- آخرین خبرها درباره 10کارگرمعترض بازداشتی پتروشیمی رازی!

اخباروگزارشات کارگری15شهریور1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- آخرین خبرها درباره 10کارگرمعترض بازداشتی پتروشیمی رازی!
- ادامه اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به نداشتن قراردادکاری وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!
- گزارش خبرنگار پیام سندیکا از نیشکر هفت تپه
- تلاش برای افزودن یک تبصره به ماده 17قانون کار جهت آسانترکردن اخراج کارگران معترض!
- پرداخت بخشی از مطالبات کارگران ارگ قدیم بم درسومین روزاعتصاب!
-۸۷ درصد پرستاران کشور رضایت شغلی ندارند!
عدم اجرای قانون مشاغل زیان آور برای پرستاران!
- سایه سنگین بیکاری بر سر اصفهانی ها!
- تجمع متقاضیان مسکن‌ مهر پردیس مقابل برج وزارت راه‌ در اعتراض به عدم واگذاری واحدهای خریداری شده!
- تجمع اعتراضی دانشجویان رشته تغذیه در برابر وزارت بهداشت!
- جان باختن کودک کار در پارک گل‌های مشهد براثربرق گرفتگی!
آخرین خبرها درباره 10کارگرمعترض بازداشتی پتروشیمی رازی!

بازداشت 10 کارگرمعترض پتروشیمی رازی تاعصرامروزدرزندان ماهشهرادامه پیدا کرد.درآخرین ساعات امروز خبر به اجرا درآمدن قرار کفالت برای این کارگران منتشرشد.

به گزارش صبح امروز15شهریور ایلنا، 10کارگر معترض پتروشیمی رازی همچنان با شکایت کارفرما در حبس هستند و هنوز در خصوص تبدیل قرار بازداشت موقت آنها به قرار کفالت اقدامی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش،گفتگو میان وکلای کارگران با وکلای کارفرما در خصوص آزادی کارگران بازداشت شده و پایان یافتن این پرونده خبر می‌دهند.

کارگران بازداشت شده که به صورت پیمانکاری مشغول کارند در رابطه با اعتراضات صنفی روزهای قبل برای چندمین بار با شکایت کارفرما دیروز (14 شهریور) به مراجع قضایی احضار شده بودند.

به نقل از همکاران این کارگران گفته می‌شود در جریان مراجعه روز گذشته از سوی مقامات قضایی قرار کفالت برای کارگران متهم صادر شده بود که در نهایت با موکول شدن روند تشریفات اداری به روز بعد (امروز ، دوشنبه 15 شهریور ماه) تمامی این کارگران به‌صورت روانه محبس شدند.

لازم به یادآوری است، صبح دیروز نیز گروهی از همکاران این کارگران در حمایت از همکاران احضار شده خود تجمع اعتراضی را برپا کرده بودند.

همین منبع عصر امروزطی گزارشی از به اجرا در آمدن قرار قضایی کفالت برای کارگران بازداشت شده پتروشیمی رازی خبر داد.

برپایه این گزارش،قرار کفالت برای آزادی موقت این کارگران روز گذشته صادر شده بود اما اجرای تشریفات اداری آن تا عصر امروز طول کشید.

از قرار معلوم ساعتی پیش مکاتبات اداری میان دستگاه قضایی با زندان ماهشهر که از روز گذشته تاکنون محل بازداشت موقت این کارگران بوده انجام شده است و به احتمال زیاد همه آنها پس از سپری شدن مراحل نهایی تشریفات اداری آزاد خواهند شد.

بنابهمین گزارش،هنوز شکایت طرح شده علیه این کارگران به قوت خود باقیست و پرونده این 10کارگرمعترض پتروشیمی رازی تا زمان خاتمه رسیدگی قضایی و صدور رای نهایی مفتوح است.

ادامه اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نسبت به نداشتن قراردادکاری وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه که از روز چهارشنبه 10 شهریور ماه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی اغاز شده است امروز نیز ادامه یافت .

به گزارش15شهریورایلنا،جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در استان خوزستان خبردادند که امروز (دوشنبه15 شهریور ماه)، برای چهارمین روز پیاپی در مقابل ساختمان مدیریت که در محوطه محل کارشان واقع است تجمع می‌کنند.

