اخباروگزارشات کارگری20آذر1395 لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!

اخباروگزارشات کارگری20آذر1395
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
- بهنام ابراهیم زاده تحت بازجویی جدید قرار گرفته ...
- ادامه اعتراضات کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق!
- ادامه اعتصاب کارگران مس کوه جهروپیوستن خانواده های کارگران به تجمعات اعتراضی!
- ادامه تلاش های کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازبرای احقاق حقوق حقه شان پس از یک هفته اعتصاب!
- بازگشت بکار کارگران پروژه مرمت ارگ بم پس از پنج روز اعتصاب بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان!

- سایه شوم بیکاری بالای سر کارگران ۴۰ جایگاه سوخت پس از خصوصی سازی!
- کارگران کارخانه کاشی کویر یزد: به معنای واقعی کلمه" ما گرسنه‌ایم"- تا اعتصاب نکنیم دستمزد نمی دهند!
- عدم پرداخت11ماه حقوق 100کارگر سد سیمره!
- عدم پرداخت حقوق آبان ماه 96هزار بازنشسته صنعت فولاد!
- من اقتصاددان نیستم، آیا تورم تک رقمی است؟
- آقاجری: نگاه ارتجاعی بلوچ‌ها را مسئول پخش مواد مخدر می‌داند
- سالروز حادثه کارخانه فولاد غدیر یزد وسوختن 18کارگر!
- اقدام به خودسوزی یک کارگر مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان بهار همدان به دلیل اخراج ازکار و عدم دریافت بیمه بیکاری!

بهنام ابراهیم زاده تحت بازجویی جدید قرار گرفته ...

بهنام کارگر و عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران است. او بیش از 7 سال است ، که در زندان بسر می برد.وی اخیرا تحت بازجویی قرار گرفته ، با اتهامات ،فحاشی به رهبری و ارتباط با احمد شهید روبرو گردیده است .

طی این بازجویی، علاوه بر تهدید ، تنبهاتی نیز برایش تدارک دیده اند.ممنوع الملاقات برای 4 جلسه و عدم ملاقات با همسرش در مورخه 15 آذر از جمله آن است .همچنین علاوه بر اذیت و زار وی ،جهت اعزام به بیمارستان نیز هزینه درمان را طلب کرده اند.

این رفتارها مصادیق آشکار شکنجه روحی و روانی این زندانی به شمار میرود.ما کارگران :اینگونه رفتارهای غیر انسانی را مقادیر و نقض آشکار حقوق زندانی دانسته و آن را محکوم می کنیم .

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

20 آذر 1395

ادامه اعتراضات کارگران معدن زغال سنگ طزره نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق!

صبح امروز (20 آذر ماه)،بیش از 500 کارگر معدن طزره در شهرستان شاهرود در واکنش به وضعیت نامعلوم مطالبات مزدی خود مقابل ساختمات اداری این واحد معدنی در طزره تجمع کردند.

به گزارش20آذرایلنا،کارگران معدن زغال سنگ طزره با اعلام این خبر گفتند: صبح امروز شنبه (20 آذر ماه) بیش از 500 نفر از همکاران شیف صبح آن‌ها در محوطه این واحد معدنی مقابل ساختمان اداری تجمع اعتراضی برپا کرده اند.

این کارگران افزودند: دست کم چهارماه است مزد پرداخت نشده طلبکاریم و تا این لحظه با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی و مراجعه به مسئولان مربوطه هیچ تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است.

طبق اظهارات کارگران طزره، کارفرما در تجمعات قبلی که آخرین آن روز یکشنبه (14 آذر ماه)بمدت یک ساعت برگزار شد وعده داد که تا پایان هفته (پنجشنبه 18 آذر ) بخشی از طلب مزدی آنها را پرداخت خواهد کرد اما ظاهرا این وعده عملی نشد و آنها دوباره اعتراض خود را از سرگرفته‌اند.

کارگران معدن طزره با یادآوری اینکه دستمزد مربوط به ماههای مرداد ، شهریور ، مهر و آبان آنها به تاخیر افتاده است ، افزودند:از قرار معلوم چون خریداران ذغال سنگ هنوز به تعهدات مالی خود در برابر کارفرما عمل نکرده‌اند دستمزد آنها به تاخیر افتاده است.

طبق اظهارات کارگرانی که در اجتماع اعتراضی امروز شرکت دارند گفته می شود یکی دیگر از نگرانی ما این است در صورت ادامه مشکلات مالی معدن و با توجه به اینکه به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم کارفرما علاوه بر مشکل پرداخت دستمزد درپرداخت عیدی کارگران نیز دچار مشکل شود.

درهمین رابطه:

اعتصاب یک ساعته کارگران معدن طزره دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق !

