سال نود و چهار وکارگران استان کرمان

سال ۹۴ برای جامعه کارگری کرمان بدترین سال بود زیرا هم مرگ نماینده کارگری در آن رخ داد وهم کارگران زیادی از کار بیکار شدند، ۸۵۰ واحد تولیدی ،۸ معدن ،۲ خودرو سازی ،سه کارخانه بزرگ تعطیل شده که سفال مساک نیز در بین آن ها بود که ۴۰۰ کارگر آن هم تعدیل شدند .



شاید سال ۹۴ از نظر دولتی ها سال خوبی بود و با گزارشاتی سعی داشتند تا رشد تولید را در سطح کشور به مردم اثبات کنند اما این رشد تولید نه تنها اتفاق نیافتاد بلکه باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران در واحد های تولیدی شد و حتی این بیکار شدن موجبات مرگ تعدادی از کارگران را نیز درکل کشور فراهم کرد.

شاید از نظر دولتی ها مرگ یک کارگر آن هم در زمان اعتراض به بیکار شدن و درخواست احقاق حق خود برای تعویق سه ماهه حقوقشان چندان هم مهم نباشد.

در سال گذشته شاید بدترین اتفاقات برای کارگران بیکار شدن از واحد های تولیدیشان بود اما از همه بدتر مرگ کارگری بود که به عنوان نماینده کارگران شرکت معدنی سعی در احقاق حق دیگر کارگران داشت که بسیار برای کارگران معدن سنگین تمام شد.

«محمد علی میرزایی» که در اثر برخورد با تریلر حامل زغال جان خود را از دست داد کارگری بود حدودا ۴۰ ساله ،دارای دو فرزند ، صبح ۲۶ خرداد ماه ۹۴ به همراه سایر کارگران شرکت معدنجو در اعتراض به ۳ ماه بلاتکلیفی پس از تعطیلی معدن در ابتدای جاده پابدانا حضور یافته بود.

در این تجمع اعتراضی، حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو از ساعت ۶ صبح ۲۶ خردادماه) در اعتراض به توقف فعالیت این معدن و بیکاری بیش از ۳۵۰ کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کرده بودند.

که در همین هنگام محمدعلی میرزایی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و دید خوبی نداشت، ناگهان با تریلر حامل زغال که قصد عبور از بین تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و جان خودر ا از دست داد واین فاجعه را برای جامعه معدنی به وجود آمد.

سال گذشته بدترین سال برای معادن ذغال سنگ کرمان بود درست زمانی که شرکت ذغال سنگ تحت پوشش صندوق ورشکسته فولاد قرار گرفت ، خود این صندوق که دچار مشکلات عدیده ای برای پرداخت حقوق بازنشستگانش بود داعیه حمایت از معادن ذغال استان را بر عهده گرفت .

این سئوال مطرح بود صندوقی که سه ماهی یکبار حقوق بازنشستگان خود رابه سختی و هر بار با اعتراض بازنشستگانش پرداخت می کند چطور می تواند حق کارگران معادن را بپردازد .

همین سئوال درطول سال گذشته بیشترین اعتصابات را به وجود آورد زیرا این صندوق توان پرداخت هزینه های ذغال سنگ را نداشت و کارگران هر دو سه ماه یکبار معترض شده و اعتصاب می کردند تا حقوق خود را دریافت کنند .

درسال گذشته دو کارخانه بزرگ خودرو سازی کرمان با نام های کرمان خودرو وراین خودرو “در ارگ جدید بم تعطیل شد وحدود ۱۰۰۰ کارگر را خانه نشین کرد وتعداد ۷۵۰۰ خودرو را در انبار دپو نمود .



۸۵۰ واحد تولیدی شهرک های صنعتی نیز تعطیل شدند و ما بقی به صورت نصف ظرفیت تولید داشتند که همان هم فقط برای سر پا نگه داشتن واحد تولیدی بود.