نزدیکی بسیار خطرناک فرانسه به آل سعود

روزنامه اومانیته ، روزنامه چپ فرانسه مقاله ای تحلیلی در باره روابط بین فرانسه و عربستان سعودی
دارد. این مقاله "نزدیکی بسیار خطرناک فرانسه به آل سعود" نام دارد.اومانیته مینویسد که از هنگام ریاست جمهوری فرانسوا هولاند، طی مدت فقط 4 سال، مقامات عالیرتبه دو کشور فرانسه و عربستان سعودی18 بار با یکدیگر دیدار داشته اند.




 تعداد این دیدارها معادل 50 در صد کل دیدارهای دیپلماتیک بین دو کشور طی 90 سال گذشته بوده است.اومانیته مینویسد میتوان به صراحت اعلام کرد که فرانسه به قیمت خون مردم غیر نظامی یمن و به رغم هرگونه منطق و حقوق انسانی با فروش اسحه جیب خود را از پول های سعودیها و متحدین نزدیک به آنها پر می کند.

این آمار نشانگر نفوذ بی سابقه پادشاهی سلفی عربستان در مناسبات سیاست خارجی فرانسه است. توسعه این روابط با زیر پا گذاشتن قانون اساسی فرانسه و ارزش هایی توام بوده که جامعه فرانسه بر پایه آن بنیان نهاده شده است.
اومانیته مینویسد که اعلامیه جهانی حقوق بشر و شهروندی فرانسه در تضاد کامل با ارزش هایی قرارمیگیرد که درعربستان سعودی حاکم است.

اومانیته روابط اقتصادی و تجاری فرانسه را طی مدت 4 سال گذشته مرور می کند و به این نتیجه میرسد که روابط تجاری بین دو کشور محدود به خرید سلاح از فرانسه بوده و این روابط در زمینه های دیگر تجاری و صنعتی توسعه چندانی نداشته است.
اومانیته بر اساس سازمان بین المللی غیر حکومتی کنترل تسلیحات مینویسد که فرانسه در سال 2015 میلادی در حدود 16 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی فروخته است.
این روزنامه می نویسد که قرارداد سه جانبه بین فرانسه، لبنان و عربستان سعودی برای فروش 3 میلیارد دلار تسلیحات برای ارتش لبنان در نهایت به جای لبنان از عربستان سعودی سر درآورده است. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی وجود و نفوذ حزب الله در لبنان را بهانه قرار داده و عدم تحویل سلاح به ارتش لبنان را توجیه کرده است.

بنا براین، تسلیحات از سوی فرانسه به جای لبنان به عربستان سعودی تحویل میشود. سلاح هایی که فرانسه برای ارتش لبنان آماده کرده بود، به زودی به جای لبنان در اختیار عربستان قرار می گیرند. این سلاح ها عبارتند از 48 موشک ضد تانک میلان، تجهیزات نبردهای شبانه و خودروهای زرهی سبک. 250 خودرو نفر بر رزمی، 7 هلی کوپتر کوگار، 3 ناوچه جنگی "کوروت" مجهز به موشکهای "میسترال"، 24 توپ واکنش اتوماتیک "کایزر" و تجهیزات شناسایی کشف مخابرات و مخابراتی "تالیس" از جمله تسلیحاتی است که به جای لبنان به عربستان تحویل خواهد شد.

اومانیته مینویسد با ملاحظه پیمان بین المللی در باره تجارت اسلحه موسوم به "تی سی آ" که 24 دسامبر سال 2014 میلادی تصویب شده است و با توجه به اینکه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از سوی سازمان های بین المللی دفاع از حقوق بشر متهم به جنایت جنگی در جنگ یمن شده است، فروش اسحله از سوی فرانسه به عربستان مصداق تجاوز آشکار به حقوق بین المللی است.
با این وجود، "ژان-ایو لودریان" وزیر دفاع فرانسه نه تنها به همگی این هشدارها توجه نمی کند، بلکه فروش سلاح را به کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ادامه میدهد. فروش 30 هلی کوپتر جنگی به کویت، به عنوان یکی از اعضای ائتلاف عربی ضد یمن از جمله این اقدامات فرانسه است. ائتلافی که متهم به بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز در هفته گذشته در شمال یمن و بمباران یک مدرسه در صنعا میباشد که بیش از 40 غیر نظامی ، از جمله چندین کودک در آن جان باختند.

اومانیته مینویسد میتوان به صراحت اعلام که فرانسه به قیمت خون مردم غیر نظامی یمن و به رغم هرگونه منطق و حقوق انسانی جیب خود را از پول های سعودیها و متحدین نزدیک به آنها پر می کند.

اومانیته مینویسد که این رویکرد دولت سوسیالیست فرانسه همچنیبن عواقب ناگواری در زمینه امنیت داخلی فرانسه دارد. این روزنامه به گزارش مارس گذشته هفته نامه "ماریان" اشاره می کند که مبتنی بر گزارش های سرویس های اطلاعات خارجی وزارت امور خارجه فرانسه بوده است.
گزارش سرویس های اطلاعات خارجی وزارت امور خارجه فرانسه چه نوشته است؟ این گزارش ها مسئولیت دو کشور عربستان سعودی و قطر در تأمین منابع مالی مورد نیاز گروهای جهادی در سوریه را تأیید و اعلام میکنندو درباره آن به دولت فرانسه در باره ماهیت واقعی این دوکشور هشدار میدهند..

