اخباروگزارشات کارگری27شهریور1395

پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پلی اکریل نسبت به بلاتکلفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد!
این کارگران اینبارسفره خالی مقابل استانداری اصفهان پهن کردند!
- تجمع کارگران راه سازی سوادکوه دراعتراض به عدم پرداخت3تا6ماه حقوق و2سال مطالباتشان مقابل دفترشرکت اویول!
- کارگران کارخانه ایران چوکا درآستانه سال تحصیلی خواهان پرداخت مطالباتشان هستند!
- گزارشی درباره اعتصاب 5روزه کارگران کارخانه سیمان ایلام!
- تغییر قانون کار کوبیدن آخرین میخ‌های تابوت کارگران است
- عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات بیش از100کارگرشهرداری سی سخت!
- تجمع فرهنگیان اصفهان مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان!
- جان باختن484ومصدومیت 9027کارگربراثرحوادث کاری در چهار ماهه اول سال جاری!
- بی دقتی پیمانکار در حادثه متروی "کیانشهر" قطعی است

- سوختگی شدید7کارگر کارخانه روغن‌سازی قزوین براثرانفجار!

- مصدومیت شدید کارگر جوان براثر سقوط در ساختمان در حال احداث!

- کشته وزخمی شدن 2کارگر شهرداری تهران در حین کار براثرتصادف!

- کشته و زخمی شدن 2کولبر دیگردرمرز پیرانشهر!

- تظاهرات در7شهربزرگ آلمان دراعتراض به معاهده های تجارت آزاد با کانادا و آمریکا!

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پلی اکریل نسبت به بلاتکلفی شغلی ومعیشتی ادامه دارد!

این کارگران اینبارسفره خالی مقابل استانداری اصفهان پهن کردند!

صبح امروز27شهریور،جمعی از کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان در اعتراض به معوقاتمزدی و نیز تعطیلی واحدهای زیر مجموعه این کارخانه مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده‌اند.



به گزارش27شهریورایلنا،تعدادی از این کارگران گفتند: حدود 600 نفر هستیم و به نمایندگی از سوی مجموع 2 هزار کارگر شاغل در کارخانه پلی اکریل اصفهان از ساعت 9 صبح امروز (شنبه 27 شهریور ماه) مقابل ساختمان استانداری اصفهان جمع شده‌ایم.

آنها در توضیح مطالبات خود گفتند: تا این لحظه کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان 5 ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند که این مسئله در مورد کارگران شاغل در واحدهای اقماری این کارخانه تا 6 ماه برآورد می‌شود.

این کارگران که احتمال می دهند در نتیجه وضعیت پیش آمده دستمزد شهریور ماه آنها نیز به سرنوشت مطالبات مزدی پرداخت نشده آنها دچار شود؛ افزودند: از آنجایی که از ابتدای ماه جاری تاکنون فعالیت کارخانه پلی اکریل متوقف شده است، با برپایی تجمع اعتراضی امروز نگرانی خود را از وضع پیش آمده اعلام کردیم.

آنها در عین حال پیرامون علت دیگر تجمع اعتراضی خود مقابل استانداری اصفهان گفتند: تجمع امروز از این رو صورت گرفته است که تمامی افرادی که به تازگی از سوی وزارت صنعت به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شده‌اند برای امروز در استانداری با مسئولین استانی جلسه دارند.

این کارگران با یادآوری اینکه یکی از سهامداران اصلی کارخانه پلی اکریل اصفهان در اواخر سال گذشته فوت کرده است؛ افزودند: به دنبال این اتفاق در ترکیب اعضای هیات مدیره کارخانه تغییراتی به وجود آمد و در ادامه این تحولات نماینده سهامدار اصلی به نمایندگان آنها اعلام می کند که تصمیم گیری در مورد ادامه فعالیت کارخانه برعهده مدیریت جدید کارخانه است.

برپایه این اظهارات پیش از این در ماه‌های گذشته کند شدن روند فعالیت‌های کارخانه پلی اکریل اصفهان باعث بروز نگرانی‌هایی در میان کارگران این کارخانه شده بود اما به دنبال آنچه که از سوی کارگران توقف کامل فعالیت کارخانه نامیده می‌شود در حال حاضر این نگرانی‌ها شدت گرفته است.

برپایی اجتماع اعتراضی صبح امروز در حالی است که پیش از این نیز کارگران پلی اکریل در روز چهارشنبه تجمعی در محوطه کارخانه برگزار کردند و در جریان این کنش اعتراضی به صورت نمادین تابوتی را بر روی آن عنوان «مرحوم شرکت پلی اکریل ایران» نوشته شده بود را حمل و تشییع کردند.



به گزارش امروز فارس درهمین رابطه،همزمان با تجمع کارگران پلی‌اکریل مقابل استانداری اصفهان، روابط عمومی استانداری از تشکیل هیات 5 نفره منتخب دولت برای رفع مشکلات این شرکت خبر داد.

تجمع کارگران راه سازی سوادکوه دراعتراض به عدم پرداخت3تا6ماه حقوق و2سال مطالباتشان مقابل دفترشرکت اویول!

کارگران راه سازی سوادکوه دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق و2سال مطالباتشان دست به تجمع مقابل دفترشرکت اویول زدند.

