اخباروگزارشات کارگری11مهر1395

اخباروگزارشات کارگری11مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- بررسی لایحه اصلاح قانون کار درجلسه هفته آینده کمیسیون اجتماعی مجلس!
- تجمع کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی- هرمزآل نسبت دراعتراض به کاهش حقوق!
- تجمع اعتراضی کارگران حمل بار فرودگاه مهر آباد نسبت به اخراج ازکار!
- اعتصاب یا اعتراض 2روزه اتوبوسرانان مشهدی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت حقوقشان !
- بیکاری50کارگرفولاد ارسباران بدنبال تعطیلی کارخانه!
- تجمع اعتراضی اعضاء تعاونی مسکن فاز ۵ هشتگرد مقابل مجلس!
- گزارش خبرنگار پیام سندیکا از چرایی حوادث این چنینی در ایران خودرو؟
- کشته و زخمی شدن 2 کارگر شهرداری رشت درحین کاربراثرتصادف!
بررسی لایحه اصلاح قانون کار درجلسه هفته آینده کمیسیون اجتماعی مجلس!
علیرغم خیمه شب بازی روزهای گذشته وزارت کار،کمیسیون اجتماعی مجلس وتشکل های کارگری دست ساز حکومتی،لایحه اصلاح قانون کاری که از طرف دولت احمدی نژاد به مجلس داده شده بود وبرای باردیگراز طرف دولت روحانی به مجلس ارسال ودر تاریخ سیزدهم تیرماه در هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده در جلسه هفته آینده کمیسیون اجتماعی مجلس موردبحث قرار خواهدگرفت.
به گزارش11مهرخبرگزاری مجلس،رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از بررسی کلیات اصلاح قانون کار در جلسات هفته آینده کمیسیون متبوع خود خبر داد.
سلمان خدادادی افزود: تا زمانی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور رسمی درخواست خود مبنی بر استرداد این لایحه را به مجلس اعلام نکرده کمیسیون اجتماعی باید بررسی آن را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش امروزمهردرهمین رابطه،علی ربیعی امروز در مصاحبه ای رسما اعلام کرد: اصلاحیه قانون کار که در دولت قبل به مجلس داده شده بود در کمیسیون اجتماعی مجلس اصلاح و بازنگری خواهد شد.
بدین ترتیب علیرغم خیمه شب بازی روزهای گذشته وزارت کار،کمیسیون اجتماعی مجلس وتشکل های کارگری دست ساز حکومتی،لایحه اصلاح قانون کاری که از طرف دولت احمدی نژاد به مجلس داده شده بود وبرای باردیگراز طرف دولت روحانی به مجلس ارسال ودر تاریخ سیزدهم تیرماه در هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده در جلسه هفته آینده کمیسیون اجتماعی مجلس موردبحث قرار خواهدگرفت.

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی- هرمزآل دراعتراض به کاهش حقوق!

‌صبح امروز11مهر،کارگران خشمگین مجتمع صنعتی آلومینیوم المهدی - هرمزآل بدنبال واریز حقوق شهریورماهشان، در اعتراض نسبت به کاهش حقوق دست به تجمع زدند وبا بستن درب کارخانه مانع از خروج شمش تولیدی شدند.

به گزارش11مهر جنوب ایران، کارگران مجتمع صنعتی آلومینیوم المهدی - هرمزآل که با واریز حقوق شهریورماه به حسابشان، از کاهش حقوق خود خشمگین شده‌اند و با تجمع در مقابل درب کارخانه از خروج شمش تولیدی از این کارخانه جلوگیری کرده‌اند.

کارگران تجمع کننده که حدود 300 نفرهستند گفتند:حقوق شهریورماهشان به میزان 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش امروزایسنا درهمین رابطه،یکی ازکارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل با اعلام این خبر‌علت اعتراض امروز کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل را عدم پرداخت اضافه‌کاری‌های کارگران این شرکت دانست.

وی ادامه داد: این اضافه‌کاری‌ها برای هر کارگر بین 600 هزار تومان تا یک‌ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: مالک کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزآل این اضافه‌کاری کارگران را پاداش دانسته و آن را قطع کرده است، درصورتی‌که این‌ها پاداش نبوده و اضافه‌کاری این کارگران به شمار می‌رفته و به آن مالیات و عوارض نیز تعلق می‌گرفته است.

وی تصریح کرد: درگذشته هم این مسئول مجتمع با خرید مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل مبالغی را که به‌عنوان پاداش به کارگران داده می‌شد را حذف ‌و این بار اضافه‌کاری‌ها را به نام پاداش قطع کرده است.

