اخباروگزارشات کارگری26مهر1395

اخباروگزارشات کارگری26مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- سومین روز اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز!
- تجمع کارگران شهرداری نوشهردراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق!
- تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهرنسبت به بلاتکیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری!
- انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه : با اتحاد مستحکم تر و قدرتمندتر علیه امنیتی کردن فعالیتهای حق طلبانه به دفاع از زندگی خود بایستیم
- تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی فرودگاهی تهران مقابل سازمان تاکسیرانی!
- عدم پرداخت مطالبات800کارگر پالایشگاه پتروپارس پس از7ماه اخراج ازکار!
- ادامه بلاتکیفی کارگران اخراجی کارخانه نساجی بروجرد - تنها 53 کارگر بازگشت به کار شدند
- عدم پرداخت 3ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه 300 کارگر شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) !
- کودکانی که پشت چراغ‌ قرمز قد می‌کشند
- به بهانه حوادث اخیر مترو تران وجان باختن تعدادی از کارگران:
شبح مرگ زیر پای تهران
سومین روز اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز!
امروز26مهرماه،سومین روزاست که کارگران کارخانه روغن نباتی گلنازدراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومقابله با خطراخراج وبیکاری دست از کار کشیده ودر کارخانه تجمع می کنند.

به گزارش 26مهرکارگران کرمان، یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز گفت : مسئولان مرتب به ما وعده و وعید می دهند یکبار وعده دریافت حقوق ، یکبار وعده به کار گیری و جذب نیروها ، اما آبی از این مسئولان گرم نمی شود وتنها حرف می زنند.

وی ادامه داد : بعد از اعتراض در مقابل استانداری و پیگیری مسئولین استانی در کارگروه های اقتصادی،وعده دریافت وام به کارخانه داده شده است اما این وعده محقق نگردید تنها سبب شد تا همه کارگران به کار برگردند .

این کارگر گفت : هنوز از برگشت به کار کارگران یک ماه نمی گذشت که خبر تعدیلات ریزشی و پلکانی آغاز شد و مدیران اعلام کرده بودند کارگرانی که از سال ۹۰ تا به امروز جذب شده اند را قصد داریم تعدیل کنیم .

وی افزود : اکنون نزدیک به سه روز است که در محیط کارخانه به تحصن نشسته ایم و کار نمی کنیم زیرا حقوقی به ما پرداخت نشده است.

این کارگر که نزدیک به سه ماه است حقوق خود و همکارانش به تعویق افتاده است ، ادامه داد : اکنون ما ۴۰۰ نفر هستیم که صبح به محل تولید می رویم و تا ظهر کار نمی کنیم مدیر کارخانه هم به ما گفته است که یا صبر کنید تا وام جور شود یا تعطیل کنید بروید خانه هایتان هر وقت شرایط محقق شد خودمان تماس می گیریم .

بنابهمین گزارش،کارخانه روغن نباتی کرمان که نزدیک به شش ماه است به حالت تعلیق در آمده سبب شد کارگران اولین راند اعتراضات خود را از درب وردوی کارخانه آغاز و تا تحصن در مقابل استانداری کرمان ادامه دهند.گرچه در راند دوم دوباره به کار برگشتند اما وعده مدیران عملی نشده و حقوق معوقات آنان پرداخت نشد لذا راند سوم اعتصاب از داخل کارخانه آغاز وهمچنان ادامه دارد.

کارخانه روغن نباتی گلناز که مدت زمانی است دچار مشکلات مالی شده است و مدیر این کارخانه مشکلات ایجاد شده را به سبب کمبود نقدینگی و مواد اولیه مطرح می کند ، با وعده های پوچ و توخالی کارگران را آرام نگه می دارند این آرامش به قیمت تعویق سه ماهه حقوق و تعلیق کارگرانی بوده است که از سال ۹۰ تا ۹۵ به کار گیری شده اند .

کارگران در اولین مرحله با بستن درب ورودی کارخانه و قراردادن خودروهای خود در مقابل درب ورودی اجازه تردد به کسی را ندادند اما نتیجه ای نداشت و پیامک مدیر این کارخانه که این واحد به علت نداشتن روغن تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است ، روبرو گردیدند .

اعتراضات کارگران کارخانه گلناز روز بعد از انتشار پیامک در بین کارگران در مقابل استانداری کرمان از سر گرفته شد و به راند دوم رسید وتنها نتیجه اش برگشت به کار کارگران وتخصیص وامی چند میلیاردی بود که با کارشکنی بانکها این وام نیز تسهیل نشده است .

