اخباروگزارشات کارگری24مرداد1395

اخباروگزارشات کارگری24مرداد1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- اعتراض کارگران وجوانان متقاضی کار همزمان باسفر روحانی به استان کهگیلویه وبویراحمد! (گزارش تصویری)
درهمین رابطه:
*گزارش تکمیلی درباره تجمع دیروزکارگران کارخانه فولاد صنعت دنا!
اخراج وتهدید به اخراج کارگران معترض کارخانه فولاد صنعت دنا!
* تجمع کارگران کارخانه فولاد صنعت دنا دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد!
- نامه سرگشاده کارگران کارخانه چوکا درادامه تجمع شبانه روزیشان!
فرماندار شهرستان رضوانشهراعتقاد به سرکوب کارگران دارد!
- تجمع اعتراضی کارکنان رسمی و پیمانکاری اداره امور آب و فاضلاب دزفول نسبت به عدم پرداخت3ماه حقوق،حق بیمه ودیگرمطالباتشان!

- تجمع کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس!
- سریال تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس دراعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی!
- تهديد مجدد محمد عبدي پور توسط اداره اطلاعات سقز
- رسول بداقی تبرئه شد
- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش وبی توجهی فرمانداری واداره کار!
- ادامه بلاتکلیفی شغلی 95کارگرکارخانه قطعات بتنی گیلان!
4ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت نشده است!
- نگاه دولت به حقوق کار "واپس‌گرایانه" است
- ولع بخش خصوصی و دولت برای قانون‌گریزی افزایش یافته است
- کارگران مشمول کاهش ساعت کاری در دمای بالای 49 درجه سانتیگراد نیستند!
- اعتصاب چند روزه رانندگان وسایط نقلیه باری سنگین شهرستان محلات وبستن راه معادن و کارخانجات وممانعت ازبارگیری و حمل بار!
- دانشجویان دانشگاه صنعت نفت:

تا وصول کامل حق دانشجویان صنعت نفت ایستاده‌ایم

- خودسوزی یکی از غرفه داران میدان میوه و تره بارازگل دراعتراض به ازدست دادن غرفه اش!

- جان باختن 35 آتش نشان طی سال های اخیر!

عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای آتش نشانان!

- جان باختن 17کارگربراثرحوادث کاری درمازندران طی چهارماهه سال جاری!

- جان باختن6کارگرساختمانی درسراب براثرحوادث کاری درامسال!

- بازهم جان باختن یک کودک کاردیگر اینباردرمشهد وبر اثر سقوط بالابر!

- قتل یک زن کولبر در پی شلیک نیروهای انتظامی تحت سرپرستی پایگاه ” ترجان” به کاروان زنان کولبر

- مرگ کولبران

اعتراض کارگران وجوانان متقاضی کار همزمان باسفر روحانی به استان کهگیلویه وبویراحمد! (گزارش تصویری)

امروز24مردادماه همزمان با سفر حسن روحانی به استان کهگیلویه وبویراحمد،کارگران کارخانه قند یاسوج، شرکت نفت،جمعی از کارگران قراردادی وجوانان متقاضی کاربا حمل پلاکاردهایی اعتراضاتشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق،وضعیت نابسامان کارگران قراردادی،عدم تبدیل وضعیت کارکنان شرکت نفت ،بیکاری و....بنمایش گذاشتند.











درهمین رابطه:

*گزارش تکمیلی درباره تجمع دیروزکارگران کارخانه فولاد صنعت دنا!

اخراج وتهدید به اخراج کارگران معترض کارخانه فولاد صنعت دنا!

روز گذشته جمعی از کارگران شرکت فولاد بویراحمد در آستانه حضور رئیس‌جمهور در شهر یاسوج در تجمعی جلوی استانداری نسبت به پرداخت نشدن مطالباتشان اعتراض کردند.

کارگران شرکت فولاد بویراحمد که جز صنایع بزرگ استان محسوب می‌شود، جلوی استانداری از مدیران استانی خواستند برای پیگیری حقوق معوق و همچنین مطالبات سه سال گذشته آنان تلاش کنند.

یکی از تجمع‌کنندگان گفت: چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و این برای سومین بار است که در سال جاری جلوی استانداری تجمع کرده‌ایم.

صادق.الف ادامه داد: پس از هر بار اعتراض نشست‌هایی برگزار می‌شود که پایان آن نوشته می‌شود نسبت به اعطای تحصیلات با این واحد تولیدی همکاری شود که هیچ اثری از همکاری نیست.

داریوش جاودان‌مطلق که خود را جانشین مدیر تولید کارخانه فولاد بویراحمد معرفی می‌کند نیز می‌گوید: کارخانه فولاد بویراحمد قبلاً فروخته شده ولی الان اعلام کرده‌اند وابسته به ارتش است. ولی مجدداً خرید و فروشی صورت گرفته و آن را به آقای باقری واگذار کرده‎اند.

