اخباروگزارشات کارگری11آّبان1395

اخباروگزارشات کارگری11آّبان1395پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- گزارشی از بلاتکلیفی کارگران شلاق خورده آق دره!
- اتحادیه آزاد کارگران ایران در وزارت کار پیگیر جعل بندهای "ح" و "ز" ماده 21 قانون کار در چاپ سال 95 قانون کار شد
- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
انتشار اسامی امضا کننده طومار اعتراضی به تغییر و حذف ضد کارگری بسیاری از مواد قانون کار در غالب باصطلاح لایحه«اصلاح قانون کار»(صفحه هشتم)
- تجمع کارکنان شرکتی های مخابرات پس از سه روز با وعده رسیدگی پایان یافت
- برای سومین روز پیاپی، تجمع کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات از ساعت ده و نیم صبح در مقابل مجلس آغاز شد
- کارگران کارخانه ماشین سازی هپکو پس از3هفته اعتصاب دست به راهپیمایی درسطح شهراراک زدند!
- تجمع سراسری 800کارگزارصندوق بیمه کشاورزی دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی،بیمه وعدم پرداخت بموقع حقوق مقابل مجلس!

- اعتصاب850 کارگر سد ونیروگاه چم شیر بیست و‌چهار ساعته شد!

- تجمع اعتراضی کارگران حفاظت کشت و صنعت مغان برای سومین روز متوالی!

نیروی انتظامی پارس آباد مانع راهپیمایی این کارگران ازاداره مرکزی شرکت تا فرمانداری پارس آباد شد!

- تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه کاشی نیلو مقابل فرمانداری نجف آباد!

بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 800کارگر این کارخانه ادامه دارد!

- اعتصاب کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق وشرایط نامناسب کاری!

- تجمع کارگران شرکت "گلیم و گبه" کرمانشاه دراعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل استانداری!

- برای آزادی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

- اعتراض رسانه ای کارگران کارخانه ایران چوکا نسبت به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت حقوقشان!

- تهدید به اعتصاب در مراکز درمانی زنجان!

- پرداخت مطالبات یک ماهه کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد بدنبال تجمع اعتراضیشان!

- نگرانی از موج دوم بیکاری کارگران عسلویه

- افزایش تقاضای بازنشستگی پیش از موعد در میان کارکنان نفتی

- حال و هوای این کارگران گرم نیست!

- جمعی از مهندسین اراک به نشانه اعتراض، در مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند!

- اسماعیل عبدی، رسول بداقی و محمود بهشتی لنگرودی همراه و همدوش ما کارگران ایران هستند

- دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه به کیفیت پایین غذا اعتراض کردند

- تجمع دانشجویان در دانشگاه خوارزمی به روز دوم کشید!

- چرا شاخص خط فقراعلام نمی شود؟

- جناب آقای داوود رضوی

- دومین شب اعتراض به حادثه مرگ یک ماهی فروش درمراکش!

- بردگی کودکان برای طلای شیطان

-۱۵ کشته بر اثر انفجار گاز معدن زغال سنگ در چین

گزارشی از بلاتکلیفی کارگران شلاق خورده آق دره!

گرد و خاک مال ماست، آلودگی و صداهای انفجار مال ماست، اما از معدن طلای آق دره نصیب ما حتی کارگری هم نیست.

اوایل خرداد ماه بود که خبر شلاق خوردن کارگران آق‌دره رسانه ای شد. در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری، 17 نفر از کارگران معدن طلای آق دره شهرستان تکاب که با شکایت کارفرما دادگاهی شده‌بودند، ضربات شلاق را تحمل کردند. احکام حبسشان بخشوده شده بود، اما ضربات شلاق ماموران بر تن های کارگری آق دره‌ای ها، جامعه کاری ایران را تکان داد: کارگران به جرم تجمع اعتراضی شلاق خورده بودند و این چیز کمی نبود...

حالا چند ماه از صدور و اجرای این حکم گذشته‌است و علیرغم همه حساسیت های رسانه‌ای و اعتراض‌های جمعی و فردی کارگران و فعالان، این کارگران شلاق‌خورده همچنان بلاتکلیفند. قرار بود به سر کار برگردند که هنوز بیکارند، قرار بود مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی معزول شود که نشد. قرار بود از این کارگران هتک حرمت شده، دلجویی و استمالت شود که آن هم امیدی خوشبینانه بود که هرگز به سرانجام نرسید.