اکنون تحصن ۴۰۰ کارگر در محل کارخانه وعدم تولید دامنه این اعتراضات را به راند سوم کشاند که این بار مسئولین اداره تعاون ،کار ورفاه اجتماعی را به میدان آورد که البته به نظر هم سودی برای کارگران وحقوق به تعویق افتاده شان ندارد .

حال با این اوصاف به نظر می رسد ضعف مدیریتی کارخانه گلناز و کار شکنی و بانک ها درعدم ارائه تسهیلات و عدم اقدام جدی مسئولین در آغاز به کار دوباره کارخانه خواب زمستانه ای است که مسئولان امر خود را با آن به تغافل زده اند .

درهمین رابطه:

*تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن گلناز کرمان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 3ماه حقوق!

بیش از 300 نفر از کارگران کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان معروف به کارخانه روغن نباتی گلناز از دیروز(23شهریور) با تجمع در محل ورودی کارخانه خواستار دریافت حقوق معوقه خود هستند.کارگران معترض صبح امروز(24شهریور)با قرار دادن خودروهای خود جلوی درب ورودی کارخانه را بستند.

تجمع اعتراضی امروزاین کارگران به استانداری کرمان کشیده شد.

به گزارش24شهریورتسنیم،یکی از کارگران روغن نباتی گلناز با اشاره به اینکه کارگران خردادماه آخرین حقوق خود را از کارخانه دریافت کردند، گفت: 80 درصد کارگران را اخراج کردند و حقوق هم ندادند.

وی با ابراز اینکه به ما گفتند “مواد اولیه نداریم” ولی انبار کارخانه پر است، افزود: در سه ماه گذشته چندین بار تجمع کردیم اما کسی پاسخگو نیست.

این کارگربا بیان اینکه قرارداد روزانه با کارگران بستند، تصریح کرد: هر روزی که سر کار باشیم بیمه ما رد می‌شود.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز دراین باره گفت: مشکل کارخانه عدم تأمین مواد اولیه و واردات آن است.

وی با اعلام اینکه جهاد کشاورزی مجوز واردات روغن خام کارخانه را لغو کرده است، افزود: کارخانه برای واردات با مشکلات تأمین مالی نیز روبه‌رو است که از حدود دو ماه پیش در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان مطرح شده است.

علیرضا رحمان‌نژاد با بیان اینکه در این جلسه با پرداخت تسهیلات 5 میلیارد تومانی از طریق یکی از بانک‌ها برای رفع مشکلات این کارخانه تصویب شد، گفت: متأسفانه هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و مسئولان کارخانه صحبت از عدم همکاری بانک بیان می‌کنند.

خادمی مدیر کارخانه صنایع غذایی گلناز کرمان ضمن تأیید بخشی از صحبتهای رحمان‌نژاد گفت: اطلاعات لازم باید از هیئت مدیره در تهران گرفته شود.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه،کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان با حضور در محوطه استانداری کرمان مواردی از جمله پرداخت نشدن حقوق معوقه 3 ماه اخیر، کم شدن ساعات کاری و تغییر نوع قراردادهایشان را با این کارخانه مطرح کردند.

این کارگران با اشاره به شرایط نابسامان کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان طی سال اخیر گفتند:حدود هزار نفر از کارگران این کارخانه که سوابق کاری بالایی هم دارند در معرض اخراج و بیکار شدن قرار دارند.

مسئولان کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نیز از تعطیل شدن این کارخانه خبر دادند.

شرکت روغن نباتی گلناز در 21 اردیبهشت 1360 تاسیس شد و در یکم اردیبهشت 1367 به بهره برداری رسید بر اساس اولین پروانه بهربرداری میزان تولید این کارخانه 30 هزار تن روغن در سال تعیین شده است.

*تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان!

کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان دراعتراض به اخراج ازکاروبیکارشدن دست به تجمع زدند.

به گزارش ۱اردیبهشت جوان ، مدیر عامل دفتر تهران کارخانه روغن نباتی گلناز درباره مشکل پیش آمده گفت : با کاهش شدیدتولید از۸۰۰تن به ۱۰۰تن در روز این شرکت به صورت موقت ناچار به کاهش شیفت ها از سه شیفت کاری به یک شیفت در روز و تمدید نکردن قراردادتعدادی از پرسنل شده است.