وی گفت: چند سال است حقوق که هیچ حتی عیدی، سنوات، پاداش و دیگر موارد را دریافت نکرده‌ایم و تاکنون نیز چندین بار به استانداری استان مراجعه ولی فایده‌ای نداشته است.

جاودان‌مطلق با بیان اینکه بارها مسئولان استانی و مدیران کارخانه قول پرداخت حقوق را داده ولی به آن عمل نکرده‌اند، افزود: چندین بار نیز به اداره کار برای پیگیری حق و حقوق خود مراجعه کردیم ولی می‌گویند ما نمی‌توانیم مدیران کارخانه را مجبور کنیم به شما حقوق دهند.

برخی از کارگران که شکایت خود را پس نگرفتند اخراج شدند

وی با اشاره به اینکه وقتی کارگران معترض شکایت خود را از کارخانه فولاد بویراحمد پس نگرفتند تهدید شده و چند نفر از آنها اخراج شدند، بیان کرد: چند مدت قبل آقای باقری این کارخانه را به بنیاد تعاون ارتش و با نام شهید آبشناسان واگذار کرد ولی تمام قراردادها از لحاظ حقوقی به نام آقای باقری است.

جاودان‌مطلق با بیان اینکه مطالبات کارگران کارخانه فولاد بویراحمد بین مسئولان و مدیران استان و این مجتمع صنعتی پاس‌گاری می‌شود، گفت: در قانون کار ماده‌ای بسیار صریحی وجود دارد که بر اساس آن حقوق کارگر باید به صورت ماهانه پرداخت شود و این برای کارفرما الزام‌آور است. پس از پایان کار نیز باید تسویه حساب کامل صورت گیرد ولی تاکنون خبری نشده است.

این کارگر کارخانه فولاد بویراحمد با بیان اینکه مسئول این مجتمع آقای شهرام باقری است، اذعان کرد: پسرش به عنوان مدیر کارخانه فعالیت کرده و قراردادها نیز به اسم رضا باقری بسته می‌شود.

مجتمع فولاد بویراحمد ضررده بوده و باید تعطیل شود

وی افزود: مدیران مجتمع فولاد بویراحمد با اینکه کارخانه ضررده بوده و حسابهای آن نیز بسته شده است ولی با حسابهای دیگر کار کرده که برای فرار از مالیات و فعالیت‌های دیگر است. ضمن آنکه با شکایت کارگران از مدیران این مجتمع صنعتی به دادگاه نیز تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.

جاودان‌مطلق اضافه کرد: واحد تولیدی اقتصادی که توان پرداخت حقوق پرسنل را ندارد یعنی از لحاظ اقتصادی ضرر می‌دهد که در این صورت پلمپ و تعطیل شود بهتر است.

آقای روحانی به داد 250 کارگر مجتمع فولاد بویراحمد برسد

وی با اشاره به اینکه در این تجمع 60 نفر حضور دارند و این در حالی است که تعداد کارگران بیکار این مجتمع فولاد که مطالبات آنها پرداخت نشده است بین 250 تا 270 نفر است، گفت: برخی از مواقع مدیران کارخانه مساعده 50 هزار تومانی به ما پرداخت می‌کنند که کفاف هیچ چیز را نمی‌دهد. رئیس‌جمهور و هیئت دولت بهتر است به داد این کارگران برسند.

جاودان‌مطلق در همین رابطه تصریح کرد: آیا این درست است که بنده پول شیر خشک 5 هزار تومانی برای فرزندم را نداشته باشم ولی فلان آقای مدیر کارخانه با خودروی شاسی‌بلند در پمپ بنزین که خودم شاهد بودم 203 لیتر بنزین زده و 203 هزار تومان پول پرداخت می‌کند مطالبات معوق کارگران را پرداخت نکند.

تجمع تعدادی از پرسنل مجتمع فولاد بویراحمد در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ورود هیئت معاون اجرایی رئیس‌جمهور به ساختمان استانداری همراه شد.

وی با اشاره به اینکه بارها درمورد مطالبات عقب مانده کارکنان مجتمع فولاد بویراحمد با مسئولان استانی جلسه داشته و مکاتبه کرده‌ایم ولی ثمری نداشته است، گفت: مسئولان نیز به راحتی از کنار ما رد می‌شوند و به مطالبات ما توجهی ندارند.

جاودان‌مطلق خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان می‌گویند اینجا نایستید، رئیس‌جمهور و هیئت همراه دارند می‌آیند چه معنی می‌تواند داشته باشد که به ما اهمیت نداده و به کارمان رسیدگی نمی‌کنند؟ مگر رئیس‌جمهور به این استان آمده که شیرینی و شربت بخورد.