به گزارش27شهریورفارس،کارگرانی که مقابل دفتر شرکت «اویول» تجمع کرده بودند از تعویق سه تا 6 ماه از حقوق و حدود دو سال از پاداش یا عیدی خود خبر دادند.

آنان با اشاره به مشکلات مختلف اقتصادی به تعمیم این مشکلات به زندگی شخصی خود خبر دادند.

کارگران با اشاره به قول‌های مسؤولان مختلف برای پرداخت معوقات و عدم تحقق آن، خواستار رسیدگی فوری به مشکلات خود شدند.

استمرار مشکلات محور سوادکوه باعث نمره منفی به مسؤولان ملی طرح تعریض این محور و تعطیلی شرکت پیمانکاری شد.

بنابهمین گزارش،از روز‌های گذشته شاهد تعطیلی کارگاه‌های راه‌سازی سوادکوه هستیم که حضور کارگران شرکت «اویول» در دفتر این شرکت باعث شد تا مشکلات کارگری به مرحله جدیدی وارد شود.

شرکت‌های «اویول» از پل‌سفید تا شیر‌گاه، «رامان» دو تونل بین زیراب و شیرگاه و «زیگورات» در حریم سوادکوه‌شمالی مشغول فعالیت راه‌سازی هستند که مشکلات مالی موجب عدم فعالیت کارگران شرکت «اویول» شد.

کارگران کارخانه ایران چوکا درآستانه سال تحصیلی خواهان پرداخت مطالباتشان هستند!

کارگران کارخانه ایران چوکای تالش خواستار دریافت بخشی از مطالبات معوقه خود برای تامین خرج و مخارج مربوط به شروع سال تحصیلی فرزندان خود شدند.

به گزارش27شهریورایلنا،این کارگران گفتند: دست‌کم بابت مطالبات مزدی ماه‌های تیر ومرداد طلبکاریم و با توجه به مخارج سنگین تحصیلی فرزندان دانش آموز و دانشجویمان از کارفرما می‌خواهیم که دست کم بخشی از این طلب مزدی را پرداخت کند.

از قرار معلوم به دنبال از سرگیری فعالیت‌های کارخانه صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» هم اکنون نزدیک به هزار کارگر در این واحد تولیدی مشغول کارند.

بیشتر این افراد که از کارگران قدیمی کارخانه ایران چوکا محسوب می‌شوند، در نتیجه مشکلات مالی - اداری یکسال گذشته این واحد تولیدی تا مدت‌ها با مشکل دریافت مطالبات روبرو بودند و از قرار معلوم در همین ایام عمده مطالبات مزدی خود را به صورت علی الحسابی دریافت کرده‌اند.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود که این موضوع تاثیرات منفی در وضعیت تحصیلی کارگران و فرزندانشان گذاشته است.

البته مشکل تامین هزینه های تحصیلی فرزندان دانش آموز و دانشجوی کارگران ایران چوکا موضوعی جداگانه از مشکل قدیمی پرداخت نشدن به موقع حق بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی و گرفتاری تمدید نشدن دفترچه بیمه‌های این کارگران محسوب می‌شود.

این کارگران با یادآوری اینکه از سه هفته قبل که فعالیت کارخانه ایران چوکا دوباره از سر گرفته شده است نوعی حس امیدواری در میان آنها به وجود آمده است؛ افزودند: این روزها تامین هزینه‌های مربوط به تحصیل با هیچ کسی شوخی ندارد و به همین دلیل است که از مسئولان مربوطه می‌خواهیم که در این مورد چاره‌اندیشی کنند.

گزارشی درباره اعتصاب 5روزه کارگران کارخانه سیمان ایلام!

دراواسط ماه شهریور ،کارگران کارخانه سیمان ایلام در اقدامی هماهنگ و در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزد و اضافه کار 5 روزدست از کار کشید ند ودر نتیجه این اعتصاب کارخانه سیمان ایلام روزانه بالغ بر500میلیون تومان متضرر شد.

یک کارگر سیمان ایلام در خصوص مطالبات خود و همکارانش گفت:عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا ،عدم اختصاص سهمیه شیر روزانه به کارگران با توجه به آلوده بودن محیط کارخانه ،عدم پرداخت سهم کارگران از سود حاصل از تولید در کارخانه ،عدم خرید کفش و لباس برای کارگران و سردرگمی بازنشسگان در خصوص دریافت مطالبات با توجه به کاهش ساعات اضافه کار از مهمترین مطالبات کارگران سیمان ایلام است ، که تحصن کرده بودند.

هر چند با پا درمیانی موقت مدیران کارخانه و پرداخت بخشی از مطالبات کارگران ، این اعتصاب به پایان رسید ولی بدون شک این پایان کار نبود و بباید چاره ای اساسی اندیشیده شود.

کارگران سیمان ایلام چه می گویند ؟

یکی از کارگران معترض به وضعیت موجود سیمان ایلام گفت:مدیران هر واحد تولیدی باید نگاه ویژه ای به منابع انسانی که رکن اصلی تولید هستند داشته باشند .ولی متاسفانه سیاست مدیر عامل و هیئت مدیره جدید کارخانه بر این اساس نبوده و در 6ماه سال 95بارها در حق کارگران اجحاف شده است .

