اخباروگزارشات کارگری5مهر1395 پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد


اخباروگزارشات کارگری5مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- آغازدورجدید اعتصاب غذای کارگران پتروشیمی پردیس!

تعلیق ازکارتعدادی ازکارگران معترض وتهدیدکارگران معترض به اخراج از جانب مدیرعامل
-"ضرب و شتم کارگران معترض نیشکر هفت تپه "
- دومین روز تجمع اعتراضی کارگران پست های فشارقوی برق مقابل سازمان مدیریت!
- اعتصاب وتجمع شبانه روزی کارگران آزاد راه تهران -شمال یک هفته ای شد!
تهدید کارگران معترض به اخراج از جانب کارفرما!
- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری شوشترمقابل فرمانداری دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

- راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه فولاد یاسوج نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد ،سازمان بازرسی وصداو سیمای استان!

کارگران بجای پاسخگویی به خواسته هایشان تهدید به بازداشت شدند!

- تجمع کارگران شرکت نصب نیرو کهنوج دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق!

- تجمع اعتراضی کارگران پاکینه شوی در مقابل فرمانداری!

- تجمع اعتراضی دستفروشان اهوازی برای چهارمین بار!

متفرق کردن دستفروشان معترض از طرف یگان حفاظت استانداری خوزستان!

- کافه خبر اجتماعی کانال کانون صنفی معلمان ایران: توطئه ای جدید علیه کارگران ایران

- جوانمیر مرادی :لایحه اصلاحیه قانون کار(بخش سوم (بخش پایانی)

- تغییر ماده 45 به نفع کارفرما/ برداشت از مزد کارگر تسهیل می‌شود

- اخراج18 کارگر فنی رجا بدنبال افزایش ساعات کاری کارگران دیگر!

عدم پرداخت2ماه حقوق 300 کارگر فنی و برق رجا!

نارضایتی کارگران رجا از شرکت های پیمانکاری!

- تجمع اعتراضی کشاورزان بهبهانی همزمان با سفر وزیر بهداشت به بهبهان!

- تجمع اعتراض‎آمیز اهالی روستای «همه‌کسی» مقابل استانداری همدان

- ادامه تجمعات اعتراضی دانشجویان!

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف برای دومین روزمتوالی!

*موج اعتراضات دانشجویان سنواتی/ طولانی شدن تحصیل جریمه دارد

- راه حل جدید مدیران پارس‌خودرو برای کاهش حوادث کار:قربانی کردن گوسفند؟؟!!

- کارگر مصدوم پتروشیمی مبین کماکان دربخش آی سی یو بستری است!

آغازدورجدید اعتصاب غذای کارگران پتروشیمی پردیس!

تعلیق ازکارتعدادی ازکارگران معترض وتهدیدکارگران معترض به اخراج از جانب مدیرعامل!

کارگران پتروشیمی پردیس با شروع اول مهرماه و خلف وعده مدیران این شرکت در جهت رفع کاستی ها و بهبود شرایط کاری از امروز دست به اعتصاب غذا زده اند .

فاز جدید اعتصاب غذا کارگران این شرکت از امروز5مهرماه، آغاز شده و در این راستا تعدادی از کارگران این شرکت از فعالیت خود در این شرکت تعلیق شده اند .

به گزارش 5مهرنفت ما، مدیر عامل این شرکت 2 ماه پیش نامه ای را با دست خط خود برای امور مالی، اداری و خدمات زده تا مراحل اجرای طرح یک یک و سایر خواسته های پرسنل بررسی و حداکثر تا 1 مهر به اجرا برسد.

البته نامه مدیر عامل بیشتر نمایشی بوده تا نارضایتی کارگران را تا حدودی مهار و فرصتی ذخیره نماید تا در زمان مناسب برنامه های از پیش تعیین شده خود را اجرایی کند.

اینک با شروع مهرماه و بدون در نظر گرفتن درخواست کارگران، همچنان با عزمی راسخ در حال اجرایی نمودن طرح چهار شیفت می باشد و هر فردی را که در این مسیر سنگ اندازی نماید تهدید به اخراج نموده است .

برپایه این گزارش، فاز جدید اعتصاب غذا کارگران این شرکت از امروز5مهرماه، آغاز شده و در این راستا تعدادی از کارگران این شرکت از فعالیت خود در این شرکت تعلیق شده اند .

