اخباروگزارشات کارگری17آذر1395 لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!

اخباروگزارشات کارگری17آذر1395
لایحه اصلاح قانون کار احمدی نژاد – روحانی نه!
تغییرقانون کار بنفع کارگران آری!
- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
دخالت شورای فرمایشی، مانع دستیابی کارگران از تسهیلات مسکن
- اعتراض کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه با چراغ‌های روشن!
- نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ــ خارج از کشور:
ضمن محکوم کردن حمله به تجمع اعتراضی کارگران سندیکای شرکت واحد ، از خواست کارگران قویا پشتیبانی می نماییم
- اعتصاب کارگران پتروشیمی بوشهربرای سومین روزمتوالی!
- چهارمین روزاعتصاب کارگران پروژه مرمت ارگ بم!

- برای چهارمین روزاعتصاب کارخانه کارگران لیفتراک سازی سهندتبریز ادامه پیداکرد!
- اعتصاب یک ساعته کارگران معدن طزره دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق !
- تجمع اعتراضی کارگران در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل شهرداری نیشابور!
کارگران معترض تهدید به اخراج شدند!
- وعده مسئولان به کارگزاران بیمه کشاورزی بدنبال تجمعات اعتراضی روزگذشته شان!

- نامه سرگشاده کارگران فروشگاههای شهرستان نور خطاب به وزارت کار!

- در انتقال بیمه معلمان استثنایی به تامین اجتماعی سلیقه ای عمل شد/ کف مستمری بازنشستگی ما کمتر از معلمان دیگر است

- عدم پرداخت7ماه کارانه پرستاران استان کرمانشاه!

حقوق 300 پرستار "شرکتی" استان نیز این ماه پرداخت نشده است!

- وعده رسیدگی به خواسته های دانشجویان دانشگاه بجنورد پس از دوهفته اعتصاب!

- نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت همزمان باروز16آذر!

- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگران ایران:

شانزدهم آذر روز دانشجو را گرامی می داریم .

- جان باختن یک کارگر در شهر آلاشت

- ریزش آوار در تبریز 4 کارگر را راهی بیمارستان کرد!

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

دخالت شورای فرمایشی، مانع دستیابی کارگران از تسهیلات مسکن

شورای اسلامی کار فرمایشی شرکت واحد سال هاست با اصرار مدیریت و با برگزاری انتخابات نمایشی به کارگران تحمیل شده است و همواره مدیریت از این نمایندگان غیر واقعی برای جلوگیری از احقاق حقوق کارگران و حتی اخراج و اعمال فشار به کارگران بهره برده است. طی سالیان گذشته تا به امروزاین نمایندگان تحمیلی هیچ تلاش و اقدامی برای احقاق تسهیلات مسکن کارگران انجام نداده اند.

بنابراین سندیکا با تکیه بر قدرت اتحاد کارگران و جمع آوری امضا و برگزاری چهار تجمع در مقابل شهرداری تهران و مذاکرات فراوان، برخورداری زحمتکشان شرکت واحد از تسهیلات مسکن را پیگیری کرده است. و در پی آن شورای مسکن شهرداری تهران مصوب نمود بیش از شش هزار کارگر شرکت واحد که از تسهیلات مسکن محروم بوده اند از این تسهیلات بهره مند گردند و لیکن به دلیل توقف روند اجراء مصوبه مذکور و توقف چهار ساله ساخت پروژه سپیدار دو و سه تعاونی مسکن و مشکلات اعضای سایر پروژه ها، کارگران برای پنجمین مرتبه به شهرداری مراجعه کردند و نیروی انتظامی برای ممانعت از تجمع، کارگران را ضرب و شتم کرد و اصرار کارگران برای مراجعه به شهرداری برای احقاق حقوق خود و ممانعت پلیس منجر به راهپیمایی در خیابان های اطراف و تجمع کارگران در ترمینال فیاض بخش شد که شانزده تن ازهمکاران نیز برای ساعاتی بازداشت شدند. وقایع رخ داده باعث شد اجحاف در حق کارگران و عدم پرداخت تسهیلات مسکن در رسانه ها به صورت گسترده منتشر شود و توجه برخی از نمایندگان شورای اسلامی شهر را نسبت به مسکن کارگران شرکت واحد برانگیخت.

با فراهم شدن زمینه مذاکرات برای رفع مشکلات اعضای پروژه های تعاونی مسکن و پرداخت تسهیلات مسکن سایر کارگران، اعضای شورای اسلامی کارتحمیلی فرمایشی بدون هماهنگی با کارگرانی که مشکلات مسکن را پیگیری می کنند؛ به دفتر آقای سرخو نماینده شورای شهر تهران مراجعه و صحبت هایی در مورد مسکن انجام می دهند. سندیکا این اقدام شورای فرمایشی را ناشی از ماهیت دست نشاندگی، عافیت طلبی و سواستفاده شان از اعتراضات کارگران ارزیابی می نماید و دخالت اعضای شورای اسلامی تحمیلی فرمایشی که ماهیت سازش کار با مدیریت برای کسب منافع خودشان دارند را خیانتی دیگر به کارگران می داند که می تواند مانعی بر سر راه کارگران برای برخورداری از تسهیلات مسکن گردد.

