جعفر عظیم زاده باید آزاد شود! اخباروگزارشات کارگری29خرداد1395

صدای اعتراضمان را نسبت به شلاق زدن17 کارگرمعترض معدن طلای‌ آق‌دره رساتر کنیم
- جعفر عظیم زاده در بیمارستان سینا بستری شد
- هشدار: جان جعفر عظیم زاده بیش از هر زمان دیگری در خطر است!
- همبستگی با جعفر عظیم زاده در کمبرلند کانادا
- انجمن دوستی خلقھای آلمان و ایران- اشتوتگارت:
ھمایش اعتراضی علیه شلاق زدن کارگران در ایران
- کارگران شهرداری منطقه ۴ اهواز:منتظر بازگشت به کار همکارانمان هستیم
- وقتی شاکی و متخلف جابه‌جا می‌شوند
- وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق:

به دادگاه تجدید نظر استان یزد اعتراض خواهم کرد

- اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با حقوق ۴۰۰ هزار تومانی با چراغ خاموش!

- اعتصاب وتجمع کارگران معدن اصلی تونل چهار پابدانا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدیشان!

- اخراج 10کارگرباسابقه شرکت DMT از زیرمجموعه های شرکت پلی اکریل اصفهان!

عدم برخورداری کارگران از حق بیمه بیکاری بدلیل عدم پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما!

- خبرکوتاه:عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان!

- عدم پرداخت2ماه حقوق200 کارگر آبفای آبادان!

- کارگران معدن البرز شرقی درانتظار تحقق وعده های کارفرما!

- تجمع در برابر استانداری ایلام در اعتراض به فقدان توجه مسؤولان به رفع بارش ریزگردها!

- اتحادیه آزاد کارگران ایران:راه حل در دست کارگران فرانسه است

جعفر عظیم زاده در بیمارستان سینا بستری شد

امروز شنبه 29 خرداد 95 ساعت یک بعد از ظهر جعفر عظیم زاده به خاطر وخامت حالش با تلاش مشترک خانواده وی، تعدادی از اعضاء اتحادیه آزاد کارگران ایران و چهار نفر از اعضاء کانون صنفی معلمان در تهران از جمله اسماعیل عبدی جهت انجام مراحل پذیرش و بستری، به بیمارستان سینا منتقل و در آنجا بستری گردید.

جعفر عظیم زاده از 10 روز گذشته دچار افت شدید قدرت شنوائی، کاهش دید، عدم تعادل حین راه رفتن، بی حسی و به خواب رفتن دستها، بی حسی قسمتی از ناحیه چپ سر، عدم توانائی در شناخت دوستان و نزدیکان از پشت تلفن، تشدید مشکل دفع ادرار، خونریزی روده، افزایش تعداد و طول مدت سرگیجه ها طی روز شده است.

منبع: سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

هشدار: جان جعفر عظیم زاده بیش از هر زمان دیگری در خطر است!

پس از گذشت 50 روز از اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده و با وخیم تر شدن وضعیت جسمانی این فعال کارگری زندانی، او امروز در بیمارستان بستری شده است.

این در حالی است که بر اساس خبری که اتحادیه آزاد کارگران اعلام کرده جعفر عظیم زاده از 10 روز گذشته دچار افت شدید قدرت شنوائی، کاهش دید، عدم تعادل حین راه رفتن، بی حسی و به خواب رفتن دست ها، بی حسی قسمتی از ناحیه چپ سر، عدم توانائی در شناخت دوستان و نزدیکان از پشت تلفن، تشدید مشکل دفع ادرار، خونریزی روده، افزایش تعداد و طول مدت سرگیجه ها طی روز شده است.

در چنین شرایطی، سلامتی جسمی جعفر عظیم زاده به شدت بیشتری به خطر افتاده و نگرانی ها را نسبت به وضعیت او افزایش داده است. بدون تردید مسئولیت به خاطر افتادن جان جعفر بر عهده مقام های مسئول امنیتی و قضایی است که هم چنان به خواسته های او بی توجهی می کنند. این در حالی است که بسیاری از تشکل ها کارگری و نهادهای آزادی خواه و فعالین مدنی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان از او حمایت کرده و از مسئولین حکومتی خواسته اند که پاسخ گوی اعتصاب غذای این فعال کارگری و خواسته های او باشند.

ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری از تشدید وضعیت جسمی جعفر عظیم زاده به شدت نگران بوده و خواستار آزادی او و دیگر کارگران زندانی هستیم. ما بار دیگر اعلام می کنیم که جای کارگران در زندان نیست و نباید هیچ کارگر و فعال کارگری را با اتهام های امنیتی و قضایی دستگیر، محاکمه و زندانی کرد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 29 / 3 / 1395

همبستگی با جعفر عظیم زاده در کمبرلند کانادا

همبستگی با جعفر عظیم زاده در کمبرلند کانادا در اولین شب گرامیداشت "جینجر گودمن" رهبر کارگران معدن که در سال 1918 توسط پلیس تحت تعقیب قرار گرفت و کشته شد. در اعتراض به قتل او اولین اعتصاب عمومی در ونکوور برگزار شد و از حدود 30 سال پبش هر سال یاد جینجر گودمن در فستیوالی چند روزه گرامیداشته میشود. در مراسم امسال که با خواندن سرودهای کارگری شروع شد با جعفر عظیم زاده سخنگوی اتحادیه آزاد کارگران که در زندان به سر میبرد و در اعتراض به بستن اتهامات امنیتی به فعالین کارگری در اعتصاب غذاست، اعلام همبستگی شد.

برگرفته ازسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

انجمن دوستی خلقھای آلمان و ایران- اشتوتگارت:

ھمایش اعتراضی علیه شلاق زدن کارگران در ایران

برای آزادی فوری زندانیان سیاسی در ایران

زمان: ٢۵ ژوئن ساعت ٢ بعد از ظھر

مکان: مرکز اشتوتگارت شل وس پلاتس

FÜR DIE FREILASSUNG ALLER POLITISCHEN

GEFANGENEN IM IRAN

Am Samstag, 25.06.2015 um 14 Uhr

Am Schlossplatz- Stuttgart

DEUTSCH- IRANSICHE VÖLKERFREUNDSCHAFTSINITIATIVE- STUTTGART

انجمن دوستی خلقھای آلمان و ایران- اشتوتگارت

کارگران شهرداری منطقه ۴ اهواز:منتظر بازگشت به کار همکارانمان هستیم

جمعی از کارگران شهرداری منطقه ۴ اهواز ازانتظار برای بازگشت به کار همکاران خود خبر دادند.

به گزارش29خردادایلنا،به گفته این کارگران، ۲۰ کارگر این شهرداری که روز گذشته پس از ۵ روز بازداشت به صورت مشروط آزاد شدند، امروز در حال استراحت هستند و قرار است فردا (۳۰ خرداد) به سر کار برگردند.

در عین حال این کارگران ضمن درخواست مختومه شدن پرونده همکارانشان از معوقات مزدی خود انتقاد کردند و گفتند: با وجود اینکه در روزهای پایانی هفته گذشته یک ماه دستمزد ما پرداخت شده است، هنوز با احتساب این ماه، دو ماه دستمزد عقب افتاده داریم. علاوه بر این مزایای مزدی ما از جمله اضافه کار در ماههای سال جدید پرداخت نشده است.

این کارگران با بیان این مطلب که قصد پیگیری تخلفات پیمانکار از مجاری قانونی را داریم، افزودند: ما از عملکرد پیمانکار مربوطه شاکی هستیم، چرا که علاوه بر تاخیر در پرداخت معوقات مزدی و عدم پرداخت اضافه کار، ساعات کار طولانی اجباری داریم و پیمانکار کوچک‌ترین امکاناتی از قبیل تجهیزات ایمنی و ابزار کار نیز در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

وقتی شاکی و متخلف جابه‌جا می‌شوند

سه‌شنبه هفته گذشته و در حالی که هنوز سایه احکام مجازات صادره برای کارگران معادن طلای آق دره و سنگ آهن بافق سنگینی می‌کرد، کارگران ایران با شنیدن خبر بازداشت تعدادی از همکاران خود در شهر اهواز باردیگر غافلگیر شدند.

این کارگران که تعداد آنها در نهایت 20 نفر اعلام شد، از جمله کارگران پیمانکاری شاغل در شهرداری اهواز بودند که برای پیگیری دو ماه مزد معوقه مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده بودند و در حالی که از شهردار اهواز در مقام کارفرمای اصلی خواستار پیگیری مطالباتشان بودند با شکایت همان کارفرمای اصلی یعنی شهرداری اهواز، روانه محبس شدند و در نهایت پس از گذشت پنج روز با پادرمیانی مسئولان شهر و با تعیین قرار کفالت 30 میلیون تومانی به صورت مشروط آزاد شدند.

