اخباروگزارشات کارگری14مهر1395

اخباروگزارشات کارگری14مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- مهلت 15 روزه معاون پارلمانی وزیر به کارکنان شرکتی های مخابرات
- نهمین روزاعتراض کارگران پتروشیمی پردیس!
- اعتصاب چند روزه کارگران پتروشیمی اروند دراعتراض به کاهش حقوق!
- تجمع کارگران منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس دراعتراض به خصوصی سازی مقابل استانداری هرمزگان!
- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آونگان اراک مقابل استانداری مرکزی برای دومین روزمتوالی!
- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه فروآلیاژ ازنا!

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت سپنتا مقابل فرمانداری اهواز!

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت گلریس ابهربرای چندمین بار!

- اعتراض کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک به تحریف مطالبات مزدی

- جعفر عظیم زاده و شاپوراحسانی راد در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه محاکمه شدند

- تغییر حذفی در ماده 86/ وزارت نفت از شورای عالی حفاظت فنی خط خورده‌است

- ادامه بلاتکلیفی شغلی کارگران اخراجی شهرداری یاسوج علیرغم وعده و وعیدها!

- عدم پرداخت 2ماه حقوق400کارگر رجاء!

سایه شوم بیکاری بالای سراین کارگران!

- گلایه پرستاران طرحی ایرانشهر از فشردگی ساعات کاری/ مزایا با شدت سختی کار همخوانی ندارد

- بیانیه ” کانون صنفی فرهنگیان گیلان ” به مناسبت پنجم اکتبر

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:گرامی باد 5 اکتبر روز جهانی معلم!

- امروز در مریوان اتفاق افتاد!

- ریزش معدن در بردسکن خراسان رضوی منجر به مرگ 2 کارگروزخمی شدن 3کارگردیگرشد!

- مرگ کارگر مقنی جوان بر اثر ریزش دیواره چاه!

- کشته وزخمی شدن 5کارگرکارخانه فولاد مبارکه براثرسقوط کابین!

مهلت 15 روزه معاون پارلمانی وزیر به کارکنان شرکتی های مخابرات

اتحادیه آزاد کارگران ایران : در پی تحصن دو روزه کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات سراسر کشور در فضای بیرونی ساختمان مجلس شورای اسلامی ، امروز 14 مهرمعاون پارلمانی وزیر ارتباطات با حضور در جمع تحصن کنندگان قول داد تا 15 روز آینده نسبت به تغییر وضعیت کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات اقدام کند.

با تجمع کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات لرستان همگام با دیگر استانها، مقابل مجلس شورای اسلامی مهلت 15 روزه تغییر وضعیت نهایی گردید.

طبق گزارشات رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی تجمع اعتراضی اکثریت کارکنان بخش خصوصی شرکت مخابرات توابع استانها مقابل مجلس شورای اسلامی، جهت خواست حقوق تضییع شده خود، شرایط استخدامی، بهبود وضعیت شغلی، قراردادمسقیم با شرکت مخابرات و حذف واسطه وطرح طبقه بندی مشاغل، تغییر وضعیت در دستور کار قرار گرفت.

بعد از تجمع صورت گرفته ، جلسه ای که با حضور نماینده تام الاختیار و رییس حراست شرکت مخابرات ایران، رییس حراست مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده پارلمانی وزارت با نمایندگان بخش خصوصی از چندین استان مختلف ، نهایتا با تعیین ظرف زمانی 15 روز نسبت به تغییر وضعییت کلیه کارکنان بخش خصوصی به توافق رسیدند که این صورتجلسه در دبیرخانه مجلس شورای اسلامی نیز به ثبت رسید تا برای تجمع کنندگان قابل پیگیری باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

14 مهر 95

نهمین روزاعتراض کارگران پتروشیمی پردیس!

اعتراضات کارگران پتروشیمی پردیس در حالی وارد نهمین روز خود شده که مدیران این شرکت گویا خواهان رکورد زنی آن هم در حوزه اعتراضات کارگری در این شرکت هستند !

حدود ۹ روز است که از اعترضات کارکنان پتروشیمی پردیس مبنی بر بدعهدی مدیران این شرکت در خصوص اجرای خواسته های بر حق آنها می گذرد.

