توافقنامه جدید دولت کلمبیا و فارک نماینده جنبش اعتراضی در کلمبیا

دولت و چریک‌های فارک کلمبیا یک توافق صلح جدید و تغییریافته را در هاوانا کوبا به امضا رساندند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جدیدترین توافق میان دولت کلمبیا و چریک‌های مسلح انقلابی موسوم به فارک است که در پی رد توافق اولیه در جریان برگزاری رفراندوم امضا شده است.

اومبرتو دلاکایه، مذاکره کننده دولت بوگوتا گفت: این توافق جدید فرصتی برای از میان برداشتن تردیدها است و بالاتر از همه اینها ایجاد اتحاد و هماهنگی است. امضای این توافق به نیم قرن درگیری میان دولت با چریک‌های چپگرای فارک پایان می‌دهد.
دلاکایه همچنین متن این توافق تغییریافته و جدید را بهتر از قبلی دانست اما به این مساله اشاره نکرد که آیا این بار هم این توافق به رفراندوم گذاشته می‌شود یا خیر.

مذاکره کننده دولت بوگوتا ادامه داد:‌ نشست‌ها با هیات فارک بسیار تنش‌زا بود. ما به مدت 15 روز کار می‌کردیم تا به توافق برسیم. برخی از اصلاحات مرتبط با امور قضایی، مجازات چریک‌هایی که به جرایم جنگی متهم هستند و پرداخت غرامت به قربانیان درگیری‌های فارک است. مذاکره کنندگان بر روی جزئیات این تغییرات کار کرده‌اند.
سایر تغییرات در متن توافق شامل ارائه فهرستی از اموال و دارایی‌های چریک‌ها و برقراری امنیت برای مالکان در جریان این اصلاحات در متن توافق است. موارد مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر در ارتباط با چریک‌های فارک نیز به صورت جداگانه بررسی می‌شود.

ایوان مارکز، مذاکره کننده فارک نیز گفت: ‌تحقق این توافق برای برقراری صلح در کشور است.
کمی پیش از امضای این توافق، آلوارو اوریبه، رییس جمهوری سابق کلمبیا اعلام کرد تا زمانی که اپوزیسیون و قربانیان درگیری‌های فارک متن توافق را نخوانند، این توافق رسمیت ندارد.
اوریبه و حامیانش به دنبال مجازات‌های سنگین و سخت برای چریک‌های فارک هستند.

دولت کلمبیا همچنین به دنبال برقراری صلح با چریک‌های ارتش آزادی بخش ملی موسوم به ELN است اما تاکنون موفق به این کار نشده است.
منتقدان توافق‌نامه اول که در همه پرسی رد شد، معتقد بودند متن آن به سود فارک تهیه شده بوده است.
توافق قبلی میان فارک و دولت کلمبیا در همه‌پرسی روز دوم اکتبر گذشته رد شد و ۵۰.۲ درصد از شرکت‌کنندگان به آن نه گفتند.
بیشتر آنهایی که مخالف توافق قبلی بودند علت نه گفتن خود را امتیازاتی می‌دانستند که به «فارک اجازه می‌داده از مجازات متوجه قتل‌هایی که مرتکب شده‌اند» معاف شوند.

دیگر بخش مورد مخالفت مردم کلمبیا اختصاص کمک هزینه ماهانه زندگی از سوی دولت به اعضای فارک تا هنگام بازگشت آنها به جامعه و از سر گرفتن یک زندگی جدید بود.
توافق قبلی همچنین تضمین می‌کرد که در صورت اعتراف به جرم از سوی اعضای فارک آنها را از رفتن به زندان بازدارد.
دولت کلمبیا می‌پنداشت استیصال ناشی از ۵۲ سال جنگ داخلی با فارک، منجر به تایید این توافق‌نامه در همه‌پرسی عمومی شود اما نتایج رفراندوم دوم اکتبر نشان داد که مخالفت با مفاد توافق نامه اول بسیار جدی بوده است.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا، پیش از همه پرسی گفته بود در صورت شکست این توافق هیچ طرح جایگزینی وجود ندارد با این حال او پس از اعلام نتایج به همراه رهبران فارک تایید کرد برای تضمین توافق صلح تلاش خواهد کرد.
مذاکرات صلح میان فارک و دولت کلمبیا چهار سال طول کشید و پس از به نتیجه رسیدن، امسال جایزه صلح نوبل را برای خوان مانوئل سانتوس به ارمغان آورد.