این کارگر شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل اضافه کرد: حذف این اضافه‌کاری‌ها باعث می‌شود در زمان بازنشستگی حقوق این کارگران به‌شدت کاهش داشته باشد و با بسیاری از مشکلات روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کارگران امروز درب کارخانه را بستند، گفت: امیدوارم حق کارگران کارخانه دیده شوند.

تجمع اعتراضی کارگران حمل بار فرودگاه مهر آباد نسبت به اخراج ازکار!

روز گذشته (10 مهر) حدود 45 تن از کارگران حمل بار فرودگاه مهرآباد در اعتراض به اخراج ناگهانی خود مقابل ساختمان ترمینال شماره 2 تجمع کردند.

به گزارش11مهرایلنا،تعدادی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی با اعلام این خبر گفتند: نزدیک به 45 نفر بودیم که از طریق یک شرکت پیمانکاری که واحد صنایع بار فرودگاه بر فعالیت آن نظارت داشت در قسمت جابجایی بار مشغول کار بودیم.

تجمع کنندگان با بیان اینکه دست کم در چهار سال گذشته رابطه استخدامی آنها بدون پرداخت مزد معین از سوی پیمانکار ادامه پیدا کرده بود، افزود: در این مدت دریافت انعام بابت حمل بار مسافران تنها محل اصلی درآمدهای ما بود.

به گفته آنها روز گذشته بعد از اینکه کارفرما اقدام به جمع آوری لباس‌کار آنها می‌کند، هیچ یک موفق به حضور در محل کارشان نشده و در نتیجه به این شیوه اخراج معترض می‌شوند.

برپایه این صحبت‌ها شیوه کاری این گروه از کارگران شاغل در فرودگاه مهر آباد به شیوه 12 ساعت کار، 24 ساعت استراحت بوده است.

بر اساس اظهارات این کارگران، در تجمع روز گذشته هیچ یک از مسئولان فرودگاه مهر آباد جواب قانع کننده ای در خصوص اخراج ناگهانی کارگران و وضعیت مطالبات آنها نداده‌اند.

اعتصاب یا اعتراض 2روزه اتوبوسرانان مشهدی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت حقوقشان !

طی دوروز گذشته حدود 80 دستگاه اتوبوس در خطوط سه بی.آر.تی ، خط 831 و 12 برای ساعاتی برای اعتراض نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت حقوقشان،دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

به گزارش11مهرایسنا،طی دو روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر اعتصاب اتوبوسرانان منتشر شده بود، در حالی که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: نه در میان اتوبوسرانان بخش دولتی و نه در میان اتوبوسرانان بخش خصوصی اعتصابی نداشته‌ایم، اما تعدادی از اتوبوسرانان بخش خصوصی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت حقوقشان اعتراضاتی داشتند.

علی‌اصغر نیشابوری با اشاره به گزارشاتی مبنی بر اعتصاب اتوبوسرانان در روز گذشته، اظهار کرد: نه در میان اتوبوسرانان بخش دولتی و نه در میان اتوبوسرانان بخش خصوصی اعتصابی نداشته‌ایم، اما تعدادی از اتوبوسرانان بخش خصوصی نسبت به نحوه محاسبه و پرداخت حقوقشان اعتراضاتی داشتند که طی دو روز گذشته این موضوع در حوزه بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی مطرح و جلسات مشترکی با حضور مدیریت آن شرکت خصوصی برای پیگیری این موضوع برگزار شد تا مشکلات اصلاح شود.

وی ادامه داد: این شرکت برای برخی تخلفات اتوبوسرانان جرائمی را تعیین کرده بود و به نوعی خساراتی را از آن‌ها دریافت می‌کرده که در حال بررسی این موضوع هستیم که اگر این‌ها در حدود اختیارات شرکت نیست حتما بازنگری شود که اگر تضییع حقوق اتوبوسرانان انجام شده است شرکت مکلف به جبران آن خواهد بود.

بیکاری50کارگرفولاد ارسباران بدنبال تعطیلی کارخانه!

یک منبع خبری در کارخانه فولاد ارسباران از تعطیلی این واحد تولیدی و بیکاری بیش از 50کارگر این کارخانه خبر داد.

به گزارش11مهرایلنا،منابع کارگری در این واحد تولیدی گزارش کردند، کارخانه فولاد ارسباران که در زمینه تولید انواع آهن و میلگرد درشهرستان تاکستان در استان قزوین فعالیت دارد، از اول اردیبهشت ماه سال جاری (95) به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده‌اند.

این کارگران که بصورت میانگین بین 10سال سابقه کار دارند، در ادامه درباره وضعیت خود می‌گویند: مجموع 50 کارگر این واحد تولیدی بعد از تعطیلی کارخانه همه اکنون بیکارند ودر حال حاضر برای گذران زندگی خود تنها از مقرری بیمه بیکاری استفاده می کنند.

کارگران می‌گویند؛ ذوب آهن ارسباران در گذشته حدود 400کارگر داشت که شمار زیادی از کارگران به تدریج در طی دو سال گذشته که صنعت کشور دچار بحران اقتصادی شده بود، اخراج شدند که در نهایت تعداد کارگران به حداقل 50 نفر رسید.

کارگران می‌گویند پیش از این شرایط تولید در کارخانه فولاد ارسباران بسیار خوب بود و آنچه در این مدت کوتاه باعث بحرانی شدن وضعیت این واحد شده است انباشت بدهی های مالی کارخانه به نهادهای مختلف دولتی و خصوصی همانند اداره مالیات وبیمه تامین اجتماعی است.

آنها با یادآوری اینکه کارگران برای پیگیری مشکلات بوجود آمده بارها به نهاد های دولتی مستقر در شهرستان تاکستان مراجعه کرده اند گفتند: باتوجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی انتظار داریم تا کارفرما با بازگشایی کارخانه امکان اشتغال دوباره را برای کارگران فراهم کند.

به گفته کارگران فولاد ارسباران کارفرمای این واحد تولیدی در عین واحد مالک چندین کارخانه فولاد همانند آرمان شفق، فولاد قزوین، فولاد کاسپین، وچندین واحد دیگر در استان قزوین وشهرستان تاکستان است.

تجمع اعتراضی اعضاء تعاونی مسکن فاز ۵ هشتگرد مقابل مجلس!

امروزیکشنبه11مهر،اعضاء تعاونی مسکن مسکن برق تهران، فاز ۵ هشتگرد دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند.





منبع:اقتصادآنلاین

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از چرایی حوادث این چنینی در ایران خودرو؟

پنجم بهمن ماه 89 و مصادف با اربعین حسینی را شرکت بصورت سه شیفت کار اعلام می کند. کارگران شیفت شب که در حال ورود به شرکت بودند و در خیابان داخل شرکت در تردد بودند ، یک کامیون کمپرسی بنز که راننده اش به دلیل خواب آلودگی و خالی کردن ترمزاز پشت سر به کارگران که در حال تردد بودند برخورد کرده و چهار نفر را کشته و دست کم دوازده نفر مجروح می شوند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که شرکت روز تعطیل رسمی را برای دستیابی به اهداف سودجویانه ی خود کار اعلام کرده بود، یعنی در صورت تعطیلی شرکت این اتفاق تلخ بوقوع نمی پیوست.

سی ام شهریور سال 95 و همزمان با عید غدیر، شرکت این روز را سه شیفت کار اعلام میکند. شیفت صبح و سرویس حصارک کرج که در حال حرکت به سمت شرکت بود، بر اثر خواب آلودگی راننده، از پشت به مینی بوس برخورد کرده و بعد واژگون می شود .

در این تصادف که در روز عید غدیر و تعطیلی بوقوع می پیوندد 2 نفر از همکاران کشته و دست کم 11 نفر مصدوم می شوند که دو نفر دارای مصدومیت شدید و شکستگی از ناحیه ی کمر و لگن می شوند. این حادثه هم در پی اهداف سودجویانه شرکتصورت می گیرد.

در این دو حادثه 2 رخداد مشترک است: 1- خواب آلودگی 2- روز تعطیل

آیا مدیریت ایران خودرو نباید این موضوع را تحلیل کرده و برایش چاره ای بیندیشد؟ 6 کشته و تعداد بیش از 20 مجروح ، برای چاره اندیشی این حوادث کافی نیست؟ موضوع شیفت و خواب آلودگی در خود شرکت ایران خودرو هم کم کشته از کارگران نگرفته است.

به مدیریت ایران خودرو فرصت داده می شود تا در این مورد گزارشی به کارگران ارایه کند.

کشته و زخمی شدن 2 کارگر شهرداری رشت درحین کاربراثرتصادف!

دو کارگر خدماتی شهرداری رشت در مسیر اتوبان رشت به تهران در اثر تصادف با یک دستگاه تریلی کشته وزخمی شد.

به گزارش 11مهرایلنا، این حادثه صبح روز جمعه (9 مهر ماه) در مسیر جاده رشت به تهران در استان گیلان زمانی اتفاق افتاد که یک دستگاه تریلی به دلایل نامشخصی از مسیر خود منحرف وبه خودرو حمل زباله شهرداری برخورد می کند که در نتیجه آن یک کارگر کشته وکارگر دیگری بشدت مصدوم می شود.

بر اساس این گزارش؛ از قرار معلوم کارگر مصدوم این