به گزارش14مهرنفت ما،آنچه که در طول این مدت قابل توجه بوده آن است که مدیران ارشد پتروشیمی پردیس نه تنها اقدامی در جهت بهبود شرایط نکرده اند بلکه با عناوین مختلف دست به تهدید و ارعاب کارگران زده اند و از طرفی سعی در بی تفاوت نشان دادن خود به مسایل موجود دارند.

البته آنطور که خبر رسیده است، کارگران پتروشیمی پردیس با این نحوه برخورد مدیران ارشد شرکت در جهت احقاق حقوق خود مصر تر شده و از نهاد های گوناگون در حال پیگیری آن می باشند.

درهمین رابطه:

آغازدورجدید اعتصاب غذای کارگران پتروشیمی پردیس!

تعلیق ازکارتعدادی ازکارگران معترض وتهدیدکارگران معترض به اخراج از جانب مدیرعامل!

کارگران پتروشیمی پردیس با شروع اول مهرماه و خلف وعده مدیران این شرکت در جهت رفع کاستی ها و بهبود شرایط کاری از امروز دست به اعتصاب غذا زده اند .

فاز جدید اعتصاب غذا کارگران این شرکت از امروز5مهرماه، آغاز شده و در این راستا تعدادی از کارگران این شرکت از فعالیت خود در این شرکت تعلیق شده اند .

به گزارش 5مهرنفت ما، مدیر عامل این شرکت 2 ماه پیش نامه ای را با دست خط خود برای امور مالی، اداری و خدمات زده تا مراحل اجرای طرح یک یک و سایر خواسته های پرسنل بررسی و حداکثر تا 1 مهر به اجرا برسد.

البته نامه مدیر عامل بیشتر نمایشی بوده تا نارضایتی کارگران را تا حدودی مهار و فرصتی ذخیره نماید تا در زمان مناسب برنامه های از پیش تعیین شده خود را اجرایی کند.

اینک با شروع مهرماه و بدون در نظر گرفتن درخواست کارگران، همچنان با عزمی راسخ در حال اجرایی نمودن طرح چهار شیفت می باشد و هر فردی را که در این مسیر سنگ اندازی نماید تهدید به اخراج نموده است .

برپایه این گزارش، فاز جدید اعتصاب غذا کارگران این شرکت از امروز5مهرماه، آغاز شده و در این راستا تعدادی از کارگران این شرکت از فعالیت خود در این شرکت تعلیق شده اند .

اعتصاب چند روزه کارگران پتروشیمی اروند دراعتراض به کاهش حقوق!

چند روزی است که از پتروشیمی اروند خبر می رسد کارگران پیمانکاری این شرکت نسبت به کسر حقوق و مزایای خود اعتراض دارند.

به گزارش10مهر ماهشهر امروز،این اعتراض ها موجب تجمع و اعتصاب نیروها شد تا اینکه امروز خبر رسید، پس از چند ساعت تجمع کارگران و جوابگو نبودن مسئولین، درگیری فیزیکی در این مجتمع رخ داده است.

در همین خصوص چگینی مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند اظهار کرد: نزدیک به یک سال آیتمی به نام ترمیم مزایا به اشتباه حدود ۱۰ برابر حق واقعی، به کارگران این شرکت پرداخت می شده که با سر کار آمدن پیمانکار جدید، این گزینه اصلاح شده است.

چگینی می گوید بارها مسئولین در این خصوص با نمایندگان کارگران صحبت کرده اند و سعی در توجیه آن ها داشته اند ولی این نیروها همچنان بر نظر خود پای فشاری می کنند و به اعتصاب خود ادامه می دهند.

وی عنوان کرد که مسئولین این پتروشیمی به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند.

مدیر روابط عمومی پتروشیمی اروند همچنین ایجاد درگیری فیزیکی صبح امروز در این مجتمع را تکذیب کرد و گفت اعتراض کارگران در حد تجمع و اعتصاب بوده است.

تجمع کارگران منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس دراعتراض به خصوصی سازی مقابل استانداری هرمزگان!

از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح امروز14مهر، جمعی ازکارگران منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

کارگران معترض، پلاکاردهایی با عنوان‌های "خصوصی‌سازی نمی‌خواهیم" در دست داشتند.

به گزارش14مهرایسنا،تجمع تعدادی از کارکنان و کارگران منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس پس از برگزاری جلسه با سرپرست دفتر سیاسی و انتخابات استانداری هرمزگان به اتمام رسید.

