اخباروگزارشات کارگری5مرداد1395

اخباروگزارشات کارگری5مرداد1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد
- سومین روز اعتصاب وتجمع کارگران شرکت ایران ترانسفوی زنجان برای حفظ کارشان!
- مظفر صالح نیا به شعبه چهار بازپرسی دادگاه سنندج احضار گردید
- تجمع کارگران بازنشسته جهاد کشاورزی گیلان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل ساختمان سازمان جهادکشاورزی
- تجمع اعتراضی کمک پرستاران جوان مازندران نسبت به وزارت بهداشت مقابل جهاد دانشگاهی!
-‌یورش قانونی به حقوق کارگر با تصویب لایحه مناطق آزاد اقتصادی و مناطق ویژه
- بازتاب عمل کردهای فرا نولیبرالیستی در قراردادکار کارگران پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بندر عباس!
- وعده‌های نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس به آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی!
- علت واقعی لغو تجمع پرستاران دانشگاه علوم پزشکی لرستان پذیرش بخشی از خواسته های آنان توسط مسؤلان و حراست دانشگاه بود!
- بلاتکیفی شغلی یکساله کارگران اخراجی کتابخانه مجلس!
- تعطیلی کارخانه سیمان خاکستری نایین وبیکاری200کارگرباحقوق معوقه!
- عدم پرداخت4ماه حقوق2هزارکارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان!
سایه شوم بیکاری بالای سرکارگران این واحد تولیدی!
- بیش از سی صد تن از کارگران فضای سبز شهرداری بجنورد از فروردین ماه حقوق نگرفته اند
- عدم پرداخت بیش از 2سال مطالبات 180کارگر نگهبان قطار شهری اهواز!
- عدم پرداخت4ماه حقوق، حق بیمه و قراردادهای نامطمئن شغلی کارگران محوطه‌های باستانی!
- توسعه مناطق آزاد با هدف تقسیم امتیازات اقتصادی/ نیروی کار قربانی بی‌تدبیری مسئولان و قانونگزاران

- تجمعات اعتراضی دانش آموزان واولیاشان مقابل استانداری مرکزی!

-31 تیر، سرفصلی نوین در جنبش معلمان ایران (قسمت سوم)

- جان باختن 350کارگرطی سه ماهه اول سال جاری براثرحوادث کاری!
- کشته شدن كارگر جوان 19 ساله شیرازی
سومین روز اعتصاب وتجمع کارگران شرکت ایران ترانسفوی زنجان برای حفظ کارشان!امروزپنجم مرداد ماه برای سومین روزمتوالی اعتصاب وتجمع حدود یک هزار کارگرشرکت ایران ترانسفوی زنجان در اعتراض به سیاست کوچک ‌سازی وبرای حفظ کارشان ادامه پیدا کرد.

طی این سه روز این شرکت هیچ تولیدی نداشته است، چرا که کارگران همه بخش‌های تولیدی در اعتراض به سیاست‎های جدید مسؤولان دست از کارکشیده وتجمع کرده اند.
به گزارش5مردادفارس،مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه جلسه رسیدگی به وضعیت کارگران ایران ترانسفو تشکیل می‌شود، گفت: کارگران ترانسفوی زنجان نگران آینده شغلی خود هستند.

احمد غریوی امروز با اشاره به تجمع دو روزه کارگران ایران ترانسفوی زنجان در محل این شرکت اظهار کرد: از همان نخستین ساعات برگزاری تجمع، نمایندگان اداره کل تعاون در آنجا حضور یافته و صحبت‌های کارگران را شنیده‌‌اند.
وی گفت: دغدغه کارگران این است که شرکت در حال کوچک شدن است و به علت نگرانی که از آینده شغلی خود دارند، به این امر معترض هستند.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه نگرانی کارگران با مدیریت در میان گذاشته شده است، گفت: امروز نیز قرار است، جلسه‌ای برای رسیدگی به وضعیت این شرکت برگزار شود.
غریوی با اشاره به اینکه اعتراض کارگران به فروش سهام این شرکت است، گفت: به لحاظ اهمیتی که شرکت ایران ترانسفو در اقتصاد استان دارد، از همین رو اداره کل تعاون استان زنجان با دقت و حساسیت موضوع را پیگیری می‌کند.
گفتنی است، بحث هلدینگ شرکت، کوچک‌سازی مجموعه، قطع بیمه تکمیلی و تغییر قراردادها از جمله موضوعاتی است که موجب اعتراض کارگران این شرکت شده است.

گزارش تصویری:


















مظفر صالح نیا به شعبه چهار بازپرسی دادگاه سنندج احضار گردید

امروز دوشنبه 4 مرداد 95 مظفر صالح نیا عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در پی احضاریه شعبه چهار بازپرسی دادگاه سنندج ساعت یک و سی دقیقه بعد از ظهر به این شعبه بازپرسی مراجعه و آخرین دفاعیات خود را نسبت به اتهامات وارده بر خود، ارائه نمود.
در این جلسه بازپرسی، رئیس شعبه اتحادیه آزاد کارگران ایران را غیر قانونی عنوان کرده و مظفر صالح نیا را به تبلیغ علیه نظام و عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران متهم نموده و همچنین در رابطه با حمایتش از جعفر عظیم زاده مورد بازجوئی قرار داد که مظفر ضمن رد اتهامات امنیتی از جمله تبلیغ علیه نظام، از کلیه فعالیتهای اتحادیه و فعالیتهای کارگری خود به ویژه حمایت از جعفر عظیم زاده به عنوان حق انسانی خود دفاع کرده است.