یکی از کارگران این واحد تولیدی با بیان اینکه او و همکارانش به‌جز روزهای تعطیل پنجشنبه وجمعه به اعتراض خود ادامه داده‌اند در خصوص خواسته‌هایشان می گوید: در مجتمع نیشکر هفت تپه حدود یک هزارو 200 کارگر رسمی وحدود یک هزارو کارگر روزمزدی مشغول کارند که هر کدام به ترتیب دو و چهار ماه مطالبات مزدی عقب افتاده از کارفرما طلب دارند.

به گفته وی ، یکی دیگر از مواردمورد اعتراض آنان ، بی توجهی کارفرما به پرداخت 5 ماه حق بیمه کارگران روز مزدی است این کارگران به تبع نداشتن قرار داد کار از ابتدای سال جاری فاقد امنیت شغلی هستند.

به گفته این کارگر اسفند ماه سال گذشته، چند سرمایه دار بخش خصوصی سهام این کارخانه را خرید اری کرده اند و در طول این شش ماه، با وجود آنکه بخش عظیمی از آورده‌های مالی کارخانه را به عنوان سود برداشت کرده دراین بین کارگران را فراموش کرده و به تعهدات قانونی خود در قبال معوقات مزدی وبیمه ای کارگران عمل نمی کنند.

در عین حال وی تصریح کرد: در جریان اعتراضات روزهای اخیر مدیریت مجتمع هیچ پاسخ قانع کننده ای به کارگران معترض نداده است.

او در ادامه درباره سایر مطالبات همکاران خود گفتند ؛ علاوه بر مطالبات معوقه کارگران رسمی وروز مزدی در این میان حدود 650 نفر از کارگران این واحد تولیدی که از دست کم دوسال پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند اما به دلیل آنکه کارفرما هنوزبابت سهم 4درصدی حق مربوط به سابقه سخت و زیان‌آور آنها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است فعلا در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

به گفته این کارگر معترض وضعیت به وجود آمده درحالی ادامه دارد که 50 نفر از کارگران مشمول بازنشستگی به دلیل پی گیری مطالبات مزدی خود وسایر همکارانشان از مدتها قبل از کارخانه خارج شده اند اما خبری از پرداخت سهم 4 درصدی سختی کارشان از سوی کارفرماوسایر مطالبات آنها نیست.

طبق اظهارات او علاوه بر موارد ذکر شده کارفرمای این مجتمع تولیدی به حدود 70 نفر از رانند‌های وانت‌های باری استیجاری و 50 نفر از راننده های سرویس های ایاب وذهاب کارگران هر کدام به ترتیب 6 وسه ماه معوقات مزدی بدهکار است.

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از نیشکر هفت تپه

امروز هم 13 شهریور ، نیشکرهفت تپه دراعتصاب بود. هیچ کس ازخریداران شرکت که می باید پاسخگوی مطالبات کارگران باشند ازده روز پیش درشرکت حضور نیافتنه اند.

تاکی باید شرمنده خانواده باشیم؟ چرا باید چوب رانت خواری راما بخوریم ؟ خطراین نوع واگذاریها ازداعش و وهابیت برای کشورمان کمتر نیست . چه دلیلی داشت این شرکت حتما بااین شرایط واگذاربشود.؟

مشکلات و خواسته های کارگران به شرح زیر است:

1-پنج ماه بیمه و چهارماه حقوق روزمزدها عقب افتاده و پرداخت نگردیده است.

2-دوماه حقوق کارکنان دائمی و بیش از6ماه حقوق وانت های استیجاری و سه ماه حق الزحمه اتوبوسها پرداخت نشده است.

3-بیمه 4درصدی بیش از700نفرکه زیان آورآنها که مورد تایید واقع شده.

4-پرداخت نشدن 4درصد 63نفر که چندوقتی است خانه نشین هستند وهنوزپایان کارنگرفتند.

5-پرداخت نشدن سیزده میلیارد پول بیمه نی بران که مصوبه خاص مجلس می باشد.

6-بدهی هنگفت به پیمانکاران شرکت.