وی ادامه داد :تمام چشم امید کارگر به حقوق و مزایای پایان ماه دوخته شده و عدم پرداخت به موقع آن شوقی برای ادامه کار باقی نمی گذارد و سیستم زندگی کارگران را با مشکل مواجه می سازد . متاسفانه مدیر عامل کارخانه از طرفی هیچ حضور فیزیکی در بین کارگران نداشته و با مشکلات کارگران آشنایی ندارند و از طرف دیگر سیاست های غلطی را در خصوص تعامل با کارگران اعمال کرده است.

این کارگر سیمان ایلام در خصوص مطالبات خود و همکارانش گفت:عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا ،عدم اختصاص سهمیه شیر روزانه به کارگران با توجه به آلوده بودن محیط کارخانه ،عدم پرداخت سهم کارگران از سود حاصل از تولید در کارخانه ،عدم خرید کفش و لباس برای کارگران و سردرگمی بازنشسگان در خصوص دریافت مطالبات با توجه به کاهش ساعات اضافه کار از مهمترین مطالبات کارگران سیمان ایلام است ، که تحصن کرده بودند.

وی ادامه داد:با پا در میانی و وساطت مسئولین استانی و شهرستانی 14وعده 2 ماهه مدیران برای حل مشکلات تحصن کنندگان ،کارگران به سر کار خود باز گشتند و تولید درکارخانه سیمان ایلام از سر گرفته شده است .

بخشی ازیک گزارش تابناک بتاریخ27شهریور

درهمین رابطه:

چهارمین روز تجمع کارگران کارخانه سیمان ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و کاهش حقوق!

جمع زیادی از کارگران کارخانه سیمان ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات، کاهش حقوق و مزایا خود و ضعف مدیریتی از روز دوشنبه تا به امروز18شهریور در محوطه کارخانه تجمع کردند. به گزارش18شهریور ذاکرنیوز،کارخانه سیمان استان ایلام بعنوان نماد صنعت این استان که در سال 1367 تحت نظر بنیاد مستضعفان با همکاری بانک سپه، در جهت توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان تأسیس شد و توانست در این سال های عناوین مختلف کشوری و بین المللی را کسب کند ولی هم اکنون با مشکلات فراوانی رو به رو شده است.

کارخانه سیمان ایلام که به صورت روزانه 5300 تن تولیدات داخلی داشته است به دلیل تعطیلی فاز یک کارخانه سیمان ایلام در فرودین امسال، حجم تولیدی در آن تقلیل یافته است.

اما وضعیت رکود در این کارخانه به همین جا ختم نمی‌شود. بعد از تعطیلی فاز یک کارخانه، مبلغی از حقوق و مزایای کارگران و بازنشستگان را نیز کسر کرده‌اند که اعتراض و نارضایتی کارگران این کارخانه را در پی داشته است.

در حالی که در یکی دو ماه گذشته تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی از بهبود وضعیت و نبود مشکل در این واحد صنعتی خبر داده اند اما جمع زیادی از کارگران کارخانه سیمان ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات، کاهش حقوق و مزایا خود و ضعف مدیریتی از روز دوشنبه تا به امروز در داخل محوطه کارخانه تحصن کردند.

مسئولان استانی و شهرستانی نیز که در مقابل این تجمع کارگران کارخانه سیمان ایلام سکوت را پیش گرفته اند، و بعد از گذشته سه روز، امروز جمعی از مسئولان در محل فرمانداری سیروان در این خصوص جلسه تشکیل داده اند.

تغییر قانون کار کوبیدن آخرین میخ‌های تابوت کارگران است

دست درازی بر حقوق کارگران، بیش از 3 دهه است که برای دولت و قانون‌گزاران رایج گردیده، تا شاید راه برون رفت از این بحران اقتصادی شود.

شرایط بسیار غیر انسانی بر جامعه، به ویژه کارگران حاکم است، تهاجم به قانون کاری که ملاحظاتی هر چند، اندک برای بقاء کارگران در بر دارد، با ارائه لایحه ای از سوی دولت به مجلس آغاز شده است. بدین وسیله دولت،شرایط برده‌داری را برای کارفرمایان تسهیل می‌کند. سال‌هاست که دست‌آوردهای کارگران و دیگر مزایای قانونی از کارگران سلب می‌گردد.

دست درازی بیشتر به سفره کارگران از تغییرات قانون کار نیز عبور کردند. اکنون با شرایط بسیار سختی که با دستمزدهای 4 برابر زیر خط فقر، بیکاری‌های دسته جمعی کارگران، به تعطیل کشاندن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، تعویق در پرداخت ماه‌ها دستمزد که تا نان قرض گرفتن، خانواده‌های کارگران را پیش برده ، به معنای واقعی فقر و فلاکت، جامعه را در بر گرفته است. از سویی دیگر ما شاهد بهره‌وری با سود های افسانه ای ، جمعیت یک درصدی جامعه از حاصل دسترنج کارگران و حقوق بگیران هستیم.