وی افزود، کارخانجات روغن نباتی گلناز در سالهای ۱۳۹۲تا ۱۳۹۴اقدام به اجرای طرح های توسعه و افزایش تولید از روزانه۳۰۰تن به هزار تن روغن نباتی اقدام کرده است .

محمد عبدلی آشتیانی افزود:در این راستا با بهره برداری تدریجی از ظرفیت های جدید نسبت به جذب تعداد ۵۰۰نفر نیروی جدید اقدام کرده و تعداد پرسنل از ۷۵۰نفربه هزارو ۱۲۵۰نفر افزایش یافت که در صورت تکمیل طرح های نیمه تمام تعداد پرسنل تا ۲هزار نفر قابل افزایش است.

وی خاطر نشان کرد : از سال ۱۳۹۴مسئولیت انجام امورمربوط به ثبت سفارش و واردات روغن خام از وزارت صنعت ،معدن و تجارت تحت نظارت سازمان غذا و دارو به جهادکشاورزی منتقل شد و به دلیل تغییر شیوه در صدور مجوز خرید خارجی روغن خام طی ۴ماهه گذشته این شرکت در نوبت اخذ مجوز از وزرات جهاد سازندگی جهت واردات روغن خام می باشد.

و ی تصریح کرد : این امر باعث شده موجودی روغن خام این شرکت در ابتدای سال جاری به اتمام برسد و تلاش های مستمر برای گرفتن مجوز واردات و ثبت سفارش تا به امروز به نتیجه ای نرسیده است.

مدیر عامل کارخانه روغن نباتی گلناز گفت : این شرکت برای تأمین بخشی از روغن خام مورد نیاز تولید خود اقدام به خرید این ماده از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران کرده و طی ۵ماه گذشته از ۲۰هزار تن روغن خام در خواستی فقط مقدار ۵هزار تن روغن خام توسط شرکت بازرگانی دولتی به این شرکت واگذار شده است .

آشتیانی افزود: در حال حاضر در خواست خرید ۱۰هزار تن روغن از شرکت ذکر شده در دست بررسی و نوبت صدور مجوز فروش می باشد.

وی خاطر نشان کرد : با کاهش شدیدتولید از ۸۰۰تن به ۱۰۰تن در روز این شرکت به صورت موقت ناچار به کاهش شیفت ها از سه شیفت کاری به یک شیفت در روز و تمدید نکردن قراردادتعدادی از پرسنل شده است.

وی ابراز امیدواری کرد : در صورت تأمین روغن خام مجددأ از تمام پرسنل برای شروع مجدد همکاری دعوت می شود.

کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان در کیلومتر ۱۸جاده جوپار واقع شده است.

تجمع کارگران شهرداری نوشهردراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق!

صبح روز دوشنبه26مهر،جمعی از پاکبانان و کارگران فضای سبز شهرداری نوشهر دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

به گزارش 26مهرایرنا ، این کارگران که تعدادشان به 50 نفر می رسد در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

تجمع کنندگان با بیان اینکه حدود 3 ماه حقوق دریافت نکرده اند خواستار رسیدگی شهردار و مسئولان شورای اسلامی شهر نوشهر شدند.

گفته می شود پارکبانان و کارگران فضای سبز شهرداری با یک شرکت بخش خصوصی به نام نوآوران ساحل گستر قرارداد دارند.

شهردار نوشهر گفت : پس از رایزنی های انجام شده حداکثر ظرف امروز و فردا تمامی حقوق معوقه این افراد پرداخت خواهد شد.

تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهرنسبت به بلاتکیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری!

امروز دوشنبه26مهر، برای باردیگرنیز جمعی ازکارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهر

دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری خرمشهر اجتماع کردند.

کارگران بیکار شده شرکت صابون سازی خرمشهر چهار سال است که به امید راه اندازی مجدد کارخانه صابون سازی و دریافت مطالبات خودهستند وبارها دست به تجمع اعتراضی زده اند.

به گزارش26مهرجوان،امروز دوشنبه جمعی بیش از 20 نفره کارگران شرکت صابون سازی خرمشهر برای دریافت معوقات خود و پیگیری مسئولان، به فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر مراجعه کردند.

این کارگران گفتند:پس از گذشت مدت ها هنوز مشکل این کارخانه حل نشده و ما در بلاتکلیفی به سر می بریم.

