گزارش دومین حرکت در پاریس برای همبستگی با محمد صدیق کبودوند و دیگر زندانیان سیاسی ـ عقیدتی در ایران

در پی فراخوان «شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران» برای اطلاع رسانی و بسیج افکار عمومی به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به آزادی بی قید و شرط محمد صدیق کبودوند و دیگر زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، چند تن از اعضای کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی و انجمن جمهوریخواهان ایران ـ پاریس، ساعت سه بعدازظهر روز شنبه 4 ژوئن در میدان جمهوری (رپوبلیک) پاریس حضور یافتند. آنها با پخش بیانیه شبکه به زبان فرانسه همراه با پوسترهایی‌ از محمد صدیق کبودوند و مریم نقاش زرگران، در باره شرایط زندانیان سیاسی – عقیدتی در ایران و به ویژه وضعیت وخیم محمد صدیق کبودوند، جعفر عظیم زاده و مریم نقاش زرگران با مردم صحبت کرده و از آن‌ها خواستند تا با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، برای رسیدن به آزادی یِ زندانیان سیاسی، به هرصورت ممکن نهادهای حقوق بشری را یاری رسانند.

میدان جمهوری از جمعیت پُر بود و در آن رفت و آمد زیادی به چشم می خورد. افراد اپوزسیون دموکراتیک سودان حضور داشتند و علیه دیکتاتوری و تروریسم دولتی عمر البشیر رییس جمهور سودان شعار می دادند. چادری به حمایت از مبارزه مردم فلسطین بر پا بود. در چند نقطه هم سخنرانی و بحت در باره مسائل جاری از جمله قرارداد همکاری گسترده تجاری بین اروپا و آمریکا جریان داشت. به ویژه «ارکستر ایستادگی» با اجرای قطعاتی از بتهوون و دیگر آهنگسازان که از پیش اعلام شده بود، جمعیت زیادی را جذب خود کرده بود.







حضور همه این نیروها و مردمی که برای گفتگو در باره مسائل اجتماعی سیاسی آنجا حضور یافته بودند، فضایی مناسب برای آگاهی رسانی و بسیج مردمی برای همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران به وجود آورده بود.

پس از نزدیک به دوساعت حضور فعال و تمام شدن بیانیه ها، اعضای دو نهاد ایرانی یِ پاریس، پوسترهایی را که همراه داشتند در بخش اطلاع رسانی آزادِ میدان نصب کرده و خود برای شرکت در برنامه یِ یادمان رضا دانشور بر سر مزار او، میدان جمهوری را ترک کردند. ساعت 11 شب که دوباره به میدان برگشتند پوسترهای نصب شده همچنان افراد را به خود می خواندند. گهگاه کسی در برابر آنها می‌ایستاد، می‌خواندشان و سری به تاثّر و تاسف تکان می‌داد. همدردی و همبستگی را می‌شد در نگاه بیشتر آن‌ها به روشنی دید.

آخر شب، اعضای «شب ایستادگی» که آفیش‌ها و پوسترهای خود را جمع می‌کردند، پوسترهای کبودوند و مریم نقاش زرگران را هم جمع کردند تا فردا دوباره در همان محل نصب کرده و به بازدیدکنندگان یکشنبه ارائه دهند.

عکس‌ها بیانگر این تلاش در راستایِ اطلاع رسانی و بسیج مردمی به منظور همبستگی با زندانیان سیاسی ـ عقیذتی در ایران است.

پاریس، شنبه 4 مه 2016