در این دیدار رحیم عباسی از دست نشانده ترین نمایندگان شورای فرمایشی دوره قبل نیز حضور داشت. و علی رغم اینکه وی در این دوره از انتخابات نمایشی شورای اسلامی کار رای نیاورده است؛ حضورش در شورای تحمیلی فرمایشی نشانه دیگری از دست نشاندگی مطلق وی می باشد.


اعتراض کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه با چراغ‌های روشن!

کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه به نشانه اعتراض به عملکرد تعاوني مسکن شرکت واحد، يک روز تمام با چراغ‌هاي روشن تردد کردند.

شرکت واحد و کارگرانش روزهاي پرخبري را پشت سر مي‌گذرانند. پس از تجمع روز يکشنبه تعدادي از کارگران اين شرکت در مقابل ساختمان شهرداري تهران که در اعتراض به اجرانشدن مصوبه شوراي مسکن درباره واگذاري مسکن به کارگران شرکت واحد صورت گرفته بود و بي‌نتيجه‌ماندن اين اعتراض صنفي، روز دوشنبه، 15آذر، مسافران هميشگي اتوبوس‌هاي شهري در تهران و در صف‌‌هاي بي‌آر‌تي با چراغ‌هاي روشن اتوبوس‌هايي مواجه شدند که به نشانه اعتراض به پيگيري‌نشدن مطالبات صنفي‌شان در شهر تردد مي‌کردند. پاي صحبت رانندگان که مي‌نشستيد و علت را جویا مي‌شديد، فقط يک جمله مي‌شنيديد: ديروز بدجوري با بچه‌ها برخورد کردند، هيچ جواب قانع‌کننده‌اي درباره مطالباتمان به ما ندادند. امروز چراغ‌ها را روشن گذاشته‌ايم تا به اين بي‌تفاوتي مسئولان شهرداري اعتراض کنيم.

رانندگان اين اتوبوس‌ها، اغلب کارگراني بودند که از تجمع روز يکشنبه جمعي از کارگران شرکت واحد اتوبوسراني باخبر بودند و در پي برخوردهاي صورت‌گرفته با برخي از اين کارگران و در اعتراض به بي‌توجهي به مطالباتشان درباره واگذاري مسکن، با سرعت مطمئنه و در صفوفي به‌هم‌پيوسته در خيابان‌ها تردد مي‌کردند؛ نوعي اعتراض مدني از سوي کارگران نسبت به بي‌توجهي به مطالبات صنفي که شيوه‌اي مرسوم در کشورهاي مختلف دنياست. با يکي از رانندگان اين اتوبوس‌ها که حرف زديم و دليل روشن‌بودن چراغ‌ها را پرسيديم، گفت: روزي 10 بار اين خيابان‌ها را بالا و پايين مي‌کنيم براي يک لقمه نان اما دريغ از اندک حمايتي که از کارگران زحمتکش اتوبوسراني شود. زماني آمدند و گفتند براي مسکن ثبت‌نام کنيد، خيلي‌ها رفتند و با هزار زحمت يک ميليون تومان پول قرض کردند تا بتوانند ثبت‌نام کنند، حالا که چند سال گذشته، از خانه که خبري نيست هيچ، از طرفي به عده‌اي از کارگران گفته‌اند بايد جريمه ديرکرد وام‌هايي را که گرفته‌ايد هم بدهيد تا خانه‌هاي نيمه‌کاره‌اي که هنوز هم تکميل نشده به شما واگذار شود.

علت اعتراض صنفي کارگران شرکت واحد چه بود؟

اما ريشه اعتراضات کارگران شرکت واحد، به تأخير در واگذاري مسکن از سوي تعاوني شرکت واحد به بيش از پنج هزار کارگر اين شرکت برمي‌گردد. منابع مطلع و فعالان کارگري اين شرکت مي‌گويند: در سال ۸۵ هیأت‌مديره شرکت واحد اتوبوسراني به اتفاق کميته مسکن شهرداري تهران مصوب کردند از محل درآمد فروش زمين‌هاي مازاد شرکت واحد، به کارکنان فاقد مسکن اين مجموعه براي خريد مسکن به‌صورت بلاعوض کمک‌هاي مالي شود.

به گفته اين کارگران، به اعتبار اين مصوبه در سال‌هاي ۸۶ و ۸۷ مبلغ ۷۵ ميليارد تومان از محل فروش زمين‌هاي مازاد شرکت واحد براي پرداخت کمک‌هاي مالي بلاعوض خريد مسکن کارکنان شرکت واحد، تأمين اعتبار شد و طبق جدولي که‌‌ همان زمان بر مبناي سابقه کارمندان و کارگران شرکت واحد تنظيم شده بود؛ قرار شد به هر کارگر يا کارمند فاقد مسکن به ازای هر سال سابقه کار در شرکت واحد، يک ميليون تومان تعلق گيرد و شرکت واحد نيز تا مبلغ پنج‌ميليون تومان به‌صورت بلاعوض به اين کارگران کمک مالي کند. درواقع، اگر کارگري 20 سال سابقه داشت با جمع کمک مديرعامل 25ميليون اعتبار در روز به نام‌کردن سند خانه‌اش در محضر به او پرداخت مي‌شد؛ خريد پروژه‌هاي مختلفي که شرکت واحد تعيين مي‌کرد، مانند 1- پروژه سهيل منطقه 19شهرداري که به‌عنوان «سهيل يک» 389واحد و «سهيل دو» 515واحد بود. 2- پروژه «سپيدار يک» که شامل 170 واحد بود و بعد از تحويل آن به اعضا، سپيدار دو و سه هم با 314 واحد کليد خورد. 3- پروژه شقايق ورامين که با 264واحد کليد خورد و بعدا پروژه‌هاي پرند هم اضافه شد که 750 واحد بود. آنچنان که کارگران مي‌گويند، به دو شيوه به هر يک از شاغلان فاقد مسکن شرکت واحد مبالغي تعلق مي‌گرفت؛ در شيوه نخست چنانچه کارگر يا کارمند فاقد مسکن به‌صورت فردي نسبت به خريد مسکن اقدام مي‌کرد، اين مبلغ در زمان ثبت سند خريد از سوی نماينده شرکت واحد به فروشنده ملک پرداخت مي‌شد و در شيوه دوم نيز پس از آنکه فرد مورد نظر در تعاوني مسکن شرکت واحد عضو مي‌شد، کمک‌هزينه مورد نظر از سوي شرکت واحد در قالب بخشي از هزينه ساخت مسکن به حساب تعاوني واريز مي‌شد.