علاوه بر آن تاراج و چپاول، دزدی و غارت، ثروت‌های عمومی توسط بخش بسیار ناچیزی از جمعیت یک درصدی است که تحت نام اختلاس‌های میلیارد دلاری، رانت‌خواری‌ها، دریاخواری و جنگل‌خواری و غیره از شگردهای دزدی ثروت عمومی جامعه، هر روزه در رسانه‌ها کشف می‌شود.

همچنین حقوق ها و پاداش های نجومی ، مدیران ، سندی دیگر از حقانیت سخن ما ومطالبات بر حق ماست.

لذا جهت محرومیت طبقه کارگر و دیگر زحمتکشن جامعه از حاصل دسترنجشان، و سود بری بیشتر کار فرمایان و دولت، موادی از تغییرات قانون کار در برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس گردید:

1-افزایش سن از 60 سال به 65 سال جهت بازنشستگی و شاید هم بیشتر از 65 سال، از طریق پلکانی کردن این افزایش از تاریخ مصوبه آن به ازای هر سال که از مصوبه آن می‌گذرد، شش ماه به آن اضافه می‌گردد. همچنین افزایش سابقه کار از 30 سال به 35 سال با این ماده پیش برده می شود.لذاحداقل سابقه کار و پرداخت حق بیمه بازنشستگی از 10 سال به 15 سال افزایش خواهد یافت .

2- میانگین حقوق محاسبه برای مستمری از 2 سال آخر بازنشستگی به میانگین حقوق 5 سال آخر جهت محاسبه مستمری بازنشستگی افزایش می یابد.

مثال: میانگین حقوق دریافتی 2 سال آخر قبل از بازنشستگی: سال‌های 1394 و 1395، محاسبه می‌گردد و کارگری با حداقل دستمزد در 1394 که 000/712 تومان بوده است با حداقل دستمزد سال 1395، 000/812 تومان جمع می‌شود و مستمری تقریبی 000/762 تومان حقوق یک کارگر پس از 30 سال زحمت است.

مقرری، مستمری بگیران کارگران سال 96= و معادله جدید محاسبه مستمری

میانگین حقوق دریافتی مستمری کارگرانی که در فصل بهار 1396 بازشسته می شوند، مبلغ تقریبی 000/762 تومان است. با احتساب افزایش خط فقر سالانه 30% درصدی، مبلغ 4 میلیون تومان سال 1395 به مبلغ000/200/5 تومان در سال 1396افزایش می یابد .

با احتساب فرمول فوق الذکر، حقوق یک کارگر مستمری بگیر، پس از 30 سال کار و زحمت نسبت دریافتی دستمزد او کمتر از 6/1 خط فقر کاهش می‌یابد. با توجه به این معادله، سطح دستمزدها از کاهش چشمگیر برخوردار خواهد شد ،چنانکه با افزایش بیکاری هر سال کارگران بازنشسته، چون با دریافت مستمری که کمتر از 6/1 خط فقر ‌باشد، مجبور به یافتن کار مجدد می‌شوند. یعنی افزایش بیکاران است.

با توجه به قانون عرضه و تقاضا در بازار ، حداقل دستمزد واقعی و نه اسمی کارگران کاهش می‌یابد و در نتیجه سود حاصله برای کارفرمایان افزایش می‌یابد.

افزایش سن بازنشستگی، معنای دیگری هم در بر دارد. زیرا که کارگران شاغل، 5 سال نیز دیرتر بازنشسته می‌شوند. در نتیجه خالی شدن جای کارگران شاغل برای جایگزینی کارگران بیکار به تأخیر می‌افتد. عاقبت اینکه صفوف لشکر بیکاران در پشت درهای کارخانه ها بیشتر فشرده تر می گردد این امر موجب می‌شود حداقل دستمزد باز هم کاهش چشمگیر بیابد. در نتیجه سود کارفرمایان از افزایش چشمگیری برخوردار خواهد شد.

3-لغو دائمی: مشاغل سخت و زیان‌آور.

مشاغل سخت و زیان‌آور، در کمیته‌ای که از رأی اکثریت مطلق برخوردار است. تشخیص و تأیید وزارت بهداشت و درمان است. به اعتقاد کارشناسان این وزارتخانه، کارگرانی که در این مشاغل، مشغول کار هستند طول عمر آنها 3/1 الی 4/1،کمتر از طول عمر کارگران مشاغل عادی است.

لغو این قانون بازنشستگی پیش از موعد مساوی این قانون است که کارفرمایان حق دارند که از کارگران خود تا مرز کشتار کار بکشند، بدون اینکه دیه‌ای به آنها تعلق گرفته شود. کارفرمایان از پرداخت 4% حقوق کارگران بابت بیمه مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تأمین اجتماعی و دیگر صندوق های مستمری، معاف می گردند. زیرا که سازمان های فوق از دریافت حق بیمه کارگران مشاغل سخت و زیان آور(بازنشستگی پیش از موعد)محروم می شوند.پس باید به ازای بازنشست شدن هر کارگر 4% حقوق آنها را به ازای هر سال سابقه در شغل سخت و زیان آور به صندوق های بازنشستگان و تأمین اجتماعی پرداخت نماید.