آنها افزودند:هر کسی که مزایده شرکت می کند باید مابه التفاوت بدهی شرکت را پرداخت کند اما این مهم، تاکنون صورت نگرفته است.

این کارگران گفتند: زمانی که شرکت ورشکسته شد بدهی آن 80 میلیارد ریال برآورد شد، ولی مدیر عامل با استفاده از امتیاز شرکت 40 میلیارد ریال جنس خریداری کرده است.

درهمین رابطه:

*تجمع اعتراضی چندروزه کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر مقابل فرمانداری خرمشهر

امروز دوشنبه17خردادماه، همچون روزهای گذشته جمعی از کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر برای دریافت مظالبات خود دست به تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهرزدند.

به دنبال برپایی اجتماع اعتراضی کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر، مسئولان اجرایی دست اندرکار با حضور در جمع کارگران معترض، وعده پیگیری خواسته های آنان را دادند و کارگران حاضر در تجمع نیز به صورت موقت به اعتراضات خود پایان دادند.

به گزارش17خرداد ایرنا،تجمع اعتراضی چند روز گذشته کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر مقابل ساختمان فرمانداری خرمشهر روز دوشنبه با قول مساعد مسئولان شهرستان برای پیگیری مطالباتشان به صورت موقت خاتمه یافت.

کارخانه صابون سازی خرمشهر با برند یاس یکی از تولیدکنندگان مرغوب ترین نوع مواد شوینده کشور بود که دهه 70 توانست در جایگاه صادرکننده نمونه به کشورهای منطقه ظاهر شده و حتی در بازارهای اروپا نیز رقابت کند.

بنیادشهید که متولی این شرکت به شمار می آمد سال 1387 آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، سال 1390 در حالی که همچنان این شرکت بازار داخلی و کشور همسایه یعنی عراق را در اختیار داشت اعلام ورشکستگی و تعطیلی کرد که نتیجه آن اخراج کارگران بومی بسیاری با حقوق معوق بود.

بیش از 100 نفر از کارکنان این شرکت چندین مرحله برای احقاق حق خود اعتراض کردند و با وجود پیگیری های مسئولان، نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی تاکنون به حق خود نرسیدند.

کارگران بیکار شده شرکت صابون سازی خرمشهر چهار سال است که به امید راه اندازی مجدد کارخانه صابون سازی و دریافت مطالبات خود از راه های قانونی پیگیر هستند و چند مدتی نیز از این وضعیت به تنگ آمده و تجمعات اعتراضی برگزار می کنند.

آنان گفتند:تاکنون پنج بار مزایده شرکت صابون سازی خرمشهر انجام شده ولی به رغم اینکه یکی از متقاضیان برنده این مناقصه شده و 10 میلیارد ریال نیز به حساب دستگاه های مسئول واریز کرده است، مشکل پرداخت نشدن معوقات و حقوق کارگران همچنان به قوت خود باقی است.

یکی دیگر از کارگران نیز در این خصوص گفت:در نشستی که با یکی از مسئولان قضایی شهرستان برگزار شد، وی به نقل از یکی از مسئولان کشوری گفت که کارگران این شرکت بیش از این پیگیر حل شدن مشکل شرکت صابون سازی نباشند.

وی گفت:امروز نیز نماینده کارکنان از کار بیکار شده شرکت صابون سازی در مراجعه به دستگاه های محلی دست خالی برگشت و کسی جوابگو نبود.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه گفت:کارخانه شرکت صابون سازی خرمشهر در گذشته بیش از ۳۰۰ کارگر داشت برخی از آنها در شرف بازنشستگی بودند.

وی ادامه داد:چهار سال به زمان بازنشستگی ام باقی مانده بود که کارخانه تعطیل شد و وضعیت بازنشستگی من نیز در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش امروزایلنا بنقل ازاین کارگران،در حال حاضر نزدیک به 120کارگر در استخدام این واحد صنعتی هستند و دست کم 80 نفر آنها از حدود سه سال پیش بابت مزد و حق بیمه پرداخت نشده طلبکارند.

این کارگران که از ابتدای سال 95 تاکنون چند بار برای مطالبات معوقه خود تجمع کرده‌اند می‌گویند: حدود چهارسال از زمان‌توقف فعالیت صابون سازی خرمشهر می‌گذرد و در این مدت تمامی پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف مطالبات کارگران بی‌نتیجه بوده‌است.