اعتراض به عملکرد نامطلوب تعاوني شرکت واحد

کارگران مي‌گويند با وجود اينکه در آن زمان بيش از 17 هزار نفر، کارگر شرکت واحد بودند، تسهيلات مورد نظر هرگز به‌صورت عادلانه از سوي تعاوني، ميان کارکنان فاقد مسکن تقسيم نشده است زيرا همان زمان تعدادي از دريافت‌کنندگان نقدي اين تسهيلات کساني بودند که به‌همراه مديرعامل وقت شرکت واحد از يک نهاد ديگر به اين شرکت آمده بودند، سابقه کاري چنداني در شرکت واحد نداشتند و به‌همين‌دليل، باید کمک‌هاي بلاعوض کمتري به آنها اعطا مي‌شد اما در ‌‌نهايت، کل سابقه خدمت اين متقاضيان در داخل و خارج از شرکت واحد، مبناي محاسبه کمک‌هزينه اين افراد قرار گرفت.

کارگران اين شرکت همچنين درباره کمک‌هزينه‌هايي که در قالب بخشي از پروژه‌هاي تعاوني مسکن کارگران شهرداري پرداخت شد نيز مي‌گويند: از آنجا که به‌دليل عملکرد نادرست هيأت‌مديره تعاوني، هنوز هيچ واحد مسکوني‌ای به کارگران عضو تحويل داده نشده، در عمل هيچ نفعي از اين تسهيلات به کارکنان شرکت واحد نرسيده است. يکي از کارگران با‌سابقه اين شرکت درباره عملکرد تعاوني مسکن شرکت واحد به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: در تعاوني مسکن شرکت واحد، برخلاف همه تعاوني‌ها اعضا هيچ اختياري براي جابه‌جايي مديرعامل تعاوني و اعضاي هيأت مديره‌اش نداشتند و بايد براي دريافت تسهيلات عضو یک تعاوني من‌درآوردي مي‌شدند که اعضا هيچ نقشي در جابه‌جايي مديران آن نداشتند. از طرفي اين تعاوني برخلاف تعاوني‌هاي قانوني، هزاران عضو داشت، در صورتي که برابر مقررات اداره تعاوني‌ها هر تعاوني نمي‌تواند بيشتر از500 عضو داشته باشد. بااين‌حال، آنچنان‌که اين عضو باسابقه کارگران شرکت واحد ادعا مي‌کند، براي شروع به کار اين تعاوني قبل از هر کاري کارگران را متقاعد کردند اگر مي‌خواهند از حق مسکن برخوردار شوند هر کدام نفري يک ميليون تومان به حساب تعاوني بريزند. اين کارگر ادامه مي‌دهد: حالا اگر بيش از پنج هزار نفري که از آن صحبت کرديم، نفري يک ميليون ريخته باشند در کنار 75 ميليوني که از فروش ملک شرکت واحد به‌دست آمده بايد ميلياردها تومان پول در حساب اين تعاوني باشد. سؤال ما اين است که اين پول‌ها که با خون دل کارگران فراهم شده بود و به‌دليل تأمين‌نشدن همان يک ميليون تومان خيلي‌ها نتوانستند ثبت‌نام کنند، چه شد و چرا هيچ تسهيلاتي به اين بيش از پنج هزار نفر تعلق نگرفت.

بيش از 5 هزار نفر هيچ تسهيلات مسکني دريافت نکرده‌اند

کارگران مي‌گويند، با اينکه اين پول‌ها تا سال 89 در بانک به‌نام مديران تعاوني شرکت واحد بودند و همچنان سود بانکي به آن اضافه مي‌شد، مديران اين تعاوني هرگز درباره آن پول‌ها که بيش از پنج هزار نفر، يک ميليون تومان به حساب تعاوني ريخته بودند، حرفي نزدند و همواره فقط از 75 ميلياردي که در نتيجه فروش ملک شرکت واحد به‌دست آمده بود، صحبت کردند.