در جلسه نماینده کارگران با علیرضا پاکدامن(سرپرست دفتر سیاسی و انتخابات استانداری هرمزگان) مقرر شد، استانداری هرمزگان با فرستادن نماینده‌ای دغدغه کارگران در خصوص، خصوصی شدن منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس را بررسی و پس از انجام تحقیقات، در جلسه‌ای با مدیران این منطقه اقتصادی و نماینده کارگران نتیجه را اعلام کنند.

در این تجمع‌، کارکنان، نگران آینده این مجتمع صنعتی بودند و اضافه کردند: همان‌طور که با وعده خصوصی‌سازی و بهبود امور مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزال را واگذار و در پی آن شاهد سرگردانی و کاهش حقوق کارگران وبی ثباتی در آن هستیم، نمی‌خواهیم چنین موضوعی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس رخ دهد.

این مجتمع در حال حاضر به‌صورت نیمه‌دولتی و زیر نظر معاونت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت(ایمیدرو) اداره می‌شود و طی هفته گذشته از سوی(کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس ایمیدرو )در حکمی حسن خلج طهرانی را جایگزین عبدالمجید عبدلی‌زاده کرد. گفته می‌شود چند روز قبل عبدلی‌زاده از این پست استعفا داده است.

یادآوری: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در کیلومتر 13 بزرگراه رجایی در غرب بندر عباس واقع شده است.منطقه در تاریخ 24/10/76 با نام منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات، بر اساس مصوبه هیت وزیران تاسیس و از تاریخ 16/12/83 به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال 88 به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام دارد .

این منطقه با وسعت تقریبی 5000 هکتار در 4 سایت جنوبی ،میانی ، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم که 2000 هکتار آن عملیاتی و شرکتهای سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های مورد نظر می باشند و 3000 هکتار دیگر در حال آماده سازی زیرساختها می باشد . منطقه از شمال به کوههای پولادی پالایشگاه های هشتم ، ستاره خلیج فارس و هرمز و از جنوب به اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی ، آبهای آزاد و خلیج فارس ، از غرب به بندر رجایی و از شرق به نیروگاه 1200 مگاواتی توانیر و شهر بندرعباس و خطوط ریلی مرتبط و شرایط متمایزی را پدید آورده است .

فعالیت های شرکت با عملیاتی شدن سایت جنوبی و احداث ساختمان های اداری ، حصار کشی سایت میانی ، احداث شبکه های راه و تاسیسات ، هتل پنج ستاره خلیج فارس ، کارخانجات آبشیرین کن ، پل های روگذر به محور رجایی و راه آهن شروع و با ادغام شرکت نورد بندرعباس (بارکو) و ملحق شدن اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی ، نفتی و استقرار گمرک با عملیاتی شدن سایت ها محقق گردید و هم اکنون با توجه به استقرار صنایع بزرگی نظیر فولاد – آلومینیوم و سایر صنایع، این منطقه به قطب صنعت فولاد ، آلومینیوم ، آند ، تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی و انرژی برق تبدیل شده است .

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه آونگان اراک مقابل استانداری مرکزی برای دومین روزمتوالی!

امروز چهارشنبه ۱۴ مهرماه برای دومین روزمتوالی،کارگران کارخانه آونگان اراک به دلیل پرداخت نشدن ۲۲ ماه از حقوق و مزایای خود مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.



به گزارش14مهراراک امروز، کارگران آونگان دیروز نیز در مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده بودند ولی به دلیل عدم تاثر گذاری و بی نتیجه ماندن خواسته هایشان امروز نیز مجددا مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.

کارگران این کارخانه با نصب بنری ضمن گلایه از بی تدبیری مسئولین در پرداخت نشدن ۲۲ ماه از حقوقشان خواستار پیگیری و رفع مشکلات خود شدند.

این درحالی است که کارگران کارخانه آونگان در آبان ماه سال گذشته نیز چندین بار در مقابل استانداری مرکزی تجمع داشتند.

یکی از کارگران این کارخانه گفت: در این شرایط اقتصادی و تورم حاکم بر اقتصاد فکر کنید کارگری ۲۲ ماه حقوق نگرفته باشد به نظر شما باید چگونه طی این مدت زندگی خود را بچرخاند.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه طی این مدت که حقوق نگرفته ایم بارها در مقابل استانداری تجمع داشته ایم ولی تا کنون مسئولان فکری به حال ما نکردند.

