اخباروگزارشات کارگری16مهر1395

اخباروگزارشات کارگری16مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- بهنام ابراهیم زاده : دنیا بدون جنگ و خشونت از هم نمی پاشد
کودکان مقدمند بر هر مصلحت سیاسی٫نظامی٫اقتصادی
- گزارشی از تجمع ۱۲مرداد۹۵ رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری وشورای شهر برای مطالبات مسکن به همکاران زحمت کش.!
- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:
ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی پردیس
- بازداشت 5فعال کمپین "نه به تانکر مرگ"مریوان!
- زخمی شدن 4کارگردر آتش سوزی پالایشگاه نفت و گاز شاهرود!
- مصدومیت 9کارگرکشاورزی درحادثه تصادف وانت نیسان حاملشان!
بهنام ابراهیم زاده : دنیا بدون جنگ و خشونت از هم نمی پاشد
کودکان مقدمند بر هر مصلحت سیاسی٫نظامی٫اقتصادی
ضمن تبریک ۱۶ مهر روز جهانی کودک به همه فعالان و دوستداران کودکان و با امید به توقف جنگ و خشونت در این روز
در ۸ اکتبر روز جهانی کودک یاد می کنیم از هزاران کودکی که طی این چند سال قربانی قوانین تحجرگرایانه حاکمان بی مسئول کودک کش ایران شدند. از اعدام دختر نقاش دلارا دارابی٫بهنود شجاعی مهر مرگ کودکانی چون ستایش ها٫از کودکان شین آباد مرگ سیران یگانه٫ سارینا رسول زاده که قربانی آتش بی تدبیری حاکمان بی مسئول شدند.
در بعد جهانی از آیلان کردی همان کودک غرق شده ای که به همراه خانواده اش از صحنه درگیریهای شدیدی کوبانی فرار کردند اما در جستجوی امنیت و فرار از جنگ جان خود را از دست داد.با مرگ آیلان انسانیت خجالت کشید. این تراژدی بزرگ بار دیگر عبارت نفرین بر جنگ را برای هر انسانی تداعی می کند.مرگ آیلان جدای از مرگ هزاران کودکی است که در حوادث طبیعی٫ سیل و طوفان و زلزله جنگ و خشونت٫ آوارگی و آتش سوزیها و غیره جان خود را از دست داده اند و همچنان قربانی می گیرند٫می باشد.

جامعه جهانی و فعالان و دوستداران حقوق کودک در حالی به استقبال ۸ اکتبر٫روز جهانی کودک که یادآور حقوق فراموش شده کودکان می باشد٫می روند که یکی از طبیعی ترین حقوق کودکان که همانا لذت بردن از کودکی و شادی و امنیت و سرخوشی است در سایه فقر و آوارگی جنگ و خشونت ٫یتیمی و حبس و بردگی و کار اجباری که بزرگترها بر آنان تحمیل می کنند٫زائل می شود.

این محرومیتهاست که کودکان را به بزرگترین و مظلومترین قربانیان جامعه تبدیل کرده است.کودکان در کنار گروههایی همچون کارگران اقلیتها پناهندگان معلولان و زنان از محدود گروههایی هستند که مستوجب حمایتهای خاص حقوق بین الملل به شمار می روند.

حدود بیست و سه سال از الحاق کشور ایران به کنوانسیون حقوق کودک سال ۱۹۸۹می گذرد.اما با وجود این پس از گذشت ۲۳سال همچنان چالشهای جدی موجود در مقابل پیشرفت حقوق کودک در ایران مانع ایجاد می کند. بخشی از این چالشها از ماهیت حقوقی برخوردارند.اما بخش اعظم آنها رنگ اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به خود می گیرند.با این حال متاسفانه هنوز هیچ ساز و کار و ابزار مناسبی برای حمایت اجتماعی از کودکان در ایران وجود ندارد.در کنار فروش کودکان نوزادان آزار کودکان که به پدیده ای رو به گسترش می باشد٫بهره کشی از کار کودکان٫بردگی٫بندگی٫زباله گردی٫کاراجباری٫کارگر جنسی ٫کودک آزاری٫فعالیت در گروههای قاچاق و مواد مخدر و ... که جزو بدترین اشکال کار کودک است٫سو استفاده جنسی از کودکان٫حضور کودکان در کوره های آجرپزی٫ کارگاههای پنهان ٫خیابانها٫زیر پلها٫زیرزمینها و دیگر مناطق پنهان تراژدی جریحه دار نوع دیگری از استثمار کودکان می باشد. در حال حاضر سالانه بیش از چهل هزار مورد ازدواج در کودکان زیر ۱۸ سال در ایران ثبت می شود.بیشتر ازدواجهای کودکان نتیجه فقر اقتصادی و فقر فرهنگی و وجود نابرابریها و شکافهای طبقاتی در جامعه است.