نهم آبان ماه، طرح تحقیق و تفحص از شلاق خوردن کارگران آق‌دره در مجلس تصویب شده است. وزیر کار قرار است مستندات به نمایندگان مجلس ارائه کند، نمایندگان هم قرار است تحقیق کنند و به نتیجه برسند، نتیجه ای که همین امروز هم مشخص است: کارگران شلاق خوردند، دست‌کم در محل سکونت خود و در برابر دوست و آشنا، سابقه کیفری پیدا کردند و امروز تعدادی از آنها هنوز بیکارند وبدیهی است که کشف این واقعیت‌های تلخ، نیاز به تحقیق چندانی هم ندارد:

"نزدیک دو سال است که بیکاریم، هیچ کس حرفمان را نمی‌شنود، هیچ مقام مسئولی در عمل از ما حمایت نکرد."

مردم روستای آق دره علیا، سالهاست که خواب شبشان از صدای انفجارها آشفته است. آلودگی بالاست، کشاورزی تعطیل است، بیکاری بیداد می‌کند، جوانها در روستا نمی‌مانند.

طلا را دیگران می‌برند؛ زندگی ما آلوده می شود

"گرد و خاک معدن همه جا نشسته، طلا را دیگران می‌برند، زندگی ما آلوده می‌شود، مردم آق دره علیا خیلی مظلومند، نه جاده آسفالت داریم، نه بهداشت. بعد از رسانه ای شدن، اداره کار تکاب ما را خواست. نماینده مجلس ازتکاب بود، نمایندگان فراکسیون کارگری مجلس بودند، از فرمانداری آمده بودند، آن روزها خیال می کردیم که کارمان ردیف شده، حتما سر کار برمی‌گردیم."

کارگران بعد از آن جلسه، به اداره کار معرفی شدند. در اداره کار به کارگران شلاق خورده گفتند امسال بیمه بیکاری بگیرید تا سال بعد. سومین ماه بهار بود که به کارگران این پیشنهاد را دادند. 5 نفر قبول نمی کنند، می‌خواهند سر کار بازگردند. بعد از آن این کارگران، به هیات حل اختلاف معرفی می‌شوند.

"درهیئت حل اختلاف گفتیم زمین مال ماست، گرد و خاک مال ماست، ما از معدن چیزی نخواستیم جز کارگری. گفتند خاک مال شما نیست، مال کشور است، شما باید به قانون کشور تمکین کنید. ما هم گفتیم ما تابع قانون بودیم و هستیم، این قانون بود که علیه ما عمل کرد. دست آخر تیرماه امسال حکم بازگشت به کار دادند و قرار شد کارفرما از بیست و چهارم خرداد تا روزی که دوباره به سرکار برگردیم، غرامت پرداخت کند، روزی 39800 تومان."

بعد از صدور حکم، کارگران به کارفرما مراجعه می‌کنند، کارفرما می‌گوید کارگر نمی خواهیم، پول هم نمی‌دهیم، اصلا رای را قبول نداریم.

"در معدنی که 240 نفر کار می‌کنند، ما 5 نفر شلاق خورده و بیکار شده، جایی نداشتیم. از طرفی نمی‌توانستیم آواره شهرها شویم، چند نفر تحت تکفلمان هستند، کجا برویم."

کارگران به اداره کار رجوع می‌کنند، در نهایت کار به دادگستری می کشد، قرار می‌شود امسال بیمه بیکاری بگیرند، سال آینده قرارداد ببندند. سه نفر از 5 کارگر بیکار قبول می‌کند، دو نفر نمی‌پذیرند، آن دو نفر همچنان دنبال شکایت مجدد و بازگشت به کار هستند.

دستمان به جایی بند نبود؛ مجبور شدیم قبول کنیم

"ناچار شدیم قبول کنیم، چون هیچ کس در عمل از ما دفاع نکرد. چون دستمان به جایی بند نبود، مجبور شدیم قبول کنیم. اول به شرط قرارداد مکتوب برای سال آینده قبول کردیم، اما آخر سر هیچ قراردادی در کار نبود، فقط وعده سرخرمن داده بودند که ما را از سر خودشان باز کنند....

دوازدهم همین برج بیمه بیکاری را یکجا میریزند به حسابمان، به خاطر فقر و نداری قبول کردیم. حتی صد هزار تومان نداشتیم خرج سفر کنیم، بیاییم تهران، رد کارمان را بگیریم. عیالواریم و مجبوریم خیلی چیز ها را قبول کنیم، آنهم به ناچار و ناخواسته..."