پرداخت حقوق حدود 1400 کارگر شاغل در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان دست کم چهارماه به تاخیر افتاده است.

به گفته کارگران معدن زغال سنگ طزره که در شهرستان شاهرود واقع شده است، در ادامه بی توجه ای های مسئولان این واحد معدنی در پرداخت مطالباتشان روز یکشنبه (14 آذر ماه)بمدت یک ساعت به نشانه اعتراض دست از کارکشیده بودند.

به گزارش17آذرایلنا، این کارگران که در یکی از واحدهای زیر مجموعه معادن البرز شرقی شاغل هستند بیش از 4 ماه مزایای مزدی طلبکارند.

کارگران مورد نظر که به صورت رسمی و قراردادی مشغول کارند با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، افزودند: با وجود آنکه از حدود شش ماه قبل وضعیت استخراج روندی رو به بهبود داشته است،اما مشکلات معیشتی آنها همچنان باقیمانده است.

منابع خبری بابیان اینکه کارفرما مدعی است هر ماه به همه کارگران دستمزد پرداخت می کند ، در ادامه افزودند: اگرچه کارگران به صورت ماهانه مزد خود را دریافت می‌کنند اما در عمل در فرآیند پرداخت دستمزد آنها چهار ماه تاخیر وجود دارد.

به گفته کارگران معدن زغال سنگ طزره که در شهرستان شاهرود واقع شده است، در ادامه بی توجه ای های مسئولان این واحد معدنی در پرداخت مطالباتشان روز یکشنبه (14 آذر ماه)بمدت یک ساعت به نشانه اعتراض دست از کارکشیده بودند.

طبق اظهارات آنان؛ مدیریت معدن هنوز بابت وصول طلب مربوط به فروش زغال سنگ‌های استخراجی همچنان با مشکل بدحسابی خریداران مواجه است و به همین دلیل این تاخیر چهار ماهه وجود دارد.

ادامه اعتصاب کارگران مس کوه جهروپیوستن خانواده های کارگران به تجمعات اعتراضی!

بعد از گذشت یک هفته هنوز اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه مس کوه جهر و خانواده های آنها ادامه دارد.

به گزارش20آذرکاروانسرا،بطوریکه یکی از اتفاقات مهم در دو روز گذشته، ورود تعدادی کارگر غیر راوری توسط کارفرما جهت کار در کارخانه بود که به همین دلیل خانواده کارگران به نشانه اعتراض در محل کارخانه تجمع می کنند و تا زمانی که کارگران غیربومی را به شهر خود باز نمی گردانند تجمع پایان نمی یابد.

روزپنجشنبه(18آذر) کارگران به همراه خانواده هایشان برای بررسی حق و حقوق خود در محل اداره کار راور تجمع می کنند.

کارگران خواهان پرداخت حقوق معوقه خود هستند و با توجه به بدقولی کارفرما به هیچ وجه حاضر نیستند به او فرصت دهند.

درهمین رابطه:

سومین روز اعتصاب کارگران کارخانه مس کوه جهر!

اخراج5کارگرمعترض!

کارگران کارخانه مس کوه جهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایا خود در چند روز گذشته دست به اعتصاب زدند و پیگیر دریافت حق و حقوق خود می شوند که مدیر این کارخانه حقوقشان را که نمی دهد هیچ، پنج نفر از کارگران را اغتشاشگر می نامد و آنها را اخراج می کند.

به گزارش 15آذرکاروانسرا؛کارخانه صنعت مس کوه جهر چند سالی است که فعالیت خود را در شهرستان راور آغاز کرده و اکنون با حدود ۲۵ کارگر در حال فعالیت می باشد.

اما در این سالها کارگران این کارخانه از وضعیت حقوق و مزایایی خود بارها گله مند بودند و اعتراضاتی را نیز عنوان کرده اند.

تا اینکه این کارگران در خردادماه امسال از مدیر و کارفرما خود نسبت به کمی حق و حقوق خود از جمله نپرداختن شب کاری،جمعه و تعطیلی کاری و حق اولاد برای متاهلین به اداره کار شکایت می کنند.

بعد از این اعتراض و شکایت، و پس از پیگیری مسئولان کارفرما قول پرداخت حقوق خوب و در حد رضایت کارگران را می دهد و حتی با کارگران تا آبان ماه قرارداد می بندد.

اما کارفرما پس از پرداخت دو ماهه حقوق بیش از یک میلیون تومانی به کارگران، دوباره حقوقها را کاهش می دهد و حتی پرداخت هم نمیکند و اکنون کارگران۴ماه حقوق معوقه دارند.

