دیده بان حقوق بشر، آمریکا را مسئول بمباران خوشه ای یمن دانست


سازمان دیده بان حقوق بشر، واشنگتن را مسئول بمباران یمن توسط عربستان سعودی دانست و اعلام کرد ریاض با بمب های خوشه ای ممنوعه با پرچم آمریکا، تاکنون دهها تن از مردم بیگناه یمن را در حمله به بازار «مستبا» و مراسم عزاداری در صنعا، کشته است.



به گزارش ایرنا، بکشه خبری المسیره اعلام کرد سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی با عنوان ‘استفاده از بمب های ساخت آمریکا در حمله های غیر قانونی ‘ اعلام کرد بر اساس شواهد موجود در مناطق بمباران شده در اطراف صنعا، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان دهها تن از مردم یمن را کشته است در حالی که آمریکا مسئول تجهیز رژیم آل سعود به سلاح جدید ممنوعه بین المللی است .
این گزارش می افزاید حمله های هوایی شدید عربستان به شهرهای یمن، نیاز مبرم به توقف فروش سلاح دولت های خارجی به عربستان را خاطر نشان می سازد در حالی که اوباما رئیس جمهوری آمریکا وقت زیادی ندارد و اگر فروش کامل سلاح آمریکایی به عربستان را متوقف نکند تا ابد شریک عربستان در این جنایات در یمن باقی خواهد ماند.


گزارش مذکور وجود بقایای اسلحه آمریکایی در 23 موضع یمنی مورد حمله عربستان طی 12 حمله با بمب های خوشه ای ساخت آمریکا را نادیده نگرفت.
بر اساس این گزارش، بمب های خوشه ای آمریکا در حمله به بازار مستبا و مراسم عزاداری در صنعا مورد استفاده قرار گرفته که جنایت جنگی بوده و متهم اول استفاده از این بمب ها، آمریکا است.
متهم کردن آمریکا از سوی سازمان های حقوق بشری و انسان دوستانه به دست داشتن در کشتار غیر نظامیان یمن موضوع جدیدی نیست اما تداوم حمایت نظامی واشنگتن از عربستان با بمب های ممنوعه و ساخت این کشور، جامعه بین المللی را در برابر سئوال از موضع عربستان در قبال جنایات دو ساله این کشور در یمن قرار می دهد.


عربستان از 21 ماه قبل تاکنون، یمن را مورد حمله های زمینی هوایی ودریایی قرار داده است که بر اثر آن تاکنون بیش از 11 هزار تن کشته وهزاران تن دیگر زخمی شده اند.