فتاح محمدی: رئیس‌جمهور همه مشکلات شما را می‌داند

معاون امنیتی سیاسی استاندار نیز با قرار گرفتن در جمع معترضان گفت: رئیس‌جمهور همه مشکلات شما را می‌داند و مطمئن باشید برای حل مسائل بخش خصوصی حتما برنامه خواهند داشت.

فتاح محمدی از تجمع‌کنندگان خواست نمایندگانی برای خود معرفی کرده و از این طریق مشکلات خود را حل کنند.

فرماندار بویر احمد نیز به تجمع‌کنندگان گفت: در این روزهایی که رئیس‌جمهور در حال سفر به استان است خبرهای مربوط به شما در حاشیه قرار گرفته می‌شود و مطالباتتان پیگیری نخواهد شد.

محمد کاظم نظری ادامه داد: اگر تجمع همچنان ادامه داشته باشد مطمئن باشید مشکلاتتان پیگیری نخواهد شد.

گفتنی است تجمع کارگران در آستانه رویدادهای مهم در همه کشورها و استانها معمولا وجود دارد و همواره معترضان از فرصتی که رسانه ها در یک مکان خاص متمرکز شده‌اند برای به گوش رساندن مشکلاتشان استفاده می‌کنند.

اسپانسر شدن لهراسب باقری در روز خبرنگار!

در کنار این موارد اسپانسر شدن آقای لهراسب باقری در روز تجلیل از خبرنگاران که در هفته گذشته به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برگزار شد جای حرف و حدیث‌های فراوانی را برای برخی خبرنگاران بر جای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، آقای لهراسب باقری هفته گذشته در روز 18 مردادماه میزبان خبرنگاران مطبوعات و رسانه های جمعی در استان کهگیلویه و بویراحمد به صرف نهار در مجتمع اقامتی و تفریحی هتل آزادی بود که از قضا مسئولان استانی به خصوص استاندار استان نیز در آن شرکت کردند.

منبع: سایت استان کهگیلویه و بویراحمد

* تجمع کارگران کارخانه فولاد صنعت دنا دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد!

تهدید کارگران ازجانب فرماندار بویراحمد به عدم پیگیری مطالباتشان در صورت اعتراض درمقطع سفر حسن روحانی!

امروز23مردادماه در آستانه حضور حسن روحانی، کارگران کارخانه فولاد صنعت دنا دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد زدند.

فرماندار بویراحمد نیز به تجمع‌کنندگان گفت: در این روزهایی که رئیس‌جمهور در حال سفر به استان است خبرهای مربوط به شما در حاشیه قرار گرفته می‌شود و مطالباتتان پیگیری نخواهد شد.

محمدکاظم نظری ادامه داد: اگر تجمع همچنان ادامه داشته باشد مطمئن باشد مشکلاتتان پیگیری نخواهد شد.

به گزارش23مرداد سایت استان کهگیلویه و بویراحمد، کارگران شرکت فولاد صنعت دنا که جز صنایع بزرگ استان محسوب می‌شود جلوی استانداری از مدیران استانی خواستند برای پیگیری حقوق معوق و همچنین مطالبات سال‌های سه سال گذشته تلاش کنند.

یکی از تجمع‌کنندگان گفت: چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و این برای سومین بار است که در سال جاری جلوی استانداری تجمع کرده‌ایم.

صادق. الف ادامه داد: پس از هر بار اعتراض نشست‌هایی برگزار می‌شود که پایان آن نوشته می‌شود نسبت به اعطای تحصیلات با این واحد تولیدی همکاری شود که هیچ اثری از همکاری نیست.

معاون امنیتی سیاسی استاندار نیز با قرار گرفتن در جمع معترضان گفت: رئیس‌جمهور همه مشکلات شما را می‌داند و مطمئن باشید برای حل مسائل بخش خصوصی حتماً برنامه خواهند داشت.

فتاح محمدی از تجمع‌کنندگان خواست نمایندگانی برای خود معرفی کرده و از این طریق مشکلات خود را حل کنند.

فرماندار بویراحمد نیز به تجمع‌کنندگان گفت: در این روزهایی که رئیس‌جمهور در حال سفر به استان است خبرهای مربوط به شما در حاشیه قرار گرفته می‌شود و مطالباتتان پیگیری نخواهد شد.

محمدکاظم نظری ادامه داد: اگر تجمع همچنان ادامه داشته باشد مطمئن باشد مشکلاتتان پیگیری نخواهد شد.