در رابطه با اتفاقی که هفته گذشته برای کارگران شهرداری اهواز افتاد؛ حتی اگر گفته‌‌های تعجب برانگیز کاظم سواری، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز را مبنی بر اینکه دلیل شکایت شهرداری و در نهایت حبس پنج روزه کارگران، سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب از تجمع برپا شده بوده است را بپذیریم؛ بازهم به نظر می‌رسد که در روند رسیدگی به این پرونده جایگاه شاکی و متخلف بایکدیگر جابه‌جا شده‌ است؛ یعنی شهرداری اهواز که در مقام کارفرمای اصلی کارگران تجمع کننده که از بابت عمل نکردن به تعهدات قانونی خود، مرتکب تخلف شده است به ناگهان کاسه صبرش لبریز شده و تبدیل به شاکی کارگرانی می‌شود که با وجود انجام کار از ابتدای 95 تا لحظه دستگیری، هیچ پولی از بابت دستمزد زحمات خود دریافت نکرده‌اند.

برای توضیح این مطلب کافی است که با مرور اخبار منتشر شده، ماجرای پیش آمده برای کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز را به ترتیب زیر مورد بازخوانی قراردهیم:

1-اگرچه کارگران بازداشت شده از طریق پیمانکار در منطقه 4 شهرداری اهواز مشغول کار بودند اما از قرار معلوم مسئله پرداخت نشدن مطالبات مزدی کارگران این مجموعه امر تازه و جدیدی نیست؛ در این خصوص تنها کافی است که خوانندگان حرفه‌ای اخبار کارگری تجمعاتی همزمان اما جداگانه‌ای را به یاد بیاورند که صبح روز 16 خرداد ماه در اعتراض به پرداخت نشدن طلب مزدی، توسط کارگران مناطق 1 و 5 شهرداری اهواز برپا شده بود.

2-صرف نظر از تجمعات مشابهی که قبل از اقدام اعتراضی 20 کارگر پیمانکاری بازداشت شده شکل گرفته بود؛ آنطور که در خبرها آمده است هدف تمامی این کارگران از مراجعه به شهرداری تنها و تنها یادآوری بدحسابی پیمانکار مربوطه به کارفرمای اصلی بوده است؛ به بیان دیگر تمامی این کارگران در زمان مراجعه به شهرداری بابت دستمزد پدراخت نشده ماه‌های فرودین و اردیبهشت سال 95 طلبکاربوده اند و خودداری پیمانکار از انجام تعهداتش باعث شد تا آنها با مراجعه به شهرداری از قدرت کارفرمای اصلی خود برای وصول طلبشان استفاده کنند؛ غافل از اینکه قدرتی که روی آن حساب کرده بودند در نهایت همه آنها را برای مدت پنج روز روانه محبس خواهد کرد.

3-درپاسخ به استدلال‌هایی از این دست که چون شهرداری صورت وضعیت پیمانکار را پرداخت کرده است بنابر این دیگر در برابر کارگران بستان‌کار هیچ مسئولیتی ندارد و یا اینکه پیمانکار طبق قرارداد منعقد شده با شهرداری ملزم بوده تا برای مدت دو ماه طلب کارگران را بدون دریافت صورت وضعیت و به اتکای منابع مالی خود پرداخت کند؛ شاید یادآوری ماده 13 قانون کار و دو تبصره‌ آن کفایت کند؛ البته با این توضیح که در مورد پیش آمده برای کارگران بازداشت شده، «شهرداری اهواز» حکم «مقاطعه دهنده» و «پیمانکار بدحساب» حکم «مقاطعه گیرنده» را دارد.

در متن این ماده قانونی و دو تبصره آن آمده است: در مواقعی که کار از طریق مقاطعه انجام می‌یابد، مقاطعه دهنده مکلف استقرارداد خود با مقاطعه کار را به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید؛ مطالبات کارگر جزء دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف می‌باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار منجله، ضمانت حسن انجام کار پرداخت نمایند؛ چنانچه مقاطعه دهنده برخلاف ترتیب فوق به انعقاد قرارداد کار با مقاطعه کار بپردازد و یا قبل از پایان 45 روز از تحویل موقت تسویه حساب نماید مکلف به پرداخت دیون مقاطعه کار در قبال کارگران خواهد بود.