"ضرب و شتم کارگران معترض نیشکر هفت تپه "

به گزارش رسيده روز سوم مهر،150 كارگر كشاورزي نيشكر هفت تپه در اعتراض به اخراج و عدم پرداخت دستمزدهای خود، بعد از سه ماه كار در مقابل درب شركت تجمع كردند. كارگران خشمگين در پي اين تجمع با مدير بخش كشاورزي به نام كريم پور كه بازنشسته طرح نيشكر ميان آب است درگير شدند. در پي اين درگيري نيروهای پلیس در محل حضور پیدا کردند و كارگران معترض را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داده و در صد د متفرق كردن كارگران بر آمدند.

همچنين اين كارگران به رفتارهاي قرون وسطايي سيامك افشار مدير عامل شركت معترض هستند و مي گويند نامبرده بدون عقد قرارداد كارگران را سه ماهه و بدون بيمه و مزايا به كار مي گيرد و به آنان اعلام مي‌كند "كه شما سه ماه به صورت آزمايشي كار مي كنيد و بعد از سه ماه آزمايشي با شما قرارداد بسته خواهد شد. " اما بعد از سه ماه كارگران را بدون پرداخت حقوق و مزايا اخراج مي كند. به گفته يكي از كارگران در مراجعه به اداره كار، مسئولين اين اداره به آنان گفته اند "چون شما قرارداد نداريد ما نمي توانيم به شکایت شما رسيدگي كنيم؛ برويد قرارداد بياوريد كه ما ببينيم طرف حساب شما چه كسي است؟"

بر اساس گفته ي كارگران در پي واگذاري شركت به بخش خصوصي با كارگران مانند برده رفتار مي كنند و سيامك افشار اعلام كرده است: "همين كه هست هر كس دوست داشت با اين شرايط كار بكند در غير اينصورت اخراج مي شود."

همچنين مديريت شركت به كارگراني كه در خانه هاي سازماني اسكان دارند اعلام كرده است هر چه سريعتر اين منازل را تخليه كنند. يكي از كارگران رسمي به سيامك افشاري اعتراض كرده و به او گفته است تمام هزينه هاي اين خانه ها را كارگران پرداخت مي كنند و شركت هيچ هزينه اي در طي ساليان متحمل نشده است. هزينه ي چند سال نگه داري و تعميرات را به كارگران بدهيد تا كارگران بتوانندآلونكي براي خودشان تهيه کنند . صحبت هاي اين كارگر به مذاق مديريت خوش نيامده و از ادامه كار وي جلوگيري كرده و به او گفته است "نمي خواهم شماكار كنيد و در جمع كارگران باشيد ،برو در خانه بنشين."

بر اساس اعلام مقامات رسمي تخلف‌های زیادی در جریان این خصوصی سازی انجام شده و این واگذاری را غیرکارشناسی و اسفبار اعلام كرده اند. اين مقامات گفته اند با توجه به اینکه سازمان خصوصی سازی شرکت نیشکر هفت تپه را با تمام تجهیزات، ماشین آلات و همه اموال منقول و غیرمنقول و حتی محصول در آستانه برداشت آن ، از طریق فرآیند موسوم به مزایده و طبق نظر کارشناسی به اشخاص غیر مرتبط واگذار کرده است، ابهامات زیادی از جهت برآورد و قیمت کارشناسی زمین‌های متعلق به این شرکت وجود دارد.

شرکت نیشکر هفت تپه دارای 24 هزار هکتار زمین مرغوب است که بخشی از این زمین‌ها در اواخر سال گذشته با رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت متوسط منطقه به فروش رفته است. از قرار معلوم نیز از این 24هزار هکتار زمین، زمان واگذاری نصف آن زیر کشت بوده که هزینه کشت آن بالغ بر 240 میلیارد ریال برآورد می‌شود که خریدار زمین‌های یاد شده را به صورت آماده بهره برداری تحویل گرفته است.

بر اساس اعلام افراد محلي متوسط قیمت هر هکتار زمین در منطقه هفت تپه که جزء مرغوب ترین زمین‌های استان خوزستان محسوب می شود، حدود 100میلیون تومان است، كه اگر عدد 100 میلیون تومان را در 24 هزار هکتار زمین‌های متعلق به شرکت نیشکر ضرب کنیم به عدد بزرگی می رسیم که با قیمت واگذاری به هیچ عنوان تناسب ندارد.

كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري

4 مهر 1395

دومین روز تجمع اعتراضی کارگران پست های فشارقوی برق مقابل سازمان مدیریت!

امروز5مهر، برای دومین روز متوالی کارگران پست های فشار قوی برق مقابل سازمان مدیریت تجمع کردند.

یک کارگرپست های فشارقوی برق درهمین رابطه گفت: در جلسه امروز توانستیم موضوع برون سپاري (واگذاري به شركت هاي خصوصي) را كه در مخالفت با آن طي ديروز و امروز تجمع كرديم لغو کنیم و مقرر شد بعد از تدوین، ابلاغیه کارگر دایم هرچه سریعتر امضا شود.

