- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه چوکا نسبت به حضور مجدد مدیریت!

- نتیجه همبستگی کارگران پتروشیمی رازی با همکاران زندانیشان:آزادی وبازگشت بکار 10کارگر معترض پتروشیمی رازی
- تجمع کارگران شرکت سابيردراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوق مقابل فرمانداري کوهرنگ!
- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه چوکا نسبت به حضور مجدد مدیریت!
- تجمع اعتراضی کارکنان بیکارشده فروشگاه کارنومقابل استانداری همدان!
- تجمع کارگران منطقه 8شهرداری اهواز دراعتراض به عدم پرداخت حقوق!
- تلاش برای تغییر ماده ۲۱ قانون کار/ قرارداد‌‌ به سود کارفرما خاتمه می‌یابد
- گزارش خبرنگار پیام سندیکا ازمشکلات بازنشستگان ذوب آهن اصفهان
- ادامه روند اخراج کارگران در کارخانه رهانه شهرک صنعتی کاوه!
- عدم پرداخت4ماه حقوق وحق بیمه300کارگرشهرداری شوشتر!

- تجمع اعتراضی دانشجویان پیام نور مشهد نسبت به افزایش ناگهانی شهریه ثابت!
- تجمع دانشجویان دانشگاه پیام‌نور اهواز در اعتراض به افزایش شهریه ۶۰ درصدی
نتیجه همبستگی کارگران پتروشیمی رازی با همکاران زندانیشان:آزادی وبازگشت بکار 10کارگر معترض پتروشیمی رازی
تمامی 10 کارگر پیمانکاری که باشکایت کارفرمای پتروشیمی رازی برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است، از صبح مروز16شهریور برسر کار خود بازگشتند.
به گزارش16شهریورایلنا،منابع خبری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با اعلام این خبر افزودند: پیش از این همه این کارگران عصر روز گذشته با قرار کفالت از زندان ماهشهر آزاد شده بودند.
پیشتر کارگران مورد نظر در ارتباط با اعترضاتی که توسط همکارانشان در رابطه با نارسایی‌های طرح طبقه بندی مشاغل برپا شده بود با شکایت کارفرما چند نوبت به دستگاه قضایی احضار شده و در نهایت در روز یکشنبه با قرار بازداشت موقت روانه محبس شدند.
به نقل از فعالان کارگری گفته شود که به دلیل درجریان بودن شکایت کارفرما پرونده قضایی گشوده شده علیه این کارگران همچنان تا رسیدگی نهایی مفتوح است.
تجمع کارگران شرکت سابيردراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوق مقابل فرمانداري کوهرنگ!
روز15شهریور،جمعي از کارگران شرکت سابير* بيرگان کوهرنگ دراعتراض به عدم پرداخت بیش ازیکسال حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداري کوهرنگ زدند.
به گزارش15شهریورکوهرنگ خبر،يکي از کارگران اظهار کرد: حقوق کارگران از تيرماه سال گذشته پرداخت نشده و اين موضوع موجب تجمعات اخير کارگران و اعتراضات آنها شده است.

اين کارگر با بيان اينکه بارها اين موضوع را به مسئولان از جمله فرمانداري کوهرنگ اطلاع داده اند، افزود: هر بار قول مساعد داد که حقوق کارگران را در زمان مقرر پرداخت مي‌کند اما شرکت نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت بوده و تاکنون هيچ اقدامي براي پرداخت حقوق معوقه کارگران انجام نداده است.

وي با اشاره به اينکه کارگران به دليل عدم دريافت حقوق حتي براي خريد ارزاق روزانه با مشکل مواجه هستند، گفت: کارگران حتي توان پرداخت کرايه براي حضور در محل کار خود را نيز ندارند.

وي خاطرنشان کرد: از مسئولان مي‌خواهيم شرايط کارگران را درک کند و براي لحظه‌اي خود را به جاي آنها قرار دهد.

يکي ديگر از کارگران ميگويد: اکثر کارگران متاهل و داراي فرزند هستند با اينکه در آستانه بازگشايي مدارس هستيم دانش آموزانمان نياز به لباس، کفش و لوازم التحرير دارند اما متاسفانه حقوق مان را پرداخت نميکنند.

