12 مهر روز برگزاری بیدادگاه ساوه بر علیه جعفر عظیم زاده وشاپور احسانی راد را به روز پیکار متحد کارگران در ایران بدل کنیم.

اخباروگزارشات کارگری7مهر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گرددرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه !
- تجمع اعتراضی متقاضیان آزمون استخدامی نیروگاه لوشان باخانواده نسبت به نتیجه آزمون مقابل این نیروگاه!
- اعتراض به عملکرد کارفرمای نیشکر هفت تپه در جریان بازدید استاندار
- تجمع اعتراضی دستفروشان در مقابل شهرداری مرکزی شهر سنندج
- گزارش خبرنگار پیام سندیکا از نیشکر هفت تپه
- برگزاری دادگاه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد روز دوازدهم مه- درماده 48 لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار «بهره‌وری» جایگزین «جلوگیری از بهره‌کشی» شده‌است!

- ادعای قائم مقام مدیریت نیشکر هفت تپه
- كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري:
قطع درختان مزارع نيشكر هفت تپه به دستور مديرعامل
- گزارش خبرنگار پیام سندیکا از فاجعه زیست محیطی در نیشکر هفت تپه
- کشته وزخمی شدن5کارگرکشاورزی براثرتصادف در خط راه آهن ازنا به اراک!
- مجروح شدن12کارگرکشاورزی در حادثه واژگونی خودروی حاملشان در جاده بوکان – میاندوآب!
- جان باختن 19کارگردر معدن زغال‌سنگ چین در پی انفجار!
برگزاری دادگاه جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد روز دوازدهم مهرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه !
محمدعلی جداری فروغ، وکیل جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد گفت: طبق اخطاریه رسیده، جلسه دادگاه موکلین ساعت ده صبح روز دوازدهم مهرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ساوه برگزار خواهد شد.

به گزارش7مهرایلنا،وی افزود: جلسه قبل دادگاه به علت اشکال در کیفرخواست برگزار نشد و در اخطاریه ابلاغ شده علت حضور به این ترتیب آمده است: (( در خصوص گزارش مامورین علیه موکلین شما دائر بر تشکیل و مدیریت نمودن و عضویت در گروه‌های غیرقانونی و فاقد مجوز با هدف بر هم زدن امنیت کشور به واسطه تشکیل غیرقانونی و عضویت در راس هرم مدیریت این تشکل به عنوان عضو هیات مدیره، در وقت مقرر جهت رسیدگی در این شعبه حاضر شوید.))

این وکیل دادگستری ابراز امیدواری کرد با توجه به این که موکلین کارگر هستند و در جهت اهداف صنفی و دفاع از حقوق کارگران، این تشکل را به وجود آورده‌ و بنا بر اظهارات خودشان، درصدد کسب مجوز قانونی بوده‌اند، امیدوارم با رسیدگی عادلانه حکم برائت آنان صادر شود.

تجمع اعتراضی متقاضیان آزمون استخدامی نیروگاه لوشان باخانواده نسبت به نتیجه آزمون مقابل این نیروگاه!

روزسه شنبه6مهر،جمعی از متقاضیان آزمون استخدامی نیروگاه لوشان و خانواده های آنان در اعتراض به نتیجه آزمون جلوی درب ورودی این نیروگاه تجمع کردند.

به گزارش6مهر زیتون خبر، اوایل مرداد ماه امسال بود که آزمون جذب ۱۲ نگهبان و چند تن جوشکار و راننده و … به نمایندگی شرکت گیل پاک شمال برای جذب در نیروگاه لوشان برگزار شد. هرچند تا دو روز پیش یعنی دوماه بعد از گذشت آزمون از اعلام نتایج خبری نبود اما روز دوشنبه ۵مهر نتایج این آزمون اعلام شد.

در همین راستا جمعی از خانواده ها و متقاضیان که نسبت به نتیجه این آزمون معترض بودند امروز در مقابل درب ورودی نیروگاه دست به تجمع زدند.

شنیده ها حکایت از آن دارد که برای ۱۸ فرصت شغلی نیروگاه لوشان بیش از ۹۰۰ نفر ثبت نام نموده بودند که این تعداد داوطلب برای ۱۸ فرصت شغلی آمار قابل تاملی است.