گفتنی است تجمع کارگران در آستانه رویدادهای مهم در همه کشورها و استان‌ها معمولاً وجود دارد و همواره معترضان از فرصتی که رسانه‌ها در یک مکان خاص متمرکز شده‌اند برای به گوش رساندن مشکلاتشان استفاده می‌کنند.

نامه سرگشاده کارگران کارخانه چوکا درادامه تجمع شبانه روزیشان!

فرماندار شهرستان رضوانشهراعتقاد به سرکوب کارگران دارد!

کارگران دیگر توان اداره زندگی خود را ندارند، اگر تا دیروز از گرسنگی رنج می‌بردیم، حال دیگر فلج شده‌ایم و تاکنون با وعده‌های تو خالی مسئولان شکمی سیر نشد.

جمعی از کارگران کارخانه صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) با ارسال نامه ای به وزیر کشور خواستار رفع مشکلات بی شمار این کارخانه قدیمی و مهم استان گیلان شدند.

بخش هایی از این نامه بنقل از منابع محلی بقرارزیراست:

اینجانبان پرسنل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران-چوکا (استان گیلان) به استحضار می‌رساند، معیشت کارگران در شهرستان رضوانشهرحال و روز خوشی ندارد. کارخانه‌ چوکا که سرآمد تمامی صنایع تولیدی در گیلان و در مقاطعی در کشور و حتی در خاورمیانه می باشد که با بیش از ۹۰۰ نفر پرسنل یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشور در زمینه تولید کاغذ و همچنین یکی از قطب‌های اشتغال‌زایی در منطقه محروم تالش است.

کارخانه چوکا و پرسنل این مجموعه در حال مرگ تدریجی هستند. آری کارخانه به مثابه مریضی بیش از یک سال و اندی است که از نبود افراد متخصص در شهرستان رضوانشهر رنج می‌برد. این توقف تولید باعث شد، حقوق کارگران پنج ماه به تعویق بیفتد و یک سال متمادی پدران کارگر این مجموعه شرمنده و خجالت زده فرزندان و همسران خود باشند.

همچنین با قطع شدن گاز، برق و آب کارخانه به دلیل بدهی و تعطیلی حدود ۱۲ ماهه کارخانه از تیرماه ۹۴ تا هم اکنون، کارگران دیگر توان اداره زندگی خود را ندارند، اگر تا دیروز از گرسنگی رنج می‌بردیم، حال دیگر فلج شده‌ایم و تاکنون با وعده‌های تو خالی مسئولان شکمی سیر نشد.

فرماندار شهرستان رضوانشهرجناب آقای حسنی پور علیرغم مراجعه مکرر کارگران اراده ای بر حل این مشکل صنفی نداشته و اعتقاد به سرکوب کارگران منطقه را دارد.

در پایان از مسئولان امر این سوال را بپرسید، آیا خود آنان می‌توانند یک شب را مانند ما رنج دیدگان به صبح برسانند.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی و پیمانکاری اداره امور آب و فاضلاب دزفول نسبت به عدم پرداخت3ماه حقوق،حق بیمه ودیگرمطالباتشان!

صبح یکشنبه24مرداد،جمعی از کارکنان رسمی و پیمانکاری اداره امور آب و فاضلاب دزفول دراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق،حق بیمه ودیگرمطالباتشان دست به تجمع در محل واحد نقلیه این اداره زدند.

به گزارش24مرداد ایرنا، تعدادی از کارکنان پیمانکاری آب و فاضلاب دزفول اظهار داشتند:از 31 تیرماه پارسال که قرارداد کارکنان با پیمانکار قبلی به پایان رسیده هنوز برخی مطالبات آنان پرداخت نشده است.

وی افزود:کارکنان این پیمانکار در حال حاضر سه ماه حقوق طلب دارند ضمن اینکه عیدی و پاداش سال 94 را نیز دریافت نکرده اند .

یکی دیگر از کارکنان آبفا دزفول گفت:حقوق تیرماه پارسال و نیز عیدی و سنوات 9 ماه گذشته از سوی پیمانکار مربوطه پرداخت نشده است ضمن اینکه امسال نیز 2 ماه حقوق معوقه داریم .

یکی از کارمندان رسمی امور آب وفاضلاب دزفول نیز گفت:به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه سازمان تامین اجتماعی از سوی اداره آب و فاضلاب دزفول از سه ماه پیش دفترچه بیمه کارکنان تمدید نشده است.

یکی دیگر از کارگران پیمانکاری امور آبفا دزفول نیز گفت:حق سنوات سالهای 91تا 93 همراه با عیدی و سنوات سال 94 پرداخت نشده است در حالی که بسیاری از این مطالبات مربوط به پیمانکار قبلی است .

وی با اشاره به دیگر مشکلات این کارکنان گفت:برای اینکه کارگران از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره مند نشوند ، قرارداد آنها کارمندی است.