7-نفرستادن کارکنان به سفر زیارتی مشهد طبق روال هرسال.

8-درج نمودن ممنوعیت حضور در اعتصاب کارگران روز مزد.

9- بی تفاوتی مسئولین شهرواستان واداره کار به این موضوع.

به خدا قسم کارگران نان قرضی دارند ازنانوا می خرند و نانوای هفت تپه تا کنون چهارصد هزارتومان نان قرضی به کارگران داده است.

تلاش برای افزودن یک تبصره به ماده 17قانون کار جهت آسانترکردن اخراج کارگران معترض!

در لایحه پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار، یک تبصره به ماده 17 افزوده شده است. این تبصره با تسهیل فسخ قرارداد، مسیر اخراج کارگران معترض را هموارتر می‌سازد.

به گزارش15شهریور ایلنا، در لایحه ای که تحت عنوان اصلاح قانون کار به مجلس ارائه شده، ماده 17 که به نوعی سند حمایت از کارگران معترض محسوب می‌شود، با افزودن یک تبصره دستخوش تغییرات بنیادین می‌شود.

این تغییرات، از یک طرف فرصت عمل اعتراض را با قراردادن محدودیت‌ها و موانع از کارگران سلب و از طرف دیگر، با دادن مجوز فسخ قرارداد به کارفرمایان، روند اخراج کارگران معترض را تسهیل می‌کند.

متن ماده 17 قانون کار که قرار است تبصره‌ای به آن افزوده شود، از این قرار است: « قرارداد کارگری که توقیف می گردد و توقیف وی منتهی به حکم محکومیت نمی شود در مدت توقیف به حال تعلیق در می آید و کارگر پس از رفع توقیف به کار خود بازمی گرد».

این ماده به درستی، وضعیت شغلی کارگری که به هر علت توقیف شده را منوط به حکم دادگاه می‌داند و تا زمانی که این توقیف، منجر به محکومیت کارگر نشود، قرارداد معلق می‌ماند و پس از رفع توقیف، کارگر می تواند به راحتی به کار خود بازگردد.

و اما تبصره افزودنی چیست؟

تبصره‌ای که دولت در لایحه پیشنهادی خود، برای افزودن به ماده 17 در نظر گرفته به این شرح است:

چنانچه توقیف کارگر منجر به مجازات سه ماه حبس یا بیشتر شود، کارفرما می‌تواند قرارداد کار کارگر را با پرداخت حق سنوات به ازای هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق، فسخ نماید. در صورت مجازات کمتر از میزان فوق یا سایر مجازات‌ها، کارگر بدون دریافت حق‌السعی به کار سابق باز می‌گردد.

همانطور که مشخص است، این تبصره دست کارگران را برای اعتراض بیش از پیش می‌بندد. کافیست نگاهی به جریان اعتراضات کارگری در هفته ها و ماههای گذشته بیاندازیم. اگر قرار باشد، پس از هر شکایت احتمالی کارفرما و توقیف کارگر، قرارداد شغلی به سادگی در معرض خطر "فسخ" قرار بگیرد، کارگران اهرمی برای دفاع از حقوق خود نخواهند داشت.

این تبصره، برای بررسی قرارداد شغلی کارگر و فسخ آن، منتظر حکم نهایی دادگاه نمی‌ماند. اگر کارگری سه ماه یا بیشتر در توقیف باشد، پس از بازگشت، بیکار است و حتی اگر مدت توقیف از سه ماه کمتر باشد، براساس این تبصره از "حق‌السعی" یا همان دستمزد خبری نیست.

بدیهی است که جمعیت عظیم کارگران قرارداد موقت و پیمانکاری که در شرایط حاضر نیز در نگرانی هرروزه از اتمام مدت قرارداد و تعدیل به سر می برند، با تصویب این تبصره مجبور می‌شوند شرایط تحمیلی کارفرما را بپذیرند و دست به اعتراض هم نزنند، چرا که اعتراض و توقیف همان و فسخ یک طرفه قرارداد همان.

پرداخت بخشی از مطالبات کارگران ارگ قدیم بم درسومین روزاعتصاب!

درسومین روز اعتصاب کارگران پروژه بازسازی ارگ قدیم بخشی از مطالباتشان پرداخت شد.