به گفته اين کارگران، تاکنون برخلاف آنچه مديران شرکت واحد ادعا مي‌کنند، فقط تعدادي از کارگران از اين تسهيلات استفاده کردند و بقیه، يعني بيش از پنج هزار نفر همچنان در بلاتکليفي به سر مي‌برند. يکي از فعالان کارگري شرکت واحد که اکنون بازنشسته است و همچنان در صف دريافت تسهيلات مسکن قرار دارد، درباره وضعيت فعلي مسکن کارکنان که 95درصد آن را کارگران و رانندگان شرکت واحد تشکيل مي‌دهند، مي‌گويد: بيش از پنج هزار نفر از کارگران تاکنون از هيچ‌يک تسهيلات مسکن استفاده نکرده‌اند و پروژه‌هاي سپيدار 2 و 3 که 314 واحد است، با وجود اينکه چهار سال از زمان تحويل آن گذشته و با توجه به پرداخت نزديک به 70 درصد هزينه ساخت فقط حدود 40 تا 50 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و بر‌اساس شکايت پيمانکار از تعاوني مسکن شرکت واحد، پرونده در دادسراي کرج و فرديس همچنان بلاتکليف است که گويا به تازگي رأي عليه پيمانکار صادر شده و در مراحل اجرائي‌ گير کرده و طبق آخرين خبر، دستور اجرائي‌کردن حکم هم صادر شده اما اعضا چهار سال است منتظر خانه‌هاي خود هستند و پيمانکار، تاکنون نزديک به 12ميليارد تومان پول از تعاوني مسکن دريافت کرده که درواقع، نزديک به 80 درصد هزينه ساخت را طبق قرارداد دريافت کرده است. همچنين به گفته اين کارگر، پروژه‌هاي مسکن، سپيدار 2 و 3 نيز از سال 90 تاکنون متوقف و نيمه‌ساخته رها شده است.

همچنین 750 عضو پروژه پرند که مراحل ساخت آن تمام شده و چهار سال از زمان تحويل آن گذشته، با توجه به اينکه بيشتر از هزينه ساخت هم پرداخت کرده‌اند اما هنوز در سردرگمي و بلاتکليفي به سر مي‌برند و بخش عمده‌اي از پروژه‌هاي سهيل که هزار و 26 عضو دارد، هنوز نيمه‌ساخته است و کارگران در بعضي از موارد در خانه‌هاي بدون آب، برق و گاز در محل کارگاه ساخت‌و‌ساز، با خانواده‌هايشان زندگي مي‌کنند. پروژه شقايق ورامين نيز با مشکلات مختلفي ازجمله تحويل‌ندادن به‌موقع و مشکلات اضافه‌شدن وام و نداشتن پارکينگ مواجه است.

يک سال است منتظر اجراي مصوبه‌ هستیم

يکي از فعالان صنفي رانندگان شرکت واحد که در تجمع روز يکشنبه هم حضور داشته است، به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: اعتراضي که انجام شده، در نتيجه عمل‌نکردن شهرداري به مصوبه‌اي بوده که پيش‌ازاين از سوی شوراي مسکن براي احقاق حق مسکن کارگران شرکت واحد به تصويب رسيده است. اين فعال صنفي در ادامه مي‌گويد: بعد از اعتراض‌ها و پيگيري‌هايي که در شوراي شهر انجام داديم و تلاش‌هاي آقاي حقاني، عضو شوراي شهر، توانستيم اين مصوبه را براي حمايت از رانندگان شرکت واحد که هيچ تسهيلاتي از شهرداري نگرفته‌اند، بگيريم که از سوی نمايندگان شهرداري تصويب شد و به امضا رسيد اما نمي‌دانيم چرا با گذشت اين مدت، هنوز به اجرا درنيامده است. تاريخ تصويب اين مصوبه، شهريور 94 است و فعالان صنفي شرکت واحد مي‌گويند، با گذشت بيش از يک سال از اين مصوبه، حالا ديگر نگراني‌ها درباره بي‌توجهي برخی مسئولان شهرداري به مصوبه مسکن شدت گرفته است و کارگران نگران هستند حق مسکن آنها ناديده گرفته شود. او تصریح می‌کند: 12 مرداد 95 هم جمع و خواستار پيگيري مطالبات معوقه مسکن شديم که با وعده‌هايي که مسئولان شوراي شهر به ما دادند، آن تجمع اعتراضي پايان يافت و منتظر مانديم تا ببينيم بالاخره کسي ترتيب اثري به اعتراض‌هایمان مي‌دهد يا نه اما دراين‌مدت کاري انجام نشد و به‌همين‌دليل دوباره تجمع کرديم تا شايد صدایمان شنيده شود. کارگران شرکت واحد با قرض‌کردن از اين و آن، هزينه‌هاي پيش‌خريد مسکن را فراهم کردند.