و اما در اعتراض به این عدم پرداخت حقوق و مزایا، این کارگران در چند روز گذشته دست به اعتصاب می زنند و پیگیر دریافت حق و حقوق خود می شوند که کارفرما هم حقوقشان را که نمی دهد هیچ، پنج نفر از کارگران را اغتشاشگر می نامد و آنها را اخراج می کند.

ولی از آنجایی که کارگران این کارخانه این وضع را نمی توانند تحمل کنند و پنج نفر از همکارانشان اخراج شوند به کارفرما می گویند یا کسی را اخراج نکنید و حق و حقوق همه را پرداخت کنید یا اینکه همه ما را اخراج کنید.

اما به گفته کارگران، کارفرما نیز گفته است نه حق و حقوق شما را می دهم و نه شما را اخراج می کنم تا نتوانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.

حال کارگران این کارخانه سه روز است دست به اعتصاب زده اند و کسی نیز پاسخگوی آنها نیست و به گفته کارگران فقط مسئولان شهرستان قول پیگیری را داده اند؛ پیگیری که تا این لحظه نتیجه ای در بر نداشته است.

ادامه تلاش های کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازبرای احقاق حقوق حقه شان پس از یک هفته اعتصاب!

کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز،پس ازیک هفته اعتصاب و شکایت رسمی روز15آذر در راستای احقاق حقوق حقه شان،سبب شدند تا جواد آشتیانی مدیر عامل صنایع غذایی گلناز را به دادگاه ماهان بکشانند .دردادگاه قراربراین شد خواسته های کارگران بصورکتبی به قاضی ارائه شود.

درهمین راستا، از هر واحد تولیدی در کارخانه 3 نماینده برای بیان مشکلات کارگری انتخاب شده اند تا این در خواست ها به صورت یک سند برای دادگاه تنظیم شود و امروز20آذر زمان تحویل این سند به قاضی است.

به گزارش20آذرکارگران کرمان، کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز،پس ازیک هفته اعتصاب و شکایت رسمی روز15آذر در راستای احقاق حقوق حقه شان،سبب شدند تا جواد آشتیانی مدیر عامل صنایع غذایی گلناز را به دادگاه ماهان بکشانند .دردادگاه قراربراین شد خواسته های کارگران بصورکتبی به قاضی ارائه شود.

آشتیانی در جواب قاضی که برای کارگران چه برنامه ای دارد گفت:کارگران را تسویه حساب می کنم وضعیت کارخانه همین است وتغییری هم نمی کند هر کسی که دوست ندارد با ما همکاری کند ، بیاد تسویه کند.

قاضی پرونده هم در پاسخ گفت:کارگری که چند سال جوانی اش را در این کارخانه گذاشته است تسویه کند ؟؟؟ لذا شما اصلا حق چنین کاری را ندارید.

با این صحبت ها قاضی گفته بود که یک سندی از در خواست هایی که کارگران دارند و مشکلاتی که در این واحد وجود دارد را تنظیم کنند و به دادگاه ارائه دهند لذا امروز شنبه20آذر با توجه به اینکه مدیر کارخانه به تهران مراجعت کرده است اما جانشین وی در کارخانه به تنظیم این سند اهتمام می ورزد .

از هر واحد تولیدی در کارخانه 3 نماینده برای بیان مشکلات کارگری انتخاب شده اند تا این در خواست ها به صورت یک سند برای دادگاه تنظیم شود و امروز20آذر زمان تحویل این سند به قاضی است ، امیدواریم این اوامر سبب حل مشلات فعلی گردد.

درهمین رابطه:

ازسرگیری اعتراضات کارگران روغن نباتی گلنازبدنبال توخالی درآمدن وعده ها!

کارگران روغن نباتی گلناز کرمان برای باردیگر در محیط کارخانه دست به تحصن زده اند زیرا نه تنها روغنی برای تولید و تصفیه نیست بلکه وعده های مدیر ارشد هم بر لب کوزه انتظار قرار گرفته اند .

کارگران روغن نباتی گلناز کرمان که دو روز در محیط کارخانه به دلیل معوقات و عدم تحقق وعده های مدیران ارشد این کارخانه تحصن کرده بودند امروز15آذر برای اعاده حقشان رسما به دادگاه ماهان شکایت خود را تقدیم کردند .

به گزارش” 15آذرکارگران کرمان ،کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان که نزدیک به ۹ ماه ، حاشیه ساز شده است و هر روز فرازو نشیب بسیاری برای کارگرانش ایجاد می کند؛ یک ماه پیش درست بعد از تصادف یک کارگر در مقابل کارخانه و حضور با تاخیر ۶ ماهه مدیر ارشد این کارخانه جناب ورزیده کار تهرانی در کرمان اندکی رنگ ثبات به خود گرفت .

