اتحادیه اروپا هر چه بیشتر چهره نظامی به خود می گیرد

فردریکا موگرینی، مسئول امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قصد دارد در کنفرانس سران اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه در بروکسل برپا خواهد شد استراتژی امنیتی جدیدی برای اتحادیه اروپا پیشنهاد کند.




طبق سخنانی که او تا کنون در مصاحبه های گوناگون ابراز داشته، نکته مرکزی و اساسی در استراتژی جدید افزایش تسلیحات و آمادگی بیشتر جنگی است. مناسبات اتحادیه اروپا با ناتو باید نزدیکتر گردد و در عین حال باید توانائی دفاعی اروپا تکامل یابد و متناسب با آن بودجه دفاعی هر کشور در هر سال فزونی یابد.
موگرینی پیشنهاد 32 صفحه ای خود را روز یکشنبه برای دول عضو اتحادیه ارسال داشت، روز سه شنبه خبرنگاررادیو تلویزیون رسمی آلمان موسوم به » آ.ار.دِ» و همچنین » دویچه پرسه آگنتور» نکاتی از آن را منتشر کردند. موگرینی در نخستین جمله مقدمه نوشته خود که انتشار یافته نوشته است:
«معنا و حتی موجودیت اتحادیه ما مورد پرسش قرار گرفته است.» ساکنان کشورهای عضو اتحادیه و جهان «بیش از هر زمان دیگر» نیازمند یک اتحادیه نیرومند اروپا هستند. بحران های درون و بیرون مرزهای ما «بر زندگی شهروندان ما تاثیر مستقیم دارند».
او یاد آور می شود که گرچه اتحادیه اروپا » یک قدرت غیرنظامی» است، اما این نمیتواند سبب گردد که ما با واقعیت روبرو نشویم.
او در عین حال متذکر می گردد:
«در حال حاضر اتحادیه اروپا دست درکار 17 عملیات نظامی و غیر نظامی است وهزاران مرد و زن زیر پرچم های اروپا در خدمت صلح و امنیت ما و شرکای ما هستند.» اعمال قدرت سخت و نرم برای اتحادیه اروپا » دست در دست هم» رخ دادند.
در این سند اتحادیه اروپا برای نخستین بار پس از 2003 به تجدید نظر در سیاست خارجی و امنیتی خود پرداخته و موضوعات گوناگونی را از » تروریسم» گرفته تا امنیت انرژی مطرح ساخته است. اما آنچه مورد توجه ویژه قرار گرفته امور » دفاعی » است. در این مورد توصیه سند همکاری بیشتر و نزدیکتر با ناتو و در عین حال » قرار دادن خود در موقعیتی است که قادر باشد به تنهائی دست به عمل بزند».
این نکته همسان است با بررسی های امنیتی وزرای خارجه فرانسه و آلمان که در یادداشت مشترک آنها در روزهای آخرهفته گذشته منتشر شد. البته در مطلبی که آنها منتشر کردند از ناتو سخنی در میان نیست. در سند موگرینی از ارتش اتحادیه اروپا سخنی نیست. در پایان ماه مه روزنامه تایمز لندن نوشت رای دهندگان انگلیسی نباید پیش از رفراندم از نقشه های مربوط به تشکیل ارتش اروپائی باخبر شوند. پس از انجام رفراندم موگرینی این نقشه را علنی خواهد کرد. بنا به نوشته خبرگزاری آلمان پیشنهاد موگرینی برای برخورد با روسیه ترکیبی است از همکاری و شدت عمل. در نوشته او چنین آمده است :
» اتحادیه اروپا و روسیه به یکدیگر وابسته اند» اگر علائق دو طرف هماهنگ باشند «باید هر دو طرف با یکدیگر همکاری کنند». ولی در مورد مسئله اوکرائین اتحادیه اروپا باید سختی نشان دهد: «ما نه اشغال غیر قانونی کریمه را توسط روسیه برسمیت خواهیم شناخت و نه بی ثبات سازی اوکرائین شرقی را خواهیم پذیرفت». اتحادیه اروپا از حق همسایه شرقی خود دفاع خواهد کرد تا در مورد رفتار خود با اتحادیه اروپا هرطور که خود می خواهد تصمیم بگیرد.
بنا به نوشته روزنامه آلمانی » دی ولت» که روز یکشنبه منتشر شد، طبق طرحی که برای بیانیه پایانی کنفرانس سران اتحادیه در نظر گرفته شده ، شرکت کنندگان در کنفرانس از سند موگرینی «استقبال » خواهند کرد: «آلمان و اتحادیه اروپا اتحادیه نظامی را به پیش می رانند».