مشکلات اتوبوسي کارگران شرکت واحد

در گذشته شايد ديدن چهره رانندگان اتوبوس به سختي امروز نبود. با تفکيک‌هايي که در اتوبوس‌ها صورت گرفته، بسیاری از مسافران اصلا چهره اين راننده‌ها را نمي‌بينند و شايد به‌همين‌دليل است که خيلي از ماها اصلا نمي‌دانيم کارگران خاموش و بي‌ادعاي اتوبوس‌هاي شهر ما اصلا چه دغدغه‌هايي دارند. کار در آفتاب، باران، دود و آلودگي هوا يک طرف و کارکردن با اتوبوس‌هاي فرسوده شهرداري، يک طرف ديگر. حکايت کارگران اتوبوسراني، حکايت امروز و ديروز نيست و مشکلاتشان هم متفاوت از ساير کارگران نيست. آنها هم دغدغه معيشت دارند و غم نان و مي‌گويند: «چرا باوجوداينکه زيرمجموعه شهرداري هستيم اما حق و حقوقمان مانند ساير کارکنان شهرداري، طبق قانون نظام هماهنگ مديريت خدمات کشور محاسبه نمي‌شود و با اين همه سختي‌ای که تحمل مي‌کنيم، باز هم طبق قانون کار، حقوق مي‌گيريم. اگر قرار است تسهيلاتي طبق مصوبه شوراي مسکن به ما تعلق گيرد و از حق مسکن برخوردار شويم چرا براي اين حق قانوني‌مان بايد سال‌ها انتظار بکشيم و درنهايت، با هزارويک مشکل مواجه شويم؟» کارگران شرکت واحد اتوبوسراني، درگير کاري هستند که در زمره کارهاي سخت و زيان‌آور است؛ آلودگي صوتي، آلودگي شيميايي، مشکلات رانندگي‌کردن در شهر تهران و فشارهاي رواني بسياري که به رانندگان وارد مي‌شود ازجمله مواردي است که کارگران شرکت واحد با آن دست‌وپنجه نرم مي‌کنند. نداشتن تشکيلات مستقل کارگري مانند ساير گروه‌هاي کارگري، نداشتن بيمه‌هاي درست اتوبوس که به گفته يکي از کارگران، با اين هزينه‌ها و اين اتوبوس‌هاي 18متري فقط پنج ميليون بيمه دارند و برخوردارنبودن از تسهيلات مسکن مناسب از ديگر مشکلات اين کارگران است که برخلاف رويه قانوني، آن‌چنان که بايد به اين موضوعات رسيدگي نمي‌شود.

منبع:وقایع اتفاقیه-17آذر

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ــ خارج از کشور:

ضمن محکوم کردن حمله به تجمع اعتراضی کارگران سندیکای شرکت واحد ، از خواست کارگران قویا پشتیبانی می نماییم

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ــ خارج از کشور،ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه مزدوران سرمایه به گردهمائی به حق كارگران شركت واحد، از خواسته هاي آنها به ويژه کسب مطالبات مربوط به مسکن حمايت مي كنند

روز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ( ٤ دسامبر ٢٠١٦) تجمع اعتراضي کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در مقابل شهرداری تهران عليه عدم پرداخت تسهیلات مسکن با سركوب مزدوران جمهوري اسلامي رو به رو شد. با تعرض نيروهاي سرکوب گر به کارگران تعدادی از كارگران معترض زخمی و عده ای بازداشت شدند. با وجود سركوب نمودن تجمع كننده گان، رانندگان اتوبوس استقامت كردند و محل را ترک نکرده وبا فشار به پلیس خواستار آزادی همكاران خود شدند. به نحوي كه مقاومت و هم ياري كارگران پلیس را مجبور به رها نمودن كارگران دستگير شده كرد.

بنا به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، كارگران در اين گردهم آيي اعتراضي شعارهای زير را فرياد مي زدند: "تسهیلات مسکن را مدیر چپاول کرده؛ شهردار نظاره می کنه ، مدیر چپاول می کنه؛ نیروی انتظامی خجالت خجالت؛ شهردار بالا نشین، معضل ما را ببین؛ شهردار باید بدونه مسکن ما را نده، این وضع ادامه داره: شهردار باید بدونه، دوباره بر می گردیم - کارگران درد دارند، مشکل مسکن دارند؛ مدیر بی کفایت عامل بی مسکنی ست - - قالیباف قالیباف پول مسکن من کجاست - مسکن ما را ندید این وضع ادامه داره؛ مشکلات را رفع نکنی اعتصاب هم تو راهه".

سنديكاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در واكنش به برخورد خشن پلیس با رانندگان در تجمع اعتراضی روز یکشنبه از همه رانندگان درخواست نمود كه برای تحقق خواست عمومی مسکن و اعتراض به برخورد خشن پلیس روز دوشنبه پانزدهم آذر در هنگام كار با سرعت حداکثر ۳۰ کیلومتربرانند و چراغ های اتوبوس را روشن نمایند.

 اين فراخوان با استقبال كارگران روبه رو شد.

ما نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه مزدوران سرمایه به گردهمائی به حق كارگران، از خواسته هاي کارگران شركت واحد به ويژه کسب مطالبات مربوط به مسکن حمايت مي كنيم. و به ابتكارات و همبستگي كارگران درود مي فرستيم و هم چنين از ابتكارات و پايداري آنها مي آموزيم.

نهادهاي همبستگي با جنبش كارگري ايران – خارج كشور

٦ دسامبر ٢٠١٦

اعتصاب کارگران پتروشیمی بوشهربرای سومین روزمتوالی!

روزهای جسارت كه بر تيره روزی مردمان جوانه های اميد مي كارد…

در روز ١٥/٩/١٣٩٥ كاركنان شركت پتروشيمی بوشهر در اعتراض به پرداخت نكردن دستمزد ماههای ٥،٦،٧،٨ اعتصاب خود را برای اولين روز شروع كردند و خواستهای خود مبني بر اينكه حقوقهايمان تا برج ٧ بايستي پرداخت شوند و پس از آن وقفه ای در پرداختها ايجاد نشود را ارايه دادند.متعاقب این تهدید ژنراتورهاي برق را خاموش كردند و در محيط كار بدون ايجاد بی نظمی ،در يك جا نشستند و كار ديگری انجام ندادند.

