقی از مالکیت مجموعه جهت احقاق حقوق خود شکایت نمایند.

درهمین رابطه:

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

کارگران، فعالین کارگری! از هر طریق ممکن از مطالبات کارگران کشت و صنعت مهاباد و اعتراضات آنها حمایت و پشتیبانی کنیم.

آخرین خبر دریافتی از تحصن و تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد / تجمع این کارگران از 40 روز گذشت.

امروز جمعه 1395/10/24 تحصن و تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد همچنان ادامه دارد و با وجود سرمای شدید و تعطیلی، اعتراض در درب این شرکت تا این لحظه پابرجاست.

تجمع این کارگران از 40 روز گذشت.

بیش از ۵۰ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد، پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند. آنها در هوای سرد، با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند.

درخواست کارگران حقوق معوقه و سنوات می باشد. وعده مسئولین محلی و نیروهای امنیتی این بوده که کارگران دست از اعتراض بردارند و به زودی بخش های از شرکت فروخته خواهد شد و کلیه حقوق را پرداخت خواهند نمود.

کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد می‌گویند صدای مان به جایی نمی‌رسد. به نظر می‌رسد هیچ کس حامی ما نیست و همه مسئولان شهر و مقامات محلی، از کارفرما حمایت می‌کنند؛ برای ما به جز ادامه این اعتراضات هیچ راهی نمانده است.

کارگران کشت و صنعت مهاباد نیاز به حمایت و پشتیبانی دیگر کارگران و هم طبقه ای های خود دارند. ما کارگران فقط با اتکا به نیروی خود و اتحاد و همبستگی می توانیم حقوق خود را مطالبه کنیم.

کارگران، فعالین کارگری! از هر طریق ممکن از مطالبات کارگران کشت و صنعت مهاباد و اعتراضات آنها حمایت و پشتیبانی کنیم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 1395/10/24

- چادرهای کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت مهاباد با حکم دستگاه قضایی ودخالت نیروهای انتظامی جمع آوری شد!

تجمع اعتراضی کارگران در هوای سرد وبدون سرپناه کماکان ادامه دارد!

روز گذشته19دی، در سی و هفتمین روز از تجمع شبانه روزی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهابادچادرهایشان با حکم دستگاه قضایی ودخالت نیروهای انتظامی جمع آور شد. این کارگران همچنان به تجمع خود ادامه می‌دهند.

به گزارش20دی ایلنا،کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد از ادامه تجمع اعتراضی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، امروز (بیستم دی ماه)، ۳۸ امین روز از تجمع اعتراضی این کارگران در بیرون مجتمع و در فضای باز است.

بیش از ۵۰ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، در سی و هشت روز گذشته، در هوای سرد چادر زدند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه دادند.

حالا نماینده این کارگران که همچنان بیرون مجتمع ایستاده‌اند و در حال اعتراض هستند، می‌گوید: در روز سی و هفتم تجمع، آمدند و از ما خواستند که چادر‌ها را جمع کنیم. نیروی انتظامی با حکم آمد و گفت چادر‌ها غیرقانونی است؛ باید جمع شود.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان محلی و استانی در این مدت طولانی اعتراض، پاسخگوی کارگران نبوده‌اند؛ ادامه داد: نه تنها حق و حقوق ما را ندادند بلکه مجبورمان کردند چادر‌ها را هم جمع کنیم. مراجعات ما به مقامات هیچ نتیجه‌ای نداشته است اما چه با چادر چه بدون آن، به اعتراض ادامه می‌دهیم.

جعفر عظیم زاده- سخنی با اساتید و دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

بر اساس اخبار منتشره، قرار است روز دوشنبه 27 دی ماه (فردا) در در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران میزگردی با شرکت آقایان محمد مالجو، علی خدایی و علیرضا محجوب پیرامون لایحه اصلاحیه قانون کار از منظر اقتصاد و حقوق کار برگزار شود. در این رابطه به عنوان یک کارگر مایلم نکاتی را با اساتید و دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در میان بگذارم:

-علیرضا محجوب، خانه کارگر و دیگر نهادهای دست ساز کارگری شریک و از سردمداران تمامی آن سیاستهایی هستند که امروزه پس از گذشت 38 سال از انقلاب 57، حاصل آن چیزی جز بی حقوقی مطلق ما کارگران، دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر، تن فروشی گسترده زنان، گور خوابی و کارتن خوابی انسانها، پدیده کودکان کار و استیصال و درماندگی میلیونها خانواده کارگری برای گذران زندگی نیست. اینان در طول 38 سال گذشته به عنوان تنها میدان داران مسائل کارگری، همراهی و همکاری تنگاتنگی با دولتهای مختلف برای تحمیل فقر و فلاکت و بی حقوقی بر ما کارگران داشتند. در نبود و ممنوعیت تشکلهای مستقل کارگری همین ها بودند که چشم بر به رسمیت دادن به قراردادهای موقت در قانون کار بستند و صدایشان در نیامد. همین ها بودند که در روند شکل گیری و گسترش و نهادینه کردن شرکتهای پیمانکاری برای تحمیل بردگی مضاعف بر ما کارگران دولتها را همراهی کردند، همین ها بودند که هر ساله و از زمان تصویب قانون کار و تا همین سال گذشته، نماینده ها و دست پرورده هایشان چشم بر به زیر پا گذاشتن ماده 41 قانون کار در شورایعالی کار بستند و هر ساله با خیمه شب بازی و گرفتن ژست دفاع از منافع ما کارگران امضاهایشان را بر پای حداقل مزد دستوری دولت گذاشتند، همین ها بودند که دست در دست دولتها چشم بر غارت صندوق سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوقهای بازنشستگی بستند و حال بطور ریاکارانه ای فریاد وا غارت این صندوقها را سر میدهند، همین ها بودند که در پروژه خصوصی سازی صنایع چشم بر خودمانی سازی، رانت خواری و نابودی صنایع کشور فرو بستند و همین ها بودند که به محل سندیکای کارگران شرکت واحد تهران یورش بردند، قداره کشیدند و آنجا را آتش زدند و...،

-اما گفته های فوق برای نسلی از جوانان که امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند شاید کمی مبهم و ناشناخته باشد به همین دلیل توجه آنان و همه اساتید دانشکده اقتصاد را به عملکرد همین امروز جناب محجوب و شرکایش در خانه کارگر در رابطه با همین لایحه فرا میخوانم:

بر اساس اسناد موجود آقای محجوب، شرکایش و دیگر تشکلهای دست ساز کارگری در همسوئی با دولت روحانی تلاش کردند تا لایحه اصلاحیه قانون کار را بی سر و صدا در مجلس به تصویب برسانند. در این رابطه و برای روشن شدن همسوئی پنهان جناب محجوب و شرکایش در خانه کارگر برای تصویب بی سرو صدای این لایحه در مجلس باید بگویم بر اساس گزارش خبرگزاری مهر* دریافت لایحه مزبور توسط مجلس شورای اسلامی روز 13 تیر ماه از سوی هیات رئیسه آن اعلام وصول شده بود و سپس بر اساس اسناد موجود در روز سوم مرداد ماه سالجاری در مجلس چاپ** و در اختیار کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیونهای آموزش، تحقیقات و فناوری – اقتصادی – امنیت ملی و سیاست خارجی – برنامه و بودجه و محاسبات – بهداشت و درمان – شوراها و امور داخلی کشور – صنایع و معادن – فرهنگی – قضائی و حقوقی – کشاورزی، آب و منابع طبیعی به عنوان کمیسیونهای فرعی قرار گرفته بود. اما نه جناب محجوب و جلودار زاده در مجلس و نه شرکایشان در خانه کارگر و نه دیگر تشکلهای دست ساز کارگری علیرغم اینکه از وجود این لایحه خبر داشتند و نسخه چاپی آن در اختیارشان بود تا زمان افشای آن توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران در روز 12 شهریور*** ماه، مهر سکوت بر لب زده و از خبری کردن آن امتناع نمودند.

حال برای من به عنوان صدایی از میان میلیونها کارگر این سوال مطرح است که چگونه است که دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و برخی اساتید آن به عنوان مرجعی معتبر و مسئول در قبال تحولات اقتصادی و اجتماعی، تریبون خود را در اختیار کسانی میگذارند که جدای از سوابقشان در دهه های گذشته، تا همین دیروز در همسوئی با دولت روحانی کارگران را از وجود این لایحه بی خبر گذاشته بودند و حال در مقام مدعی اعتراض به لایحه، توسط این دانشکده مورد دعوت قرار میگیرند!؟ آیا این همسوئی با سیاستهای تاکنونی تحمیق و سرکوب ما کارگران و تشکلها و نهادهای مستقل کارگری و میدان دادن به کسانی چون محجوب برای تداوم سیاستهای ریاکارانه شان از سوی ترتیب دهندگان میزگرد و برخی اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیست!؟

*شناسهٔ خبر: 3774657 - چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴ - لینک خبر:http://www.mehrnews.com/news/3774657

**



***در رابطه با صحت این ادعا همگان میتوانند به خبرگزاری ایلنا مراجعه کنند. این خبرگزاری از روز چهاردهم شهریور سالجاری و به فاصله دو روز از افشای این لایحه توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، آنرا منتشر و از این به بعد بود که محجوب و شرکایش به عنوان مدعی اعتراض به لایحه در رسانه ها حضور پیدا کردند در حالی که در خوشبینانه ترین حالت این لایحه حداقل از زمان اعلام وصول آن توسط هیات رئیسه مجلس در روز 13 تیر ماه و خوشبینانه تر از این، حداقل از زمان چاپ و انتشار آن در مجلس شورای اسلامی یعنی سوم مرداد ماه و ارجاع آن به کمیسیونهای مختلف در مجلس شورای اسلامی در اختیار این حضرات بود و آنان از خبری کردن آن پرهیز کرده بودند.

