چنگ اندازی به نفت ریشه حمله به عراق بود

» تونی بلر» نخست وزیر انگلستان در زمان حمله امریکا و انگلیس به عراق، می دانست که جنگ علیه عراق غیر قانونی است. اما هدف او تامین سود برای کنسرن ها بود.
مجله آمریکائی » تایم» پس از اشغال کویت توسط عراق، در ماه اوت1990 ازقول یکی از مشاوران جورج بوش (پسر) رئیس جمهور آمریکا، چنین نوشت:


«هر ابلهی قادر به درک این اصل هست که ما به نفت نیاز داریم. جانبداری از آزادی دلنشین است اما کویت و عربستان کشورهای دموکرات نیستند و اگر مهم ترین تولید صادراتی آنها پرتقال بود یک مامور درجه سه از وزارت خارجه درباره آن سخنی می گفت و از ماه اوت به بعد در دروازهای واشنگتن را می بستیم.»
پنج ماه بعد طی عملیات نظامی موسوم به توفان صحرا، که تحت رهبری آمریکا بود، جنوب عراق ویران شد. ارتش عراق در حال عقب نشینی، در خاک خود عراق، منهدم شد.
«اقرار به آن چیزی که همه از آن خبر دارند، از لحاظ سیاسی کار راحتی نیست، اما همه می دانند که جنگ عراق در درجه اول برای نفت بود». این سخنِ » آلن گرین اسپان» است که «سباستیان مالابای» نویسنده و گرد آورنده زندگی نامه او، از او در کتابی که قرار است در اکتبر 2016 تحت عنوان «مردی که می دانست: زندگی و دوران آلن گیرین اسپان» منتشر گردد، نقل کرده است.
گرین اسپان سالیانی دراز رئیس بانک ناشر اسکناس در آمریکا بود. او در این کتاب در باره دومین جنگ علیه عراق سخن می گوید که تحت رهبری آمریکا در مارس 2003 آغاز شد و نام آن «عملیات برای آزادی عراق» بود. فرمانده کل این جنگ «جورج دابلیو بوش»، پسر آن کسی بود که در سال 1990 فرمانده کل نخستین جنگ آمریکا علیه عراق بود. در جنگ دوم «تونی تفلون» هم در کنار جورج بوش بود. در انگلستان تونی بلر نخست وزیر پیشین این کشور را » تونی تفلون» می خوانند چون هیچ انتقادی را نمی پذیرد.
در هفته های اخیر کمسیون دولتی تحقیق در باره این جنگ، گزارشی با بیش از هزار سند محرمانه منتشر ساخت که بنام رئیس کمسیون » گزارش چیل کت » خوانده می شود. حدس زده می شود که بستگان سربازانی که در آن جنگ کشته شده اند، اینک با استناد به این گزارش از تونی بار شکایت خواهند کرد. بستگان عراقی ها نیز که در زندان های نظامیان انگلیس شکنجه شده یا بقتل رسیده اند، ممکن است به دادگاه متوسل شوند. احتمال می رود ولع بلر برای دست یافتن به نفت عراق نیز عواقبی برای او در بر داشته باشد، چه بسا که حتی دادگاه بین المللی لاهه علیه او پای بمیدان نهد.
اسناد انتشار یافته حکایت از آن دراند که وکلای دفاع دولت انگیس بار ها به دولت تونی بلر هشدار داده بودند که جنگ عراق ناقض کنوانسون ژنو و لاهه است و نقض آن کنوانسیون می تواند اتهام اقدام به جنایت جنگی در پی داشته باشد. بنا به تشخیص کمسیون » چیل کت» جنگ با عراق از لحاظ حقوق بین المللی جنگی غیر قانونی و تجاوزکارانه علیه یک کشور مستقل و اشغال آن بوده است، جنگی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را مجاز نشمرده بود.افزون بر این تغییر بنیادین ساختار اقتصادی عراق نیز خلاف قانون بوده ، بویژه لغو این قانون عراق که منابع و معادن زیر زمینی مانند نفت ، گاز و آب اموال ملی هستند.
مقامات اشغالگر، که توسط بوش وتونی بلر ایجاد شده و تحت نظارت و کنترل آنها قرار داشت Coalition Provisional Authority, CPA، از دولت عراق سلب قدرت کرد. ارتش و وزارت خانه ها را منحل کرد، احزاب را ممنوع ساخت و یک شورای موقت را بکار گماشت که اعضای آن نه بعنوان عراقی بلکه برحسب تعلق مذهبی یا قومی خود شرکت داشتند. مقامات اشغالگر کلیه قوانینی را که طبق آن ها گروههای نیازمند اجتماعی از کمک های دولتی برخوردار می شدند لغو و آن قوانینی را که از اقتصاد عراق در برابر سرمایه خارجی حمایت می کرد بی اعتبار اعلام کرد.
بنا به تشخیص کمسیون » چیل کت»آمریکا و انگلستان بر سر تصاحب نفت عراق با هم در افتادند. اسناد نشان می دهند که » سر داوید مانینگ»مشاور سیاسی بلر در امور سیاست خارجی، در دیداری با » کوندالیزا رایس» مشاور امنیتی بوش ، در 9 دسامبر 2002 اظهار داشته:» برای دولت اعلیحضرت ملکه مناسب نیست که در باره تقسیم آتی صنایع نفت عراق وارد بحث شود. معهذا ضروری است که موسسات انگلیسی با موسسات آمریکائی در رقابت عادلانه و رو در رو( برابر حقوق. م) قرار گیرند». در ژانویه 2003، دوماه پیش از حمله اشغالگرانه ، هیئتی از سوی شرکت نفت انگلیس ( بی.پی) برای مشاوره با دولت پذیرفته شد. در همان سال » بی پی» تجسس فنی درمیدان نفتی رمیله در بصره را آغاز کرد.

