«دیوار مهربانی» به ایتالیا رفت

دانش‌آموزان مدرسه بین‌المللی مری‌مانت در شهر رم، دیواری با نام «دیوار مهربانی» راه انداخته‌اند که به افراد اجازه می‌دهد تا لباس و دیگر مایحتاج در اختیار افراد نیازمند قرار دهند. مشابه عملی که در ماه‌های گذشته در برخی از شهرهای ایران باب شده است.

در خبرگزاری‌های ایتالیایی آمده است که این اقدام دانش‌آموزان از حرکتی مشابه در ایران الهام گرفته شده است. شعار این دیوار نیز نظیر مشابه ایرانی‌اش «نیاز داری بردار، نیاز نداری بذار» است.

گذشته از شهر رم، دیوار مهربانی به دیگر شهرهای ایتالیا نیز رسیده ، نظیر پارما که در مرکز تاریخی شهر چنین ایده‌ای به اجرا درآمده است. و باز ایتالیا تنها کشوری نیست که این ایده را از ایران گرفته. دیوار مهربانی در انتهای سال گذشته در برخی محله‌های شهر کابل ایجاد شد. پیش از آن نیز شهر پیشاور پذیرای دیوار مهربانی بود.

دیوار مهربانی، ابتکاری اجتماعی است که به شهروندان اجازه می‌دهد به‌شکلی بی‌واسطه به یکدیگر کمک کنند.

آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند شروع این حرکت در ابتدا در شهر مشهد بود که فردی با آویختن چند کت بر میخ‌هایی بر دیوار آن را بدعت گذاشت و پس از انتشار عکس‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی، کم‌کم این حرکت فراگیر شد و به شهرهای دیگر هم رسید.

مدتی پیش از راه افتادن دیوار مهربانی نیز، طرحی آغاز شد که در آن یخچالی کنار خیابان گذاشته شد و شهروندان می‌توانستند داخل این یخچال برای نیازمندان غذا و دیگر مواد غذایی بگذارند.

دیوار مهربانی مورد توجه بسیاری از رسانه‌های غیرفارسی زبان، نظیر شبکه‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و روزنامه گاردین نیز قرار گرفته بود.