مظفر صالح نیا روز اول تیر 95 توسط مأموران اطلاعاتی سنندج در محل کارش بازداشت و بعد از 19 روز با سپردن وثیقه 50 میلیون تومانی به همراه هاشم رستمی که او هم قبل از مظفر بازداشت شده بود، روز 19 تیر آزاد گردید. اتهامات وارده توسط دستگاه قضائی به مظفر، عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران و قعالیتهای کارگری و برای هاشم رستمی نیز فعالیتهای کارگری عنوان گشته است.
روز چهارشنبه 30 تیر 95 نیز شریف ساعدپناه به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و به مدت چند ساعت به خاطر شرکت در گلگشت حمایت از جعفر عظیم زاده و همچنین دیدار با خانواه او در زمان اعتصاب غذا و عکس گرفتن با پلاکارد "جان جعفر عظیم زاده در خطر است" و همچنین در مورد فعالیتهای اتحادیه آزاد کارگران ایران زیر فشار و بازجوئی بازجویان اداره اطلاعات قرار گرفته بود.
اتحادیه آزاد کارگران ایران عضویت در هر تشکلی و هر نوع فعالیتی در راستای دفاع از حقوق انسانی را حق همه می داند و به همراه همه بخشهای طبقه کارگر، کلیه تشکلها، سازمانها و نهادهای کارگری و مدافع حقوق انسانی در ایران و جهان برای خنثی نمودن هر گونه فشار و ارعاب علیه فعالین کارگری به ویژه مظفر صالح نیا، هاشم رستمی و شریف ساعدپناه از طریق تلاش برای گسترده تر و قدرتمند تر کردن جنبش حذف اتهامت امنیتی علیه فعالین، تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

اتحادیه ازاد کارگران ایران

۴ مرداد 95
تجمع کارگران بازنشسته جهاد کشاورزی گیلان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی!
امروزپنجم مردادماه،شماری ازکارگران بازنشسته جهاد کشاورزی گیلان با تجمع مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی این استان در رشت خواستار دریافت سنوات پایان خدمت خود شدند.




به گزارش 5مرداد ایلنا، حدود 160 نفر از کارگران بازنشسته سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان که از سال 93 تا اسفند 94به مرور بازنشسته شده‌ اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند و به همین دلیل تعدادی از این کارگران بازنشسته صبح امروز با تجمع مقابل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی این استان خواستار پی گیری مسئولان این نهاد دولتی در دریافت مطالبات خود شدند.




به گفته یکی از کارگران بازنشسته جهاد کشاورزی گیلان بعد از سالها تلاش از این نهاد دولتی بازنشسته شده ایم اما ظاهرا مسئولان این اداره نبود منابع مالی را دلیل عمل نکردن به تعهدات خود عنوان می کند اما آن‌ها که از ادامه این وضعیت خسته شده‌اند تصمیم به برپایی این تجمع گرفته اند.




گفتنی است علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بعد از اعتراض این تعداد کارگر بازنشسته در گفتگو با یک رسانه ای محلی از پرداخت مطالبات بازنشستگان این دستگاه اجرائی در مهر ماه امسال خبر داده است.




به گزارش امروز رشت پرس درهمین رابطه،این کارگران بازنشسته که در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان از سوی مسئولين جهاد كشاورزي مقابل اين سازمان گردآمده بودند اعلام داشتند: از سال 93 تا كنون ما با عدم دريافت سنوات خود مواجه هستيم و با پيگيري هاي مداوم تاكنون هيچ يك از مسئولين برای پاسخگویی در میان بازنشستگان حاضر نگردیده است و امروز نيز با حضور خود خواستار ديدار با رياست اين سازمان شديم كه به نقل از معاونين ايشان در خارج از كشور به سر مي برند و ما همچنان دربلا تكليفي به سر مي بريم.




تجمع اعتراضی کمک پرستاران جوان مازندران نسبت به وزارت بهداشت مقابل جهاد دانشگاهی!




روز گذشته(چهارم مردادماه) دهها جوان مازندرانی که دوره آموزشی کمک پرستاری خود را پس از ثبت نام در سایت رسمی مربوطه ( وابسته به وزارت بهداشت ) ، در جهاد دانشگاه مازندران گذرانده بودند اما در کارعملی آنها در بیمارستان های بوعلی سینا ، فاطمه زهرا ساری ، رازی قائم شهر و امام خمینی ساری ممانعت بعمل آمده است در مقابل جهاد دانشگاهی مازندران تجمع اعتراضی داشته و پس از آن برای تسلیم شکایت از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی راهی دادگستری مازندران شدند.




به گزارش5مرداد شمال نیوز، این افراد که پس از فراخوان وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی در این دوره شرکت کرده اند تا کنون نزدیک به 40 میلیون ریال بابت شهریه واریز نموده اند و اکنون در کمال ناباوری از ادامه دوره که مربوط به کار عملی است جلوگیری شده است .




یکی از این کمک پرستاران گفت : اعتراض ما به این است که نمی گذارند دوره عملی را در بیمارستان ها بگذرانیم و این یعنی پروسه آموزش ما ناتمام می ماند .




وی مشکلات خود و دیگر کمک پرستاران را به همین مقدار محدود ندانست و افزود : مشکل به اینجا ختم نمی شود . حتی حالا پس از هزینه 4 میلیون تومانی به ما می گویند شما کمک پرستارنیستید بلکه کمک بهیارهستید . در حالی که موقع ثبت نام موضوع چیز دیگری بود . وظایف کمک پرستار و کمک بهیار خیلی با هم متفاوت است .