حالا معلوم نیست که این کارگران سال بعد هم بتوانند سر کار برگردند، نه وزارت کار ، کاری برایشان انجام داده و نه تشکل های کارگری!!!!؟؟؟؟؟ توانسته‌اند حرفشان را به کرسی بنشانند، آق دره‌ای ها با مهر بدسابقگی بر پیشینه سالها زحمت کشیدن و کارگری در معدن، حالا احساس می کنند طرد شده اند. فعالان کارگری می‌گویند علاوه بر بازگشت به کار، دلجویی از کارگران ؛ جبران خسارت، عذر خواهی ورفع سوء سابقه کارهایی است که باید توسط قوای مجریه و مقننه انجام شود. کارگران ولی می گویند چشممان آب نمی‌خورد....

بخشی ازیک گزارش ایلنا بتاریخ11آبان

اتحادیه آزاد کارگران ایران در وزارت کار پیگیر جعل بندهای "ح" و "ز" ماده 21 قانون کار در چاپ سال 95 قانون کار شد

بدنبال ارسال لایحه اصلاحیه دولت در مورد قانون کار به مجلس شورای اسلامی در تیر ماه سالجاری و افشای این لایحه از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران در روز 12 شهریور ماه که تا بدینجا با مخالفت گسترده تشکلهای مستقل کارگری، تجمع اعتراضی در مقابل مجلس، تهیه طومارهای اعتراضی و وادار شدن نهادهای دست ساز کارگری برای مخالفت با این لایحه، سد محکمی در برابر تصویب آن ایجاد شده است، صبح امروز پروین محمدی نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه صنایع فلزی به نمایندگی از سوی اتحادیه، پیگیر جعل بندهای "ح" و "ز" در ماده 21 قانون کار در چاپ سال 1395 و در لایحه اصلاحیه دولت شد. در این پیگیری وی پس از ملاقات کوتاهی با هفده تن معاون وزیر کار، نهایتا به دفتر مدیریت روابط کار هدایت شد و موضوع جعل بندهای "ح" و "ز" ماده 21 قانون کار در چاپ سال 95 و در لایحه اصلاحیه دولت بر روی قانون کار را در این دفتر مطرح کرد.

در این مذاکره مسئول مربوطه وزارت کار با اعلام اینکه این کتاب توسط بخش خصوصی چاپ شده است گفت: وزارت کار دخالتی در چاپ سال 95 قانون کار و آوردن این دو بند در ماده 21 قانون کار نداشته است همچنین وی در مورد وجود جاعلانه این دو بند در لایحه اصلاحیه دولت اعلام کرد این لایحه توسط ما تهیه نشده است و ما فقط این لایحه را که توسط دولت قبلی تهیه شده بود عینا به مجلس ارجاع دادیم.

در ادامه این مذاکره، مسئول مربوطه ی دفتر مدیریت روابط کار اعلام کرد وجود این دو بند در ماده 21 قانون کار صحت ندارد، این تخطی توسط بخش خصوصی انجام گرفته است و مسئله می باید در وزارت ارشاد که مجوز چاپ آنرا داده است پیگیری شود. برای ما در وزرات کار و شعبات ادارات کار، اسنادی از قانون کار که توسط وزارت کار تهیه شده معیار است و در این اسناد این دو بند در ماده 21 قانون کار وجود ندارند.

کارگران و همکاران در سراسر کشور

لایحه اصلاحیه دولت بر روی قانون کار، لایحه ای به غایت ضد کارگری است که همه هستی ما کارگران را نشانه رفته است. تا بدینجا ما کارگران با اعتراضاتی که انجام داده ایم سد محکمی در برابر تصویب این لایحه ایجاد کرده ایم. اما لایحه اصلاحیه دولت همچنان در مجلس شورای اسلامی است و علیرغم مخالفتهای گسترده با آن، تاکنون به دولت عودت داده نشده است. به همین دلیل باید مبارزه و تلاش خود را برای باز پس گیری این لایحه ضد کارگری از طریق تجمع، طومار نویسی و افشاگریهای گسترده، عمق و دامنه بیشتری بدهیم.

