کارگران نانوا در اول ماه می دوازده اردیبهشت

بر اساس گزارش رسیده در روز 11 اردیبهشت مراسم روز جهانی کارگر در دفتر سندیکای خبازان سقز با حضور ده ها نفر از کارگران خباز برگزار گردید.
در این مراسم رئیس سندیکای خبازان در باره وضعیت سازمان تامین اجتماعی و مشکلات معیشتی کارگران سخنرانی کرد. سپس یکی از کارگران حاضر قطعه شعری قرائت کرد و در ادامه جلال حسینی فعال کارگری، قطعنامه سندیکاها و تشکل های مستقل کارگری
(سندیکای شرکت واحد، سندیکای هفت تپه سندیکای نقاشان البرز ، کمیته پیگیری و کمیته هماهنگی) را قرائت کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. این مراسم در ساعت 17:30 بعدازظهر شنبه، 11 اردیبهشت شروع و در ساعت 19 با پخش شیرینی پایان گرفت. لازم به یاد آوری است که مامورین اداره اطلاعات که در محل حضور داشتند تلاش کردند که به داخل سالن برگزاری مراسم بیایند اما با ممانعت کارگران روبرو شدند و در ادامه هنگامی که کارگران سالن را ترک می کردند مامورین اداره اطلاعات از تمامی افراد حاضر فیلم برداری کردند .
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
12 اردیبهشت 1395
*برگزاری مراسم خیابانی در سنندج بمناسبت روز جهانی کارگر(همراه با گزارش تصویری)
امروز یکشنبه 12 اردبهشت برابر با اول ماه مه ،ساعت 11 صبح ،جمعی از کارگران ومردم سنندج بطور مستقل وهماهنگ با در دست داشتن پلاکاردهایی بمناسبت اول ماه می روزجهانی کارگر به خیابان آمدند.
این راهپیمایی که تقریبا از اول خیابان انقلاب شروع شده بود تا نزدیک چهار راه سیروس ادامه داشت.
شرکت کنندگان که با هماهنگی با شعارهای "کارگر زندانی آزاد باید گردد/ دستمزدهای معوقه کارگران باید فوری پرداخت گردد/ بیمه بیکاری برای تمامی کارگران بیکار و آماده به کار/ اول ماه مه روزجهانی کارگرباید تعطیل رسمی اعلام گردد" وطرح مطالبات دیگرازجمله اعتراض به بیکاری و دستمزد های زیر خط فقر و حق داشتن تشکلهای مستقل کارگری که در پلاکارهای خود بیان کرده وبه خیابان آمده بودند، بدون درگیری با نیروهای امنیتی به راهپیمایی خود پایان داده و این روز بزرگ را با تکیه به اراده وتصمیم مستقل خود ، گرامی داشتند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران

12 اردیبهشت 95

لینک گزارش تصویری: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=5071

*نور افشانی آسمان سنندج در استقبال از اول ماه مه (روز جهانی کارگر)!

به گزارش رسیده در اقدامی نمادین در استقبال از اول ماه مه روز جهانی کارگر (12 اردیبهشت) جمعی از اعضای کمیته هماهنگی و دیگر کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج، آسمان این شهر را نورباران کردند. بنا بر این گزارش این نورافشانی در ساعت 9 شب در اکثر نقاط شهر از جمله میدان انقلاب، خیابان های ناصر خسرو، سیروس، محله غفور، شریف آباد، میدان گاز، شهرک بهاران و روبروی زندان مرکزی انجام شد. این مراسم با استقبال گرم مردم روبرو شد. در هنگام نورافشانی شهر سنندج نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در بسیاری از خیابان ها و محلات شهر حضور چشمگیری داشتند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

12 اردیبهشت 1395

*گزارشی از بازداشت فعالین کارگری سقز و نور افشانی آسمان این شهر!

