- اعتصاب وتجمع کارگران سد شفارود دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!

اخباروگزارشات کارگری11شهریور1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- اعتصاب وتجمع کارگران سد شفارود دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!
- درخطرقرار گرفتن امنیت شغلی کارگران کارخانه نورد لوله اهواز پس از واگذاری به بخش خصوصی!
عدم پرداخت2ماه حقوق وحق بیمه کارگران شاغل وحق سنوات بازنشستگان این واحد تولیدی!
گرفتن تعهد کتبی از صدها کارگر وبرنامه ریزی برای تشکیل کمیته انظباطی برای جلوگیری از اعتراضات کارگران!
- نگاهی مختصر به روند تعطیلی کارخانه کاشی خزر
- عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی!
- زخمی شدن 3کارگربراثر سقوط آسانسور!
اعتصاب وتجمع کارگران سد شفارود دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوق!
بلاتکلیفی کارگران سد شفارود
کارگران سد شفارود واقع در رضوانشهر، در اعتراض به عدم دریافت 4 ماه حقوق خود دست از کار کشیده ومقابل دفتر شرکت دست به تجمع زدند.
کارگران سد شفارود که از طریق شرکت پیمانکاری ژیان در این پروژه مشغول به کار می باشند، ماهانه15 روز به مرخصی اجباری و بدون حقوق فرستاده می شوند. پروژه سد شفارودکه یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی وزارت نیرودر ایران و گیلان بوده و اعتبارمالی لازم نیز برای آن درنظر کرفته شده، به دلیل ممانعتهای سازمان محیط زیست با مشکلاتی مواجه گردیده وکارگران به دلیل اختلافاتی که هیچ ارتباطی به آنها ندارد مجبورند به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند و دستمزدهایشان را باتاخیر دریافت کنند.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
شهریور 95
درخطرقرار گرفتن امنیت شغلی کارگران کارخانه نورد لوله اهواز پس از واگذاری به بخش خصوصی!

عدم پرداخت2ماه حقوق وحق بیمه کارگران شاغل وحق سنوات بازنشستگان این واحد تولیدی!

گرفتن تعهد کتبی از صدها کارگر وبرنامه ریزی برای تشکیل کمیته انظباطی برای جلوگیری از اعتراضات کارگران!

به دلیل کاهش فعالیت تولیدی کارخانه نورد لوله اهواز در شش ماه گذشته، حدود 700کارگر این کارخانه سازنده انواع ورق گرم فولادی و لوله‌های گالوانیزه بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.

کارگران شاغل در این کارخانه دو ماه (تیر ومرداد) حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و بیمه تامین اجتماعی آنان نیز دچار مشکلاتی است.

کارگران نورد لوله اهواز در ادامه درباره نگرانی های اخیر خود می‌گویند طی هفته های گذشته کارفرما برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی کارگران از حدود 300 تا 400 نفر از کارگران تعهد نامه کتبی گرفته است که این روند تا به امروز ادامه دارد.

به گفته آنان در عین حال کارفرما قصد دارد به بهانه جلوگیری از اعتراضات احتمالی کارگران، در کارخانه نورد لوله اهواز کمیته انظباطی تشکیل دهد در این زمینه اسامی چند نفر از کارگران را برای تشکیل کمیته انظباطی به اداره کار معرفی کرده است.

به گزارش11شهریورایلنا،کارگران این کارخانه گفتند فعالیت روزمره کارخانه که در زمینه تولید انواع ورق گرم فولادی و لوله‌های گالوانیزه فعالیت دارد از فروردین ماه سال جاری به بهانه مشکلات مالی به حداقل رسیده است.

آنان با بیان اینکه هم اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: کاهش تولیدات این کارخانه تهدیدی بر امنیت شغلی کارگران قرادادی کارخانه شده بطوریکه از تیر ماه سال 93 تا هم اکنون تعداد کارگران این کارخانه از هزارو 100 نفر به 700 نفر تقلیل یافته است.

منابع کارگری می‌گویند علارغم موارد ذکر شده کارگران شاغل در این کارخانه دو ماه (تیر ومرداد) حقوقشان را دریافت نکرده‌اند و بیمه تامین اجتماعی آنان نیز دچار مشکلاتی است.

به گفته کارگران این کارخانه پیش از این مطالبات معوقه آنان سه ماه بوده که کارفرما در تاریخ 25 مرداد ماه دستمزد خرداد ماه کارگران را یکجا پرداخت کرد ه است.