*شركت ساختمان سد و تأسيسات آبياري(سابير)

در سال 1345 توسط وزارت نيرو تأسيس شده و تا پنجمين دهه عمر خود توانسته است ده‌ها پروژه بزرگ و بي نظير را به پايان برساند. در سال 1383، شركت سابير از فهرست شركت‌هاي دولتي خارج و اكثريت سهام آن به شركت سرمايه ‌گذاري تأمين اجتماعي واگذار گرديد.

هم اكنون اين شركت، دوره جديد فعاليت خود را به ساير زمينه‌هاي پيمانكاري كارهاي زيربنايي(ساخت،EPC،DBو...) توسعه داده است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه چوکا نسبت به حضور مجدد مدیریت!

روزدوشنبه 15شهریور،کارگران کارخانه چوکا بدنبال حضور مجدد مدیریت شرکت در کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش16شهریورایلنا،در حالی که هنوز بیشتر از دو هفته از ابراز شادمانی کارگران کارخانه ایران چوکا به دلیل راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی نمی‌گذرد، روز گذشته شماری از کارگران این واحد تولیدی در اعتراض به عملکرد مدیریت کنونی تجمع کردند.

کارگران ایران چوکا عملکرد مدیریت کنونی کارخانه را در تعطیلی یک سال گذشته محل کارشان موثر می‌دانند برای همین روز گذشته (دوشنبه 15 شهریور) وقتی از حضور مدیریت کنونی مطلع می‌شوند به نشانه اعتراض تجمعی برپا می‌کنند.

به نقل از کارگرانی که این اجتماع اعتراضی را در مقابل دفتر مدیریت برپا کرده بودند، گفته می‌شود: مدیریت فعلی از یک سال قبل از تعطیلی موقت کارخانه مستقر بوده است و در مدت این دو سال طوری عمل کرده که همه ما به مرور ما شاهد تنزل راندمان تولید و در نهایت توقف یک ساله فعالیت کارخانه و سرگردانی خود بودیم.

آنها که نگران هستند مبادا بازهم رویه منجر به تعطیلی کارخانه ایران چوکا از سرگرفته شود، از سهامدار اصلی کارخانه خواستند تا به هر ترتیب مدیریت این واحد صنعتی را ملزم به حفظ تولید و اشتغال بکند.

بصورت مشخص کارگران ایران چوکا می گویند طی یکسال گذشته که وضعیت کارخانه وکارگرانش مشخص نبود حدود هزار کارگر کارخانه صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» مرتبا با برپا کردن اجتماعات اعتراضی متعدد خواستار راه‌اندازی دوباره کارخانه و بازگشت به کار خود بودند.

به گفته منابع خبری در کارخانه ایران چوکا با وجود آنکه کارگران این کارخانه با داشتن چندین ماه معوقات مزدی عقب افتاده ای از وضعیت فعلی خود رضایت دارند اما امیدوارند سهام دار اصلی کارخانه طی روز های آینده مدیریت جدیدی به کارخانه معرفی کند تا پی گیر وضعیت کارخانه وکارگرانش باشد.

تجمع اعتراضی کارکنان بیکارشده فروشگاه کارنومقابل استانداری همدان!

روز15شهریور،جمعی از کارکنان بیکارشده فروشگاه کارنومقابل دست به تجمع مقابل استانداری همدان زدند.

به گزارش15شهریورایرنا،جمعی از پرسنل واحد تجاری کار نو که هفته گذشته و تنها یک روز پس از راه اندازی پلمب شده بود با حضور در محل استانداری همدان خواستار بازگشایی این واحد شدند.

فرهاد فرزانه مدیر کل امور شهری استانداری همدان در این باره افزود: این واحد تجاری اگر بدون رعایت اصول قانونی راه اندازی شده است فعالیت آن نیز غیر قانونی می باشد.

وی ادامه داد: اعتراض پرسنل واحد تجاری کار نو مشکلی را رفع نخواهد کرد بلکه مالک باید نسبت به اجرای قوانین و ضوابط اقدام کند.