به گزارش15شهریورایلنا،کارگران پروژه بازسازی ارگ قدیم بم می‌گویند در روز چهارشنبه 27مرداد ماه معادل چهار ماه از مجموع معوقات مزدی خود را دریافت کرده اند.

به گفته آنان زمان این پرداخت مصادف با سومین روز اجتماع اعتراضی آنها در مقابل پایگاه میراث فرهنگی ارگ بوده است.

این کارگران می‌گویند: که طی چند سال گذشته پایگاه میراث فرهنگی ارگ به عنوان متولی اصلی پروژه بازسازی ارگ قدیم بم به دلیل ناتوانی‌های مالی توان پرداخت به موقع دستمزد کارگران و سایر هزینه‌های این پروژه را نداشت اما به تازگی با تامین شدن منابع مالی پایگاه بخشی ازمعوقات مزدی وبیمه ای کارگران پرداخت شده است.

کارگران شاغل در پروژه بازسازی ارگ بم که شمار آن‌ها حدود 120 نفر است، در توضیح مابقی مطالبات خود می‌گویند: در حال حاضر آن‌ها به غیر از یک ماه معوقات مزدی مربوط به مرداد ماه سال 95 ، بابت عیدی و پاداش پایان دو سال 93 و94 نیز از کارفرما طلبکارند.

از قرار معلوم پایگاه میراث فرهنگی ارگ به عنوان متولی اصلی پروژه بازسازی ارگ قدیم بم به کارگران گفته است: چنانچه سازمان میراث فرهنگی بتواند به تعهدات مالی خود در قبال پایگاه میراث فرهنگی عمل کند، تمامی مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران به زودی پرداخت خواهد شد.

کارگران ارگ قدیم در خاتمه تصریح کردند:مشکلاتی که در زمینه پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای آنها بوجود آمده است باعث نگرانی کارگران در ماه های آینده شده است که مبادا دوباره مطالبات مزدیشان به تاخیر بیافتد.

۸۷ درصد پرستاران کشور رضایت شغلی ندارند!

عدم اجرای قانون مشاغل زیان آور برای پرستاران!

درمان موفق یک بیمار، نیاز به یک تیم درمانی هماهنگ و دلسوز دارد و نمی‌توان نقش پرستاران را در این تیم نادیده گرفت، آرامش و امنیت بیماران با نام پرستار عجین شده، به طوری که دور از ذهن نیست اگر سلامت جامعه را منوط به امنیت شغلی نیروهای بالینی آن بدانیم.

به گزارش15شهریور تسنیم، چندی است پرستاران به عنوان مهم‌ترین افراد تیم درمان، از میزان حقوق و شرایط کاری‌شان راضی نیستند و معتقدند با اجرای طرح تحول سلامت نه تنها کار آن‌ها بیشتر شده بلکه بیشتر حقوق و مزایا به جیب جراح و پزشک متخصص می‌رود، در واقع در این طرح جایگاه پرستاران نادیده گرفته شده است.

چندی پیش قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت‌وگویی رسانه‌ای از نظر سنجی بیش از 1200 پرستار راجع به رضایت شغلی خبر داد و گفت: در این نظرسنجی مشخص شد، نزدیک به 87 درصد پرستاران از وضعیت شغلی خود رضایت ندارند.

یکی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که نخواسته نامش عنوان شود،می‌گوید: مشکل پرستاران، تعیین حداقل حقوق نیست، بلکه مشکل اصلی اختلاف شدید بین کارانه‌هایی است که پزشک و پرستار دریافت می‌کنند و بعضی وقت‌ها پرداخت کارانه پرستارها تا چندین ماه به تاخیر می‌افتد.

وی ادامه می‌دهد: پرستاران نمی‌توانند بیماری افراد را تحمل کنند و گاه با دیدن صحنه درد کشیدن بیمار دردمند می‌شوند، برخی از پرستاران علاوه بر مشکلاتی که دارند، در معرض افسردگی هم هستند چرا که با دیدن صحنه‌های درد نمی توانند بی‌تفاوت باشند.