4-بحث دیگر، کارشناسان و خود وزارت کار لغو، قانون تعلق، قانون کار به مناطق آزاد کشوری است. این قانون در سال 16/1/1382 به تصویب رسید. از سویی دیگر مناطق مثل عسلویه که جمعیت کارگران بسیار زیادی را داراست و شامل قانون کار است، با لغو مناطق آزاد از شمولیت قانون کار، دست کارفرمایان را در مناطق آزاد کاملاً باز می‌گذارد و هر گونه که خودش تشخیص می‌دهد با کارگر رفتار کند.

نکتۀ قابل توجه و حائز اهمیت این قانون، بطور آشکارا، از کارفرمایان و سرمایه‌داران کاملاً حمایت می‌نماید. و کارگر به عنوان برده شخصی کارفرمایان مجبور و محکوم هستند، آن طور که فقط کارفرما تشخیص می‌دهد. روابط کاری با کارگران خودش یک سویه و بی دخالت قانونی، رفتار نماید. از سویی دیگر کارگر تمامی مزایای شغلی خود را از دست می‌دهد و مانند یک برده باید کاملاً مطیع کارفرما، قرار گیرد. هر چند که ما در عصر 21 زندگی می‌کنیم، اما سود کارفرمایان، تنها حاکم مطلق جامعه امروزی هستند.

5-کاهش پاداش سنوات خدمت، در پایان دوره خدمت از حقوق یک ماه در سال به ده روز، در سال کاهش یافت. یکی از آخرین مزایایی که به کارگران و کارکنان تعلق می‌گرفت. از کارگران سلب می شود. پاداش 20 روز در سال طی 30 سال از کارفرما دریافت نمی شود.

کارگران برای این مبلغ پاداش آخر خدمتش خیلی امیدها داشتند و این مبلغ، حداقل اندکی از مشکلات و کاستی‌های کارگران را می‌پوشاند.

کاهش این مبلغ پاداش یک ماه حقوق در هر سال به 10 روز حقوق در سال یعنی،3/2 این مبلغ را از کارگران کم کردند و به سودها و انباشت سرمایه کارفرمایان افزودند. 

نکته قابل توجه و حائر اهمیت دیگر آن است که:

حاصل تغییرات فوق الذکر در قانون کار، کاهش قابل توجه و چشمگیر، قدرت خرید جمعیت 99 درصدی جامع است تمام تلاش دولت برای تغییرات قانون کارجهت افزایش مافوق سودهای افسانه‌ای برای سرمایه داران و کافرمایان تدارک دیده شده است. اما روی دیگر سکه برایشان قابل تصور نیست. عدم قدرت خرید جمعیت 99 درصدی جامعه باعث می‌گردد که در بازار، از کاهش فروش کالاهای تولید شده برخوردار ‌گردد. افزایش کالای تولید شده که به فروش نمی رسد، و این تأخیر سیکل خرید و فروش کالا در بازار، کارخانه‌ها را از تولید بازمی‌دارد .

در نتیجه بحران فزونی کالا در بازار به کاهش تولید در کارخانه‌ها منجر می‌شود. کاهش تولید، مساوی با کاهش نیروی کار در کارخانه‌ها می‌گردد. بحران بیکاری چندین برابر افزایش می‌یابد. کارگران بیکار جمعیت 99 درصدی به بحران عمومی در جامعه منجر می‌گردد و کارخانه‌های ورشکسته نیز افزایش می‌یابد. آنگاه سیل خروشان بیکاران، پایه‌های قدرت اقتصادی و سیاسی را فرو خواهد ریخت. فرو ریختن بنیاد خانواده بیکاران، خواب را بر چشم متصدیان پایه‌های قدرت اقتصادی و سیاسی جامعه را فرو خواهد ریخت.

16/6/95- آیت نیافر:سخنگوی کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات بیش از100کارگرشهرداری سی سخت!

کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه وبویر احمد می‌گویند که شهرداری هنوز بابت مطالبات مربوط به دستمزد شش ماه گذشته ومطالبات مربوط به سال 92 هنوز با آن‌ها تسویه حساب نکرده است.

به گزارش27شهریورایلنا،تعدادی از کارگران شهرداری سی سخت افزودند: دست‌کم 102کارگری که در شهرداری و سازمان‌های وابسطه به آن به صورت رسمی ،قراردادی وپیمانی مشغول کارند که از اسفند ماه سال 94 بابت عمده مطالبات مزدی خود طلبکارند.

برپایه این اظهارات کارگران مورد نظر در این مدت تنها مبالغی جزئی را به صورت علی الحساب دریافت کرده‌اند و در اصل بابت عمده مزایای مزدی شش ماه گذشته ، عیدی و حدود 5ماه از مطالبات مزدی سال 92 بستانکار هستند.

به گفته این کارگران، علاوه بر همه این موارد همسان با دستمزد سال جاری، شهرداری سی سخت در پرداخت حق بیمه آنها به تامین اجتماعی نیز کوتاهی کرده است.

به نقل از این کارگران که در دارای سوابق 6 تا 13ساله در شهرداری سی سخت هستند، گفته می‌شود که مشکلات شهرداری سی سخت از چندین سال پیش زمانی آغاز شده که بسیاری از نهاد های مختلف دولتی وخصوصی از پرداخت به موقع عوارض شهرداری خوداری می کنند.