به گزارش5مهرایلنا،اپراتورهای پست های فشار قوی برق از ادامه تجمعات اعتراضی خود در تهران خبر دادند.

این کارگران که از شهرهای مختلف برای پیگیری مطالبات خود به تهران آمده اند، امروز (پنجم مهرماه) برای دومین روز متوالی تجمع برگزار کردند.

از قرار معلوم، تجمع امروز از ساعت ده صبح مقابل دفتر استخدامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در تهران برگزار شده و در آن حدود 300 نفر از اپراتورها شرکت دارند.

این اپراتورها خواسته اصلی خود را اجرای طرح کارگر دائم عنوان کردند و گفتند: نگرانی اصلی ما این است که سازمان مدیریت در جهت پیگیری سیاست های خصوصی سازی وزارت نیرو، از اجرای این طرح چشم پوشی کند و تبدیل قرارداد اپراتورهای پست های فشار قوی به قرارداد دائم به دست فراموشی سپرده شود.

از قرار معلوم، پس از تجمع روز گذشته مقابل سازمان مدیریت، مسئولان سازمان به تجمع کنندگان وعده های شفاهی داده اند اما معترضان می گویند در ماههای گذشته این چندمین بار است که از شهرهای دور و نزدیک به تهران می آییم و دیگر از وعده های شفاهی خسته شده ایم، بهتر است مسئولان به جای وعده های پی در پی، در پی قانونی کردن روند کار باشند.

علاوه بر این، این معترضان عصر روز گذشته تجمعی مقابل مجلس شورای اسلامی ترتیب دادند و توانستند با اعضای کمیسیون انرژی مجلس، مطالبات خود را مطرح کنند.

به گزارش امروزجارپرس درهمین رابطه، صبح امروز حدود 300 نفر از اپراتورهاي برق فشار قوي در مقابل ساختمان سازمان مديريت و برنامه ريزي تجمع كردند و پس از آن پنج کارگرپست های فشارقوی برق بنمایندگی از دیگرکارگران طي جلسه اي با رییس امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراها و همچنين سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اين سازمان به رايزني پرداختند.

يكی از این 5کارگرگفت: روز گذشته(4مهر) در مقابل مجلس شوراي اسلامي تحصن كرديم و از ساعت 9 صبح امروز نيز حدود 300 نفر از اپراتورهاي برق در مقابل ساختمان سازمان مديريت و برنامه ريزي تجمع كرديم.

وي ادامه داد: ظهر امروز جلسه اي با حضور پنج عضو شوراي اپراتوري برق با «همت علي شاهنظری، رییس امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراها» و «علي صفدری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت» برگزار كرديم.

اين کارگرپست های فشارقوی برق،افزود: در جلسه امروز توانستیم موضوع برون سپاري (واگذاري به شركت هاي خصوصي) را كه در مخالفت با آن طي ديروز و امروز تجمع كرديم لغو کنیم و مقرر شد بعد از تدوین، ابلاغیه کارگر دایم هرچه سریعتر امضا شود.

وي مي گويد كه دليل تجمعات چندين باره شان در مقابل مجلس و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، عمل به ماده 124 قانون خدمات کشوری است كه طبق آن بكارگيري نيروي انساني در برخي از مشاغل كه سازمان اعلام مي دارد در سقف پست هاي سازماني مصوب و مجوزهاي استخدامي بر اساس قانون كار امكانپذير مي باشد.

همچنين در تبصره اين ماده آمده است: مجموع دريافتي كارمنداني كه به موجب قانون كار در دستگاه هاي اجرايي شاغل مي باشند نبايد از 1/2 برابر حقوق و مزاياي كارمندان مشابه تجاوز كند.

اعتصاب وتجمع شبانه روزی کارگران آزاد راه تهران -شمال یک هفته ای شد!

تهدید کارگران معترض به اخراج از جانب کارفرما!

در حالی که اعتصاب حدود 70 کارگر آزاد راه تهران - شمال که امروز5مهر، وارد هفتمین روز خود شده است، یکی از کارگران این واحد صنعتی از عملی نشدن وعده های کارفرما وبی توجه ای مسئولان استانی برای پی گیری مطالبات کارگران خبر داد.

یکی از کارگران آزاد راه تهران - شمال با اعلام این خبر گفت: معترضان همانند روزهای گذشته بصورت شبانه روزی اما آرام در محوطه کارگاه و استراحت گاه کمپ جمع شده‌ و منتظر عملی شدن وعده های داده شده در خصوص مطالباتشان هستند.