اعتراض به عملکرد کارفرمای نیشکر هفت تپه در جریان بازدید استاندار

به گزارش رسیده در جریان بازدید استاندار از شهر شاوور (در 15 کیلومتری شوش) تعدادی ازکارگران شرکت نیشکرهفت تپه با تقدیم نامه ای به امضاء بیش از250 نفر مراتب اعتراض خود را در خصوص عملکرد مالکین جدید شرکت و عدم اجرای تعهدات قانونی توسط کارفرما را به اطلاع استاندار رساندند.

بر همین اساس طبق درخواست آقای شریعتی (استاندار استان خوزستان) تعدادی ازکارگران روزدوشنبه به استانداری مراجعه و مشکلات خودرا با ایشان درمیان گذاشتند. از جمله مواردی که کارگران به آن معترض بودند وابسته دانستن کارگران معترض به بیگانگان و خارج کشور بود. این قضیه باعث نارضایتی شدید کارگران شده است و آنان خواستارمعذرت خواهی مدیرعامل 28 ساله شرکت نیشکر هفت تپه (آقای اسد بیگی) در مطبوعات رسمی هستند. استاندار به کارگران معترض قول پیگیری و حل مشکلات را داده و عنوان نمود که خریداران به ایشان متعهد شده اند طبق قانون به وظایف خودعمل کرده و مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته ها، نی برها، ماشین های استیجاری، 6 ماه بیمه معوق کارگران روز مزد وطلب پیمانکاران را پرداخت نمایند . اعتراضات مکرر اخیر در شرکت نیشکر هفت تپه باعث نگرانی مسئولین شهرستان و استان شده است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

7 مهر 1395

تجمع اعتراضی دستفروشان در مقابل شهرداری مرکزی شهر سنندج

بنا به گزارش رسیده امروز چهارشنبه 1395/7/7 جمع کثیری از دستفروشان سنندج از ساعت 11 صبح الی ساعت 12.30در مقابل شهرداری مرکزی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. به گفته یکی از این دستفروشان آنها خواهان لغو ساعت جدیدی شدند که مامورین سد معبر می خواهند در سطح شهر به این دستفروشان تحمیل کنند. اما تا لحظه ارسال این خبر هیچ یک از مسئولین حاضر نشده اند جواب قانع کننده ای به انها بدهند. در مقابل دستفروشان اعلام کرده اند چنانچه به این خواسته آنان رسیدگی نشود، تجمعات خودرا در روزهای آینده ادامه خواهند

لازم به ذکر است که دستفروشان شهر سنندج هر روز بساط و وسایل خود را قبل ازظهرها، از ساعت 11 و بعداظهرها نیز از ساعت6 غروب پهن می کنند که با توجه به اعمال ساعت جدید اعلام شده، آنها حق ندارند صبح قبل از ساعت 12 و بعداظهرها قبل از ساعت 7 اقدام به دستفروشی کنند. این در حالی است که مردم در این ساعت روز به خانه بر می گردند و کسی برای خرید در داخل شهر نمی ماند.



کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری - 7 /7 / 1395

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از نیشکر هفت تپه

با درود وخسته نباشید

اینجانب یکی ازپرسنل شرکت نیشکر هفت تپه هستم که بهمن ماه سال 94 به بخش خصوصی واگذار گردیده است.اخیرا مدیرعامل جوان شرکت اقای اسدبیگی طی مصاحبه ای با نشریه صدای کرخه که نشریه ای محلی است انجام داده و مباحثی درخصوص شرکت وپرسنل عنوان نمودند که لازم میدانم از اين طریق آن رانقد کنم.