به گفته آنان مدیریت و مالکیت کارخانه نورد لوله اهواز در سال 93 به بخش خصوصی واگذار شد و مسئله به تاخیر افتادن مطالبات این کارگران از زمانی آغاز شد که مدیریت جدید با مسئله کمبود نقدینگی روبرو شد.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود جدا از وضعیت پیش آمده، کارگرانی که به مرور از آبان ماه سال گذشته با استفاده از مزایای قانون مشاغل سخت وزیان آور امکان بازنشستگی دارند به دلیل پرداخت نشدن سهم 4 درصدی کارفرما به تامین اجتماعی نمی توانند بازنشسته شوند. همچنین کارگرانی که پیش از این بازنشسته شده اند هنوز نتوانسته اند سنوات پایان خدمت خود را از کارفرما وصول کنند.

کارگران نورد لوله اهواز در ادامه درباره نگرانی های اخیر خود می‌گویند طی هفته های گذشته کارفرما برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی کارگران از حدود 300 تا 400 نفر از کارگران تعهد نامه کتبی گرفته است که این روند تا به امروز ادامه دارد.

به گفته آنان در عین حال کارفرما قصد دارد به بهانه جلوگیری از اعتراضات احتمالی کارگران، در کارخانه نورد لوله اهواز کمیته انظباطی تشکیل دهد در این زمینه اسامی چند نفر از کارگران را برای تشکیل کمیته انظباطی به اداره کار معرفی کرده است.

نگاهی مختصر به روند تعطیلی کارخانه کاشی خزر

کارخانه کاشی خزرکه از دو مجموعه تولیدی دیوار و کف تشکیل شده، زمانی کارخانه پررونقی بود به طوریکه علاوه بر بازار داخلی، ماهانه در حدود 300000 مترمربع نیز به کشورهای همجوار کاشی صادر می کرد.

میزان فروش کارخانه به دلایل مختلف ازجمله رکود ساخت و سازدر داخل و بحران سیاسی منطقه و توقف صادرات و همچنین به دلیل مشکلات مدیریتی، کاهش یافته واین کارخانه به تدریج از سال 93 دچار بحران مالی گردید و حقوق کارگران با تاخیرپرداخت می شد که این امر به نوبه خود موجبات نارضایتی و اعتراض کارگران را فراهم کرد. کارگران کار می کردند، اما از حقوق و مزایا خبری نبود.

در اعتراض به این وضعیت و پس از کش و قوس های بسیار سرانجام کارگران چاره کار را در دست کشیدن از کار برای تحت فشار قرار دادن کارفرما و مدیران کارخانه دیدند. اولین اعتصاب در فروردین ماه سال 94 از خط تولید "دیوار" آغاز شد و به کارگران "کف" نیز سرایت نمود. این اعتصاب، "برازجانی" مدیر عامل کارخانه را مجبور کرد که درمحوطه کارخانه در جمع کارگران حاضر شده و به پرسش های آنان پاسخ گوید. در مذاکراتی که بین کارگران و مدیرعامل کارخانه صورت گرفت، قرار بر این شد که اگر کارگران مشغول به کار شوند و تولید ادامه یابد به تدریج حقوق های معوقه و سایر مطالبات آنان پرداخت گردد. کارگران سرانجام این قول را پذیرفتند و به سرکارهای خود بازگشتند و تولید را از سر گرفتند. اما با بی تفاوتی و بدقولی مدیران و برآورده نشدن خواسته های خویش مواجه شده و پس از چندی مجددا دست از کار کشیدند. از این زمان به بعد اعتصاب کارگران به تناوب و البته به شکل پراکنده و نامنسجمی ادامه یافت. با این توضیح که خاموش کردن کوره ها و راه اندازی مجدد آن ها، هر بار هزینه های مضاعفی را به کارخانه تحمیل می کرد و مزید برعلت می شد. در این اعتصابات که گاه با ترک محل کار همراه بوده و اغلب زمان بندی مشخصی نداشتند، درگیری ها واختلاف نظرهایی بین کارگران پیش می آمد. مدیریت کارخانه که به دنبال بهانه برای به تعطیلی کشاندن کارخانه بود، از فرصت استفاده کرده و اعلام نمود که به دلیل فقدان مواد اولیه و برخی مشکلات کارخانه قادر به ادامه کار نبوده و تعطیل می شود. در حالیکه مواد اولیه به مقدارکافی وجود داشت و کارخانه درشرایطی به تعطیلی کشانده می شد که می توانست همچنان تولید را ــ اگر نه مانند گذشته ی پررونق خود ــ اما در سطحی پائین ترادامه دهد. همین جا یادآوری نمائیم که مدیریت کارخانه درست در گیر و دار این اعتصابات و در شرایطی که مسئولین و مدیریت کارخانه از بدهی ها و مشکلات فراوان تولید و فروش صحبت می کردند اقدام به خالی کردن انبارهای کارخانه و خارج نمودن مقادیر زیادی کاشی از آن ها توسط چندین تریلی نمودند که در ادامه، کارگران جلوی این کار را گرفتند و از خالی کردن کامل انبارها جلوگیری کردند. پس از تعطیلی کارخانه، وقتی که کارگران محل کارخانه را ترک کردند مدیریت تمامی انبارها را تخلیه نموده و کاشی های باقی مانده در آن ها را به محل های نامعلومی انتقال دادند.