از طرف دیگر با توجه به احتمال عقب نشینی دولت و مجلس از لایحه اصلاحیه بر روی قانون کار که میتواند با گسترش اعتراضات ما کارگران متحقق بشود نباید از جعلی که در ماده 21 قانون کار صورت گرفته است غافل بشویم چرا که در صورت عدم هوشیاری ما کارگران در این زمینه، چه بسا که این دو بند به غایت ضد کارگری با گذشت زمان در قانون کار نهادینه گردند و دولت و کارفرمایان بی هیچ دردسری موفق به قانونی کردن این بندها که یکی از اهداف اصلی و مهم تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار است بشوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با افشای این اقدام جاعلانه در چاپ سال 95 قانون کار، امروز پیگیر این مسئله در وزارت کار شد و جعلی بودن این دوبند در چاپ سال 1395 در ماده 21 قانون کار محرز گردید. همراه با گسترش تلاش و مبارزه برای باز پس گیری قطعی لایحه اصلاحیه دولت بر روی قانون کار، باید دست به کار اعتراض به این اقدام جاعلانه و شکایت از ناشر چاپ سال 95 قانون کار با خواست جمع آوری آن از بازار شد.

برای روشن شدن اقدام جاعلانه افزودن دو بند "ح" و "ز" به ماده 21 قانون کار، اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در این زمینه ضمیمه این بیانیه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 11 آبانماه 1395

لینک بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون سند سازی دولت برای جا انداختن بندهای (ح) و (ز) در ماده 21 قانون کار:http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=5601

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

انتشار اسامی امضا کننده طومار اعتراضی به تغییر و حذف ضد کارگری بسیاری از مواد قانون کار در غالب باصطلاح لایحه«اصلاح قانون کار»(صفحه هشتم)



تجمع کارکنان شرکتی های مخابرات پس از سه روز با وعده رسیدگی پایان یافت

اتحادیه آزاد کارگران ایران : تجمع کارکنان شرکتی های مخابرات که از روز نهم آبانماه بمدت سه روزدرمقابل مجلس صورت گرفت، امروز با وعده های داده شده پایان یافت.

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران تجمع اعتراضی کارگران و پرسنل شرکتی های مخابرات که از روزیکشنبه نهم آبانماه با فراخوان قبلی آنان از سراسرکشور در مقابل مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، پس ار سه روز مقاومت و اعتراض ومذاکرات ، امروز بعدازظهرسه شنبه 11/8/95 پس ازصدور و انتشارنامه 112 نفر ازنمایندگان مجلس، ازجمله رئیس مجلس به وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات مبنی برپذیرش خواسته های برحق این کارگران و دستور برای تحقق این مطالبات به وزیر، پایان یافت.



علیرغم صدور و دستور نامه نمایندگان به وزیر ، کارگران اولتیماتوم دادند که در صورت عدم تحقق و اجرا نشدن توافقات صورت گرفته٬ جهت دستیابی به مطالبات خود مجدداً تجمع اعتراضی خودرا از سر خواهند گرفت.

همچنین طبق دستوری که به مراکز و شرکتهای مخابراتی صادر خواهد شد٬ کارگران شرکت کننده در این تجمع یا کسانی که بدین‌متظور مرخصی گرفته بودند از هرگونه تعرض و فشار و یا اخراج مصون خواهند بود و امنیت ادامه کاری شغلی آنها تضمین شده ست.



کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات تجمع خودرا ابتدا با بیش از دوهزار نفر آغاز کرده وبه مدت سه روز در مقابل مجلس علیرغم نبود مکان مناسب برای استراحت شبانه، وتحت شرایط سخت توام با سرمای شبانه، همراه با خانواده ها و فرزندان خردسال ادامه دادند.

مطالبات محوری انان ، خواست حذف شرکتهای پیمانکاری، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تامین امنیت شغلی و بهبود شرایط معیشتی بوده است، که پس از پافشاری و مقاومت کارگران در طی سه روز پذیرش وپیگیری و تحقق آنها در نامه نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات منعکس شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابرازخرسندی از این موفقیت و تبریک به کارگران مخابرات سراسر کشور، سیاست دولت روحانی را که بلافاصله پس از استقرار، مصوبه هیات وزیران دولت قبلی را مبنی بر حذف شرکتهای پیمانکاری ملغی کرد محکوم میکند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

