اخباروگزارشات کارگری12مهر1395

اخباروگزارشات کارگری12مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- تجمع کارگران رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان برای همسان سازی حقوق مقابل شرکت سهامی برق!
- دادگاه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به روز دیگری موکول شد!
- برگزاری جلسه دادگاه فعالین کارگری کامیاران
- افق جنبش کارگری: درباره کارهای عملی در شرایط کنونی جنبش کارگری
- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت پاکینه شوی خرمشهر!
- بیکاری 60کارگرقند کاشمربدنبال تعطیلی کارخانه!
- بیکاری کارگران کارخانه دوچرخه سازی آساک قوچان با 14ماه حقوق و17ماه حق بیمه معوقه!
- فقط 7 درصد از بیکاران کشور بیمه بیکاری می گیرند!
- افزایش10درصدی حقوق کارمندان دولت درسال آینده!
- تجمع رامهرمزی‌ها دراعتراض به احداث سد در دیشموک!

- تجمع اعتراضی دانشجویان پردیس فنی عباسپور دانشگاه بهشتی نسبت به حذف هزینه سنوات تحصیلی!

- ترغیب کارگران به مصرف موادمخدر توسط کارفرمایان برای کسب سودبیشتر!

-3کارگرکارخانه سیمان بهبهان براثرحادثه کاری جان باختند وچندکارگردیگرزخمی شدند!

- زنده بادهمبستگی کارگران:

اعتصاب کارگران یک شرکت ساختمانی در منطقه اوبربایرن آلمان دراعتراض به عدم تمدید اجازه کار یک پناهجوی افغان!

تجمع کارگران رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان برای همسان سازی حقوق مقابل شرکت سهامی برق!

صبح امروز 12مهر، جمعی از کارگران رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان دراعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق وبرای همسان سازی حقوق ودستمزد دست به تجمع مقابل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان زدند.

به گزارش 12مهرکرمان۱۴۰۰،صبح امروز جمعی از پرسنل اپراتور بهره برداری و برخی کارکنان رسمی و پیمانکاری برق منطقه ای کرمان در اعتراض به پرداخت حقوق و دستمزدهای سال ۹۵ در مقابل شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان واقع در بلوار عباسپور تجمع کردند .

این تجمع کنندگان از مسئولین استان کرمان خواهان رسیدگی به مشکلاتشان بودند و طبق گفته یکی از تجمع کنندگان این چند مین بار است که چنین تجمعاتی را در کرمان برگزار می کنند ولی تا کنون مشکلات آن ها برطرف نشده است.

دادگاه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به روز دیگری موکول شد!

محمدعلی جداری فروغی گفت: دادگاه رسیدگی به اتهامات جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد به چهارشنبه (چهاردهم مهرماه) موکول شد.

به گزارش12مهرایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد اظهار داشت: دادگاه رسیدگی براساس اعلام قبلی برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.

وی تشریح کرد: ساعت ده صبح امروز(دوازدهم مهرماه) به اتفاق موکلین در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه برای رسیدگی حاضر شدیم،اما به ما اعلام شد که دادگاه رسیدگی به روز چهارشنبه (چهاردهم مهرماه) موکول شده است.

این وکیل دادگستری در عین حال افزود: پیرو درخواست اعاده دادرسی آقای جعفر عظیم‌زاده توسط یکی از همکاران در دیوان عالی کشور که در شعبه 33 مورد رسیدگی واقع شد، طبق پیامک رسیده، حکم رد اعاده دادرسی صادر شده است.

برگزاری جلسه دادگاه فعالین کارگری کامیاران

بر اساس خبر دریافتی امروز دوشنبه جلسه دادگاهی فعالین کارگری کامیاران مهرداد صبوری، امید احمدی، شاهو صادقی، آرام محمدی در شعبه 1 دادگاه انقلاب سنندج برگزار گردید. در این جلسه که 3ساعت ادامه داشته، فعالین کارگری به اتهام تبلیغ علیه نظام دادگاهی شده اند. اما آنها این اتهام را رد کرده و اعلام داشته اند که شرکت در مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر تبلیغ علیه نظام نیست و یکی از مطالبات اولیه طبقه کارگر به حساب می آید و از شرکت خود در مراسم مستقل روز جهانی کارگر در سال 1395 در شهر کامیاران دفاع کردند.