استان مرکزی با وجود صنایع مادر چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب شده و با رکود اقتصادی حاکم بر کشور از آسیب های این شرایط بی نصیب نمانده، به طوری که به گفته مسئولان استانی صنعت استان با ۴۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

در حالی که ضرورت توجه به تولید داخلی به شدت احساس می شود اما ضربه های اقتصاد عاریتی بر پیکر واحد های صنعتی استان مرکزی تن خسته کارگران زحمت کش در این صنایع را به شدت می آزارد.

باید دید که مسئولین استان چه تدابیری را برای این تجمع ها خواهند اندیشید تا مشکلات کارگران زحمت کش برطرف شود.

شرکت آونگان اراک در سال ۵۵ تاسیس و در سال ۸۳ به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به طور اقساط به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت آونگان اراک به عنوان بزرگترین تولید کننده دکل های انتقال برق در خاورمیانه ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن نبشی را در سال دارد.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران کارخانه آونگان اراک دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری مرکزی برای باردیگر!

امروزسه شنبه13مهر،برای باردیگرجمعی از کارگران کارخانه آونگان اراک دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل استانداری مرکزی زدند.شرکت آونگان اراک دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

به گزارش13مهر ایرنا، این کارگران در پی پرداخت نشدن حقوق معوق خود در ماه های گذشته از مسئولان خواستند تا با بررسی وضعیت کارخانه آونگان، تنگناهای پیش روی کارگران این واحد بزرگ تولیدی را رفع کنند.

شرکت آونگان بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیرو در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات اقتصادی مواجه شده است.

کارخانه آونگان با تولید انواع نبشی و دکل های انتقال انرژی از کارخانه های با سابقه اراک بود که درسال 1383 به بخش خصوصی واگذار شد.

این کارخانه جزو نخستین واحدهایی بود که در قالب اصل 44 واگذارشد اما بعد از واگذاری با تنگناهایی مواجه شد.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه فروآلیاژ ازنا!

صبح امروز14مهر، کارگران فروآلیاژ ازنا با تجمع در درب ورودی کارخانه از عدم تعیین تکلیف و اخراج قریب الورودشان اعتراض کردند.
به گزارش14مهر ازناخبر ، جمعی از کارگران صنایع فروآلیاژ ازنا برای اولین بار در اعتراض به تعطیلی و اخراج مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

تجمع مسالمت آمیز و آرام بعد از ساعت ها و با حضور اعضای شورای تامین با وعده های امیدوار کننده به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش امروزتابناک درهمین رابطه، در ادامه تعطیلی واخراج کارگران در صنایع وکارخانه های لرستان اخباری مبنی بر اخرج 500کارگر جوان وفنی شرکت فرو آلیاژازنا به گوش می رسد .

مدتی است اخباری مبنی برتعطیلی کوره های شرکت فروالیاژ ازنا به دلیل مشکلات مالی و واردات بی رویه سلیس به گوش میرسید.

امروز متاسفانه با تماس دوستان مطلع شدم ظاهرا بحث از این فراتر رفته است و مدیران ارشد این مجموعه تصمیم به کار بسیار عجیب و خطرناکی گرفته اند.

درحدود ساعت دوازده ظهر مدیرعامل شرکت شاه حسینی جلسه در این شرکت با تعدادی از کارگران برگزار میکنندو در نتیجه با اعلام این خبر که وضعیت شرکت در حالت ناخوشی است ومجبورا باید با حدود 500 نفر از مجموع 600 نفر کارگر این کارخانه خداحافظی موقت کرده و آنهارا به اداره کار جهت دریافت بیمه بیکاری معرفی نماییم تا بعد از حدود شش ماه مجدد همگیتان را برای ادامه کار در فروالیاژ بکار گیریم و تصمیمی است که گرفته شده وابدا قابل بازگشت نیست و من نیز خود بسیار متاثرهستم واستعفایم را تقدیم هیات مدیره خواهم کرد!!! جلسه را به پایان میرساند.

به محض شنیدن این خبر با تعدادی از مسولین ارشد استان ونماینده مجلس تماس گرفتم تا علت را جویا شوم که عده ای مصاحبه رو به فردا موکول کردند و نماینده مجلس ازازنا ودرود نیز که یکی از موثر ترین وکارگشاترین افراد دراین ماجرا میتواند باشد پاسخگو نبودند که با ارسال پیامی به ایشان درخواست پیگیری تا نتیجه را ازایشان درخواست نمودم وبازهم درصورت پاسخگو نبودن دراولین فرصت درمجلس ودفترایشان ، حاضر خواهم بود.