رييس كارگاه به ميان كارگران آمد و به آنها وعده داد كه تا برج ٦به حساب خواهند ريخت و از كارگران خواست كه به سركار بروند ؛ ولي آنها درخواست رييس كارگاه را رد كردند.

لازم به ذكر است كه اين شركت هنوز بيمه برج ٥ كارگران را واريز نكرده است. در ضمن اين شركت در هنگام تابستان و شرجی، مبلغی را كه به عنوان دستمزد به كارگر گفته بودند در اول برج ٧به مقدار ٢٠٠يا٣٠٠هزارتومان پايين تر محاسبه کرده اند. ديگر اينكه كارگرانی كه به دلايلي از اين شركت تسويه نموده اند تاكنون پولشان پرداخت نشده است و اگر اصرار به دريافت دستمزد نمايند به آنان گفته می شود كه با شما روزمزد محاسبه مي كنيم و از عيدی،سنوات ، مزايای كارگری و بيمه خبری نيست.

ما کوشندگان سنديكای كارگری فلزکارمکانیک که صدای رسای كارگران پروژه های صنعتی هستیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا ندای حق طلبیمان به گوش جهانيان و مردم ايران برسد، تا شايد بتوانيم با تلاش پيگير خود مافیای نفتی را وادار نمايیم تا قوانين حقوقی كار و كارگر را به رسميت بشناسند و نگذارند سودجويان سيستم دلالی كار، بر سفره های زحمتكشان هجوم ببرند و جامعه انسانی و حقوق آنان را، ناچيز و كم ارزش جلوه بدهند.

(وارتان خرمدين كارگر پارس جنوبي عسلويه)١٥/٩/١٣٩٥


درهمین رابطه:

دومین روز اعتصاب کارگران سایت3 پتروشیمی بوشهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ،حق بیمه وقراردادهای یک ماهه!

اعتصاب کارگران سایت3 پتروشیمی بوشهر بوشهردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ،حق بیمه وقراردادهای یک ماهه وارد دومین روز خود شد.

امروز16آذر،کارگران پیمانکار سایت3 پتروشیمی بوشهر همچون روز گذشته در اعتراض به حقوق های معوق چند ماهه، مشکلات بیمه ای، و انعقاد قرارداد یک ماهه، دست از کارکشیده و مقابل درب ورودی این شرکت تجمع کردند.

کارگران پیمانکار سایت۳ پتروشیمی بوشهر در عسلویه ازروز گذشته به دلیل بی توجهی کارفرما نسبت به حقوق های معوقه، بیمه و قرارداد دست از کار کشیده و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی،برخی کارگران می گویند تا این لحظه هیچ مسوولی پاسخگوی ما نبوده است.

این کارگران می گویند چند ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند، بیمه آنها درست پرداخت نشده و قرارداد آنها بصورت یک ماهه منعقد می گردد.

چهارمین روزاعتصاب کارگران پروژه مرمت ارگ بم!

مدیرپایگاه میراث جهانی ارگ بم گفت: کارگران ارگ بم که ۴ ماه حقوق آنها به تعویق افتاده بود، از سه روز پیش دست از کار کشیدند.

به گزارش17آذرمهر،افشین ابراهیمی گفت: ۱۲۲ کارگر در مجموعه ارگ بم مشغول به کار هستند که به دلیل عدم پراخت حقوق ۴ ماه، آنها از سه روز پیش کارهای مربوط به مرمت ارگ بم را متوقف کرده اند.

وی در ادامه گفت: ما ده تا ۱۵ کارشناس داریم که آنها حقوقشان را دریافت کرده اند اما هنوز حقوق کارگران داده نشده است.

امروز ایلنا درهمین رابطه نوشت:از روز یکشنبه (14 آذر ماه) تاکنون شماری از کارگران « پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم » دراعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و در مقابل پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند.

منابع کارگری با اعلام این خبر گفتند: کارگران معترض که برای اجرای پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم استخدام شده‌اند در چهار ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگران، و با وجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی تا این لحظه از میان مسئولان سازمان میراث فرهنگی هیچ کس حاضر نشده تا به این وضعیت رسیدگی کند.

به گفته آنان پایگاه میراث فرهنگی ارگ به عنوان متولی اصلی پروژه نجات بخشی ارگ قدیم به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران را از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.

این منابع می‌گویند که در جریان تجمع امروز وروز های گذشته مسئول پایگاه میراث فرهنگی ارگ به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر بم در جمع کارگران معترض حاضر شده وقول داده‌اند که مطلبات آنان را از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور پیگیری خواهد شد.

این وضعیت در حالی است که برخی از کارگران این مجتمع از پیش از وقوع زلزله سال 82 در بازسازی و نگهداری پروژه ارگ بم مشارکت داشتند بطوری که در حال حاضر سابقه کاری آنها تا حدود 20 سال هم می‌رسد.

گفتنی است پروژه مرمت ارگ قدیم بم مربوط به بازسازی بناهایی است که 12 سال پیش در جریان وقوع زلزله سال 82 ویران شدند و کارگران معترض ,عقیده دارند که تاخیرهای به وجود آمده بر کند شدن روند بازسازی تاثیرگذار بوده است.

ارگ تاریخی بم با بیش از 20 هکتار وسعت بزرگ ترین بنای خشت گلی جهان است که حدود 2 هزار و 200 سال قدمت دارد و تا حدود 180 سال قبل عده ای از اهالی بم در آن سکونت داشتند.