1-ایشان درخصوص کارگران شرکت که بازنشسته شده اند یا در شرف بازنشستگی هستند و بیش از 2 سال است تقاضای مزاياى كارزیان آور آنها تایید شده و منتظر پرداخت 4 درصد سهم کارفرما به بیمه هستند گفته اند:« که یکی از معضلات در گذشته و مدیریت قبل بوده » مگرایشان با آگاهی کامل از شرایط شغلی پرسنل، شرکت را خریداری نکردند که مشکلات را به گردن دیگران می اندازند؟ و ایا طبق مزائده برگزار شده شرایط را نپذیرفته است؟

گفته اند که:« پرداخت سنوات افرادی را هم که بازنشسته شده اند را طبق عرف پرداخت خواهند کرد» مگر در ایران قانون وجود ندارد؟

در ثانی چراطبق عرف منطقه درپرداخت مزایا وحقوق پرسنل عمل نمی شود؟ شرکت کاغذ سازی پارس، شرکت همجوار هفت تپه بلافاصله پس از تایید تقاضای زیان اور کارگران 4درصد سهم کارفرما را به بیمه پرداخت می کند چرا در نیشکرهفت تپه بیش از 2سال است بیش از700 نفر منتظر4 درصد بیمه سهم کارفرما هستند. یا در شرکت نیشکرکارون چرا ضریب ریالی حقوق پرسنل آن شرکت را به کارگر ،اقای اسدبیگی پرداخت نمی کند!!! چرا 10میلیارد مصوبه مجلس رابرای نی برآن پرداخت نمی کند؟ چرا طبق شرکت کارون عمل نشده و هنوز کارگران نی بر سرگردان و بلاتکلیف هستند و موار ددیگر.

2-درموردتآخیر پرداخت حقوق گفته اند:« که منظم و با یک ماه تاخیر پرداخت می شود که طبق ماده37 قانون کار باید هرماه پرداخت شود. بیش از هزار کارگر روزمزد حقوق بهمن و اسفند 94 را و دوماه سال95 رادریافت نکرده و از ابتدای سال بیمه آنها پرداخت نشده است. ماشینهای استیجاری نیز بیش از شش ماه حقوق نگرفته اند پیمانکاران که بماند… از اینکه ایشان اعتراضات کارگران را وابستگی به بیگانه و خط گرفتن از بیگانه دانستند توهین و تهمت اشکار به کارگران میدانیم. تعدادکارگران معترض را 30 الی40 نفر اعلام کردند و گفتند بقیه مشکلی برای تاخیر حقوق راندارند را غیرواقعی میدانیم و بررسی سطحی ومیدانی موضوع شرایط واقعی رانمایان می کند

3-درخصوص منازل شرکت گفتند که:« باید بجای مالیات وعوارض حق اجاره بها را افزایش دهند .» قبلا و هر ساله این افزایش با نرخ تورم و از طریق قطع حق تردد ومسکن اعمال شده است و دلیلی ندارد هزینه مسکن آنقدر که اعلام کردند افزایش یابد. ضمنا درسالهای گذشته پرسنل ساکن اقدام به تعمیر و نگه داری منازل اقدام کردند آیا کارفرمای محترم حاضرند هزینه های چندمیلیونی پرسنل را پرداخت کنند تا انها را تخلیه کنیم؟

کارگر نیشکر هفت تپه

درماده 48 لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار «بهره‌وری» جایگزین «جلوگیری از بهره‌کشی» شده‌است!

در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، در ماده 48 برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، هدف به جای جلوگیری از بهره‌کشی، بهره‌وری عنوان شده است.

به 7مهر ایلنا، در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار؛ چرایی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دچار تغییر بنیادین شده است و به نظر می رسد این تغییر نیز در ادامه همان مهندسی قوانین کار براساس بهره‌وری انجام شده است.

متن ماده 48 به شرح زیر است:

ماده 48- به منظور جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه نماید و به مرحله اجرا دربیاورد.

در ماده فوق تنها دلیلی که برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ذکر شده، جلوگیری از بهره‌کشی از کارگر است و این مساله جدا از این که یک استدلال کاملا منطقی و براساس ضوابط عقلی و عرفی است، نشان‌دهنده روح حمایتی قانون کار نیز هست.

اما در لایحه پیشنهادی دولت این ماده تغییر کرده و پس از این تغییر، ردپایی از بهره‌کشی در متن ماده قانونی نمی‌بینیم و به جای آن معیار مورد علاقه دولت و کارفرمایان یا همان بهره‌وری نشسته است.