طبق گفته کارگران معترض کارخانه صابون سازی خرمشهر ؛ به دنبال بی‌اعتنایی مسئولان پیشین کارخانه وشکایت آنها از دوسال قبل مسئولیت کارخانه صابون سازی به مراجع قضایی خرمشهر سپرده شده است .

آنان با اشاره به متوقف شدن فعالیت کارخانه می‌گویند: انتظار داریم تا در واگذاری این واحد تولیدی به سرمایه‌گذار جدید تمامی جوانب را با رویکرد ایجاد اشتغال مستمر و پرداخت شدن مطالبات کارگران بسنجند.

به گفته یکی از کارگران صابون سازی خرمشهر ،چند سال است شرایط بازنشستگی با قانون مشاغل سخت وزیان آور را دارند اما به دلیل پرداخت نشدن سهم 4درصدی کارفرما به تامین اجتماعی از امکان بازنشسته شدن محروم شده‌‌ایم.

*چه کسانی پشت پرده آجرکردن نان کارگران کارخانه صابون‌سازی خرمشهروخانواده هایشان قراردارند؟!

کارگران کارخانه صابون‌سازی خرمشهر: مزایده‌ها هم به‌صورت صوری برگزار می‌شود، نه فرماندار حاضر است مشکل ما را حل کند نه اداره کار حاضر است از حقوق ما دفاع کند، اگر قرار است هر مسئولی در خرمشهر با تماس یک وزیر در قبال حقوق ما سکوت کند لااقل به ما بگویند که کدام وزیر و مقام مسئولی تماس گرفته که بفهمیم چه مشکلی با کارگران شرکت دارند.

دوشنبه 27اردیبهشت‌ماه پس از 2ماه سکوت؛ بار دیگر کارگران شرکت صابون‌سازی خرمشهر برای احقاق حق خود مقابل فرمانداری ویژه خرمشهر تجمع اعتراضی کردند که البته مسئولان توجهی نسبت به آن نداشتند.

کارگران شرکت صابون‌سازی خرمشهر در جمع خبرنگاران از رویه قضایی پرونده مطالبات خود در دادگاه حقوقی خرمشهر گلایه می‌کنند و می‌گویند: مزایده‌های شرکت در شعبه حقوقی غیرواقعی برگزار می‌شود.

به گفته آنان بیمه خیلی از کارگران مشکل دارد، عمدتاً به مرز بازنشستگی رسیدند ولی چون بیمه ندارند با مشکل مواجه شدند، به فرماندار می‌گوییم پاسخ می‌دهد که پرونده قضایی است و به من ربطی ندارد، به رئیس دادگستری مراجعه می‌کنیم می‌گوید که شبانه با من تماس گرفتند و گفتند در موضوع دخالت نکنید. از رئیس قوه قضاییه تقاضا می‌کنیم که به موضوع ورود کنند.

کارگران شرکت صابون‌سازی خرمشهر ادامه می‌دهند: مزایده‌ها هم به‌صورت صوری برگزار می‌شود، نه فرماندار حاضر است مشکل ما را حل کند نه اداره کار حاضر است از حقوق ما دفاع کند، اگر قرار است هر مسئولی در خرمشهر با تماس یک وزیر در قبال حقوق ما سکوت کند لااقل به ما بگویند که کدام وزیر و مقام مسئولی تماس گرفته که بفهمیم چه مشکلی با کارگران شرکت دارند.

یکی از کارگران با سابقه شرکت صابون‌سازی خرمشهر می‌گوید: اگر کارخانه را مجدداً راه‌اندازی کنند حاضر هستیم به سرکار بازگردیم. مشکل اینجا است که هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از همکاران اکنون کارگری می‌کنند، پایان سال94 هم تجمع کردیم به ما گفتند که بروید شرکت دارد به فروش می‌رسد و مطالبات شمارا پرداخت می‌کنیم.

کارگران عنوان می‌کنند: چه کسی پشت پرده شرکت صابون‌سازی خرمشهر است که نمی‌گذارد پرونده قضایی به نتیجه برسد، کارخانه صابون‌سازی خرمشهر کارخانه‌ای است که حداقل در سال 4یا5 میلیارد تومان سوددهی داشته، بالای 500خانواده به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق این کارخانه نان می‌خوردند.