یادآوری:

کارخانه فروالیاژ درسال 1365 در زمینی به مساحت 70هکتار درپانزده کیلومتری ازنا اراک احداث گردید ودرسال 1374 ودرزمان دولت سازندگی به طور رسمی به بهره بردای کامل رسید.

طرح توسعه این کارخانه باهدف بالابردن ظرفیت فروسیلیسم که تامین کننده مواد اولیه فولاد و چدن میباشد تا امروز مشغول به تولید بوده است و وعلاوه بر بازار داخلی به کشور هایی چون روسیه،هلند،تاجیکستان،بریتانیا،پرتغال،اسپانیا،استرالیا،المان،هند ودهها کشور دیگر صادر میکردد.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت سپنتا مقابل فرمانداری اهواز!

صبح روز گذشته(13مهر) جمعی از کارگران شرکت سپنتا که از سال ۹۴ تاکنون حقوق شان با وعده های بی اساس مدیران پرداخت نشده جهت اعلام اعتراض خود مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند.



به گزارش14مهر اهوازنوین،کارگران معترض می گویند:ما تعدادی کارگر هستیم از مهندس گرفته تا آبدارچی فرقی نمیکنه همون حقمون بین اول شرکت سپنتا بین الملل و دوم مناطق نفتخیز و سوم مسئولین که به آنها پناه آوردیم اما به هر دلیلی از سال ۹۴ تا الان ما را با انواع گفته های پوچ وعده داده اند.

با پیگیری نماینده های کارگران لیستی از اداره کار که شکایت کرده بودن تهیه و طی جلسه ای که استانداری و فرمانداری و اداره کار و شرکت سپنتا داشتن و طبق طلبی که شرکت سپنتا از مناطق داشته و دارد .

این ارگانهای دولتی مناطق را ۴۰ روز فرصت داده که پول ما کارگرهارا پرداخت کنند . اما به دلایل مجهول و بی اساس که شامل خیلی موارد میشود تا الان پرداخت نشد .

امروز13مهر، ما تجمع کردیم درب مناطق و همه مدیران به دروغ مرخصی بودند . به ناچار رفتیم فرمانداری ودست به تجمع زدیم.

امروزطی گفتگو که رئیس تامین سیاسی با مناطق داشت به آنها تاکید کرد که ما تامین کرده ایم که پرداخت بشود چرا نشد و کی میشود . باز هم وعده ۲۵ همین ماه را داده و گفته پول توی حساب کارگرها میباشد .

تجمع اعتراضی کارگران شرکت گلریس ابهربرای چندمین بار!

صبح روز گذشته(13مهر) برای باردیگر،حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت گلریس ابهر در اعتراض برای گرفتن حقوق از دست رفته خود، در محل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش14مهر ابهر24،اقدام در حالی صورت گرفته است که تاکنون حقوق و دستمزد کارگران هنوز پرداخت نشده و بیش از ۳۷۰ نفر از کارگران این شرکت اخراج شده اند.

کارگران که همواره قربانی بی‌برنامگی و سیاست‌های مدیریتی نادرست مدیران بالادستی خود بوده‌اند چندین ماه است که نانی سر سفره خانواده خود نبرده و همچنان در طلب حق قانونی خود سنگ‌ بر دربسته می‌کوبند تا از این راه بتوانند حداقل فریاد اعتراض خود را به گوش مسئولان استانی برسانند.

اما ظاهر امر نشان می‌دهد هیچ اراده‌ای برای رفع مشکلات کارگران شرکت گلریس ابهر وجود ندارد و با آمدن این مسئول و آن مسئول نیز آستین همتی برای رفع نگرانی‌های کارگران بالا زده نمی‌شود گویی گوش مسئولان این شهرستان از این فریادها پر شده است.

گفتنی است در در مورخه ۳۰ تیر ماه سال جاری کارگران دست به تجمع زده بودند که با قول هایی که مسئولین به آنها دادند به خانه هایشان برگشتند ولی تا کنون هیچ یک از قول های آنان محقق نشده و کارگران این شرکت همچنان منتظر حق و حقوق خود از شرکت می باشند.

اعتراض کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک به تحریف مطالبات مزدی

تعدادی از کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک نسبت به رویه بی‌توجهی که از سوی مجموعه کارفرمایان این واحد صنعتی در خصوص شرایط کارگران پیمانکاری اتخاذ شده‌است، معترض شدند.