همزمان با اقدام نمادین فعالین کارگری در نورافشانی آسمان شهر سنندج، جمعی از فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی شهر سقز نیز در استقبال از روز جهانی کارگر اقدام به نور افشانی آسمان شهر سقز نمودند. قرار بر این بود که نورافشانی در 10 منطقه شهر صورت گیرد. این اقدام در چند منطقه شهر انجام گردید اما در مسیر پارک کوثر منطقه توسط مامورین امنیتی محاصره شده و محمد عبدی پور، آزاد احمدی، احمد عبدی پور، صدیق محمدی و پدرام عبدی پور در محل بازداشت می شوند. در ساعت بیست و سی دقیقه شب محمد عبدی پور و صدیق محمدی به ستاد خبری انتقال داده می شوند و آزاد احمدی، احمد عبدی پور و پدرام عبدی پور آزاد می شوند. مامورین در بازدید از ماشین محمدی پور تمامی فشفشه های موجود در ماشین نامبرده را ضبط می نمایند. در نهایت محمد عبدی پور و صدیق محمدی بعد از چند ساعت بازجویی در ساعت 20 دقیقه بامداد روز یکشنبه (12 اردیبهشت) آزاد شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

12 اردیبهشت 95

اعتراضات کارگران وجوانان جویای کارهمزمان با روزجهانی کارگر

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر برابر سازمان منطقه آزاد اروند!

دیروز وامروز(11و12اردیبهشت ماه1395) 200 كارگر شهرداري خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت كه حقوق ماه های بهمن و اسفند سال گذشته وکاهش حقوقشان در سال جاری دست به تجمع در برابر سازمان منطقه آزاد اروند،زدند.

به گزارش12اردیبهشت فیدوس،وضع كارگران شهرداري خرمشهر طي ماه‌هاي گذشته به لحاظ دريافت حقوق و تجمع ايشان برابر سازمان منطقه آزاد اروند، همزمان با روز كارگر خبري بود كه طي دو روز گذشته در محافل خبري منطقه منتشر شده است .اين تجمع همچنين به دليل كم شدن مبلغ حقوق مزاياي اين عده، كه در حدود 200 نفر مي‌باشند رخ داده است.

برپایه این گزارش،موضوع ظاهران طبق گفته يكي از مسئولين معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد اروند بر مي‌گردد به مبلغ 15 ميليارد ريالي كه اين معاونت دي‌ماه سال گذشته جهت پرداخت مطالبات كارگري به شهرداري خرمشهر پرداخت كرده است، اما ظاهران به دليل بدهي‌ها، ديون و پروژه‌هاي جديد شهرداري در محل ديگري هزينه شده است، پس از آن دو هفته بعد مبلغ 6 ميليارد ديگر از طرف سازمان منطقه آزاد اروند جهت پرداخت اين ديون كارگري در اختيار شهرداري خرمشهر قرار مي‌گيرد، اما اين مبلغ نيز نهايتاً منجر به پرداخت به موقع حقوق كارگران نشده.

حال 200 كارگر شهرداري خرمشهر كه حقوق خود مربوط به بهمن و اسفند سال گذشته را دريافت نكرده‌اند، و در سال جاري نيز با موضوع كم شدن حقوقشان مواجه شده‌اند از ديروز تا امروزروزکارگر برابر سازمان منطقه آزاد اروند تجمع كرده‌اند و خواهان دريافت حقوق خود و تكليف مبلغ كسر شده از ايشان شده‌اند.

اما روايت شهرداري خرمشهر از اين موضوع متفاوت است، مدير روابط عمومي شهرداري خرمشهر در اين خصوص مي‌گويد: در بخش خدمات شهري خرمشهر قديم كه برعهده سازمان منطق آزاد اروند بوده، قرار بود كه مسئوليت به شهرداري خرمشهر واگذار شود، دو ماه هم اين اتفاق افتادكه شهرداري در اين دو ماه مطالبات كارگران را پرداخت كرد اما پس از اين دو ماه شهردار باتوجه به اينكه مبلغ پرداختي منطقه آزاد اروند تنها كفاف حقوق كارگران را مي‌كرد و ساير هزينه‌ها را پوشش نمي‌داد، شهردار خرمشهر اعلام كرد كه مسئوليت اينكار را نمي‌پذيرد و در اين مدت هم قراردادي مابين شهرداري و پيمانكار مربوطه نبوده كه حقوق نيروي انساني را پرداخت كند.