مجموعه ارگ بم شامل شهر قدیم ، قلعه ، عمارت پنج طبقه ای حاکم نشین ، سربازخانه ، دو مسجد مربوط به دوره اسلامی و زورخانه است.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران پروژه مرمت ارگ بم دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار!

صبح امروز 16آذر،کارگران فعال در پروژه مرمت ارگ بم در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان از 4 ماه گذشته تا کنون دست ازکار کشیدند و خواستار رسیدگی مسولین سازمان میراث فرهنگی کشور شدند.

به گزارش 16آذرخبرآنلاین،یکی از کارگران اعتصاب کننده گفت:‌ بیشتر از چهار ماه است که حقوق ما را پرداخت نکرده‌اند و جواب درستی هم به ما نمی‌دهند، وقتی اعتراض می‌کنیم به اخراج تهدیدمان می‌کنند، دست مان به جایی نمی‌رسد، امروز تصمیم گرفتیم کار نکنیم، تنها راهی که جلوی خودمان دیدیم همین است که اعتصاب کنیم بلکه کسی به دادمان برسد.

او در توضیح شرایط زندگی خود و همکارانش گفت: وضع مالی من و همکاران چندان خوب نیست و در همین چند ماه مجبور شدیم از همه‌ی اطرافیان و دوست و آشنا پول قرض بگیریم تا خرج زن و بچه‌مان را بدهیم اما در این شرایط واقعا توان ادامه دادن نداریم، سفره‌مان خالی مانده و امیدواریم که مسولین چاره‌ای برایمان داشته باشند.

برای چهارمین روزاعتصاب کارخانه کارگران لیفتراک سازی سهندتبریز ادامه پیداکرد!

کارگران کارخانه لیفتراک سازی تبریز بابت نامشخص بودن چگونگی پرداخت معوقات مزدی خود امروز نیز در زیر بارش برف به اعتصاب وتجمع خویش ادامه دادند.

به گزارش17آذرایلنا،کارگران معترض کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز در این باره گفته‌اند: امروز (17 آذرماه ) چهارمین روزی است که در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود در اعتراض هستند.

آنها در خصوص مطالبات معوقه خود افزودند: بعد از ظهر روز گذشته (16 آذرماه) معادل یک ماه از مجموع سه ماه مزد پرداخت نشده را دریافت کردیم اما هنوز تکلیف باقیمانده این طلب مزدی روشن نشده است.

درهمین رابطه:

*سومین روز اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران کارخانه لیفتراک سازی تبریز!

صبح امروز16آذر، اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز ،وارد سومین روز شد.

به گزارش16آذرایلنا،منابع کارگری در این باره گفتند: دو روز از اعتراض کارگران کارخانه «لیفتراک سازی سهند تبریز» می‌گذرد و این کارگران هنوز منتظرند تا کارفرما حداقل بخشی از مطالبات معوقه سه ماه گذشته آنان را پرداخت کند.

به صورت مشخص گفته می‌شود، این کارگران که تعدادشان بیش از صد نفر گزارش شده است امروز نیز در محوطه کارخانه لیفتراک سازی تجمع کرده‌اند.

به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع، اعضای شورای تامین شهرستان تبریز چندین بار برای رفع مشکلات کارگران لیفتراک سازی تشکیل جلسه داده‌اند اما همه این جلسات به دلیل عدم حضورکارفرمای کارخانه به نتیجه نرسیده است.

این کارگر با تاکید بر اینکه ما خواستار دریافت معوقات مزدی خود هستیم در ادامه افزود:اگر کارفرما بخواهد به خواسته ما کارگران لیفتراک سازی سهند تبریز بی‌توجهی کند به اعتصاب از کار خود ادامه می‌دهیم.

طبق اظهارات وی ،جدا از معوقات مزدی کارفرما هنوز در خصوص پرداخت چندین ماه حق بیمه آنان اقدامی نکرده است و در نتیجه از این جمع کارگرانی که برای تمدید دفترچه‌ بیمه‌های خود اقدام کرده‌اند با مشکل مواجه شده‌اند.

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز برای دومین روز متوالی دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق!

از روز گذشته(14آذر) تاکنون شماری از کارگران کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریزدر اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده ودر محوطه کارخانه تجمع کرده اند.

به گزارش15آذرایلنا،منابع خبری در کارخانه « لیفتراک سازی سهند تبریز » علت برپایی این اعتراض دو روزه را سه ماه معوقات مزدی اعلام کرده‌اند.

به نقل از کارگرانی که در این اجتماعی اعتراضی شرکت دارند گفته می‌شود،در کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریز حدود170 نفر کارگر رسمی وقرار دادی فعالیت دارند که کارفرما علاوه بر تاخیر مطالبات مزدی شهریور ماه تاکنون، از واریز حق بیمه آنها نیز خودداری کرده است.

طبق اظهارات کارگران به صورت مشخص میزان بدهی این کارخانه به تامین اجتماعی در حدود 3 میلیارد و700 میلیون تومان است که این موضوع باعث شده‌است تا تامین اجتماعی تبریز در برخی از ماه ها سال راضی به تمدید دفترچه های در مانی کارگران نشود.