به گزارش14مهرایلنا،تعدادی از این کارگران اعلام کردند: در ملاقات حضوری راجع به مسائلی مانند شیوه انتقاد قرارداد کار، نحوه محاسبه و چگونگی پرداخت مطالبات مزدی مجموعه کارگران قراردادی انتقاداتی را به مسئولان ماشین سازی اراک انتقال داده‌ایم که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

این کارگران که تعداد آنها 200 تا 300 نفر است به صورت پیمانکاری در سمت‌های شغلی همچون متخصص جوشکار صنعتی فلزسنگین و دیگ های بخار مشغول کارند و ظاهرا در قراردادهای کاری آنها به صورت کامل در مورد مسائل مهمی همچون نحوه محاسبه و میزان مزایای سنوات، مرخصی، هزینه رفت و برگشت، ناهار، عیدی اشاره نشده است.

برپایه این اظهارات کارگران یاد شده بالای 8 سال سابقه‌کاری دارند و به ازای انجام 88 ساعت کار در ماه کمتر از یک میلیون تومان دریافت می کنند.

به گفته این کارگران، به دلیل ترسی که در میان آنها از بابت ضبط و توقیف کارت‌های حضور غیاب روزانه به وسیله پیمانکاران وجود دارد، هیچ کس جرائت مراجعه به اداره کار و طرح دادخواست رسیدگی به مطالبات بر زمین مانده خود را ندارد.

در تماس های مکرر با معاونت نیروی انسانی ماشین سازی اراک و روابط عمومی این شرکت تاکنون هیچ پاسخی را در خصوص وضعیت کارگران زیر پوشش پیمانکاری هایشان اعلام نکرده اند.

البته پیش از این معاونت نیروی انسانی ماشین سازی اراک اعلام کرده بود که تمامی کارگران زیر مجموعه پیمانکاری این واحد صنعتی دارای قراردادهای کاری بوده و در نتیجه وضعیت مطلبات آنها در مورد مزایایی چون حق بن، حق مسکن، ناهار، هزینه رفت و آمد روشن است.

جعفر عظیم زاده و شاپوراحسانی راد در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه محاکمه شدند

در پی دو بار تاخیر در برگزاری جلسه محاکمه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد، صبح امروز این دو عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران با اتهامات "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" و "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان ساوه مورد محاکمه قرار گرفتند. مصادیق این اتهامات تشکیل و مدیریت اتحادیه آزاد کارگران ایران و مقاله ها و مصاحبه های این دو فعال کارگری پیرامون مسائل صنفی بود.

در این جلسه محاکمه که از ساعت 30/9 صبح تا 12 ظهر به طول انجامید و وکیل کارخانه نورد و لوله صفا نیز در آن شرکت داشت، وکیل جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد جناب آقای محمد علی جداری فروغی دفاعیه مبسوط و مستدلی را ارائه و ضمن وارد کردن برخی ایرادات قانونی به مراحل اولیه تشکیل پرونده و اشاره به تشابه کامل اتهامات وارده و مصادیق آنها بر جعفر عظیم زاده در شعبه اول دادگاه انقلاب ساوه با شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران که وی را به شش سال زندان محکوم کرده است، بر ضرورت عدم تشکیل پرونده های امنیتی بر علیه کارگران معترض و حق خواه تاکید نمود. در این جلسه همچنین جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد نیز از فعالیتهای صنفی خود و اتحادیه آزاد کارگران ایران دفاع کردند و توضیحات مفصلی را پیرامون فعالیتهایشان که تماما معطوف به مسائل صنفی می باشد ارائه نمودند و با رد اتهامات وارده، خواهان برداشته شدن اتهامات امنیتی از روی پرونده های فعالین صنفی شدند.

برای جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد پرونده دیگری نیز در دادگاه شعبه 101 کیفری 2 شهرستان ساوه تشکیل شده است. جلسه اول این دادگاه روز هشتم شهریور ماه برگزار شد و قرار است وقت رسیدگی دیگری برای این پرونده تعیین و ابلاغ شود. تشکیل دو پرونده امنیتی و کیفری بر علیه این دو فعال کارگری در رابطه با اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا در اردیبهشت ماه سال 1394 می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 14 مهر ماه 1395

تغییر حذفی در ماده 86/ وزارت نفت از شورای عالی حفاظت فنی خط خورده‌است

در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، وزارت نفت از اعضای شورای عالی حفاظت فنی خط خورده است و این حذف، احتمالاتی را به ذهن متبادر می‌کند.