3-ممکن است اینطور توجیه شود که چون ساختمان شهرداری اهواز در محل تردد عمومی قراردارد پس در نتیجه اجتماع کارگران معترض مصداق اخلال در نظم عمومی تلقی شده و در نتیجه شکایت شهرداری اهواز از تجمع کنندگانی که تنها خواستار معوقات مزدی خود هستند؛ وجاهت قانونی دارد؛ در پاسخ به طرح چنین ادعایی نیز باید گفت که اولا مطابق اصل بیست و هفتم قانون اساسی، برپایی اجتماع صنفی حق ذاتی هرشهروند است؛ ثانیا مادامی که برابر شرایط پیش بینی شده در آیین دادرسی کیفری اتفاق مجرمانه‌ای نیفتاده باشد؛ نمی‌توان با کارگران تجمع کننده از طریق ضابط قضایی برخورد کرد و ثالثا آنطور که پیش از این از سوی متولیان دستگاه انتظامی عنوان شده بود ضابطان قضایی تنها در صورت وقوع مشهود و علنی بودن عمل مجرمانه با تجمعات صنفی برخورد خواهند کرد.

بنابراین اگر ازدیدگاه کسانی که هر تجمع یا «حضور جمعی» کارگران در هر صحنه ممکن را مجرمانه و متسحق برخورد تلقی می‌کنند به قضیه بازداشت کارگران شهرداری اهواز نگاه کنیم باید، بابت همکاری شهرداری اهواز با مسئولان قضایی و پس گرفتن شکایت ممنون‌ و قدردان هم بود و البته از چنین نگاهی اینچنین برمی‌آید که در مواردی دیگری همچون تجمع تعدادی از جویندگان کار در پشت دفتر فلان کاریابی، صف کشیدن تعداد قابل توجهی از کارگران بیکار شده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، انتظار کارگران منتظر تشکیل جلسات حل اختلاف ادارات کار و یا مراجعات همزمان انبوهی از کارگران شاغل و بازنشسته بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی به مراکز بیمه‌ای و درمانی این سازمان ادارات نیز در نهایت باید به صحنه رودرویی ضابطان قضایی با کارگران تبدیل شود و اگر نمی شود تساهل و مماشات از اندازه افزون مقامات و ضابطان در کار است.

تنها در این میان این کارگران دو ماه دستمزد نگرفته شهرداری اهواز هستند که از یک طرف رنج پنج روز حبس را متحمل شدند و از طرف دیگر با تودیع وثیقه پرونده هایشان همچنان باز است و دنباله دارد و از دید ضابطان قضایی " عمل مجرمانه ای" مرتکب شده اند. اما باید گفت یک سوال بی پاسخ مانده است و آن این که تکلیف قانونی متخلفان اصلی پرونده یعنی شرکت پیمانکار و شهرداری اهواز در مقام کارفرمای مادر چیست؟

منبع:ایلنا-29خرداد

وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق:

به دادگاه تجدید نظر استان یزد اعتراض خواهم کرد

وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق گفت: دادنامه های موکلین امروز ابلاغ شده است و براساس قانون، ظرف مدت بیست روز به احکام صادره اعتراض خواهم کرد.

به گزارش29خردادایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل نه نفر از کارگران معدن سنگ آهن بافق گفت: امروز شنبه (۲۹ خرداد)، دادنامه‌های صادره از شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ یزد به من ابلاغ شده است و بر طبق قانون، ظرف بیست روز آینده به دادگاه تجدید نظر استان یزد اعتراض خواهم کرد.

وی با بیان اینکه برای کارگران احکام تعلیقی صادر شده است، افزود: در هر دو دادنامه، در مورد برخی از اتهامات سنگین موکلین، حکم برائت صادر شده است.

اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با حقوق ۴۰۰ هزار تومانی با چراغ خاموش!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: طی یک برنامه شش ماهه طرح کارورزی برای هزار کارگر گلستانی انجام می‌شود.

به گزارش29خرداد فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، امرالله عباسی در جلسه شورای مدیران این اداره‌کل گفت:

طرح کارورزی به صورت آزمایشی با 60 نفر در استان به صورت پایلوت کشوری انجام شد که به لطف خدا نتایج خوبی حاصل شده است و قصد داریم این طرح را در سال 1395 نیز ادامه دهیم و طی یک برنامه شش ماهه این تعداد را به هزار نفر در استان برسانیم.