تجمع کارگران کارخانه فیبر ایران حسن رود

کارگران کارخانه فیبر ایران واقع درمنطقه حسن رود(منطقه آزاد انزلی-استان گیلان) همه روزه در اعتراض به اخراج تعدادی از کارگران و همچنین عدم پرداخت حقوق در مقابل درب این کارخانه دست به تجمع می زنند.

این کارگران با نصب پلاکارد و دادن شعار خواسته های خودرا مبتنی برراه اندازی مجدد خطوط تولید، بازگشت به کار کارگران اخراجی و پرداخت حقوق معوقه اعلام می کنند.

لازم به توضیح است، مدیریت کارخانه فیبر ایران نه تنها پنج ماه است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده است بلکه اخیرا نیز دست به اخراج 55 نفر از کارگران این کارخانه زده است. هدف مدیریت کارخانه از پرداخت نکردن حقوق این است که کارگران از سر استیصال مجبور به ترک کارشوند چرا که این کارخانه که پیشتربه تولید فیبر مشغول بوده، درچند ماه گذشته کلیه خطوط تولید خودرا تعطیل و با استفاده از امتیازات منطقه آزاد اقدام به واردات ام دی اف از کشور اوکراین نموده است.

به این ترتیب این کارخانه نیز می رود که به سرنوشت بسیاری از کارخانه های استان گیلان، یعنی تعطیلی و بیکارسازی کارگران دچار شود. هم اکنون کارگران کارخانه فیبر ایران و خانواده های آنها در شرایط بسیار بد مالی به سر می برند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری - 1395/10/25

تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی فولاد چهارمحال وبختياري!



35 نفر از کارگران شرکت انرژي گستر فولاد چهارمحال و بختياري طي چند روز اخير دوبار در اعتراض به اخراجشان تجمع کردند.

تجمع این کارگران طي چند روز گذشته در اعتراض به اخراج بدنبال قول مساعد مسئولان خاتمه پیداکرداما به دنبال برطرف نشدن مطالباتشان پس از سه روز ديگر دوباره دست به تجمع زدند.

به گزارش منابع خبری محلی ،کارگران شرکت انرژي گستر فولاد سفيد دشت که در چند روز اخير دو بار دست به تجمع زدند، مي گويند: شرکت به کارگران اعلام کرده چون نياز به نيرو نداريم ديگر نمي توانيم شما را به کارگيري کنيم.

يکي از کارگران اين شرکت به خبرنگار کلار، گفت: چند سال است که در شرکت انرژي گستر مشغول به کار هستم اما اکنون که کار آن در فولاد تمام شده و قصد جا به جايي دارد به ما مي گويند ديگر نيازي به نيرو نداريم.

وي با بيان اين که تعدادي از کارگران همين شرکت را در فولاد به کارگيري کرده اند، افزود: تعداد 35 نفر از کارگران که عمدتا بومي منطقه هستند را به کارگيري نمي کنند.

يکي ديگر از کارگران اين شرکت که از وضعيت به وجود آمده ناراحت است، گفت: تعداد 40 نفر از همين کارگران براي انجام کارهاي تعميرات، حراست، راننده، نظافت و ... به کارگيري شده اند اما قرارداد نزديک به 40 نفر ديگر را تمديد نمي کنند.

وي با بيان اين که قرارداد کاري ما 30 آذر به پايان رسيد و دو ماه حقوق معوقه هم داشتيم، تصريح کرد: شرکت به ما اعلام کرد براي دريافت مطالبات خود بايد تسويه کنيد.

او گفت: در نهايت چندي پيش براي دريافت مطالبات و به کارگيري مجدد در شرکت اقدام به تسويه کرديم اما تا کنون هيچ کدام از ما را به کارگيري نکرده اند.

کارگران معترض مي گويند طي چند روز اخير مديران شرکت قول مساعد براي به کارگيري مجدد به ما داده اند اما تا کنون وعده هاي آنها محقق نشده است.

کارگران اين شرکت مي گويند: ما همچنان در وضعيت بلاتکليفي هستيم و از مسئولان درخواست داريم براي بازگشتمان به کار در فولاد سفيد دشت اقدام نمايند.

شب نامه کارگران شهرداری همدان در اعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق!