هنوز یک ماه از تدابیر پوچ این مدیر ارشد در عرصه تولید و عزل و نصب های نمایشی نمی گذرد که با تمام شدن حواله روغن دوباره ، هم برنامه زمانبندی و هم اشتیاق کارگران برای تولید بر باد رفت .

درست یک هفته پبیش بود که یکی از کارگران کارخانه در حین تولید در بخش آمونیاک دچار سانحه شد و اسید بر روی صورت وی پاشید و منجر به خانه نشینی این کارگر شد گرچه حال عمومی وی خوب است اما به نظر می اید این کارخانه تبدیل به لانه عنکبوتی شده است که تنها برای ذینفعان سود دارد و مابقی قرباینان این ذینفعان هستند .

در همان هفته چندین بار با مدیریت کارخانه تماس گرفتیم تا شرح ما وقع را برای ما روشن سازد اما گویی همچنان مدیران سعی دارند در پشت دیوار شیشه ای نظاره گر باشند تا اینکه برای رسانه ها شفاف سازی کنند .

اما اکنون بعد از گذشت یک هفته از ما جرا دوباره کارگران در محیط کارخانه دست به تحصن زده اند زیرا نه تنها روغنی برای تولید و تصفیه نیست بلکه وعده های مدیر ارشد هم بر لب کوزه انتظار قرار گرفته اند .

امروز نیز یک از کارگران این کارخانه گفت : امروز با ۵۰ نفر از دیگر کارگران کارخانه برای اعاده حیثیت و به دست آوردن حقوق و مزایا و وعده هایی که یک مدیر ارشد به ما داده اما عملی نشده است ، از وی به دادگاه شهرستان ماهان شکایت ببریم تا شاید این اوضاع اندکی بهبود یابد و حق مان را از طریق دادگاه و مواد قانونی به دست آوریم .

نماینده این کارگران اذعان کرد : از مدیر کارخانه هم آبی گرم نمی شود زیرا سکوت اختیار کرده است و وقتی از وی می خواهیم که با مدیر ارشد تماس بگیردو برای وی شرح ماوقع را بیان کرد ، اذعان می کند؛ که مدیر ارشد جواب تلفن همراه ما را نمی دهد .

با این اوصاف به نظر می رسد این کارخانه هم که روزگاری سود می خورد و سود می رساند اکنون در گیرو دار انواع مشکلات پولی مالی از سرمایه در گردش تا نداشتن مدیران با کفایت و بادرایت قرار گرفته است .

بازگشت بکار کارگران پروژه مرمت ارگ بم پس از پنج روز اعتصاب بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان!

با توافقی که روز پنجشنبه (هیجدم آذرماه) میان مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارگ بم، فرماندار بم ،نماینده مجلس ازبم و کارگران شاغل در این پایگاه صورت گرفت؛ اعتصاب کارگران در پنجمین روز خود خاتمه یافت.

به گزارش20آذرایلنا، براساس این توافق باید تا پایان ماه جاری همه چهار ماه معوقات مزدی کارگران پرداخت شود و در همین رابطه قرار است تا فردا یکشنبه( 21 آذر ماه) پرداخت معادل یک ماه از معوقات مزدی کارگران به عنوان اولین قسط، صورت بگیرد.

کارگران این پروژه فرهنگی می‌گویند برهمین اساس همه آنها با اعتماد به وعده‌های داده شده، تا پایان ماه جاری (آذر ماه سال 95) به انتظار خود برای وصول مطالبات مزدیشان ادامه خواهند داد و امیدوارند که این بار کارفرما آنها با خوش حسابی خود از تکرار چنین تجمع اعتراضی جلوگیری کند.

گفتنی است ؛کارگران معترض پروژه ارگ قدیم بم که همه از اساتید گل وخشت هستند چهار ماه است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند وبه همین دلیل از صبح روز یکشنبه (14 آذر ماه) تا صبح روزپنجشنبه (18 آذر ماه)دست از کار کشیده وهر روز در محوطه ارگ مقابل ساختمان پایگاه میراث فرهنگی تجمع کرده اند.

درهمین رابطه:

*چهارمین روزاعتصاب کارگران پروژه مرمت ارگ بم!

مدیرپایگاه میراث جهانی ارگ بم گفت: کارگران ارگ بم که ۴ ماه حقوق آنها به تعویق افتاده بود، از سه روز پیش دست از کار کشیدند.

به گزارش17آذرمهر،افشین ابراهیمی گفت: ۱۲۲ کارگر در مجموعه ارگ بم مشغول به کار هستند که به دلیل عدم پراخت حقوق ۴ ماه، آنها از سه روز پیش کارهای مربوط به مرمت ارگ بم را متوقف کرده اند.