درهمین رابطه،جمال الدین برفر مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول در خصوص مشکل این کارکنان گفت:در این اداره علاوه بر 100 نفر نیروی رسمی تعداد 150 نفر در بخش پیمانکاری مشغول کار هستند که برای امنیت شغلی ، این افراد معمولا ثابت اند.

وی افزود:برخی نیروهای پیمانکاری امور آب و فاضلاب دزفول افرادی با سوابق میانگین 12 سال هستند که نیروهایی کار آزموده و با تجربه بوده و تکیه گاه محکمی برای آب و فاضلاب دزفول به حساب می آیند که در راه خدمت رسانی برای حفظ آسایش و آرامش مردم تلاش می کنند.

برفر با اشاره به مطالبه کارگران امور آب و فاضلاب دزفول گفت:این تجمع کارگری در محیط کار کارگران برگزار شده ضمن اینکه مشکلات کارگران در این تجمع مطرح شد.

وی تاخیر در پرداخت سه ماه حقوق و مزایای کارگران را مورد تایید قرار داد و گفت:

به دلیل تسویه نکردن پیمانکار قبلی ، کارگران وی حق سنوات طلبکار می باشند.

برفر گفت: مشکلات مالی به حوزه پرداخت های موظفی پرسنل نیز کشیده شد و حقوق آنها با تاخیر انجام می شود بطوری که تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق آنها مشکلاتی را موجب شده است.

تجمع کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل مجلس!

صبح امروز24مرداد،جمعی از کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی مقابل مجلس شورای تجمع کرده و خوستار تعیین تکلیف وضعیت شغلی‌شان شدند.

به گزارش24مرداد ایسنا، کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای امنیت شغلی‌شان توسط مجلس و دولت شده و در شعارهایشان تاکید داشتند که کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی هیچ بار مالی برای دولت ندارند.

سریال تجمع آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس دراعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی!

امروز24مرداد،جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی دراعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش 24مردادخبرگزاری مجلس، جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی در راستای تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تهديد مجدد محمد عبدي پور توسط اداره اطلاعات سقز

بر اساس گزارش دريافتي امروز شنبه ٢٣ مرداد ماه يك بار ديگر محمد عبدي پور از فعالين كارگري و از اعضاي كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري در مراسم گرامي داشت عمر شاكري موردتهديد اداره اطلاعات سقز قرار گرفت . اين تهديد و ارعاب در شرايطي صورت گرفت كه عبدي پور همراه با تعداد زيادي از فعالين كارگري در مراسم ياد بود عمر شاكري حضور داشتند. مامورين اداره اطلاعات به عبدي پور ، شديدا تذكر داده اند كه نبايد هيچ گونه مراسمي براي رفيق عمر شاكري برگزار گردد.

برگرفته ازسایت کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

رسول بداقی تبرئه شد

حقوق معلم و کارگر:

رسول بداقی که درخردادماه1395دربیمارستان هزار تختخوابی تهران توسط حراست بیمارستان به توهین به رهبرمتهم شده بود، امروزشنبه 23مرداد 95 طی یک دادگاه آرام وبدون حاشیه توسط شعبه ی 26 دادگاه انقلاب قاضی احمدزاده به علت کافی نبودن مدارک شکات، بی گناه شناخته شد.

حکم تبرئه برای وی صادر گردید.

ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه آب معدنی داماش وبی توجهی فرمانداری واداره کار!

با گذشت دو ماه و نیم از توقف فعالیت کارخانه آب معدنی داماش (یکم خرداد ماه 95 ) در استان گیلان، هنوز برای بازگشت به کار و پرداخت معوقات مزدی کارگران این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است.

کارگران آب معدنی داماش با بیان اینکه طی حدودا شصت روز گذشته مسئولان کارخانه هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به کارگران معترض نداده‌اند، در ادامه افزودند: جدا از بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران، مسئولان شهرستانی همانند فرمانداری و اداره کار که متولی پیگیری مطالبات کارگران شهرستان هستند هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

به گزارش24مردادایلنا،کارگران این واحد تولیدی گفتند: تعطیلی محل کار آن‌ها اوایل خرداد ماه سال جاری (95) و در زمانی اتفاق افتاد که کارفرما به دلیل آنچه مشکلات مالکیتی عنوان می‌کند، فعالیت کارخانه را در خطوط تولید متوقف کرد و از آن زمان تاکنون تعداد 40 کارگر شاغل در آن بدون دریافت معوقات مزدی بیکار شده‌اند.

