اعتصاب بی‌سابقه معلمان در شیکاگو

هزاران نفر از معلمان شهر شيكاگو در ايالت ايلينويز(Illinois) آمريكا روز جمعه محل كار خود را ترك كردند و اعتصاب يك روزه‌اي را انجام دادند.
بر اساس گزارش‌ها، اين اعتصاب يك روزه به دليل وضعيت وخيم مالي و چشم‌انداز مالي نااميدكننده‌اي كه مدارس و كالج‌هاي اين ايالت با آن مواجه هستند برگزار شده است

در روزي كه دانش آموزان به طور معمول سر كلاس‌هايشان حاضر شده بودند، معلمان در خيابان راهپيمايي كردند و شعار دادند و دانش‌آموزان و والدين آنها به نشانه حمايت از معلمان‌شان دست تكان دادند.

«كارن لوئيس»(Karen Lewis)، رئيس اتحاديه معلمان شيكاگو كه 27 هزار عضو دارد در رابطه با اين اعتصاب گفت: “اميدواريم اين اعتراض بتواند فشار لازم را به فرماندار ايلينوي وارد كند كه به سرعت فكري به حال بن‌بست ايجاد شده با قوه مقننه بر سر تعيين بودجه را حل كند و بحران بودجه 9 ماهه‌اي كه به مدارس دولتي و دانشگاه‌ها و دانش‌‌آموزان خانواده‌هاي‌كم‌درآمد كه تحصيلشان به بورس‌هاي تحصيلي دولتي بستگي دارد خاتمه دهد.

اتحاديه معلمان شيكاگو در بيانيه‌اي خواستار تغيير ساختاري در سيستم اداره مدارس شدند كه در آن استخدام معلمان بيشتر يا افزايش دريافتي معلمان فعلي لحاظ شده باشد و همچنين خواستار آن شدند كه نمايندگان فرمولي براي اصلاح بودجه آموزش و پرورش توسط دولت ايجاد كنند.

«كارن لوئيس» در مصاحبه روز پنج‌شنبه خود در اين رابطه گفت:”واقعيت اين است كه بايد كار بزرگي صورت پذيرد؛ زماني كه مردم به زحمت مي‌افتند فكر و ذكرشان به‌جاي كلاس درس به موضوعات ديگري معطوف مي‌شود”.

«ديزي ماتا» يكي از والدين حامي اين اعتصاب در اين رابطه گفت كه به خاطر اين معلمان است كه فرزندان ما رشد مي‌كنند و ياد مي‌گيرند و حق آنهاست كه بابت زحماتشان پول بيشتري دريافت كنند”.

اين حركت منسجم معلمان كه توسط اتحاديه معلمان شيكاگو برنامه‌ريزي شده بود بدان معني است كه نزديك به 340 هزار دانش آموزان امروز كلاس‌شان را از دست دادند امور خانواده‌هاي آنها دچار بي‌نظمي شد.

از آنجايي كه اين تجمع در مركز شهر صورت گرفت توجه هزاران نفر از معلمان و متحدان آنها، از جمله كارگران فست فود، دانشجويان و اساتيد و گروه‌هاي اجتماعي را به خود جلب كرد.

ايالت ايلينويز(Illinois) يكي از ناعادلانه‌ترين فرمول‌هاي بودجه را براي مدارس آمريكا دارد و بر اساس تجزيه و تحليل گروه ملي مدافع آموزش و پرورش، مدارس اين ايالت بالاترين ميزان فقر را در ميان ديگر ايالات آمريكا(20درصد كمتر نسبت به ساير ايالات) به خود اختصاص دادند.
ª