شكنجه ومرگ شهروندان ايراني امري عادي شده است

ادر داستانپور شهروند تهرانی بر اثر عوارض ناشی از ضربوشتم حین بازداشت درگذشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، این جوان تهران، در بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک، جان خود را از دست داده است.

بنا بر این گزارش، نادر داستان پور پنجشنبه ۳۰ ژوئن بازداشت و روز پس از آن اعلام شد که در بازداشتگاه فوت کرده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داده است که نادر داستانپور در بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک تهران دراثر آسیب به جمجمه ناشی از ضربوشتم زمان بازداشت جان خود را از دست داد.

یک منبع نزدیک به خانواده داستانپور در این باره گفته است: «نادر پسر دوم خانواده بود. روز پنج شنبه سوم تیرماه که اهالی منزل خواب بودند پلیس زنگ درب خانه را میزند. پسر بزرگ خانواده در را باز میکند اما به دلیل نداشتن حکم از ورود آنها ممانعت به عمل میآورد. اما با بیشتر شدن تعداد ماموران، درب خانه را شکسته و بعد از ورود به منزل اعضای خانواده را مورد ضرب و شتم شدید توام با استفاده از اسپری اشکآور قرار میدهند.»

این منبع در ادامه افزوده است: «نادر و برادرش پس از بازداشت به بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک منتقل میشوند و روز بعد به شعبه هفت بازپرسی دادسرای قضایی تهران اعزام شدند. قاضی علیرغم رویت علائم ضربوجرح به جای اعزام به بیمارستان با تمدید قرار بازداشت آنها را دوباره به بازداشتگاه میفرستد.»

منبع نزدیک به خانواده داستانپور در مورد نحوه مرگ این شهروند تهرانی همچنین توضیح داد: «در بازداشتگاه حال نادر بد میشود و هرچقدر سایر بازداشت شدگان داد و بیداد میکنند فایدهای نمیکند و حتی ماموران به جای انتقال وی به بیمارستان، آنها را مورد تمسخر قرار میدهند تا اینکه نادر در آغوش برادر بزرگترش در اثر خونریزی مغزی جان میدهد. بعد از یکساعت آمبولانس میآید و جسد به مدت ۵ روز به سردخانه کهریزک منتقل و نگهداری شده بود. درنهایت خانواده او را به خاک سپردند.»

وی همچنین درپایان تاکید کرد: «هنوز این خانواده از دلایل حمله به خانه و ضربوشتم و بازداشت اطلاعاعی ندارند. پدر خانواده داستانپور نیز با تهیه استشهاد محلی شکایتی را در دست اقدام دارد و سئوال این است که آیا مسئولان مربوطه پاسخگو خواهند بود؟ این ماموران در ابتدا حکم ورود نداشتند. بازپرسی هم گفته بود به آنان حکمی داده نشده اما اخیرا میگویند تلفنی حکم گرفته بودند.»

این نخستین بار نیست که گزارشهایی از مرگ بازداشت شدگان ایرانی در اثر ضرب و شتم نیروهای امنیتی منتشر میشود.