بهر حال کارخانه تعطیل شد و کارگران (به جز تعداد اندکی که در حال گذراندن آخرین روزهای کاری خود و ورود به دوران بازنشستگی بودند) به بیمه بیکاری فرستاده شدند. در حالی که در صورت باز بودن کارخانه و ادامه روند تولید، کارگران می توانستند مطالبات پرداخت نشده خود را دنبال نموده و آن را از راه های مختلف پیگیری نمایند. با تعطیل شدن کارخانه و بیرون ماندن کارگران از آن، عملاً جهت مبارزه کارگران تغییر کرده و وارد مراحل دیگری، از جمله مرحله دعواهای حقوقی شد.

همین جا یادآوری نمائیم که اعتراضات کارگران کاشی خزر، جدا از کارشکنی هایی که از جانب کارفرمایان و مدیران کارخانه به روند حرکت آن تحمیل می شد، به دلایلی چند نیز از انسجام و پختگی لازم برخوردار نبوده و در مجموع نتوانسته است کارگران را به سر منزل مقصود هدایت نماید. به عنوان مثال کارگران این کارخانه عمدتاً از کارگران قدیمی تشکیل می شدند که به دلیلی ابهام برانگیز، تعدادی کارگر جدید از طریق شخص "نودهی"، مدیر جدید کارخانه به آن ها اضافه شدند. این مسئله سبب می شد که به ویژه در مقاطع حساس، میان کارگران قدیمی و استخدامی با کارگران جدید، در مورد اتخاذ راه ها و شیوه های مناسب برای رسیدن به خواسته هایشان اختلاف نظر به وجود آید. که این امر به نوبه خود مانع از آن می شد که اعتراضات کارگران از یک سیاست و برنامه حساب شده و منسجمی برای کسب موفقیت بهره گیرد. کارگران به دفعات نارضایتی و اعتراض خود را به صورتی واکنشی و خود به خودی بروز داده و کم تر از شیوه های نقشه مند و برنامه ریزی شده ای برای پیشبرد کار و به ویژه امر مهم اعتصاب بهره می جستند. تعداد زیادی از آنان نیز به هنگام اعتصاب، محل کارخانه را ترک می کردند. و حال آن که کارگران می بایست به هنگام دست کشیدن از کار، در درون کارخانه باقی می ماندند و آن را ترک نمی کردند. نمایندگان کارگران نیزکه از طریق یک انتخابات اصولی وآراء عمومی انتخاب نشده و چارچوب اختیارات و مسئولیتهای آنهامشخص نشده بود، در مجموع از تیزبینی و پختگی لازم جهت اتخاذ تصمیمات درست و حساب شده برای انسجام بخشی به حرکت های اعتراضی کارگران و هدایت آن ها تا رسیدن به خواست ها و مطالبات شان برخوردار نبودند

این مسائل یکی بعد از دیگری سبب می شد تا کارفرمایان و مدیریت کارخانه نهایت بهره برداری را از این قضایا بنمایند و همه ی سعی و تلاش خود را بکار گیرند تا به هر طریق ممکن و تا آن جا که ممکن است در بین کارگران تفرقه ایجاد کنند و سمت و سوی اعتراض و مبارزه آنان را از مسیر درست آن که چیزی جز جلوگیری از تعطیلی کارخانه و دست یابی به حقوق حقه خویش به شکلی منسجم و متحد بود منحرف نمایند و آن را به بیراهه تفرقه و سرخوردگی بکشانند. و حال آن که پیشبرد درست مبارزات کارگران این شرکت در این مقطع نیازمند تحلیل درست و واقعی از وضعیت این واحد تولیدی و زیر و بم های آن، بیش از همه برای رسیدن به خواست و ومطالبه مشخص شان، مبتنی بر یک سیاست واحد و هماهنگ و یک انضباط جمعی، در عین استفاده از همه شیوه های مبارزه بود. سیاستی که به دور از برخوردهای واکنشی آنی و خود به خودی دنبال شده و کارگران را حتی المقدوربه سر منزل مقصود رهنمون شود. نتیجه این که در پی به تعطیلی کشانده شدن کارخانه، و بیکار شدن کارگران، در حال حاضر خواست اصلی کارگران، که نگران زندگی وآینده خود می باشند، راه اندازی مجدد کارخانه و بازگشت به کار می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

شهریور 95

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی!