اغلب این ازدواجها مربوط به دختران و کودکان زیر ۱۸ سال می باشد.این افراد قبل از اینکه انتخاب عقلانی پیدا کنند٫تحت فشار ناهنجاریها قرار گرفته و تن به ازدواج داده اند.

یکی دیگر از هنجارهای اخلاقی و اجتماعی کودک آزاری و آزار جنسی کودکان است هر روز صدها و شاید هزاران کودک در ایران و سراسر جهان از سوی افرادی که بیماریهای روانی و انحرافات اخلاقی مبتلا هستند قربانی خشونت کودک آزاری می شوند.

هر سال بیش از سه میلیون کودک از درس و تحصیل باز می مانند.بیشتر این کودکان که از آموزش و پرورش محکوم می گردند قربانی اوضاعی هستند که به سلامتی و آسایش آنان آسیب می زند. در بعد جهانی بیش از یک و نیم میلیون کودک در جهان بی خانمان و تعداد زیادی از عدم امنیت قضایی رنج می برند.

بیش از ۱۶۸ میلیون کودک کار حتی الامکان به کار گرفتن آنان در تمامی زنجیره ها از کشاورزی گرفته تا تولید خدمات و ساخت و ساز و تا جذب گروههای مسلح و شرکت در باندها دارد.

در جامعه ما گسترش آشکار کودکان کار نشاندهنده تغییر جامعه هدف اعتیاد و بی سوادی٫بزه٫ فقر٫فساد ٫فحشا٫بیماری و انواع بلاهای دیگر از بزرگسال به کودکان است.

فرجام سخن اینکه اگر چه هنرمندان٫نویسندگان٫ روشنفکران٫ دوستداران و فعالان حقوق کودک و سازمانها و نهادهای انسان دوست حقوق بشری در مقابل زندان و حصر و اعدام و قصاص و تراژدی کشتار و خشونت بی حد و حصر کودکان و سو استفاده های جنسی سکوت نکرده اند اما هنوز لازم و ضروری است که برای یک دنیای بهتر کودکان ٫اقدامهای مثبت ترو منسجم تری در اعتراض به وضعیت وخامت بار کودکان برداشته شود.

امید که با رفع خلأهای موجود رویکردی تازه در حمایت از حقوق کودکان در ایران و جهان شکل گرفته و انسان مداری و حفظ حرمت حقوق بشر از بدو تولد دستمایه رشد و توسعه قرار گیرد.

با امید به گسترش صلح و دوستی شاد و خلاق برای یکایک جهان

بهنام ابراهیم زاده

فعال حقوق کودکان

عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

زندان رجایی شهر

مهر ماه ۹۵

منبع:سایت اتحادیه آزادکارگران ایران

گزارشی از تجمع ۱۲مرداد۹۵ رانندگان شرکت واحد مقابل شهرداری وشورای شهر برای مطالبات مسکن به همکاران زحمت کش.!