او بابیان اینکه از روز شنبه ( سوم مهر ماه ) که اعتصاب کارگران آزاد راه تهران - شمال شروع شده است، یکی ازمدیران کارگاه مرتبا کارگرانی که خواسته ای جزء دریافت معوقات مزدی خود را ندارند را تهدید به اخراج می کند ، در ادامه گفت :کارفرما در یک هفته از اعتراض کارگران بجای چاره اندیشه در خصوص خاتمه اعتراض کارگران مرتبا می گوید افرادی که نمی توانند خود را با شرایط مالی کارگاه وفق دهند می توانند در خواست تصویه حساب کنند.

به گزارش5مهرایلنا،وی بابیان اینکه کارگران خوهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه، تامین امنیت شغلی هستند، گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت شرکت پیمانکاری ارسا ساختمان مجری پروژه و مسئولان وزارت راه وشهرسازی پاسخ مشخصی به این خواسته‌ها داده نشده است.

او با بیان اینکه مدیریت کنونی شرکت ارسا ساختمان با پرداخت نامنظم دستمزد و حق بیمه حدود 400کارگر شاغل در این پروژه باعث تشدید وضعیت اقتصادی خانواده‌های این کارگران شده‌اند، افزود: در شرایطی که به نان شب خود بیش از هر زمان دیگری محتاجیم از مسئولان توقع داریم که به جای حمایت بی مورد از کارفرمای ارسا ساختمان از او بخواهند به تعهدات قانونی خود در قبال کارگران واجرای پروژه آزاد راه عمل کند.

به گفته این کارگر، مجموع مطالبات کارگران آزاد راه تهران – شمال چهار ماه ونیم مزد معوقه است و کارگران از کارفرمای انتظار دارند ضمن بر طرف کردن مشکلات مالی کارگران امنیت شغلی آنان را تامین کنند.

او بابیان اینکه از روز شنبه ( سوم مهر ماه ) که اعتصاب کارگران آزاد راه تهران - شمال شروع شده است، یکی ازمدیران کارگاه مرتبا کارگرانی که خواسته ای جزء دریافت معوقات مزدی خود را ندارند را تهدید به اخراج می کند ، در ادامه گفت :کارفرما در یک هفته از اعتراض کارگران بجای چاره اندیشه در خصوص خاتمه اعتراض کارگران مرتبا می گوید افرادی که نمی توانند خود را با شرایط مالی کارگاه وفق دهند می توانند در خواست تصویه حساب کنند.

این کارگر معترض در ادامه می‌گوید تاخیر‌هایی که در پرداخت مطالبات مزدی آنها ایجاد شده است به هیچ وجه با کار سخت و دشواری که آنها هر روز انجام می‌دهد همخوانی ندارد چرا که این کارگران که از شهر های مختلف کشور برای کار به آزاد راه تهران شمال آمده اند فرسنگها از خانوادهای خود در استراحت گاهای فاقد امکانات به صورت شبانه روزی زندگی می کنند.

کارگران آزاد راه تهران - شمال در باره سایر مطالبات خود می‌گویند؛ به غیر بحث تاخیری که در پرداخت معوقات مزدی آنها وجود دارد کارگران از وضعیت غذا وبهداشت در استراحت گاه خود ناراضی هستند.

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری شوشترمقابل فرمانداری دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

از صبح امروز5مهر، کارگران شهرداری شوشتر به دلیل اعتراض به وضعیت شغلی و امنیت شغلی خود دست از کار کشیده و درب فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش 5مهر شوشتر نامه، کارگران شهرداری شوشتر به امنیت شغلی، دریافت حقوق، پرداخت حق بیمه و... خود اعتراض دارند و درب فرمانداری شوشتر تجمع کرده‌اند.

این کارگران به این موضوع اعتراض دارند که ابتدا در نیمه دوم سال ۹۴ از پیمانکار به شهرداری ملحق شده‌اند و بار دیگر در نیمه دوم سال جاری (قرارداد شهریورماه به بعد) بار دیگر به پیمانکار سپرده‌شده‌اند.

تجمع اعتراضی این نیروهای معترض درب فرمانداری شوشتر درحال برگزاری است و شاهدان عینی تعداد افراد حاضر در این اعتراض را بالغ‌بر ۱۵۰ نفر تخمین می‌زنند.

گفتنی است ۳۰۵ نفر از نیروهای شهرداری به مشکلات مشابهی در این زمینه گرفتار هستند که پیش‌بینی می‌شود در ساعات آینده به جمع معترضین و تجمع‌کنندگان بپیوندند.