این معترضان متن شکواییه خود را در اختیار رسانه ها قرار دادند که با هم می خوانیم :




باسمه تعالی




باسلام و عرض ادب




در خصوص شکایت و اعتراضات مکرر دانشجویان بهیاری یکساله(کمک پرستاری) که در تابستان سال 1394 به دستور مستقیم وزارت بهداشت کل کشور به مجریان طرح مربوطه (جهاد دانشگاهی، بسیج جامعه پزشکی و شرکت تعاونی نظام سلامت کشور) ابلاغ گردیده مجریان طرح منوط به شرح وظایف مندرج شده و جایگاه مربوطه و همچنین توضیحات کامل در خصوص طرح اجرایی دوره آموزشی یکساله که به مبلغ سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان با هدف اشتغال ده هزار کمک پرستار با مدرک دیپلم در نظام سلامت کشور و درسایت خبری www.komakparastari شروع به جذب کارآموز گردید این طرح در اکثر استانها با جذب کارآموز بصورت محدود و برای ثبت نام اولیه در سایت مربوطه مبلغ پنجاه هزار تومان بصورت اینترنتی پرداخت گردید کلاسها در سه دوره زمانی از تاریخ 25/6/94 توسط مجریان طرح برگزار گردید مبلغ پرداختی ذکر شده در سه قسط هر کدام به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان با ارائه چک و سفته در دو ماه متوالی که یکی از اقساط در ابتدای آموزش بصورت اینترنتی به حساب جهاد دانشگاهی واریزشده . بعد از اجرای کلاسهای تئوری یکی از چکها در تاریخ 15/8/94 پرداخت شده و قسط آخر هم اکنون با اجرای عملی این طرح هنوز پرداخت نشده که البته اکثر کارآموزان تمامی اقساط را پرداخت کردند.




کلاسهای تئوری در بهمن ماه سال 1394 که به مدت سه ماه بود به پایان رسید و قرار براین شد بعد از اتمام کلاسهای تئوری که به مدت 9 ماه بود برگزار گردید ولی از این قرار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با طرح مربوطه با مشکل مواجه شده و طی اعتراضات جامعه پرستاری مبنی بر عدم برگزاری کلاسهای عملی در بیمارستانهای آموزشی ،به مدت شش ماه تمام کارآموزان در آخر تیرماه 1395 بیکار و منتظرخبر ادامه اجرای طرح از طریق مجریان مربوطه بودند.




طی شرح وظایف و رنگ لباس سفید و چارت بیمارستانی مندرج شده در سایت ،جایگاه ما کمک پرستار بالاتر از کمک بهیار هستیم در صورتی که بدو ورود به بیمارستانها از سوی بخش آموزش و مسئولین بیمارستانی جایگاه و رنگ لباس تغییر کرده و شرح وظایف کمک بهیار را داریم و هم تراز با کمک بهیار در بیمارستانها با توجه به چارت موجود و مربوطه هستیم.




هم اکنون بیمارستانهای بوعلی، فاطمه زهرا ساری ،امام ساری و رازی قائم شهر و بیمارستانهای علوم پزشکی آمل ،بابل،فریدونکنار، بابلسر ونکا این طرح را به عنوان کمک بهیار پذیرفته و شرح وظایف کمک بهیاران را آموزش می دهند در وضعیتی که هیچ گونه بیمه مسئولیت و جای تعویض لباس و تغذیه و سرویس جابجایی پرسنل آموزشی را تقبل نکردند و تمامی مسئولیتهای ذکر شده بر عهده خود کارآموزان می باشد که البته هم اکنون بیمارستان بوعلی ساری در تاریخ 2/5/95 بخش آموزش بیمارستان با این طرح و با آموزش کارورزان در بیمارستان خود مخالفت کرده است.




باتوجه به توضیحات داده شده از شما مسئولین از نهادهای محترم تقاضای پیگیری و رسیدگی مطالب عنوان شده با وجود اسناد و مدارک موجود را خواستاریم.




و من الله التوفیق




دانشجویان بهیاری یکساله ( کمک پرستاری)




رونوشت:




نهاد رهبری




نهاد ریاست جمهوری




دیوان عدالت اداری استان مازندران




دفتر نماینده شورای اسلامی ساری




دفتر نماینده شورای اسلامی قائم شهر




‌یورش قانونی به حقوق کارگر با تصویب لایحه مناطق آزاد اقتصادی و مناطق ویژه




اگر چه اعمال تحقیر و بی حقوقی بر کارگران و همه بخشهای مزدبگیر دیگر دهها سال است که بدون مصوبه به اصطلاح قانونی زیر چتر حمایتهای همیشگی دستگاههای دولتی اجراء می گردد، اما با تصویب لایحه جدید برای افزایش مناطق آزاد و ویژه، دولت با قانونی کردن اجحافات بر کارگران جواز دست درازی کارفرمایان را در این امر صادر نمود.