11 آبان 95

برای سومین روز پیاپی، تجمع کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات از ساعت ده و نیم صبح در مقابل مجلس آغاز شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در پی دو روز تجمع مداوم کارگران و پرسنل شرکتی (پیمانکاری) مخابرات کشور در مقابل مجلس که با خواست حذف شرکتهای پیمانکاری، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تامین امنیت شغلی و بهبود شرایط معیشتی صورت گرفته است، امروز نیز این کارگران با کمی تاخیر از ساعت ده و نیم صبح تجمع خود را در مقابل مجلس آغاز کردند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دیروز علیرغم وعده ای که روز یکشنبه به این کارگران مبنی بر برگزاری جلسه ای با شرکت مسئولین مخابرات کشور، نماینده های مجلس و نماینده های کارگران برای رسیدگی به خواست هایشان داده شده بود این جلسه برگزار نشد و تا ساعت 3 بعد از ظهر تعدادی از نماینده های مجلس با حضور در میان کارگران و سخنرانی، وعده رسیدگی به خواستهای آنان را دادند و تلاش کردند به این تجمع پایان داده شود. اما با ایستادگی کارگران، ساعت 3 بعد از ظهر تعدادی از نماینده های آنان را به داخل مجلس فرا خواندند و جلسه ای با شرکت برخی نماینده های مجلس، نماینده پارلمانی وزارت ارتباطات در مجلس و نماینده های کارگران برگزار شد. در این جلسه که به مدت سه ساعت تا ساعت 6 غروب ادامه داشت توافقاتی پیرامون اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تضمین امنیت شغلی و عدم تهدید و اخراج کارگران شرکت کننده در تجمع صورت گرفت اما از آنجا که با خواست اصلی این کارگران یعنی حذف شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم توافقی به عمل نیامد این جلسه بدون نتیجه پایان گرفت.

با پایان بدون نتیجه این جلسه و اصرار نمایندهای مجلس مبنی بر عدم تجمع کارگران در صبح امروز در مقابل مجلس که به بهانه حضور رئیس جمهور در مجلس صورت گرفت و همچنین ایجاد فضای امنیتی و قطع کانال تلگرامی کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات تا ساعت 1 بامداد امروز، آنان نسبت به برگزاری تجمع امروز در مقابل مجلس مردد شدند و برخی نماینده هایشان اعلام نمودند صبح روز چهارشنبه تجمع خود را در مقابل مجلس از سر خواهند گرفت. در پی این تهدیدات و قطع کانال تلگرامی کارگران، بسیاری از این کارگران هم که از نقاط مختلف کشور برای تجمع امروز آماده حرکت به تهران بودند از حرکت منصرف شدند. اما علیرغم این وضعیت، کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات از ساعت ده و نیم صبح امروز بار دیگر تجمع خود را در مقابل مجلس از سر گرفتند و تا لحظه مخابره این خبر (ساعت 1 ظهر) این تجمع ادامه دارد.

دیروز و پریروز در پی تهدید به اخراج کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات، پدر یکی از مهندسان شرکتی در شهرستان خوی با شنیدن خبر شرایط امنیتی پیش آمده و احتمال اخراج فرزندش (مهندس ملتجی) سکته کرد و جان باخت.

در تجمع کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات که مدت سه روز است در مقابل مجلس ادامه دارد خانواده ها و فرزندان خردسال تعدادی از کارگران نیز شرکت دارند و با توجه به نبود مکان مناسب برای استراحت شبانه، آنان تحت شرایط سخت توام با سرمای شبانه، اعتراض خود را ادامه میدهند و احتمال مریضی فرزندان کوچک خانواده های آنان بسیار جدی است، با این حال وزارت ارتباطات و مجلس شورای اسلامی همچنان در مقابل خواست بر حق این کارگران برای انعقاد قرارداد مستقیم و حذف شرکتهای پیمانکاری غارتگر از شرکت مخابرات اصرار می ورزند. کارگران شرکتی مخابرات دیروز تا آخر تجمع خود، بطور مرتب شعارهایی از قبیل قرارداد مستقیم حق مسلم ماست - مخابرات حیا کن پیمانکارو رها کن و .... میدادند. فایل صوتی تصویری شعارهای کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات بر روی کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران به آدرس ttps://telegram.me/ettehad درج شده است.

