گزارش های عیاران کمپین معیشت

‎نگاهی به حرکتهای اعتراضی خرداد ۹۵
ماه خرداد را پشت سر گذاشتیم. ماهی که اعتراض مردم ، ابعاد عمیق‌تر و گسترده‌تری پیدا کرد. همچنین به‌رغم سانسور حرکتهای اعتراضی، خبرنگاران غيرحرفه اي توانستند با از خودگذشتگی صدای این اعتراضات را به رسانه‌ها برسانند. با این همه ابعاد واقعی اعتراضات مردمی بسیار بیشتر از اینهاست.
بر اساس گزارشهای گزارشگران مستقل که توانسته‌اند خبرهای اعتراضی را از دیوار سانسور عبور دهند، دست‌کم 412 حرکت اعتراضی در ماه خرداد ثبت شده است.
بر اساس این گزارشها اقشار مختلف اجتماعی، شامل کسبه، مالباختگان غارت شده، مردم به جان آمده از گرانیها جمعاً 147 حرکت اعتراضی داشته‌اند.
از اعتراضات کارگران علیه غارت حقوقشان توسط باندهای حکومت 159 حرکت اعتراضی ثبت شده است. این در حالی است که حاكميت با به شلاق بستن کارگران معدن آق دره تلاش کرد تا صدای کارگران را خفه کند. اما نه تنها تأثیر نداشت بلکه موجی از همبستگی با کارگران و محکوميت در سطح داخلی و بین‌المللی به راه افتاد.
دانشجویان نیز به‌رغم شلاق زدن همکلاسیهایشان در قزوین، و زمان امتحانات حداقل یک روز در میان حرکت اعتراضی داشتند که تعداد آنها در خرداد بالغ بر 16 حرکت گزارش شده است.
معلمان نیز با 9 تجمع اعتراضی خشم خود را علیه تبعیض عليه معلمان و حقوق ناچیزشان ابراز کردند.
یکی از برجسته‌ترین حرکتهای اعتراضی ماه خرداد 16 حرکت اعتراضی سراسری دانش‌آموزان علیه سختگیریهای آموزش و پرورش در امتحانات بود. این اعتراضات که به‌طور همزمان از طریق شبکه‌های اجتماعی سازمان داده شده بود، در شهرهای تهران، مریوان، اصفهان، بجنورد، گرگان، مشهد، ایلام، یزد، سیرجان، سمنان، شاهرود، کاشان برپاشد. دانش‌آموزان جدیت خود را با آتش زدن کتابهای درسی نشان دادند و آموزش و پرورش را مجبور به عقب‌نشینی کردند. این هم در نوع خودش بی‌نظیر بود. حتی در قیام سال 88 هم، چنین ابعادی از حرکت اعتراضی دانش‌آموزان وجود نداشت که به‌طور سراسری سر موضوع مشخصی مثل سختگیریهای مشکوک آموزش و پرورش در مورد امتحانات، در حداقل 14 شهر کشور تجمع کنند، و کتابهای درسی را آتش بزنند و عملاً آموزش و پرورش را به عقب‌نشینی وادارند. این هم یکی دیگر از نمودهای کند شدن تیغ سرکوب بعد از برجام و شکستهاي مكرر در سوریه و عراق است. زیرا حضور یکی از گسترده‌ترین اقشار اجتماعی یعنی دانش‌آموزان را در عرصه مبارزه اجتماعی نشان می‌دهد. كه سعي كردند با عقب‌نشینی سریع اوضاع را مهار کنيد، 
زندانیان سیاسی در 39 مورد حرکت اعتراضی و افشاگری و پیامها و نامه‌ها به اعتراضات خود ادامه دادند. اوج این حرکتهای اعتراضی در 27 مورد اعتصاب‌غذای دامنه‌دار زندانیان سیاسی در ماه خرداد بود که با همبستگی سایر زندانیان سیاسی و در بیرون زندان با همبستگی مردمی گسترده‌یی مواجه شد. هر چه سرکوب را بالا می‌برند نتیجه عکس می‌گیرند و خشم و اعتراض مردم اوج بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین باید گفت، ماه خرداد نشان دهنده این است که هم حرکتهای اعتراضی عمق و گستره بیشتری پیدا کردند و هم دولت ناتوانتر از قبل در مهار این اعتراضات خودش را نشان داد