قابل توجه همکاران بلاتکلیف درتسهیلات بلاعوض مسکن

کارگران ورانندگان زحمت کش همانطور که ازطریق رسانه ها در فضای مجازی مطلع هستید فساد گسترده ای در شهرداری تهران انجام پذیرفته که مبلغ دوهزاردویست میلیاردتومان برآورده شده که از طریق شهرداری با نام تخفیف ۵۰درصدی برای خرید مسکن دراختیار تعدادی از اعضای شورای شهر ومدیران ارشد شهرداری و تعدادی از خبرنگاران و مدیرمسئول رسانه ها گذاشته شده است وحتی صدای این ریخت وپاش ها واختلاس ها که از جیب کارگران ومردم برای استفاده ازرانت بیشتر، هزینه شده تا درمواقع اعتراض های کارگران شرکت واحد بتوانند از سکوت رسانه ها بهره بیشتری ببرند .رانندگان وکارگران زحمتکش شرکت واحد بیش ازدوماه ازحضور پرشور شما ازتجمع اعتراضی دوزادهم مردادماه درمقابل شورای شهر وشهرداری میگذرد و نمایندگان سندیکایی شما با مذاکره با خانم دکتر آباد در حل مشکل مسکن به نتایجی رسیدند وخانم آباد قول رسیدگی و پیگیری کار را از طریق معاون شهردار دادند .متاسفانه بعد از مراجعات مکرر نمایندگان شما نه تنهانتیجه ای نگرفتیم حتی خانم دکتر آباد در آخرین مراجعه نمایندگان شما با کمال بی احترامی از نیروی انتظامی درخواست کرد که نمایندگان را از دفترشان بیرون کنند .اینگونه برخوردهای نماینده شورای شهر با نمایندگان شما بعد ار افشاگری بزرگی که توسط رسانه ها جهت حق وحساب گرفتن تعدادی ازنمایندگان شورای شهر صورت گرفته است.وطبق اخباررسانه ها یکی از دریافت کنندگان این تخفیف های میلیاردی، ۵۰درصدی خانم دکتر معصومه آباد نماینده شورای شهر بوده است که قراربوده به مشکلات ما رانندگان در زمینه مسکن رسیدگی کند .البته این تخفیف ها بعد از اعتراضات شما همکاران وزحمتکش ها و پیگیری های نمایندگان سندیکایی قراربود در اختیارشش هزار کارگر وراننده شرکت واحد که از هیچگونه تسهیلات مسکن استفاده نکرده اند و مصوبه ای هم با تلاش نمایندگان سندیکایی و حضور وپیگیری شما همکاران مبنی بر پرداخت این تخفیف های ۵۰درصدی بابت خرید زمین در اختیار رانندگان شرکت واحد قرار بگیرد. اما گویا تقسیم این دوهزارودویست میلیاردبین اعضای شورای شهر ومدیران ارشد شهرداری بسیار واجب تر از کارگران ورانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی بوده است .همکاران عزیز توجه داشته باشید با توجه به اقدامات وعجله ای که برای خصوصی سازی درشرکت واحد درحال شکل گیری است وبا توجه به سکوت خبری رسانه ها ازاخبارومشکلات رانندگان شرکت واحد وجوددارد اگر اعتراضات و پیگیری های بعدی را در مقابل شهرداری وشورای شهر انجام ندهیم دیگر قادر بگرفتن حق مان از شهرداری تهران نخواهیم بود ، امروز اتحاد وهمبستگی بیشتر ما میتواند ما را به مطالبات به حقمان برساند.سوال ما از شهردار این است که چطور میشود که شهردارتهران برای تعداد انگشت شماری از مدیران خود که دربهترین شرایط مالی بسر میبرند میلیاردها تومان هزینه میکند اما حق کارگرانی که از حداقل ترین مسکنی برخوردارنیستند وبخش بیشتر حقوقشان هزینه اجاره خانه ها میشود درسردگمی و بلاتکلیفی بسر میبرند .همکاران عزیز متحد شوید که حق گرفتنی است.

همکاران به سندیکای خود بپیوندید و با پرداخت حق عضویت همکاران خود را در سندیکا یاری و همراهی کنید و اخبار موثق را از طریق کانال تلگرامی و پیک سندیکا،همچنین سایت و صفحه فیسبوک سندیکا پیگیری کنید و تصاویر، پیشنهادات و مشکلات در محل کار خود را با کلیک Pvsyndica@برای ما ارسال کنید.

https://telegram.me/vahedsyndica

http://vahedsyndica.com

http://on.fb.me/1Kvgbel

vsyndica@gmail.com

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی پردیس

بر طبق اخبار اعتراضات کارکنان پتروشیمی پردیس وارد نهمین روز شده است. دور جدید اعتراضات کارگران به بدعهدی مدیران پتروشیمی پردیس در اجرای توافق قبلی با کارگران از 5 مهر شروع شده است و در این مدت کارگران از خوردن غذا در شرکت خودداری کرده اند. در دور قبلی اعتراضات مدیریت ضمن قبول خواسته های کارگران طی نامه ای توافق کرده بود که تا اول مهر مقدمات اجرای خواسته های کارگران را فراهم کند. اما بعد از 2 ماه کارگران متوجه شدند که مدیریت به این توافق پایبند نیست و حتی با عناوین مختلف دست به تهدید و ارعاب کارکنان زده است. به عنوان مثال مدیریت به شیوه رضاخانی دستور قطع کارانه برخی از پرسنل را نیز صادر کرد که این قضیه باعث شد که دیگر کارگران با گذاشتن مبالغی از حقوق خود این گونه تهدیدهای مدیریت را خنثی کنند. این شیوه برخورد مدیران شرکت باعث اتحاد و همبستگی بیشتر کارکنان این مجموعه و پافشاری آنان بر پیگیری مطالبات خود می باشد.