یکی دیگراز کارگران این کارخانه عنوان می‌کند: 4سال است هیچ حقوق و مزایایی به ما پرداخت‌نشده است، هیچ مقام مسئولی هم پیگیر موضوع نیست فرماندار خرمشهر می‌گوید "به من ربطی ندارد".

پاسخ دادستان خرمشهر به سئوال خبرنگاران

علیرضا باوی رئیس دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان خرمشهر روز دوشنبه 27اردیبهشت 95 درحالی‌که وارد ساختمان فرمانداری خرمشهر می‌شد در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که " پرونده کارگران شرکت صابون‌سازی یاس خرمشهر در چه وضعیتی قرار دارد و چرا به نتیجه نمی‌رسد" اظهار می‌کند: من خبر ندارم. پرونده قاضی دارد بروید پیش قاضی، با قاضی صحبت بکنید. عملیات اجرایی زیر نظر قاضی پرونده است من دادستان هستم.

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه : با اتحاد مستحکم تر و قدرتمندتر علیه امنیتی کردن فعالیتهای حق طلبانه به دفاع از زندگی خود بایستیم

طی حدود یک هفته دستگاه قضائی با شتاب قابل توجهی اقدام به تأیید و صدور احکام جدید و سنگینی علیه رهبران جنبش های کارگری و معلمین نموده است.

شعبه 36 دادگاه تجدیدنظراستان تهران،حکم 6 سال زندان اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان که پیشتر درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام "اجتماع وتبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" و "تبلیغ علیه نظام "که مصادیق این اتهامات همانا دفاع از معیشت معلمان با خواست اجرای کامل قانون نظام هماهنگ پرداختها درموردفرهنگیان شاغل وبازنشسته،برچیده شدن استخدام موقت معلمان باحقوقهای بسیارناچیزتحت عناوین حق التدریس وشرکتی وپیمانی،جلوگیری ازرشدفزاینده مدارس غیرانتفاعی وهیات امنایی وبرخورداری فرزندان عموم مردم محروم و مزدبگیر جامعه ازآموزش وتحصیل رایگان ومطابق بااستانداردهای پیشرفته است،محکوم شده بود را تأیید نموده و به فاصله ۸ روز، ۲۴ مهر شعبه اول دادگاه ساوه نیز جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران را هر یک به اتهام تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال زندان محکوم کرده است.علاوه براین دواتهام،این دو عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام تشویش اذهان عمومی،برهم زدن نظم عمومی ومشاوره به کارگران اعتصابی نورد ولوله صفادرشعبه 101 دادگاه کیفری 2 ساوه نیزموردمحاکمه قرارگرفته اندواحتمالا احکام دیگری علیه آنان صادر خواهد شد.

کافی است به دلایل و مصادیقی که دستگاه های قضائی با استناد به آنها علیه این رهبران و فعالین جنبش کارگری پرونده های امنیتی تشکیل داده و احکام سنگین زندان صادرنموده اند، اندکی توجه شود تا معنای امنیت ملی، اخلال در نظم و تبلیغ علیه نظام را دریافت. به صراحت گفته شده است که خواستن زندگی قابل تحمل، آرامش و آسایش، حق برخورداری از آموزش و تحصیل توسط اکثریت مردم کارگر، معلم، بیکار و بقیه مزدبگیران امنیت صاحبان سرمایه ها و همچنین عده ای که پرونده های چپاولشان از ثروت عمومی سالهاست باز است را به خطر می اندازد.

گشودن پرونده های امنیتی علیه فعالین دفاع از حق حیات عمومی و صدور احکام سنگین و پشت سرهم برای آنان، نشانه یک مقابله همه جانبه با ما کارگران و معلمان و دیگر محرومان است که سالهاست به دفاع از زندگی خود درگیر مبارزه هستیم اما مدافعین کارفرمایان و سرمایه داران به دلیل بحران عمیق اقتصادی و ناتوانی در برآورده نمودن خواسته های ما ناچار به سرکوب گسترده و به زندان انداختن فعالین شده اند. ما اعلام می داریم سرکوب، بگیر و ببند و احکام طولانی مدت زندان، غول از جا برخاسته برای مقابله با بیکاری، فقر و گرسنگی و دستمزدهای ۵ برابر زیر خط فقر با هیچ درجه از سرکوب زمین گیر نخواهد نشست. با تمام توان و متحدانه علیه کلیه پرونده سازی های امنیتی و احکام صادره علیه جعفر عظیم زاده، شاپور احسانی راد و اسماعیل عبدی و آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالین که با پرونده های امنیتی در زندان هستند می ایستیم.