در ضمن در آخر جلسه دادگاهی، قاضی به آنها اعلام کرده که منتظر جلسه آینده دادگاهی و یا ابلاغ حکم باشید. ما بازداشت، محاکمه و زندانی کردن کارگران و فعالین کارگری را به جرم برگزاری روز جهانی کارگر را محکوم کرده و برگزاری آزادنه این مراسم را حق اولیه و ابتدایی کارگران می دانیم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری - 12 / 7 / 1395

افق جنبش کارگری: درباره کارهای عملی در شرایط کنونی جنبش کارگری

گفتگوی فرشید شکری با علیرضا نوائی درباره کارهای عملی در شرایط کنونی جنبش کارگری

لینک گفتگو:


ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت پاکینه شوی خرمشهر!

وضعیت حدود 100 نفر از کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت پاکینه شوی واقع در شهرک

صنعتی خرمشهر که به دلیل مشکلات تولید آن شرکت در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زده بودند، هنوز نامشخص است.

به گزارش12مهرایلنا،بامداد روز شنبه (3 مهرماه) حدود 100 نفر از کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت پاکینه شوی در مقابل فرمانداری خرمشهر دست به تجمع اعتراضی زدند به دنبال این اتفاق نماینده مجلس و مسئولان فرمانداری طی تماس با دفتر صنایع از مسئولان کارخانه خواستند تا به طرح اخراج کارگران پایان دهند و در همین رابطه فرماندار نیز قول مساعد حل این مشکل تا پایان هفته جاری را به کارگران داد.

به گفته این منابع آگاه، قرار بود کارگران با نمایندگان کارفرما در استانداری یا دفتر صنایع این استان در روز شنبه هفته جاری ملاقاتی داشته و به حل مشکلات آنان بپردازند که تا به این لحظه هیچ اقدامی روی نداده است.

ظاهراً صدای اعتراض کارگران آنجا بلند شد که کارفرما در اواخر ماه گذشته اعلام کرد: به دلیل پرداخت حق بیمه این کارگران به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت دستمزدها با یک ماه تأخیر مواجه خواهد شد.

همچنین گزارش ها حاکی از این است که کارگران اخراجی به دلیل مطالبات مزدی ماه های گذشته نیز به اداره کار مراجعه کرده و طرح دعوی نموده اند اما با پیشنهاد اداره مذکور تصمیم بر توقف شکایت خود تا پایان ماه جاری کردند.

لازم به یادآوری است که این کارگران دارای مهارت های فنی بالایی بوده و با قراردادهای حداقل مزد، بدون طرح طبقه بندی مشاغل و بدون داشتن نماینده کارگری در این شرکت مشغول به کار بوده‌اند.

بیکاری 60کارگرقند کاشمربدنبال تعطیلی کارخانه!

یک کارخانه قند کاشمر پس از 3سال از آغاز فعالیتش تعطیل و60کارگرش بیکارشدند.

به گزارش12مهرجوان،شهرستان کاشمردرحالی که با داشتن هشت کارخانه قند دومین قطب تولید این محصول در خراسان رضوی محسوب می شود، در حال حاضر فقط نیمی از این واحدها فعال ونیمی دیگرتعطیل هستند.

یک کارخانه ی تولید قند دراین شهرستان با تولید روزانه 25 تن قند، افراد زیادی اعم از فارغ التحصیلان دانشگاهی و افرادی با کمترین سطح سواد راجذب بازار کار کرد، اکنون بعد از گذشت تنها سه سال از آغاز فعالیت این کارخانه شاهد تعطیلی و تلخکامی 60 کارگر آن شده ایم.

عطاران مدیر عامل این کارخانه قند، با گلایه ازعدم حمایت از واحد های تولیدی و تنظیم بازارگفت: همخوانی نداشتن شرایط بازاروفروش، با سرمایه در گردش، از بزرگترین مشکلات واحد های تولید قند است که باعث افزایش روز افزون بدهی ها و ناتوانی برای تجهیز و نوسازی دستگاه ها و تجهیزات خط تولید شده است.

وی افزود: نوسان در قیمت مواد اولیه به خصوص شکر، بازار واسطه گری و احتکار را داغ تر کرده و عدم کنترل صحیح باعث شده از این طریق با سرمایه ای اندک، سود سرشاری نصیب دلالان این محصول شود که مشکلات ناشی از آن گریبانگیر تولید کنندگان و متعاقبا مردم شده است.

عطاران اظهار داشت: به نظر می رسد تعداد زیاد و بیش از نیاز واحد های تولید قند در شهرستان، راه اندازی واحد های تولیدی به دست افراد غیر متخصص و نبود نظارت برای صدور مجوزهای تولید را می توان از دیگر عواملی برشمرد که باعث هدر رفت منابع، سرمایه ها و در نتیجه تعطیلی پی در پی واحد های تولید قند در این شهرستان و بیش از همه تلخکامی و بیکاری کارگران شده است.

بیکاری کارگران کارخانه دوچرخه سازی آساک قوچان با 14ماه حقوق و17ماه حق بیمه معوقه!

کارخانه دوچرخه سازی آساک قوچان تعطیل و40کارگرش با 14ماه حقوق و17ماه حق بیمه معوقه

بیکارشدند.

به گزارش12مهرتسنیم،تعداد کارخانه آساک دوچرخ در فصل کار به 220 نفر می‌رسید و هم اکنون به حدود 40 نفر رسیده و همین تعداد نیز 14 ماه حقوق و 17 ماه بیمه مطالبه دارند .درحال حاضراین واحد به علت نرسیدن قطعات اولیه فعالیت خود را تعطیل کرده است.

فقط 7 درصد از بیکاران کشور بیمه بیکاری می گیرند!

طی سال های اخیر با ارزان سازی نیروی کار و نبود حمایت های قانونی کافی از جمله تشکل های مستقل کارگری، بسیاری از کارفرمایان، کارگران را در شرایطی قرار می دهند که یا مجبور به ادامه وضعیت بهره کشانه خود باشند و یا به خواست خود کارشان را ترک کنند که در این صورت مشمول حمایت بیمه بیکاری نمی شوند.

به گزارش12مهر ایلنا، «خسرو صادقی بروجنی» در نوشته پیش‌رو ابعاد مختلف بیمه بیکاری را بررسی کرده و به زوایای مختلف آن بر مبنای قوانین داخلی و بین‌المللی پرداخته است.

بر اساس بررسی مرکز آمار ایران در سال 1394، تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور 24میلیون و 701 هزار و 177 نفر است که از این تعداد 2 میلیون و 729 هزار و 92 نفر بیکار هستند.

از سوی دیگر بنا بر سالنامه آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال 1394، تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری کشور در سال 1394 بالغ بر 191630 نفر بوده است که ازین تعداد 145666 نفر (76 درصد) مرد و 45964 هزار نفر (24درصد) زن هستند. این تعداد مقرری بگیر بیمه بیکاری فقط 7 درصد از کل جمعیت بیکار کشور را شامل شود.

بنا براین آمار، نسب جنسیت (مرد به زن) مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال 94، در استان های کردستان و لرستان بین 5.72 تا 8.25 بوده است که حاکی از تعداد بالای مردان مقرر بگیری بیمه بیکاری نسبت به زنان در این دو استان است.

این نسبت در استان های تهران، البرز، یزد، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمترین مقدار و بین 2.05 تا 2.9 است.

با توجه نرخ بالای بیکاری 11 درصدی کشور در سال 94 و و افزایش رکود در اقتصاد که منجر به بیکار شدن بسیاری از کارگران شده است، آمار پایین مقرری بگیران بیمه بیکاری جالب توجه است که ریشه آن را می توان در قوانین سازمان تأمین اجتماعی برای بهره مندی افراد از مقرری بیمه بیکاری جستجو کرد.

بر اساس تعریف سالنامه آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال 1394، مقرری بگیر بیمه بیکاری عبارت است از بیمه شده ای که بدون میل و اراده بیکاره شده و آماده کار باشد و از سازمان تأمین اجتماعی مقرری بیکاری دریافت می کند.

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را می توان این چنین خلاصه کرد:

-مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد و تبعه کشورهای خارجی نباشد. بنابراین افغانستانی هایی مقیم ایران که بیشتر در بخش خدمات و ساخت و ساز ساختمانی مشغول به کار هستند نمی توانند از بیمه بیکاری بهره مند شوند.

-مستمری بگیر بازنشسته یا از کارافتاده کلی نباشد. بازنشسته ای که پس از سن بازنشستگی مجدداً مشغول به کار شده در صورت بیکار شدن مشمول این نوع بیمه نمی شود چرا که این افراد در دوران اشتغال خود حق بیمه پرداخت کرده و حقوق بازنشستگی دریافت می کنند.

-بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه، بیکار می شوند از این شرط مستثنی هستند) و بیمه شده در دوره های کارآموزی اداره کار شرکت کند.

به عبارت دیگر اگر فردی به مدت یک سال در شرکت یا کارگاهی مشغول به کار باشد اما مدت زمان پرداخت حق بیمه او کمتر از 6 ماه باشد، پس از اخراج توسط کارفرما نمی تواند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شود.

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ٣٦ ماه (سه سال) برای بیمه شدگان مجرد و ٥٠ (چهار سال و دو ماه) ماه برای بیمه شدگان متاهل و متکفل بیشتر نیست.

غیر ارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری حمایت های قانونی برای بیمه شدگان بیکار است. بنابراین کارگری که به میل و اراده خود و یا در نتیجه وضعیت نامناسبت شغلی، کار خود را ترک می کند، نمی تواند از حمایت بیمه بیکاری استفاده کند.

طی سال های اخیر با ارزان سازی نیروی کار و نبود حمایت های قانونی کافی از جمله تشکل های مستقل کارگری، بسیاری از کارفرمایان، کارگران را در شرایطی قرار می دهند که یا مجبور به ادامه وضعیت بهره کشانه خود باشند و یا به خواست خود کارشان را ترک کنند که در این صورت مشمول حمایت بیمه بیکاری نمی شوند.

تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری بیمه شدگان بر عهده کمیته ای متشکل از نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است و شعب تامین اجتماعی بر اساس معرفی ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری اقدام می کنند.

علاوه بر بیمه شدگانی که به علت تصمیم کارفرما مبنی بر اخراج، به تشخیص کمیته مذکور و شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته می شود و محق دریافت بیمه بیکاری می شود، بیمه شدگانی که به علل بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیکار می شوند، می توانند از مقررات قانون بیمه بیکاری استفاده کنند.

بر این اساس، بیمه شده ای که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست می دهد، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر ظرف مدت ٣٠روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

بنابراین قانون بیمه بیکاری کشور، فقط شاغلانِ بیکار شده را تحت حمایت دریافت حقوق بیمه بیکاری گرفته است و از این نظر به حداقل الزام موجود در مقاوله نامه شماره 102 سازمان بین المللی کار یعنی ابتدایی ترین مقاوله های ناظر بر تأمین اجتماعی نظر داشته است.

به علاوه، از میان تقسیم بندی مربوط به بیکاری کامل و غیرکامل تنها بیکاری کامل را در نظر گرفته است. در صورتی که طبق مقاوله نامه شماره 168 سازمان بین المللی کار، دولت های عضو مکلف به حمایت از هر دو نوع بیکاری ِ کامل و ناقص هستند.

از آن جایی که هم اکنون تعداد بیکاران کشور با احتساب اشتغال ناقص 6 میلیون نفر است، قوانین حداقلی تأمین اجتماعی موجب شده بخش اعظمی ازین تعداد نتوانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

اما مقاوله نامه 168 سازمان بین المللی کار در ماده 26 حمایت از بیکاران پیش تر غیر شاغل را در نظر گرفته است و در این ماده افراد مشمول دریافت حقوق بیکاری را اینگونه تعریف می کند:

«الف) جوانانی که آموزش حرفه ای خود را به پایان رسانده اند، ب) جوانانی که تحصیلات خود را تمام کرده اند، ج) جوانانی که خدمت سربازی اجباری خود را به پایان رسانده اند، د) اشخاصی که مدتی به واسطه سرپرستی یک کودک یا مراقبت از یک بیمار، یک معلول یا یک شخص سالخورده، از کار محروم بوده اند، ه) اشخاصی که همسرشان فوت کرده باشد، ولی نتواند از مزایای مربوط به بازماندگان استفاده کنند، و) اشخاص طلاق گرفته یا جدا شده، ز) زندانیان آزاد شده، ح) بزرگسالان سالم یا معلولی که یک دوره تعلیمات ویژه را گذرانده باشند، ط) کارگران مهاجری که به وطن خود بازمی گردند، به استثنای آن هایی که به موجب قوانین کشوری که در آن جا کار کرده اند از حقوق ویژه برخوردار شده اند، ی) اشخاصی که قبلاً برای خودشان کار می کردند»

از سوی دیگر بر اساس ماده 21 قانون کار، شرایط ناظر بر خاتمه قرارداد کار این چنین تعریف شده است: الف) فوت کارگر، ب) بازنشستگی کارگر، ج) از کار افتادگی، د) انقضای مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید ضریح یا ضمنی آن، ه) پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است، و) استعفای کارگر.

به شرایط فوق الذکر، «اخراج کارگر» را نیز باید اضافه کرد. مشخص است که بندهای «الف»، «ب» و «ج» شامل برخورداری از مزایای بیمه بیکاری نمی شوند. همچنین اگر کارگری بنا به خواست خود استعفاء دهد، دلیل ترک کار او «ارادی» دانسته شده و مشمول بیمه بیکاری نمی شود.

نحوه محاسبه مستمری بیمه بیکاری

مقرری بیکاری ۵۵ درصد میانگین حقوق دو ماهه آخر بیمه شده است و علاوه بر آن به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا ۴ نفر) ۱۰ درصد نیز به حداقل دستمزد افزوده می‌شود.

رقمی که به دست می آید باید دو نکته در آن لحاظ شود. یکی اینکه کمتر از حداقل حقوق (812 هزار تومان) نباشد و دوم اینکه بیشتر از ۸۰ درصد میانگین حقوق نباشد، به عنوان مثال اگر فردی میانگین دو ماه آخر حقوقش یک میلیون تومان شود، 55 درصد این رقم، 550 هزار تومان است اما حقوق دریافتی او نباید از حداقل دستمزد یعنی 812 هزار تومان کمتر باشد و در نهایت مقرری بیکاری این فرد معادل حداقل دستمزد یعنی 812 هزار تومان خواهد بود.

این فرد اگر متأهل و دارای یک فرزند باشد، دو نفر تحت تکلفش هستند و بنابراین 20 درصدِ حداقل دستمزد یعنی 162400 تومان به 550 هزار تومان محاسبه شده در فوق اضافه شده و مبنای محاسبه مقرری بیکاری قرار می‌گیرد.

زنان اگر فرزندانشان تحت کفالتشان باشد، تعداد آنها در حقوقشان محاسبه خواهد شد.

افزایش10درصدی حقوق کارمندان دولت درسال آینده!

دولت بنا دارد حقوق کارمندان خود در سال آینده را ۱۰ درصد افزایش دهد.

به گزارش 12مهرتسنیم، حسن روحانی بخشنامه بودجه سال 96 را چهارم مهر ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده است.

در بخش ضوابط مالی بخشنامه بودجه 96 قید شده که دستگاه های اجرایی رشد ضریب حقوق را 10 درصد پیش بینی نمایند. البته مبلغ قطعی ضریب به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

گفتنی است، حقوق کارمندان دولت در سال جاری 12 درصد افزایش یافته است.

تجمع رامهرمزی‌ها دراعتراض به احداث سد در دیشموک!

روزگذشته11مهر،اهالی شهر و روستاهای در مسیر رودخانه «علا»، از دهستان «رود زیر» صیدون تا رامهرمز با برگزاری تجمعی خواستار جلوگیری از احداث سد و برداشت آب این رودخانه شدند.


به گزارش11مهرکبنانیوز،رودخانه علا که از کوه‌های «هفت‌چشمه» و «گندم‌کار» حوزه خوزستان سرچشمه می‌گیرد، قرن‌هاست که مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم را طی می‌کند تا در مسیر طولانی خود شهر‌ها و روستاهای زیادی را از نعمت آب خود بهره‌مند سازد.

این رودخانه در سال‌های پربارانی، آوردهای بسیار زیادی را با خود همراه می‌آورد که منجر به تأسیس سنگ‌شکن‌های متعددی در مسیر این رودخانه از روستای صیدون گرفته تا رامهرمز شد.

رودخانه علا طی چند سال گذشته که سال‌های کم‌بارانی و خشک‌سالی را پشت سر گذاشته است آن خروش و هجوم سال‌های دور را که حتی در زمستان‌ها منجر به سیل می‌شد، ندارد و آرام و خاموش باریکه آبی را در دل خود در جریان دارد.

با احداث سد خاکی «جره» در بالادست این رودخانه در روستاهای «رود زرد» و احداث سد تنظیمی «زیر زرد» در رامهرمز آب وحشی این رودخانه برای همیشه مهار شد.

با توجه به کاهش شدید آب این رودخانه و خشک‌سالی و مشاهدات می‌دانی، مسؤولان منطقه «دیشموک» از استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث آب‌بند و نصب تا تأسیسات پمپاژ آب برای برداشت آب از این رودخانه هستند که در صورت بروز این اتفاق موجب کاهش شدید آب این رودخانه در پائین‌دست و تضییع حقوق مردم پائین‌دست رودخانه که طبق قانون مدنی و اساسی اولویت استفاده از این آب را دارند، می‌شود.

رودخانه علا در مسیر خود ۳۰ هزار هکتار از انهار سنتی و موتورپمپ‌ها را دربر می‌گیرد و در پایین‌دست مسیر خود، رود فرعی صیدون، رود فرعی رود زرد و رود فرعی «ماماتین» به آن ملحق می‌شوند و وارد حوزه رامهرمز می‌شود.

با توجه به اینکه سرچشمه‌های رودخانه علا در خوزستان است، در یک بازده کوتاه بین ۳ تا ۴ کیلومتر از حوزه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد.

در این رابطه جمع کثیری از مردم دهستان‌های «رود زیر» و روستاهای تابعه، طلاور و حومه، می‌داوود و حومه، رود زرد و رامهرمز و رامشیر، کشاورزان و دامداران با تجمع در دهستان مربوطه خواستار آن شدند که از عملیاتی شدن این سد و برداشت از آب رودخانه علا جلوگیری شود.

تجمع اعتراضی دانشجویان پردیس فنی عباسپور دانشگاه بهشتی نسبت به حذف هزینه سنوات تحصیلی!

امروزدوشنبه12مهر،دانشجویان پردیس فنی عباسپور دانشگاه بهشتی در اعتراض به حذف هزینه‌های سنوات تحصیلی و خصوصی سازی فضای دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش 12مهرتسنیم،حذف هزینه‌های سنوات تحصیلی، واکنش شماری از دانشجویان پردیس فنی عباسپور دانشگاه بهشتی را برانگیخت. آن‌ها نسبت به آن‌چه خصوصی سازی فضای دانشگاه می‌خوانند، اعتراض کرده‌اند.

دانشجویان پردیس سید خندان دانشگاه خواجه نصیر نیز امروز(دوشنبه 12 مهرماه) در اعتراض به حذف هزینه سنوات تحصیلی تجمع کردند.

روزهای گذشته نیز شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در اعتراض به حذف هزینه‌های سنوات تحصیلی تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.

همچنین هفته‌های گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه اصفهان به دلیل تغییر مصوبات مربوط به سنوات تحصیلی دانشجویان کارشناسی و همچنین مشکلات خوابگاه و تغذیه‌ دانشجویان ارشد و دکتری تجمع کردند.

سنوات تحصیلی پس از اتمام ترم 8 برای دانشجویان کارشناسی، اتمام ترم 4 برای دانشجویان کارشناسی ارشد و اتمام ترم 9 برای دانشجویان دوره دکتری اعمال می‌شود که بر این اساس ادامه تحصیل دانشجویان منوط به پرداخت هزینه است.

ترغیب کارگران به مصرف موادمخدر توسط کارفرمایان برای کسب سودبیشتر!

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: برخی کارفرمایان و پیمانکاران پروژه‌ای معتقدند مصرف مواد در کوتاه‌مدت باعث افزایش کارایی کارگرانشان می‌شود و ممکن است آنها را به مصرف مواد ترغیب کنند.

به گزارش 12مهرفارس، پرویز افشار در نشست کشوری برنامه ملی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید گفت: از مجموع کشورهای دنیا 170 کشور اعلام کردند که مشکل جدی با مواد مخدر دارند و در حال حاضر 250 میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد.

وی افزود: امروزه بخش قابل توجهی از معتادان شاغل هستند و در جامعه ما افراد متاهل نیز گرفتار اعتیاد می‌شوند و بر اساس آمارها بیش از 50 درصد معتادان کشور متاهل هستند.

وی با بیان اینکه 16 تا 20 درصد از جامعه کار و تولید معتادند گفت: طرح پیشنهادی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید در شورای تحقیقاتی ستاد به تصویب رسیده است.

افشار افزود: فرصت زیادی نداریم و باید گذشته را جبران کنیم چراکه برنامه‌های احساسی جواب نمی‌دهد و باید طبق برنامه‌های مبتنی بر شواهد علمی پیش برویم.

وی تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به کارفرمایان داشته باشیم. باورهای غلطی در میان برخی کارفرمایان وجود دارد که معتقد هستند مواد مخدر می‌تواند در کوتاه مدت باعث افزایش کارایی کارگران آنها شود.

وی افزود: این نگاه اغلب در پیمانکاران پروژه‌ای وجود دارد و ممکن است خودشان ترغیب کننده کارگران به مصرف مواد باشند و مشکلاتی را رقم بزنند که لازم است در این برنامه‌ها به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید اعتیاد را طی برنامه ششم 25 درصد کاهش دهیم.

افشار ادامه داد: اعتیاد کارگران هزینه‌های سرباری بالایی برای تامین اجتماعی در محیط‌های کارگری دارد این درحالی است که مکانیزم پوشش بیمه‌ای اعتیاد نیز فراهم شده است.

3کارگرکارخانه سیمان بهبهان براثرحادثه کاری جان باختند وچندکارگردیگرزخمی شدند!

رئیس روابط عمومی مرکز فوریت های پزشکی خوزستان گفت: حادثه در کارخانه سیمان بهبهان در روز دوشنبه سه کشته و سه زخمی برجای گذاشت.

به گزارش12مهرایرنا،رضا رفیعی دوشنبه بیان کرد: این حادثه به دلیل ریزش داربست با قالب های بتنی رخ داده است.

وی گفت: دو نفر از این کارگران مصدوم، به دو بیمارستان بهبهان منتقل شدند که یکی آنها به دلیل شدت جراحات به اتاق عمل منتقل شده است.

رئیس روابط عمومی مرکز فوریت های پزشکی خوزستان افزود: یک نفر دیگر از این کارگران در زیر آوار مانده که تلاش برای خارج کردن وی ادامه دارد.

حادثه دیدگان جزو نیروهای پیمانکار در این شرکت بودند.

کارخانه سیمان بهبهان در جنوب شرقی خوزستان در کیلومتر ۳۶ جاده دهدشت واقع است.

ایلنا درهمین رابطه امروزنوشت: حوالی ظهر امروز دوشنبه (12 مهر ماه) در جریان سقوط یک قالب بتنی بر روی پنج کارگر کارخانه سیمان بهبهان سه کارگر در دم جان باختن ودو کارگر دیگر به شدت مصدوم شدند.

پس از گذشت نزدیک به چهار ساعت از حادثه کارخانه سیمان بهبهان که به کشته شدن 3نفر و مجروح شدن دو کارگر منجر شد،سرانجام اسامی این کارگران مشخص شد.

بر اساس اطلاعاتی که منابع خبری در کارخانه سیمان بهبهان داده اند، «حسین قطب نشان» ، «محمد پروازی » و«حسین جوانمردیان » سه کارگر کشته شده و«صمد طیب» و«رحمان دولت پرور » کارگران مصدوم این حادثه هستند.

در حال حاضر «صمد طیب» و«رحمان دولت پرور » در بخش مراقیت های ویژه بیمارستان بهبهان بستری‌اند.

زنده بادهمبستگی کارگران:

اعتصاب کارگران یک شرکت ساختمانی در منطقه اوبربایرن آلمان دراعتراض به عدم تمدید اجازه کار یک پناهجوی افغان!

در اعتراض به عدم تمدید اجازه کار یک پناهجوی افغان، همکارانش برای دو ساعت اعتصاب کردند. این عمل توسط ۱۲۰کارگر به منظور اعلام همبستگی با این افغان در یک شرکت ساختمانی در منطقه اوبربایرن آلمان صورت گرفت.

گزارش دریافتی:کارگرجوان افغان از چند سال به این طرف در یکی از شرکت های ساختمانی آلمانی در منطقه باوریای علیا از مربوطات ایالت بایرن این کشور به عنوان کارگر، فعالیت می کرد.

در سال ۲۰۱۳ درخواست پناهندگی این فرد از طرف اداره امور مهاجرت فدرال رد گردید و از آن به بعد این جوان برگه “دولدونگ” یا ویزای تحمل دریافت نموده بود.

برگه دولدونگ برای پناهجویان رد شده اجازه می دهد که تا مدتی به دلیل وضعیت نامناسب کشورشان در آلمان زندگی کند و با بهبود وضعیت از این کشور اخراج شوند.

استیفن بیرنباخر مسئول شرکت ساختمانی موسوم به (اشتراسر ان وینهورینگ) درگفتگو با روزنامه “بیلد” گفت که این عمل “تا اندازه ای بسیار احساسات برانگیز است”.

این شرکت قبل از راه اندازی اعتصاب کارگرانش گفته بود: «ما در حمایت از همه کارگران خود ایستادگی می کنیم. این ایستادگی ما دقیقا به دفاع از کارگران مهاجر، همانند کارگران آلمانی مان می باشد».

وی افزود، این کارگرمهاجردر سال ۲۰۱۰ بدون پاسپورت از افغانستان به آلمان آمده که از سال ۲۰۱۲ به بعد کارش را با این شرکت ساختمانی آغاز کرده بود.این کارگر افغان در ماه اکتبر سال جاری مجوز تمدید کار خود را از ادارات مربوط به دست نیاورد. دلیل اساسی عدم تمدید مجوز کار این جوان عدم اقدام او برای دریافت پاسپورت جدید بیان شده است.

وی افزود با آنکه این کارگر به کنسلگری افغانستان در شهر مونشن مراجعه نموده بود، اما تلاش هایش برای دریافت پاسپورت نتیجه ای را در پی نداشته است.

دوازدهم مهرماه1395