اعتراض کارگران از انتهای تیر ماه به تغییر شیفت کاری شروع شده است و کارگران خواهان برقراری شیفت یک به یک می باشند. نکته مهم در این اعتراضات این است که خانواده های کارگران پردیس ضمن حمایت از همسران خود به این اعتراضات پیوسته اند که این خود باعث تاثیر مثبت در ادامه این حرکت شده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

15 مهر 1395

بازداشت 5فعال کمپین "نه به تانکر مرگ"مریوان!

روز پنج‌شنبه پانزدهم مهرماه، ٥ تن از فعالان کمپین "نه به تانکر مرگ" به نام‌های آرتین حسن‌زاده، بهاره عارفی شیخ، سیران خورنکا، روژین رضایی و عادل رشیدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند.

به گزارش16مهرکردپا،دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران برای آزادی فعالان کمپین "نه به تانکر مرگ" درخواست تودیع وثیقه سنگین نموده است.

دستگاه قضایی مریوان برای آزادی هریک از فعالان کمپین "نه به تانکر مرگ" درخواست تودیع وثیقه ٥٠ میلیون تومانی کرده است.

فعالان بازداشت شده کمپین "نه به تانکر مرگ" به زندان عمومی شهر مریوان منتقل شده‌اند.

این اقدام دستگاه قضایی، نارضایتی فعالان مدنی شهر مریوان را درپی داشته است.

فعالان مدنی مریوان می‌گویند: "چه بر سر این کشور آمده است، نهایت وقاحت این است که به علت اعتراض به جاده‌های مرگ شهر خود بازداشت و سپس برای آزادیت درخواست تودیع وثیقه ٥٠ میلیون تومانی کنند".

این فعالان در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده‌های مرگبار مریوان اقدام به راه‌اندازی کمپینی تحت عنوان "نه به تانکر مرگ" کرده بودند و خواستار حل مشکلات رفت و آمد تانکرهای حمل سوخت که زندگی شهروندان مریوانی را تهدید می‌کند، شدند.

خود کشی کارگر کشاورزی در روستای گلچیر مریوان

بنا به گزارش رسیده روز دوشنبه 12/7/95 یک کارگر کشاورزی به نام اقبال قادرپور در روستای گلچیر از توابع شهرستان مریوان با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد. نامبرده متاهل و دارای فرزند بود. علت خودکشی این کارگر مشکلات خانوادگی ناشی از مسائل مالی ذکر شده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

15 مهر 1395

زخمی شدن 4کارگردر آتش سوزی پالایشگاه نفت و گاز شاهرود!

معاون اورژانس 115 شاهرود گفت: در آتش سوزی روز جمعه پالایشگاه نفت و گاز پیروزی این شهرستان چهار کارگر زخمی شدند.

به گزارش16مهرایرنا،ناصر سلمانپور افزود : در این حادثه 2 نفر از کارگران پالایشگاه دچار سوختگی و اعضای بدن 2 نفر دیگر دچار شکستگی سطحی شدند.

سلمانپور اظهار داشت : این مصدومان از سوی اورژانس برای ادامه درمان به بیمارستان امام حسین شاهرود منتقل و 2 نفر از آنان پس از مداوا ترخیص شدند.

وی میزان سوختگی 2 کارگر مصدوم این پالایشگاه را 20 و 30 درصد اعلام کرد.

پالایشگاه نفت و گاز پیروزی شاهرود ساعت 2 و 45 دقیقه بامداد روز جمعه دچار آتش سوزی شد که با تلاش نیروهای آتش نشانی شاهرود، بسطام، دامغان، شرکت خطوط لوله و مخابرات شمال شرق، شرکت پخش فرآورده های نفتی و یگانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران ، ساعت هفت و 20 دقیقه صبح مهار شد.

بنابه گفته معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود، در این آتش سوزی بین 80 تا100 هزار لیتر فرآورده نفتی سوخت.

به گفته محمدرضا هاشمی فرماندار شاهرود علت وقوع این آتش سوزی در دست بررسی است.

مصدومیت 9کارگرکشاورزی درحادثه تصادف وانت نیسان حاملشان!

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز جمعه به ایرنا گفت: در برخورد کمپرسی با وانت نیسان حامل کارگران کشاورزی در بخش شاوور شوش هفت تن مصدوم شدند.

به گزارش16مهرایرنا،فریدون جعفریانفر افزود:این حادثه ساعت 5:51 دقیقه صبح روز جمعه در مسیر جاده شوش - اهواز رخ داد.

وی افزود: مصدومان این حادثه توسط اورژانس 115 به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شدند