کارگران آب معدنی داماش با بیان اینکه طی حدودا شصت روز گذشته مسئولان کارخانه هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به کارگران معترض نداده‌اند، در ادامه افزودند: جدا از بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران، مسئولان شهرستانی همانند فرمانداری و اداره کار که متولی پیگیری مطالبات کارگران شهرستان هستند هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

طبق اظهارات کارگران، شرکت آب معدنی داماش اولین شرکت احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا در بخش عمارلوی شهرستان رودبار است که پس از ماجرای اختلاس 3 هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده در دی ماه سال 91با 142 کارگر تعطیل شد و سرانجام اردیبهشت ماه سال گذشته (94) بعد از سه سال وقفه خانواده امیر خسروی با نظارت قوه قضائیه فعالیت خود را با 40 کارگر از سر گرفته است.

کارگران با بیان اینکه کارفرما معتقد است آنچه باعث تاخیر در تامین منابع مالی کارخانه شده است، طولانی شدن روند پرداخت و دریافت اعتبارات مالی کارخانه از قوه قضائیه است، در ادامه افزودند: اخیرا کارفرما با تامین منابع مالی بخشی از مطالبات هفت ماهه کارگران را پرداخت کرده ولی از پرداخت مابقی مطالباتشان خبری نیست.

آن‌ها می‌گویند: آنچه برای کارگران این کارخانه حائز اهمیت است بازگشایی کارخانه و بازگشت به کارشان است چراکه در منطقه محل کارشان فرصت شغلی دیگری وجود ندارد.

به گفته این کارگران وضعیت پیش آمده درحالی ادامه دارد که طی روزهای اخیر شائبه واگذاری آب معدنی داماش به یکی از بانک‌های طلبکار گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا قوت گرفته است.

خبرکوتاه:عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران کارخانه های نساجی و سامان کاشی و شهرداری بروجرد!

ایسنا طی گزارشی بتاریخ24مرداد از عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران کارخانه های نساجی و سامان کاشی و شهرداری بروجرد،خبرداد.

ادامه بلاتکلیفی شغلی 95کارگرکارخانه قطعات بتنی گیلان!

4ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت نشده است!

واحد تولیدی « قطعات بتنی گیلان در شهرستان رشت» که از اول فروردین ماه سال جاری به دلیل کمبود منابع مالی فعالیت خود را موقتامتوقف کرده بود، تقریبا اواسط تیر ماه سال جاری فعالیت دوباره خود را با 75کارگرآغاز کرد.

به گفته کارگران بعد از اعلام تعطیلی این کارخانه، کارفرما حدود دو ماه نیم همه کارگر ان کارخانه را یکجا از کار بیکار کرد و بعد از فراهم کردن شرایط کار دوباره حدود 75 کارگر را به کار سابقشان باز گرداند. مابقی کارگران از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

به گزارش24مردادایلنا،منابع خبری در این واحد تولیدی در استان گیلان با اعلام این خبر گفتند: اول فروردین ماه سال جاری واحد تولیدی قطعات بتنی گیلان به دلیل کمبود کمبود منابع مالی، به حالت تعطیلی موقت درآمد و حدود 170 کارگر این دوکارخانه از کار بیکار شدند.

کارگران با بیان اینکه در زمان تعدیل و آغاز بیکاری علت تعطیلی این کارخانه «کمبود منابع مالی» عنوان شده بود در ادامه افزودند: اما اخیرا به نظر می‌رسد با تامین شدن بخشی از منابع مالی کارخانه از سوی کارفرما خطوط تولیدی کارخانه راه‌اندازی شده است که امیدواریم با راه‌اندازی همه خطوط تولیدی کارخانه همکاران بیکار شده‌مان به مرور به کارخانه بازگردند.

بنابهمین گزارش،با وجود آنکه کارگران این کارخانه حدود4ماه مزد عقب افتاده طلبدارند اما امیدوارند با همکاری مدیریت کارخانه بتوانند بخش زیادی از مشکلات کارخانه را مرتفع کنند.

نگاه دولت به حقوق کار "واپس‌گرایانه" است

یک فعال کارگری می‌گوید مسئولان دولتی قصد دارند به نفع بخش خصوصی وارد میدان شده و کارگران را از حقوق قانونی خود محروم کنند.

بهرام حسنی نژاد فعال کارگری،در ارتباط با اظهارات مدیرکل اشتغال وزارت کار مبنی بر لزوم ارزان‌سازی نیروی کار گفت: با کمال تاسف باید گفت اظهارات دولتمردان نشان می‌دهد که آنها از طرفی بر طبل ارزان‌سازی نیروی کار از طریق خارج کردن آنان از شمول قوانین حمایتی می‌کوبند و از طرف دیگر با ارائه لایحه گشترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قصد دارند نیروی کار را از حقوق خود محروم سازند.