در حایکه به گفته ربیعی وزیر کار 7 میلیون کارگر در کارگاه ها و مراکز کوچک کارگری (با تعداد کارگران کمتر از 5 نفر) خارج از شمول قانون کاربه شیوه غیر رسمی مشغول کار هستند، دولت با تصویب لایحه مناطق آزاد طرح خارج کردن همه کارگران از شمول قانون کار را به اجراء در آورده است. بر اساس قانون اداره مناطق آزاد کارگران شاغل در آن مناطق از شمول قانون کار خارج می گردند و عملا و قانونا به کارفرمایان اختیار تام داده می شود که مطابق شرایطی که منافعشان را کاملا محافظت و تأمین کند با کارگران برخورد کنند. میزان دستمزد را کارفرمایان تعیین کنند، حق استفاده از مرخصی به دلخواه کارفرمایان به رسمیت شناخته شود یا نه، هر وقت بخواهند اخراج کنند بدون اینکه برایشان هزینه ای در بر داشته باشد و دهها و صدها بلای دیگر سر کارگران بیاورند و علاوه بر اینها کارگران مشمول برخورداری از بیمه تآمین اجتماعی نگردند.




با وجود اینکه قانون کار موجود یکی از ضد کارگری ترین قوانین کار موجود در دنیا است و وضعیت فلاکت بار و غیر انسانی کارگران ایران محصول اجراء بندهای همین قانون است که از جمله با قانونی کردن قراردادهای موقت ناامنی شغلی، اخراج سازیها و بیکاری نزدیک به ده میلیون نفری و با ممنوع کردن حق ایجاد تشکل و اعتصاب و اعتراض، دستمزد چهار برابر زیر خط فقر را بر بیش از 90 درصد انسانهای کارکن جامعه تحمیل کرده است، اما این اقدام جدید، یورشی عریان و با حمایت صریح قانون به طبقه کارگر است تا با زیر فشار گذاشتن بیشتر از پیش آن، سرمایه گذاران و کارفرمایان برای سرمایه گذاری با تضمین سودآوری سرمایه هایشان از طریق قانونی نمودن هر نوع تعرضی به کارگران، ترغیب شوند.




این یورش با حمایت قانون به حقوق طبقه کارگر باید با اعتراضات وسیع با خواست فوری لغو قانون مناطق آزاد و ابطال قانون کار فعلی و تصویب قانون کار جدید در راستای تأمین کامل منافع طبقه کارگر با دخالت مستقیم نمایندگان واقعی و منتخب کارگران پاسخ بگیرد. برای دفاع از حقوق انسانی خود متحد و یکپارچه به اعتراض برخیزیم.




اتحادیه آزاد کارگران ایران




5 مرداد 95




بازتاب عمل کردهای فرا نولیبرالیستی در قراردادکار کارگران پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بندر عباس!




بازتاب این این عمل کردهای فرا نولیبرالیستی (هایک یسمی) در یکی از بزرگترین پروژه های نفتی ایران به نام ستاره خلیج در بندر عباس باعث شده، دلالان کار با نام پیمانکاران دست دوم و سوم و چهارم، قراردادهای کتبی با کارگرا ن را ( در یک برگ) با این درون مایه منعقد کنند.




1- تا شش ماه هیچ کارگری حق ندارد از تقاضای حقوق حرفی بزند.




2- پس از 6 ماه هم، اگر کارفرما پول داد، ما هم حقوق می دهیم.