معترضین در این جمع بین ۵ تا ۶ ماه حقوق معوق از شهرداری طلب دارند، در حالی که شهرداری شوشتر با پیشنهاد شورای اسلامی شهر در سال گذشته جشن بروز رسانی پرداخت حقوق کارگران و کارمندان شهرداری را برگزار کرد که با این تجمع مشخص می‌شود که این جشن بی اساس بوده است.

به گزارش ایلنا درهمین رابطه،جمعی از کارگران قرارداد مستقیم شهرداری شوشتر صبح امروز (دوشنبه 5مهرماه) در اعتراض به تغییر تصمیم مدیران شهری برای بازگرداندن پیمانکاران نیروی انسانی مقابل ساختمان فرمانداری و دفتر نماینده شوشتر درمجلس تجمع کردند.

کارگران معترض گفته‌اند: حدود 180 نفر هستیم که از دو سال پیش بصورت مستقیم با شهرداری شوشتر همکاری داریم اما اخیرا شهرداری قصد دارد تا مسئولیت همه کارگرانی را که در بخشهای مختلف فضای سبز ، خدماتی ،موتوری ،آتش نشانی کار می‌کنند را به پیمانکاران مختلف واگذار کند.

این کارگران که در حال حاضر مخالف تغییر رابطه استخدامی خود هستند؛ یادآور می‌شوند: پیش از این تجربه کار کردن برای پیمانکاران مختلف و بدحسابی‌های آنها را داشته‌ایم و برای همین از تکرار به خطر افتادن امنیت شغلی خود به شدت نگرانیم.

آنها بایادآوری اینکه هنوز به دلیل بدحسابی های پیمانکاران پیشین بابت معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند،افزودند: در طول دو سالی که با شهرداری شوشتر به صورت مستفیم کار می کنیم احساس آرامش وتامین امنیت شغلی داریم اما اتفاقی که قرار است درروز های آینده با ورود دوباره پیمانکاران برای ما بیفتد باعث نگرانی شده است.

آنها گفتند: برخلاف ادعای برخی مسئولان شهرداری که مدعی اند ورود پیمانکار باعث بهتر شدن شرایط کار کارگران می‌شود، این باور را نداریم و به همین دلیل به نشانه اعتراض تجمع امروز را برپا کردیم.

راهپیمایی وتجمعات اعتراضی کارگران کارخانه فولاد یاسوج نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد ،سازمان بازرسی وصداو سیمای استان!

کارگران بجای پاسخگویی به خواسته هایشان تهدید به بازداشت شدند!

امروز5مهر،کارگران کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج برای چندمین بار دراعتراض به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و صدا و سیمای استان تجمع کردند.

یکی از این کارگران بیان کرد: قبل از تجمع در مقابل استانداری برای پیگیری مطالباتمان به سازمان بازرسی مراجعه کردیم، آنجا هیچ بی‌احترامی نکردیم و فقط برای دریافت مطالباتمان تجمع کردیم اما به پلیس تلفن کردند که ما را دستگیر کنند.

این کارگر معترض کارخانه فولاد بویراحمد اضافه کرد: تا زمانی که پاسخ درستی دریافت نکنیم به تجمع خود در مقابل استانداری ادامه می‌دهیم ولو اینکه این تجمع یک هفته هم به طول بیانجامد.

به گزارش 5مهرکبنانیوز ، کارگران کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده اند، برای چندمین بار در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و صدا و سیمای استان تجمع کردند.

اگر چه در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۹۵ در کمیسیون کارگری شورای تأمین استان مصوب گردید کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج وابسته به بنیاد تعاون ارتش تمام بدهی های کارگران را ظرف ۱۰ روز پرداخت کنند، اما تاکنون در این راستا هیچ اقدامی صورت نگرفت.

به گزارش کبنا، این کارگران برای چندمین بار نیز در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای احقاق حقوق خود تجمع اعتراضی در کمال آرامش برگزار کردند و خواستار مطالبات خودشان شدند.

کارگران به خبرنگاران گفتند، همه ما دارای خانواده و فرزند هستیم و به لحاظ مالی در مضیقه هستیم.

بنا بر این گزارش، در دست کارگران کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج حکم توقیف اموال کارخانه است، اما این حکم به دلیل عدم همکاری نهادهای مربوطه هنوز اجرا نشده است.

کارگران در ادامه اعتراض خود بعد از شنیدن سخنان کارشناسان استانداری کهگیلویه و بویراحمد به سمت صدا و سیمای مرکز استان رفتند تا در آنجا نیز از طریق این رسانه ملی اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. البته آنجا هم توفیقی حاصل نشد.

