اخباروگزارشات کارگری31تیر1395

اخباروگزارشات کارگری31تیر1395
پرونده قضایی کارگران معترض مختومه باید گردد

- گزارش تکمیلی درباره بیستمین تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه گلریس ابهر با 9ماه حقوق معوقه!
- اعتراض اهالی بلداجی به انتقال آب منجر به دستگیری 108 نفروزخمی شدن180نفر شد!
- حقايقي از درگيري بر سر آب در بلداجي از زبان يكي از شهروندان
- شریف ساعد پناه به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت
- بیکاری70کارگر کیان وین ‌سا ملایر در پی تعطیلی کارخانه!
- عدم پرداخت 5ماه حقوق وعیدی 130کارگرکارخانه کک ‌سازی طبس!
- مطالبات برآورده نشده معلمان حق التدریس و غفلت مسئولان آموزش و پرورش
- انجمن‌های صنفی در تضییع حقوق کارگران سهوا یا عامدا مقصر هستند!
- فرو ریختن دیوار سوله و مصدوم شدن کارگر
- جان باختن کارگرحادثه دیده کارخانه تغلیظ مجتمع مس میدوک دربیمارستان!

- یک کولبر دیگر پس از چهار روز زخمی شدن جان خود را از دست داد

گزارش تکمیلی درباره بیستمین تجمع اعتراضی کارگران بیکارشده کارخانه گلریس ابهر با 9ماه حقوق معوقه!

روزچهارشنبه30تیرماه،جمع کثیری از کارگران گلریس ابهر در حالی که بعضی از مدیران حقوق های نامتعارف دارند در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه ۹ ماهه خود برای بیستمین بار مقابل کارخانه تجمع کردند.

به گزارش31تیر ابهر24، کارگران زحمت کش شرکت گلریس ابهر برای گرفتن حقوق از دست رفته خود برای بیستمین بار متوالی در حالی که بعضی از مدیران حقوقهای نامتعارف دارند دست به تجمع در جلو شرکت زدند.

این تجمع ۳ ساعته با حضور معاون فرماندار ابهر و قول یک هفته ای وی جهت حل مشکل کارگران خاتمه یافت.

اکبری یکی از کارگران اظهار کرد: شرکت گلریس ابهر از دی ماه سال گذشته تعطیل شده است و حقوق کارگران را از فروردین ماه سال گذشته نداده است و مسئولین شهرستان هم در رابطه با این موضوع پیگیر نیستند.

وی ادامه داد: دو بار از طریق شورای شهر به استانداری نامه نوشتیم ولی تا کنون پاسخی از آنها داده نشده است.

کارگر شرکت گلریس ابهر تاکید کرد: جایزه صادراتی صاحب شرکت بیش از ۳ الی ۴ میلیارد تومان است که متاسفانه با این پول حتی حقوق کارگران را هم نداده است.

یکی دیگر از کارگران شرگت گلریس که در تجمع حاضر بود تصریح کرد: توقیف اموال هم برای شرکت گرفتیم ولی متاسفانه نمیتوانیم کاری بکنیم .

وی با بیان اینکه ۳۷۰ نفر در این شرکت مشغول کار بودند افزود: هر کدوم از این افرادی که برای دریافت حقوق خود اینجا تجمع کردند یک خانواده را می چرخانند بطوری که الان اینها نماینده بیش از ۲۰۰۰ نفر هستند که تجمع کرده اند.

کارگر شرگت گلریس خاطر نشان کرد: صاحب شرکت خود حتی یک بار هم برای توضیح به پیش ما نیامده و هر دفعه یکی از ماموران دولت برای صحبت با کارگران می آید و وعده های سر خرمن می دهند.

یکی دیگر از کارگران این شرکت با بیان اینکه ما یک خانواده سه نفری هستیم که در حال حاضر بیکارم تصریح کرد: بیش از یک سال است که حقوق ما رو ندادند من یک خانواده سه نفری هستم قصد خانه ام چند ماهی است که عقب افتاده است.

دیگر کارگر این شرکت با بیان اینکه بیش از ۲۶ میلیون تومان از شرکت طلب دارم تاکید کرد: آذر ماه سال گذشته تصفیه ما رو دادن و الان بیش از ۲۶ میلیون از شرکت طلب دارم و بچه ام مریض است و باید عمل کنیم ولی پول ندارم.