کارگران بردگان مدرن؛ در نظامی وابسته به نگرش صندوق بین امللی پول




یا




بازگشت به مناسبات اقتصادی – اجتماعی دوران بنی امیه و بنی عباس




سالهای پیش از این که جناب رفسنجانی مناسبات اقتصادی آمریکایی تعدیل ساختاری و خصوصی سازی را به صورت پنهان از نگاه مردم، به مرور جایگزین اصول اقتصادی تصویب شده ی 44 و 43 و . . . و همه ی قانون اساسی ایران بنمایند؛ قانون کار تنظیم شد. قانونی که فرآیند دست و پا بریده ای از یک انقلاب مردمی بود که پس از جنگ با قانون زدایی تدریجی دولتها، از درون مایه تهی شد.از این رو مناسبات اقتصادی ایران با 180 درجه چرخش، به راه پیشنهادی؛ بانک جهانی و صندوق بین المللی پول پیوست. قانون کارِ بر گرفته از این قانون با همه ی کاستی هایش برای مدت کوتاهی در کشور کاربردی شد. طبق ماده 13 قانون کار، در صورت عدم پرداخت حقوق کارگران به وسیله پیمانکاران کارفرمای دسته اول موظف به پرداخت حقوق کارگران بود. این قانون هیچ امتیازی ویژه ای برای کارگران نداشت، تنها تضمینی بود برای پرداخت آن مبلغی که کارگران و پیمانکاران روی آن به توافق رسیده بودند. ولی در مناسبات نولیبرالی امروزیِ نظام، که مورد تایید یکسان گروه های اصلاح طلب و اصول گرا است. قانون کار و قانون اساسی را در عمل به دور ریخته اند، آنهم بدون این که از مردمی که با این قوانین به آنها مشروعیت داده اند؛ پرسشی کنند. با این ترفند، از یک سودر ظاهر این قوانین بدون تغییر در جایگاه خود (کتاب قانون) وجود دارد و از سوی دیگر برای اینکه متهم به دور زدن قانون نشوند به یک "کلاه شرعی" پناه برده اند که ظاهری قانونی دارد، زیرا لایحه آن را از طرف دولت به مجلس می برند وبه تصویب بله قربان گویان مجلس می رسانند. و بدین صورت، با توسعه مناطق آزاد تجاری – صنعتی و تعریف مقرراتی خاص برای این مناطق؛ قانون اساسی و قانون کار را در این مناطق به کلی تعطیل کرده اند. و در مقرراتی که دولت آقای رفسنجانی به صورت لایحه به تصویب رساندند و همه دولت های بعد با پیگیری آن راکاربردی نمودند،خود را از شر همان چند مواد قانونی که اشاره ای به حقوق ملت داشت خلاص نمودند. بدین گونه می توانند در نهادهای جهانی مدعی شوند در ایران نیز چیزی بنام قوانین وجود دارد؛ و همه کارها براساس قانون، کاربردی می شود. این امکان مانور و توانایی دور زدن قانون را؛ بی خبری مردم واعتماد کور آنها خلق کرده است. از سوی دیگر این توانایی ناشی از ضعف های بنیادی است که درمقررات اتحادیه های کارگری و سازمان ملل متحد وجود دارد. اتحادیه ی جهانی کارگری هم مانند سازمان ملل هر فرستاده ی دولت های مطلقه را بنام عدم دخالت در امور کشورها می پذیرند(دوری از سیاست وغیر جانبدار بودن) و به قانون زدایی در این کشورها که هم چون خورشیدی در آسمان تاریک واستبداد زده این سر زمین ها می درخشد، نگاهی گذارا هم نمی کنند، وخود را به کوری و کری می زنند. در حالی که به وسیله رسانه ها با خبر می شوند که در این سرزمین های بدون قوانین مدنی با قابلیت کاربردی شدن؛ تنها با شکایت دلالها، که خود به قرار داد فی مابین با کارگران عمل نکرده و از پرداخت حقوق توافق شده خود داری می کنند، با یاری حکام شرع به جای هیأتهای حل اختلاف و قانون کار، به شلاق و زندان محکوم می شوند آنهم با چند برچسب دلال ساخته، کارگرانی را که از روی درماندگی وبه جان آمدگی، برای دریافت حقوق توافق شده ولی به تعویق افتاده اشان دست از کار می کشند به زیر شلاق و زندان می اندازند. عمل کردی که طبق همان اصول شرعی ادعایی و به ظاهر الهی "آقایان" برحق است، ولی با چند اتهام امنیتی "کلاه شرعی " را برسرجهان ومردم شان می گذارند. براساس قوانین بین المللی کارکه این آقایان با شرکت کردن در اجلاس های آن، خود را متعهد به اجرای آن می کنند و هم چنین با استناد به مواد 44 و43 و42 قانون اساسی ایران و اصول شرعی، زمانی که طرف مقابل قرارداد فی مابین(دلال،واسطه کاریا بزعم وزیر کار، کارآفرین) از تعهداتش سر باز می زند کارگر هم اگر از نظر این ساختار دینی یک" برده " نیست، می باید دست از کار بکشد و حقوق کارهای انجام شده را مطالبه کند وهمان اصول شرعی"آقایان" آنها را موظف می کند (حکام شرع) که از این مطالبه کارگران، در عمل حمایت کنند. مانع جدّی در این واقعیت نهفته است که کارگر پولی و در نتیجه"خیری" هم ندارد ولی "کارآفرین" پول واسطه گری به فروانی دارد و "خیرش"به همه از جمله خدا هم، با سالی یکی دو روز آش نذری با پول های دزدی شده از خلایق،می رسد. پس حق با دلال است.




در این دیاری که خاکستر مرگ برسر آن ریخته اند کارگر که تولید کننده است؛ تحقیر می شود وبا اومانند یک برده رفتار می کنند و جان ومال وهستیش را در دستان دلالها و واسطه های انگل قرارمی دهند. هر روزه در عمل می بینیم، با احکامی بیداد گرانه کارگران را به زیر ضربات شلاق قرون وسطایی می کشند و مذهبی را که برای مردم امری مقدس و فردی است، به وسیله ای حقیر در دست مشتی دلال و دلال پرستِ مُهر برپیشانی داغ کرده، برای سرکوب کارگران بدل کرده اند. در حالی که این کارگران نه اضافه حقوقی و نه حتا حقوق مدنی خود را که در قانون اساسی برای آنها در نظر گرفته شده است، مطالبه کرده اند. نه خواهان آزادی یند و نه؛ استقلال سر زمینشان را فریاد می زنند، زیرا چنین خواست هایی، مترادف است با احکام مرتد و باقی و . . . و حکمش پای دیوار رفتن است. تنها تقاضای آنها دریافت حقوق به تعویق افتاده اشان می باشد. ولی دولت های نولیبرالی پس از جنگ، با این تقاضای قانونی،شرعی و منطقی مانند خراج گیران دوران بنی امیه و بنی عباس با زبان شلاق و زندان به کارگران پاسخ می دهند. از سوی دیگر اتحادیه های جهانی کارهم در حالی که نمایندگان زرد دولتی را در آغوش می فشارند، تنها به اعتراضی رسانه ای نسبت به این عمل کردها ضد انسانی اکتفا می کنند. این اتحادیه های جهانی کارگری که نمایندگان زرد حاکمیت های استبدادی را در جمع کارگران جهان می پذیرند، تنها نهادهایی فرمایشی سرمایه داری جهانی برای فریب کارگران ساده اندیش است که با تفکیک کارهای صنفی از واقعیت های سیاسی جامعه، بیش از یک صد سال است با آرزوی گامهای تدریجی به سوی عدالت اجتماعی و سوسیالیسم در حال فریب دادن کارگران هستند ودر کارگران این تصور را ایجاد کرده اند که با دوری از مبارزه طبقاتی – سیاسی به این توهم "روشنفکر" ساخته می رسند. (همانگونه که برخی بی خبر ازپیچیدگی های سیاست های امپریالیستی به این دام افتادند و درایرانِ پس از انقلاب نگرش غیر جانبدارانه و دوری از سیاست را برای هنر و هنرمندان پیشنهاد دادند. ولی زنده نیستند تا فرایند آنرا در جامعه مسخ شده این نگرش ببینند.) ولی در عمل احزاب سوسیال دموکرات و به اصطلاح سوسیالیست، کارگران را در باتلاق نولیبرالیسم گرفتار کرده اند تا با بیکاری وسیع، فقر و کارتون خوابی با مرگی تدریجی به گوربروند. در این میان همآهنگی میان مدعیان رسالت الهی با نو لیبرالیسم صندوق بین المللی پول که بازوی اقتصادی امپریالیسم در جهان است باور نکردنی است. فراماسیونرهای مدرن و پست مدرن بانک جهانی (ولی وطنی، هم چون نیلی،غنی نژاد،دادخواه و دیگر اقتصاد دانان مشاور دولت های پس از جنگ) با ادعای اصلاح طلبی، اصول گرا،سازندگی و اینک با "کلید اعتدال"، همان راهی را می روند که صندوق بین المللی پول برایشان دیکته می کنند. ولی با توهین به شعور مردم، مدعی کاربردی کردن "اقتصاد مقاومتی" هستند..