این کارگران با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری فقط بابت عوارض سالهای 89 تا 94 بیش از 6میلیارد تومان از چند نهاد دولتی مستقر در این شهر طلب کار است گفت: طبق اظهارات برخی مسئولان شهرداری ،در صورتیکه شهرداری بتواند با همکاری مسئولان استانی وشهرستانی مطالبات معوقه خود را نهاد های مختلف دولتی وصول کند توانایی پرداخت یکجای همه معوقات مالی وبیمه ای کارگران را خواهد داشت.

تجمع فرهنگیان اصفهان مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان!

صبح امروز27شهریور، تعدادی از فرهنگیان اصفهان مقابل صندوق ذخیره فرهنگیان تجمع کردند.

به گزارش 27شهریورمیزان، با توجه به اتفاقات رخ داده در صندوق ذخیره فرهنگیان و حواشی ایجاد شده در هفته های اخیر، صبح امروز همزمان با انتشار عزل و برکناری مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان و هیئت مدیره آن تعدادی از فرهنگیان در اعتراض به اقدامات مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره مقابل ساختمان این صندوق در خیابان قرنی تجمع کردند.

همچنین تعدادی از معترضان به پروژه 1000 واحدی فولادشهر اصفهان که هنوز به تعهدات آن عمل نشده بود اعتراض داشته و دست نوشته هایی را به همراه داشتند. این تجمع همچنان مقابل ساختمان صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه دارد.

جان باختن484ومصدومیت 9027کارگربراثرحوادث کاری در چهار ماهه اول سال جاری!

در چهار ماهه نخست سال جاري 484 کارگردر حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمارتلفات 519 نفر بود 6.7 درصد كاهش يافته است.

در چهار ماهه نخست امسال نه هزار و 27 مصدوم حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني كشور مراجعه كردند كه از اين تعداد هشت هزار و 560 نفر مرد و 467 نفر زن بودند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آما مصدومان حوادث كار هشت هزار و 981 نفر بود، نيم درصد بيشتر شده است.

به گزارش27شهریور اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، در چهار ماهه ابتدايي سال جاري از كل تلفات حوادث كار 477 نفر مرد و هفت نفر زن بودند.

در اين مدت استان هاي تهران با 90، خراسان رضوي با 40 و اصفهان با 39 فوتي بيشترين و استان هاي كهگيلويه و بويراحمد با دو، چهارمحال و بختياري با سه و زنجان و خراسان شمالي هر يك با چهار فوتي كمترين آمار تلفات مرگ بر اثر حوادث كار را داشته اند. اين درحالي است كه استان خراسان جنوبي در چهار ماهه امسال هيچ مورد مرگ بر اثر حوادث كار نداشته است. 

مرگ 43 درصد تلفات حوادث كار در سقوط از بلندي

بر اساس آمارهاي موجود در سازمان پزشكي قانوني كشور، طي چهار ماهه ابتدايي امسال سقوط از بلندي بيشترين علت مرگ افراد در حوادث كار را به خود اختصاص مي دهد، در اين مدت 211 نفر به دليل سقوط از بلندي جان باخته اند كه 43.6 درصد از كل تلفات حوادث كار را دربر مي گيرد.

پس از آن اصابت جسم سخت با 111 فوتي، برق‌گرفتگي با 63، سوختگي با 24 و كمبود اكسيژن با 20 فوتي در رتبه هاي بعدي مرگ بر اثر حوادث ناشي از كار قرار دارند. در اين ميان 55 نفر نيز به علل ديگري در حوادث كار جان خود را از دست داده اند.

افزايش نيم درصدي مصدومان

در چهار ماهه نخست امسال نه هزار و 27 مصدوم حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني كشور مراجعه كردند كه از اين تعداد هشت هزار و 560 نفر مرد و 467 نفر زن بودند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آما مصدومان حوادث كار هشت هزار و 981 نفر بود، نيم درصد بيشتر شده است.

بی دقتی پیمانکار در حادثه متروی "کیانشهر" قطعی است

معاون عمرانی فرماندار تهران با اشاره به قطعی بودن بی دقتی یکی از پیمانکاران در حادثه مترو کیانشهر گفت: هنوز مقصر اصلی این حادثه مشخص نشده و نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتری دارد.

به گزارش27شهریورایسنا،غلامحسین آرام گفت: با توجه به اینکه که تمام آبهای سطحی زیرزمینی در محدوده همین ایستگاه لبریز می‌شود آن نقطه از جنوب تهران منطقه بسیار حساسی به شمار می‌رود و کار در آنجا سخت و پیچیده است.

وی اظهار کرد: اما بی دقتی یکی از پیمانکاران در این حادثه قطعی است. متأسفانه در این حادثه، چهار نفر از کارگران کشته و 6 نفر مصدوم شدند که حال مصدومان رو بهبود است.

وی افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که مراحل اصلی و سفت‌کاری تونل متروی کیانشهر به پایان رسیده بود و کارگران در حال جمع‌آوری «سگمنت‌ها» بودند که بخشی از سقف ریزش کرد. حوادثی از این دست بر اثر بی‌دقتی ایجاد شده و باید پیمانکاران و مشاوران ناظر دقت لازم را در زمان فعالیت داشته باشند.