این پرستار تصریح می‌کند: تعداد بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند از میزان ظرفیت بیشتر است و متاسفانه پذیرش می‌شوند در حالیکه تخت خالی برای آن‌ها نیست و پرستاران باید پاسخگوی این بی‌نظمی باشند.

شیفت اجباری برای پرستاران اصفهانی

ن. شریفی پرستار یکی از بیمارستان‌های دولتی اصفهان می‌گوید: تعداد بیماران نسبت به پرستاران در اصفهان با استانداردهای حرفه‌ای دنیا هم‌خوانی ندارد و این استاندارد در کشورهای پیشرفته یک به یک است در حالیکه نسبت پرستار به بیمار در اصفهان برای بخش آی سی یو یک به 3 و سی سی یو یک به 4 یا 5 است.

وی با اشاره به ساعات زیاد کار و شیفت پرستاران خاطرنشان می‌کند: به دلیل کمبود نیرو پرستاران موظف به شیفت اجباری هستند که خستگی مفرط برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از پرستاران تصریح می‌کند: یکی از مشکلات بیمارستان‌ها کمبود پرستار مرد است چون انجام برخی از امور مربوط مردانه است. همچنین وی در ادامه می‌گوید: براساس قانون بازنشستگی پرستاران باید با 20 سال کار بازنشسته شوند، که اخیرا بعضی پرستاران با سابقه 28 ساله هم بازنشسته نشده‌اند.

این پرستار با بیان اینکه که پرستاران با وجود داشتن مدرک دکترا هم نمی‌تواند بیرون از بیمارستان فعالیت داشته باشد، می‌گوید: در همه‌ کشورهای پیشرفته پرستار وضعیت بیمار را مدیریت و حتی به درمان و تشخیص بیماری کمک می‌کند اما در ایران پرستاران فقط دستورالعمل‌ها را اجرایی می‌کنند.

سارا. خ پرستار با سابقه یکی از بیمارستان‌های دولتی و مطرح شهر می‌گوید: در بیمارستان‌های اصفهان ضریب پرستار به ازای هر فرد یک به دوازده و حتی بیشتر است، ضمن اینکه پرستار شیفت شب هم بسیار کم است و همراه بیمار مانند یک پرستار کار می‌کند و در خدمت بخش است گاهی اوقات آنها به جای پرستار حتی جواب تلفن بخش را هم می‌دهند!

وی می‌گوید: تحمل برخوردهای فیزیکی و لفظی برخی بیماران و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها یکی از مشکلات پرستاران است که با وجود این مشکلات تنها عشق خدمت به مردم، ادامه فعالیت در این حرفه را امکان‌‌پذیر می‌کند.

این پرستار در ادامه با اشاره با تصویب قانون بهره‌وری در سال 86 ادامه می‌دهد: قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران سال‌هاست تصویب شده اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین برگ برنده وزارت بهداشت در دولت یازدهم یعنی طرح تحول نظام سلامت که توانسته بود هزینه درمانی را برای بیماران کاهش دهد و برای پزشکان درآمد زا باشد، نتوانسته شرایط پرستاران را بهبود بخشد، این در حالی است که پرستاران ایران دست ‌کم 2 برابر بیشتر از میانگین جهانی کار می‌کنند این در حالی است که با مطالعه نظام درمانی 60 کشور جهان به راحتی متوجه می‌شویم پزشکان دیگر کشورها حداکثر تا 3 برابر یک پرستار درآمد دارد، اما در کشور ما این اختلاف گاه تا چند ده برابر هم می‌رسد.

سایه سنگین بیکاری بر سر اصفهانی ها!

استان اصفهان با وجود اینکه عنوان «قطب صنعتی» ایران را یدک می کشد اما این روزها زیر سایه سنگین بیکاری و رکود حاکم بر صنایع، مهر «بیکارترین استان» را روی پیشانی خود دارد.

اصفهان استانی با بالاترین میانگین بیکاری در کشور، اصفهان استانی با بیشترین میزان صنایع و کارخانه‌ها، اصفهان استانی با بیشترین تعداد کارگران و اصفهان استانی است که با پدیده جدید خانه‌نشینی مردها مواجه شده است.