به گفته کارگران ، زمانی وضعیت تولید در کارخانه لیفتراک سازی سهند تبریزبسیار خوب بود اما بعد از آنکه مدیریت کارخانه از تقریبا 4 سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده است، مشکلات کارخانه آغاز شده ودر حال حاضر با وجود آنکه مشکل خاصی در زمینه تولید وفروش محصولات کارخانه مشاهده نمی شود، سه ماه دستمزد کارگران پرداخت نشده است.

اعتصاب یک ساعته کارگران معدن طزره دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق !

پرداخت حقوق حدود 1400 کارگر شاغل در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان دست کم چهارماه به تاخیر افتاده است.

به گفته کارگران معدن زغال سنگ طزره که در شهرستان شاهرود واقع شده است، در ادامه بی توجه ای های مسئولان این واحد معدنی در پرداخت مطالباتشان روز یکشنبه (14 آذر ماه)بمدت یک ساعت به نشانه اعتراض دست از کارکشیده بودند.

به گزارش17آذرایلنا، این کارگران که در یکی از واحدهای زیر مجموعه معادن البرز شرقی شاغل هستند بیش از 4 ماه مزایای مزدی طلبکارند.

کارگران مورد نظر که به صورت رسمی و قراردادی مشغول کارند با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، افزودند: با وجود آنکه از حدود شش ماه قبل وضعیت استخراج روندی رو به بهبود داشته است،اما مشکلات معیشتی آنها همچنان باقیمانده است.

منابع خبری بابیان اینکه کارفرما مدعی است هر ماه به همه کارگران دستمزد پرداخت می کند ، در ادامه افزودند: اگرچه کارگران به صورت ماهانه مزد خود را دریافت می‌کنند اما در عمل در فرآیند پرداخت دستمزد آنها چهار ماه تاخیر وجود دارد.

به گفته کارگران معدن زغال سنگ طزره که در شهرستان شاهرود واقع شده است، در ادامه بی توجه ای های مسئولان این واحد معدنی در پرداخت مطالباتشان روز یکشنبه (14 آذر ماه)بمدت یک ساعت به نشانه اعتراض دست از کارکشیده بودند.

طبق اظهارات آنان؛ مدیریت معدن هنوز بابت وصول طلب مربوط به فروش زغال سنگ‌های استخراجی همچنان با مشکل بدحسابی خریداران مواجه است و به همین دلیل این تاخیر چهار ماهه وجود دارد.

تجمع اعتراضی کارگران در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل شهرداری نیشابور!

کارگران معترض تهدید به اخراج شدند!

ظهر روز چهارشنبه۱۷آذرماه رانندگان ماشین آلات بخش خدمات شهری شهرداری نیشابور در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل شهرداری نیشابورزدند.

بنابه گزارش منابع خبری محلی،سرپرست کارگران معترض آنها را به علت اعتراضشان تهدید به اخراج کرده است.

برپایه همین گزارشات،روزگذشته(16آذر)ماشین های شخصی شهرداری نیز به علت عدم دریافت حقوق چند ماه اخیر، در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.

وعده مسئولان به کارگزاران بیمه کشاورزی بدنبال تجمعات اعتراضی روزگذشته شان!

در جلسه روز گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به کارگزاران بیمه کشاورزی وعده داده شد ظرف چند روز آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان برای حل مشکلات آنها برگزار ‌شود.

به گزارش17آذر ایلنا، پس از تجمع روز گذشته کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس، جلسه‌ای با حضور این کارگزاران در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد.

در این جلسه به کارگزاران وعده داده شد، ظرف روزهای آینده جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل بانک کشاورزی، سایر مسئولان مربوطه و نمایندگان کارگزاران بیمه کشاورزی برگزار خواهد شد و در این جلسه به مطالبات این کارگزاران رسیدگی خواهد شد.

این کارگزاران ضمن بیان این که در رابطه با مساله ما متولی اصلی مشخص نیست می‌گویند: امیدواریم این بار، وعده ها عملی شود و در نهایت تکلیف وضعیت نامشخص ما روشن شود. چرا که ماه هاست دستمزد نگرفته‌ایم و با وجود این که خود بیمه‌گزار هستیم و زمین های کشاورزی و دام مردم را بیمه می کنیم، خودمان بیمه نیستیم.

کارگزاران بیمه کشاورزی با بیان این که مهمترین مطالبه ما تامین امنیت شغلی است؛ می گویند: با وجود این که ماه ها معوقات مزدی داریم اما از بابت امنیت شغلی خود نگرانیم و به جد خواستاریم که مسئولان وضعیت استخدامی ما را بررسی کنند و تامین امنیت شغلی ما را در دستور کار قرار دهند.

گفتنی است کارگزاران بیمه کشاورزی در ماههای گذشته چندین بار به تهران آمده اند و تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند؛ ولی تا کنون نتوانسته اند به مطالبات حداقلی خود دست پیدا کنند.

درهمین رابطه:

تجمعات اعتراضی کارگزاران بیمه کشاورزی مقابل مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی!

صبح امروز16آذر، چند صد نفر از کارگزاران بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس تجمع کردند.

پس از خاتمه تجمع صبح امروز در ساعت یازده، کارگزاران مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رفتند و پس از مذاکرات، به سالن غدیر این سازمان منتقل شدند و در حال حاضر جلسه‌ای با مسئولان این سازمان جهت پیگیری مطالبات کارگزاران، در حال برگزاری است

...