اگر در دولت های پس از جنگ و پیش از دولت اعتدال و کلیددار زندان و شلاق نیروی کار، کارگران ایران دو قوه ی، دولت و مجلس هایی که با مصوبات خود شمشیرها را برعلیه کارگران از رو بسته بودند رو در رو خود داشتند، در دولت فعلی می بینیم پای قوه قضاییه را هم به میدان نبرد طبقاتی با کارگران کشانده اند و تقاضای حقوق توافق شده به وسیله کارگران از دلالهای کار، که ماه ها به شهادت رسانه های نظام به تعویق افتاده، مترادف شده است با یک" جرم جنایی"؛که حاکم شرع باید آن را به چالش بگیرد. در این میان پرسشی که پیش می آید جزو عجایب حیرت آوری است که می باید به آن عجایب هفت گانه ی دیگر جهان افزوده شود. چگونه آب سیاستهای امپریالیستی به راحتی در جوی باورهای مذهبی جریان می یابد؟؟؟!! این آقایان دنباله رو شده اند؟ یا سیاست های امپریالیستی به باورهای ناب این "آقایان" پیوسته ؟ به هر حال روزی تاریخ این پرسش را پاسخ خواهد داد.




در هر صورت سپردن کار هیأت های حل اختلاف به محاکم شرع کار این دولت فعلی است که عوارض آن برای کارگران ایران از کاردولت احمدی نژاد که شرکت های تامین اجتماعی را، که با پس انداز کارگران به وجود آمده است و به آنها تعلق دارد، به رایگان به آقا زاده ها بخشیده بود، بسیار خطرناک تر است. آیا دولت های پس از جنگ قصد دارند به هر صورت، هر حقوق بگیر را به یک برده ی بدون حقوق قانونی تبدیل کنند؟؟ پس علت تنظیم لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی بیشتر و تصویب کلیات آن به وسیله مجلس؛برای چیست؟؟




بازتاب این این عمل کردهای فرا نولیبرالیستی (هایک یسمی) در یکی از بزرگترین پروژه های نفتی ایران به نام ستاره خلیج در بندر عباس باعث شده، دلالان کار با نام پیمانکاران دست دوم و سوم و چهارم، قراردادهای کتبی با کارگرا ن را ( در یک برگ) با این درون مایه منعقد کنند.




1- تا شش ماه هیچ کارگری حق ندارد از تقاضای حقوق حرفی بزند.




2- پس از 6 ماه هم، اگر کارفرما پول داد، ما هم حقوق می دهیم.




قربانی اصلی این شرایط خانواده ی کارگران است که آن نان و مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد را هم به عنوان غذا نمی تواند به دست بیاورد. می باید برای امرارمعاش به . . . اقدام کند تا حاکمیت "علی گونه و ابوذر وارآقایان" با قدرت تداوم یابد.




باتوجه به عوامل سرمایه داری جهانی که در پوشش مدافعان حقوق کارگران ایران با در دست داشتن پول؛ سندیکا های کارگری را با تفرقه دچارانشعاب می کنند و دولتی که هیچ حقوقی برای کارگران قایل نیست و خود شیفتگانی در میان فعالان کارگری که مانند کاندیدای ریاست جمهوری روی نام وعکس خود تبلیغات می کنند و کارگران را پلکان صعود خود می پندارند، تنظیم و بررسی راهکاری برای برون رفت از این شرایط در دستان روشن اندیشان، شاید نباشد. این خود کارگرانند که در نهایت باید تصمیم بگیرند، چگونه باید عمل کنند؟




اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران




2 اَمرداد ماه 95




وعده‌های نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس به آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی!




جمعی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی می‌گویند : در انتظار تحقق وعده‌هایی هستیم که پس از سه روز تجمع در تهران، نمایندگان مجلس دادند.




به گزارش5مرداد ایلنا،جمعی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از وعده‌های نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس خبر دادند.




این آموزش‌دهندگان که در هفته پیش از سراسر کشور به تهران آمدند و سه روز متوالی مقابل مجلس تجمع کردند؛ می گویند: با نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس دیدار داشتیم و این نمایندگان وعده دادند پس ازتعطیلات مجلس، طرح جذب حق التدریس آموزش‌دهندگان را به صحن علنی خواهند برد.




