چکیده گزارش‌های کارگری،هفته دوم فروردین ماه

خبرها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛
“تأمین و تضمین قانونی حداقل درآمد و بازنشستگی برای تمام زحمتکشان،متناسب با نیازهای موجود در جامعه، و ترمیم سالانه حقوق و دستمزدهامتناسب با نرخ تورم در کشور؛فعالیت مستقل و کاملا آزاد سندیکایی در جهت حفاظت از حقوق زحمتکشان و ارتقاء کمی و کیفی نیروی کار.شرکت مستقیم نماینده شاغلان در فرایند تصمیم گیری های نهادهای عمومی و خصوصی.”
“ششمین کنگره حزب توده ایران -برنامه نوین حزب “
اقتصاد مقاومتی و اجرای برنامه خصوصی سازی 
هفدهم فروردین ماه-اصلاح و حذف مقررات زائد در ارتباط با اقتصاد غیر دولتی  در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.سپردن کار اقتصاد به مردم [بخش خصوصی]محوریت اقتصاد مقاومتی وشاه بیت آن است.
تمدید برنامه پنجم توسعه و طرح اصلاح قانون کار 
هفدهم فروردین ماه -برنامه های چهارم و پنجم توسعه بر اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی تاکید دارد. قانون کار و تامین اجتماعی ابتدا باید به شکل سه جانبه بررسی شود و سپس از سوی نمایندگان منتخب کارگران[تشکل های زرد حکومتی ] در مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.
بازداشت کارگران مجتمع مس میدوک
هفدهم فروردین ماه -پانزده تن از کارگران فعال در تجمع  ۱۵ فروردین  مقابل مجتمع مس میدوک واقع در  شهربابک بازداشت شدند.حضور در تجمع صنفی علت این دستگیری هاست.
افزایش بیکاری در استان کرمانشاه
هفدهم فروردین ماه- از نظر اشتغال در استان کرمانشاه باید ۳۵۰ هزار بیمه شده وجود داشته باشد در حالی که فقط ۲۵۰  هزار نفر  بیمه شده اند، در نتیجه آمار نشان می دهد که یکصد هزار نفر بیکار داریم.
مبارزه برای افزایش حقوق بازنشستگی 
هفدهم فروردین ماه- در حال حاضر کف حقوق برای بخشی از بازنشستگان کشوری ۷۵۰ هزار تومان است.  بودجه به صورت دو دوازدهم تصویب شده وافزایش حقوق بازنشستگان  منتفی است.
اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک خوزستان
شانزدهم فروردین ماه- بیش از ۱۰۰ کارگربخش های مختلف لاستیک خوزستان در مخالفت با اخراج،کوتاه ترشدن دوره قراردادهای کاری وعدم پرداخت سه ماه حقوق وعیدی اعتصاب کردند.
اعتراض کارگران شرکت معدنی زغال سنگ معدن جو
شانزدهم فروردین ماه- از مجموع حدود هزارو صد کارگر این واحد معدنی تعداد ۱۸۰ کارگر در دی ماه و۱۰۰کارگر دیگر در اسفند ماه سال ۹۴تعدیل[ اخراج ] شده بودند اما به تازگی (اول فروردین ماه ۹۵) نزدیک به ۱۵۰ کارگر دیگر نیزکه بین ۲ تا ۱۴ سال سابقه کاری دارند به جمع  اخراجی ها اضافه شده‌اند.
خواست کارگران نانوا
شانزدهم فروردین ماه-  افزایش دستمزد خبازان نباید به افزایش  قیمت نان بستگی داشته باشد. افزایش قیمت نان از چند جهت به ضرر خبازان است. بی‌توجهی مسئولان هیچ چشم انداز روشنی باقی نگذاشته است.
اعتراض کارگران کارخانه ستبر گرانول
شانزدهم فروردین ماه- کارگران اخراج شده بصورت میانگین بین ۱۵ سال سابقه کار دارند. کارگران در اعتراض به عدم تامین امنیت شغلی‌ و تعطیلی غیر موجه کارخانه می‌‌گویند: کارخانه ستبر گرانول شهرستان تاکستان پیش از تعطیلی توان تولید روزانه ۷۲۰ و سالانه  ۰۰۰ ۲۵۰تن گرانول بدنه کاشی را داشت.
تامین امنیت شغلی‌ خواست زنان زحمتکش است
شانزدهم فروردین ماه- بر اساس لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص, کدام کارفرمایی حاضر است به کارمندی که کمتر کار می‌کند حقوق برابر بدهد؟ اجرای این لایحه در عمل به ضرر زنان شاغل و حذف بیشتر زنان از بازار کار منجر خواهد شد.
خواست کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی
شانزدهم فروردین ماه- کارگران این معدن به غیر از دو ماه معوقات مزدی مربوط به بهمن واسفند ماه سال ۹۴و عیدی سال ۹۵ بابت ۱۶ ماه حق بیمه نیز از کارفرما طلبکارند.
خواست کارگران واحد‌های صنعتی و تولیدی استان سمنان
شانزدهم فروردین ماه-  تعداد واحد‌های صنعتی و تولیدی استان هم اکنون یک هزار و ۷۹۲واحد است که از این بین۶۲۱واحد یا ۳۳درصد، به دلیل مشکل نقدینگی تعطیل هستند. در صورت حمایت از تولیدات داخلی‌ می‌‌توان ۷۰هزار ردیف شغلی را مجدا به استان بازگرداند.
اعتصاب کارگران پیمانکاری معادن مس شهربابک
پانزدهم فروردین ماه-  حدود ۸۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری معادن مس شهربابک در اعتراض به شرایط نابرابر مزدی که میان آنها و دیگر همکارانشان وجود دارد ، مقابل درب ورودی مجتمع میدوک تجمع کردند.
خواست کارگران ساختمانی
پانزدهم فروردین ماه- کارگران ساختمانی در سراسر کشوردر فصول مختلف سال بسته به شرایط مختلف آب و هوایی با مشکل بیکاری فصلی درگیر هستند.در چنین شرایطی ایجاد یک صندوق برای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی باید در اولویت قرار بگیرد.
اعتراض کارگران درشهرک صنعتی خیام نیشابور
پانزدهم فروردین ماه-  با گذشت ۱۵ روز از آغاز سال جدید و علی رغم وعده‌های داده شده  در خصوص کمک دولت یازدهم به واحدهای تولیدی مناطق کم‌توسعه ،هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و در این شرایط کارگران که اکثر آنان دارای سوابق بالای کاری هستند از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر  می‌‌کنند.
اعتراض کارگران  کارخانه نساجی بروجرد
پانزدهم فروردین ماه- از فروردین ماه امسال قرارداد کار حدود ۵۰۰ کارگر قرار دادی و باسابقه کارخانه «نساجی بروجرد» در سال ۹۵ تمدید نشد. کارگران با سابقه ۱۰ سال کار در اعتراض به این اخراج ها، خواستار امنیت شغلی‌ خود شدند.
اعتراض  کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی -عسلویه
پانزدهم فروردین ماه- مطالبات مزدی سال گذشته و عیدی کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه هنوز پرداخت نشده است. در اعتراض به این مساله ،کارگران خواستار پرداخت هرچه سریعتر مطالبات به تأخیر افتاده هستند.
مبارزه کارگران کارخانه کشتی سازی ایران صدرا
پانزدهم فروردین ماه- کارگران کارخانه «کشتی سازی ایران صدرا» بهشهردر استان مازندران بابت ۴ ماه دستمزد و عیدی سال۹۵ از کارفرمای خود طلبکارند. کارگران ضمن اعتراض به عدم تمدید دفترچه‌های بیمه‌ و اخراج کارگران،خواستار تامین امنیت شغلی‌ و پرداخت هرچه سریعتر مطالبات به تعویق افتاده هستند.