گفتنی است واحد تجاری ' کار نو' واقع در مجتمع تجاری برج سعیدیه شهر همدان که هفته گذشته بهره برداری شده بود با دستور دادستانی پلمب شد.

شهردار منطقه یک همدان روز گذشته ( یکشنبه) در این باره گفت : هنوز پرونده تخلف مالک برج سعیدیه در زمینه رعایت نکردن ضوابط قانونی در ساخت و ساز و افزایش بنا در طبقه همکف و اول تجاری به نتیجه نرسیده بود که تخلف جدیدی در این مجتمع تجاری رخ داد.

امیر فتحیان نسب افزود: پارکینگ این برج 13 طبقه تبدیل به یک واحد تجاری 'هایپر' شده در حالیکه وجود برج سعیدیه در شلوغ ترین منطقه همدان ضروروت وجود پارکینگ را چند برابر می کند.

وی اضافه کرد: مسئولان این مجتمع نه تنها اقدام به حذف پارکینگ کرده بلکه در قسمت پارکینگ اقدام به راه اندازی هایپر که خود به تنهایی نیازمند یک پارکینگ بزرگ و مجهز است، کرده اند.

شهردار منطقه یک همدان افزود: حذف غیرقانونی پارکینگ برج سعیدیه منجر به بروز گره ترافیکی در این مسیر و اتلاف وقت مردم در ترافیک می شود که با توجه به حق الناس بودن این موضوع شهرداری به هیچ وجه زیر بار حذف پارکینگ نمی رود.

فتحیان نسب اضافه کرد: چنانچه مالک این برج دنبال راه اندازی هایپر در این مجتمع هستند باید یکی از طبقه ها را با فرآیند اداری و قانونی به این کار اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: در حالیکه برخی تخلف های سال گذشته در برج سعیدیه در مراجع قانونی در حال تعیین تکلیف بوده و بدهکاری هایی نیز در زمینه پرداخت نکردن هزینه تمدید عوارض و بهای خدمات به شهرداری دارد، مالک آن اقدام به تخلف جدیدی کردند.

شهردار منطقه یک همدان تاکید کرد: در هیچ جا مرسوم نبوده که پارکینگ مجتمع تجاری برای هایپر اختصاص یابد و اقدام به حذف غیرقانونی پارکینگ کنند.

فتحیان نسب افزود: مالک این واحد تجاری پیشتر درصدد تبدیل پارکینگ به هایپر بوده که پس از اطلاع شهرداری از این کار صرفنظر کرد ولی مجدد مخفیانه این تخلف را انجام داده است.

به گزارش ایرنا فروشگاه 'کار نو' مجهز به تکنولوژی روز، با 106 نفر پرسنل در مساحتی به میزان یک هزار و 550 مترمربع واقع در طبقه زیرین برج سعیدیه یکشنبه هفته گذشته بهره برداری شد.

تجمع کارگران منطقه 8شهرداری اهواز دراعتراض به عدم پرداخت حقوق!

امروز16شهریور، کارگران منطقه 8شهرداری اهواز دراعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر اهواز زدند.

به گزارش16شهریور بدرپرس،کارگران شهرداری منطقه ۸ اهواز صبح امروز در درب ورودی شورای اسلامی تجمع کردند. بنا به اطلاع بدست آمده از این تجمع دلیل آن عدم پرداخت حقوق از سوی شهرداری منطقه ۸ می باشد.

تلاش برای تغییر ماده ۲۱ قانون کار/ قرارداد‌‌ به سود کارفرما خاتمه می‌یابد

دولت در لایحه پیشنهادی خود برای اصلاح قانون کار قصد دارد تا از طریق تغییر متن دو بند موجود و افزودن یک بند و تبصره جدید به ماده ۲۱ این قانون، شرایط فعلی خاتمه دادن به قراردادهای کار را تغییر دهد.

به گزارش16شهریور ایلنا، نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار در لایحه پیشنهادی خود قصد دارند در راستای آنچه که می‌توان تسهیل شرایط تعدیل نیروی انسانی نامید، در متن ماده ۲۱ قانون کار که موضوع آن به شرایط خاتمه یافتن قراردادهای کار مربوط می‌شود؛ تغییراتی را اعمال کنند.