به گفته این آموزش‌دهندگان تنها خواسته آنها جذب به صورت حق التدریس مشابه دستور کاری است که وزارت آموزش و پرورش برای مربیان پیش‌دبستانی در دستور کار دارد.




از قرار معلوم چهار شنبه هفته گذشته در سومین روز تجمع، حدود 20 نفر از نمایندگان معترضین به وزارتخانه آموزش و پرورش رجوع کرده و خواستار دیدار با وزیر شدند که ظاهرا این امکان برای آنها فراهم نشده و موفق نشده‌اند مطالبات خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان بگذارند.




آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی می‌گویند: پس از سالها خدمت و کار صعب در مناطق دورافتاده، اکنون در انتظار برآورده شدن وعده‌های نمایندگان مجلس هستیم و امیدواریم که به این خواسته حداقلی دست پیدا کنیم.




علت واقعی لغو تجمع پرستاران دانشگاه علوم پزشکی لرستان پذیرش بخشی از خواسته های آنان توسط مسؤلان و حراست دانشگاه بود!




روز چهارم مرداد 95 خبرگزاری خبر آزاد، اعلام کرد تجمع پرستاران معترض دانشگاه علوم پزشکی لرستان به خاطر نداشتن مجوز لغو گردیده است. اما خیلی سریع خبر واقعی در رابطه با لغو این تجمع در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک انتشار یافت و علت لغو تجمع این پرستاران را پذیرش بخشی از مطالبات آنان توسط مسؤلان و حراست دانشگاه خاطر نشان کردند.




بر اساس خبری که در فیس بوک منتشر گردیده، آمده است: روز 2شنبه 4 مرداد ماه کارکنان معترض علوم پزشکی لرستان به همراه پرستاران خرم آباد و حومه قصد داشتند در اعتراض به تبعيض و بي عدالتيهاي موجود وهمچنين عدم پرداخت معوقات 7ماه كارانه و 4 ماه حق اضافه کاری تجمع اعتراضي برپاكنند، اما با وعده مسئولين دانشگاه و حراست مبنی بر پرداخت سه ماه اضافه كاري و رسیدگی به بقیه مطالبات معترضان، اين تجمع موقتا با تصمیم جمعی کارکنان و پرستاران لغو گردید ولی اعلام نمودند در صورت تعلل و بدقولی در پرداخت سریع حق سه ماه اضافه کاری و همچنین عدم رسیدگی و پاسخگوئی به موقع به سایر مطالبات، تصمیم به تجمعات اعتراضي خود را عملی و اجرائی خواهند کرد.




اتحادیه آزاد کارگران ایران




5 مرداد 95




بلاتکیفی شغلی یکساله کارگران اخراجی کتابخانه مجلس!




با وجود آنکه بیش از 1 سال ازاخراج کارگران قرارداد معین کتابخانه مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، آنها همچنان منتظر بازگشت به کار خود هستند.




به گزارش5مردادایلنا،این کارگران که تا مرداد ماه سال گذشته به عنوان نیروی متخصص در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول کار بودند در تماس‌های جداگانه گفتند: 48 نفر هستیم که همگی بعد از خاتمه آخرین قرارداد کاریمان اخراج شدیم.




آنها با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تعداد 28 نفر از مجموع اخراج شدگان به مرور به به کار سابق خود بازگشته‌اند، افزودند: هنوز وضعیت 20 نیروی اخراج شده باقیمانده نامشخص است.




از قرار معلوم تمامی این 48 نفر در سمت‌های شغلی فهرست نویسی، کتابخانه ایرانشناسی، IT، روابط عمومی، مرمت، منشی‌گری و سایر کارهای فنی، مالی و اداری کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول کار بوده‌اند.




آنطور که در رسانه‌ها آمده است علت اخراج کارگران به اعتراضی بازمی‌گردد که چند سال پیش از نظر فنی در مورد نحوه مرمت یکی از آثار نقاشی کمال الملک به نام تابلوی «سردار اسد بختیاری» صورت گرفته بود.




کارگران اخراج شده باقیمانده در خصوص وعده هایی که به آنها در خصوص بازگشت به کار داده شده است گفتند: در ماه های گذشته از سوی مسئولان کتابخانه مجلس شورای اسلامی به آنها گفته شد که با توجه به سابقه کار و تجربه بالا آنها را به بخش‌هایی که پیش از این در آنجا کار می‌کردند باز می گرداننند اما تاکنون که در حدود 1 سال از اخراج آنها می گذرد به هیچ کدام از این وعده‌ها عمل نشده است.




تعطیلی کارخانه سیمان خاکستری نایین وبیکاری200کارگرباحقوق معوقه!




ازروزگذشته چهارم مردادماه،کارخانه سیمان خاکستری نایین ظاهرا بدلیل قطع گاز کارخانه تعطیل و200کارگرش با حقوق معوقه بیکارشدند.




به گزارش5مرداد ایرنا،گازکارخانه سیمان خاکستری نایین در شرق استان اصفهان به سبب بدهکاری به شرکت گاز از روزدوشنبه گذشته تاکنون قطع شده است.




معاون کارخانه سیمان نایین روزسه شنبه گفت: در پی قطع گاز و توقف فعالیت این واحد تولیدی، 200 نفرازکارگران کارخانه بیکارهستند.