شرکتهای پیمانکاری در مخابرات سراسر کشور واسطه هایی بین شرکت مخابرات و پرسنل مخابراتی هستند که با دستمزدهای بسیار ناچیز هزاران نفر را بکار گرفته اند. این کارگران از بسیاری از مزایای قانونی که کارگران رسمی مخابرات دارند محرومند و دسترنج آنان بطور مضاعفی توسط این شرکتها که اغلب با واسطه هایی متعلق به مدیران رده بالای مخابرات می باشند غارت میشود.

بنابر گزارش دیگری که بدست اتحادیه ازاد کارگران ایران رسیده است علاوه بر تداوم تجمع اعتراضی در مقابل مجلس، زمزمه اعتصاب سراسری نیز در میان کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات در صورت عدم رسیدگی به خواست هایشان آغاز شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن سیاست دولت روحانی که بلافاصله پس از استقرار، مصوبه هیات وزیران دولت قبلی را مبنی بر حذف شرکتهای پیمانکاری ملغی کرد حمایت خود را از مبارزات کارگران شرکتی مخابرات و دیگر کارگران در سراسر کشور برای حذف شرکتهای پیمانکاری و تامین نیروی انسانی اعلام میدارد و مصرانه خواهان برچیده شدن همه شرکتهای پیمانکاری و شرکتهای تامین نیروی انسانی در کلیه مراکز تولیدی و خدماتی کشور است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 11 آبانماه 1395

کارگران کارخانه ماشین سازی هپکو پس از3هفته اعتصاب دست به راهپیمایی درسطح شهراراک زدند!

کارگران هپکو طی سه هفته اخیر در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشیده اند تا تکلیف حقوق و مزایای عقب مانده شان مشخص شود.

کارگران هپکو امروز ۱۱ آبان ماه با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر و تجمع مقابل مصلی بیت المقدس اراک بار دیگر خواسته خود را به مسئولین گوشزد کردند.



به گزارش11آبان نسل فردا، این در حالی است که کارگران این شرکت بارها در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده اند و حتی طی سه هفته اخیر در داخل مجموعه شرکت دست به اعتصاب زده بودند.

۱۱ اسفندماه سال گذشته این کارگران به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلاتشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات دنباله دار کارگران را به همراه دارد.

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را با بهره گیری از منابع مدیریتی و انسانی کار آمد و متبحر ، ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند .

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.

شرکت هپکو در تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

این شرکت از سال ۸۶ تا کنون به دلیل سو مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است و طی این مدت روز به روز به مشکلات این شرکت افزوده شده است و مسئولان هم تا کنون به قول های که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده اند.

دیار آفتاب طی گزارشی تحت عنوان(اعتصاب کارگران بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی خاورمیانه ادامه دارد)بتاریخ10آبان نوشت:

کارگران هپکو طی سه هفته اخیر در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشیده اند تا تکلیف حقوق و مزایای عقب مانده شان مشخص شود.

یکی از کارگران شرکت هپکو در خصوص مشکلات کارگران شرکت گفت: هنوز مشکلات شرکت پا برجا و شرایط همانند گذشته است و کارگران سردرگم هستند که باید چه کنند.

وی به بازدید رئیس سازمان بسیج مستضعفان از شرکت هپکو اراک اشاره کرد و افزود: قبلا از سوی مسئولان مشکلات شرکت را نتیجه تحریم ها عنوان می کردند و می خواستند با این استدلال شرکت را نابود کنند ولی بعد از بازدید سردار نقدی از این شرکت و عنوان این مطالب که اگر فقط ۸ درصد از نیاز کشور در خصوص ماشین آلات را از این شرکت تامین کنند این شرکت فعال به کار ادامه خواهد داد نشان داد که سو مدیریت در این شرکت بیش از هر چیز دیگر بر مشکلا این شرکت افزوده است.

این کارگر شرکت هپکو با اشاره به اینکه مدیر عامل شرکت که در تهران مستقراست گفت:مدیر عامل معمولا هفته ای یکبار به شرکت سر می زند و بیشتر وقت خود را در تهران سپری می کند.

یکی دیگر ازکارگران این شرکت با انتقاد از عدم حضور حداقل یکی از اعضای کابینه هیات دولت در سفر به استان مرکزی به منظور بازدید از شرکت هپکو اراک علی رغم جایگاه،ظرفیت تولیدی و مشکلات پیش رو گفت: علیرغم اینکه شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت، تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند ولی هیچ یک از اعضای کابینه هیات دولت برای بازدید از این شرکت نیامدند تا از نزدیک تجهیزات این شرکت را ببیند و برای رفع مشکلات تصمیم لازم را بگیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه مسئولان قول حل مشکلات این واحد تولیدی را داده بودند تا کنون هیچ اقدامی برای این شرکت انجام نشده است و مشکلات شرکت همچنان پا برجا است.