نرخ ۱۳.۸ درصد بیکاری در اصفهان که ۲.۸ درصد بیش از نرخ بیکاری در سطح کشور است، این استان را گرفتار خانه‌نشینی مردها کرده است به گونه ای که در هر خانواده اصفهانی یک بیکار وجود دارد.

بیکاری سال‌به‌سال در اصفهان روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد چنانچه این معضل اجتماعی - اقتصادی، دیگر مسئله‌ای نیست که بتوان آن را مخفی نگه داشت. این واقعیت را آمار فاجعه‌بار تعطیلی کارخانه‌ها یا نیمه تعطیل شدن آن‌ها و بیکاری چندین ساله مردانی که بیش از سه سال است خانه‌نشین شده‌اند، بهتر نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه بخش زیادی از اشتغال اصفهان در سال های اخیر از روی دوش بخش کشاورزی برداشته و به بخش صنعت منتقل شده است بنابراین وضعیت کنونی صنعت در اصفهان را می توان یکی از حلقه های متصل به معضل بیکاری در استان اصفهان دانست.

کامران پورجوهری، مشاور حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: بر اساس آمار هشت هزا ر و۸۰۰ واحد صنعتی در استان اصفهان داریم که حدود ۳۰ واحد اعلام ورشکستگی کرده اند و این میزان حدود نیم درصد از کل واحدها را در برمی گیرند که البته مشکل اصلی واحدهای صنعتی این موضوع نیست و باید بدین پرداخته شود که چه واحدهایی مجبور به تعدیل نیرو شده اند و قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند و در واقع باید وضعیت واحدهای صنعتی نیمه جان بررسی شود.

منوچهر زمانی که نزدیک به هشت سال است به دلیل از دست دادن شغل خود، خانه‌نشین شده است، می‌گوید: هنگام مراجعه به برخی واحدهای تولیدی یا شرکت ها، کارفرما یا حاضر به بیمه کردن من نبوده یا زیر بار قراردادی که طبق قانون اداره کار باشد، نرفته است و حتی برخی کارفرمایان خواستار چند ماه کار کردن بدون حقوق شده‌اند.

وی که یک دیپلمه است، ادامه می‌دهد: درجایی که هیچ امنیت شغلی برای کارگر وجود ندارد، خانه‌نشینی بهتر است.

صالح کریمیان یکی دیگر از افرادی است که نزدیک به یک سال است به خاطر تعدیل نیرو بیکار شده و در مورد وضعیت خود می‌گوید: سه مدرک تحصیلی دارم و حتی در دوران دانشجویی یک وسیله برقی را اختراع کردم اما چون به هر جا برای شغل سر زدم کاری متناسب با میزان تجربیات و تحصیلات خود پیدا نکردم و متوجه شدم برخی کارفرمایان به دنبال بیگاری از نیروی کار هستند، ترجیح دادم مدتی دست از کار بکشم.

عباس عزیزیان که باید مخارج مادر خود را بدون بیمه بازنشستگی پدر فوت‌شده، تأمین کند اما به دلیل عدم پرداخت حقوقش از کارخانه‌ای که در آن کار می‌کرد، بیکار شده است،بابیان اینکه پنج سال به دلیل حاکم بودن این وضعیت در اکثر واحدهای تولید و شرکت‌های خصوصی، خانه‌نشین شده‌ام، می‌گوید: اگر برای کار به کارخانه‌ها مراجع کنیم اکثر آن‌ها چند ماه یک‌بار حقوق می‌دهند یا مرخصی اجباری می‌دهند و در بازار کار هم نمی‌توان روی یک شغل اکتفا کرد بنابراین به خاطر یاس و ناامید در خانه‌ مانده‌ام.

جالب اینجاست چنین وضعیتی در استانی حاکم است که مدعی دارا بودن بیشترین واحد صنعتی در کشور است و خود را یکی از قطب‌های تولیدی کشور می‌داند اما این روزها کارخانه‌های نصف جهان به‌جای اینکه شاخص رشد و توسعه استان را افزایش دهند، نمکی روی زخم بیکاری استان شده و نتوانسته‌ باوجود تعدد و تنوع، سر پیکان بیکاری در اصفهان را خم کنند.