سوختگی شدید7کارگر کارخانه روغن‌سازی قزوین براثرانفجار!

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی قزوین گفت: انفجار تانکر حامل حلّال روغن در کارخانه روغن‌سازی هفت مصدوم بر جا گذاشت.

در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند که سه نفر سوختگی 90 تا 100 درصدِ درجه 3، دو تن سوختگی 50 درصدِ درجه 2، یک‌تن سوختگی 10 درصدِ درجه 2 و یک تن دیگر نیز تحت بررسی است.

به گزارش27شهریورایسنا،مهدی حسینی مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی قزوین اظهار کرد: ساعتی پیش تانکر حامل حلال روغن در کارخانه روغن‌سازی، جاده رامشان روبروی روستای حسین‌آباد محدوده جاده قدیم «قزوین - رشت» منفجر شد.

وی افزود: پس از اطلاع مأموران مرکز به‌سرعت آمبولانس پایگاه‌های آقا بابا، کوهین، عوارضی 4 و صفا به محل حادثه اعزام شدند.

حسینی خاطرنشان کرد: در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند که سه نفر سوختگی 90 تا 100 درصدِ درجه 3، دو تن سوختگی 50 درصدِ درجه 2، یک‌تن سوختگی 10 درصدِ درجه 2 و یک تن دیگر نیز تحت بررسی است.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت و فوریت‌های پزشکی قزوین تصریح کرد: همه مصدومان این حادثه توسط آمبولانس‌های اورژانس 115 به مرکز آموزشی درمانی رجایی منتقل شدند که حال سه تن از مصدومان وخیم گزارش‌ شده است.

به گزارش ایسنا علت حادثه به گفته‌ی عوامل شرکت انفجار ماده حلال روغن در حین انتقال به داخل تانکر کامیون اعلام‌شده است.

مصدومیت شدید کارگر جوان براثر سقوط در ساختمان در حال احداث!

صبح امروز27شهریور،یک کارگر ساختمانی جوان براثر سقوط در یک ساختمان 18 طبقه در حال احداث، واقع درخیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی دچار مصدومیت شدیدشد.

به گزارش 27شهریورپایگاه خبری 125، امیرمسعود اشراق افسر آماده منطقه 2 عملیات در مورد این حادثه گفت: در یک ساختمان 18 طبقه در حال احداث، کارگران مشغول کار بودند که ناگهان یکی از کارگران از طبقه سوم به طبقه دوم سقوط کرده و دچار مصدومیت شده بود.

وی در ادامه افزود: آتش نشانان بی درنگ محل حادثه را ایمن سازی کردند و مشغول امدادرسانی به کارگر 26 ساله شدند.

این افسر آماده اضافه کرد: نیروهای عملیاتی با بکارگیری تجهیزات ویژه و برانکارد مخصوص کارگر جوان که دچار آسیب دیدگی شده بود را از ساختمان خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس حاضر در محل دادند و پس از تحویل محل حادثه به مسئولین کارگاه ساختمانی، مأموریت خود را به پایان رساندند.

کشته وزخمی شدن 2کارگر شهرداری تهران در حین کار براثرتصادف!

خودروی ۲بازیگر تلویزیون‌ زمانی که با سرعتی سرسام‌آور در بزرگراه حکیم درحرکت بود ناگهان از مسیر خارج شد و حادثه مرگباری را رقم‌زد.

اين خودرو پس از برخورد به كارگران فضاي سبز شهرداري، جان يكي از آنها را گرفت و ديگري را راهي بيمارستان كرد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه بررسي‌هاي پليس نشان مي‌دهد يكي از بازيگران در حالت عادي نبوده است.

به گزارش27شهریورهمشهری،اين حادثه حدود ساعت 3صبح دوشنبه گذشته رخ داد. آن روز كارگران شهرداري با استفاده از تانكر مجهز به چراغ گردان در حال آبياري فضاي سبز اطراف اتوبان حكيم بودند. يكي از كارگران چند متر دورتر از تانكر درحالي‌كه چراغ راهنما در دست و لباس شب‌نما به تن داشت به رانندگان عبوري علامت مي‌داد كه مراقب باشند و بقيه كارگران نيز در حال آبياري بودند اما در همين هنگام بود كه حادثه هولناكي رخ داد.

يك دستگاه خودروي 206درحالي‌كه با سرعت سرسام‌آوري در مسير شرق به غرب اتوبان و در لاين وسط در حركت بود، پس از عبور از خروجي آزادگان ناگهان از مسير خارج شد و به سمت كارگران شهرداري رفت. اين حادثه آنقدر سريع رخ داد كه 2نفر از كارگران فرصت پيدا نكردند خود را نجات دهند و در نهايت خودروي 206پس از تصادف با 2كارگر افغانستانی با شدت به گاردريل كنار اتوبان برخورد كرد و پس از تخريب گاردريل متوقف شد. در آن لحظه كسي خبر نداشت كه سرنشينان 206زن و مردي هستند كه هر دو از بازيگران معروف تلويزيون بشمار مي‌روند. كارگران ديگر با ديدن اين صحنه به كمك همكارانش شتافتند اما يكي از آنها به نام ذبيح‌الله بيهوش شده بود و ديگري از درد به‌خود مي‌پيچيد. لحظاتي بعد تيم‌هاي اورژانس و پليس راهور كه در جريان حادثه قرار گرفته بودند راهي محل حادثه شدند. 2كارگر افغانستانی به همراه بازيگران جوان به بيمارستان منتقل شدند اما 2ساعت تلاش پزشكان براي نجات ذبيح‌الله و احياي قلبي او بي‌فايده بود و در نهايت اين جوان افغانستانی جانش را از دست داد.