به گزارش14مهر ایلنا، در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، وزارت نفت از ترکیب اعضای شورای عالی حفاظت فنی حذف شده است.

در حالیکه وزیر کار و معاونت وزارتخانه‌های مربوطه دیگر از جمله وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعضای این شورا آمده‌اند از این جمع فقط نماینده وزارت نفت خط خورده‌است.

این خط خوردگی، احتمالاتی را به ذهن متبادر می‌کند؛ اول آنکه در خوشبینانه‌ترین حالت، این حذف غیرعامدانه و سهوی انجام شده که با این حال مدرکی قاطع برای اثبات بی‌دقتی و عملکرد غیر حرفه‌ای، تنظیم‌کنندگان این لایحه پیشنهادی است.

در خصوص احتمال دوم نیز طرح و یادآوری چند نکته حائز اهمیت است؛ اول این که این حذف، می تواند نشان دهنده بی‌توجهی نویسندگان لایحه به حوادث بیشمار در حوزه نفت باشد. از آنجا که شورای عالی حفاظت فنی و ایمنی مسئول تهیه موازین و آیین‌نامه‌های حفاظت فنی است و در حال حاضر، حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، یکی از پرخطرترین واحدهای صنعتی کشور هستند، حذف نقش وزارت نفت از این شورا، بدون شک می‌تواند نشان دهنده نادیده‌گرفتن حوادث این حوزه باشد.

این سیاست نعل وارونه زدن جای تعجب دارد. در شرایطی که در مردادماه و متعاقب رخ دادن حوادث بیشمار در حوزه‌های نفتی، بخشنامه ارتقاء بازرسی و ایمنی کار توسط وزیر کار ابلاغ شد، حال می‌بینیم، در حرکتی ناباورانه از سوی مسئولان این وزارت خانه، جایگاه قدیمی نماینده وزارت نفت از ترکیب شورای عالی حفاظت فنی خط خورده است.

و اما نکته دیگری نیز وجود دارد. سالهاست که حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، از قانون کار مستثنا شده‌اند و تحت عنوان مقررات ویژه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای آنها مقررات اشتغال و استخدامی جداگانه‌ای تعریف شده است، براین اساس این حذف و خط خوردگی در لایحه را نیز می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. در سالهای اخیر علیرغم اعتراضات کارگران، دولت‌های متوالی سعی کرده‌اند به این مستثناسازی وجاهت ببخشند و احتمال آن هست که حذف وزارت نفت از ترکیب اعضای شورای عالی حفاظت فنی در ادامه همین روند باشد.

شاید قرار است حوزه‌های نفتی به طور کامل از زیر چتر قوانین حمایتی خارج شوند و با این وصف، دیگر وزارت نفت و زیر مجموعه‌هایش هیچ جایی در قانون کار نخواهند داشت.

ادامه بلاتکلیفی شغلی کارگران اخراجی شهرداری یاسوج علیرغم وعده و وعیدها!

کارگران اخراجی شهرداری یاسوج هنوز در بلاتکلیفی بسر می‌برند و گویا هیچ کسی ککش برای آن‌ها نمی‌گزد، برخی از این کارگران اعلام کرده‌اند، ما با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنیم و روز و شبمان برایمان سیاه است.

به گزارش14مهرکبنا نیوز،پروانه نیکمرام نماینده اداره کار با اشاره به وضعیت۶۰ کارگر اخراجی شهرداری یاسوج، گفت: نه استاندار، نه شهردار و نه شورا شهر و هیچ دستی نمی‌تواند رأی ما را تغییر دهد و رأی را دیوان عدالت اداری صادر کرد.

نیکمرام افزود: با اشاره به اینکه طبق قانون کارگری که بدون دلیل اخراج می‌شود باید به کارش برگردد، اظهار کرد: مشکل فقط پیمانکار جدید نیست، در این چند سال اخیر بیشترین حجم پرونده‌ها مال شهرداری است. اگر بخواهم تمام مشکلات کارگران شهرداری را در نظر بگیرم، باید بگم شهردار سر ما را سفید کرد. ۵ هزار کارگر در سطح استان هست که بیشترین مشکلات مربوط به کارگران شهرداری یاسوج است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق مصوب قانون سال ۹۱ کارگر با سابقه باید کار کند و حق اخراج کارگر از کارش از سوی هیچ اداره یا کارفرمایی وجود ندارد، افزود: پیمانکار شهرداری یاسوج بدون رأی و در نظر گرفتن این مصوب کارگران را اخراج کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر شهردار و شورای شهر یاسوج نظارت دقیق و کار‌شناسی شده داشتند این همه کارگر اخراج نمی‌شد، افزود: اگر شهرداری نظارت بر حقوق کارگران نکند ما رسماً خودمان نظارت کرده و رأی صادر می‌کینم.