وی با تأکید بر حمایت از اتحادیه‌ها و استفاده از ظرفیت بسیار خوب تعاونی‌ها، گفت: در کمیته رفع موانع تولید تعداد 400 بنگاه برای راه‌اندازی مجدد ثبت‌نام شده‌اند که از این تعداد، 59 واحد مربوط به بخش تعاون بوده است.

درهمین رابطه:

متن پیش نویس طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با حقوق ۴۰۰ هزار تومانی

پیش نویس طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی طرحی است که به تازگی برای کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در وزارت کار کلید خورده است که متن کامل آن هنوز به تصویب شورای عالی اشتغال نرسیده است.

به گزارش 13مرداد 1393تسنیم، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی مدتی است که از سوی وزارت کار به منظور کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان تهیه شده است اما هنوز در مرحله پیش‌نویس باقی مانده است.

پیش از این حسن طایی، معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه توسعه اشتغال روستایی و اجرای طرح کارورزی برای 100 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در سال جاری گفت: همچنین 600 میلیاردتومان نیز برای توسعه مشاغل خانگی و خُرد در سال جاری در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه همچنین به اقدامات دولت برای خروج اقتصاد از رکود تورمی اشاره کرد و افزود: برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه نیز بر توسعه سرمایه انسانی و کارآفرینی با هدف تلاش برای خروج از وضعیت فعلی است.

متن کامل پیش نویش آیین نامه طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی درمعاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال تهیه شده است به شرح زیر است . این طرح هنوز تصویب نشده است و در حال بررسی است.

همچنین کوروش پرند،معاون وزیر کار نیز با اشاره به اینکه طرح جدید مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی 13 مدل دارد که توسط سازمان فنی و حرفه ای طراحی شده است، گفت: قرار است این طرح توسط وزیر کار به رئیس جمهور ارائه شود. این طرح هم اکنون پس از بررسی در وزارت کار آماده تصویب است که البته در 1200 صفحه آماده شده است.

تعاریف و مفاهیم

ماده1: در این آیین نامه اصطلاحات و تعاریف به شرح زیر است:

کارورزبه فرد دانش آموخته دانشگاهی بیکاری اطلاق می شود که نسبت به فراگرفتن مهارت یا ارتقای آن در واحد پذیرنده کارورز مبادرت می‌نمایند.

دانش آموخته دانشگاهی به فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور که مدرک تحصیلی آنان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد اطلاق می‌شود.

واحد پذیرفنده کارورزبه بنگاه اقتصادی بخش خصوصی یا تعاونی اطلاق می‌گردد که کارورز در ان به گذراندن دوره کارورزی اقدام می‌نماید.

دوره کارورزی دوره زمانی معینی است که طی آن کارورز اقدام به تبادل دانش و کسب مهارت در واحد پذیرنده کارورز می‌نماید.

دستگاه مجری منظور از دستگاه مجری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

مجری استانی منظور از مجری استانیف اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان می‌باشد.

موسسه مجری کارورزی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی و یا سایر موسسات واجد شرایط اطلاق می‌شود که ضمن انعقاد تفاهم نامه یا دستگاه‌ مجریف به عنوان واسط بین متقاضی دوره کارورزی و واحد پذیرنده کارورد در قبال دریافت وجه نسبت به ارائه خدمات مربوط، اقدام می‌نماید.

کمک هزینه کارورزی وجهی است که تحت عنوان کمک هزینه آموزشی به صورت فواصل زمانی معین به کارورز پرداخت می‌شود.

اهداف

ماده2: اهداف اجرای این طرح عبارتند از:

1-افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش اموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه و دانش موجود در بنگاه‌های اقتصادی

2-فراهم ساختن زمینه‌های انتقال دانش از دانش اموخته به بنگاه اقتصادی

دامنه پوشش

ماده3: دانش آموختگان بیکار دانشگاه‌ها و مراکز اموزش عالی، تحت پوشش این طرح می‌باشد.

تبصره: اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته‌های گروه علوم پزشکی و متعهدین به اشتغال در موسسات و سازمان ها و نهادها، از دامنه پوشش این طرح خارج می‌باشند.