امیرحسین احمدی افزود: هزینه گاز کارخانه سیمان خاکستری نایین هر 15 روز افزون بر 7.5 میلیارد برآورد می شود.




وی افزود: با توجه به 20 میلیارد ریال هزینه معوق گاز، شرکت گاز تقاضا داشت که هر 15روز علاوه بر پرداخت هزینه 7.5 میلیارد ریالی ، پنج میلیارد ریال نیزازهزینه معوق پرداخت شود که در شرایط کنونی تحقق این خواسته امکان پذیر نبود.




معاون کارخانه سیمان خاکستری نایین خاطرنشان کرد: کارخانه علاوه بر شرکت گاز مبالغ زیادی نیز به شرکت های برق و مالیات بدهکار است.




وی ازتاخیر پرداخت حقوق کارگران به منظور پرداخت گاز بهای این کارخانه خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 70میلیارد ریال هزینه گاز داشته ایم که فقط 25میلیارد ریال معوقه باقی مانده بود که این قطعی گاز اتفاق افتاد.




ازسوی دیگر رسول قرائتی رئیس اداره گاز شهرستان نایین نیز دررابطه با قطع گاز کارخانه سیمان نایین گفت: با توجه به بدهی سنگین کارخانه سیمان به شرکت گاز و ‍پیگیری های متعدد برای وصول این بدهی با هماهنگی قبلی ، افت فشارگاز کارخانه در دستور کار قرار گرفت.




وی با اشاره به این که به شکل تقریبی هر 15روز یکبار بالغ بر هفت میلیارد ریال به بدهی های گاز این کارخانه اضافه می شود، گفت: با وجود همه پیگیری های صورت گرفته و همکاری هایی که در سال های اخیر با کارخانه سیمان نایین صورت گرفته با توجه به بدهی 25میلیارد ریالی جاری این کارخانه و بدهی بیش از 40 میلیاردی معوق آن، افت فشارگازاعمال شد.




رئیس اداره گاز شهرستان نایین خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با حضور مسئولان شهرستان، استان و مدیران کارخانه برای حل مشکل بدهی های این کارخانه صورت گرفت که در آخرین جلسه مدیران این کارخانه طی صورتجلسات 24 فروردین و پنجم اردیبهشت ماه 95 متعهد به پرداخت بدهی اداره گاز، آن هم به صورت قسط بندی شدند.




وی افزود:با وجود گذشت چندین ماه از آن تاریخ و با توجه به بیش از هشت اخطاری که به صورت کتبی و بارها اخطار شفاهی به مدیران این کارخانه داده شد و اقدامی نیز در این زمینه صورت نگرفت ؛ با هماهنگی قبلی افت فشار گاز این کارخانه انجام شد.




قرائتی با اشاره به این که این کارخانه در بهترین حالت حدود 300نفر نیروی کار مستقیم دارد افزود: پس از اعمال افت فشار، خود مدیران کارخانه اقدام به قطع گاز کارخانه کردند که به نظر می رسد این تصمیم با توجه به تعمیر سالانه کوره این کارخانه اتخاذ شده و استراحت نیروها نیز در همین راستا بوده است.




محمد خلیلیان رئیس اداره تعاون، کارورفاه اجتماعی شهرستان نایین نیزدررابطه با قطع گاز کارخانه سیمان نایین اظهارکرد: در پی قطع گاز جلسه اضطراری با حضور مسئولان شهرستان برای رفع مشکل کارخانه سیمان برگزار شد.




وی افزود: کارخانه سیمان نایین به دلیل نبود بازار فروش ناشی از مشکلات پیش آمده در صادرات به عراق، رکود دربازار ساخت و ساز و نیزاتمام پروژه های مسکن مهر، بالارفتن هزینه ها و همچنین دوری از مرکزاستان با مشکلات اقتصادی متعدد مواجه است.




کارخانه سیمان نایین فعالیت خود را از آذر 1391 آغاز کرد و روزانه چهار هزار و 800 تن سیمان خاکستری تولید می کند.




عدم پرداخت4ماه حقوق2هزارکارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان!




سایه شوم بیکاری بالای سرکارگران این واحد تولیدی!




حقوق 2هزارکارگرکارخانه پلی اکریل اصفهان از فروردین ماه تابه امروز پرداخت نشده است وبنا به گفته کارگران اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند و مسئولان به داد پلی اکریل نرسند، باید به زودی شاهد تعطیلی خطوط تولید و بیکاری خیل عظیم کارگران متخصص این قطب نساجی باشیم.




به گزارش5مردادایلنا،تعدادی از کارگران کارخانه پلی اکریل گفتند: وضعیت فعلی کارخانه پلی اکریل برای آنها و سایر کارگران شاغل در این واحد صنعتی نگران‌کننده است.




از یک طرف دستمزد حدود 2000 کارگر کارخانه پلی اکریل از فروردین ماه پرداخت نشده است و از طرف دیگر، سهامداران این واحد تولیدی فکری به حال اوضاع نابسامان این کارخانه که به گفته کارگران در حال حاضر، با سی درصد ظرفیت خود فعال است نمی کنند.




کارگران می‌گویند اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند و مسئولان به داد پلی اکریل نرسند، باید به زودی شاهد تعطیلی خطوط تولید و بیکاری خیل عظیم کارگران متخصص این قطب نساجی باشیم.




در حال حاضر هیچ زمان مشخصی برای پرداخت سه ماه معوقات مزدی این کارگران اعلام نشده‌است و دوهزار کارگر این کارخانه همچنان بلاتکلیفند و با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند.