این پیشنهاد «نوبل» به عقل جن هم نمی رسید

گرچه شوخی بنظرمی آید و لی مثل این است که حقیقت دارد. طبق یک نامه لو رفته، بتاریخ 19 ماه مه و با امضای » ولادیمیر گرویسمان» رئیس پارلمان اوکراین، سفیر آمریکا در » اسلو» خواستار آن شده که پروشنکو رئیس جمهور اوکرائین نامزد دریافت جایزه صلح نوبل گردد.



گویا تا کنون دو تن از پنج نفر اعضای کمیته نوبل موافقت خود را باطلاع رسانده اند. مخاطب نامه خانم» یولی فوروتا- توی» مسئول سفارت آمریکا در نروژ است. نامه با تشکر از این خانم دیپلمات برای» زحماتی » که تا کنون جهت نامزد کردن » پروشنکو» کشیده است، آغاز می گردد.
اما در ادامه نامه به این نکته اشاره می شود که حمایت «فقط» دونفر از مجموع پنج نفر اعضای کمیته برای دست یافتن به نتیجه مطلوب کافی نیست. از این رو » گرویسمان» از سفارت میخواهد که فشار بیشتری بر سه عضو دیگر، که تا کنون حاضر به موافقت نشده اند، وارد آید. نام این سه نفر دیگر نیز با صراحت برده می شود:»بریت رایس- آندرسشن» عضو حزب کارگر نروژ،» اینگه ماری یترون»عضو حزب لیبرال ترقی ، و»کاسی کولمان» رئیس کمیته و رهبر پیشین حزب محافظه کار . در نامه توصیه شده که باید به این فرد آخر فشار بیشتر وارد آید. در سال 2009 که جایزه صلح به «باراک اوباما» داده شد نیز همین «کولمان» رئیس کمیته پنج نفری بود.