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه

26 مهر 95

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی فرودگاهی تهران مقابل سازمان تاکسیرانی!

صبح امروز 26مهر، تعدادی از رانندگان تاکسی های فرودگاه های مهرآباد و خمینی مقابل سازمان تاکسیرانی دست به تجمع زدند.

به گزارش 26مهرایلنا، صبح امروز حدود ۸۰ نفر از رانندگان تاکسی فرودگاههای مهرآباد و بین‌المللی خمینی مقابل سازمان تاکسیرانی در خیابان آزادی دست به تجمع زدند.

این تجمع که از ساعت ده صبح شروع شد، تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشت.

معترضان خواسته خود را تغییرات شرایط شغلی عنوان کردند و گفتند یکی از تصمیماتی که به آن معترضیم جداسازی اشتغال در دو فرودگاه تهران است، به این معنا که با تصمیم سازمان قرار است تاکسیرانان فرودگاه خمینی حق کار در مهرآباد را نداشته باشند و بالعکس.



تجمع کنندگان می‌گویند در خاتمه تجمع، دو تن از معاونان سازمان تاکسیرانی در جمع رانندگان معترض حاضر شدند و قول مساعد دادند که مشکلات رانندگان را در اسرع وقت حل کنند.

عدم پرداخت مطالبات800کارگر پالایشگاه پتروپارس پس از7ماه اخراج ازکار!

با گذشت 7 ماه از اخراج800کارگر پالایشگاه پتروپارس در فاز 19 عسلویه، هنوز معوقات مزدی این کارگران پرداخت نشده است.

به گزارش26مهرایلنا،کارگران این واحد گفتند: همه ما در استخدام شرکت پیمانکاری ونوسان بودیم که به دنبال قطع شدن رابطه کاری پالایشگاه پتروپارس با پیمانکاری ونوسان در اسفند ماه سال 94 بیکار شدیم.

بنابر این اظهارات کارگران یاد شده که تعداد آنها بالغ بر 800 نفر است هنوز بابت مطالبات مزدی پرداخت نشده ایام اشتغال خود از پیمانکار سابق طلبکارند و افزودند که از کارفرمای خود بابت پرداخت نشدن همین مطالبات رسید کتبی در اختیار دارند.

این کارگر با بیان اینکه کارگران طی روز های هشتم تا دوازدهم خرداد ماه برای دریافت مطالبات معوقه خود دست به تجمع زده بودند در ادامه افزودند: خواسته ای جزء دریافت مطالبات معوقه خود برای تامین مایحتاج زندگی خود نداریم.

طبق اظهارات آنان پس از قطع رابطه کاری پیمانکار با کارفرمای اصلی به آنها وعده پرداخت مطالبات وصول نشده داده شد که تاکنون عملیاتی نشده است.

ادامه بلاتکیفی کارگران اخراجی کارخانه نساجی بروجرد - تنها 53 کارگر بازگشت به کار شدند

پس از گذشت یکماه از وعده های مسئولین مبنی بر بازگشت به کار حدود 500 کارگر اما این وعده محقق نشد و تنها 53 کارگر بازگشت به کار شدند و مابقی کارگران اخراجی همچنان بلاتکلیف و منتظر تصمیم گیری مسئولان هستند.

به گزارش26مهر بازتاب بروجرد، د یماه سال گذشته بود که وحشت بیکاری و اخراج از کار همه وجود کارگران نساجی بروجرد را فرا گرفت، کارگرانی با سابقه های مختلف از دیماه تا اسفند سال 94 را با دلهره بر سر کار حاضر شدند و تنها منتظر تصمیم گیری های مسئولان در جلسات پی در پی بودند.

در طول این چند ماه اکثر مسئولان استانی و شهرستانی تعدیل نیرو را در نساجی کاملا رد کردند و در سخنان و گفت و گوهای مختلف اظهار داشت که تحت هیچ شرایطی نیرویی از کار اخراج نمی شود اما طولی نکشید که لیستی بلند بالا تهیه شد و 483 کارگر نساجی در بخش های مختلف بیکار و خانه نشین شدند.

البته باورش سخت بود اما بالاخره مسئولانی که وعده عدم اخراج کارگران را داده بودند، قبول کردند که این کارگران اخراج شده و حالا باید فکری کنند که قرار شد بعد از گذشت 6 ماه این کارگران بازگشت به کار شوند.