در آستانه آغاز سال تحصیلی و باز گشایی مدارس در فرانسه موضوع تأمین امنیت مدارس و آموزشگاه های این کشور در برابر تهدیدهای تروریستی به عنوان اولویت شماره یک دولت مانوئل والس مطرح شده است. امروز وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور فرانسه یک سلسله موازین جدیدی را در چهارچوب پیشگیری در برابر تهدید تروریسم برای مدارس این کشور ارائه دادند.
تیتر بزرگ صفحه اول شماره امروز روزنامه های فیگارو و لوموند به این موضوع اختصاص یافته است.
فیگارو مینویسد که "نجات ولو بلقاسم" وزیر آموزش و پرورش و برنارد کازنو وزیر کشور فرانسه امروز موازین جدید امنیتی در برابر تروریسم را برای مدارس فرانسه به مناطق آموزش و پرورش و فرمانداریهای این کشور ابلاغ کردند. در موازین ابلاغ شده بر مراقبت و نگهداری مدارس این کشور تأکید شده و ضمن افزایش پرسنل در این زمینه، نسبت به آموزش کادر مدارس و مدیریت بحران در هنگام وقوع یک حمله تروریستی دستورات جدیدی داده شده است.

روزنامه لوموند، تیتر بزرگ " هشیاری فزاینده پیش از آغاز سال تحصیلی" را در صفحه نخست شماره امروز خود نشانیده است.
لوموند مینویسد که نزدیک به 12 میلیون دانش آموز در اول سپتامبر به کلاس های درس در مدارس باز می گردند. در شرایطی که تروریسم از سوی جهاد گرایان همواره فرانسه را تهدید می کند، دولت موازین جدیدی را برای مقابله با این تهدید در هنگام بازگشایی مدارس به موقع اجرا خواهد گذاشت. همه اشخاصی که به مدارس وارد میشوند، مورد بازدید بدنی قرار می گیرند. تجمع افراد در اطراف درب ورودی و دیوارهای مدارس به شدت محدود میشود. اطراف مدارس تحت مراقبت شدید مأموران قرار خواهد گرفت...
موضوع دیگری که در همه روزنامه های امروز فرانسه به نحو گسترده ای بازتاب یافته است، موضوع اعلام نامزدی نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه برای انتخابات مقدماتی حزب راست فرانسه، یعنی جمهوری خواهان است.امروز کتاب آقای سارکوزی تحت عنوان "همه چیز برای فرانسه" در کتاب فروش های این کشور توزیع شده است. در این کتاب، نیکلا سارکوزی نامزدی خود را اعلام می کند و کتاب در واقع به نوعی برنامه های او را در صورتیکه دوباره به مقام ریاست جمهوری این کشور دست یابد، بازتاب میدهند.

روزنامه فیگارو می نویسد که دو نامزد دیگر انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواهان، "آلن ژوپه" و "فرانسوا فییون"، نامزدی نیکلا سارکوزی را غیر منتظره نمیدانند.
نیکلا سارکوزی از روز گذشته اقدام به یارگیری نزد شخصیت های سیاسی راست فرانسه کرده است.

روزنامه لیبراسیون دریک مقاله تحلیلی و بسیار بلند به مقایسه شخصیت و برنامه های "آلن ژوپه" و "نیکلا سارکوزی" به عنوان دو نامزد راست که در انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه شانس بیشتری نسبت به رقبای راست خود دارند، پرداخته است.

لیبراسیون می نویسد به رغم اعلام این دو که تلاش می کنند تا در نزد افکار عمومی دیدگاه های مختلفی از خود ارائه دهند، در واقع این دو نامزد نقاط مشترک بسیار زیادی دارند.
لیبراسیون می نویسد در زمینه اقتصادی هر دو نامزد لیبرال هستند، ولی در بین آنان آلن ژوپه در نحوه خرج کردن منطقی ر از سارکوزی میباشد...

روزنامه فیگارو در بخش بین المللی شماره امروز خود گزارشی را به سفر جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا به ترکیه برای دلجویی از مقامات ترکیه اختصاص داده است. فیگارو همچمین گزارش ها و مقالات دیگری را به ترکیه اختصاص داده است. در این مقالات و گزارش ها، می خوانیم : ترکیه یک متحد نامطمئن و در همان حال ضروری برای ناتو محسوب میشود؛ ترکیه خواهان آنست که تهدید داعش و کردها را کاهش دهد؛ چالش های ارتش ترکیه پس از کوتای نافرجام 15 ژوئیه، و بالاخره گزارشگر فیگارو از واشنگتن گزارش میدهد که " باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نگران انحراف در سیاست های اردوغان است.

روزنامه لیبراسیون گزارش مفصلی را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص داده است. در این گزارش به موقعیت بسیار بهتر هیلاری کلینتون نسبت به دونالد ترامپ در نظر سنجیها اشاره شده ولی با وجود این موقعیت ممتاز نامزد دمکرات ها، لیبراسیون مینویسد که بازی هنوز تمام نشده است و در فاصله دو ماه و نیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این انتخابات میتواند شگفتی بیافریند. این روزنامه مینویسد هنوز نمی توان با اطمینان گفت که هیلاری کلینتون برنده این رقابت خواهد بود. لیبراسیون این پرسش را مطرح میکند که آیا هیلاری کلینتون میتواند در این رقابت بازنده شود:؟ این روزنامه 7 سناریو را بررسی می کند که میتواند موجب سقوط هیلاری کلینتون در برابر دونالد ترامپ در انتخابات 7 نوامبر آینده شود.