نیکمرام خطاب به هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج، افزود: شما به عنوان نماینده در شورای اسلامی چه کار کرده‌اید؟ وقتی این همه کارگر اخراج شده است؟ چطور جلوی این کار را نگرفتید؟ و آیا از شهردار پرسیدید، چه دلیلی داشته است؟ و اینکار را چرا کرده است؟ شما مشکلات کارگران را فراموش کرده‌اید و حواستان به پیمانکار است.

این مسئول با بیان اینکه نمی‌توانیم حق کارگران را تضییع کنیم، اظهار داشت: استادم از من رعایت حق شاگردی و استادی را در مسئله اخراج چند کارگر از من درخواست کرد، ولی نپذیرفتم. پیمانکار شهرداری یاسوج ادعا می‌کند که کارگران توان کار ندارد اگر اینطوری است و توان کار ندارند، طبق کمیسیون پزشکی نامه بگیرند و کارگران هم تمایل دارند که بازنشسته شوند و حقوق بازنشستگی بگیرند و نباید فراموش کنیم که کارگران شهرداری مشاغل سختی دارند.

در ادامه پروانه نیکمرام اظهار کرد: به عنوان نماینده کارگران تلاش خود را کردم و و راهکارهای قانونی را در جلسهٔ که با حضور شهردار، پیمانکار و اعضای شورای شهر یاسوج برگزار شد، ارائه دادم و طبق مصوبات کارگران اخراجی شهرداری یاسوج باید مشغول به کار شوند و پیمانکار هم حق ندارد بدون دلیل کارگران را اخراج کند.

هدایت امیری عضو شورای شهر یاسوج نیز در این باره گفت: مصوب شده که کارگران با سابقه شهرداری یاسوج به کار خود برگردند و شهرداری هم در قرارداد پیمانکار تجدیدنظر کند که حق هیچ کسی ضایع نشود.

عدم پرداخت 2ماه حقوق400کارگر رجاء!

سایه شوم بیکاری بالای سراین کارگران!

بخشی از کارگران پیمانکاری رجاء از مردادماه دستمزد نگرفته‌اند. این درحالیست که زمزمه‌هایی مبنی بر اخراج کارگران بیشتری شنیده می‌شود.

به گزارش14مهرایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری رجاء از ادامه تاخیر در پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

از قرار معلوم دستمزد مرداد و شهریور بیش از 400 کارگر فنی، برق و موتوریست رجاء که در شرکت‌های پیمانکاری مختلف مشغول به کار هستند، هنوز پرداخت نشده است.



در عین حال این کارگران می‌گویند که یکی از شرکت‌های پیمانکاری برق قصد دارد تعدادی از نیروها را از ابتدای ماه جاری اخراج کند و همین مساله بر نگرانی کارگران افزوده است.

از قرار معلوم این شرکت پیمانکاری اعلام کرده که ابتدای آبان ماه، 16 نفر از ماموران برق را اخراج خواهد کرد.

گفتنی است واگذاری حجمی پروژه‌های تعمیر و نگهداری رجاء به شرکت‌های پیمانکاری، امنیت شغلی کارگران را به مخاطره انداخته است و از آنجا که نظارتی بر نحوه به کارگیری نیروها وجود ندارد، این شرکت‌ها به راحتی برای کاهش هزینه های جاری خود دست به اخراج کارگران می زنند و چه بسا که این نیروهای تعدیلی در مواردی سابقه کار طولانی نیز دارند.

گلایه پرستاران طرحی ایرانشهر از فشردگی ساعات کاری/ مزایا با شدت سختی کار همخوانی ندارد

جمعی از پرستاران طرحی ایرانشهر با انتقاد از کمبود نیرو؛ از شدت فشار کار شبانه روزی گلایه مندند.

به گزارش14مهر پهره، خانم اربابی می گوید: پرستار طرحی هستم و از دو سال گذشته در یکی از بخش های بیمارستان ایران ایرانشهر مشغول به کار شده ام