شرایط احراز

ماده4: دانش آموخته بیکار به منظور شمولیت این طرح باید دارای شرایط زیر باشد:

1-حداکثر 27 سال سن برای مقطع تحصیلی کاردانی، 30 سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی، 33 سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و 37 سال برای مقطع تحصیلی دکتری.

تبصره: طول دوره خدمت نظام وظیفه به حداکثر سن اضافه می‌شود.

2-ثبت نام در دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی

3-سپری شدن حداقل 6 ماه از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی

4-کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان

5-مرتبط بودن عنوان دوره کارورزی یا رشته تحصیلی دانش آموخته

6-عدم سابقه شرکت در دوره کارورزی

تبصره: افرادی که ظرف مدت سه ماه از شروع دوره کارورزی، انصراف خود را اعلام نماید، برای یک بار از موضوع این بند مستثنی می‌شوند.

شرایط واحد پذیرنده

ماده5: واحد پذیرنده به منظور جذب کارورز باید دارای مجوز فعالیت از مراجعه ذی ربط باشد.

تبصره: واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب می‌باشند حداقل باید 2 سال از تاریخ صدور پروانه کسب‌آنها گذشته باشد.

منابع مالی

ماده6: منابع مالی اجرای این طرح از محل زیر تأمین می‌شود:

1-بودجه سنواتی مشتمل بر بودجه دستگاه مجری، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، ردیف‌های متفرقه و ...

2- کمک‌های بلاعوض مردمی و سازمان‌های حمایتی و موسسات خیریه و نهادهای عمومی غیردولتی

3-منابع قانون بیمه بیکاری

تبصره: منابع مالی موضوع بند 2 این ماده به حساب معرفی شده دستگاه مجری واریز می‌شود دستگاه مجری موظف است صورت‌های مالی این حساب را پس از تأیید یکی از موسسات حسابرسی معتبر به تأیید بالاترین مقام دستگاه برساند.

مدت، میزان و نحوه پرداخت کمک هزینه کارورزی

ماده7: استفاده از کمک هزینه کارورزی در صورت حفظ شرایط احراز به صورت زیر می‌باشد.

1-طول دوره کارورزی حداقل 6 ماه و حداکثر 12 ماه به پیشنهاد واحد پذیرنده کارورز تعیین می‌گردد.

تبصره: مدت آموزش در هر ماه 140 ساعت تعیین می‌گردد، مشروط براینکه در هر روز از 8 ساعت تجاوز ننماید.

2-پرداخت کمک هزینه کارورزی در سال 1393 ماهیانه معادل 4 میلیون ریال تعیین می‌گردد که 70 درصد توسط واحذ پذیرنده کارورز و 30 درصد توسط دولت به کارورز پرداخت می‌شود.

تبصره1: در استان‌هایی که نرخ بیکاری سالانه آنها در چهار سال متوالی منتهی به سال اجرای طرح، بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشوری باشد، سهم پرداختی دولت به کارورز معادل 50 درصد تعیین می‌گردد.

تبصره2: میزان کمک هزینه کارورزی همه ساله توسط دبیرخانه شورای عالی اشتغال پیشنهاد و پس از تأیید بالاترین مقام دستگاه مجری، جهت اجرای ابلاغ می‌گردد.

3- سهم دولت ماهیانه به حساب معرفی شده از سوی واحد پذیرنده کارورز واریز می‌شود.

تبصره: واحد پذیرنده مکلف است مبلغ فوق به انضمام سهم خود را مجموعا به صورت ماهیانه به حساب کارورز واریز نماید.

4- واحد پذیرنده کارورز مجاز است با رعایت کلیه ضوابط این طرحو پرداخت 100 درصد کمک هزینه کارورزی و تقبل هزینه‌های بیمه بند 1 ماده 8 این آیین نامه، نسبت به پذیرش کارورز اقدام نمایند.

5-چنانچه پیماکاران طرف قرارداد دستگاه‌های اجرایی به منظور اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها مبادرت به پذیرش کارورز نمایند، پرداخت کل مبالغ موضوع بند 2 این ماده توسط واحد پذیرنده کارورز تأمین می‌شود.

سایر حمایت‌ها

ماده 8: سایر حمایت‌ها به شرح زیر است:

1-دستگاه مجری موظف است نسبت به پوشش بیمه حوادث کارورز اقدام نماید.

