گسترده شدن دامنه اعتصاب کسبه و بازاریان شرق کُردستان تا امروز

گسترده شدن دامنه اعتصاب کسبه و بازاریان شرق کُردستان تا امروز
در تداوم اعتصاب کسبه و بازاریان بانه، کسبه و بازاریان شمار دیگری از شهرهای شرق کُردستان نیز در اعتراض به بسته شدن مرزها دست به اعتصاب زدند.
در حالی که اعتصاب کسبه و بازاریان شهر بانه وارد سومین روز خود شد، امروز ۳۰ فروردین، کسبه و بازاریان شهرهای سردشت، پیرانشهر و مریوان نیز با اعتصاب و بستن محل کسب خود خواهان بازگشایی مرزها و کاهش اجاره بها و بار شدند.
منبعی مطلع در شهر بانه در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی روژ اظهار داشت که علی رغم تلاش مسئولان استانداری و فرمانداری، بازاریان این شهر بر ادامه اعتصاب خود تاکید می کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان روز گذشته اظهار داشته بود که "با توجه به اینکه مرزها و معابر کولبری استان منبع درآمد بسیاری از مردم این استان هستند، به طور جدی پیگیر بازگشایی مرزهای استان هستیم که امیدواریم این تلاش‌ها در اسرع هنگام به نتیجه برسد".

علیرضا آشناگر همزمان تاکید کرده بود که با توجه به طولانی بودن "این فرایند" نمی توانند زمان مشخصی را برای بازگشایی مرزها تعیین کنند.

برخی خبرهای تایید نشده حکایت از صدور مجوز بازگشایی محدود مرزهای شهرستان بانه دارد.

بر اساس خبرهای رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روژ، مقام های استانداری کُردستان به نمایندگان کسبه و بازاریان بانه اعلام کرده اند که از روز ۳۱ فروردین به مدت یک ماه مرزها بازگشایی می شوند تا کالاهایی که در آنسوی مرز مانده اند را به شهر بانه منتقل کنند.

این خبر هنوز از سوی مقام های رسمی تایید و یا تکذیب نشده است.

ادریس یکی از کسبه شهر سردشت به NNSROJ می گوید "بسته شدن مرزها تاثیر مستقیمی بر زندگی و سطح درامد ما داشته است. مرزها برای اقتصاد ما از همان درجه از اهمیتی برخوردار است که محصولات داخلی برای اقتصاد ایران دارا است، چراکه هیچ متبع دراومد دیگری نداریم، پیشاز بسته شدن مرزها باید به فکر چاره ای برای منبع درامد ما کنند".

هیمن نیز که در بازار تاناکورای مهاباد مغازه دار است به روژ می گوید "بسته شدن این مرزها تاثیر مخربی بر فعالیت های اقتصادی ما داشته است، این نوروز بازار بی رونقی را شاهد بودم، به این دلیل که محصولات تازه و نو در مغازه نداشتم، متاسفانه نبود سندیکا و صنف مستقل موجب عدم اتحاد بازاریان و کسبه شده است".

شایان ذکر است که فعالیت های بازرگانی در مرزهای رسمی و غیر رسمی استان های کُردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه بیش از شش ماه است که به شدت کاهش یافته است. مقام های رسمی استان کُردستان علت این امر را سوق دادن مردم به مصرف کالاهای داخلی عنوان کرده اند.