وی در ادامه گفت: ما ده تا ۱۵ کارشناس داریم که آنها حقوقشان را دریافت کرده اند اما هنوز حقوق کارگران داده نشده است.

امروز ایلنا درهمین رابطه نوشت:از روز یکشنبه (14 آذر ماه) تاکنون شماری از کارگران « پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم » دراعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و در مقابل پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند.

منابع کارگری با اعلام این خبر گفتند: کارگران معترض که برای اجرای پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم استخدام شده‌اند در چهار ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگران، و با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی تا این لحظه از میان مسئولان سازمان میراث فرهنگی هیچ کس حاضر نشده تا به این وضعیت رسیدگی کند.

به گفته آنان پایگاه میراث فرهنگی ارگ به عنوان متولی اصلی پروژه نجات بخشی ارگ قدیم به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران را از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.

این منابع می‌گویند که در جریان تجمع امروز وروز های گذشته مسئول پایگاه میراث فرهنگی ارگ به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر بم در جمع کارگران معترض حاضر شده وقول داده‌اند که مطلبات آنان را از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیری خواهد شد.

این وضعیت در حالی است که برخی از کارگران این مجتمع از پیش از وقوع زلزله سال 82 در بازسازی و نگهداری پروژه ارگ بم مشارکت داشتند بطوری که در حال حاضر سابقه کاری آنها تا حدود 20 سال هم می‌رسد.

گفتنی است پروژه مرمت ارگ قدیم بم مربوط به بازسازی بناهایی است که 12 سال پیش در جریان وقوع زلزله سال 82 ویران شدند و کارگران معترض ,عقیده دارند که تاخیرهای به وجود آمده بر کند شدن روند بازسازی تاثیرگذار بوده است.

ارگ تاریخی بم با بیش از 20 هکتار وسعت بزرگ ترین بنای خشت گلی جهان است که حدود 2 هزار و 200 سال قدمت دارد و تا حدود 180 سال قبل عده ای از اهالی بم در آن سکونت داشتند.

مجموعه ارگ بم شامل شهر قدیم ، قلعه ، عمارت پنج طبقه ای حاکم نشین ، سربازخانه ، دو مسجد مربوط به دوره اسلامی و زورخانه است.

*اعتصاب کارگران پروژه مرمت ارگ بم دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار!

صبح امروز 16آذر،کارگران فعال در پروژه مرمت ارگ بم در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان از 4 ماه گذشته تا کنون دست ازکار کشیدند و خواستار رسیدگی مسولین سازمان میراث فرهنگی کشور شدند.

به گزارش 16آذرخبرآنلاین،یکی از کارگران اعتصاب کننده گفت:‌ بیشتر از چهار ماه است که حقوق ما را پرداخت نکرده‌اند و جواب درستی هم به ما نمی‌دهند، وقتی اعتراض می‌کنیم به اخراج تهدیدمان می‌کنند، دست مان به جایی نمی‌رسد، امروز تصمیم گرفتیم کار نکنیم، تنها راهی که جلوی خودمان دیدیم همین است که اعتصاب کنیم بلکه کسی به دادمان برسد.

او در توضیح شرایط زندگی خود و همکارانش گفت: وضع مالی من و همکاران چندان خوب نیست و در همین چند ماه مجبور شدیم از همه‌ی اطرافیان و دوست و آشنا پول قرض بگیریم تا خرج زن و بچه‌مان را بدهیم اما در این شرایط واقعا توان ادامه دادن نداریم، سفره‌مان خالی مانده و امیدواریم که مسولین چاره‌ای برایمان داشته باشند.

سایه شوم بیکاری بالای سر کارگران ۴۰ جایگاه سوخت پس از خصوصی سازی!

مزایده تعداد 40 جایگاه سوخت دولتی در حالی در مجموع به ارزش 263 میلیارد تومان با نرخ سود 14 درصد و فواصل اقساط 6 ماهه در ساعت 14 روز 22 آذرماه جاری برگزار می شود که طبق بند 7 ماده 8 قرارداد سازمان خصوصی سازی با مالک جدید، این سازمان بخش خصوصی را موظف کرده است تا نیروهای شاغل در جایگاه ها را تنها تا پایان قرارداد حال حاضر، حفظ کند و مالکان جدید نیز ملزم به پرداخت حقوق آنها براساس قانون کار هستند. البته پس از این مدت بخش خصوصی می تواند با افراد شاغل در جایگاه ها قرارداد خود را تمدید کند.