2-چنانچه در طی دوره کارورزی واحد پذیرنده کارورز نسبت به جذب کارورز و انعقاد قرارداد یکساله کار مبادرت نماید باقیمانده کمک هزینه سهم دولت تا پایان دوره کارورزی به صورت یکجا به واحد پذیرنده کارورز پرداخت می‌شود.

موارد توقف و قطع کمک هزینه کارورزی

ماده9: در موارد زیر پرداخت کمک هزینه کارورزی متوقف می‌شود:

1-بیماری کارورز بین 3 تا 15 روز مشروط به ارائه گواهی پزشک متخصص معالج به واحد پذیرنده

2-توقیف کارورز کمتر از 15 روز

3-تعطیلی موقت واحد پذیرنده کارورز کمتر از سی روز

تبصره: درصورت اعلام مراتب فوق از سوی واحد پذیرنده کارورز، به موسسه مجری کارورزی مدت توقف به طول دوره کارورزی اضافه خواهد شد.

ماده10: در موارد زیر پرداخت کمک هزینه کارورزی قطع می‌شود:

1-احراز اشتغال به کار یا تحصیل کارورز

2- عدم حضور کارورز در واحد پذیرنده بیش از 15 روز و مشروط به اعلام واحد پذیرنده

3- عدم ارسال اسناد پرداخت کمک هزینه کارورزی توسط واحد پذیرنده کارورز به موسسه مجری کارورزی طی دو ماه متوالی

4-تعطیلی بیش از یک ماه یا دائم واحد پذیرنده کارورز

5-فوت یا از کارافتادگی کارورز

6-انصراف کارورز از ادامه شرکت در دوره

7-عدم رعایت مقررات انضباطی- آموزشی واحد پذیرنده کارورز

8-اعلام کتبی واحد پذیرنده مبنی بر قطع همکاری با کارورز به موسسه مجری

نظارت و ارزیابی

ماده 11: موارد مربوط به نظارت و ارزیابی به شرح زیر می‌باشد:

1-مجری استانی موظف است برابر دستورالعملی که توسط دستگاه مجری تهیه و ابلاغ خواهد شد نسبت به نظارت مستمر بر فرآیند اجرای طرح اقدام نموده و گزارش مربوطه را در فواصل زمانی سه ماهه به دستگاه مجری ارائه نماید.

2-دستگاه مجری موظف است نسبت به نظارت بر حسن اجرای طرح در استان‌ها و تهیه و تدوین گزارش ملی و ارائه آن به شورایعالی اشتغال هر شش ماه یک بار اقدام نماید.

3-به منظور تأمین هزینه‌های نظارتی، معادل 2 درصد مجموع کمک هزینه‌های پرداختی سهم دولت به کارورز، به دستگاه مجری پرداخت خواهد شد.

4-مسئولیت اجرا و نظارت طرح در استان‌ها برعهده مدیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها و در دستگاه‌مجری بر عهده معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال خواهد بود.

سایر

ماده12: پرداخت کمک هزینه کارورزی سهم دولت و سایر حمایت‌های موضوع ماده 18 این آیین نامه، منوط به تأمین و تخصیص منابع مالی موضوع ماده 5 این آیین نامه خواهد بود.

ماده13: واحد پذیرنده کارورز صرفا به ازای هر 5 نفر شاغل خود، مجاز به پذیرش یک نفر کارورز می‌باشد.

تبصره: واحد پذیرنده کارورز کمتر از 5 نفر شاغل، صرفا مجاز به پذیرش یک نفر کاروز می‌باشد.

ماده14: حق الزحمه موسسه مجری کارورزی، جمعا 50 درصد، معادل یک ماه کمک هزینه موضوع بند 2 ماده 6 تعیین می‌گردد که به نسبت 20 درصد توسط کارورز، 30 درصد توسط دستگاه مجری و 50 درصد توسط واحد پذیرنده کارورز پرداخت می‌گردد.

تبصره: نحوه پرداخت حق الزحمه و شرح خدمات موسه مجری کارورزی براساس تفاهم نامه‌ای خواهد بود که بین دستگاه مجری و کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی موسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی سراسر کشور به عنوان نماینده کاریابی ها و یا نمایندگان سایر موسسات مجری منعقد می‌شود.

ماده15: طرح کارورزی دوره آموزشی است و هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز جهت شمولیت قوانین کار و تأمین اجتماعی ایجاد نمی‌کند.

ماده16: دستورالعمل اجرایی ظرف یک ماه پس از تصویب این آیین نامه در شوریعالی اشتغال، توسط دستگاه مجری تهیه و ابلاغ می‌شود.