میدان رمیله، (به عربی: حقل الرميلة) میدان نفتی، در جنوب عراق و در استان بصره، در ۳۲ کیلومتری از مرز کویت قرار دارد. ذخیره درجای نفت این میدان معادل ۱۷ میلیارد بشکه (۱۲٪ درصد ذخایر نفت عراق) برآورد شده است و میزان تولید نفت خام آن، بطور متوسط ۱٫۳۳۰٫۰۰۰ بشکه در روز، می‌باشد.
میدان رمیله در سال ۱۹۵۳ کشف شد و هم‌اکنون متعلق به شرکت بی‌پی (۳۸٪ درصد)، شرکت ملی نفت چین (۳۷٪ درصد) و وزارت نفت عراق (۲۵٪ درصد) می‌باشد. میدان رمیله در حال حاضر پس از میدان نفتی غوار و میدان آزادگان سومین میدان بزرگ نفتی جهان بشمار می‌آید.
تونی بلر تلاش کرد تا بوش را متقاعد سازد که باید برای اشغال عراق پس از صدام نقشه ای روشن به افکار عمومی عرضه کرد. در غیر این صورت چنین بنظر خواهد آمد که منظور ما فقط تصاحب نفت عراق است». ولی هدف دقیقا همین بود، و این نکته در یادداشتی که کمسیون » چیل کت» هم منتشر ساخته تصریح شده است. گفتگو با دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا در باره رقابت رو در رو ( با حقوق و امکانات برابر) حائز اهمیت است. این نکته در یادداشتی از» جفری هون» وزیر دفاع انگلستان در آن زمان به این صورت مطرح شده است:» قرار داد های بزرگ برای عمران دوباره عراق، مذاکره برابر حقوق با بازرگانان انگلیسی در عرصه نفت و دیگر عرصه ها». » جان چیل کت» یاد آور می شود که با دست بکار شدن مقامات اشغالگر، پس از یک یال بیش از 60 موسسه انگلیسی در عراق مشغول به فعالیت بوده اند.حجم سفارشات به 2،6 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
پس پرده: کلیسا چه می گوید؟
جنگ 2003 علیه عراق یک مارپیچ شیطانی بود. این تفسیر اسقف اعظم لوئیس رافائل است. در پایان هفته گذشته گزارش چیل کت در بغداد منتشر شد. در حاشیه مراسم سوگواذی و دعا برای بیش از 300 نفر که در یک انفجار شدید در بغداد کشته شدند، اسقف اعظم یاد آور شد تروریسمی که حاصل جنگ است برای مذهب حرمتی قائل نیست. انفجار هائی از این دست در خدمت»استراتژی های سیاسی » هستند، نه در خدمت دین.
اسقف در بغداد گفت گزارش چیل کت گامی است مثبت برای اقرار به خطاهای گذشته. او نتیجه گیری تونی بلر را که گفت » اگر ما دخالت نمی کردیم جهان بد تر این بود که هست» درست ندانست و گفت» کشورما ویران شده است، چهار میلیون عراقی از میهن خود فرار کرده اند، زد و خورد ها سوریه و یمن را به لرزه در آورده اند. قبل از آغاز این جنگ یک میلیون و نیم مسیحی در عراق زندگی می کردند، امروز تعداد آنها حتی به نیم میلیون نفر هم نمی رسد. بسیاری از مسیحیان بعنوان پناهجو دور از وطن خود زندگی می کنند. بدشواری میتوان کاری پیدا کرد، نظام اقتصادی این کشور ها فروپاشیده، دستگاهها و موسسات از کار افتاده اند، میراث فرهنگ های چند هزار ساله نابود شده اند. من از خود می پرسم چطور می توان ادعا کرد که این جنگ برای خاور میانه خوب بود.»
یکی از نتایج دخالت نظامی در عراق پیدایش جهاد گرائی است، که امروز بسیاری از کشورها را تهدید می کند. در اثر سقوط دولت در عراق و منحل شدن موسسات دولتی در عراق یک خلاء سیاسی ایجاد شد و امکانی شد برای پیدایش داعش.جنگ منشاء پیدایش فرقه هامذهبی بوده است که زندگی در کنار هم را مسموم می کنند. اسقف بعنوان مثال به پیشنهاد اتاق های فکری غرب اشاره کرد که می خواهند مردم رابر اساس مرزهای مذهبی و قومی از هم جدا کنند. تکه تکه کردن خاور میانه بر اساس فرقه گرائی » .
این فکر از بنیاد غلط است که در پایان جنگ می تواند دموکراسی بدست آید. راه رسیدن به دموکراسی، به حقوق و به وحدت راهی است طولانی و دشوار . نمونه آن را میتوان در تاریخ اروپا و کشورهای غربی دید.» این فکر که می توان با فرمان ارزش ها ی جامعه را تغییر داد، بی توجهی به تاریخ، به سنت ها و پس زمینه فرهنگی خلق های ماست که ما را به اینجا رسانده است که امروز شاهد آن هستیم.