متن اصلاحی از این قرار است:

ماده 48- به منظور استقرار مناسبات صحیح در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه و مرتبط ساختن درآمد کارگران به بهره‌وری نیروی کار، دستورالعملهای مربوط به نظامهای جبران خدمت شامل نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل و طبقه‌بندی شاغلین و نظام ارزیابی عملکرد کارگران توسط شورای عالی کار تدوین و به تصویب وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می رسد.

همانطور که مشخص است، در این متن اصلاحی از یک طرف درآمد کارگران را به بهره‌وری نیروی کار مرتبط ساخته و از طرف دیگر، به دنبال نظامی برای ارزیابی عملکرد کارگر است. در واقع باید گفت این اصلاحیه، با قلب صد درصدی ماهیت فلسفه طبقه‌بندی مشاغل که قاعدتا بایستی براساس ضوابط غیرفردی شکل گیرد، به دنبال مشروط نمودن درآمد کارگر است و ارزان سازی نیروی کار به بهانه افزایش بهره وری را سرلوحه قرار داده است.

در این اصلاحیه چند تبصره نیز به ماده 48 افزوده شده است.

در یکی از این تبصره ها، به صورت زیر، مجوز مرتبط ساختن مزد با مهارت، عملکرد و کارایی کارگر را صادر می‌کند:

تبصره 2- به منظور مرتبط ساختن درآمد با بهره‌وری نیروی کار، کارفرمایان می‌توانند با اجرای طرح ارزیابی و طبقه‌بندی شاغلین و طرح ارزیابی عملکرد، بخشی از مزد کارگران را که در طرح طبقه‌بندی مشاغل تعیین می‌شود، با مهارت، عملکرد و کارایی آنان مرتبط سازند.

به نظر می‌رسد هدف از اصلاح ماده 48 باز هم به کرسی نشاندن مهندسی قوانین براساس بهره وری و مشروط نمودن دستمزد کارگران است. این تغییرات با فلسفه ایجاد طرح طبقه‌بندی مشاغل و دسته بندی حرف و تخصص‌ها در تعارض آشکار است.

ادعای قائم مقام مدیریت نیشکر هفت تپه

به گزارش دریافتی صبح امروز چهارشنبه 7 مهر در مراسمی که در نمازخانه شرکت نیشکر هفت تپه برگزارگردید آقای سیامک نصیری افشار (قائم مقام مدیر عامل) به کارگران اعلام نمودند که درزمان دولتی بودن شرکت (قبل از بهمن ماه 94) سالانه حدود 35 میلیارد تومان دزدی می شده که پس از خصوصی شدن شرکت جلوی آن گرفته شده وشرکت به کوری چشم مخالفین به سودآوری رسیده است. به گفته کارگران اگر منظور آقای افشار مدیران قبلی شرکت است چرا برخی ازآنها هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند. لازم به ذکراست که شرکت قبل از واگذازی زیر نظرسازمان گسترش و نوسازی صنایع اداره می شد. کارگران می گویند امیدواریم سازمان گسترش و نوسازی صنایع درخصوص این ادعای قائم مقام مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه پاسخگو بوده واگرتخلفی صورت گرفته برخورد قانونی صورت بگیرد. همچنین بنا به این گزارش ایشان در خصوص عدم پرداخت دوماه حقوق پرسنل هیچ گونه پاسخ روشنی نداشت. بنا براطلاع موثق امروز نامبرده می بایست به استانداری مراجعه وبه استانداردرخصوص عملکرد ضعیف و ناتوانی در پرداخت مطالبات پرسنل پاسخگو باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

7 مهر 1395

كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري:

قطع درختان مزارع نيشكر هفت تپه به دستور مديرعامل

به گزارش ارسالي مدير عامل شركت نيشكر هفت تپه (سيامك افشار) در اقدامي جديد دستور بريدن درختان مزارع نيشكر كه بين 5 الي 15 سال عمر دارند داده است. اين درختان توسط كارگران كاشته شده و با هزينه خودشان رسيدگي و آبياري شده است. بسياري از كارگران آبياري جهت صرف ناهار و استراحت از سايه اين درختان استفاده مي كنند. در مزارع اين مجتمع بالغ بر سه هزار درخت وجود دارد و هر كدام از اين درختان بين ده الي پانزده متر ارتفاع و قطري بين سي تا هفتاد سانتي متر دارند. به گفته كارگران از اين سه هزار تنه درخت بالغ بر شش هزار تن چوب بدست مي آيد كه قيمت هر كيلوي آن حداقل بين 120 الي 150 تومان مي‌باشد كه از فروش آن مبلغ زيادي پول بدون ثبت در دفاتر مالي به جيب مدير عامل مي رود.