کارگری که سه تا بچه دارد می گوید: من سه تا بچه دارم و ۹ ماهه که بیکارم و صاحب شرکت می گوید که پول ندارم.

یکی دیگر از کارگران که زندان را بهتر از این زندگی میدانست گفت: صاحب شرکت پول دارد و لی نمیخواد حق و حقوق کارگر را بدهد ۲۰ سال است که در این شرکت جون کندم ولی امروز چیزی دستم رو نگرفته.

دیگری که می گوید من برای شرکت در تجمع از دخترم قرض کردم تا در اینجا شرکت کنم.

یکی دیگر از کارگران افزود: عروسی دخترم است اما پولی برای خرید جهیزیه اش ندارم.

معاون فرماندار ابهر در جمع اجتماع کنندگان اظهار کرد: وام های کلانی برای ساخت این شرکت توسط صاحب کارخانه گرفته شده و ۲۳ میلیارد هم اخیرا برای این شرکت تصویب شده است و ۳ میلیارد از بانک صنعت و معدن و ۳ میلیارد هم از طریق تسهیلات در گردش به وی اختصاص داده شده است تا بتواند با آن تمام حق و حقوق کارگران را پرداخت نماید.

جلیلی تاکید کرد: جایزه صادراتی که برای صاحب شرکت گرفته شده جلو این جایزه را گرفته ایم تا هنگامی که حق وحقوق کارگران را پرداخت نماید.

وی در ادامه اضافه کرد: از شما کارگران زحمت کش درخواست دارم که مدت یک هفته مهلت دهند تا ما امورات شما را پیگیری نماییم.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران کارخانه گلریس ابهردراعتراض به عدم پرداخت ۹ ماهه حقوق!

امروز30تیرماه،بیش از 100 کارگر گلریس ابهر، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه ۹ ماهه خود در جلو این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش 30تیرابهر24، امروز بیش از ۱۰۰ کارگر گلریس ابهر در اعتراض به حقوق های عقب افتاده خود در جلو شرکت تجمع کردند.

یادآوری:

كارخانه گلریس ابهر يكي از كارخانجات مجتمع صنعتی نورین بوده و از لحاظ موقعيت جغرافيايي در 9 كيلومتري جاده ترانزيت ابهر ـ تاكستان واقع شده است كه در سال 1368 نسبت به اخذ مجوز احداث اقدام و در سال 1371تاسيس و در بهمن ماه 1372 رسماً افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفته است مساحت كارخانه حدود 000/50 متر مربع و زيربناي آن بيش از 000/10 متر مربع مي باشد . مالكيت آن 100% خصوصي و بصورت سهام خاص و متعلق به مهندس فدوی مي باشد.

اعتراض اهالی بلداجی به انتقال آب منجر به دستگیری 108 نفروزخمی شدن180نفر شد!

رئیس‌ کل دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: در حادثه اعتراض به انتقال آب شهر بلداجی 108 نفر دستگیر شدند.

به گزارش31تیرفارس،عبدالله موسوی امروز در شهرکرد گفت: 108 نفر در حادثه اعتراض به انتقال آب بلداجی دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد که برای انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم و همچنین تعیین علت مرگ به مراجع قضایی منتقل شد.

سرپرست عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمر گفت: 180 نفر درحادثه بلداجی مجروح شدند که تعدادی از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گزارش30تیرمیزان،شاهین فتحی سرپرست عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمرگفت: در جریان انتقال آب بلداچی چهارمحال و بختیاری به کارخانه ذوب آهن اصفهان مردم این شهر اعتراضاتی را داشتند که منجر به درگیری شد.

وی ادامه داد: در جریان این اعتراضات مردمی 180 نفر دچار جراحت شدند که تعدادی از آنها در محل مداوا و تعدادی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

حقايقي از درگيري بر سر آب در بلداجي از زبان يكي از شهروندان

گفتگوي راديو ندا با يكي از شهروندان در بلداجي از توابع شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختياري پيرامون درگيري بر سر آب و بازداشت بيش از 200 نفر.


