بحران مالی آینده جهان – ژاپن هشدار می دهد

بحران مالی آینده جهان – ژاپن در نشست کشورهای جی ۷ ، بحرانی در مقیاس بانک لیمن را در آینده هشدار می دهد
نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه گروه هفت نفره از هم تایان خود را روز جمعه گذشته هشدار داد که جهان ممکن است در آستانه یک بحران مالی بزرگ جهانی در مقیاس لیمن برادرز باشد.

بدهی های جهان از سال ۲۰۰۷ تا کنون تا ۵۷ هزار میلیارد دلار افزایش یافته است.

نخست وزیر ژاپن به عنوان میزبان، روز گذشته در نشست کشورهای جی ۷ نشان داد که قیمت کالاها از سال ۲۰۱۴ تا بحال ٪۵۵ کاهش یافته است، همین تفاوت را در طول بحران مالی جهانی با سقوط داشتیم، این واقعه را تحت عنوان « هشدار ظهور مجدد یک بحران عظیم در مقیاس لیمن » تفسیر می کند.

نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه در تلاش خود برای واقف ساختن رهبران کشورهای جی ۷ در مورد خطر یک بحران اقتصادی جهانی در اطلاعیه رسمی پایانی نشست ژاپن با شکست روبرو شد.

بیانیه پایانی موفق نشد مقیاس بحران مالی را که امروز جهان با آن مواجه است خطاب کند و در عوض این ادراک را داد که کشورهای جی ۷ « جهندگی (انعطاف پذیری) اقتصاد ما را به منظور جلوگیری از سقوط دیگری در اقتصاد جهانی تقویت کرده. »

در این اطلاعیه چنین تصویری می دهد که خطر کمی به سبب تقویت و انعطاف پذیری اقتصاد وجود دارد، در صورتیکه حقیقت چیز دیگری ست، یعنی خطرات قابل توجه ای رو به سیستم مالی جهانی و اقتصاد جهانی وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

اقتصاد جهانی آسیب پذیر، نسبت به رکود و بحران بدهی های جدید باقی می ماند. بهبود های ضعیف و شکننده ای در منطقه یورو، انگلستان و ایالات متحده به چشم می خورد، در حالیکه ژاپن در رکود بسر می برد:

. سیستم مالی و بانکی هم چنان آسیب پذیر باقی می مانند، هم چنانکه سقوط بسیار حاد در سهام بانکی در هفته های اخیر ملاحظه شده. فروش یک جا و ارزان سهام در بانکهای اسپانیا، ایتالیا، یونان و آلمان مشاهده شده است.

. خطر ژئوپولیتیکی در خاورمیانه (سوریه، عربستان سعودی، ایران وغیره)، افزایش تنش میان کشورهای روسیه و چین با کشورهای غربی و افزایش شبح تروریسم و جنگ.

. بحران منطقه یورو با حل و فصل بسیار فاصله دارد و خطر بحران بدهی در چین، ایالات متحده، منطقه یورو و حقیقتاً در انگلستان وجود دارد.

. خروج بریتانیا (احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) باعث خطر کوتاه مدت می شود، اما خطر واقعی فقر مالی اساسی اقتصاد انگلیس می باشد – نسبت کل بدهی به تولید ناخالص داخلی (دولتی و خصوصی) بیش از ٪۴۵۰ می باشد و کاملا غیر قابل تحمل می باشد.

ژاپن رهبران کشورهای جی ۷ را تحت فشار قرار داد که متوجه « سبقت بیشتر خطر اقتصاد جهانی نسبت به سیکل نرمال اقتصادی و سقوط به یک بحران بزرگ در حال وقوع باشند، اگر ما پاسخ های مناسب سیاسی با یک روش به موقع از خود نشان ندهیم. » با این حال، رهبران باز قادر به اتخاذ تصمیم قاطع نشدند و با ماست مالی کردن، هیئت انتخاب کنند گان خود را با یک امنیت کاذب در مورد چشم انداز مالی و اقتصادی آرام کردند. 

بجای انجام کار مسئولانه در این مورد، به نظر می رسد که تلاش بر سر تمرکز بر روی جلو گیری و ترساندن رای دهندگان انگلیسی به منظور انصراف از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد. انگلا مرکل، صدراعظم آلمان حتی تا این اندازه پیش رفت و گفت، خروج انگلیس حتی مورد بحث هم قرار نگرفته است، اما یک اجماع وجود دارد که خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا می باشد.

در عین حال، یک بیانیه قلمداد شده ۳۲ صفحه ای از جانب کشورهای جی ۷ اعلام شد که « خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می تواند روند معکوسی به سمت تجارت بیشتر جهانی و سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل باشد و خطر بیشتر و جدی برای رشد خواهد بود. » خروج انگلیس در کنار در گیری های ژئوپولیتیک، تروریسم، و سیل پناهندگان به عنوان یک شوک بالقوه ای از یک « منشاء غیر اقتصادی » ذکر شده است.

ژاپن درست و بجا می گوید که خطری جدی اقتصاد جهانی را به سمت یک بحران جهانی در مقیاس شوک سال ۲۰۰۸ لیمن برادرز تهدید می کند، با توجه به اینکه مقیاس بدهی های امروز جهان به مراتب بیشتر از زمان قبل از بحران گذشته می باشد – به جدول مؤسسه جهانی مک کینزی در بالا رجوع کنید.

تنوع (یا گوناگونی)، کلید فرسایش (یا تغییر) در اثر شرایط تأثیر احتمالی بحران مالی آینده بر روی بازار مالی و دارایی از جمله سپرده های بانکی باقی می ماند. (در این جا نویسنده متوجه نیست که این بحران عمیق و پایان ناپذیر کنونی ناشی از تضادهای ذاتی درونی سرمایه داری ست که تا چندین دهه آینده نیز گریبانگیر این سیستم فرتوت و روبه اضمحلال را رها نخواهد کرد – مترجم). اوراق و دارایی های دیجیتال، از جمله طلای دیجیتال، حاوی خطرات افزوده نشده بر بها مانند قید و وثیقه (1 ) و عدم توانایی در داد و ستد، پرداخت کردن و قابلیت تبدیل به پول و غیره می باشد.