ویکیلیکس از اسناد محرمانه مربوط به انقلاب اسلامی در ایران و شکل گیری داعش پرده برداری کرد

مورنینگ نیوز نوشت: آسانژ با انتشار اسنادی اعلام کرد سیا موجب شکل گیری داعش شده است.
این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم ناتانیل آرتوسیلا نوشت: در ششمین سالگرد افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا (Cablegate)، جولیان آسانژ، یکی از بنیانگذاران سایت افشاگر ویکی‌لیکس، ادعا کرد سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش را ایجاد کرده است.



این خبر پس از آن منتشر شد که این پایگاه اینترنتی بیش از پانصد هزار سند دیپلماتیک را منتشر کرد که تاریخ آن به سال 1979 باز می گردد.
آسانژ در بیانیه ای که در آن اسنادی معروف به «اسناد کارتر 3» را منتشر کرد، توضیح داد که چگونه ریشه این گروه تروریستی به سال 1979 باز می گردد. اگر بتوان سالی را به عنوان «سال صفر» برای عصر جدید نام برد، آن سال 1979 است.
بر اساس اسناد ویکی لیکس، در سال 1979 رابطه میان نفت، اسلام ستیزه جو و جهان تغییر کرد. در این سال بخش زیادی از خاورمیانه(غرب آسیا) به دست اسلام ستیزه جو افتاد. این توصیف، شامل پاکستان نیز می شود، کشوری که سفارت آمریکا در آن با خاک یکسان و ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر آن اعدام شد.
همچنین در سال 1979 صدام حسین در عراق به قدرت رسید. به علاوه، انقلاب اسلامی نیز در ایران رقم خورد.
آسانژ در خصوص داعش گفت تصمیم سیا و عربستان برای مسلح کردن جنگجویان مجاهدین در افغانستان برای جنگ با اشغالگری شوروی به ایجاد القاعده منجر شد. در همین زمان بود که اسامه بن لادن عربستان را ترک کرد و به پاکستان رفت و از این مجاهدین حمایت کرد.
شکل گیری آنها در نهایت منجر به حملات یازدهم سپتامبر شد. حملاتی که آمریکا را به حمله به افغانستان و عراق ترغیب کرد. در نتیجه این حملات، خلاء قدرت در عراق ایجاد شد که در نهایت به شکل گیری دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) منجر شد.
بسیاری از جنگجویان این گروه عضو سازمان های تروریستی مختلف در عراق از جمله القاعده بودند. پس از آن که آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج کرد، این گروه از پناهگاه خود در رقه، سوریه خارج شد. آنها با گذشتن از شمال عراق، موصل را با همه پول و نفت آن اشغال کردند و بودجه لازم را برای بقای خود به دست آوردند.
در میان اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده است و ارتباطی با داعش ندارد، اسنادی مربوط به ارتش جمهوری خواه ایرلند است که در سال 1979 لرد مونتباتن، بستگان نزدیک ملکه الیزابت دوم انگلیس را کشت. همچنین این اسناد شامل انتخاب مارگارت تاچر به عنوان نخست وزیر انگلیس و حادثه اتمی تری مایل آیلند است.
به گفته آسانژ‌ «در سال 1979، به نظر می رسید کشتار هرگز متوقف نخواهد شد. دهها کشور شاهد ترور، کودتا، انقلاب، بمبگذاری، آدم ربایی و جنگ های آزادی طلبانه بودند.»
با احتساب اسناد منتشر شده کارتر 3، ویکی لیکس تا کنون بالغ بر 3/3 میلیون سند دیپلماتیک آمریکا را منتشر کرده است. با وجود این که دولت ها در سراسر جهان تلاش می کنند اطلاعات بیشتری را از مردم خود مخفی کنند، این رقم احتمالا در ماه های آینده بیشتر خواهد شد.