مهر امسال که از راه رسید امید کارگران ناامید و از بازگشت به کار خبری نشد که در این میان برخی از مسئولان شهرستانی می گفتند هر روز کارگران اخراجی وارد نساجی شده و نام خود را در لیست حاضرین ثبت می کنند که این کار غیر ضروری تنها نشان از بلاتکلیفی کارگران داشت.

از میان 483 کارگر اخراجی تنها 53 کارگر به کار بازگشته و مابقی کارگران همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و حالا جلساتی مختلف و بدون خروجی برگزار می شود.

دقیقا سال گذشته بود که یکی از مسئولان شهرستانی در گفت و گو با خبرنگاران گفت نه تنها نیرویی از نساجی اخراج نمی شود بلکه مهر ماه سال آینده تعداد نیروها به دو هزار نفر افزایش می یابند که این وعده فقط در حد حرف بود و کارگران اخراجی هم بازگشت به کار نشدند چه برسد به جذب نیروهای جدید.

از دی ماه 94 تا کنون قرار است تسهیلاتی در اختیار نساجی قرارداده شود که تا کنون این امر محقق نشده است.

"امید علایی" مدیر کارخانجات نساجی بروجرد گفت: ازابتدای مهر ماه تا 53 کارگر در قسمت های مختلف نساجی بازگشت به کار شده اند و پیگیری برای دریافت تسهیلات ادامه دارد.

به گفته وی بیمه بیکاری برخی از کارگران اخراجی با توجه به سابقه کاری پایان یافته که برنامه هایی برای رفع مشکلات این کارگران در حال انجام است و بیمه بیکاری تعدادی دیگر همچنان برقرار است.

گرچه بسیاری از کارگران اخراجی مشکل دغدغه حقوق دارند وبیمه بیکاری آنها قطع شده اما "کامران فرشید" رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: کارگران اخراجی نساجی بروجرد مشکل حقوق ندارند.

وی اضافه کرد: تلاش و پیگیری برای رفع مشکلات این واحد تولیدی ادامه دارد.

براساس این گزارش،طی چند سال اخیر نه تنها شاهد رشدی در واحدهای تولیدی بروجرد نبوده ایم بلکه حال و روز واحدهای تولیدی هر روز وخیم تر می شود به طوری که کاشی جم و زاگرس خودرو تعطیل، سامان کاشی با حداقل ظرفیت و نیمه جان کار می کند و نساجی بروجرد هم یکی از بزرگترین واحد تولیدی غرب کشور با حدود 550 کارگر فعالیت می کند.

عدم پرداخت 3ماه حقوق وچندین ماه حق بیمه 300 کارگر شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) !

پرداخت حقوق 300 کارگر شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) ، به دلیل آنچه «کمبود منابع مالی» ذکر می‌شود طی سه ماه اخیر به تعویق افتاده است.

به گزارش26مهرایلنا،منابع کارگری در منطقه عسلویه گزارش داده‌اند این کارگران که تحت مسئولیت شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) به کارهای ساخت پالایشگاه در عرصه نفت و گاز در منطقه عسلویه مشغولند اما بابت مطالبات پیشین، معادل سه ماه دستمزد معوقه طلب دارند.

به گفته کارگران شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) ،آخرین حقوقی که کارگران این واحد دریافت کرده اند مربوط به دستمزد خرداد ماه است که کارفرما آن را هفته گذشته به حساب کارگران پرداخت کرده است.

کارگران مورد نظر که به صورت قراردادی مشغول کارند با بیان اینکه مهم‌ترین عامل این وقفه سه ماهه کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، در ادامه درباره معوقات بیمه‌ای خود گفتند: علاوه بر دستمزد چندین ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و بدین ترتیب دفترچه های درمانی آنها هرچند وقت یک‌بار برای تمدید اعتبار با مشکل روبرو می شود.

طبق اظهارات کارگران (OEID)؛ به دلیل یک ماهه بودن قرار داد کار شان در این واحد نفت وگاز همیشه نگران از دست دادن شغل خود هستند.

کودکانی که پشت چراغ‌ قرمز قد می‌کشند

‌کافیست یک دقیقه منتظر پشت چراغ‌قرمز بمانی تا سروکله‌شان پیدا شود، برای تو ماندن در پشت این چراغ‌های قرمز

...