كارگران مي گويند با وجود اينكه اين منطقه از لحاظ آب و هوايي خشك است و به لحاظ زيست محيطي در اين چند ساله مردم از وجود ريزگردها در رنج و عذاب هستند چگونه مديريت اقدام به قطع درختان نموده است؟ آيا وجود اين درختان در اين 15 ساله باعث اخلال در روند كشت در مزارع شده است؟ آيا استراحت كارگران در زمان ناهار در زير سايه اين درختان براي شركت مشكل ساز است؟

چرا بايستي درختاني كه كارگران خودشان كاشته و آب داده اند و هيچ هزينه اي براي شركت نداشته است و محلي براي ساعت استراحت اين كارگران مي باشد را از بين برد؟ به گفته كارگران بخش آبياري، آنان در هواي گرم و خشك و پر از ريزگرد كه مثل زغال شده اند مشغول به كار هستند.

كارگران شركت نيشكر هفت تپه مي گويند "درسته كه شركت خصوصي شده است ولي مالك همه چيز نيست و اجازه ندارد كه سرمايه هايي را كه طي ساليان و با زحمت كارگران بدست آمده است به تاراج ببرند." آنان اعلام كرده اند كه اگر در صورت ادامه روند آزار و اذيت كارگران ني بر، آبيار و كارگران نيشكر قطعا ما دست به كار به خواهيم شد و اجازه نخواهيم داد كه هر كاري دلشان خواست انجام بدهند.

كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري

6 مهر 1395

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از فاجعه زیست محیطی در نیشکر هفت تپه

با خریداری شدن شرکت نیشکر هفت تپه توسط بخش خصوصی، مدیریت در اولین گام نه تنها کارگران را اخراج کرده است بلکه به اموال شرکت هم رحم نکرده و هر چیزی را به پول تبدیل می کند.

با دستور اقای سیامک افشار مدیرعامل جدید شرکت، قطع درختان اوکلاتوس شرکت از امروز 6 مهرآغاز گردیده است. این درختان که در طی سالها کاشته شده است سایبانی است برای آبیاران شرکت که در وقت خستگی و گرمای طاقت فرسا از آن استفاده می کنند. اما مهمتر از همه، این در ختان که در محیطی بیش از 12 هزار هکتار قرار دارند و تعدادشان بیش از 3000 اصله درخت است باعث خنکی هوا، جلوگیری از انتشار گرد و خاک که بطور متوسط در سال 100 کیلو غبار را به خود جذب کرده و از انتشار آن جلوگیری می کند.

این مدیریت قرار بوده است که برای سرمایه گذاری وارد این مجموعه شود نه اینکه سرمایه این شرکت را بفروشد و جنگلی را به بیابان تبدیل کند. آنچه برای بومیان منطقه حایز اهمیت است نابودی این درختان و ضربه کاری به محیط زیست منطقه است. که متاسفانه محیط زیست منطقه هم واکنشی در خور از خود نشان نداده است.

از قطع این درختان فیلمی توسط کارگران گرفته شده است.

کشته وزخمی شدن5کارگرکشاورزی براثرتصادف در خط راه آهن ازنا به اراک!

روزگذشته6مهر،برخورد قطار باری با خودرو پراید در خط راه آهن ازنا به اراک روبروی روستای تنبک باعث کشته و زخمی شدن 5 تن از کارگران روستای مسعود آباد شد.

به گزارش 7مهرازناخبر، شدت ضربه به ماشین باعث آتش سوزی ماشین شده و سه نفر از سرنشینان خودرو که گیر کرده بودند در آتش سوختند و جان خود را از دست دادند.