حسنی نژاد این رویکرد دولت و بخش خصوصی که بزرگترین حامی دولت در مواقع بحرانی است را آسیب‌زا و ضدمفهوم کار به عنوان یک "ارزش" دانست و افزود: بخش خصوصی و حامیان آن در دولت، به کارگر به عنوان یک کالا می‌نگرند که باید بیشترین سود را از آن برد. این نگاه به کارگر و مقوله کار نه تنها برخلاف ارزش‌های دینی است بلکه از منظر حقوق کار نگاهی منفعت‌گرایانه است.

وی با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در نشست خود با فعالان بخش خصوصی استان خراسان گفته بود کارگران خود خواهان تغییر قانون کار هستند، اظهار داشت: این اظهارات در شرایطی است که کارگران هیچگاه خواهان عدم حمایت توسط قانون کار نشده‌اند، بلکه همواره تاکید داشته‌اند که مواد حمایتی قانون کار باید تمام و کمال اجرا شود که البته باید گفت تاکنون این مواد، اجرایی نشده‌اند.

از منظر این فعال کارگری نگاه دولت به حقوق کار "واپس گرایانه"و در جهت توزیع رانت‌های ناشی از انباشت سود و سرمایه است.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر مدیرکل اشتغال وزارت کار که در نشستی با فعالان بخش خصوصی اتاق تهران گفته بود که دولت آماده است در جهت پایین آوردن هزینه‌های کارفرمایان، نیروی کار ارزان برای این بخش فراهم کند، اظهار داشت: این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که در حال حاضر نیز کارگران بسیاری در جهت تامین منافع کارفرمایان و پایین آوردن ریسک ضررهای اقتصادی آنان، دستمزد‌های پایین‌تر از مصوب شورای عالی کار دریافت می‌کنند.

حسنی نژاد افزود: تقابل لشگرِ عظیمِ بیکاران و کارگرانی که به عنوان "کالا" از ارزششان متناسب با شرایط اقتصادی کشور کاسته می‌شود، تنها حمایت جامعه کارگری را از دولت می‌کاهد و از این طریق در درازمددت نیز منفعتی از ناحیه بخش خصوص نصیب دولت نمی‌شود.

حسنی‌نژاد در پایان هشدار داد: در حالیکه معاش جامعه کارگری با مشکلات بسیار روبروست، بحث چنین طرح‌هایی در بین مسئولان و کاربدستان و دامن زدن به آنها، تبعات اقتصادی و اجتماعی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

منبع:ایلنا-24مرداد

ولع بخش خصوصی و دولت برای قانون‌گریزی افزایش یافته است

یک فعال کارگری معتقد است اصلاح ضدکارگری قانون کار در شرایطی که این قانون مورد هجوم چند لایه بخش خصوصی و بدنه حامی آن در دولت قرار گرفته است، نه به صلاح دولت است و نه به صلاح جامعه کارگری.

عبدااله وطن خواه با اشاره به هجمه‌های بخش خصوصی به قانون کار که مورد حمایت بخش‌هایی از قوه مجریه و مقننه است، اظهار داشت: در شرایطی که جامعه کارگری انتقادات خودش را به قانون کار دارد، قانون کار با استدلال های بی پایه مورد حمله قرار گرفته است.

وی افزود: اگرچه هم اکنون قانون کار براساس منافع گروه‌هایی ذی‌نفع در اقتصاد رانتی عملا از حیز انتفاع ساقط شده است اما باید با تمام توان از همین ظرفیت‌های باقی مانده دفاع کرد.



این فعال کارگری با اشاره به عدم اجرای ماده بند 1 و 2 ماده 41 و ماده 7 قانون کار، اظهار داشت: تعیین دستمزد براساس نرخ تورم و هزینه‌های سبد مصرفی در کنار تامین امنیت شغلی از خواسته‌های اصلی جامعه کارگری است که عملا اجرای آنها به دلیل فشار و اعمال نفوذ بر زمین مانده است و مورد غفلت واقع شده است.

وطن خواه با اشاره به صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیر کل اشتغال وزارت کار در نشست فعالان بخش خصوصی گفت: این اظهارات با منطق واقعیت‌های معیشتی کارگران و فارغ التحصیلانی که قصد ورود به بازار کار را دارند ناسازگار است و اساسا کسانی که در چنین سمت‌هایی مشغول به کار هستند ملزم هستند اظهارات خود را معقولانه بیان کنند.

این فعال کارگری این جنس از اظهارت نسنجیده را «آسیب زا» و در جهت «ستیز با طبقه فرودست» دانست و افزود: طبقه فرودست بر اثر سیاست‌های تعدیل اقتصادی و اثرات منفی فروبارشی آن به شدت ضعیف شده و به حاشیه رانده است. از این رو در زمانی که باید دولت بیشترین حمایت‌ها را از این قشر بکند، شاهد هستیم که فشارهای آسیب‌زا برای از میان بردن اندک حمایت‌های قانونی افزایش یافته است.