به گزارش 20آذرتسنیم، بر اساس اصل 44 اساسی برای حفظ سطح اشتغال نیروی کار توسط خریداران پس از واگذاری بنگاههای دولتی، مشوق هایی از جمله افزایش زمان پرداخت اقساط، کاهش درصد سود در فروش اقساطی و نیز پلکانی کردن اقساط در نظر گرفته و بر حفظ اشتغال در این بنگاهها تاکید شده است.

با این وجود مزایده تعداد 40 جایگاه سوخت دولتی در حالی در مجموع به ارزش 263 میلیارد تومان با نرخ سود 14 درصد و فواصل اقساط 6 ماهه در ساعت 14 روز 22 آذرماه جاری برگزار می شود که طبق بند 7 ماده 8 قرارداد سازمان خصوصی سازی با مالک جدید، این سازمان بخش خصوصی را موظف کرده است تا نیروهای شاغل در جایگاه ها را تنها تا پایان قرارداد حال حاضر، حفظ کند و مالکان جدید نیز ملزم به پرداخت حقوق آنها براساس قانون کار هستند. البته پس از این مدت بخش خصوصی می تواند با افراد شاغل در جایگاه ها قرارداد خود را تمدید کند.

کارگران کارخانه کاشی کویر یزد: به معنای واقعی کلمه" ما گرسنه‌ایم"- تا اعتصاب نکنیم دستمزد نمی دهند!

پس از مدت‌ها تعطیلی و کشمکش، رسانه‌ها از راه‌اندازی دوباره کارخانه کاشی کویر یزد و بکارگیری 400 تا 520 کارگر در این کارخانه خبر می‌دادند اما بررسی‌های بیشتر نشان داد مسئولین کارخانه برای بازگشت کارگران شرط بخشش حقوق و مزایای چهار ماه ( از دی ماه 94 تا فروردین 95) آنان را گذاشته‌اند و متاسفانه تعدادی از کارگران به دلیل شرایط سخت معیشتی و بازار کار با قبول این شرط به سر کار بازگشته‌اند.

بنابه گزار منابع خبری محلی،اولین و بزرگترین کارخانه کاشی و سرامیک استان یزد چند سالی است که در بحران به سر می‌برد به طوری که بیش از دو سال است که در پرداخت دستمزد و مزایای کارگران خود با مشکل مواجه بوده و به صورت پراکنده و نامنظم پرداخت‌هایی به کارگران خود داشته و مبالغ هنگفتی معوقات کارگری دارد.

کارگران کارخانه کاشی کویر بارها به علت عدم دریافت حقوق و معوقات خود اعتصاب کردند و نهایتا به دلیل تشدید مشکلات مالی، نبود مواد اولیه، اعتصابات کارگری، قطع کردن آب و برق به دلیل بدهی، پلمپ دستگاه‌ها و سالن‌ها به دلیل بدهی‌ و علی رغم میانجی گری های مسئولین اداره کار عملا کارخانه به طور کامل تعطیل شد.

پس از مدت‌ها تعطیلی و کشمکش، رسانه‌ها از راه‌اندازی دوباره کارخانه و بکارگیری 400 تا 520 کارگر در این کارخانه خبر می‌دادند اما بررسی‌های بیشتر نشان داد مسئولین کارخانه برای بازگشت کارگران شرط بخشش حقوق و مزایای چهار ماه ( از دی ماه 94 تا فروردین 95) آنان را گذاشته‌اند و متاسفانه تعدادی از کارگران به دلیل شرایط سخت معیشتی و بازار کار با قبول این شرط به سر کار بازگشته‌اند.

بر اساس منابع خبری آگاه، بعد از راه‌اندازی دوباره این کارخانه نیز دیری نپایید که اوضاع به روال بد قبلی بازگشته است. پرداخت‌های نامنظم دستمزدها، اعتصابات کارگری و ... دوباره در کارخانه به امری معمول تبدیل شده و به گفته کارگران تا اعتصاب نکنند خبری از حقوق و دستمزد نیست.

بر اساس گفته‌های کارگران هنوز معوقات دستمزد کارگران از سال‌های قبل نیز پرداخت نشده است و تولیدات کارخانه نیز برای پرداخت بدهی‌ها به طلبکاران کلان و بزرگ داده می‌شود.

علی رغم همه قول‌های مسئولین برای احقاق حقوق حقه کارگران این کارخانه و کمک به راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی متاسفانه کارگران این کارخانه نه تنها به حقوق خود نرسیدند بلکه آن‌ها را مجبور به صرف نظر از بخشی از حقوق و دستمزد خود کرده‌اند.

در شرایط اقتصادی موجود که با حقوق کارگری به سختی امورات زندگی می‌گذرد، بسیاری از کارگران کارخانجات تولیدی از جمله کارخانه کاشی کویر ماه‌ها است که حقوق دریافت نکرده‌اند و با مشکلاتی چون بیماری، اجاره‌نشینی، هزینه های بالای زندگی مواجه هستند و به گفته خودشان به معنای واقعی کلمه" ما گرسنه‌ایم"

عدم پرداخت11ماه حقوق 100کارگر سد سیمره!