دو نفر دیگر به بیرون ماشین پرتاب شده که بلافاصله توسط عوامل امدادی هلال احمر و اورژانس به بیمارستان امام علی انتقال یافتند.

لازم به ذکر است هر سه نفر فوتی در داخل خودرو پراید توسط امدادگران زحمتکش و پر تلاش هلال احمر ازنا پس از یک ساعت توسط دستگاه های نجات رها سازی شده و به سردخانه منتقل شدند.

گفته ها حاکی از این است که این نفرات کارگر بودند و از روستای مسعود آباد جهت چیدن لوبیا به سمت زمین های روستای تنبک در حاد تردد بودند.

مجروح شدن12کارگرکشاورزی در حادثه واژگونی خودروی حاملشان در جاده بوکان – میاندوآب!

عصر روزگذشته6مهر،واژگونی خودروی حامل کارگران مزارع در محور جاده بوکان - میاندوآب 12زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش 7مهرایرنا، این حادثه عصر روز سه شنبه ما بین روستای حسین مامه و شهر سیمینه از توابع بخش سیمینه بوکان روی داد.

مسئول فوریت های پزشکی 115 بوکان در این خصوص گفت: در این حادثه 12 نفر از کارگران مزارع که برای برداشت چغندر قند عازم مزارع منطقه بودند، زخمی شدند.

طاها قاسمی ادامه داد: از مجموع افراد مجروح شده در این حادثه هفت نفر توسط سه آمبولانس فوریت های پزشکی بوکان به بیمارستان قلی پور در بوکان منتقل شدند.

وی افزود: پنج نفر دیگر نیز توسط آمبولانس فوریت های پزشکی به بیمارستان عباسی میاندوآب منتقل شدند.

وی اضافه کرد: علت حادثه توسط متخصصان پلیس راه در دست بررسی است.

برپایه این گزارش، هرساله تعدادی از مردان و زنان در قالب گروه های کارگری و با مینی بوس سر مزارع کشاورزی حاضر می شوند.

مسیر جاده بوکان ـ میاندوآب به طول 65 کیلومتر یک جاده ترانزیتی بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به استان کردستان بوده و سالانه تعداد زیادی در این مسیر به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.

شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

جان باختن 19کارگردر معدن زغال‌سنگ چین در پی انفجار!

دستکم 19کارگربراثر انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ در چین کشته شدند.

به گزارش7مهر ماین نیوز، بر اثر انفجار در معدن «نینگژیا» (Ningxia) در منطقه خودمختار «هویی» در شمال چین 19 نفر جان باختند.

بر اساس گزارش شین‌هوا، این معدن متعلق به شرکت «لینلی»(Linli) در شهر «شیژوشیان» (Shizuishan) بود.

بر اثر این حادثه 9 نفر بلافاصله جان خود را از دست دادند اما 10 تن دیگر در تونل‌های معدن به دام افتاده بودند که تلاش‌ها برای زنده بیرون کشیدن آنها بی‌نتیجه ماند و تعداد تلفات این حادثه به 19 تن رسید.

این حادثه در حالی رخ می‌دهد که پیشتر و در پنجم فروردین سال جاری 19 نفر از کارگران یک معدن زغال سنگ دیگر در شمال چین به دلیل انفجار گاز و ریزش بخشی از آن جان باخته بودند.

کشور چین بزرگترین تولید کننده زغال سنگ در جهان بوده و حوادث زیادی را طی سال‌های اخیر در معادن خود تجربه کرده است.

چین به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی در معادن که معمولاً از سوی کارفرمایان نادیده گرفته می شود به داشتن خطرناکترین معادن در دنیا مشهور است.

حوادثی همچون انفجار و ریزش در معادن به دلیل عدم رعایت مسائل و نکات ایمنی از سوی صاحبان آن، سالانه تعداد زیادی از کارگران چینی را به کام مرگ می‌کشاند؛ معادن چین فقط در سال 2014، 931 قربانی گرفته است.

بر اساس آمار مراکز دولتی چین، تلفات انسانی معادن این کشور در سال 2013، بیش از یک هزار و 300 کشته و مفقود بود که در 600 حادثه فروریختن معدن رخ داده بودند.

هفتم مهرماه1395