شریف ساعد پناه به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و مورد بازجوئی قرار گرفت

روز چهار شنبه 30 تیر 95 به دنبال احضار شریف ساعدپناه عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران توسط اداره اطلاعات سنندج، وی ساعت 9 صبح به اطلاعات سنندج مراجعه نموده و تا ساعت یک و پانزده دقیقه بعد از ظهر مورد بازجوئی قرار گرفته است.

شریف ساعدپناه به خاطر شرکت در گلگشت حمایت از جعفر عظیم زاده و همچنین دیدار با خانواه او در زمان اعتصاب غذا و عکس گرفتن با پلاکارد "جان جعفر عظیم زاده در خطر است" و همچنین در مورد اتحادیه آزاد کارگران ایران زیر فشار و بازجوئی بازجویان اداره اطلاعات قرار داشته است. بازجویان علاوه بر اعمال این فشارها، از شریف خواسته اند که تعهد بدهد در هیچ تجمعی شرکت نکند.

پیش از شریف ساعد پناه، هاشم رستمی از فعالین شناخته شده کار گری در شهر سنندج و مظفر صالح نیا از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز به دلیل فعالیت های مشابه ساعد پناه توسط مامورین اطلاعات به مدت بیش از بیست روز بازداشت و تحت بازجویی و اعمال فشار قرار گرفته بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعمال فشارها بر کارگران و بقیه مزدبگیران به قصد ممانعت از گسترش حق طلبی و مبارزات طبقه کارگر برای دستیابی به حقوق انسانی شان را قویا محکوم می‌کند و بدینوسیله اعلام میدارد به نوبه خود وهمدوش با تشکل ها و نهادهای مستقل کارگری و معلمان تا تحقق منع هر گونه تعقیب قضایی، بازداشت و اذیت و آزار فعالین صنفی به مبارزات خود با تمام توان ادامه خواهد داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

31 تیر 95

بیکاری70کارگر کیان وین ‌سا ملایر در پی تعطیلی کارخانه!

عضو هیئت‌مدیره شرکت کیان کرد گفت: کارخانه کیان وین سا هفته گذشته تعطیل‌شده و 70 نفر از کارگران آن به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار معرفی شدند.

به گزارش 31تیرملایری‌ها،ملکی عضو هیئت‌مدیره شرکت کیان کرد با اعلام این خبر اظهار داشت: معضل اصلی فعالین اقتصادی بانک‌ها هستند.

وی افزود: در واحد کیان وین سا نزدیک 100 شغل ایجاد کرده و حدود شش ماه است که درخواست سرمایه در گردش داشته‌ایم و دستورات لازم از طرف استاندار، فرماندار و نماینده‌های مجلس عنوان‌شده ولی بانک‌ها به‌هیچ‌وجه پاسخگو نیستند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت کیان کرد افزود: مبلغ درخواستی برای دریافت وام 15 میلیارد ریال بوده است و هفته گذشته نیز این واحد تولیدی تعطیل شد و به اداره کار اعلام‌شده و 70 نفر به این اداره معرفی شدند.

وی گفت: اگر قرار است در بخش صنعت اتفاقی رخ بدهد باید بزرگترین معضل آن‌ها حل شود و باید مکانیزگی برای این مسئله انجام شود.

ملکی گفت: گاهی استاندار و مدیر و نمایندگان دستور داده ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌روند و اگر روال حمایت همین‌گونه پیش رود کارخانه کیان کرد هم تعطیل خواهد شد.

گفتنی است که کارخانه کیان وین سا،سازنده در و پنجره هاي upvc واقع در كيلومتر 18 جاده ملاير-اراك زیرمجموعه کارخانه کیان کرد است.

عدم پرداخت 5ماه حقوق وعیدی 130کارگرکارخانه کک ‌سازی طبس!

بیش از 5 ماه دستمزد حدود 130 کارگر کارخانه کک ‌سازی طبس واقع در استان خراسان جنوبی به تعویق افتاده است.

به گزارش31تیرایلنا،این کارگران که در بخشهای فنی کارخانه در حال ساخت کک سازی طبس به صورت قراردادی مشغول کارند؛ 5 ماه حقوق معوقه طلب دارند. علاوه بر این عیدی سال 95 این کارگران پرداخت نشده است.

