«کردها» وزنه سنگنین درمناسبات روسیه- ترکیه- سوریه

اتاق فکر آمریکا : «موسسه واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک» پیشنهاد می کند:
امریکا باید برای بی اثر کردن اتحاد روسیه- کردها به شورشیان سنی کمک کند. موسسه مذکور تحلیلی منتشر ساخته که در آن «یگان های مدافع خلق» در سوریه را متهم کرده است به این که با دولت سوریه و روسیه همکاری می کند.


 آمریکا باید بیش از پیش گروههای شورشی سنی را مورد حمایت قرار دهد تا سیاستی را که یگان های مدافع خلق تا کنون دنبال کرده بی اثر سازد.
«فابریک بلانش» تحلیل گر این موسسه و استاد کرسی جغرافیا در دانشگاه لیون فرانسه، در تحلیل خود مدعی است که شبه نظامیان کرد تا کنون نقش قاطعی در حمله اخیر ارتش سوریه در حلب داشته اند. یگان های مدافع خلق در آن واحد هم به مواضع شورشیان حمله کرده و هم کار نیروهای دولتی را آسان ساخته اند. » بلانش» می گوید در ماه فوریه سال جاری نیروهای مدافع خلق در عفرین واقع در شمالغربی سوریه با نیروهای وفادار به دولت همکاری کردند تا راههای ارتباطی شورشیان میان شرق حلب و ترکیه را قطع کنند . (عفرین از شهرهای شهرستان عفرین استان حلب در سوریه می‌باشد. این شهر شمال باختری ترین شهر سوریه است. نام منطقه‌ای در کوه‌های کرمانج یا به عربی (جبل الاکراد) کوه کرُدها است. که دارای ۳۶۶ روستا بوده به وسعت ۲٫۰۳۳ کیلومتر مربع هست که حدود۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ودر اطراف شهر عفرین حدود ۴۶۰ هزار نفر در ۷ منطقه ساکن هستند).
» بلانش» می نویسد:» یگان های مدافع خلق با عملیات خود بوضوح موضع خود را مشخص کرده اند . استراتژی کلی آنها همکاری با روسیه است تا منطقه کرد نشین عفرین و کوبانه را به هم متصل سازند.
نیروهای کرد با همکاری شبه نظامیان عرب که مورد حمایت آمریکا هستند، به آخرین مواضع داعش حمله کرده و شهر منبج را آزاد ساختند، ولی اینک حاضر نیستند طبق قرار قبلی شهر را تخلیه کنند.
(شهر منبج (به عربی: منبج) در استان حلب در کشور سوریه واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۷۰٫۳۴۶ نفر است. ساکنین این شهر را کردها ،اعراب و قفقازی‌ها تشکیل می‌دهند- ویکیپدیا)
«اگر غرب کمک نکند، یگان های مدافع خلق با حمایت هوائی و با در دست داشتن سلاحهای روسی می توانند به پیشروی خود بسوی غرب ادامه دهند».
بلانش می نویسد :» اتحاد اسد- پوتین از کردها حمایت خواهد کرد چون می خواهد محاصره شهر اعزاز را تحت کنترل داشته باشد. آنگاه بلانش به توصیف دو بدیل می پردازد:
1-» یا یگان های خلق بسوی » رقه» که دژ داعش است حرکت خواهند کرد و از این طریق خود را برای کشورهای غربی اجتناب ناپذیر خواهند ساخت،

یا آن که آنها با روسیه و سوریه به توافق هائی رسیده اند.
این دعوی که گویا میان شبه نظامیان کرد و دولت سوریه توافق هائی صورت گرفته آمریکا را » عمیقا مضطرب» می سازد. بلانش می گوید اهداف یگان های کرد و آمریکا کاملا با یکدیگر اختلاف دارند.
» اگر همکاری با سوریه، روسیه و دیگرقدرت های پشتیبان، در خدمت اهداف یگان های کرد باشند که می خواهد منطقه نفوذ خود را گسترش دهد، آنوقت یگان های مدافع خلق در صورت ضرورت با مخالفان میانه رو(!!) هم در خواهند افتاد.» بنا بر این ایالات متحده آمریکا باید در فکر تقویت گروههای دیگر باشد- یعنی از شورشیان سنی عرب حمایت کند تا سیاستی را که تا کنون دنبال کرده یعنی حمایت از یگان های مدافع خلق کرد را جبران کند».
در حالی که سیاست مستقل یگان های کرد ظاهرا برای آمریکا مسئله شده است کردها می خواهند بدانند که تاثیرات نزدیکی ترکیه و روسیه به یکدیگر بر سیاست خاورمیانه و نزدیک چه تاثیری خواهد داشت.
خبرگزاری کردی AFN که نزدیک به حزب کارگران کردستان ترکیه به شمار می آید روز پنجشنبه مقاله ای منتشر کرد که در آن مانور اردوغان در برابر روسیه به تسلیم بی قید و شرط اردوغان به روسیه توصیف شده است.
ولی مسکو اعلام کرد که نزدکی دو کشور به یکدیگر سیاست مسکو را در مورد کرد ها تغییر نخواهد داد. معهذا نویسنده این مقاله معتقد است که پیش بینی تحولات آتی کار دشواری است.
وزیر خارجه روسیه در روزهای اخیر در یک اطلاعیه مطبوعاتی بار دیگر متذکر شده که نمایندگان کردها باید در مذاکرات صلح ژنو حضور داشته باشند. در 10 فوریه سال جاری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که به یگان های مدافع خلق نزدیک است، دفتر ارتباطات خود را در مسکو افتتاح کرد.
امروز صالح مسلم یکی از دو رهبر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت : ترکیه اینک کوشش خواهد کرد با دادن امتیازاتی به روسیه و سوریه به مناسبات خود با این کشور ها بهبود بخشد ولی او موفق به این کار نخواهد شد زیرا روسیه و سوریه دیگر به ترکیه اعتماد ندارند: «دیگر کسی به ترکیه اعتماد نخواهد کرد».
نزدیکی احتمالی میان آنکارا و دمشق برای کردهای سوریه بی تاثیر خواهد بود. کردهای سوریه فقط متکی بخود خواهند بود.
«ما با تکیه بر دولت سوریه علیه ترکیه اقدام نکردیم. ما با تکیه بر ترکیه علیه سوریه نیز وارد میدان نشدیم. ما به نیروی خلق خود متکی هستیم. ما برنامه خود را داریم که عبارتست از فدرالیسم. ما این برنامه را روز به روز پیش تر می رانیم».
او در باره مناسبات کردهای سوریه با روسیه گفت: » روسیه هم در گیر چالش سوریه است. روسیه قدرتی موثر و مفید است. روسیه می تواند برای حل چالش سوریه تاثیرگذار باشد. مناسبات ما با روسیه خوب است. ما کوشش می کنیم این مناسبات را ادامه دهیم. روسیه دوست ماست. باید در عرصه سیاسی از ما حمایت کند. ما از دوستان خود انتظار همبستگی بیشتر داریم. تا امروز ما باهم مسئله ای نداشته ایم همبستگی ما ادامه خواهد یافت. اما طبیعی است که این کافی نیست. اگر روسیه قدرت خود را برای مذاکرات ژنو بکار گیرد حاصل مثبت آن شامل تمام سوریه خواهد شد.»