متن کنونی ماده ۲۱ قانون کار مشتمل بر ۶ بند (الف، ب، ج، د، هـ، و ) و یک تبصره است که متن کامل آن به شرح ذیل است: «قرارداد کار به یکی از طریق زیر خاتمه می یابد:

الف - فوت کارگر

ب - بازنشستگی کارگر

ج - از کارافتادگی کلی کارگر

د - انقضاء مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن.

ه - پایان کار در قراردادهائی که مربوط به کار معین است .

و - استعفای کارگر


ز- فسخ قراردادبه نحوی که در متن قرارداد پیش بینی گردیده است.

ح – کاهش تولید و تغییرات ساختاری در اثر شرایط اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ولزوم تغییرات گسترده در فن آوری مطابق با مفاد ماده (9) قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع کشور.*

تبصره - کارگری که استعفاء می کند موظف است یکماه به کار خود ادامه داده و بدوا" استعفای خود را کتبا" به کارفرما اطلاع دهدو در صورتی که حداکثر ظف مدت 15 روز انصراف خود را کتبا" به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی تلقی می‌شود و کارگرموظف است رونوشت استعفاء و انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی ویانماینده کارگران تحویل دهد».

اما چنانچه تغییرات مورد نظر نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار در مجلس شورای اسلامی تصویب شود؛ این ماده قانونی به سود کارفرمایان از طریق تغییر متن بندهای «ز» و«ح» و اضافه شدن بند و تبصره جدیدی تحت عنوان بند «ط» و تبصره 2 مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

البته در متن پیشنهادی به صورت غیر مستقیم به موضوع نادیده گرفته شدن قانون الزامی بودن پوشش‌بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی برای کارگران مشمول قانون کار اشاره شده است که می‌تواند به عنوان یک مسئله حائز اهمیت صنفی برای جامعه کارگری حکم به صدا درآوردن زنگ خطر را داشته باشد.

متن پیشنهادی لایحه دولت در مورد اصلاح ماده ۲۱ به شرح ذیل است:

بندهای «ز» و «ح »ماده 21 به شرح زیر اصلاح و متون زیر به عنوان بند «ط» و تبصره 2 به ماده یاد شده اضافه و عنوان تبصره ماده مذکور به تصره یک اصلاح می‌شود :

ز – توافق بین کارگر و کارفرما

ت – کاهش تولید و تغییرات ساختاری که در اثر الزام قوانین و مقررات یا شرایط اقتصادی اجتماعی سیاسی و یا لزوم تغییرات گسترده در فناوری منجر به تعطیلی تمام یا بخشی از کار شود.

ط – فسخ قرارداد با تصمیم کمیته انضباطی کارگاه

تبصره 2 – موارد مذکور در بند ز در کارگاه‌های بیش از 50 نفر کارگر باید به تایید اکثریت هیئتی مرکب از استاندار یا معاون وی ، مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، مدیر کل دستگاه صادر کننده مجوز کارگاه ، نماینده صندوق بیمه‌ای ذیربط ، رئیس کل دادگستری ، نماینده تشکل کارگری حائز اکثریت استان ، نماینده تشکل کارفرمایی استان ، نماینده کارگران کارگاه و کارفرما یا نماینده تام الاختیار وی برسد. چنانچه به تشخیص هیئت مذکور تمام یا بخشی از کار تعطیل شود به همان نسبت مشمول مقررات بیمه بیکاری می‌شود.

و اما چه اتفاقی با این تغییر خواهد افتاد؟

اول:

چنانچه متن بند «ز» ماده ۲۱ به شیوه پیشنهادی نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار، تغییر کند، در بهترین حالت هیچ تغییر جدیدی در شرایط کار کارگران ایجاد نخواهد شد چرا که از نظر معنی هیچ تفاوتی میان مفهوم متن کنونی با متن پیشنهادی بند «ز» وجود ندارد.