براساس این گزارش، یک سال است که کارگران کارخانه فولاد بویرصنعت یاسوج حقوق دریافت نکرده اند و بعد از چندین بار تجمع در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و تصمیم شورای تأمین استان مبنی بر پرداخت تمام بدهی های آنها ظرف ۱۰ روز از سوی کارخانه و همچنین صادر شدن حکم توقیف اموال به نفع آنها، هیچ کاری برای این کارگران نشده است.

فارس امروزدرهمین رابطه تحت عنوان هشتمین تجمع بی‌نتیجه کارگران فولاد بویراحمد/ فریادهایی که در نطفه خفه می‌شوند،نوشت:

کارگران کارخانه فولاد بویراحمد برای دریافت مطالبات 365 روزه خود برای هشتمین بار در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض این کارخانه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدت یکسال است که هیچ‌گونه حقوق و مزایایی دریافت نکرده‌ایم، افزود: حکم توقیف اموال این کارخانه صادر شده اما هیچ‌گونه همکاری با کارگران برای اجرای این حکم صورت نمی‌گیرد.

این کارگر کارخانه فولاد بویراحمد اضافه کرد: بیشتر کارگران این کارخانه نان‌آور خانه هستند و به این دلیل که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند شرمنده زن و فرزندشان می‌شوند.

وی عنوان کرد: بیشتر کارگران این کارخانه مبلغ 30 میلیون تومان از این کارخانه طلبکار هستند اما کسی پاسخگو نیست و فریاد ما هم به جایی نمی‌رسد.

یکی دیگر از این کارگران در ادامه با اشاره به اینکه با شروع فصل مدارس شرمنده فرزندانمان شدیم، گفت: حکم توقیف اموال کارخانه فولاد بویراحمد مصوبه شورای تأمین است اما با ما همکاری صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: مالک سابق این کارخانه بنیاد تعاون ارتش بوده و وقتی به این بنیاد مراجعه می‌کنیم می‌گوید مطالبات شما باید از سوی مالک جدید(آقای باقری) پرداخت شود و مالک جدید می‌گوید بنیاد ارتش باید در این زمینه پاسخگو باشد.

این کارگر کارخانه فولاد بویراحمد با اشاره به اینکه 250 نفر از کارگران این کارخانه حتی عیدی سال‌های 91 تاکنون را دریافت نکرده‌اند، افزود: مطالبات ما از این کارخانه یک میلیارد و 400 میلیون تومان است.

یکی دیگر از این کارگران بیان کرد: قبل از تجمع در مقابل استانداری برای پیگیری مطالباتمان به سازمان بازرسی مراجعه کردیم، آنجا هیچ بی‌احترامی نکردیم و فقط برای دریافت مطالباتمان تجمع کردیم اما به پلیس تلفن کردند که ما را دستگیر کنند.

وی اضافه کرد: هدف ما تنها بیان مشکلاتمان و اینکه یک سال است حقوق دریافت نکردیم و زندگی سختی هم داریم اما با ما چنین برخوردی شد.

این کارگر معترض کارخانه فولاد بویراحمد اضافه کرد: تا زمانی که پاسخ درستی دریافت نکنیم به تجمع خود در مقابل استانداری ادامه می‌دهیم ولو اینکه این تجمع یک هفته هم به طول بیانجامد.

کارگر دیگری با بیان اینکه کارخانه فولاد بویراحمد به لحاظ ایمنی و بهداشتی مشکلاتی برای کارگران ایجاد کرده، گفت: چهار ماه است که به کارگران لباس کار داده نشده و بسیاری از کارگران دچار سوختگی شدند و حتی برخی به خاطر این وضعیت خانه‌نشین شدند.

کارگر کارخانه فولاد بویراحمد اضافه کرد: کارگران با این شرایط سخت به کار ادامه می‌دهند اما مطالبات آنها پرداخت نمی‌شود و برای دریافت مطالبات به حقشان حتی مورد توهین هم قرار می‌گیرند.

کارگردیگری با اشاره به بدهی 55 میلیونی کارگران به بیمه گفت: از خرداد ماه تاکنون بیمه پرداخت نکرده‌ایم.

کارگر کارخانه فولاد صنعت بویراحمد با اشاره به اینکه برخی از کارگران بدون اینکه با آنها قراردادی امضا شود در کارخانه به کار مشغول هستند، بیان کرد: کسی پاسخگوی ما نیست و نمی‌دانیم برای دریافت مطالباتمان به کجا مراجعه کنیم.

سپس محمدباقر شریفی کارشناس پیگیری حوزه سیاسی استانداری با حضور در بین معترضان کارخانه فولاد بویراحمد وبااشاره به اینکه با رئیس دفتر بازرسی بنیاد تعاون ارتش تماس گرفته شد، گفت: در این تماس تلفنی خواستار گفت‌وگو با رئیس بنیاد تعاونی ارتش شدم که در جواب به من گفتند به شما ربطی ندارد.