به نقل از این کارگران که اکثرا دارای سوابق 8 تا 10 ساله هستند، گفته می‌شود پیش از این مجموع همکاران شاغل در پروژه ساخت این و احد کک سازی به بیش از 300 نفر می‌رسید که اسفند ماه سال 94 بعد از اتمام ساخت بخش زیادی از پروژه ساختمانی کارخانه؛ حدود 170 کارگر پیمانی یکجا بیکار شدند.

کارگران کک سازی طبس با بیان اینکه دلیل پرداخت نشدن مطالبات آنها اتمام اعتبارات مالی مرتبط است؛ افزود: این واحد کک سازی که بعد از افتتاح ظرفیت اشتغال دست‌کم 350 نفر را فراهم خواهد کرد؛ برای تکمیل شدن نیاز به اعتبار مالی دارد.

گفتنی است شرکت کک طبس تنها تولیدکننده کک متالورژی با تکنولوژی بازیافت حرارتی در ایران و خاورمیانه است

مطالبات برآورده نشده معلمان حق التدریس و غفلت مسئولان آموزش و پرورش

رضا مسلمی

در روزهای گذشته معلمان حق التدریس برای چندمین بار در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات که در طول ماههای گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است، چند مطالبه اصلی و کلیدی را دنبال می کند.

یکی از مهمترین مطالبات این پرسنل آموزشی کشور، تثبیت جایگاه شغلی و خروج از وضعیت بلاتکلیفی و تأمین امنیت شغلی است. در شرایطی که وظیفه بخش گسترده ای از آموزشِ دانش آموزان کشور بر دوش این معلمان گذاشته شده، آنها از کمترین حقوق شغلی نیز محرومند.

در سراسر کشور و به خصوص در مناطق محروم معلمانی هستند که با وجود سختی شغل و خدمت در کم امکانات ترین فضاهای آموزشی مجبورند با حق الزحمه ساعتی آموزش و پرورش بسازند و دم برنیاورند. این معلمان در سه ماه تابستان و تعطیلات نوروز دریافتی ندارند وگرچه از اواخر دهه هشتاد مصوب شده است که حق بیمه برای معلمان حق التدریس واریز شود اما همچنان این معلمان حق بیمه کامل دریافت نمی کنند و اگر قرار باشد و بخواهند از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند باید خیلی بیشتر از سی سال به همین شیوه، کار تدریس را ادامه دهند.

خواسته اصلی این معلمان بسیار ساده است: اگر ما معلم هستیم و آموزش را بر عهده گرفته ایم، چرا وزارتخانه ای که متولی این امر، یعنی آموزش و پرورش است، در قبال وضعیت شغلی و معیشتی ما تا این حد غیر مسئولانه عمل میکند.

با توجه به اعلامِ مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر در این وزارتخانه حدود 750 هزار بازنشسته وجود دارد و هر ساله بین 40 تا 60 هزار نفر به این افراد افزوده می شود، چرا هیچ تلاشی برای جایگزینی و جذب معلمان حق التدریس انجام نمی شود؟

اگر بخواهیم جوابی برای این سوال بیابیم باید به غفلت مسئولان امر رجوع کنیم. این غفلت نه تنها معاش بخشی از کارکنان آموزشی کشور را هدف گرفته است، بلکه به راحتی مقوله آموزش با کیفیت را نیز زیر سئوال برده است. وجود معلمانی که برای حداقل ها، بارها تجمع کرده و پاسخی نگرفته اند گواه بر این است که مسئولان آموزشی به مساله آموزش کیفی که بدون تردید در گرو رفاه معیشتی و سلامت روانی معلمان است اهمیتِ در خور و شایسته ای قائل نیستند.

این بی توجهی، عواقب دیگری نیز در بردارد و آن این که بعضا معلمان رسمی نیز جایگاه خود را بالاتر از حق التدریسی ها می دانند و در محیط های آموزشی و حتی در ساماندهی نیروها، معلمان حق التدریس در اولویت های پایین قرار می گیرند.

حال برای این که مسئولان به این قشر از نیروهای آموزشی کشور توجهی به سزا داشته باشند و مجبور شوند که به اوضاع نابسامان حق التدریسی ها توجه کنند، شاید یک راه حل اتحاد معلمان رسمی و غیر رسمی در دفاع از مطالبات معلمان حق التدریس باشد. بایستی این معلمان حق التدریس در تشکل های صنفی معلمان حضور و فعالیت داشته باشند و این تشکل ها خواسته های آنها را در اولویت مطالبات صنفی خود قرار دهند.

برگرفته ازسایت حقوق معلم وکارگر

انجمن‌های صنفی در تضییع حقوق کارگران سهوا یا عامدا مقصر هستند!

یک فعال مستقل کارگران ساختمانی تاکید دارد که انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی قادر نیستند آنگونه که انتظار می‌رود از حقوق کارگران ساختمانی دفاع و جلوی تضییع حقوق آنها را بگیرند. از این رو سهوا یا عامدا مقصر هستند.

امیدی با اشاره به سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی اظهار داشت: سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی کاملا خلاف قانون است و در این خصوص انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌توانستند با اتکا به دایره اختیارات خود جلوی این اقدام ناعادلانه و خلاف قانون را بگیرند. اما می‌بینیم که انجمن‌های صنفی نه تنها نمی‌توانند به این اوضاع وخیم پایان دهند بلکه به صورت سرخود افرادی را که کارگر ساختمانی نیستند در لیست بیمه‌ای خود می‌گنجانند.

این فعال مستقل کارگران ساختمانی از بازرسی‌های ضعیف سازمان‌های بیمه‌ای گلایه کرد و افزود: سازمان‌های بیمه‌ای توجهی به ماهیت فصلی و کوتاه بودن کار کارگران ساختمانی ندارند و تنها بر این پافشاری می‌کنند که در صورت بازرسی‌های سرزده به محل کار موقت، کارگر در محل حضور داشته باشد، این در حالی است که کارگر مدت‌ها است که کارش در آن محل تمام شده است.

امیدی فرایند ثبت و احراز کارت مهارت و بیمه کارگران ساختمانی را زمان‌بر دانست و افزود: در حال حاضر فرایند صدور کارت مهارت بسیار دشوار و زمان بر است و پس از صدور این کارت هم کارگر با سد سازمان‌های بیمه‌ای رو به رو است.

امیدی امنیت شغلی کارگران ساختمانی را از حیث عملکرد کارفرما اسفبار دانست و تصریح کرد: کارفرمای کارگاه ساختمانی ضوابط ایمنی را در خصوص داربست و کار با مواد شیمیای توسط کارگر رعایت نمی‌کند و در صورتی که کارگر به شرایط اعتراض کند وی را اخراج می‌کند از این رو امنیت شغلی کارگران از همه حیث در خطر است.

این فعال مستقل کارگران ساختمانی قصور در تامین امنیت شغلی کارگران را تنها محدود به عملکرد کارفرمایان ندانست و انجمن‌های صنفی را هم در این زمینه مقصر دانست: انجمن‌های صنفی ملزم هستند پس از شکایت کارگران ساختمانی از کارفرما یک بازرس زبده را به محل کار وی اعزام کنند تا بر کیفیت کار گارگر و تضییع حقوق وی نظارت کنند اما در اینجا هم می‌بینیم که که انجمن‌ها سهوا یا عامدا یک فرد کم سواد را به محل اعزام می‌کنند که کوچکترین اطلاعی از مسائل فنی ندارد. این در حالی است که اگر همین کارگر به دادسرا در خصوص تضییع حقوقش توسط کارفرما شکایت کند دادسرا یک مهندس زبده را به عنوان کارشناس به محل کار کارگر اعزام می‌کند.

امیدی با اشاره به نرخ بالای بیکاری کارگران ساختمانی در پی کاهش ساخت و ساز، اظهار داشت: در کنار کاهش ساخت و ساز کارگر ساختمانی نمی‌تواند کار پیدا کند و مجبور است با هر دستمزدی کار کند مثلا کارگری که بالای داربست کار می‌کند نباید کمتر از 150 هزار تومان در روز دستمزد بگیرد اما شاهد هستیم که به همین کارگر در شهر تهران کمتر از 90 هزار توان در روز دستمزد پرداخت می‌شود.

منبع:ایلنا-31تیر

فرو ریختن دیوار سوله و مصدوم شدن کارگر

روستای یکه سعود از توابع شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد. این روستای محروم که نقش بسزایی در تولید گندم استان دارد به دلیل عدم وجود راه مناسب برای انتقال غلات تولید شده مانند گندم و جو در این منطقه دست به ساخت سیلو ای زده اند اما متاسفانه در ساخت این سیلو از حداقل مواد ایمن جهت حفظ پایداری سازه استفاده نشده است در تاریخ ۳۰اُم تیر ماه به دلیل فرو ریختن دیوار منجر به زخمی شدن یک تن از کارگران این مجموعه شد.

امروز دیوار حائل بین سیلو گندم با جو که از جنس بلوک​های درجه چندم بوده و بدون رعایت ضوابط ساختمانی ساخته شده بود بر روی کارگر بخش سیلو خراب شد و منجر به صدمه دیدن وی شد.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر-31تیر

جان باختن کارگرحادثه دیده کارخانه تغلیظ مجتمع مس میدوک دربیمارستان!

کارگری که در مجتمع مس میدوک دچار سانحه شده بود روز گذشته(29تیرماه) در بیمارستان به علت آمبولی* فوت کرد .

به گزارش30تیرکارگران کرمان،روز یکشنبه27تیرماه، آقای احمد ریاحی کارگرکارخانه تغلیظ که در حال نظافت دستگاه بوده است نا خواسته در پشت ماشین لیفتراک قرار می گیرد و با این دستگاه برخورد می کند و موجب شکستگی ران و پای وی می شود .

این کارگر که به دلیل برخورد با مینی لودر در تغلیظ دچار شکستگی لگن و پا شده بود ، در اسرع وقت به بیمارستان شهربابک اعزام می شود اما متاسفانه ظهر روز گذشته(29تیرماه) به دلیل ( آمبولی ) در بیمارستان فوت کرد.

گفتنی است که این کارگرجان باخته23سال سابقه کاری در شرکت مس سرچشمه داشته است.

* آمبولی به معنی حرکت کردن یک ماده (جامد، مایع یا گاز) در درون رگ و جابجا شدن در آن و رفتن به محل دیگر است. آمبولی در مقصد میتواند رگ را مسدود کرده و موجب بروز علائم نارسایی در عضو مقصد شود.

یادآوری:

معدن مس ميدوك در فاصله 42 كيلومتري شمال شرق شهرستان شهر بابك و 132 كيلومتري شمال غرب معدن مس سرچشمه قرا گرفته است.

فاصله مستقيم آن تا شهرستان شهربابك 27 كيلومتر و تا سرچشمه 80 كيلومتر است.

کارخانه تغليظ ميدوک در نزديکي معدن ميدوک و در زميني به مساحت 14 هکتار احداث شده است .

یک کولبر دیگر پس از چهار روز زخمی شدن جان خود را از دست داد

در ادامە تیراندازی نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران به کولبران در مناطق مرزنشین کردستان، جوان ٢١ سالە اهل شهر سلماس جان خود را از دست داد.

به گزارش31تیر کردپا، روز پنجشنبە ٢٤ تیرماە ، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی بە کولبران، یک کولبر بە نام"درویش عادوی" فرزند "عادل" در شهر سلماس زخمی شد.

این کولبربعد از زخمی شدن ، برای معالجە بە بیمارستان خمینی شهر ارومیە انتقال دادە شده است و پس از چهار روز بە علت جراحات واردە جان خود را از دست داده است.

نامبرده اهل یکی از روستای "دیلز" منطقە "شپیران" سلماس، کە برای امرار معاش و تامین مایحتاج روزمرە خانوادە خویش راهی منطقە "ترگور" شدە بود در هنگام کولبری مورد اصابت گلولە نیروهای انتظامی قرار گرفت.

همچنین ، عصر روز شنبە ١٩ تیرماە، کولبر دیگری بە نام "هیدی اسماعیلی" در نزیکی روستای "مێرگەسە" از توابع آلان سردشت با کمین هنگ مرزی این شهر روبرو و از ناحیە کمر بە بالا بە شدت مجروح می‌شود.

علیرغم ادامەی کشتار کولبران از سوی نیروهای انتظامی و محکوم کردن این عمل نیروهای انتظامی از سوی نهادهای حقوق بشر بین المللی، جریانهای ذی‌ربط در ایران تاکنون بە این مسئلە واکنش نشان ندادە و در برخی موارد نهادهای حکومتی ایران دستور شلیک مستقیم بە کولبران را صادر