توضیح اینکه بند «ز» نخستین بار درسال ۸۶ و از طریق تصویب قانون رفع برخی موانع تولید و سرمایه‌گذاری به ماده ۲۱ قانون کار اضافه شد و اتفاقا از همان ابتدا این الحاق مورد مخالفت جدی کارگرانی قرار گرفت که معتقد بودند به دلیل برتری نسبی کارفرمایان بر روابط کار، همواره شرایط فسخ قرار داد به سود صاحبان سرمایه و به زیان کارگران تعیین خواهد شد.

در این خصوص چون محتوای تبصره دوم نیز در ارتباط با تغییرات همین بند قانونی است، باید گفت که هرچند نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار تلاش کرده‌اند تا از طریق درگیر کردن متولیان دستگاه‌های مختلف دولتی و نهادهای صنفی کارگری و کارفرمایی و واگذار کردن مسئولیت تعیین شرایط فسخ قرارداد کار در کارگاه‌های بزرگ به آنها، در ظاهر صورت سه جانبه گرایی را حفظ کنند اما در عمل کارگران با شناختی که از چرخش مواضع دولت به سود مجموعه‌های کارفرمایی دارند (در موضوعاتی مانند تعیین مزد، توسعه مناطق آزاد و پیشنهاد ارزان سازی نیروی انسانی ) نمی‌توانند نسبت به این موضوع خوشبین باشند.

دوم: چنانچه بازهم متن بند «ح» ماده ۲۱ به شیوه پیشنهادی نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار، تغییر کند، این بار کارگران باید انتظار سخت‌تر شدن شرایط تامین امنیت شغلی خود را داشته باشند.

با این مقدمه که بند «ح» نیز درست مانند بند قبلی، نخستین بار درسال ۸۶ و از طریق تصویب قانون رفع برخی موانع تولید و سرمایه‌گذاری به ماده ۲۱ قانون کار اضافه شده است در خصوص تاثیرات مخرب آن بر امنیت شغلی کارگران باید گفت: دست برقضا از همان سال تصویب تاکنون در نظر کارگران این بند به عنوان بهانه‌ای قلمداد شده است که کارفرمایان می‌توانند با تمسک به آن در هر زمان و در هر لحظه، خواستار قطع همکاری و فسخ قرارداد کار بشوند اما نکته حائز اهمیت در اصلاحیه اصرار و تاکیدی است که از سوی نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار بر استفاده از عبارت «الزامات قوانین و مقررات» به عنوان یکی از شرایط فسخ قرارداد کار داشته اند.

به بیان دیگر حتی اگر بتوان مدعی شد که در متن کنونی بند «ح» ماده ۲۱ قانون کار، شرایط فسخ قرار داد کار به وقوع اتفاقات غیر ارادی منوط شده باشد، شکی وجود ندارد که نویسندگان لایحه کنونی اصلاح قانون کار قصد دارند تا از طریق بازنگری متن کنونی این امکان را به وضعیت وقوع اتفاقات ارادی، آگاهانه و حتی قابل پیش بینی برای کارفرمایان تعمیم و تسری دهند.

سوم: برفرض اینکه متن تبصره «طـ» ماده ۲۱ نیز طبق پیشنهاد نویسندگان لایحه به تصویب مجلس برسد، باید گفت که در این صورت امکان هرگونه پیگیری حقوقی در مراجع تشخیص و حل اختلاف از کارگران اخراجی که معتقدند کمیته انظباطی در رسیدگی به پرونده اتهامی آنها به هردلیل دچار خطا شده است سلب خواهد شد؛ قطع یقین نمونه و مشابه نزدیک این وضعیت موقعیتی باشد که تا اکنون برای کارگرانی اتفاق افتاده است که اخراج آنها به استناد ماده ۲۷ قانون کار مورد موافقت نهاد صنفی حاکم در کارگاه قرار گرفته و بدین وسلیه امکان پیگری حقوقی از آنها سلب شده است.