وی ادامه داد: در خصوص تغییر سهام داران این شرکت که قبلا استاندار قول داده بود تا بعد از سفر هیات دولت به استان انجام شود هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی همچنین گفت: البته شنیده شده است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با فردی که قرار بوده سهم شرکت را خریداری کند جلسه ای داشته و گویا تغییر سهامداران به آخر آبان ماه موکول شده است.

وی با بیان اینکه شرکت هپکو ظرفیت این را دارد که به صورت سه شیفت و در هر شیفت هزار نفر را به کار گیرد ادامه داد: متاسفانه به جای افزایش تعداد کارگران،نیروی کار این شرکت از سال ۸۶ تا کنون از ۲۴۰۰ کارگر به ۹۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: طی این مدت هر چقدر کارگر بازنشسته شده و یا بازخرید شده است نیروی جدید جایگزین نشده است.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران شرکت هپکو اراک مقابل استانداری دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق!

درحالی که در روزهای اخیر شاهد تجمع کارگران کمباین سازی، آونگان و واگن پارس اراک بودیم امروز سه شنبه ۱۱ اسفندماه شاهد تجمع کارگران شرکت هپکو اراک در مقابل استانداری بودیم.

به گزارش11اسفند دیارآفتاب، یکی از تجمع کنندگان گفت: کار گران و پرسنل شرکت هپکو مدت شش ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران این شرکت پایین است ادامه داد: باید افزایش حقوق طبقه کارگر این شرکت همانند افزایش حقوق مدیران ارشد شرکت و متناسب با شرکت های منطقه و کلانشهری افزایش داشته باشد.

کارگر دیگری هم گفت:در حالی که باید عیدی کارگران در بهمن ماه پرداخت می شد اما علاوه بر اینکه عیدی نگرفته ایم ۶ ماه حقوق معوق خود را نیز طلب داریم.

وی با اشاره به اینکه شب عید نزدیک است گفت:با میزان حقوق کارگران در صورتی که هر ماه به صورت کامل حقوق بگیریم باز هم خرج و مخارجمان جور در نمی آید،الان با این وضعیت چه طور جواب مخارج خانواده و خرید شب عید را بدهیم.

کارگران تجمع کننده خواستار برقراری عدالت در حقوق و مزایای کارگری نسبت به مدیران و روسا، حذف شرکتهای تامین نیرو و عدم جذب نیروهای بازنشسته در قالب مشاور و پیمانکار شدند.

شرکت تولید تجهیزات سنگین(هپکو) در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از سال1357توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.

شرکت هپکو به تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

تجمع سراسری 800کارگزارصندوق بیمه کشاورزی دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی،بیمه وعدم پرداخت بموقع حقوق مقابل مجلس!

صبح امروز11آبان، حدود 800 نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس تجمع کردند.

پس از خاتمه تجمع امروز صبح مقابل مجلس، حدود سیصد نفر از این کارگزاران مقابل صندوق بیمه کشاورزی جمع شدند و خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

تجمع کنندگان می‌گویند این هفتمین تجمع اعتراض ما در سال جاری است ولی مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن خواسته‌های ما ندارند و به مشکلات ما بی‌توجه هستند.

به گزارش 11آبان ایلنا، این تجمع کنندگان می‌گویند: معوقات مزدی داریم و با این که کارگزار بیمه هستیم، خودمان بیمه نیستیم.

این کارگزاران بقیه مطالبات خود را تصویب طرح تعیین تکلیف کارگزاران و تامین امنیت شغلی 2800 کارگزار صندوق بیمه کشاورزی عنوان کردند و گفتند: پس از سالها کارکردن، نگران تجاری سازی و ورود بخش خصوصی به عرصه بیمه‌گزاری هستیم. احساس امنیت نداریم، چراکه شرکت های خصوصی قرار است نیروها را به یک سوم کاهش دهند.

تجمع کنندگان، از سکوت رسانه ملی در قبال مطالبات کارگزاران و بی‌توجهی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به مشکلات این کارشناسان نیز انتقاد کردند.

از قرار معلوم قرار است در کمیسیون کشاورزی مجلس، جلسه ویژه‌ای برای رسیدگی به مطالبات کارگزاران تشکیل شود.

تجمع کنندگان می‌گویند این هفتمین تجمع اعتراض ما در سال جاری است ولی مسئولان گوش شنوایی برای شنیدن خواسته‌های ما ندارند و به مشکلات ما بی‌توجه هستند.

بنا به گزارش همین منبع، پس از خاتمه تجمع امروز صبح مقابل مجلس، حدود سیصد نفر از این کارگزاران مقابل صندوق بیمه کشاورزی جمع شدند و خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

کارگزاران می‌گویند: مسئولان حاضر به پاسخگویی نشدند و تجمع امروز بعدازظهر بدون نتیجه خاتمه یافت.

این تجمع کنندگان با بیان این که حاضران در تجمع را متفرق کردند گفتند: مسئولان حاضر نیستند صدای ما را بشنوند.

اعتصاب850 کارگر سد ونیروگاه چم شیر بیست و‌چهار ساعته شد!

محمدرضا فاضل گفت:صبح امروز11آبان، در ادامه اعتصاب کارگری ۵۸۰ کارگر شرکت سابیر ، این شرکت عملا تعطیل شد.

فاضل گفت: درصورت عدم تزریق اعتبار و پرداخت حقوق معوقه پرسنل این شرکت با اعتراض۴۰۰ کارگر دیگر با تعطیلی بخش‌های دیگر مواجه خواهیم شد.

به گزارش11آبان ایلنا از گچساران، معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از تعطیلی شرکت سابیر در بخش کارگاهی سدچم شیر گچساران خبر داد.

وی افزود: شرکت سابیر عملیات بتن ریزی سد چم شیر را انجام می دهد که در مهرماه و با وجود نبود امکانات، موفق به ۶۳ هزار متر مکعب بتن ریزی در بدنه سد شد که بسیار قابل توجه است.

معاون اجرایی کارفرمای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: نیاز اعتباری سد چم شیر در جذب اعتبار فاینانس و تخصیص مانده قرارداد است که باید پس از تزریق این اعتبار به منابع ملی و توجه مسئولان به بخش عمرانی سدچم شیر توجه ویژه ای صورت گیرد.

بنابهمین گزارش،این اعتصاب کارگری تا زمان پرداخت معوقات پرسنل سابیر در کنار تعطیلی شرکت سابیر ادامه دارد.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران سد ونیروگاه چم شیر دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل فرمانداری گچساران!

صبح امروز10آبان،جمعی از کارگران سد و نیرو گاه چم شیر دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان دست به تجمع مقابل فرمانداری گچساران زدند.

به گزارش10آبان کبنانیوز، کارگران و پرسنل شرکت سابیر بعلت عدم دریافت حقوق ۶ ماه خود به نشانه اعتراض جلوی فرمانداری گچساران تجمع کردند.

گفتنی است: شرکت سابیر یکی از بزرگترین شرکت های سازنده سد و نیروگاه کشور می باشد.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه،معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران در نشست بررسی مشکلات کارگران این سد در فرمانداری این شهرستان گفت: بیش از 2 هزار نفر در ساخت سد چم شیر به طور مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می کنند.

محمدرضا فاضل اظهار داشت: ماهانه بطور متوسط بیش از 60 میلیارد ریال اعتبار برای حقوق و مزایای کارکنانی که به صورت مستقیم با شرکت همکاری می کنند، نیاز است.

وی افزود: 200 میلیارد ریال اعتبار فاینانس تا یک ماه آینده به حساب این شرکت واریز خواهد شد که این میزان اعتبار برای پرداخت حقوق یک ماه کارگران و بدهی شرکت هزینه خواهد شد.

فاضل ادامه داد: بیش از 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا این طرح در نیمه دوم سال 96 به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: ماهانه 200 تا 250 میلیارد ریال برای طرح سد و نیروگاه چم شیر مورد نیاز است و در صورت تخصیص این میزان اعتبار عملیات آبگیری این سد در سال آینده انجام خواهد شد.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران بیان کرد: به دلیل طولانی شدن روند دریافت نقدینگی پیمانکاران، این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

فاضل با یادآوری اینکه اعتبارات سد چم شیر از 2 طریق فاینانس و منابع داخلی تامین می شود، تصریح کرد: اعتبارات فاینانس مشکل نقدینگی ندارد.

وی از پیشرفت فیزیکی ۵۶