نمایندگان پارلمان اروپا به موگرینی: سرکوب‌‌ها در ایران فراموش نشود

فدریکا موگرینی به همراه ۶ عضو ارشد اتحادیه اروپا در چارچوب برجام و روند تنش‌زدایی با ایران سفری دو روزه به تهران می‌کند. گفته شده که این هیئت به دلیل تنگی وقت، ملاقاتی با کنشگران مدنی و فعالان حقوق بشری نخواهد داشت.فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا» در راس هیئتی عالیرتبه روز شنبه ۱۶ آوریل وارد تهران می‌شود. شش کمیسر اتحادیه اروپا در زمینه‌های انرژی، تجارت و صنعت نیز موگرینی را در این سفر دو روزه همراهی خواهند کرد.
این دیدار در چارچوب روند تنش‌زدایی با ایران پس از توافق هسته‌ای و به جریان افتادن برجام صورت می‌گیرد. این هیئت از جمله شرایط ایران برای از سرگیری مبادلات مالی با بانک‌های بین‌المللی را نیز بررسی خواهد کرد.اتحادیه اروپا پیش‌تر در بیانیه‌ای از نقض فاحش حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است. برخی از سازمان‌های غیردولتی مانند جامعه بین‌المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر در نامه به فدریکا موگرینی از او خواسته‌اند که توجه بیشتری به امور حقوق بشری در دیدارها و مذاکرات با مقامات ایرانی به خرج دهد. این دو نهاد، تاکید کرده‌اند که شمار بالای اعدام‌ها در دولت حسن روحانی، از سال ۱۹۸۹تا کنون سابقه نداشته است.
بر همین اساس، ماریچه اسخاکه، نماینده هلندی پارلمان اروپا از موگرینی خواسته است که مسئله حقوق بشر را در کانون گفت‌وگوهای خود در سفر به تهران قرار دهد.