چهارم: اما نکته مستتر و پنهان این متن پیشنهادی آنجایی است که در متن تبصره ۲ و در تشریح اعضای هیات بررسی کننده شرایط فسخ قرارداد کارگاه‌های بزرگ به جای استفاده از عبارت «نماینده سازمان تامین اجتماعی» از عبارت «نماینده صندوق بیمه‌ای ذی‌ربط » استفاده شده است، با این توضیح که برابر ماده ۲۳ قانون کنونی کار تمامی کارگران باید تحت پوشش خدمات بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است نویسندگان لایحه اصلاح قانون کار بخواهند در ادامه راهی که آغاز کرده‌اند زمینه فعالیت شرکت‌های خصوصی بیمه را به مناسبات بازار کار بازکنند و از این طریق حمایت‌های اجتماعی از کارگران را بیش از پیش تضعیف کنند؟

*اخباروگزارشات کارگری:بندهای«ز»و«ح»درمتن قانون کارمصوب29آبان1369نیست وبعدا به آن اضافه شده است.

گزارش خبرنگار پیام سندیکا ازمشکلات بازنشستگان ذوب آهن اصفهان

بازنشستگان ذوب آهن که به دلیل کار سخت و توان فرسا ، فرسوده و فرتوت شده اند و امروز نیاز به درمان دارند، متاسفانه با صندوقی خالی و وعده های توخالی مسوولین مواجه اند.

با اعلام تبصره 6 ماده 7 برنامه ششم توسعه مبنی بر لزوم ادغام صندوق فولاد در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی موجب نارضایتی بازنشستگان صنعت فولاد را فراهم آورده است و از سالهای گذشته مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. ما به التفاوت 12 درصدی افزایش مستمری‌ها هم در چهارماهه سال جاری به درستی اعمال نشده است.بیشتر قراردادهای صندوق درمانی این بازنشستگان با مراکز درمانی مختلف لغو شده است و در حال حاضر امکانات درمانی و بهداشتی بازنشستگان فولاد بسیار محدود و بی کیفیت است.

بیماری های صعب الاعلاج تاکنون شماری از این بازنشستگان را به کام مرگ کشانده است. هزینه های درمانی بالا و بی پولی این بازنشستگان که سر پیری قرار بود صندوق درمان ذوب آهن عصای دست شان باشد ، آنها را با مشکلات فراوانی روبرو ساخته است.

در شرایطی که مطالبات معوقه پرداخت نشده بازنشستگان زندگی را بر آنان سخت نموده است، بحث ادغام در تامین اجتماعی بر نگرانی و نارضایتی بازنشستگان دامن زده است. کارگری می گوید: جوانی را پای کوره‌های ذوب و در شغلی بسیار سخت و زیان آور سپری کردیم و بسیار جای تاسف دارد که حالا در سنین پیری، مسئولان قصد دارند امکانات و مزایای شغلی ما را با پیش کشیدن این بحث ادغام سلب کنند.

بازنشستگان ذوب آهن اصفهان خواهان صندوق درمان خود هستند و معترض ادغام شدن در سازمان تامین اجتماعی هستند.

ادامه روند اخراج کارگران در کارخانه رهانه شهرک صنعتی کاوه!

در روزهای گذشته موج اخراج کارگران در کارخانه رهانه در شهرک صنعتی کاوه به راه افتاده است و همین مساله باعث نگرانی کارگران این واحد تولیدی شده است.

به گزارش16شهریورایلنا،جمعی از کارگران کارخانه رهانه واقع در شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه ازاخراج کارگران در این واحد تولیدی خبر دادند.

به گفته این کارگران، در ماه گذشته حدود بیست نفر از کارگران این واحد تولید شیرآلات صنعتی اخراج شده اند.

از قرار معلوم در روزهای گذشته نیز سه نفر از کارگران باقیمانده این شرکت نیزاخراج شده اند که یکی از آنها پیش از این، دو انگشت دستش را در جریان حادثه کاری در همین کارخانه از دست داده است.

از قرار معلوم، مدیریت کارخانه بهانه‌هایی همچون کمبود نقدینگی و کاهش سطح تولید را دلیل این اخراج ‌ها عنوان می کند.

در این کارخانه حدود 200 کارگر مشغول به کار هستند که پیش از این نیز از عدم پرداخت به موقع دستمزدها و حق بیمه انتقاد داشتند.

عدم پرداخت4ماه حقوق وحق بیمه300کارگرشهرداری شوشتر!

حدود 300کارگر خدماتی شهرداری شوشتر که تحت نظارت مستقیم شهرداری فعالیت می‌کنند بابت مطالبات مزدی وبیمه ای پرداخت نشده چهارماه طلبکارند.

به گزارش16شهریورایلنا،منابع کارگری در شهرداری شوشتر با اعلام این خبر گفتند: این کارگران که تحت مسئولیت مستقیم شهرداری در مناطق مختلف شهر شوشتر مشغول‌ کارند طی سه ماه گذشته به همراه یک ماه از دستمزد فرودین ماه سال گذشته (94) از کارفرمای خود طلب دارند.

به گفته کارگران خدماتی شهرداری شوشتر ،یک ماه دستمزد فروردین ماه سال گذشته آنان مربوط به زمانی می شود که تحت قرار داد یک شرکت پیمانکاری در شهرداری مشغول کار بودند که همزمان با خروج پیمانکار، شهرداری ضمن عقد قرار داد مستقیم با کارگران مسئولیت پرداخت یک ماه مطالبات مزدی وبیمه ای همه کارگران را برعهده گرفت که هنوز پرداخت نشده است.

کارگران در ادامه تصریح کردند؛ جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی ،شهرداری به اندازه چهار ماه دستمزد پرداخت نشده ، حق بیمه آنها را به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

به گفته آنان، تاخیر در پرداخت حق بیمه آنان باعث شده که اداره تامین اجتماعی شوشتر از تمدید وتعویض دفترچه های در مانی آنان خوداری کند.

در خصوص پرداخت نشدن معوقات مزدی وبیمه کارگران شهرداری شوشتر می گویند که کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی دلیل بروز این اتفاق بوده است .

از قرار معلوم مشکل مزد پرداخت نشده، تنها مختص کارگران خدماتی شهرداری شوشتر نمی‌شود بلکه سایر کارگران وکارکنان شهرداری نیز به مشکل حقوق معوقه دچار شده‌اند.

تجمع اعتراضی دانشجویان پیام نور مشهد نسبت به افزایش ناگهانی شهریه ثابت!

جمعی از دانشجویان پیام نور مشهد با تجمع در برابر ساختمان شماره 4 این دانشگاه به افزایش ناگهانی 25 درصدی شهریه ثابت ترم تحصیلی جدید این دانشگاه اعتراض کردند.

به گزارش16شهریورایسنا،ماجرا تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد از آنجا آغاز شد که دانشجویان با مراجعه به سایت جامع گلستان پیام نور با افزایش 18 درصدی شهریه ثابت روبه‌رو می‌شوند که طبق روال سال‌های گذشته برای بازگشایی سیستم انتخاب واحد آن را پرداخت کردند اما فردای آن روز که برای انتخاب واحد اقدام می‌کنند مجددا با پرتال مسدود به دلیل بدهی در پرداخت شهریه ثابت، خدمات و بیمه دانشگاه مواجه می‌شوند درحالی که روز گذشته شهریه ثابت را به طور کامل پرداخت کرده‌اند و این اقدام موجب اعتراض جمعی از آنها شد.

یکی از دانشجویان معترض در این رابطه می‌گوید: افزایش این شهریه کاملا بی‌هدف صورت گرفته است، زیرا طبق اطلاعیه که در سایت پیام نور درج شده، افزایش شهریه تنها باید برای دانشجویان جدیدالورود انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: زمانی‌که به پرتال خود مراجعه کردم، باید مبلغی علاوه بر شهریه ثابت به ازای خدمات دانشجویی، فرهنگی و بیمه درمانی پرداخت می‌کردم در صورتی‌که این هزینه در ابتدای ثبت‌‎نام دانشجویان محاسبه می‌شود.

این دانشجوی معترض اظهار می‌کند: گفته شده که افزایش شهریه ثابت به دلیل افزایش خدمات دانشگاه صورت گرفته است درصورتی که امکانات در این دانشگاه اصلا مناسب نیست و برخی از رشته‌ها علی‌رغم نیاز زیاد به آزمایشگاه، کارگاه، سیستم رایانه و سالن ورزشی از آن محروم بوده و یا با کیفیت نامطلوب دارند. همچنین برخی از بخش‌ها را نیز کالج دانشگاه پیام نور در اختیار گرفته است.