در جواب اداعاي مدير روابط عمومي شهرداري خرمشهر اما مسئولان معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد طرح كردند كه اين سازمان تفاهم نامه يكساله‌اي با مبلغ 50 ميليارد ريال در خصوص اين عمور با شهرداري خرمشهر منعقد كرده بود، از اين مبلغ ، 21 ميليارد ريال آن در همان زمان در دو نوبت به شهرداري خرمشهر براي مطالبات چند ماهه پايان سال پرداخت شده است، اما همانطور كه اشاره شد اين مبلغ در جاي ديگري هزينه شده و حتا بيمه اين كارگران پرداخت نشده كه در حال حاضر مشمول جريمه‌هايي مي‌شود، اين موضوع طبق مستندات به مسئولان هم ارائه شده است.

در ادامه با معاونت خدمات شهري شهرداري خرمشهر صحبت كرديم ايشان هم مدعي بودند در خصوص مسائل مالي اطلاعي ندارند و معاونت اداري مالي و شهردار خرمشهر در اين موضوع اطلاع دارند، اما در خصوص اين تفاهم نامه ايشان گفتند كه تفاهم نامه يكساله امضاء شده اما بعد شهرداري طي نامه‌اي به سازمان منطقه آزاد اروند اعلام انصراف از انجام اين كار كرده و پيمانكار اين كار هم باتوجه به اعلام انصراف شهرداري عوض شده است.

*تجمع جوانان جویای کارمقابل پالايشگاه آبادان برای اشتغال!

صبح امروزیکشنبه12اردیبهشت ماه، تعدادي از جوانان بيكار جوياي كار در شهر آبادان با تجمع در مقابل پالايشگاه آبادان خواستار به كارگيري در اين پالايشگاه شدند.

به گزارش12اردیبهشت ایرنا، حاضران در اين اجتماع اعتراضی ضمن بیان اینكه با داشتن زن و بچه و نداشتن امرار معاش از بيكاري رنج مي برند ، خواستار به كارگيري در اين پالايشگاه شدند.

براساس این گزارش،تجمع كنندگان در حالي كه نيروي انتظامي و نيروي حراست پالايشگاه نيز در محل حاضر بود با قول رسيدگي مشكل آنها از سوي مسئولان بعد از دو ساعت محل را ترك كردند.

سيدعلي نوربخش مدير روابط عمومي پالايشگاه آبادان نيز گفت:بيشتر جذب نيروي پالايشگاه آبادان بر عهده پيمانكاران است و اين شركت، در جذب نيرو دخالتي ندارد.

پالايشگاه آبادان پنج فرآورده اصلي، توليد و تامين 25 درصد از فراورده هاي نفتي مورد نياز داخل كشور را برعهده دارد.

*نامه سرگشاده کارگران پلی اکریل اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق وهشداردرباره تعطیلی کارخانه!

700کارگر پلی اکریل اصفهان طی نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار اصفهان ضمن دادن هشداردرباره تعطیلی کارخانه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت3ماه حقوق اعلام کردند.

به گزارش12اردیبهشت ایلنا، حدود ۷۰۰ نفر از کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان در نامه‌ای خطاب به استاندار این استان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

در این نامه که رو نوشت آن به مسئولان استان و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده است، از تعویق سه ماهه مطالبات مزدی خود انتقاد کردند و تغییرات متعدد مدیریت کارخانه پس از واگذاری به بخش خصوصی را ریشه اصلی مشکلات این واحد تولیدی قدیمی دانستند.