کارشناس پیگیری حوزه سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: 10 روز پیش جلسه‌ای برای رفع مشکلات کارگران فولاد یاسوج گرفته و قرار بود بنیاد تعاون ارتش مطالبات کارگران را پرداخت کند اما تاکنون کاری صورت نگرفته است.

شریفی با بیان اینکه دست‌اندرکاران بنیاد تعاون ارتش در تهران برای پرداخت مطالبات کارگران کوتاهی می‌کنند، بیان کرد: این کارگران یکسال است که حقوق دریافت نکردند و در آستانه ماه مهر هم شرمنده زن و فرزندان خود شدند که استانداری کهگیلویه و بویراحمد تلاش خود را برای پیگیری مطالبات این کارگران انجام می‌دهد و انتظار داریم دست‌اندرکاران مربوطه در تهران به خود بیایند و پاسخ درستی به ما بدهند.

شریفی خطاب به مسؤولان بنیاد تعاون ارتش گفت: اگر کسی 5 روز حقوق دریافت نکند با چه مشکلاتی مواجه می‌شود در حالی کارگران این کارخانه یکسال است که حقوق دریافت نکرده‌اند، دست‌اندرکاران این بنیاد به فکر خانواده این افراد باشند.

تجمع کارگران شرکت نصب نیرو کهنوج دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق!

روزگذشته4مهر،کارگران شرکت نصب نیرو کهنوج به دلیل عدم دریافت حقوق خود در ۶ ماه گذشته در محوطه شرکت تجمع کردند و از ورود کارمندان به نیروگاه برق جلوگیری کردند.

به گزارش4مهر شوباد،این کارگران علت تجمع را عدم پرداخت حقوق ماههای گذشته خود می دانستند و در پی مطالبات خود که از ماه ها بدون نتیجه باقی مانده بودند.

یکی از کارگران عنوان نمود : با اینکه ما کارگران با تمامی جان و دل کار کرده ایم اما چندین ماه است که حقوق دریافت نکردیم.

یکی دیگر از کارگران عنوان کرد: آیا پرداخت شش ماه حقوق در اوج بازگشایی مدارس که از این حقوق بعد از پرداخت اقساط و بدهی به بانک‌ها حتی پول نانی هم نمی‌ماند دردی از کارگر و خانواده‌اش دوا می‌کند.

تجمع اعتراضی کارگران پاکینه شوی در مقابل فرمانداری!

صبح دیروز (4مهرماه)، حدود 100 نفر از کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت پاکینه شوی (جام) واقع در شهرک صنعتی خرمشهر به دلیل مشکلات تولید آن شرکت در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش5مهرایلنا، ظاهرا صدای اعتراض کارگران آنجا بلند شد که کارفرما در اواخر ماه گذشته اعلام کرد: به دلیل پرداخت حق بیمه این کارگران به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت دستمزدها با یک ماه تاخیر مواجه خواهد شد.

بنا به اظهار این منابع، به دنبال واکنش کارگران به این اظهارات کارفرما، نماینده مجلس شورای اسلامی ازآبادان و فرماندار با مطلع شدن وضعیت کارگران طی تماس با دفتر صنایع از مسئولان کارخانه خواستند تا به طرح اخراج کارگران پایان دهند و در همین رابطه فرماندار نیز قول مساعد حل این مشکل تا پایان هفته جاری را به کارگران داد.

همچنین گزارش ها حاکی از این است که کارگران اخراجی به دلیل مطالبات مزدی ماه های گذشته نیز به اداره کار مراجعه کرده و طرح دعوی نموده اند اما با پیشنهاد اداره مذکور تصمیم بر توقف شکایت خود تا پایان ماه جاری کردند.

لازم به یادآوری است که این نیروها دارای مهارت های فنی بالایی بوده و با قراردادهای حداقل مزد، بدون طرح طبقه بندی مشاغل و بدون داشتن نماینده کارگری در این شرکت مشغول به کار بوده اند.

به گفته منابع کارگری، کارفرما مدعی است اثرات تحریم ها و کاهش نقدینگی باعث بروز این مشکلات شده است.

در همین رابطه کارگران با متذکر شدن این نکته که مزد کارگران جزو موانع تولید نیست از کارفرما خواستند تا امنیت شغلی - روانی را به آنان و خانوادهایشان بازگرداند.

تجمع اعتراضی دستفروشان اهوازی برای چهارمین بار!

متفرق کردن دستفروشان معترض از طرف یگان حفاظت استانداری خوزستان!