این آیین نامه مشتمل بر 16 ماده و 10 تبصره در جلسه آینده شورایعالی اشتغال بررسی و تصویب خواهد شد.

دستورالعمل طرح كارورزي دانش‌آموختگان دانشگاهي، مصوب 27/1/1386 شوراي عالي اشتغال


اعتصاب وتجمع کارگران معدن اصلی تونل چهار پابدانا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدیشان!

صبح روز28خردادماه، کارگران معدن اصلی تونل چهار پابدانا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وعیدیشان دست از کارکشیده ودرمحوطه معدن تجمع کردند.



به گزارش29خردادصدای زرند، کارگران معدن اصلی تونل چهار پابدانا صبح دیروز به دلیل اعتراض نسبت به پرداخت نشدن حقوق، مزایا و عیدی آن‌ها تجمع کردند.



کیان‌شهر شامل روستاهای طغرالجرد، سلمانشهر، حسین‌آباد، علی‌آباد، در ۶۰ کیلومتری شمال شهر زرند قرار دارد. این منطقه باداشتن معادن غنی از جمله ذغال‌سنگ در زمره غنی‌ترین ذخایر زغال نواحی جنوب شرقی ایران قرار داشته و دارای معادن مس، آهن و سرب با ۱۰ درصد نقره است.

اخراج 10کارگرباسابقه شرکت DMT از زیرمجموعه های شرکت پلی اکریل اصفهان!

عدم برخورداری کارگران از حق بیمه بیکاری بدلیل عدم پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما!

شرکت DMT از زیرمجموعه های شرکت پلی اکریل اصفهان که یک شرکت تولید الیاف مصنوعی است ابتدای سال جاری با ده نفر از کارگران باسابقه خود تمدید قرارداد انجام نداده است. کارگران اخراجی نتوانستند بیمه بیکاری بگیرند.

به گزارش29خردادایلنا،کارگران شرکت DMT از عدم تمدید قرارداد ده کارگر باسابقه در سال جدید خبر دادند.

به گفته این کارگران شرکت DMT که تولید کننده الیاف مصنوعی و یکی از زیرمجموعه های شرکت پلی اکریل اصفهان است، حدود 300 کارگر دارد .

از قرار معلوم، این شرکت در اسفند ماه سال گذشته به همه کارگران یک قرارداد سه ماهه برای امضا داده است امادر فروردین ماه، به ده نفر از این کارگران بدون اعلام قبلی گفته شده که مدیر عامل قراردادهای آنها را امضا نکرده است و آنها تعدیل شده اند.

بنا بر اظهارات کارگران، به علت عدم واریز مرتب حق بیمه در شش ماه پایانی اشتغال، ده کارگر اخراج شده پس از مراجعات مکرر به اداره تامین اجتماعی اصفهان تا کنون نتوانستند بیمه بیکاری دریافت کنند.

کارگران می گویند علاوه بر عدم واریز مرتب حق بیمه، کارگران معوقات مزدی از بابت مزایا و حق سنوات طلبکارند.

خبرکوتاه:عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان!

دستمزد کارگران کارخانه پلی اکریل سه ماه عقب افتاده و امنیت شغلی این کارگران در معرض خطر است.

منبع:ایلنا-29خرداد

عدم پرداخت2ماه حقوق200 کارگر آبفای آبادان!

دستمزد فروردین و اردیبهشت سال جاری حدود 200 کارگر آبفای آبادان هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش29خردادایلنا،تعدادی از کارگران شرکت آبفای آبادان از دو ماه طلب مزدی پرداخت نشده خود خبر دادند.

بنا بر این اظهارات، حقوق فروردین و اردیبهشت این کارگران با گذشت سه ماه از سال جاری هنوز پرداخت نشده است.


از قرار معلوم، شمار این کارگران حدود 200 نفر اعلام شده است که در این میان 110 نفر از این کارگران دارای قرارداد پیمانکاری بوده و90 نفر دیگر دارای قرارداد دائمی هستند.

لازم به یادآوری است، در ابتدای سال جاری نیز کارگران آبفای آبادان با گذشت بیست و دو روز از شروع سال جدید، بابت باقیمانده مطالبات مزدی وبیمه ای مربوط به سال 94وعیدی سال 95 هیچگونه دریافتی نداشته اند