سپس دانشجویان پیام نور مشهد به منظور دریافت خواسته خود به ساختمان آموزش این دانشگاه مراجعه کردند.

یکی دیگر از دانشجویان درخصوص این تجمع گفت: اعتراض دانشجویان پیام نور تنها محدود به مشهد نمی‌شود، بلکه دانشجویان پیام نور سراسر کشور به افزایش شهریه ثابت اعتراض دارند.

وی بیان می‌کند: افزایش شهریه ثابت هرسال به ازای افزایش نرخ تورم و خدمات دانشگاه صورت می‌گیرد، بنابراین زمانی‌که ما این مبلغ را پرداخت کردیم، درخواست هزینه بیشتر به فاصله یک روز بابت خدمات و بیمه معنی نمی‌دهد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: مسئولان دانشگاه پیام نور مشهد می‌گویند که هیچ سهمی در شهریه‌های دانشگاه ندارند و بودجه‌ای به صورت مجزا از مرکز دریافت می‌کنند، پس چرا باید بابت خدمات و بیمه دانشگاه مشهد، شهریه ثابت افزایش یابد.

سرانجام دکتر علی جلالی، معاون اجرایی و فرهنگی دانشگاه پیام نور مشهد در جمع دانشجویان برای پاسخگویی به اعتراض آنان حاضر شد و تصریح کرد: توالی زمانی افزایش شهریه ثابت اقدام نادرستی بوده که دانشجویان به فاصله یک روز پس از پرداخت شهریه مجددا بابت افزایش آن هزینه واریز کنند.

وی افزود: اگر قرار بوده که شهریه افزایش یابد، باید یکبار انجام می‌گرفته است تا دانشجویان مجددا هزینه آن را پرداخت نکنند.

معاون اجرایی و فرهنگی دانشگاه پیام نور مشهد در خصوص افزایش ناگهانی شهریه ثابت اظهار کرد: علت افزایش شهریه ثابت به حوزه مسئولیت ما مربوط نیست که پاسخگو باشیم و ما اجازه دخالت در پرسنل مالی دانشجویان را نداریم وگرنه قطعا مشکل را برطرف می‌کردیم، ولی دانشجویان می‌توانند اعتراض خود را به ما منتقل کنند تا به مرکز اطلاع دهیم.

جلالی ضمن ابراز خرسندی از تجمع مسالمت آمیز دانشجویان در گرفتن حق خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان بخش دوم شهریه اضافه شده را واریز کنند و اگر قرار شد که درخصوص این مبلغ در سازمان مرکزی پیام نور کشور تجدیدنظر شود، هزینه طلبکاری دانشجویان در شهریه متغیر حساب خواهد شد.

علیرضا اکبری، مسئول امورجاری دانشگاه پیام نور مشهد نیز اندکی بعد در جمع دانشجویان حاضر شد و درباره اعتراضات صورت گرفته اظهار کرد: دانشجویان در یک نامه مشخص، اصل اعتراض خود را بنویسند و ما نیز شماره و تاریخ این نامه را اعلام خواهیم کرد تا قابل پیگیری باشد.

وی اضافه کرد: از جانب رییس دانشگاه نامه‌ای تهیه خواهد شد و به همراه نامه دانشجویان به تهران انعکاس داده می‌شود، حتما پیگیر پاسخ آن خواهیم بود.

تجمع دانشجویان دانشگاه پیام‌نور اهواز در اعتراض به افزایش شهریه ۶۰ درصدی

روز15شهریور،دانشجویان دانشگاه پیام‌نور اهواز در اعتراض به افزایش ۶۰ درصدی شهریه ثابت این دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش 16شهریورخبرگزاری دانشجو، دانشجویان دانشگاه پیام نور اهواز روز گذشته در اعتراض به افزایش ۶۰ درصدی شهریه ثابت این دانشگاه تجمع کردند.

در این تجمع که در مقابل ساختمان نریمی برگزار شد، دانشجویان خواستار رسیدگی فوری مسئولین دانشگاه به این موضوع شدند.

شانزدهم شهریورماه1395