پسابرجام و اقتصاد مقاومتی 
پانزدهم فروردین ماه- دستمزد ۸۱۲ هزارتومانی غیرقانونی تعیین شده است چرا که شیوه تعیین آن هم بر خلاف نص صریح قانون کار است و هم مقاوله نامه‌های بین المللی را زیر پا گذاشته است.
اعتراض رانندگان تاکسی
چهاردهم فروردین ماه-  دست کم ۵۰ هزار راننده تاکسی حق بیمه  ۴ ماه( آبان و سه ماه زمستان سال ۹۴ ) را به کارگزاری مورد تایید سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند اما در نهایت دفترچه بیمه‌های آنها هنوز تمدید نشده است.
اعتراض کارگران کارخانه فولاد لوشان
چهاردهم فروردین ماه- ۵۲ کارگر این واحد صنعتی با نزدیک به ۵ سال سابقه کاری از کار اخراج شده‌اند . کارگران در اعتراض به این اقدام کارفرما خواستار تامین امنیت شغلی‌ و پرداخت مطالبات به تعویق افتاده هستند.
اعتراض زحمتکشان به دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی
چهاردهم فروردین ماه- در اعتراض به به اظهارات وزیر کار مبنی بر عادلانه بودن افزایش ۱۴ درصدی دستمزد و غیرمنصف خواندن منتقدان اعلام شد در حال حاضر، طبق آمارها نزدیک به ۷۰ درصد مزدبگیران زیرخط فقر هستند. کاهش دستمزد و افزایش بیکاری نتیجه استمرار سیاست‌های تعدیل اقتصادی است که در همه دولت‌های پس ازجنگ صرفنظر از تفاوت‌های سیاسی آنها، تداوم داشته است.
اعتراض کارگران نساجی مازنداران
چهاردهم فروردین ماه- کارگران این کارخانه در اعتراض به تحمیل قرارداد‌های موقت و کار روز مزدی   مقابل ساختمان فرمانداری قائم شهرتجمع کردند. بیشتر کارگران اخراج شده تا حدود ۱۶ سال سابقه کار دارند.
اقتصاد مقاومتی و سرمایه گزاران خارجی‌ 
سیزدهم فروردین ماه- مطابق سیاست کلی اقتصاد مقاومتی باید موانع و مشکلات را از سر راه سرمایه گذاران خارجی برداشت تا راه ورود آنان باز شود . مالیاتهای مضاعف٬ قوانین دست و پاگیر[ قانون کار ] از جمله این موانع است.بازار کار ایران بهشتی برای شرکت های خارجی‌ محسوب می‌‌شود.
اعتراض زحمتکشان به کاهش دستمزد ها
سیزدهم فروردین ماه- در ظاهر اینطور است که افزایش مزد از نرخ تورم بالا‌تر بوده است اما در واقعیت اقتصاد و هزینه سبد معیشت خانوار کارگری این امر فریبی بیش نیست.میزان تورم برای کارگران بسیار بالا‌تر از میزان اعلام شده است.
اعتراض کارگران اخراجی سیمان ارتا
دوازدهم فروردین ماه-  کارگران اخراجی سیمان ارتا در استان اردبیل در اعتراض به اخراج و بیکارسازی کارگران، مقابل ساختمان کارخانه تجمع کردند.
مبارزه برای تامین امنیت شغلی‌
یازدهم فروردین ماه- با واردات بی‌رویه کالا‌های خارجی‌ و ناتوانی دولت‌ در حمایت از تولید داخلی؛ امنیت شغلی‌  زحمتکشان به نابودی کشیده شده است .
منابع مورد استفاده: ایلنا -ایسنا -مهر -ایرنا‌
 احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!
اعتصاب حق سیاسی کارگران است!
هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!
کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!