آماری که محسن نیرومند از وضعیت بیمه بیکاری و نرخ بیکاری در استان اصفهان می‌دهد، حاکی از آن است که طرح‌های دولتی برای کنترل بیکاری تنها درصد کمی از مشکل استان‌ را بهبود داده و هنوز بخش اعظمی از مشکلات پابرجاست که میانگین بیکاری بالاتر از نرخ کشوری در استان اصفهان مؤید این واقعیت تلخ است.

سالانه ۲۳ هزار نفر در اصفهان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان در خصوص وضعیت بیمه بیکاری که یکی از خط‌کش‌های سنجش میزان بیکاری در هر استانی به شمار می‌رود، می‌گوید: سالانه ۲۳ هزار نفر در استان اصفهان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که رشد ۲۴ و نیم درصد به نسبت سال گذشته داشته است.

محسن نیرومند اظهار می‌دارد: افزایش بیکاری در اصفهان و نرخ ۱۳.۸ درصد بیکاری در این استان که بالاتر از میانگین کشوری است، امروزه سبب رشد ۲۴ و نیم درصد بیمه بیکاری شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ضعف قوانین و برخورد در روابط مابین کارفرما و کارگر سبب افزایش آمار بیکاری شده است، می‌گوید: در حال حاضر تنها با ۷۰ نیرو نظارت روی واحدهای صنعتی و صنفی در سطح استان اصفهان انجام می‌گیرد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان ادامه می‌دهد: ما نمی‌توانیم روی یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نظارت کنیم یا برای ۱۵۰ هزار واحد صنفی در سطح استان توسط ۷۰ بازرس نظارت داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه نظارت بر بحث بیمه کارگران و سرباززدن کارفرمایان از بیمه کارگران بر عهده بیمه تأمین اجتماعی است، ادامه می‌دهد: در حوزه قراردادهای بین کارفرما و کارگر تنها در صورت شکایت می‌توانیم، رسیدگی کنیم.

بخشی ازیک گزارش مهربتاریخ15شهریور

تجمع متقاضیان مسکن‌ مهر پردیس مقابل برج وزارت راه‌ در اعتراض به عدم واگذاری واحدهای خریداری شده!

امروز دوشنبه15شهریور،جمعی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر پردیس در اعتراض به واگذار نشدن واحدهای خریداری شده بعد از هفت سال و عدم پاسخگویی دولت، به نشانه اعتراض مقابل برج وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.


به گزارش 15شهریورفارس، طبق اعلام نماینده‌ متقاضیان، واحدهای مسکن مهر پردیس فاز 9 ‌با توجه به اینکه از قدیمی ترین فازها در مسکن مهر پردیس است، در زمان ابتدای کار دولت جدید 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در زمان شروع کار دولت جدید تا امروز حتی یک خشت بر روی خشت دیگر در این فاز قرار نگرفته و در آستانه تخریب و مستهلک شدن قرار دارد.

وی بیان کرد: در پروژه آفاق سپهر مسکن مهر پردیس در فاز 9 تعداد کثیری از معلولان‌ از طرف بهزیستی معرفی شدند تا به خانه و کاشانه خود برسند اما متاسفانه بعد از گذشت چندین سال با توجه به پرداخت کامل آورده، متقاضیان هنوز در سردرگمی به سر می‌برند.

وی افزود: به همین دلیل امروز در اعتراض به عدم واگذاری واحدهای خریداری شده و عمل نکردن دولت جدید به تعهدات این حوزه، ‌مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: شرکت کنندگان در این تجمع، نسبت به عدم واگذاری واحدهای خریداری شده با وجود پرداخت کل مبلغ واریزی در طی قرارداد بسته شده بین پیمانکار و خریدار به این پروژه و بلاتکلیف نگهداشتن خریداران و عدم اعتقاد وزارت راه و شهرسازی به مسکن مهر ‌‌اعتراض کردند.

بنابراین گزارش در پایان این تجمع و اصرار متقاضیان برای گرفتن پاسخ صریح و روشن از طرف وزارت راه و شهرسازی‌، دو نفر از مسئولان مسکن مهر در جمع معترضان حضور یافتند و صحبت‌های آنها را شنیدند و دوباره مهلت خواستند تا به این موضوع رسیدگی کنند.