مدیر عامل شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی گفت: حقوق اردیبهشت ماه کارکنان و عیدی آنان امروز پرداخت شد.

به گزارش10شهریورایرنا،فرود احمدی بختیاری چهارشنبه شب، تعداد کل کارکنان این شرکت را یک هزار و 193 نفر عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از تعدیل نیرو در این مجموعه طرح هایی جانبی در دست اقدام است تا فرصت شغلی برای افرادی که به دلایلی امکان کار در معادن را ندارند، از دست نرود.

وی از تأسیس یک کارخانه زغال شویی بزرگ در کنار کارخانه کنونی خبر داد و گفت: مناقصه ساخت این کارخانه انجام شده و پس از طی مراحل اداری و استفاده از وام های ارزی تا پایان تابستان آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی با اشاره به وضعیت رو به بهبود تولید این مجموعه، میزان تولید کنونی را حدود 14 هزار تن عنوان و تصریح کرد: معدن رضی شرکت البرز شرقی پس از سال ها تعطیلی دوباره راه اندازی شده و تا چند ماه آینده به تولید سه هزار تن خواهد رسید.

احمدی بختیاری از افزایش تولید معدن تخت به 12 هزار تن خبر داد و اضافه کرد: برای معدن طزره نیز که با کاهش بسیار زیاد تولید مواجه شده بود، برنامه ریزی شده تا به تولید 15 هزار تن در ماه برسد.

وی با اشاره به حمایت مدیر عامل ذوب آهن اصفهان از بهبود وضعیت شرکت، یادآور شد: افزایش ظرفیت، احداث تونل ها، بهبود سیستم های مکانیزه و انجام تعمیرات از جمله کارهایی است که برای خروج از بحران در حال انجام است.

احمدی بختیاری همچنین در خصوص تحویل واگذاری املاک شرکت البرز شرقی به شهرداری شاهرود گفت: مشکل این شرکت نه با شهرداری بلکه با سازمان خصوصی سازی است که در نحوه واگذاری و تفکیک املاک و ساختمان های شرکت اشتباه کرده است.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی یادآور شد: اشتباه کار در این است که معادن زیان ده به شرکت ذوب آهن اصفهان فروخته شده اما املاک آن جدا شده است و به این ترتیب شرکت حتی وثیقه ملکی برای دریافت تسهیلات ندارد.

وی ادامه داد: شرکت البرز شرقی پاسخ گوی شهرداری نیست و به دلیل داشتن اختلاف حساب های مالی با سازمان خصوصی سازی از طریق مراجع قضایی پیگیر بازپس گرفتن مستقلات و املاک خود است.

دیرینه شرکت زغالسنگ البرز شرقی به عملیات اکتشافی مناطق معدنی شاهرود در سال 1348 باز می گردد. این شرکت در سال 1356 با نام شرکت زغالسنگ البرز شرقی ثبت شد.

95 درصد از سهام معادن این شرکت در سال 93 به ذوب آهن اصفهان واگذار و پنج درصد باقی مانده نیز طبق قانون، بجای سهام عدالت به صورت سهام ترجیحی به کارگران و کارکنان شرکت تعلق گرفت، همچنین در مرحله بعد این واگذاری نیز زمین شرکت هم به مزایده گذاشته و درنهایت شهرداری شاهرود برنده آن شد.

زخمی شدن 3کارگربراثر سقوط آسانسور!

صبح امروز11شهریور،سقوط آسانسور در یک مجتمع تجاری و اداری واقع در خیابان استاد معین مصدومیت سه نفر از کارگران را به دنبال داشت.

به گزارش11شهریور پایگاه خبری 125،علیرضا سیفی زاده رئیس ایستگاه 8 آتش نشانی تهران در این مورد گفت: در یک مجتمع تجاری و اداری 11 طبقه با شش طبقه منفی، به یکباره کابین آسانسور به علت حمل بار بیش از ظرفیت مجاز و پاره شدن کابل های آن از طبقه منفی سه به طبقه منفی شش سقوط کرد.

وی اضافه کرد: براثر این حادثه سه نفر کارگر که در داخل آسانسور مشغول جابجایی بار بودند از ناحیه دست، پا و کمر مصدوم شدند.

سیفی زاده تصریح کرد: آتش نشانان بلافاصله پس از مهار کابین آسانسور و باز کردن درب آن، مصدومان که سه نفر مرد 18، 28 و 37 ساله بودند را از داخل کابین آسانسور خارج کرده و برای انتقال به مراکز درمانی تحویل امدادگران اورژانس دادند.

یازدهم شهریورماه1395