در ابتدای این نامه آمده است: به استحضار می‌رساند شرکت پلی اکریل در سال ۱۳۸۳ خارج از اصل ۴۴ قانون اساسی و بدون در نظر گرفتن شرایط لازم و مناسب، به بخش خصوصی واگذار شده است.

در ادامه این نامه آمده است: با واگذاری سهام کارخانه به شرکت‌های خصوصی، این صنعت استراتژیک و مادر که زمانی همچون نگینی در میان صنایع دیار زاینده رود می‌درخشید، با این انتقال نیز ره به جایی نبرد و همچنان در سراشیبی سقوط قرار گرفت. اکنون پس از گذشت یک دهه از واگذاری کارخانه، ادامه حیات برای مجموعه بسیار مشکل شده است. کارخانه‌ای که زمانی از سوددهی مطلوبی برخوردار بود، اکنون زیان ده شده است. میزان تولید در یک سال مالی شرکت به یک سوم ظرفیت اسمی هم نمی‌رسدو این در شرایطی است که شرکت پلی اکریل به هیچ عنوان مشکل فروش ندارد. عدم وجود نقدینگی جهت تهیه مواد اولیه باعث شده است پای کارگزاران و دلالان به کارخانه باز شده و عملا اگر درآمدی هم هست، به جیب این افراد سرازیر می‌شود.

در ادامه این نامه به مشکلات کارگران اشاره شده و آمده است: در این میان بیشترین آسیب را کارگران این مجموعه متحمل شده‌اند. کارگران تنها گروهی هستند که کار خود را به صورت احسن انجام می‌دهند و در کمال ناباوری شاهد تضعیف هر روزه محل کار خود هستند، افرادی که هرچند ماه یک بار با تغییر مدیر عامل و وعده و وعیدهای جدید مواجه شده و اندکی بعد با تغییر مدیریت، همه وعده‌های داده شده را بر باد فنا می‌بینند. امروز این کارگران با سه ماه حقوق متوالی عقب افتاده و چشم اندازی تاریک مواجه هستند و هیچ برنامه مدون و حساب شده‌ای از جانب سهامدار ارائه نمی‌شود.

در پایان این نامه، کارگران درخواست مداخله و رسیدگی به مشکلات خود را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند: جناب استاندار، این ثروت ملی در حال نابودی و اشتغال حدود ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در معرض خطر قرار گرفته است. اگر امروز فکری به حال این سرمایه ملی نکنیم، شاید فردا خیلی دیر باشد. لذا از شما و سایر مسئولان تقاضامندیم به مساله پلی اکریل ورود و ما را از این وضعیت نجات دهید.

بیانیه جمعیت حامیان کودکان کار رشت به مناسبت اول ماه مه (روز جهانی کارگر)!

اول می، دوازده اردیبهشت، روز جهانی کارگر و افزایش روز افزون کارگران کوچک! کارگران زیر 18 سال، کودکان کار.

این مناسبت بهترین فرصت است که دست از دلسوزی برای کودکان کار برداریم و به دنبال علت ها باشیم. کودکانی که از خانواده های کارگری می آیند و در فقدان کار برای والدینشان، زمین گیر بودن آن ها و یا مکفی نبودن درآمد خانواده ، به ناچار به عنوان نیروی کار ارزان و بی خطر برای کارفرماها وارد بازار کار می شوند .آنها در شرایطی بس غیر انسانی تر از کارگران دیگر نیروی کار خود را به حراج میگذارند و از چرخه طبیعی کودکی و آموزش محروم می شوند برای آنکه کمک خرج خانواده ای باشند که معادله ساده درآمد/هزینه اش بهم خورده و در معرض انواع آسیب ها است.کودکانی که نمی توان با طرح های خوش آب و رنگ و پاک کردن صورت مساله از شهر حذفشان کرد.

آن ها وجود دارند و حق خود را طلب می کنند.