جمعی از کارگران شهرداری همدان در اعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق دست به انتشاروتوزیع شب نامه در فضای مجازی و سطح شهر همدان زدند.

به گزارش26دی تسنیم،تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری همدان از ماه‌های گذشته به یکی از مسائل اصلی مدیریت شهری تبدیل شده بود که برخی کارگران تاب تحمل نداشته و آن را علنی کردند.

رکود اقتصادی و کاهش درآمدهای شهرداری‌ها از سال گذشته بحرانی مالی و پولی را برای آنها رقم زده تا جایی که این نهادهای عمومی در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکلات عدیده مواجه هستند.

وجود نیروی مازاد در شهرداری‌ها بویژه شهرداری همدان مشکلات پرداخت حقوق را دو چندان کرده است و بارها شاهد اعتراض پاکبان‌ها و کارگران پرتلاش خدمات شهری همدان نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق‌هایشان بودیم.

این اعتراض‌ها بارها توسط نیروهای شهرداری در محافل مختلف نسبت به اعضای شورای شهر همدان اعلام شد که در نهایت اوایل پاییز امسال شورا مصوبه‌ای انجام داد که براساس آن باید شهرداری ابتدا حقوق نیروهای خدمات شهری و پاکبان‌ها و سپس حقوق مدیران شهرداری همدان را پرداخت کند.

عدم اجرای این مصوبه در ابتدا با اعتراض شورانشینان بویژه نایب رئیس شورای شهر همدان مواجه بود ولی این اعتراض‌ها آنقدر هم تاثیرگذار نبود تا اینکه شورای شهر همت خود را اجرای این مصوبه به کار بست.

گویا این مصوبه اجرا شده ولی هنوز حقوق برخی از ماه‌های کارگران شهرداری همدان پرداخت نشده است که شب‌نامه‌ای توسط برخی از این کارگران در فضای مجازی و سطح شهر همدان منتشر و توزیع شده است.

در این شب‌نامه آمده است که صدها کارگرشهرداری همدان از تیر ماه یعنی 8 ماه حقوق نگرفته‌اند و از مسئولان و رسانه‌های جمعی خواسته‌اند تا این موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهند.

سیاست جدید کارفرماهای صنایع ماهشهر برای جلوگیری اعتراض کارگران:

اخراج کارگران در بازه زمانی چند ماهه بجای دسته جمعی

در کنار این راه نیافتن های جوانان شهرستان بندرماهشهر به صنایع ، موضوع دیگر اخراج شدن های پی در پی کارگران از شرکت ها است که هر ازگاهی و بدون دلیل خاص برخی از کارگران اخراج می شوند.

سیاست جدیدتری که این شرکت ها به کار بسته اند این است که دیگر مانند گذشته دست به اخراج های دسته جمعی نمیزنند، چراکه اخراج های دسته جمعی تبعاتی برای آنها به دنبال خواهد داشت و موجب اعتراض های گروهی می شود، ولی زمانیکه همین تعداد افراد را در بازه زمانی چند ماهه از کار بیکار کنند، آن موقع دیگر صدای اعتراض اخراج شدگان به جایی نمی رسد.

به گزارش منابع خبری محلی،عباس کارگر اخراجی یکی از معروف ترین پتروشیمی های شهرستان بندرماهشهر میگوید من ۴ سال در یکی از شرکت های پتروشیمی مشغول به کار بودم و قرار بود بجای پدرم که بر اثر کار در آلودگی این صنایع خانه نشین شد و فوت کرد، مشغول شوم ولی حالا بعد از فوت پدرم مرا اخراج کرده اند و هیچکس هم حاضر نیست پاسخگوی من باشد.

عباس نمونه ای از کارگرانی است که بدون دلیل خاصی اخراج شده و این آمار نیز هر روز صعودی تر می شود.

بیکاری 200کارگر شهرک صنعتی هلال درسال جاری!

رئیس هیات امنای شهرک صنعتی هلال گفت: برخی از واحدهای صنعتی به دلیل استهلاک دستگاه ها، بازدهی خود را از دست داده‌اند که در نهایت موجب بیکاری کارگران می شود، همان طور که امسال نیز تا به حال حدود ۲۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.

به گزارش26دی صاحب نیوز، رئیس هیات امنای شهرک صنعتی هلال با بیان این که شهرک صنعتی هلال از ۱۷ سال پیش کار خود را آغاز کرده است و هم اکنون حدود ۱۰۰ شرکت تولیدی در آن فعالیت می کنند اظهار کرد: با وجود آن که حدود هشت ماه پیش جلسه ای با حضور استاندار در استانداری برگزار شد و وی دستور داد ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوط به اسناد مالکیت این واحدها حل شود، هنوز این مسائل پابرجاست و از میان نرفته است