دوشنبه 5مهر،دستفروشان اهوازی برای چهارمین بار در دو هفته گذشته در اعتراض به آنچه سامان نیافتن دستفروشان این شهر عنوان کردند در برابر ساختمان استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند.

به گزارش5مهرایرنا،یکی از دستفروشان که در این تجمع حاضر شده بود روز دوشنبه گفت: امروز به همراه صد نفر از دستفروشان درمقابل استانداری تجمع کردیم که ابتدا یگان حفاظت استانداری ما را متفرق کرد.

وی افزود: در ادامه این تجمع سه نفر به عنوان نماینده نزد سرپرست اداره کل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری رفتند که از آنجا به فرمانداری اهواز ارجاع داده شدند.

وی بیان کرد: خواسته ما این است که اجازه بدهند در شبها حدفاصل 30 متری تا چهار راه آبادان بساط خود را پهن کرده، یا مکانی در نزدیکی مرکز شهر به ما بدهند.

این دستفروش توضیح داد: پیش از این پارک ربیع برای دستفروشان در نظر گرفته شده بود اما به دلایل مختلفی این پارک اصلا برای دستفروشان مناسب نیست و علاوه بر این چندین بار از سوی فروشنده های این پارک تهدید شدیم.

وی گفت: چندی پیش فرمانداری اهواز از ما آمار دستفروشان بومی را خواست که این آمار جمع آوری و تعداد دستفروشان 650 نفر اعلام شد اما هنوز تکلیف آنها پس از تجمعات مختلف و نامه نگاری مشخص نشده است.

این جوان اهوازی بیان کرد: بارها قول ساماندهی به ما داده شده اما با گذشت بیش از هشت ماه از جمع آوری ما از هسته مرکزی شهر اهواز هنوز تکلیفمان روشن نشده است.

این تجمع پس از ساعتی با قول پیگیری مسئولان خاتمه یافت.

کافه خبر اجتماعی کانال کانون صنفی معلمان ایران: توطئه ای جدید علیه کارگران ایران

همانطور که همگان در جریان هستند هر روز توطئه جدیدی درجهت تغییر قوانین به ضرر کارگران و باز پس گیری یا تعلیق قوانینی که تا حدی کارگران میتوانند با اتکا به آن از ایمنی شغلی خود دفاع کنند, صورت می گیرد. این تغییرات نه تنها از طریق تغییرات ضد کارگری در قانون کار که اخیرا دوباره به جریان افتاده است صورت می گیرد، بلکه همچنین از طریق آیین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل ها نیز انجام می شود.

طبق گزارشات دریافتی، بر مبنای توافقی که بین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته است، دستورالعمل جدیدی از سوی معاونت روابط کار به هیئت های تشخیص و حل اختلاف صادر گردیده که رسیدگی به دعاوی مربوط به بیمه اجباری کارگران (ماده 148 قانون کار) از حیطه رسیدگی این هیئت ها خارج گردد و هیئت های حل اختلاف به این امر وارد نگردند. در حالی که یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات کارگری مسئله اثبات سوابق کاری کارگران، در قبال عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما می باشد. در صورت اجرایی شدن این دستورالعمل، کارگران عملا در خصوص یکی از مهم ترین مسائل و موضوعات کارگری مرجعی برای رسیدگی به مشکلات خود نخواهند داشت.


باز تکثیر از اتحادیه آزاد کارگران ایران

جوانمیر مرادی :لایحه اصلاحیه قانون کار(بخش سوم (بخش پایانی)

لایحه اصلاحیه قانون کار، چیزی غیر از ابهام زدائی از مواد و تبصرهای ضد کارگری به نفع کارفرمایان که مندرج در قانون کار موجود است به علاوه افزوده هائی که نیاز امروز کارفرمایان برای چپاول بیشتر از دسترنج کارگران است نمی باشد.

چکیده وعصاره این لایحه مشتمل است بر:

۱- حذف کامل امنیت شغلی کارگر و باز گذاشتن دست کارفرما برای استثمار و بهره کشی بی حد و حصر از کارگر با استفاده از قانونی که به این طریق (با قرارداد کار فاقد تاریخ برای کارهائی که ماهیت غیر دائم دارند و قراردادهای یک ماهه) حق اعتراض در محاکم و مراجع رسیدگی را از کارگر می گیرد.

۲- تسهیل در امر اخراج های گروهی کارگران به بهانه های تغییر کاربری، شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بکارگیری تکنولوژی های جدید.

۳- خارج کردن سازمان تأمین اجتماعی از اجرای حتی تعهدات حقیرانه تاکنونی در قبال کارگران شاغل و مستمری بگیران و مقرری بگیران و جایگزینی سازمان تأمین اجتماعی با صندوق بیمه ای.