تجمع اعتراضی دانشجویان رشته تغذیه در برابر وزارت بهداشت!

صبح امروز15شهریور، تعدادی از دانشجویان و دانش آموختگان رشته تغذیه دانشگاه ها در برابر وزارت بهداشت تجمع کردند.

به گزارش 15شهریورمهر، دانشجویان حاضر در این تجمع مهم ترین علت اعتراض خود را موافقت وزارت بهداشت با شرکت فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط با رشته علوم تغذیه در آزمون کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی علوم تغذیه اعلام کردند.

طبق گفته این دانشجویان با موافقت وزارت بهداشت مبنی بر شرکت فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم تغذیه دانش آموختگان رشته تغذیه دام نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند.

این دانشجویان تاکید کردند: در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تنها فارغ التحصیلان چند رشته که در برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد و دکترای تغذیه ذکر شده بود و با رشته تغذیه به نحوی ارتباط داشتند می توانستند وارد رشته تغذیه شوند، اما به تدریج رشته هایی که به هیچ وجه ارتباطی با رشته تغذیه نداشت به دلیل غفلت اعضای بورد تغذیه و اعمال نظر شخصی دبیر بورد تغذیه توانستند مجوز ورود به رشته تغذیه را دریافت کنند.

به گفته این دانشجویان از سال گذشته دانشجویان این رشته اقدام به برگزاری تجمع های مختلفی کرده اند اما هنوز اقدام عملی برای احقاق حق دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته به عمل نیامده است.

شرکت کنندگان در این تجمع همچنین خواستار لغو آیین نامه ورود بدون آزمون دانشجویان رشته پزشکی به رشته های علوم پایه و از جمله رشته علوم تغذیه، تغییر اعضای بورد تغذیه که با آیین نامه مذکور موافقت کرده اند و همین طور خواستار قرار گرفتن رشته تغذیه تحت پوشش بیمه شدند.

یکشنبه 14 شهریور 1395 - 19:49:40 | کد مطلب: 345431 چاپ

جان باختن کودک کار در پارک گل‌های مشهد براثربرق گرفتگی!

کودک کار۱۶ساله زمانی که برای بیرون کشیدن کابل برق وارد حوضچه پارک گل‌ها در مشهد شده بود، بر اثر برق‌گرفتگی جانش را از دست داد.

به گزارش14شهریور شهروند،ظهر ديروز كارگر فضاي سبز پارك گل‌ها در مشهد تصميم به نظافت حوضچه داخل پارك گرفت. او مي‌خواست برگ‌هايي كه به داخل حوضچه افتاده بود را جمع كند اما وقتي ديد كابل برقي داخل حوضچه است، از نگهبان پارك خواست آن را بيرون بكشد. نگهبان 23ساله پارك از برادر 16ساله‌اش كه با او كار مي‌كرد خواست كه كابل را بيرون بكشد و پسر نوجوان به طرف حوضچه رفت و وارد آن شد اما همين‌كه بدنش با آب تماس پيدا كرد، شروع به لرزيدن كرد و همانجا افتاد.

افرادي كه شاهد اين صحنه بودند به كمك او شتافتند. آنها ابتدا برق را قطع كردند و پيكر نيمه‌جان وي را از داخل حوضچه بيرون كشيدند. پس از آن پليس و اورژانس را خبر كردند و طولي نكشيد كه امدادگران راهي محل حادثه شدند و او را به بيمارستان منتقل كردند. معاينات اوليه از اين حكايت داشت كه پسر نو جوان بر اثر بر‌ق‌گرفتگي جانش را از دست داده و دليل آن نيز كابل برقي بوده كه از داخل حوضچه رد مي‌شده و اتصالي آن باعث برقدار شدن آب حوضچه شده بود.

در چنين شرايطي ماجرا به قاضي سيدجواد حسيني، كشيك قتل مشهد گزارش شد و وي دستور داد جسد متوفي براي كالبد شكافي و تعيين دليل اصلي مرگ به پزشكي قانوني منتقل شود. هم‌اكنون تحقيقات درخصوص اين ماجرا زيرنظر بازپرس جنايي مشهد آغاز شده است.