ما، جمعیت حامیان کودکان کار رشت، بدینوسیله روز کارگر را گرامی میداریم و خواستار تحقق فوری بندهای زیر در جهت لغو کار کودکان هستیم:

1-ایجاد کار برای نیروهای آماده بکار و بازگرداندن کارگران اخراج شده به کار بدون در نظر گرفتن ملیت،قومیت، جنسیت و …

2-پرداخت بیمه بیکاری به کارگران از کار افتاده و بیکاران

3-پرداخت حقوق معوقه ی کارگران

4-بیمه نمودن همه کارگران و پرداخت غرامت به کارگران آسیب دیده حین کار

5-ایجاد امنیت شغلی و امنیت محیط کاری

6-لغو تمام قراردادهای سفید امضاء و موقت

7-افزایش حداقل دستمزد کارگران با توجه به خط فقر کنونی در کشور

8-برابری کامل جنسیتی در مناسبات کاری از استخدام تا پرداخت دستمزد برابر به زن و مرد در ازای کار برابر

9-جلوگیری از گسترش خصوصی سازی ها به ویژه در عرصه آموزش و درمان و فراهم کردن آموزش و درمان رایگان برای تمام کودکان

10-به رسمیت شناختن حق کارگران برای داشتن تشکل ها و سندیکاهای مستقل و بیان خواسته ها و پیگیری آزادانه مطالبات خود

11-به رسمیت شناختن روز جهانی کارگر در تقویم و اجازه تجمع های کارگری در این روز

12-آزادی تمام فعالان کارگری و نمایندگان واقعی کارگران از بند.

به امید جهانی عاری از تبعیض

جمعیت حامیان کودکان کار رشت


براساس گزارش رسیده ، لطف اله احمدی، نادر رضا قلی و حسین حسن آبادی فعالین بازداشت شده در تجمع صبح 11 اردیبهشت مقابل خانه کارگر شهر سنندج با قرار وثیقه آزاد شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

12 اردیبهشت 1395

درهمین رابطه:

بازداشت فعالین کارگری در سنندج در آستانه اول ماه مه!

به گزارش رسيده روز 11 ارديبهشت در پي اعلام خانه كارگر سنندج براي برگزاري مراسم دولتي راهپيمايي روز جهاني كارگر، از ساعت 9 صبح جمع كثيري از كارگران و فعالين كارگري شهر سنندج به قصد دخالتگري در اين مراسم و اعلام مطالبات و شعارهاي مستقل خودشان در مقابل خانه كارگر سنندج در زير پل مردوخ تجمع نمودند كه با حضور جمع زيادي از نيروهاي پليس و مامورين امنيتي مواجه مي شوند. مامورين امنيتي در پي افزايش جمعيت ، به كارگران حاضر يورش برده و 3 نفر از آنان به اسامي لطف اله احمدي، نادر رضا قلي و حسين حسن آبادي دستگير مي شوند. لازم به ذكر است كه هيچ يك از عوامل خانه كارگر در اين تجمع حضور نداشته و فقط كارگران و فعالين كارگري در مقابل خانه كارگر حضور داشتند.

ر


اخراج200کارگرکارخانه قندورامین درآستانه روزجهانی کارگر!

طی ماه‌های اخیر بار دیگر بحران‌های مالی، گریبان مدیران کارخانه قند ورامین را گرفته و همین امر سبب شده تا مدیران این مجموعه عظیم به‌صورت رسمی به مسئولان شهرستان ورامین اعلام کنند که دیگر توانایی اداره این مجموعه را ندارند.


بدین ترتیب و با اعلام رسمی مدیران کارخانه قند ورامین، کارگران قراردادی این کارخانه که تعداد آنان به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسد، پس از اتمام قرارداد به کار گرفته نشده و بسیاری از کارگران رسمی نیز بازنشسته شدند.


به گزارش12اردیبهشت مهر،فرامرز تاجیک معاون فرماندار ورامین با اشاره به آخرین وضعیت کارگران کارخانه قند ورامین یادآور شد: تعدادی از کارگران شاغل در کارخانه قند ورامین، کارگران قراردادی بودند که این کارگران با کارخانه تسویه‌حساب کردند.