تعدادی از کارگران سد سیمره گفتند:حدود یازده ماه است به بهانه عدم پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران ،حقوق دریافت نکرده اند.

بنابه گزارش منابع خبری محلی،سد سیمره واقع در بخش هندمینی از توابع شهرستان بدره است که مطالعات اجرایی آن با هدف تولیدانرژی برق آبی در سال 1372 آغاز شدو با چندین افتتاح در برهه های زمانی مختلف ، بالاخره در سال جاری کاملا درمداربهره برداری قرار گرفت .

شرکت ها و پیمانکاران متعددی در سال های اجرای این طرح در آن فعالیت داشته اند که یکی از مهم ترین مباحث مرتبط با آنها ،حقوق کارگران بوده و هست .

چند تن از کارگران فعلی شاغل در این طرح عظیم اظهارکردند که 11 ماه است حقوق دریافت نکرده اند.این کارگران که تعداد آنها به حدود یکصد نفر می رسد ازجمله کارگران باسابقه این پروژه هستند که درخواست های آنان مدت هاست با پاسخ مناسبی از سوی کارفرمایان روبرو نشده است .

کارگران نیازمند این پروژه عمرانی ، به بهانه عدم پرداخت صورت وضعیت های پیمانکاران از سوی دولت ،نزدیک به یکسال است که چشم به راه گشایش مالی مدیریت سد ونیروگاه سیمره و دریافت حقوق جاری خودهستند.

یکی از کارگران دراین مورد گفت : وضعیت معیشتی سختی برخانواده کارگران حاکم است و هیچ راهی برای رسیدن به مطالباتمان نداریم .



یکی دیگر از این کارگران اظهارکرد : برای اداره امور جاری خانواده هایمان مجبور به اخذ وام های متعدد از بانک های گوناگون شده ایم که حتی در بازپرداخت اقساط آنها نیز ناتوان شده ایم و نهاد های مرتبط مانند فرمانداری شهرستان بدره و اداره کار ، باید قاطعانه در این مورد عمل نمایند.

عدم پرداخت حقوق آبان ماه 96هزار بازنشسته صنعت فولاد!

خبرکوتاه:پرداخت حقوق 96هزار بازنشسته صنعت فولاد علیرغم وعده و وعیدها بازهم بتاخیر افتاد.

بنابه گزارشات منتشره، تا به امروز20آذرماه، حقوق آبان ماه96هزار بازنشسته صنعت فولاد پرداخت نشده است وظاهرا قراراست تا دو روز آینده پرداخت می شود.

من اقتصاددان نیستم، آیا تورم تک رقمی است؟

همه ما حقوق بگیرها گرانی را با تمام وجودمان حس می کنیم. اقتصاددانان دولتی می گویند تورم تک رقمی شده است. آیا تورم که باعث گرانی و کمتر شدن قدرت خرید ما حقوق بگیرها شده تک رقمی می تواند باشد؟

من اول از هزینه رفت و آمد که دست دولت است شروع می کنم. سال 94 رفت و برگشت به دورترین مسیر با مترو بوده 900 تومان که امسال شده 1200تومان یعنی 33 درصدزیاد شده. همین طور اتوبوس ها. اینها وسیله رفت و آمد همه حقوق بگیرهاست.

کرایه خانه طبق گفته بانک مرکزی 15 درصد اضافه شده که ما می پذیریم در صورتی که اینطور نیست.

برسیم به مواد غذایی . برنج ایرانی سال گذشته بود کیلویی 8500 تومان که امسال شده 12هزار تومان یعنی 41 درصد زیاد شده. گوشت از سال گذشته که 28هزار تومان بوده امسال شده 36 هزار تومان یعنی 29 درصد زیاد شده ، نرخ نان تغییری نکرده اما هر روز از وزنش کم می شود بقیه موارد غذایی هم همینطور.