اين در حالي بود كه همكار او به‌دليل شكسته شدن مهره‌هاي كمر و آسيب ديدن ريه به اتاق عمل منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت. ماجراي اين تصادف اما زماني عجيب‌تر شد كه مأموران پليس پس از گرفتن تست الكل از هر دو سرنشين خودروي 206اعلام كردند كه زن جوان به نام «غ.‌ح» در حالت عادي نبوده و مشروبات الكلي مصرف كرده است. اين در حالي بود كه طبق بررسي‌هاي پليس خودروي 206متعلق به بازيگر مرد به نام «م.ح» بود، اما طبق گفته شاهدان و كارگراني كه از نزديك صحنه تصادف را ديده بودند، راننده خودرو در لحظه تصادف زن جوان بوده است.

با مرگ كارگر افغانستانی، شهرداري منطقه 6نيز وارد ماجرا شد و نماينده حقوقي شهرداري به طرح شكايت از مسببان اين حادثه پرداخت. به گفته مجيد رسولي، شهردار ناحيه 6منطقه 6تهران، گزارش پليس از صحنه حادثه نشان مي‌‌دهد كه كارگران شهرداري تمامي نكات و دستورالعمل‌هاي ايمني ازجمله استفاده از چراغ‌گردان، چراغ راهنما، لباس شب‌نما و... را رعايت كرده بودند و به همين دليل بخش حقوقي شهرداري به‌شدت پيگير ماجراست و به مرجع قضايي نيز شكايت كرده است. به گفته وي، متأسفانه در اين حادثه يكي از كارگران زحمتكش شهرداري جانش را از دست داد و ديگري نيز تحت درمان است كه شهرداري پيگير مراحل درمان اوست و رسيدگي اين پرونده ادامه دارد.

کشته و زخمی شدن 2کولبر دیگردرمرز پیرانشهر!

روز گذشته (26شهریور)دو تن از کولبران مرزی پیرانشهر قربانی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران شدند.

به گزارش 27شهریورکُردپا، روز گذشته تعدادی از کولبران کُرد در منطقه‌ی مرزی پیرانشهر مورد اصابت تیر نیروهای مسلح حکومتی قرار گرفتند که در نتیجه آن دو کولبرجوان به شدت زخمی شدند.

هنگ مرزی سپاه استان آذربایجان‌غربی عامل تیراندازی به کولبران بوده است.

به دنبال زخمی‌شدن این کولبران، مردم محلی آنان را به مراکز درمانی شهر چومان در اقلیم کُردستان منتقل می‌کند.

یکی از کولبران جوان به نام صلاح بوره‌که فرزند لقمان بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله به ناحیه سر و گردن، قبل از بستری شدن، جان خود را از دست داد.

او از اهالی روستای "سوغان‌لو" از توابع بخش مرکزی پیرانشهر بود.

خورشید خسروی کولبر دیگرکه هم‌اکنون در یک مرکز بیمارستانی در چومان معالجه می‌شود، گفته است: نیروهای سپاه در مکانی به نام "چیغدر" برای ما کمین گذاشته بودند که بر اثر گلوله‌پراکنی آنها، صلاح پس از مصدومیت و از ترس دستیگیری، خود را از ارتفاع کوه به پایین پرت کرد.

این چهارمین کولبر در کمتر از یک‌ماه اخیر است که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی جان خود را از دست می‌دهد.

تظاهرات در7شهربزرگ آلمان دراعتراض به معاهده های تجارت آزاد با کانادا و آمریکا!

روز شنبه 17سپتامبر،دهها هزار آلمانی در اعتراض به معاهده های تجارت آزاد با کانادا و آمریکا تظاهرات کردند. این اعتراضات به شکل هماهنگ در هفت شهر بزرگ آلمان، شامل برلین، فرانکفورت، هامبورگ، کلن، لایپزیگ، مونیخ و اشتوتگارت برگزار شد.

به گزارش17سپتامبر یورونیوز،معاهده های تجارت آزاد با کانادا (CETA) و آمریکا (TTIP) هیچ یک هنوز به تصویب دولت آلمان نرسیده اند اما، با وجود اختلاف نظرها در هیأت دولت، احتمال می رود هردو معاهده تا پایان امسال به تصویب برسند.

به عقیده معترضان، این معاهده ها در خدمت منافع گروههای بانفوذ و شرکتهای بزرگ اند و موازنه ضروری بین مصلحت عموم مردم و منفعت اقتصادی افراد را بر هم می زنند. این در حالی است که منتقدان این حرکت اعتراضی معترضان را متهم می کنند که اساس اعتراضشان بیش از آن که یک نگاه واقع بینانه اقتصادی باشد یک دیدگاه سیاسی ضدآمریکایی است.

بیست وهفتم شهریورماه1395