تاجیک با تشریح وضعیت کارگران رسمی این کارخانه گفت: تعداد قابل‌توجهی از کارگران رسمی کارخانه قند ورامین بازنشسته شدند و ۲۵ تا ۳۰ کارگر نیز شرایط بازنشستگی را ندارند.


تاجیک با اشاره به راه‌های پیش رو برای حل مشکلات کارگران رسمی که امکان بازنشستگی ندارند نیز بیان داشت: مسئولان مجموعه باید برای این کارگران کار جدید تهیه‌کرده و یا آنان را بازخرید کنند.


تاجیک افزود: جلسه‌ای برای بررسی مشکلات کارخانه قند ورامین ترتیب داده خواهد شد و تصمیمات نهایی در این زمینه گرفته می‌شود.


*اخراج تعدادی از کارگران قراردادی کارخانه کاشی حافظ شیراز درآستانه روز جهانی کارگر!


درآستانه روز جهانی کارگر، کارگران کارخانه کاشی و سرامیک حافظ هدیه‌ای با طعم بیکاری دریافت کردند.


به گفته کارگران این کارخانه روز گذشته11اردیبهشت ماه، با تعدادی ازکارگران قراردادی این کارخانه تماس گرفته شده و چک تسویه حساب آنها صادر شده است. این اتفاق درآستانه روز جهانی کارگر روی داده و کارگران قراردادی این کارخانه که حدود 200 نفر هستند را نگران کرده است.


کارگران این کارخانه از ماه بهمن تاکنون دریافتی نداشته‌ و به گفته یکی از کارگران عیدی نیز دریافت نکرده‌اند و تنها مقداری از حقوق برج 10 سال گذشته به حساب آنها واریز شده است.


به گزارش12اردیبهشت شیرازه، کارگرانی که چندین ماه است با وعده‌های مختلف مسئولان استان و مدیران کارخانه چشم انتظار شنیدن خبرهای خوش از چرخیدن چرخ‌های تولید کارخانه، دریافت مطالبات و غیره هستند روز گذشته باخبراخراج نیرو در کارخانه روبه‌رو شدند.

به گفته یکی از کارگران از یک ماه قبل از عید مدیر عامل و هیئت مدیره کارخانه تصمیم به تعطیلی کارخانه گرفتند و وعده دادند که در سال جدید با برنامه‌ریزی‌های جدید و دقیق کارخانه دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ اما با وجود گذشت 43 روز از آغاز سال جدید هنوز چرخ تولید کارخانه خاموش است.

وی می‌گوید: مدیرعامل قبلی کارخانه قبل از شب عید از کارخانه رفت و هیئت رئیسه تا قبل از معرفی مدیرعامل جدید یک نفر را به عنوان سرپرست کارخانه تعیین کردند و بارها وعده دادند که مدیر عامل جدید کارخانه در اردیبهشت‌ ماه معرفی و برنامه سال 95 کارخانه نیز ارائه می‌شود.

براساس گفته کارگران این کارخانه حدود 10 روز پیش، حمید بهترین‌نژاد (مدیرکل سابق کار و اموراجتماعی استان فارس) به عنوان مدیر عامل جدید این کارخانه تعیین شده است اما هنوز به صورت رسمی معارفه نشده و در واقع حکم مدیریت وی نیز در لیست وعده و وعیدهای مسئولان قرار گرفته است.

کارخانه کاشی و سرامیک حافظ فعالیت خود را ازسال 1355 در شمال شیراز حوالی زرقان آغاز کرد؛ تولیدات این کارخانه شامل کاشی کف، دیوار، نما و غیره است. این کارخانه حدود 3 سال پیش با نصف قیمت واقعی به سرمایه‌گذار غیربومی به صورت قسطی فروخته شد با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی نه‌ تنها دردی از دردهای این کارخانه درمان نشد بلکه روز به روز بر مشکلات آن افزوده شد.