اما تنها موردی که می شود گفت تورم در آن هر روز کمتر می شود و گران نمی شود دستمزد کارگران هست. با بیکاری دستمزد کارگران هر روز آب می رود. امسال به اصطلاح 15 درصد به حقوق کارگران اضافه شده اما حق مسکن بعد از دوسال، دولت گفته پرداخت بشه که خیلی ها پرداخت نمی کنند. اما موضوع مهمتر قراردادهایی است که با کارگر بسته میشود و در آن قرارداد کارگر را مجبور می کنند بپذیرد که بیمه نداشته باشد، بیش از 9 ساعت کار کند، سنوات و مزایایی همچون شیر، رستوران، سرویس ایاب ذهاب، دستکش، لباس کار، ماسک، مرخصی جمعه و سالیانه، پاداش آخر سال را نگیرد و حتا کمتر از حقوقی که دولت گفته یعنی 900 تومان بگیرد. این مال کسانی هست که کارفرمایش سروقت پولش را می دهد. اگر کارگرایی که شرکت های پیمانکاری پولشان را برمی دارد و فرار می کند یا در هیات های حل اختلاف با خریدن اعضای هیات، رای به نفع خود می گیرند و کارگرانی که حقوقشان 4 ماه به 4 ماه پرداخت نمی شود مثل کارگران پروژه ای را به همه کارگران سرشکن کنیم می بینیم که دستمزد کارگران بالا که نرفته هیچ، پایین هم آمده است. در اینجا می شود گفت که حرف اقتصادانان دولتی درست است تورم در دستمزدها تک رقمی است.

نبی اله معروفی عضو هیات مدیره سابق سندیکای کارگران بنا


آقاجری: نگاه ارتجاعی بلوچ‌ها را مسئول پخش مواد مخدر می‌داند

در روزهای گذشته تصویر بنری در شبکه های مجازی منتشر شده بود که در آن به نقل از کلانتری‌های بیدخون از مشاورین املاک و مردم خواسته شده بود تا خانه های خود را به کارگران بلوچ کرایه ندهند خبری که از سوی فرمانده انتظامی شهرستان عسلویه تکذیب شد.

به گزارش 20آذرایلنا، مقامات محلی هم می‌گویند این بنر بدون هماهنگی مسئولان منتشر و پخش شده و پس از اطلاع از سطح شهرک جمع آوری شده است.

به صورت مشخص در این باره فرماندهی انتظامی شهرستان عسلویه روز گذشته (جمعه 19 آذرماه) با صدور اطلاعیه‌ای که توسط رسانه‌های محلی منتشر شده این اقدام را محکوم کرده است.

بیدخون یکی از شهرک های مهاجرنشین منطقه پارس جنوبی است که از موقعیت نظر جغرافیای کاملا به عسلویه چسبیده است و بخش عظیمی از جمعیت آن را کارگران مهاجر و غیر بومی از جمله بلوچ‌ها تشکیل می‌دهند.

در این باره ظاهرا استدلال آنهایی که در تهیه و نصب این پلاکارد دست داشته‌اند، بهانه و دستاویز جلوگیری از قاچاق مواد مخدر بوده است.

این بهانه درحالی دستاویز قرار گرفته که کارگران بلوچ بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت مهاجر کارگری عسلویه را تشکیل می دهند، کارگرانی که بیشترشان در کارهای سخت مشغول کارند.

پیش‌از این هم کارگران بلوچ از برخی تبعیض ها و ناروایی ها شکایات بسیار داشتند. سال 93، 200 نفر از کارگران بلوچ طوماری خطاب به رئیس جمهور نوشتند و خواستار رفع تبعیض در منطقه پروژه ای عسلویه شدند.

«ناصر آقاجری»، فعال کارگری عسلویه در این باره می‌گوید: تبعیض‌ها در عسلویه وجود دارد همیشه گروه‌هایی هم هستند که بر طبل ناساز می کوبند و همواره بر آتش این قبیل مسائل دامن می‌زنند تا خودشان بیش از پیش منتفع شوند و سود ببرند.

به گفته آقاجری، این نوع نگاه‌های ارتجاعی که بلوچ‌ها را مسئول پخش مواد مخدر در منطقه عسلویه قلمداد می‌کند وجود دارد.

او می‌گوید: من خودم سالها در پروژه‌های مختلف با بلوچ‌ها همکار بوده‌ام، آدم ‌های شریف و به غایت وظیفه‌شناسی هستند. این نوع نگاه ها مخالف قانون اساسی است و علاوه بر این، در محیط کارگری عسلویه، حقوق شهروندی بلوچ‌ها را ضایع می‌کند.

به اعتقاد آقاجری مسئول شیوع گسترده اعتیاد در منطقه عسلویه نه مهاجران در جستجوی کسب و کار حلال و نه بلوچ ها، بلکه شرایط سخت و طاقت‌فرسای شغلی کارگران است که آنها را به سمت تنها تفریح ممکن در فضای کاری زمخت عسلویه، یعنی اعتیاد سوق می دهد.

سالروز حادثه کارخانه فولاد غدیر یزد وسوختن 18کارگر!

بیستم آذرماه، پنجمین سالگرد حادثه دلخراش انفجار در مجتمع فولاد غدیر یزد است. در این حادثه، 18 کارگر جان خود را از دست دادند و فقط یک کارگر زنده