دهم خرداد ماه سالروز درگذشت،به آذین،روزنامه نگار،نویسند و منتقد ادبی بزرگ ایرانی


((محمود اعتماد زاده))نامور به((به آذین)) مترجم،روزنامه نگار،نویسنده و منتقد ادبی،بزرگ ایرانی،در 1293خورشیدی-رشت،چشم به جهان گشود.پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه،در 1311همراه با دیگر دانشجویان دولتی به فرانسه اعزام شد و در دانشکده((مهندسی دریایی و دانشکده مهندسی ساختمان دریایی))پاریس،به تحصیل پرداخت...در 1317به ایران بازگشت و به خدمت نیروی دریایی جنوب درامد.


در 1320 به شمال منتقل شد و در همین سال هنگام کار در کشتی،دست چپش را از دست داد.در 1323 به وزارت فرهنگ منتقل شد و سمتی در کتابخانه ملی بدست اورد...در همین سال همکاری خود را با حزب توده ایران اغاز کرد،که به گفته خود،ده سال به طول انجامید...وی یکی از بانیان و اعضای فعال (( کانون نویسندگان ایران))بود و مدتی هم با برخی نشریات همکاری داشت.بارها به دلایل سیاسی بازداشت شد،که از جمله انها در 1349بود که به جرم اعتراض به سانسور به زندان افتاد...او اخرین بار در 1362به زندان افتاد،که چند سال به طول انجامید.به آذین، سرانجام در دهم خرداد ماه 1385چشم از جهان فرو بست.

به آذین، نثری استوار،سلیس،و گاه شاعرانه دارد که حاکی از احاطه و اشراف او بر زبان فارسی است،وی در دوره حیات پر ثمر خود اثار ارزشمندی پدید اورد که از جمله انها می توان به((نقش پرند،سایه های باغ،از ان سوی دیوار و... ترجمه های اثار خوبی همچون دن ارام و....))اشاره کرد 

((عکس،زنده یاد به آذین در کنار همسرش ربابه لنکرانیان ))