وی در پایان گفتگوی خود چنین نتیجه‌گیری می‌کند که حمایت دولت از بخش خصوصی برای جلب حمایت در ورطه‌های حساس اجتماعی و سیاسی نه تنها کمکی به دولت نمی‌کند، بلکه «ولع بخش خصوصی» را برای انحصاری کردن اقصاد به وسیله قانون‌گریزی افزایش می‌دهد.

منبع:ایلنا-24مرداد

کارگران مشمول کاهش ساعت کاری در دمای بالای 49 درجه سانتیگراد نیستند!

دمای بالای 49 درجه سانتیگراد و بالاتر از اوایل مرداد شهرهای خوزستان را فرا گرفته است.

بر اساس اطلاعیه مدیریت بحران استانداری خوزستان، اداره ها در شهرهای با دمای 49 درجه سانتیگراد به بالا، تا ساعت 13 دایر هستند.

کاهش ساعت کاری در دمای بالای 49 درجه سانتیگراد تنها شامل کارمندان شده، و کارگران که بیشتر در فضای باز مشغول به کار هستند را شامل نشده است.

به گزارش24مرداد ایرنا به نقل از پورتال این اداره کل، دمای هوا در روز یکشنبه در هشت نقطه خوزستان به 49 درجه سانتیگراد و بالاتر رسیده است به صورتی که در بستان و شادگان 51، آبادان 50، اهواز، امیدیه، بهبهان، رادار اهواز و شوش 49 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

همچنین حداکثر دمای هوای روز دوشنبه در 13 نقطه خوزستان 49 تا 51 درجه سانتیگراد پیش بینی شده به گونه ای که در بستان و شادگان به 51، آبادان، اهواز، امیدیه، بهبهان، رادار اهواز و شوش به 50 و در رامهرمز، شوشتر، ماهشهر، آغاجاری و گتوند به 49 درجه سانتیگراد می رسد.

بر اساس این گزارش در تراز میانی جو تا دوشنبه تقویت سامانه پرارتفاع جنب حاره ای مشاهده می شود و از فردا زبانه کم فشار نیز تقویت می شود.

در نتیجه برای روز یکشنبه و دوشنبه انتظار دمای 50 درجه سانتیگراد در برخی شهرها وجود دارد و وضعیت شرجی نیز از عصر امروز تضعیف می شود.

گرمای شدید هوا به گونه ای است که مردم بیشتر اوقات روز را در خانه می مانند و برای انجام کارهای روزمره خود با مشکل روبه رو هستند و حتی انجام برخی کارهای ضروری خود را به تعویق می اندازند.

بیشتر افراد به ویژه جوانان به دلیل گرمای هوا، برای گذراندن اوقات فراغت خود در بیرون از منزل انگیزه و رغبتی ندارند و در خانه ماندن و بی تحرکی را ترجیح می دهند.

اما در این میان، شغل برخی افراد از جمله کارگران ساختمانی به گونه ای است که ناچارند در ساعات گرم روز را کار کنند که می تواند پیامدهای بدی را به دنبال داشته باشد.

اعتصاب چند روزه رانندگان وسایط نقلیه باری سنگین شهرستان محلات وبستن راه معادن و کارخانجات وممانعت ازبارگیری و حمل بار!

رانندگان که معتقد بودند پایین بودن قیمت حمل بار، کم شدن بار، تحویل بار معادن و کارخانجات محلات به رانندگان غیر بومی با قیمتی بسیار نازل تر از عرف بازار مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است خواستار افزایش هزینه حمل بار بودند و برای به کرسی نشاندن حرف خود با بستن راه معادن و کارخانجات اجازه بارگیری و حمل بار به هیچ راننده ای را ندادند.

به گزارش24مرداد صبح محلات، اعتراض و اعتصاب صنفی رانندگان وسایط نقلیه باری سنگین شهرستان محلات به قیمت حمل بار و درخواست آنان برای افزایش قیمت‌ها موضوعی بود که در روز‌های اخیر ادامه روند چرخه تولید به مصرف کالا، بخصوص در بخش معدن و سنگ ساختمان را با مشکلاتی روبرو کرد.

شهرستان محلات به واسطه وجود بیش از 70 معدن فعال در زمینه تولید سنگ تراورتن و وجود صنایع وابسته به سنگ ساختمانی فرصت‌های شغلی فراوانی را برای مردم منطقه فراهم کرده است، مشاغل مستقیم و غیر مستقیمی که به واسطه رکود سالهای اخیر با مشکلات فراوانی را روبرو شده اند

...